NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 238758

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Santa01
12.08.2024 kl 15:43 3575

Da kom DN på banen.....
rischioso
12.08.2024 kl 16:07 3558

At man vil er en ting, men om man kan er en annen...;)
rischioso
12.08.2024 kl 16:09 3568

Hva er så fantastisk med det - SAS har vært med der i alle år og vi så jo hvordan det gikk med SAS - siste dag med handel i aksjen i morgen...;)
Slettet bruker
12.08.2024 kl 16:18 3548

Tenkte noe slikt vill skje når eg solgte meg ut fredag før stengetid, pga taps grensen hadde oversteget grensen min med mye..... men pga eg har troen på selskapet lot eg den være i porteføljen men til slutt endre det med salg.

Nå sitter eg her med skjegget i postkassen og kan lese om avtalen mellom Lufthansa og Widerøe som vil øke pågangen på noen ruter hos Widerø, samt åpne opp mange flere muligheter for Widerøe.

Dette vil øke servicen flyselskapene kan gi passasjerene sine ved å ta seg av foreksempel bagasjen fra start til slutt, eller at flyselskapene sine kunder får tilgang på flere reisemål de ellers ikke ville ha gjort uten å kjøpt flere flybilletter. Eg tenker dette flyselskapet vil gi gode muligheter for begge flyselskapene og ikkje minst er positivt for Lufthansa som mister samarbeidet med SAS.

På lenger sikt tenker eg Norwegian også vil få sterk positiv medvind av dette samarbeidet og da tenker eg ikke bare på bunnlinjen til widerø som er positiv for Nas, men om dette samarbeidet lykkes økes det sannsynligheten for et samarbeid mellom Lufthansa og Norwegian.

Granly

Kilder: https://www.dn.no/reiseliv/fly/wideroe-og-lufthansa-inngar-samarbeid/2-1-1691243
rischioso
12.08.2024 kl 16:31 3517

Legger vi kursutviklingen til grunn så virker det ikke å være ditt skjegg som sitter fast i postkassa ...

Det vil være nok av muligheter til å kjøpe seg inn igjen fremover og da mest sannsynlig på 1 sifret kurs så vær heller glad for at du har satt deg på gjerdet i disse usikre og snart turbulente tider med negativt fortegn...;)
Strategi
12.08.2024 kl 16:42 3592

Dette går strålende for deg ser jeg.
Det du ikke forstår er at det er et vesentlig høyere snu område i aksjen i år på grunn av et sterkt fundament og en strålende drift.
Tror derfor 9.90 var snu område i år, skulle aksjen gå ned mot 10 kr igjen eller lavere vil garantert de store aksjonærene stå parat til å plukke den opp og kjøpe mer.
Tradingen nedover passer kun for småaksjonærer med under 50 k da de kan klare å rullere , problemet er at disse ikke har kraft nok til å sende kursen vesentlig ned.
De driver med øre trilling og det er for så vidt greit, mulig dette spillet går i null og er morsomt å fordrive tiden med.
Jeg tror selskapene som sitter short kommer til å gå for inndekk sakte men sikkert og at kursen kommer til å klatre oppover, hvilket igjen vil motivere de som har sittet på gjerde for å se utviklingen på hvilken retning kursen klatrer kursen vil de gå for kjøp.
Det er slik jeg ser fremtidig utvikling, meget stor oppside med lav risiko svært begrenset nedside med høy risiko for short og de som satser på fallende kurser.
Redigert 12.08.2024 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.08.2024 kl 17:07 3537

Det du tror du forstår er at andre verken evner eller forstår og det mens kursen går i motsatt retning av det du feilaktig har trodd så hvem som forstår hva og ikke kan nok diskuteres....

Å påstå at det kun er småtradere med 50k aksjer som kjører kursen er i alle fall helt misforstått når det omsettes nærmere 4m aksjer...;)
Strategi
12.08.2024 kl 17:49 3531

Man lærer underveis og blir sannsynligvis aldri utlært.
Poenget mitt er at det er ingen store som selger for å skape et fall, det er heller ingen av de store som forlater aksjen på dette nivået.
Volumet i dag er vel stort sett mindre aktører som trader, noen store aktører som plukker samt de som er short som "holder" og små dekker inn noe. Aksjen er opp 1.37 % opp i dag og det tyder ikke på et nedsalg selv om kursstigningen ikke er vesentlig heller.
Nå får vi se hvordan det går videre frem.
Det vi kan konstatere er at det stadig landes allianser som er positive for Norwegian Group.
Tror kursutviklingen i år blir vesentlig bedre i år og inn i 2025 enn 2023 og inn i 2024.
rischioso
12.08.2024 kl 19:00 3407

Vi kan i hvert fall være enige om at vi enige i noe, men langt i fra alt...;)

Mit bet er at det vil bli verre før det kan bli bedre og av samme grunn opprettholder jeg mitt kursmål på 1-sifret i likhet med siste megleranalyse på 9nok. Hvor på 1-sifret det vil bunne ut gjenstår og se, men man skal ikke se bort i fra at den dupper ned på 8-ish og hvis så har den da allikevel bunnet ut høyere enn de siste 2 årene (hhv 6,7 og 7,88).
Ransen
12.08.2024 kl 19:35 3344

Nå kom det mye som taler mot din vurdering.
- beste trafikktall siden 2019
- Lufthansa samarbeid
- kraftig likviditet
- fallet startet 4 uker tidligere enn i fjor
- Q3 kommer 2 uker tidligere enn i fjor.
Kanskje det har snudd, og når analytikerne har fått regnet på Lufthansaavtalen så økes kursmålene. Bare en tanke til deg som ser på trendene. Det er jevnt høyere både fra bunnen og toppen
Fjellbris
12.08.2024 kl 19:41 3338

Trafikkboom på norske flyplasser
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser

Utenlandstrafikken på norske flyplasser økte med 7 prosent sammenlignet med i fjor. Det viser de ferske trafikktallene fra Avinor for juli måned.

– Juli-trafikken til utlandet har vært sterkere enn det vi forventet ved inngangen til sommeren. Det er tydelig at både nordmenn som søker varmere strøk og utenlandske turister som søker «kjøligere opplevelser», har gitt god vekst, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise i pressemeldingen.

Han sier videre at «værsyke nordmenn» utgjør en god del av veksten, men at de utenlandske turistene bidro aller sterkest.

Totalt var det 3 prosent flere passasjerer gjennom Avinor sine flyplasser i juli i år sammenlignet med i fjor.

– Fullere enn før

Tallene viser at 1 prosent færre reiste innenlands i juli i år sammenlignet emd samme måned i fjor. Antallet reisende til utlandet var 2 696 625, noe som er 7 prosent høyere enn juli året før.

I pressemeldingen skriver Avinor at nedgangen på reisende innenlands har å gjøre med en reduksjon i tallet på flygninger som igjen har ført til et mindre tilbud i markedet.
Redigert 12.08.2024 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.08.2024 kl 19:41 3373

La oss si at bunnen med effekt fra Widerøe var kr9,90 og topp i april 25 kr20,50.
2023 bunn kr 7,88 og topp april 24 kr18,50
Pilteri
12.08.2024 kl 20:13 3297

Børsen er jo ikke et strikkemønster😉
rischioso
12.08.2024 kl 20:37 3392

Ikke på generelt grunnlag, men når det kommer til sykliske aksjer så kunne man fint ha strikket seg en Marius genser for det samme mønsteret går pinlig nøyaktig igjen og igjen ....;)
Strategi
13.08.2024 kl 07:06 2945

Den politiske festivalen Arendalsuka arrangeres i Arendal denne uken, der næringsliv, organisasjoner, politikere og andre samfunnsaktører møtes til debatter og utforming av politikk for nåtid og fremtid.
Torsdag 15. august:

Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Strategi
13.08.2024 kl 07:20 3008

Utenlandske turister ga trafikkboom på norske flyplasser
4,9 millioner reisende var innom norske flyplasser i juli, melder Avinor. De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
JohnK
13.08.2024 kl 09:00 2786

Og man lurer på hvordan det går i august så er det greit å merke seg at det var utlendinger som sto for hovedparten av veksten i juli. De fleste utlendinger har ferie i august, så ingen grunn til å tro at denne måneden blir dårligere!
rischioso
13.08.2024 kl 09:48 2671

Skjønner ikke helt at noen fortsatt er opptatt av hvordan sommertalla blir da de allerede var priset inn når kursen stod i 15nok i begynnelsen av juni basert på Q1 presentasjonen og selskapets egen haussing av hvordan de så for seg sommersesongen da markedet alltid priser ting inn i forkant.

Så kom selskapet på banen i kjent stil rett i forkant av Q2 presentasjonen og nedjusterer sitt eget skryte estimat med nærmere 20% noe som gjorde at duppen ble forsterket og nå er det lavsesongen markedet er på vei til å prise inn så glem sommertalla da de allerede er historie for markedet og det er markedet som står for prisingen - hva den enkelte mener betyr nada...;)
Redigert 13.08.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
13.08.2024 kl 10:00 2634

Sommertalla er viktige hvis det viser seg at sluttoppgjøret overstiger selskapets egen reviderte guiding.
Tror ikke at aksjonærene har regnet med bidraget fra Widerøe allerede i år, men her tyder alt på gode tall.
9% økning bare i juli. Får vi økning også i august så er det svært positivt.
Folk reiser åpenbart fortsatt. Begrepet flyskam er borte.
rischioso
13.08.2024 kl 10:07 2609

Igjen - markedet priser nå inn lavsesongen før de igjen skal prise inn sommersesongen, men da for 2025 - mao, en god stund til så ingen hast om man ikke først vil bli med ned på 1-sifret aksjekurs....
Ransen
13.08.2024 kl 10:20 4457

Jeg fatter ikke hvorfor du er så opptatt av denne 1-sifretkursen som er basert på en enkel analyse fra Mossige som ser for seg at årsresultatet til NAS group blir 1,1 milliard i 2026.
I motsatt ende har vi nå 16 kroner fra Pareto.
Kan opplyse at SB1M har størst avstand fra realitetene i alle sine analyser.
Minner meg om Theodor Sween som mente at Equinor var verdt 170 kroner når aksjekursen var det dobbelte. Som vanlig helt uten begrunnelse, men en stor fin artikkel og intervju i FA
Redigert 13.08.2024 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Ransen
13.08.2024 kl 13:14 4168

Da får vi høre om Geir Karlsen er enig på torsdag.

Det er meg
13.08.2024 kl 16:57 3864

De flyr kun til Usa .Kan ikke vektlegge det mye.
Langt og dyrt å dra over dammen.
niets
13.08.2024 kl 19:00 3691

Det interessante her er at shorten synes å minke unten at det har noen synlig virkning på kursen.
rischioso
13.08.2024 kl 20:40 3563

De flyr jo ikke kun til USA, men det var ikke deres rutenett jeg primært tenkte på - han sa vel litt mer enn det. At markedet generelt har sakket av det være seg i Norge og USA. Folk jevnt over har fått mindre å rutte med og dermed reiser mindre - langt mindre enn man så for seg i våres noe forøvrig Karlsen også har skjønt og indirekte har fortalt uten å si det direkte gjennom at han nedjusterte estimatene med nærmere 20%. Viktig å se på hva de gjør og ikke bare på hva de sier...;)
Redigert 13.08.2024 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.08.2024 kl 20:41 3575

Ja - vi kan jo håpe på at han er litt ærligere tilnærming enn hva vi har sett frem til i dag...;)
NASLover
14.08.2024 kl 11:23 2945

Når verdens største land bekrefter så betyr det noe

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/08/14/8166017/kina-venter-rekordar-for-luftfart
Redigert 14.08.2024 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Ransen
14.08.2024 kl 11:32 2925

Bare å ta trafikktallene for juli i år så er det bekreftet. At så mange i det hele selger nå på et par milliarder under kontantbeholdningen må jo tyde på at de tror at aksjen ikke er mer verdt.
Både Lufthansa, IAG og Ryanair stiger jevnt for tiden.

TZFlyingHigh
14.08.2024 kl 11:38 2926

Kina, USA og Storbritannia har alle ingenting å gjøre med reisene til folk i Nord-Europa. Her er reisen ikke et økonomisk hensyn, men en livsstil, akkurat som trekkfuglene. Når økonomien blir dårlig, blir folk hjemme, men de fuglene flyr uansett, folket i norden er slike fugler. Derfor er all analyse basert på økonomi fundamentalt feil. De tok feil i fjor, vil ta feil i år også. Derfor tar også shorterne ofte feil fordi de ikke kjenner Northens natur.
NASLover
14.08.2024 kl 11:57 2930

Akkurat det som jeg mente å si at et land der folk har gjennomsnittlig dålig råd sammenliget med norden bekrefter knall år så kan man tenke på hva kan skje i norden
Ransen
14.08.2024 kl 12:21 2905

NAS gruppen er snart alene igjen i Norge. Om to uker er SAS formelt i Skyteam og skal operere i et annet segment.
Tror vi vil merke effekten av Norwegian og Widerøe sammen på helårsbasis da den norske vinteren er blitt attraktiv blandt turistene.
Kanskje det kommer mer om Star Allianse fra Lufthansa enn samarbeidet med WF.


Strategi
14.08.2024 kl 13:11 2836

Norwegian Air Shuttle ASA, Widerøe
Dag
Torsdag 15.8 2024 18:00 - 19:00
Debatt
Geir Karlsen, Konsernsjef, Norwegian
Tore Jenssen, Konsernsjef, Widerøe
Redigert 14.08.2024 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
14.08.2024 kl 14:48 2724

noen kjemper hardt for å holde den nede under 10,4
Strategi
14.08.2024 kl 14:56 2706

Tror ikke det er veldig bærekraftig nå fremover.
TZFlyingHigh
14.08.2024 kl 15:05 2704

Det ser ut til at de ikke kan forsvare det i dag så lenge små investorer viser grunnleggende visdom
bassebasse
14.08.2024 kl 15:25 2700

$ faller og olje er stabil... Tror starter oppgang fra nå nas... Blir til 28 minst
TZFlyingHigh
14.08.2024 kl 15:27 2700

uten stigning i prisen, 5M aksjer håndtert så langt i dag. Det er så klart et bilde at noen mennesker ønsker å få så mange som mulig på dette nivået, sannsynligvis ta det fra små investorer, håpløst dårlig.
Ransen
14.08.2024 kl 16:07 2654

Ingenting er bedre enn at store investorer henter verdiene fra småinvestorer. Dette har alltid vært, og er fortsatt en folkeaksje.
Småinvestorene kommer løpende etter i hopetall når dette snur.
I 2020 presset småinvestorene verdien opp til 51 milliarder kroner.
Da sa analytikerne at det måtte minst være et resultat på 3-5 milliarder til å forsvare den verdien…
I dag snakker vi resultat på 2,5 mrd og børsverdi 10 mrd.
Winter is Here
14.08.2024 kl 18:01 2534

"Norwegian og Strawberry lanserer «Spenn» i november

– Det er en fantastisk dag, spesielt for Geir og meg som har ventet på dette lenge, sier Petter Stordalen og nikker til Norwegian-sjef Geir Karlsen.

På en brygge i Arendal har de tatt seg en pause fra Arendalsuka-arrangementet for å snakke om det lenge varslede bonus-samarbeidet mellom flyselskapet Norwegian og Stordalens hotellselskap Strawberry.

Det nye selskapet, som er delt likt mellom Norwegian og Strawberry, har foreløpig hett Loyaltyco. Nå får selskapet nytt navn, og tidligere konserndirektør for marked og kunde i Norwegian, Christoffer Sundby, tar rollen som administrerende direktør fast."


https://e24.no/naeringsliv/i/5E8W9W/norwegian-og-strawberry-lanserer-spenn-i-november
Redigert 14.08.2024 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
14.08.2024 kl 18:28 2501

Petter Stordalen på sosiale medier:
…..
Strawberry og Norwegian har gått sammen om å lage en digital fordelsvaluta og i dag lanserer vi navnet 🥁 Spenn ,-

Med Spenn kan du booke hotell og bruke opptjente Spenn på reiser - og vice versa.
I tillegg får medlemmene våre valgmuligheter, mer personlige tilbud og skredderydde fordeler.

Dette blir en game changer innen lojalitetsprogrammer🚀 Nå er navnet endelig sluppet. Lansering blir i november og vi gleeeeder oss til å vise deg mer!!
rischioso
14.08.2024 kl 18:45 2460

Jeg er ikke opptatt av Mossige's analyse, men mulig han er opptatt av min for jeg var først ute når det kommer til 1-sifret aksjekurs...;)
Redigert 14.08.2024 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Strategi
14.08.2024 kl 18:48 2450

Lastet kraftig opp i dag igjen, begynner å bli solid med aksjer.
Tror vi får se en meget blid Geir Karlsen, Konsernsjef, Norwegian og Tore Jenssen, Konsernsjef, Widerøe i morgen på intervjuet i Arendals uka.
Får sikkert også høre litt om "Spenn" som gjelder for både Norwegian og Widerøe.
Vi har de siste dagene sett at Norwegian Group har inngått allianser, dette har fått alt for lite oppmerksomhet.
Hvor høyt Norwegian Group går kursmessig inneværende år tror jeg vil overraske mange.
Redigert 14.08.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
NASLover
14.08.2024 kl 22:56 2199

Ja ja du var først ute med null peiling....hva er basis på din 1 sifret analyse? Kan du legge frem tankene og tallene du driver med....slutt å lure folk og seg selv
Redigert 14.08.2024 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
14.08.2024 kl 23:12 2170

Rischioso lurer bare seg selv, som i Code der han kjøpte seg inn i mars på 1,5 og har hauset helt vilt siden og frem til dags dato. Kurs der har mens hans fantasi hausing har pågått dalt til 0,28….., slutt i dag 0,325…..
Redigert 14.08.2024 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
NASLover
14.08.2024 kl 23:39 2218

🤣🤣🤣
NASLover
14.08.2024 kl 23:42 2228

SPENN er skapt, vær forberedt, tror Rema1000 blir neste inn i dette programmet som ikke er avslørt ennå.

https://flysmart24.no/2024/06/11/rema-1000-kan-bli-del-av-ny-norwegian-satsing/

Inngår i samarbeidet
I første omgang er det Norwegian Reward og Strawberrys lojalitetsprogram som inngår i samarbeidet og bruker fordelsvalutaen Spenn, i tillegg til at Spenn også skal kunne tjenes opp hos utvalgte partnere.

Planen er å inkludere flere ledende merkevarer, som vil gi enda flere muligheter til å tjene og bruke

I Spenn-appen vil medlemmene både kunne se den samlede poengkontoen sin og bruke Spenn man har opparbeidet seg i de ulike lojalitetsprogrammene.

https://flysmart24.no/2024/08/14/navnet-pa-den-nye-bonus-valutaen-i-norwegian-klar/?fbclid=IwY2xjawEqAq5leHRuA2FlbQIxMQABHdpX45FrrW0yQSCl-I8Teo4vgT-V7u6ErxM4poiHVs4Dtz9xH1unfGmMDA_aem_a-BBSji7eqQe0zi5u2EsuA
Redigert 14.08.2024 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
MC Axel
14.08.2024 kl 23:54 2215

I have many shares in NAS and I am considering buying more shares at this level!

I think it's cheap and with good future prospects