NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 211567

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
16.08.2024 kl 09:32 1809

Ser ut som shorterne jobber hardt i dag, satt sperre med 250 000 aksjer
auto1
16.08.2024 kl 09:38 1783

Jetfuelpris er på vei nedover. Spread ift Brent Blend og. Is i magen...
TZFlyingHigh
16.08.2024 kl 09:45 1757

det burde være GS som dumpet litt i går etter at de kjøpte ganske mange aksjer, en merkelig operasjon, tror ikke de kommer til å gjøre det igjen, og i mellomtiden er vi også beskyttet av shorterne fra å falle til 9. Skal være en nutral utvikling inntil til august trafikknummer er annonsert, antar jeg.
golf`ern
16.08.2024 kl 09:48 1742

Snart halvert på 4 mnd, og menigheta holder ut....
Hausse hausse...
Stepping
16.08.2024 kl 09:53 1729

Hvorfor skal det plutselig debatteres? Slesk måte å være daytrader på dette
niets
16.08.2024 kl 09:59 1700

NAS (Norwegian Air Shuttle) har hatt positive utviklinger som burde reflekteres i en stigende aksjekurs, men realiteten er dessverre en annen. Til tross for at selskapet går bra, har aksjekursen falt. Dette kan i stor grad tilskrives shortere som antakelig benytter seg av roboter for å manipulere markedet. Disse aktørene presser kursen nedover, til tross for fundamentale forbedringer i selskapet. Det er viktig å være klar over dette når man vurderer investeringer i NAS, da markedet kan oppføre seg irrasjonelt på grunn av slik manipulasjon.
TZFlyingHigh
16.08.2024 kl 10:02 1689

sannsynligvis ønsket GS å få panikk ved å shorte og kjøpe tilbake mer igjen, var ikke vellykket
rischioso
16.08.2024 kl 10:03 1687

Hvor lang er en Arendals uke - her på bjerget består 1 uke av 5 virkedager + 2 dager helg - altså 7 dager totalt. Siden løftet fra Arendalsuka ennå ikke er kommet så kan det jo hende at 1 uke i Arendal er noe lengre enn andre plasser alternativt at det bare kom et gjesp når Karlsen åpnet munnen - spør for en venn:..?...;)
rischioso
16.08.2024 kl 10:15 1654

RE - NAS (Norwegian Air Shuttle) har hatt positive utviklinger som burde reflekteres i en stigende aksjekurs, men realiteten er dessverre en annen. Til tross for at selskapet går bra, har aksjekursen falt. Dette kan i stor grad tilskrives shortere - markedet kan oppføre seg irrasjonelt på grunn av slik manipulasjon.

* Eller kan det være så enkelt som det historisk alltid har vært at markedet ligger ett kvartal+ i forkant og priser nå inn lavsesongen - mener jeg har nevnt det ved et par anledninger men folk virker heller å ville omfavne paranoia teorien - altså at det er manipulering på gang for ingen reelle aksjonærer selger selv om det til stadighet skrives om at flere store investorer har dumpet....
Bullen
16.08.2024 kl 10:35 1616

Det er som du sier et kanonselskap på alle mulige måter. Det er litt rusk og rask i fly verden generelt som automatisk går utover Norwegian i det korte bildet.
Kåre Grønn
16.08.2024 kl 10:39 1606

Det er bra at rettsaken er avgjort selv om det ble tap... Nå kan NAS bare se frem!
niets
16.08.2024 kl 10:47 1580

Greit, du har rett i at markedet ofte ligger ett kvartal i forkant, og lavsesongen kan spille inn. Men vi kan ikke ignorere den tydelige påvirkningen fra shortere og roboter. Det er faktisk flere indikasjoner på at det foregår målrettet kursmanipulering. Når kursen faller så kraftig uten at det er store negative nyheter, samtidig som vi vet at short-interessen er relativt høy, så tyder det på mer enn bare lavsesong. Realiteten er at algoritmer og roboter presser kursen ned, og det er viktig å være klar over dette for å forstå hele bildet. Det er ikke paranoia; det er å lese markedet riktig.
HT2
16.08.2024 kl 10:57 1573

Så ikke noe til den meldte oppgangen etter Arendalsuka NASlover? Istedenfor å kritisere Risicho for hans meninger bør du kanskje titte deg selv i speilet og gjøre analyse av dine stadige feilslåtte hausseinnlegg. For når alt kommer til alt….. Folk hadde spart penger på å fulgt Risicho sine råd og tapt store penger på å følge dine…. Så vet ikke… Hvor rik har den kalkulatoren din gjort deg de siste månedene egentlig?
Hardly
16.08.2024 kl 11:04 1603

Problemet med riskokern er at når han har kjøpt seg inn kommer alt det hen tidligere har uttalt med motsatt fortegn.
Redigert 16.08.2024 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
MC Axel
16.08.2024 kl 11:59 1497

I agree

The share is underpriced if we look at the fundamental values ​​in NAS and future income

This share price decline is not logical

I find it difficult to see why the share should go down to 9 NOK, as NAS is already underpriced

I'm not going to panic, so I'm going to sit here quietly and wait
Null
16.08.2024 kl 12:37 1421

Det du også har meldt de siste to ukene og ennå lengre er vel at vi skal se ensiftet kurs, ja vi har vært nede på det intradag, men det er vel også slik at vi har vært over på tosifret hver natt?
Nå håper jeg du også kan se deg litt i speilet og finne ut at ikke alt du spår stemmer, det etablerte bruddet av 10 kr er ikke kommet ennå

MEN

rischioso
16.08.2024 kl 12:57 1479

Så du har ikke fått med deg:

(1) Selskapet nedjusterte inntjeningen med nærmere 20%
(2) Høy hedging for NAS (60%) og skyhøy hedging for Widerøe (80%) noe som gjør at de taper betydelig ved lav olje/fuel pris
(3) Forsinkelse på 11-13mdr (minst) for levering av de mer fuelgjerrige flyene
(4) Etterspørselen for reiser er lavere enn man forventet for folk har dårligere råd pga høy rente som er estimert å bli høy/uendret over tid
(5) Lavsesongen står på trappene

* Mao, det er ikke bare short og manipulering, men en reprising pga overstående hvor flere store og mange mindre investorer har tatt en exit grunnet dette.
rischioso
16.08.2024 kl 13:00 1560

Det er vel noe tidlig å skulle se seg i speilet for min del. Aksjekursen har gått den veien jeg har forutsett og reprisingen har så vidt startet hvor lavsesongen er på trappene så vi må gi det litt tid - jeg har ikke satt noen deadline i dag - jeg har sagt at vi får 1 sifret aksjekurs før det bunner ut og det har ikke bunnet ut ennå...;)
NASLover
16.08.2024 kl 13:01 1703

Most wise nad best thing to do for now...let the pessimistic play for ashort while. Rock solid gundamentally Norwegian Group will be soon around 22-25
TZFlyingHigh
16.08.2024 kl 13:11 1715

ingen dårlig dag så langt, ingen store salg fra institusjoner, så blir det stabilt og muligens positivt til slutt. så alle venter stille, la oss være tålmodige.
niets
16.08.2024 kl 13:16 1724

Jeg tror ikke det er grunnen til kursnedgangen i NAS. Tenker man seg shorterne og robotene borte, er jeg ganske sikker på at kursen ville stige.
Null
16.08.2024 kl 13:17 1727

rischioso
Det stemmer at vi i fjor også var på ensifret fra slutten av august til slutten av noveber, min påstad er at dette kommer ikke til å skje i år, dvs at denne perioden ikke kommer til å være på 4 mnder i år.
Slik jeg ser det så vil vi nå se bedring tidligere, dersom vi havner kortsiktig på et tallet så vil det ikke vedvare utover noen dager la meg strekke meg til en mnd.
Det som er helt sikkert er at kursen ikke vil gå under lav kurs fra samme periode som i fjor.
Det vil også si at om man ikke må selge eller kjøpe hver dag. så kan man gjevnt og trutt ta inn nye aksjer hver uke og sommeren neste år sitte med en fin gevinst.ø
Jeg selv har vel vært med i NAS siden høsten i fjor, solgte ut endel sammen med meldinger om Short på 18 i sommer har etter 12 kjøpt meg inn stadig.
og er nok ok i pluss siste år.......

SÅ kan jeg også kommenter at det er trangere tider i norge pga rente.... personlig har jeg ikke hatt det så bra på mange år.
Lønnsløftet er høyere enn på mange år. og det er lenge siden jeg har tjent så mye på de få kronene jeg har på sparekontoen min.

SÅ pluss på begge ;)
Ransen
16.08.2024 kl 13:29 1723

Dette viser hvor lite du har satt deg inn i driften av NAS.

1) Ja, de visste at april ble dårlig grunnet påsken i mars.
2) De taper ikke penger på fuel, men har sikret seg fuel til lav pris hvis markedet endrer seg.
3) Forsinkelser av flylevering gjelder for alle, men nye fly innfases fortløpende, men med forsinkelser som er kjent.
4) Nas merker ingen ting av lavere etterspørsel, de ser bedre resultat enn guidet fra juli måned.
5) Storavtaler og Widerøe. Vinter er etterspurt. Tromsø har jobbet i 20 år for å få til det som er i tilbud i dag.

Du burde ta deg råd til 49 kroner og tilgang til FA i stedet for å synse med hodet langt nede i sanden
Fjellbris
16.08.2024 kl 13:59 1688

Helt enig👍 Blir også helt feil å se mot laveste kurs slutten av august i fjor og frem til november i fjor, da vi vet at Widerøe ble kjøpt / avtalen gikk igjennom rett før jul i fjor. Widerøe ble betalt cash med 1,1 miliarder i desember i fjor, og Widerøe bidrar både med store synergier og overskudd til NAS i år vs høsten i fjor, samt har en stor verdi i seg selv. Ny avtale med Forsvaret trådde også i kraft i starten av 2024, og nå vet vi også at Q3 blir bedre enn rekord Q3 i fjor.
Redigert 16.08.2024 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
golf`ern
16.08.2024 kl 14:23 1637

Hvordan forklarer dere haussere/aksjeguruer at NAS-kursen nær har halvert seg siden april, samtidig som dere har operert her
inne med 15-20 innlegg daglig med stort sett samme innhold uten at det har hjulpet en dritt.
Har også lagt merke til at de som ikke er enige med menigheta nærmest blir hudfletta av de verste NAS fanatikerne...
M a o når men går tom for argumenter tar man personen
Primitivt....
auto1
16.08.2024 kl 14:57 1590

Mye som kan sies om både Haussere og Baissere på forumet her.....
Jeg selv har inngang på ca 13, Kjøpte på vei nedover,selvfølgelig bomma eg på tidspkt.
Har trua på en rekyl her, men det avhenger mye av utvikling i dollar/eurokurs samt pris på fuel. Fuelprius er på vei ned, det er positivt. for å å aksjen til å fly må eurokurs ned for å opprettholde reiselyst og betalingsvilje på flybilletter. Dollarkurs må ned pga store deler av utgifter til daglig drift er her. Litt lei av skråsikkerheten blant både menighet og baissere hva som skjer med kursen fremover.
Null
16.08.2024 kl 14:58 2830

Jeg vet ikke om du mener jeg er en av de som nå tar person istede for aksjen:?
Jeg har vel kommentert utsaget til en skribent her ikke mer.

Det at NAS nå er nede på 10 kroneren jo, jeg skal si det overasker meg litt, men så er jeg heller ikke fanatisk.
NAS er en aksje som har store utslag, den gikk vel gansker raskt ( i min verden) fra ca 8 til 18, der var det endel store som solgte seg ut/ lånte ut for short noe som kan være helt ok .
Det vi ser etter på er at aksjen får en forventet nedgang både pga short, og det at de kommer meg et varsel på dårligere tider fremover.
Selv solgte jeg ut endel på 18 .....17
Startet forsiktig å kjøpe igjen på 13 og har fortsatt med det.
Jeg trodde på at vi skulle se en oppgang fra 13, men den har ikke kommet ennå, om den kommer før Q3 tall jeg tror det, oppdateringen på traffikktallene nå i starten av september vil nok være starten på oppgangen tror jeg, men har tatt feil før.
Det jeg legger inn i mine beregninger er at vi er på lavnivå nå om dagen rundt 10 blank, noen dager kan vi være inder men ikke at vi ser samme lave kurs som i fjor og heller ikke så lenge alås 4 mnder.

Det som er sikkert er vel at vi har ulikt syn, så får skribeten som tror på ensifet over lang tid si hvordan han ser på utviklingen over tid frem til mai 2025 :)

God helg
Ransen
16.08.2024 kl 15:26 2777

Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.

Alt dette og mye annet verdsetter småaksjonærene til litt over 10 kroner aksjen. Reell verdi burde vært 30 kroner sammenlignet med andre selskaper på oslo børs(barnehagen)
golf`ern
16.08.2024 kl 15:35 2752

Bla bla bla, hvor mange ganger har du gjentatt deg selv med dette Ransen, uten at det påvirker noe som helst?
Dusinvis, hundrevis?
Desperasjon kalles det....
Fjellbris
16.08.2024 kl 15:42 2732

Alt Ransen skriver er fakta og hans innlegg har substans. Så får hver og en gjøre som de vil på børs, at NAS er shortet ihjel etter kr 18 er ikke Ransens feil. Men, at NAS er et dønn solid selskap inkl. ledelse har han helt rett i. Jeg tror også at NAS kurs fra dagens nivå er et meget godt kjøp og at vi ser langt høyere kurs igjen etter Q3. tall og presentasjon, og frem mot 2026 og utbetaling av utbytter.

Derfor kjøper jeg mer og er langsiktig.

Hva er dine bidrag med substans og begrunnelse på NAS tråden? Mener du vi bør selge alt, isåfall hvorfor og hvor lang ned tror du vi skal?

Er villig til å vedde på at NAS står over kr 15 innen påske 2025, og det er da nesten 50% opp dit på 7-8 mnd som da er meget bra.
Ps mine aksjer ikke til salgs før utbetaling av utbytter kommer.
Redigert 16.08.2024 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Ransen
16.08.2024 kl 15:48 2721

Kom med noen bedre argumenter selv, ellers er det bare å hoppe over innleggene hvis de passer dårlig med 1-sifferinnleggene helt uten substans
Redigert 16.08.2024 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
golf`ern
16.08.2024 kl 15:52 2705

Substans?
Det grenser til spam...
Men menigheta liker det tydeligvis...
Fjellbris
16.08.2024 kl 15:58 2687

Og hva bidrar du med da?
Ransen
16.08.2024 kl 16:02 2679

Det virker som du hele tiden blir stående på utsiden av vennefesten på grunn av at du ikke bidrar med noe. Det finnes faktisk dokumentasjon om det som skrives her, men av og til må man betale litt for noen tilganger, slik som intervjuet med Geir Karsen på FA i går, og tidligere styrelederen og Kjos om Norwegian osv..
golf`ern
16.08.2024 kl 16:19 2641

OK.
Hvis kursmålet ditt, var det på 22kr i oktober, slår til skal jeg slutte å kommentere innleggene dine og holde meg langt unna NAS-trådene...
Hvis ikke, bør du vurdere det samme...
Fjellbris
16.08.2024 kl 16:46 2600

Igjen, hva er feil her mtp info om NAS som Ransen lister opp i innlegg over?
……..
Ransen
I dag kl 15:26
181
Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.
NASLover
16.08.2024 kl 17:25 2523

Det er ren og pent fakta som gjør vondt til pessimistiske rett og slett
Kåre Grønn
16.08.2024 kl 18:49 2402

Dommen som ble satt rundt det negative oppslaget var ikke negativt for NAS. Denne saken har trykket som en klam hånd over NAS. Nå er den avsluttet og Norwegian kan fortsette sin ekspansjon og miljøtenkende retning. Dette skal over tid høyt! Alle vil reise. Alle vil komme til Norge. Forsvaret samarbeider med NAS. Stordalen elsker NAS. Geir Karlsen er Norges beste leder! Hold dette lavmålnivået og vent 1 - 3 år, så er svaret der!! IKKE stem AP, så går dette bra!! Hau hau!

Faktainformasjon:

Rettssaken mellom Norwegian Air Shuttle (NAS) og den norske staten ble avgjort 9. august 2024 i EFTA-domstolen. Norwegian Air Shuttle hadde saksøkt den norske staten, representert ved Klima- og miljødepartementet, men domstolen dømte til fordel for staten.

Domstolen konkluderte med at statens handlinger, som var relatert til miljøreguleringer som påvirket flyselskapets operasjoner, var i tråd med både nasjonale og internasjonale lover. Norwegian Air Shuttle har uttrykt skuffelse over dommen, da de mente at reguleringene la urimelige begrensninger på deres drift.

Utfallet av denne saken har potensielt store konsekvenser for både flyindustrien og statens fremtidige miljøpolitikk, særlig når det gjelder hvordan miljøreguleringer kan påvirke kommersielle operasjoner​ (EFTA Court)​ (MarketScreener).

Informasjon om tilbakebetaling eller kompensasjon i forbindelse med rettssaken mellom Norwegian Air Shuttle (NAS) og staten har ikke blitt rapportert, noe som tyder på at det kanskje ikke var en direkte økonomisk tilbakebetaling involvert i dommen. Dommen fokuserte primært på de juridiske aspektene ved statens reguleringer som påvirket NAS, og det er mulig at NAS ikke ble tilkjent noen økonomisk kompensasjon som en del av utfallet.

Hvis du er interessert i mer spesifikke detaljer, kan du prøve å sjekke oppdateringer fra rettsvesenet eller finansielle rapporter fra NAS.
Redigert 16.08.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare