NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 200493

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
NASLover
I går kl 22:27 217

Ha ha ha ta deg en kopp kaffe uten kaffein
rischioso
I går kl 22:33 211

RE - Fuelprius er på vei ned, det er positivt.

* Det er her folk bommer - det er IKKE positivt når fuelprisen synker nettopp fordi NAS har høy hedging på 60% (40% de kan handle spot) og Widerøe har skyhøy hedging På 80% (knappe 20% de kan handle spot) - mao, NAS har ingått forhåndsavtale om fuel og gamblet på en langt høyere fuelpris noe som vil resultere i at de betaler alt for mye - til neste år er hedgingen en del lavere, men også risky om fuelprisen øker....Hedgingen er et bet i håp om å redusere fuelkosten noe de virker å ha bommet på om olje/fuelprisen holder seg på dagens nivå eller lavere...

RE - for å å aksjen til å fly må eurokurs ned for å opprettholde reiselyst og betalingsvilje på flybilletter. Dollarkurs må ned pga store deler av utgifter til daglig drift er her. Litt lei av skråsikkerheten blant både menighet og baissere hva som skjer med kursen fremover.

* Og som Norges bank nettopp uttalte - kronekursen vil fortsette å være svak mot både euro og dollar i tillegg til at det ikke blir rentenedsettelse på en god stund...
Redigert i går kl 22:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 22:39 201

Både 9 og 8-ish ligger godt over hvor det er bunnet ut de siste 2 åra som en referanse.

2022 - bunnet ut på 6,67
2023 - bunnet ut på 7,88

2024 - bunner ut på 8-ish...;)
Ransen
I går kl 22:47 191

Hvor mye av kostnadene er i USD og hvor mye er i Euro for NAS?
oivindl
I går kl 23:02 164

Nå er det vel du som ikke har skjønt hensikten med hedging.
"Hedgingen er et bet i håp om å redusere fuelkosten”
-rischioso

Ikke i håp om å redusere fuelkosten, jo mer hedging, jo mer kontroll over fuelkosten.
Her er en korrekt forklaring:
"bruker for å redusere eksponeringen mot flyktige og potensielt økende drivstoffkostnader. ”
"
Fjellbris
I går kl 23:08 154

Blir helt feil å se mot laveste kurs 2022 samt 2023 slutten av august i og frem til november i fjor, da vi vet at Widerøe ble kjøpt / avtalen gikk igjennom rett før jul i fjor. Widerøe ble betalt cash med 1,1 miliarder i desember i fjor, og Widerøe bidrar både med store synergier og overskudd til NAS i år vs høsten i fjor, samt har en stor verdi i seg selv. Ny avtale med Forsvaret trådde også i kraft i starten av 2024, og nå vet vi også at Q3 blir bedre enn rekord Q3 i fjor.
Fjellbris
I går kl 23:13 139

I tillegg utgjør nå cach ca 12 kroner aksjen, og underliggende verdier på 3,5 milliarder er innbetalt til nye fly. Estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, Strawberrysamarbeidet / Spenn. NAS er også best i klassen på oppetid og i toppen i Europa mtp punktlighet.
Redigert i går kl 23:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 23:18 132

Ser det er mye uvitenhet om hedging og ikke overraskende krydret med litt kverulering fra forum kverulanten så jeg skal sette av 2 minutter til litt skolering siden det er helg...;)

Hedging er et veddemål om fremtidig fuelkost med en avtalt sluttdato hvor regnskapet skal gjøres opp og vedder man for høyt slik NAS/Widerøe nå har gjort - hhv 60%/ og 80% hvor fuelprisen går ned så blir det selvfølgelig veldig dyrt noe NAS har brent seg på tidligere:

NAS har gått på milliardsmell før:

Fallende oljepriser gir i utgangspunktet lavere drivstoffkostnader for flyselskapet Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos. Men i november ga i stedet den «gode nyheten» om oljeprisfall en ekstra smell i regnskapene.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879

SAS veddet høyt under pandemien og fikk en hedgingssmell på 1-2 milliarder....

https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/05/7515312/sas-med-urealiserte-hedgingtap-i-milliardklassen

* Når man ikke skjønner hva en høy hedging vs lav olje/fuelpris fører til så burde man holde seg unna flyaksjer...;)

Fortsatt god helg!
Redigert i går kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 23:50 78

Jeg kan fortelle at 50% av kostnadene er i Dollar og 20% er i Euro
For 2024 er Norwegian hedget fuel til 800-814 $/t .
Widerøe er hedget fra 698-799 $/t.
Markedsprisen i dag er 762$/t
Dette er kalkulert inn i guidingen med en variabel for markedspris.
Så kan du spørre deg om hvorfor selskapet meldte om lavere kostnader i Q2 enn forventet når markedsprisen på fuel var høyere i første halvår….
Fjellbris
I går kl 23:59 61

Takk igjen for god info👍
Og når et flyselskap hedger oljepris er jo det en forsikring mot at prisen går mye opp. Og dersom oljeprisen faller under kontraktene inngått, risikerer jo flyselskapet kun å måtte betale mer enn markedspris. Nå i NAS sitt tilfelle der oljepris i snitt i Q3 vel kommer til å ligge på +/- litt i overkant av 80, så vel ikke akkurat det tilfelle.
På den del de ikke har sikret kontrakter / hedget, vil de selvfølgelig tjene godt på lavere oljepris vs om den var 95 i Q3.
Redigert i dag kl 00:06 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 00:01 56

Offf - er det mulig...?...

RE - Så kan du spørre deg om hvorfor selskapet meldte om lavere kostnader i Q2 enn forventet når markedsprisen på fuel var høyere i første halvår….

* Det er jo akkurat hva jeg har forklart sikkert 100 ganger. Høy hedging vs lav oljepris/fuelpris blir smell og motsatt høy hedging vs høy oljepris/fuelpris blir det motsatte og det var jo nettopp i Q2 at oljeprisen var høy - NÅ er den lav og dermed går det mot en smell - ikke vanskeligere enn det...;)
Redigert i dag kl 00:02 Du må logge inn for å svare