NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 203187

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
klaesp
I dag kl 21:16 151

Hørt om psykologi på børs, vil tro du lærer om det i løpet av de neste ukene 🤣
Sognoksen1
I dag kl 21:00 181

Tror ikke det er noen givinst og sikre i Nas enda men det kommer senere 😀💰👍
NASLover
I dag kl 20:50 205

Det har vært røde dager i NAS uansett....så har tror det kan gå motsatte for Norwegian
Redigert i dag kl 20:51 Du må logge inn for å svare
klaesp
I dag kl 20:20 261

Nå har OSE steget 9 dager på rad i kombinasjon med generelle sterke børser. Mest sannsynlig for vi sikring av gevinst på børsene ,og noen røde dager på børs og i Nas aksjen også..

Lykke til med strategi.
Placeyourbet
I dag kl 19:24 348

Norwegian i stabilt sideleie
Norwegian-aksjen har ligget i stabilt sideleie og så vidt beveget seg den siste uken. Aksjekursen svingte mellom 10,09 på det laveste og 10,47 på det høyeste intradag. Sluttkursen svingte bare med 5 øre, mellom 10,30 og 10,35 koner, og endte uken på 10,35 kroner.
Aksjen kryper dermed videre ut mot taket i den fallende trenden, som vil bli testet i begynnelsen av uken. For å støtte et trendbrudd må den fallende trendlinjen i RSI-chartet brytes. I tillegg må 50-nivået brytes for å signalisere økende stigningstakt og videre oppgang i begge chartene.

I tillegg til den tekniske motstand som ligger i topplinjen i den fallende trenden, er det også teknisk motstand i området fra 10,40 til 10,60 kroner. Den må brytes på stigende omsetning. For å åpen opp for videre oppgang mot 11,40 og 11,60 kroner, må også den tekniske motstanden på 10,80-nivået brytes på stigende omsetning. Butter det mot den fallende trendlinjen i RSI-chartet kan det fortsette å bremse en eventuell oppgang i begge chartene. I så fall kan 10,0-nivået bli kritisk. Brudd på det nivået kan åpne for fall ned mot neste tekniske støtte på 9,40-nivået. Fortsetter den svake utviklingen gir den fallende trenden på kort sikt også rom for fall mot de neste tekniske støttenivåene på 8,80-, 8,20-, 7,88 og 7,35-nivået.

Null
I dag kl 18:42 412

jeg har FA på nett og aviseni paoir men ikke settn oe i dag som gir mening
Heggøyen
I går kl 15:53 983

Jeg anbefalte også salg i VOW på 50 tallet og skrev at 5 kr kommer. Ble idioterklært av H, men jeg kunne senere (selvsagt) henge en flott krans i mønet. For både 10 og 5 kr kom. Snart skal jo denne utvannes med masse trykte akjser, vil jeg anta basert på at kassa må påfylles.
Nå gikk jo også BCS 150% mens samme skribent mente det var nedover som gjaldt, midt i Citi sitt nedsalg. Istenfor gikk aksjen 150% og beste på Oslo Børs siste ukene.

Etterpåklokskap er enkle greier, men sjelden jeg ser at man skal kjøpe basert på dette TA greiene. Linjaler er for barn !
oivindl
I går kl 09:19 1214

Her får du en lett forståelig oppsummering fra en av dine egne linker.
"Lavere drivstoffpriser er isolert sett positivt for flyselskapene, men regnestykket avhenger av hvor stor andel av drivstoffet frem i tid som er kjøpt til fastpris. Jo større andel som er prissikret, jo mindre kan Norwegian glede seg over billigere drivstoff.”

Mindre glede av lavere priser ved høyere hedging, naturlig nok, men fortsatt noe å glede seg over.
Definitivt ingen smell.
oivindl
I går kl 09:06 1234

"Hedgingen er et bet i håp om å redusere fuelkosten"

Det er denne kommentaren din som viser at du har misforstått poenget med hedging.
Det er ikke et håp om redusert kostnad. På den delen som er hedget, vet de akkurat hva de skal betale.
Det er en forsikring mot høy oljepris.
"Fuel hedging is a contractual tool some large fuel consuming companies, such as airlines, cruise lines and trucking companies,[which?] use to reduce their exposure to volatile and potentially rising fuel costs."
De går ikke på noen smell om prisen går ned, tvert imot sparer de penger på den delen som ikke er hedget.
"Smellen" du snakker om, er av regnskapsteknisk art.
NASLover
I går kl 09:01 1248

Så det er dette grunnlag til ditt en sifferet kursmål i år? Det viser din kaliber om aksje.....kan ikke stoppe å le 🤣🤣🤣
Strategi
I går kl 01:45 1372

Offf - er det mulig, Av hegdet pris hadde Norwegian store fordeler gjennom deler av 2023.
En erfaren mann som deg burde vite at det er livsfarlig å ikke hegde olje.
Gjennom 2024 har det ikke vært så store fordeler i starten på året men de siste måneder har vært svært attraktive for Norwegian og det er dette de skal levere tall på i Kvartal 3.
Oljen er langt under hegdet pris, selv om USD har styrket seg noe mot NOK (har nå falt litt tilbake) har fordelene vært store.
Prisene på billetter er selvfølgelig kompensert for forventningen om høy oljepris som sikrer inntjeningen.
Holder oljeprisen seg lav og markedet forventer lav oljepris er det fremdeles viktig å hegde oljen, prisen for hegding blir da selvfølgelig gunstigere og man kan ta sjansen å hegde %vis mindre av volumet.
Du behøver ikke gjøre deg dummere enn du er, da mister du den "lille" respekten du har.

Redigert i går kl 08:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 00:01 1433

Offf - er det mulig...?...

RE - Så kan du spørre deg om hvorfor selskapet meldte om lavere kostnader i Q2 enn forventet når markedsprisen på fuel var høyere i første halvår….

* Det er jo akkurat hva jeg har forklart sikkert 100 ganger. Høy hedging vs lav oljepris/fuelpris blir smell og motsatt høy hedging vs høy oljepris/fuelpris blir det motsatte og det var jo nettopp i Q2 at oljeprisen var høy - NÅ er den lav og dermed går det mot en smell - ikke vanskeligere enn det...;)
Redigert i går kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.08.2024 kl 23:59 1438

Takk igjen for god info👍
Og når et flyselskap hedger oljepris er jo det en forsikring mot at prisen går mye opp. Og dersom oljeprisen faller under kontraktene inngått, risikerer jo flyselskapet kun å måtte betale mer enn markedspris. Nå i NAS sitt tilfelle der oljepris i snitt i Q3 vel kommer til å ligge på +/- litt i overkant av 80, så vel ikke akkurat det tilfelle.
På den del de ikke har sikret kontrakter / hedget, vil de selvfølgelig tjene godt på lavere oljepris vs om den var 95 i Q3.
Redigert i går kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Ransen
16.08.2024 kl 23:50 1455

Jeg kan fortelle at 50% av kostnadene er i Dollar og 20% er i Euro
For 2024 er Norwegian hedget fuel til 800-814 $/t .
Widerøe er hedget fra 698-799 $/t.
Markedsprisen i dag er 762$/t
Dette er kalkulert inn i guidingen med en variabel for markedspris.
Så kan du spørre deg om hvorfor selskapet meldte om lavere kostnader i Q2 enn forventet når markedsprisen på fuel var høyere i første halvår….
rischioso
16.08.2024 kl 23:18 1509

Ser det er mye uvitenhet om hedging og ikke overraskende krydret med litt kverulering fra forum kverulanten så jeg skal sette av 2 minutter til litt skolering siden det er helg...;)

Hedging er et veddemål om fremtidig fuelkost med en avtalt sluttdato hvor regnskapet skal gjøres opp og vedder man for høyt slik NAS/Widerøe nå har gjort - hhv 60%/ og 80% hvor fuelprisen går ned så blir det selvfølgelig veldig dyrt noe NAS har brent seg på tidligere:

NAS har gått på milliardsmell før:

Fallende oljepriser gir i utgangspunktet lavere drivstoffkostnader for flyselskapet Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos. Men i november ga i stedet den «gode nyheten» om oljeprisfall en ekstra smell i regnskapene.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879

SAS veddet høyt under pandemien og fikk en hedgingssmell på 1-2 milliarder....

https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/05/7515312/sas-med-urealiserte-hedgingtap-i-milliardklassen

* Når man ikke skjønner hva en høy hedging vs lav olje/fuelpris fører til så burde man holde seg unna flyaksjer...;)

Fortsatt god helg!
Redigert 16.08.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.08.2024 kl 23:13 1516

I tillegg utgjør nå cach ca 12 kroner aksjen, og underliggende verdier på 3,5 milliarder er innbetalt til nye fly. Estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, Strawberrysamarbeidet / Spenn. NAS er også best i klassen på oppetid og i toppen i Europa mtp punktlighet.
Redigert 16.08.2024 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.08.2024 kl 23:08 1531

Blir helt feil å se mot laveste kurs 2022 samt 2023 slutten av august i og frem til november i fjor, da vi vet at Widerøe ble kjøpt / avtalen gikk igjennom rett før jul i fjor. Widerøe ble betalt cash med 1,1 miliarder i desember i fjor, og Widerøe bidrar både med store synergier og overskudd til NAS i år vs høsten i fjor, samt har en stor verdi i seg selv. Ny avtale med Forsvaret trådde også i kraft i starten av 2024, og nå vet vi også at Q3 blir bedre enn rekord Q3 i fjor.
oivindl
16.08.2024 kl 23:02 1541

Nå er det vel du som ikke har skjønt hensikten med hedging.
"Hedgingen er et bet i håp om å redusere fuelkosten”
-rischioso

Ikke i håp om å redusere fuelkosten, jo mer hedging, jo mer kontroll over fuelkosten.
Her er en korrekt forklaring:
"bruker for å redusere eksponeringen mot flyktige og potensielt økende drivstoffkostnader. ”
"
Ransen
16.08.2024 kl 22:47 1568

Hvor mye av kostnadene er i USD og hvor mye er i Euro for NAS?
rischioso
16.08.2024 kl 22:39 1578

Både 9 og 8-ish ligger godt over hvor det er bunnet ut de siste 2 åra som en referanse.

2022 - bunnet ut på 6,67
2023 - bunnet ut på 7,88

2024 - bunner ut på 8-ish...;)
rischioso
16.08.2024 kl 22:33 1589

RE - Fuelprius er på vei ned, det er positivt.

* Det er her folk bommer - det er IKKE positivt når fuelprisen synker nettopp fordi NAS har høy hedging på 60% (40% de kan handle spot) og Widerøe har skyhøy hedging På 80% (knappe 20% de kan handle spot) - mao, NAS har ingått forhåndsavtale om fuel og gamblet på en langt høyere fuelpris noe som vil resultere i at de betaler alt for mye - til neste år er hedgingen en del lavere, men også risky om fuelprisen øker....Hedgingen er et bet i håp om å redusere fuelkosten noe de virker å ha bommet på om olje/fuelprisen holder seg på dagens nivå eller lavere...

RE - for å å aksjen til å fly må eurokurs ned for å opprettholde reiselyst og betalingsvilje på flybilletter. Dollarkurs må ned pga store deler av utgifter til daglig drift er her. Litt lei av skråsikkerheten blant både menighet og baissere hva som skjer med kursen fremover.

* Og som Norges bank nettopp uttalte - kronekursen vil fortsette å være svak mot både euro og dollar i tillegg til at det ikke blir rentenedsettelse på en god stund...
Redigert 16.08.2024 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
NASLover
16.08.2024 kl 22:27 1595

Ha ha ha ta deg en kopp kaffe uten kaffein
Kåre Grønn
16.08.2024 kl 18:49 1053

Dommen som ble satt rundt det negative oppslaget var ikke negativt for NAS. Denne saken har trykket som en klam hånd over NAS. Nå er den avsluttet og Norwegian kan fortsette sin ekspansjon og miljøtenkende retning. Dette skal over tid høyt! Alle vil reise. Alle vil komme til Norge. Forsvaret samarbeider med NAS. Stordalen elsker NAS. Geir Karlsen er Norges beste leder! Hold dette lavmålnivået og vent 1 - 3 år, så er svaret der!! IKKE stem AP, så går dette bra!! Hau hau!

Faktainformasjon:

Rettssaken mellom Norwegian Air Shuttle (NAS) og den norske staten ble avgjort 9. august 2024 i EFTA-domstolen. Norwegian Air Shuttle hadde saksøkt den norske staten, representert ved Klima- og miljødepartementet, men domstolen dømte til fordel for staten.

Domstolen konkluderte med at statens handlinger, som var relatert til miljøreguleringer som påvirket flyselskapets operasjoner, var i tråd med både nasjonale og internasjonale lover. Norwegian Air Shuttle har uttrykt skuffelse over dommen, da de mente at reguleringene la urimelige begrensninger på deres drift.

Utfallet av denne saken har potensielt store konsekvenser for både flyindustrien og statens fremtidige miljøpolitikk, særlig når det gjelder hvordan miljøreguleringer kan påvirke kommersielle operasjoner​ (EFTA Court)​ (MarketScreener).

Informasjon om tilbakebetaling eller kompensasjon i forbindelse med rettssaken mellom Norwegian Air Shuttle (NAS) og staten har ikke blitt rapportert, noe som tyder på at det kanskje ikke var en direkte økonomisk tilbakebetaling involvert i dommen. Dommen fokuserte primært på de juridiske aspektene ved statens reguleringer som påvirket NAS, og det er mulig at NAS ikke ble tilkjent noen økonomisk kompensasjon som en del av utfallet.

Hvis du er interessert i mer spesifikke detaljer, kan du prøve å sjekke oppdateringer fra rettsvesenet eller finansielle rapporter fra NAS.
Redigert 16.08.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
NASLover
16.08.2024 kl 17:25 1176

Det er ren og pent fakta som gjør vondt til pessimistiske rett og slett
Fjellbris
16.08.2024 kl 16:46 1253

Igjen, hva er feil her mtp info om NAS som Ransen lister opp i innlegg over?
……..
Ransen
I dag kl 15:26
181
Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.
golf`ern
16.08.2024 kl 16:19 1296

OK.
Hvis kursmålet ditt, var det på 22kr i oktober, slår til skal jeg slutte å kommentere innleggene dine og holde meg langt unna NAS-trådene...
Hvis ikke, bør du vurdere det samme...
Ransen
16.08.2024 kl 16:02 1335

Det virker som du hele tiden blir stående på utsiden av vennefesten på grunn av at du ikke bidrar med noe. Det finnes faktisk dokumentasjon om det som skrives her, men av og til må man betale litt for noen tilganger, slik som intervjuet med Geir Karsen på FA i går, og tidligere styrelederen og Kjos om Norwegian osv..
golf`ern
16.08.2024 kl 15:52 1362

Substans?
Det grenser til spam...
Men menigheta liker det tydeligvis...
Ransen
16.08.2024 kl 15:48 1378

Kom med noen bedre argumenter selv, ellers er det bare å hoppe over innleggene hvis de passer dårlig med 1-sifferinnleggene helt uten substans
Redigert 16.08.2024 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.08.2024 kl 15:42 1389

Alt Ransen skriver er fakta og hans innlegg har substans. Så får hver og en gjøre som de vil på børs, at NAS er shortet ihjel etter kr 18 er ikke Ransens feil. Men, at NAS er et dønn solid selskap inkl. ledelse har han helt rett i. Jeg tror også at NAS kurs fra dagens nivå er et meget godt kjøp og at vi ser langt høyere kurs igjen etter Q3. tall og presentasjon, og frem mot 2026 og utbetaling av utbytter.

Derfor kjøper jeg mer og er langsiktig.

Hva er dine bidrag med substans og begrunnelse på NAS tråden? Mener du vi bør selge alt, isåfall hvorfor og hvor lang ned tror du vi skal?

Er villig til å vedde på at NAS står over kr 15 innen påske 2025, og det er da nesten 50% opp dit på 7-8 mnd som da er meget bra.
Ps mine aksjer ikke til salgs før utbetaling av utbytter kommer.
Redigert 16.08.2024 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
golf`ern
16.08.2024 kl 15:35 1410

Bla bla bla, hvor mange ganger har du gjentatt deg selv med dette Ransen, uten at det påvirker noe som helst?
Dusinvis, hundrevis?
Desperasjon kalles det....
Ransen
16.08.2024 kl 15:26 1435

Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.

Alt dette og mye annet verdsetter småaksjonærene til litt over 10 kroner aksjen. Reell verdi burde vært 30 kroner sammenlignet med andre selskaper på oslo børs(barnehagen)
Null
16.08.2024 kl 14:58 1490

Jeg vet ikke om du mener jeg er en av de som nå tar person istede for aksjen:?
Jeg har vel kommentert utsaget til en skribent her ikke mer.

Det at NAS nå er nede på 10 kroneren jo, jeg skal si det overasker meg litt, men så er jeg heller ikke fanatisk.
NAS er en aksje som har store utslag, den gikk vel gansker raskt ( i min verden) fra ca 8 til 18, der var det endel store som solgte seg ut/ lånte ut for short noe som kan være helt ok .
Det vi ser etter på er at aksjen får en forventet nedgang både pga short, og det at de kommer meg et varsel på dårligere tider fremover.
Selv solgte jeg ut endel på 18 .....17
Startet forsiktig å kjøpe igjen på 13 og har fortsatt med det.
Jeg trodde på at vi skulle se en oppgang fra 13, men den har ikke kommet ennå, om den kommer før Q3 tall jeg tror det, oppdateringen på traffikktallene nå i starten av september vil nok være starten på oppgangen tror jeg, men har tatt feil før.
Det jeg legger inn i mine beregninger er at vi er på lavnivå nå om dagen rundt 10 blank, noen dager kan vi være inder men ikke at vi ser samme lave kurs som i fjor og heller ikke så lenge alås 4 mnder.

Det som er sikkert er vel at vi har ulikt syn, så får skribeten som tror på ensifet over lang tid si hvordan han ser på utviklingen over tid frem til mai 2025 :)

God helg