Et kupp

JosefK
AZT 25.06.2024 kl 21:32 553

Hvorfor er det relativt sett bedre å kjøpe AZT i dag enn det var i mars 2020? Fra 6 til 26. burde det ikke være motsatt?

Jeg snakker sjelden om kurs. Jeg gjør ikke det fordi det nesten er uvesentlig hva den er. Jeg er utpreget langsiktig og har mål jeg vil se innfridd før det blir aktuelt å fjerne en posisjon. Det gjelder selvfølgelig helt til noe inntreffer eller at målet er nådd. Det kan selfølgelig inntreffe ting som får meg til å endre holdning, men det skal litt mer til enn et dårlig marked i biomanufacturing som er tilfelle nå om dagen. Litt vanskelig å forutse sånt, så jeg ignorerer det og er mer opptatt av at inntektene er stabile. For det er de. 8 kvartaler straight med ca 30 mNOK i omsetning per kvartal. Sist det skjedde at omsetningen var så stabil var i 2017-18. da lå omsetningen på ca 31 og 32 mNOK per år. Omsetningen har dermed nesten firedoblet seg siden den gang.

Felles for perioder med flat utvikling er at kursen enten går sidelengs som var tilfelle før 2020 eller går ned som er tilfelle siden ‘21. Det var sikkert helt fortjent at den gikk ned. Men som sagt bryr det meg ikke mye fordi jeg er nesten 100% sikker på at markedet snur og dermed sender kursen enda høyere.

Sist jeg kjøpte aksjen var i mars 2020. Det var en lang rekke grunner til at jeg besluttet at det var lurt, de viktigste er summert her:

- I november 2019 ble det kjent at strategien skulle endres til å fokusere på ensymer og lønnsomhet
- Det var også kjent at pandemien ville øke etterspørselen etter ensymer til PCR. Et strategisk riktig tidspunkt med andre ord. Siden fikk jeg også med meg at SAN og SAP ville kunne spille en rolle i pandemien. Men initielt tenkte jeg mest på PCR som driver for økt vekst og overskudd.
- Omsetningen hadde også økt fra platået på ca 30 mNOK per år til 45 mNOK i 2019.

Det var det jeg tenkte den gang. Og i dag har eksakt samme tanke slått meg. Det er et riktig tidspunkt å kjøpe aksjen. Jeg skal i ett senere innlegg forklare hvorfor det er strategisk riktig.

Nå og da er ikke lett å sammenligne. Den gang haltet Biotec Pharmacon nesten uansett fordi det gikk generelt sett dårlig alltid med Beta glucan. Og det gikk gradvis bedre med ensym virksomheten. Men jeg skal prøve å eliminere beta glucan virksomheten fra vurderingen. Og når jeg refererer til historiske omsetningstall, så kommer de fra segment regnskapet, ikke konsern regnskapet. Man må med andre ord bla nesten til slutten av rapportene for å finne tallene.

Situasjonen mars 2020:
Markedsverdi: ca 290 mNOK fordelt på 48,3 mill aksjer til kurs +/- 6
Cash: 28 mNOK pr 1. januar
Aksjekapital: 43,5
Total assets: 67,4

I dag ser det sånn ut:
Markedsverdi: ca 1300 mNOK fordelt på 50,x mill aksjer til kurs +/- 25,75
Cash: >240 mNOK
Aksjekapital: 313,6 mNOK
Total assets: 342,7

Forhåndstall:
Markedsverdi: 1300/290 = 4,48
Cash: 240/28 = 8,57
Aksjekapital: 313/43,5 = 7,19
Total assets: 342/67,4 = 5,07

Det er en litt sær måte å tilnærme seg aksjen på, men den forklarer godt hvorfor det er smartere å kjøpe aksjen i dag enn det var da jeg fikk ideen om å kjøpe den i 2020.

Det er flere faktorer som spiller inn:

-Det er flere produkter i salg i dag enn den gang
-Kapasiteten har økt fra liter til hundrevis av liter
-Selskapet er fremdeles gjeldfritt.
-Man slipper å ta hensyn til BIotec betaglucans som ble solgt for 80 MNOK, noe som har fjernet evt finansieringsbehov.

Mens det er nesten 50% rabatt om man selektivt ser på kontantbeholdning.

Jeg har kullsviertro på AZT. Og den troen blir egentlig bare sterkere jo flere kvartal som befester omsetningen. Men det er et par ting til som jeg skal komme tilbake til senere..Og etter hvert må man vel begynne å se på en vekstkurve som ikke er flat sånn som den har vært i to år nå. Men en dag snur det. Og da er 1 kr inn 97 øre EBITDA. Det har i hvert fall historisk på all omsetning som overstiger driftskostnadene.

Jeg har forståelse om noen rynker på nesen og stønner: men det er ingen P/E her. Og riktig det er ikke det. Og grunnen er at det har liten relevans når selskapet er endret så dramatisk. Mens cash stort sett er cash 😎

Det kommer i hvert fall ett innlegg til på denne tråden for å kaste lys over hvorfor jeg er tilbake i pre-pandemisk tilstand.

Men hør nå ikke på meg. Alt KAN gå til helvete i absolutte termer. Men i relativ forstand er det mindre sannsynlighet for det. QED

Stay tuned.
Redigert 26.06.2024 kl 02:27 Du må logge inn for å svare