Hva skjer med shipping om Trump vinner igjen?

102oktan
28.06.2024 kl 20:47 637

Etter nattens første tv-duell mellom Trump og Biden er de fleste enige at Biden bør trekke seg. La oss si at Trump vinner valget og blir president 2025. Hva kommer til at skje med våre kjære shippingaksjer? Med supersyklusen som sakte kommit igang? Det vore intressant å få høre era synspunkter om følgende:

1) Trump stryper all militærhjelp og tvinger Ukraina å legge ned våpen. Putin behåller det han har klart å ta.
2) Trump starter en handelskrig med Kina.
3) Kina går inn i Taiwan, Trump gjør ingenting.
4) Israel går inn i Libanon, Iran blir en del av konflikten. Trump gjør ingenting.

Dystre spørsmål jeg vet, men dessverre ikke helt orealistiske. Noen tanker om dette?
Mariusono
28.06.2024 kl 20:59 597

hvorfor?
bravi
29.06.2024 kl 11:39 442

Med Trump tror jeg transport behovet blir reduseres, da kan kursen på shipping aksjer flate ut eller går litt ned forutsatt at Suezkanalen forblir åpen. Ser heller ikke for meg at Trump vil gjøre noe med den Russiske skyggeflåten med tankskip som opererer i dag. For shipping aksjer er det en fordel med Biden.
ks1977
29.06.2024 kl 12:08 414

Tenker du på kursene eller ratene? Børsen kan jo finne på å få full panikk, og/eller gå i ekstase...

Tank: Tenker du på ratene så innbiller jeg meg at Trump har sagt noe om å få oljeindustrien oppe og gå igjen? Nå er den vel oppe og går i USA allerede, selv med Bidens grønne skifte, men kan jo være at det blir lagt mer til rette for økt oljeproduksjon i USA under Trump enn under Biden. Økt oljeproduksjon i USA skulle være positivt for tonnmil, uten at jeg har noen anelse om hvor mye det vil slå ut om USA f.eks øker produksjonen med 1 million fat (skal man skepulere litt så kan man spørre seg om Saudi har lyst til å "finansiere" amerikansk oljeproduksjon, eller om de vil gjøre som i 2020 og starte en ny priskrig)

Bulk: Jo fortere krigen i Ukraina stanses (med endelig løsning), jo fortere til Ukraina kunne få matproduksjonen oppe og gå igjen. Hvor mye dette utgjør for bulk vet jeg ikke (men er vel hovedsakelig mindre bulkskip som dette er aktuelt for?). Mer interessant er gjenoppbygningen, som fort vil sluke mye stål (les: jernmalm) og annet - uten at jeg har noen estimat på hvor mye

Ser du bort fra gnisninger mellom USA og vesten ifht Ukraina så vet jeg ikke om det, i det korte (og mellomlange) bildet, har noe å si for øvrige shippingaksjer om det blir (varig) fred - jeg vil tro at det tar litt tid før Russland tas inn i varmen igjen (spørsmålet her, ifht når og om, er hva som skjer med skyggeflåten - skal den også tas inn i varmen igjen? Vil tro at den aldri vil aksepteres, med mindre vi har kommet langt inn i supersyklusen og ratene har eksplodert)

Biden og Trump kappes vel nesten om å være hard mot Kina, så jeg vet ikke om det har mye å si hvem som er president i 2025 i så måte, mer relevant er det vel hvia som rammes av evt. eskalert handelskrig - Kina trenger jo oljen, vesten trenger stål, og alt annet av krimskrams produseres jo i Kina så det vil fort ta tid å få flyttet produksjonen hjem (forutsetter da at den skal hjem, og ikke bare dyttes til andre lavkostland)

For Taiwan så vet jeg ikke hvor sannsynlig det er at Trump ikke gjør noe - har han sagt noe vedrørende dette? (ikke at det han sier har noen verdi, men likevel) Det tar seg ikke ut å gi blaffen når han vil fremstå som hard mot Kina, og USA trenger vel semikonduktorene fra Taiwan, så jeg finner det rart om USA bare skal la det skli dersom Kina går inn i Taiwan
bravi
29.06.2024 kl 12:51 374

Ja interresant tema, men det blir bare synsing.
Fraktrater og aksjekurser henger sammens, med betydelige overreaksjoner opp og nedover. Tviler på at Trump med økende tollsatser mot alle land, handelskrig med Kina og america first politikken vil føre til økende handel/ transport behov mellom Usa og resten av verden.

Hørte på debatten at Trump sa Usa opptrer som idioter og betaler for alt og alle i hele verden.
Redigert 29.06.2024 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
29.06.2024 kl 13:02 357

Behøver ikke bety så mye på kort sikt. Hvis han stanser krigen i Ukraina som lovet så er det en ting, men å normalisere forholdene blir noe annet.
Sanksjonene tror jeg blir blir vonde å vende , og selv om de blir det, så er det langt fra sikkert at gamle handelsnettverk gjenoppstår straks.

En av rare virkningene med Trump var at normale land likte han ikke, men farlige land respekterte han. Så mens han er president tror jeg det kan bli mer verdenshandel, men ikke nødvendigvis samme struktur. Han vil jo produsere mer i USA, men er ikke handelsfiendtlig, bare anti ubalanse.

Så noe som ligner handelskrig er han villig til å ta. USA er ikke lenger langt foran de fleste land lenger, noe han er fullt klar over, og ser ikke poenget med å drive å støtte opp halve verden med gunstige ordninger slik man vurderte var nødvendig under den kalde krigen. Men disse gunstige ordningene har pågått så lenge at mange land ser på det som normalt. Så der ligger det en del kilder til uro.

Ser bare noen sektorer som kan få en smell...oljen, kull, biltransport, og noe på containersiden. Oljen tror jeg er største jokeren. Han har aldri likt høye oljepriser. Så går prisene til himmels så er han nok villig til å gjøre ganske mye for å isolere USA fra det. Men blir det offshore-boom alle andre plasser..