🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀
kvirrevi
18.02.2025 kl 09:48
3881
Re Holymoses og Star
Begge dere to må gå rett tilbake til børsmeldingene som har kommet fra eierne bak de tre obligasjonslånene. Dere kan ikke drive å late som dette ikke er fakta. I meldingene står det:
1) at store deler av gjelda har forfalt fordi SEAPT har misligholdt gjelda/brutt betingelsene i obligasjonslån.
2) eierne bak det store obligasjonslånet har overtatt virksomheten i datterselskapene i SEAPT, noe som blant annet betyr at inntektene fra virksomheten ikke lenger går til selskap på vanlig måte, men blir brukt til drift/ og dersom det er underskudd, til å forsøke å betale utestående gjeld.
Hva betyr så dette?
- Jo det betyr for eksempel at det som skrives om nye brønner i 2025 er totalt irrelevant for dagens aksjeeiere.
- Det betyr at henvisninger til tall eller planer tilbake i tid før SEAPT fikk sine problemer ikke lenger er relevante,
Situasjonen i SEAPT har vært alvorlig over en lengre periode, og de har fått flere midlertidige lettelser i obligasjonsvilkårene, men når ikke noen refinansieringsplaner lykkes tok obligasjonseierne over kontrollen.
Nå er dette et spill mellom obligasjonseierne og aksjeeierne har ingenting de skulle ha sagt. Det er på tide å forstå dette nå.
Begge dere to må gå rett tilbake til børsmeldingene som har kommet fra eierne bak de tre obligasjonslånene. Dere kan ikke drive å late som dette ikke er fakta. I meldingene står det:
1) at store deler av gjelda har forfalt fordi SEAPT har misligholdt gjelda/brutt betingelsene i obligasjonslån.
2) eierne bak det store obligasjonslånet har overtatt virksomheten i datterselskapene i SEAPT, noe som blant annet betyr at inntektene fra virksomheten ikke lenger går til selskap på vanlig måte, men blir brukt til drift/ og dersom det er underskudd, til å forsøke å betale utestående gjeld.
Hva betyr så dette?
- Jo det betyr for eksempel at det som skrives om nye brønner i 2025 er totalt irrelevant for dagens aksjeeiere.
- Det betyr at henvisninger til tall eller planer tilbake i tid før SEAPT fikk sine problemer ikke lenger er relevante,
Situasjonen i SEAPT har vært alvorlig over en lengre periode, og de har fått flere midlertidige lettelser i obligasjonsvilkårene, men når ikke noen refinansieringsplaner lykkes tok obligasjonseierne over kontrollen.
Nå er dette et spill mellom obligasjonseierne og aksjeeierne har ingenting de skulle ha sagt. Det er på tide å forstå dette nå.
SeddelPressa
18.02.2025 kl 13:27
3826
Nå tror jeg den får en god sluttspurt og ender over 0,20 idag ☺️🚀
Klabbeføre
18.02.2025 kl 14:30
3779
Helt sykt hvor mye klovner som selger ned på best bid hver gang den stiger litt
Gullhaugen
18.02.2025 kl 17:19
3697
SeddelPressa skrev Nå tror jeg den får en god sluttspurt og ender over 0,20 idag ☺️🚀
Pust ut 0.5 til 0.8 kommer før du aner det. Kanskje 1.50 også.
Meglerhusene som var tilretteleggere var likevel optimistiske, og flere hadde lenge kursmål på over 20 kroner. I dag er det kun ABG Sundal Collier-analytiker John Olausen som har dekning med kursmål på 5 kroner datert 26. juni.2024
Meglerhusene som var tilretteleggere var likevel optimistiske, og flere hadde lenge kursmål på over 20 kroner. I dag er det kun ABG Sundal Collier-analytiker John Olausen som har dekning med kursmål på 5 kroner datert 26. juni.2024
Redigert 18.02.2025 kl 17:20
Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
18.02.2025 kl 17:31
3939
Det er iallefall noen som driver å støvsuger 0,14-0,18 intervallet for aksjer. Legger ut stor salgsordre for å blokkere oppgang, dumper kursen ned 2-3 øre og plukker til seg. Holdt på i hele dag
Gullhaugen
18.02.2025 kl 19:38
3906
Da ser vi det samme. En aktør eller flere shorter og støvsuger opp alt av aksjer. Noen laster alle tilgjengelige aksjer. Det skrives på Sharevile at det er kun 16% av totalen som er tilgjengelig for kjøp. Resten er låst av TOP20 . De betyr atombombe eksplosjon når som helst.
karlingen
18.02.2025 kl 20:52
3922
Huff, Dere ser vel at det er tradere som holder på? Sitter selv med en halv mill aksjer ut og inn, 5 k i pluss hver gang. Vurderer å øke den i morgen da dette er lettjente penger. Selve selskapet har jo null verdi slik det ser ut nå, så håper ingen blir lurt inn her i den tro at den vi gå som en rakett :/
Klabbeføre
19.02.2025 kl 08:28
3795
https://newsweb.oslobors.no/message/639114
Her kommer dagens 10 000 kroners spørsmål:
hvis selskapet er så ferdig og konkurs som mange påstår, hvorfor konverterer da bondholders aksjer på kurs 0,26?
Her kommer dagens 10 000 kroners spørsmål:
hvis selskapet er så ferdig og konkurs som mange påstår, hvorfor konverterer da bondholders aksjer på kurs 0,26?
SeddelPressa
19.02.2025 kl 08:31
3782
De ser nok verdier langt over dette da … som visstnok skal stemme , men gjeld har overskygget !
Dette kan bli en heftig dag 😎
Dette kan bli en heftig dag 😎
Nedtur
19.02.2025 kl 08:44
3753
Glad jeg kjøpte 2 millioner aksjer på mandag kurs 0.165
Redigert 19.02.2025 kl 08:45
Nedtur
19.02.2025 kl 08:44
3758
Glad jeg kjøpte 2 millioner aksjer på mandag kurs 0.165
Redigert 19.02.2025 kl 08:45
Gullhaugen
19.02.2025 kl 08:47
3808
Helle dussen for en kongemelding kl 07.00 i dag. OMG nå skal vi opp noen 100 % ja.
Gullhaugen
19.02.2025 kl 09:26
3699
Nå går toget , kom dere på nå før vi passerer 0,3
Redigert 19.02.2025 kl 09:57
Star
19.02.2025 kl 09:58
3579
Gullhaugen skrev Nå går toget , kom dere på nå før vi passerer 0,3
Olje er bra i disse tider. så får vi løsning på pengene, så blir dette tilbake til 5-10kr
Star
19.02.2025 kl 10:22
3506
Holymoses25 skrev Tok en svær lodd igår Stoler altid på mavefølelsen 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀
ser vel snart 30-50-100
Skimmy
19.02.2025 kl 11:11
3400
Var det all misligholdt obligasjonsgjeld som ble konvertert nå? Eller er det flere "konkurs-spøkelser" der ute?
kvirrevi
19.02.2025 kl 11:28
3357
Gullhaugen skrevInnlegget er slettet
Dette har han jo bare helt rett i. Du hadde ikke trengt å høre med han for å få vite dette, hvor alvorlig situasjonen er i selskapet kan du lese ut av de siste børsmeldingene.
Storms
19.02.2025 kl 11:36
3317
Kan man regne med hvad de siger.
Måske har de selv int i inv i aktien, hvem ved…
Måske har de selv int i inv i aktien, hvem ved…
Star
19.02.2025 kl 11:56
3254
Star skrev ser vel snart 30-50-100
Seacrest Petroleo Bermuda Limited: Utstedelse av aksjer fra obligasjonskonvertering
Rio de Janeiro, Brasil/Hamilton, Bermuda, 19. februar 2025: Det refereres til utstedelsen av 3-årige USD 28,658 millioner subordinerte usikrede konvertible obligasjoner (de "Obligasjonene") annonsert av Seacrest Petroleo Bermuda Limited (selskapet eller "Seacrest Petroleo") 13. september 2024.
Selskapet har mottatt konverteringsmeldinger fra innehavere av obligasjonene for konvertering av USD 1,612,159 av hovedbeløpet til obligasjoner til vanlige aksjer i selskapet.
Styret har besluttet å konvertere obligasjonene ved å utstede 70,066,970 nye vanlige aksjer (de "Konverteringsaksjene") i Seacrest Petroleo. I samsvar med vilkårene for obligasjonene skjer konverteringen til en konverteringskurs på NOK 0,258755, med forbehold om NOK/USD valutajusteringer.
Konverteringsaksjene ble gyldig utstedt i det norske sentralverdipapirregisteret (Euronext Securities Oslo) 19. februar 2025. Aksjekapitaløkningen som gjelder utstedelsen av konverteringsaksjene har blitt gyldig registrert i selskapets medlemsregister. Følgelig er den autoriserte aksjekapitalen til Seacrest Petroleo delt i USD 10,999.9999 delt på 549,999,997 vanlige aksjer, hver med en pålydende verdi på USD 0,00002, hvorav 549,999,997 vanlige aksjer er utstedt og utestående
Rio de Janeiro, Brasil/Hamilton, Bermuda, 19. februar 2025: Det refereres til utstedelsen av 3-årige USD 28,658 millioner subordinerte usikrede konvertible obligasjoner (de "Obligasjonene") annonsert av Seacrest Petroleo Bermuda Limited (selskapet eller "Seacrest Petroleo") 13. september 2024.
Selskapet har mottatt konverteringsmeldinger fra innehavere av obligasjonene for konvertering av USD 1,612,159 av hovedbeløpet til obligasjoner til vanlige aksjer i selskapet.
Styret har besluttet å konvertere obligasjonene ved å utstede 70,066,970 nye vanlige aksjer (de "Konverteringsaksjene") i Seacrest Petroleo. I samsvar med vilkårene for obligasjonene skjer konverteringen til en konverteringskurs på NOK 0,258755, med forbehold om NOK/USD valutajusteringer.
Konverteringsaksjene ble gyldig utstedt i det norske sentralverdipapirregisteret (Euronext Securities Oslo) 19. februar 2025. Aksjekapitaløkningen som gjelder utstedelsen av konverteringsaksjene har blitt gyldig registrert i selskapets medlemsregister. Følgelig er den autoriserte aksjekapitalen til Seacrest Petroleo delt i USD 10,999.9999 delt på 549,999,997 vanlige aksjer, hver med en pålydende verdi på USD 0,00002, hvorav 549,999,997 vanlige aksjer er utstedt og utestående
kvirrevi
19.02.2025 kl 12:18
3191
Fire grunner til å holde seg langt unna aksjen.
1. Selskapet har forsøkt å få til en refinansiering (ref diverse børsmeldinger om dette i 2024), det har ikke lykkes, og det er dermed brudd på vilkårene i samtlige av obligasjonslånene.
2. Selskapets egenkapital er høyst sannsynlig tapt. 30.9.2024 var den på ca. 500 MNOK, men selskapet har trolig tapt betydelige summer i 4Q og så langt i 1Q 2025, så per i dag er den trolig tapt selv uten nedskrivinger. I tillegg er det trolig behov for betydelige nedskrivinger først og fremst i posten "Intangible assets", som er på over 5 milliarder kroner. Dette grunnet selskapets svært dårlige utvikling og store underskudd.
3. Selskapet klarer ikke å betale for seg lenger, der blant annet eierne bak det nest største obligasjonslånet har sendt melding om at hele lånet har forfalt til betaling. Viser til børsmeldingen " 21 jan. 08:45 ∙ MFN: Rio de Janeiro, Brazil/Hamilton, Bermuda, 21 January 2025: Seacrest Petroleo Bermuda Limited ("Seacrest Petroleo" or the "Company") announces that it received this morning from Nordic Trustee AS, the trustee for the Company's 16.00% senior unsecured USD 120,000,000 bonds 2024/2027 (the "Bonds"), a notice of acceleration of all indebtedness under the Bonds."
4. Virksomheten i datterselskapene der produksjonen skjer har blitt tatt over av eierne I det største obligasjonslånet på 300 MUSD. Dermed er det nå behovene og valgene til obligasjonseierne som blir gjennomført for den virksomheten SEAPT tidligere har drevet. Dagens ledelse har dermed i utgangspunktet ikke noe de skulle ha sagt ift hvordan selskapet nå styres, og hvem som betaler lønningene og øvrige kostnader til den tidligere ledelsen undrer jeg på, jeg antar at obligasjonseierne ikke ønsker at resten av kontantbeholdningen skal brukes på slikt.
Etter min vurdering er veien mot en stopp i handelen i aksjen eller delisting langt fremskredet, og dermed kan de som kjøper aksjen i SEAPT raskt kunne sitte med ikke omsettelige aksjer som de vil få 0,00 kroner igjen for. Jeg anbefaler alle å holde seg langt unna denne aksjen. Siden jeg er så tydelig skylder jeg å si at jeg aldri har eid aksjer i selskapet, og ikke har noen hensikt om å gjøre det.
1. Selskapet har forsøkt å få til en refinansiering (ref diverse børsmeldinger om dette i 2024), det har ikke lykkes, og det er dermed brudd på vilkårene i samtlige av obligasjonslånene.
2. Selskapets egenkapital er høyst sannsynlig tapt. 30.9.2024 var den på ca. 500 MNOK, men selskapet har trolig tapt betydelige summer i 4Q og så langt i 1Q 2025, så per i dag er den trolig tapt selv uten nedskrivinger. I tillegg er det trolig behov for betydelige nedskrivinger først og fremst i posten "Intangible assets", som er på over 5 milliarder kroner. Dette grunnet selskapets svært dårlige utvikling og store underskudd.
3. Selskapet klarer ikke å betale for seg lenger, der blant annet eierne bak det nest største obligasjonslånet har sendt melding om at hele lånet har forfalt til betaling. Viser til børsmeldingen " 21 jan. 08:45 ∙ MFN: Rio de Janeiro, Brazil/Hamilton, Bermuda, 21 January 2025: Seacrest Petroleo Bermuda Limited ("Seacrest Petroleo" or the "Company") announces that it received this morning from Nordic Trustee AS, the trustee for the Company's 16.00% senior unsecured USD 120,000,000 bonds 2024/2027 (the "Bonds"), a notice of acceleration of all indebtedness under the Bonds."
4. Virksomheten i datterselskapene der produksjonen skjer har blitt tatt over av eierne I det største obligasjonslånet på 300 MUSD. Dermed er det nå behovene og valgene til obligasjonseierne som blir gjennomført for den virksomheten SEAPT tidligere har drevet. Dagens ledelse har dermed i utgangspunktet ikke noe de skulle ha sagt ift hvordan selskapet nå styres, og hvem som betaler lønningene og øvrige kostnader til den tidligere ledelsen undrer jeg på, jeg antar at obligasjonseierne ikke ønsker at resten av kontantbeholdningen skal brukes på slikt.
Etter min vurdering er veien mot en stopp i handelen i aksjen eller delisting langt fremskredet, og dermed kan de som kjøper aksjen i SEAPT raskt kunne sitte med ikke omsettelige aksjer som de vil få 0,00 kroner igjen for. Jeg anbefaler alle å holde seg langt unna denne aksjen. Siden jeg er så tydelig skylder jeg å si at jeg aldri har eid aksjer i selskapet, og ikke har noen hensikt om å gjøre det.
Gullhaugen
19.02.2025 kl 12:32
3153
De er oppført blant Analyst Coverage selskaper
https://seacrestpetroleo.com/investor/share-information/
https://seacrestpetroleo.com/investor/share-information/
Klabbeføre
19.02.2025 kl 12:33
3142
Dette er jo bare tullete
Bondholders konverterte til aksjer på 0,26 igår /idag og nå trader aksjen på 0,18..
Bondholders konverterte til aksjer på 0,26 igår /idag og nå trader aksjen på 0,18..
Klabbeføre
19.02.2025 kl 13:19
3016
Vwap (gjennomsnittlig pris per omsatt aksje) ligger på 0,22 idag. Her er det mange som blir lurt til å selge billig under 0,2kr
Skimmy
19.02.2025 kl 14:01
2929
Godt skrevet, informativt innlegg. Men hva tenker du er årsaken til at en av bondholderne da konverterer forfalt gjeld til aksjer? De hadde vel hatt sterkere kort på hånda som kreditorer enn aksjonærer, ved en evt konkurs.
kvirrevi
19.02.2025 kl 14:14
2899
Jeg tenker de gjør dette nettopp fordi de kan forsøke å selge aksjene til oppunder konverteringskurs, 25,8 øre. Da får de pengene sine "i dag" i stedet for å måtte kjempe med de andre kreditorene om enten en refinansieringsløsning (der dagens aksjonærer ikke vil ha noe å si) eller om en fordeling av de verdiene som finns dersom selskapet blir slått konkurs. Hadde jeg hatt konvertible obligasjoner i SEAPT hadde jeg trolig forsøkt å gjøre det samme, og håpt at kursen ikke ville falle så mye når aksjene skulle ut i markedet.
Jeg har ikke sett omsetningskurser på SEAPT obligasjonene i det siste, men ville trodd at de ville ligge lavt, kanskje så lavt som 10-30% av pålydende.
Mitt inntrykk av å ha fulgt diskusjonen om SEAPT noen dager er at det er veldig mange av dagens aksjonærer i SEAPT som skulle hatt voksenopplæring i refinansiering, aksjonærrettigheter, obligasjonslån, mislighold m.v. og at investeringer i aksjer som SEAPT kan være dyrekjøpte erfaringer for spesielt nye investorer i aksjer.
Jeg har ikke sett omsetningskurser på SEAPT obligasjonene i det siste, men ville trodd at de ville ligge lavt, kanskje så lavt som 10-30% av pålydende.
Mitt inntrykk av å ha fulgt diskusjonen om SEAPT noen dager er at det er veldig mange av dagens aksjonærer i SEAPT som skulle hatt voksenopplæring i refinansiering, aksjonærrettigheter, obligasjonslån, mislighold m.v. og at investeringer i aksjer som SEAPT kan være dyrekjøpte erfaringer for spesielt nye investorer i aksjer.
Pensjon
19.02.2025 kl 14:20
2872
Hei.
Utrolig hva du vet og kan.
Ingen trenger din ekspertise her.
Som du selv skriver har du ingen aksjer, så vennligst slutt skrivingen.
Undertegnede har mye aksjer her.
Mvh gammel pensjonist
Utrolig hva du vet og kan.
Ingen trenger din ekspertise her.
Som du selv skriver har du ingen aksjer, så vennligst slutt skrivingen.
Undertegnede har mye aksjer her.
Mvh gammel pensjonist
Skimmy
19.02.2025 kl 14:25
2862
Unnskyld meg..... Han svarer da vitterlig på et spørsmål fra meg, og leverer et kompetent, informativt og godt svar! Så tåler du ikke det, bør du vurdere å ikke logge inn her igjen.
skadi
19.02.2025 kl 14:45
2815
Gammel pensjonisten begynner å bli litt sur og grinete fordi han tuller bort sparepengene sine. Først i REC og nå her. At han angriper folk som veldig enkelt forklarer det som også står i engelske børsmeldinger få stå for has regning.
Han fungerer i alle fall bra som the even bigger fool.
Han fungerer i alle fall bra som the even bigger fool.
karlingen
19.02.2025 kl 15:04
2767
Viktig at alle sider kommer frem her, liker at noen også er kritiske ikke bare «blåøyde»:)
Gullhaugen
20.02.2025 kl 07:35
2516
Så tenker orakelet om veien videre.Hva med gårsdagens konverterings melding fra Bondholders der de har konvertert ca 1.6 mill dollar av lånet. Hvorfor så lite?
The Company has received conversion notices from holders of the Bonds, for the conversion of USD 1,612,159 principal amount of Bonds into common shares in the Company.
The Company has received conversion notices from holders of the Bonds, for the conversion of USD 1,612,159 principal amount of Bonds into common shares in the Company.
Redigert 20.02.2025 kl 07:37
kvirrevi
20.02.2025 kl 09:54
2409
Hva de skal velge er helt opp til forventningene til hver enkelt obligasjonseier. Hadde jeg vært obligasjonseier hadde ikke jeg forventet å få 18-19 øre i gjennomsnitt for de 70 mill. aksjene, men kanskje mellom 5-10 øre, fordi så mange nye aksjer vil lett skape et betydelig salgspress. Men 5 øre i gjennomsnittlig salgspris vil obligasjonseieren få igjen ca. 20 prosent av pålydende, og da kan han tenke at han får like mye igjen ved å sitte med obligasjonene. Jeg kan tenke meg at avveiningen for obligasjonseierne er omtrent som dette. En usikkerhet ved konvertering kan være at handelen i aksjen blir stoppet og at en da blir sittende i saksa, denne risikoen må obligasjonseieren hensynta i vurderingen sin.
Pensjon
20.02.2025 kl 10:03
2389
Hei.
I nord har vi et uttrykk som heter «pirevirr»
Det betyr totalt forvirring. Passer utmerket på deg uten aksjer her.
Når obligasjonseiere konverterer til aksjer betyr det at de har tru på selskapet.
Mvh gammel pensjonist med mye aksjer her.
I nord har vi et uttrykk som heter «pirevirr»
Det betyr totalt forvirring. Passer utmerket på deg uten aksjer her.
Når obligasjonseiere konverterer til aksjer betyr det at de har tru på selskapet.
Mvh gammel pensjonist med mye aksjer her.
Klabbeføre
20.02.2025 kl 11:00
2312
Det begynner å bli tomt for aksjer på 0,18 nå
Husk at obligasjonseierne konverterte til aksjer på kurs 0,26 for noen dager siden, 50% over dagens kurs
Ser ut til at den stikker oppover strax
Husk at obligasjonseierne konverterte til aksjer på kurs 0,26 for noen dager siden, 50% over dagens kurs
Ser ut til at den stikker oppover strax
Redigert 20.02.2025 kl 11:02
kvirrevi
20.02.2025 kl 12:35
2232
Jeg kan ikke se at du har kommet med noe som helst av substans inne på denne tråden, og så velger du å gå etter person i stedet for å diskutere sak/aksjen?
Jeg har en oppfatning om at pensjonister er kloke og reflekterte basert på opparbeiding av kunnskap gjennom et langt liv, og den oppfatningen kommer jeg til å fortsette å ha.
Jeg har en oppfatning om at pensjonister er kloke og reflekterte basert på opparbeiding av kunnskap gjennom et langt liv, og den oppfatningen kommer jeg til å fortsette å ha.
Pensjon
20.02.2025 kl 12:55
2198
Hei.
Jeg skjønner ikke din agenda her. Du argumenterer hele tiden for at aksjekursen skal ned og at
alle aksjeeiere sitter «med skjegget i postkassa», særlig de nye. I tillegg er du belærende i forhold
til kompetansebehov for mange her. Jeg hadde som yrkesaktiv faktisk 40 år som revisor, regnskapsekspert og leder i 38 år.
Selskapet besitter store verdier innen olje og at obligasjonseiere konverterer til aksjer er nok for meg til å være positiv
i forhold til min investering.
Mvh gammel pensjonist.
Jeg skjønner ikke din agenda her. Du argumenterer hele tiden for at aksjekursen skal ned og at
alle aksjeeiere sitter «med skjegget i postkassa», særlig de nye. I tillegg er du belærende i forhold
til kompetansebehov for mange her. Jeg hadde som yrkesaktiv faktisk 40 år som revisor, regnskapsekspert og leder i 38 år.
Selskapet besitter store verdier innen olje og at obligasjonseiere konverterer til aksjer er nok for meg til å være positiv
i forhold til min investering.
Mvh gammel pensjonist.
kvirrevi
20.02.2025 kl 13:40
2138
Min agenda er at det er så utrolig mange som hopper på aksjer som koster noen øre nå, men som kanskje har hatt en høy verdsetting før (som SEAPT), men som såstår til halsen i gjørme. Hvis slike selskaper blir refinansiert er det ofte ulvene som kommer best ut av dette og ikke småaksjerene (bla Seabird, KOA og mange andre), i andre tilfeller, som med SAS, Zwipe, DOF, Polarcus og andre blir aksjen faktisk nullet. Lett å bli fristet til å kjøpe aksjer som koster noen øre, men det er disse aksjene en må ha aller mest kunnskap om for å eventuelt komme ut med gevinst. Og faktisk hjelper det ofte ikke med all verdens kunnskap om aksjen, fordi løpet rett og slett er kjørt.
Hvis min henvisning til fakta, og vurderinger basert på fakta får en del personer til å unngå å kjøpe en aksje som SEAPT eller får aksjonærer til å gå ut av aksjen og kanskje unngå tap da har jeg oppnådd mitt mål. Det er ingenting feil med å ha et slikt mål, tenker jeg.
En annen aksje jeg advarte mot for flere år siden var Havila. Selskapet hadde inngått en svært uoversiktlig refinansieringsavtale der balansen på overordnet nivå ikke viste hvor høy gjelden reelt sett var. Enden på visa er dagens kurs på Havila-aksjen, der hovedaksjonær har kommet langt bedre ut av det målt per aksje, enn mindre aksjonærer som har tapt store deler av investeringen enten en gikk inn på 5 kr, 15 kr eller 25 kr (når hypen var som størst). Dette tapet kom til tross for flere år med godt offshoremarked.
Hvis min henvisning til fakta, og vurderinger basert på fakta får en del personer til å unngå å kjøpe en aksje som SEAPT eller får aksjonærer til å gå ut av aksjen og kanskje unngå tap da har jeg oppnådd mitt mål. Det er ingenting feil med å ha et slikt mål, tenker jeg.
En annen aksje jeg advarte mot for flere år siden var Havila. Selskapet hadde inngått en svært uoversiktlig refinansieringsavtale der balansen på overordnet nivå ikke viste hvor høy gjelden reelt sett var. Enden på visa er dagens kurs på Havila-aksjen, der hovedaksjonær har kommet langt bedre ut av det målt per aksje, enn mindre aksjonærer som har tapt store deler av investeringen enten en gikk inn på 5 kr, 15 kr eller 25 kr (når hypen var som størst). Dette tapet kom til tross for flere år med godt offshoremarked.
Redigert 20.02.2025 kl 13:44
Gullhaugen
21.02.2025 kl 07:56
1796
Hva tenker du som er gammel regnskaps ekspert og revisor om dagens melding. Nå får vi vel se hva verdiene har av verdi EY skal stå for verdsettelsen. Så hvem blir ny kjøper.
Redigert 21.02.2025 kl 07:57
oryx
21.02.2025 kl 08:06
1750
Kreditorene har startet likvideringen av SEAPT. De eier hele selskapet med sine lån, og det blir igjen 0 til aksjonærene. Nå skal SEAPT ned til 5 øre igjen, før den går i null og trolig strykes fra Oslo Børs. Dette er starten på slutten for selskapet.
https://newsweb.oslobors.no/message/639396
https://newsweb.oslobors.no/message/639396
Klabbeføre
21.02.2025 kl 08:18
1686
Fra xtra investor / chatgpt:
Dette betyr at selskapets styre har vurdert ulike strategiske alternativer og konkludert med at en midlertidig likvidasjon (provisional liquidation) i Bermuda er den beste måten å håndheve selskapets rettigheter og sikre mest mulig verdi for kreditorer og aksjonærer.
Midlertidig likvidasjon innebærer at selskapet går inn i en juridisk prosess hvor en uavhengig tredjepart, i dette tilfellet EY (Ernst & Young), blir utnevnt av Bermudas høyesterett til å styre selskapets økonomiske forhold. Disse såkalte felles midlertidige likvidatorene (joint provisional liquidators) vil vurdere selskapets eiendeler, forpliktelser og potensielle muligheter for å beskytte verdier og sikre en best mulig løsning for selskapets interessenter.
Vanligvis kan en slik prosess indikere at selskapet står overfor økonomiske eller juridiske utfordringer, men at det fortsatt er håp om restrukturering eller en form for verdigjenoppretting i stedet for fullstendig avvikling.
Dette er Bermuda versjonen av chapter 11 så det blir nok ikke noe konkurs her
Dette betyr at selskapets styre har vurdert ulike strategiske alternativer og konkludert med at en midlertidig likvidasjon (provisional liquidation) i Bermuda er den beste måten å håndheve selskapets rettigheter og sikre mest mulig verdi for kreditorer og aksjonærer.
Midlertidig likvidasjon innebærer at selskapet går inn i en juridisk prosess hvor en uavhengig tredjepart, i dette tilfellet EY (Ernst & Young), blir utnevnt av Bermudas høyesterett til å styre selskapets økonomiske forhold. Disse såkalte felles midlertidige likvidatorene (joint provisional liquidators) vil vurdere selskapets eiendeler, forpliktelser og potensielle muligheter for å beskytte verdier og sikre en best mulig løsning for selskapets interessenter.
Vanligvis kan en slik prosess indikere at selskapet står overfor økonomiske eller juridiske utfordringer, men at det fortsatt er håp om restrukturering eller en form for verdigjenoppretting i stedet for fullstendig avvikling.
Dette er Bermuda versjonen av chapter 11 så det blir nok ikke noe konkurs her
Gullhaugen
21.02.2025 kl 08:24
1649
Skal bli interessant å se hva verdiene blir taksert til og hvem som blir ny kjøper/ eier.
carloss
21.02.2025 kl 09:15
1495
Tenk om Petrobras kjøper tilbake? Unngår rettsak og kan gjøre en god deal for dem og oss :)
LV-Invest
21.02.2025 kl 09:35
1427
Sikkert mulig Petrobras ender opp med assets, men tro nå ikke at noe blir igjen til aksjonærer. Långivere får noe de kan være fornøyd med, aksjonærer null og niks
Storms
21.02.2025 kl 09:36
1413
Det har været en super kursrejse men nu skal man passe på ikke blive fanget her.
“Selskapet melder også at Denis Chatelan, Martin Bachmann og Rune Olav Pedersen har trukket seg fra styret med umiddelbar virkning”
“Selskapet melder også at Denis Chatelan, Martin Bachmann og Rune Olav Pedersen har trukket seg fra styret med umiddelbar virkning”
Redigert 21.02.2025 kl 09:45