TGS - A new era

Nestoren
TGS 01.07.2024 kl 17:43 106321

RIP Hvalross. Aldri glemt.
--
Hvem er klare for å skrive historie som verdens beste seismikkselskap?


"This is more than a merger of two companies," said Kristian Johansen, CEO at TGS. "It's a blending of strengths, uniting our robust financial performance, exceptional customer service, operational excellence, cutting-edge technology and innovation. Our new executive team is poised to drive forward these advancements with a fresh strategic vision, ensuring that our combined expertise translates into greater value for our customers and shareholders; while our new brand identity captures our commitment to being a strategic partner for energy companies worldwide, providing the insights and solutions needed for today and anticipating the challenges of tomorrow."

Capital Markets Day, 29 August 2024, Oslo:

The merger of TGS and PGS forms a powerhouse in the energy sector, enhancing its capabilities to support energy exploration and production on a global scale. As the industry evolves, TGS is ideally positioned to serve the entire energy market with more comprehensive, advanced solutions. This integration will enable the Company to leverage a wider pool of technological resources and expertise, significantly boosting its operational efficiency, innovation and customer engagement strategies. TGS leadership will present more information on the vision for the new Company at a Capital Markets Day, to be held in Oslo on 29 August 2024.

Redigert 22.07.2024 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Fischer
02.07.2024 kl 15:55 3519

Gevinst eller tap får når du selger TGS aksjene som dine PGS aksjer konverteres til
Life viddy
02.07.2024 kl 15:54 3270

Jeg kjøpte Pgs på ca 7 kr og nå har jeg en gav på 106 i Tgs. Så alt er vell som det skal være da
DenErGrei
02.07.2024 kl 15:43 3321

Spiller det ingen rolle om du var i + eller - med dine PGS, men kun antallet du hadde?. Hvor tar en ev. vinnst du hadde i PGS veien ?
nad.oslo
02.07.2024 kl 15:19 3436

https://open.spotify.com/episode/4tsZHUaEYOxhNonCMYxCNl

Dagens samtale med Ceo Tgs .
Redigert 02.07.2024 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Fischer
02.07.2024 kl 15:02 3550

Du får kompensasjon lik kr 0,20419 pr PGS aksje du eide på konverteringsdato.
Så bare å gange dine PGS aksjer med 0,20419, så har du beløpet som triller inn på konto 9 juli.

Nb Noen tror at denne kompensasjonen er skattefri siden det ikke trekkes skatt når utbetalingen foretas. Dette er feil. Dette ref pkt 4 i fusjonsrapport fra PGS styret i fjor høst - link https://www.pgs.com/contentassets/d46a5c4b9dc040f3bd95d743e3e70ec7/2023.10.25-merger-report.pdf
finast
02.07.2024 kl 15:01 3564

Prøver meg på et svar, selv om du har stillt det direkte til Fischer. Mener du får utbetalt ca.kr.0,20 pr. PGS aksje du eide ved børsslutt i går 01.07.
Nidaros-andy
02.07.2024 kl 15:00 3573

In addition, the former PGS shareholders will receive a compensation of NOK 0.20419 in cash per each former PGS share held, as per the terms of the Merger. Fra TGS børsmelding
unikum
02.07.2024 kl 15:00 3555

De som måtte tro at short har kasta inn håndkle må nok tro om igjen. Nå er vi faktisk i minus snart. Her er dert forskjellige agendaer til 245....
Strategien var nok å få den i 0 før slutthandelen, i går dukket det opp 90 % av totale omsetningen i slutthandelen, hva som skjer i dag får vi se om times tid. Shortere gjør nesten som de vil med oss.
Redigert 02.07.2024 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Skimmy
02.07.2024 kl 14:57 3545

Pr aksje du eide i PGS ved børsslutt igår.
Redigert 02.07.2024 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
BWMx5
02.07.2024 kl 14:56 3482

Skal knuse konkurrenten på kapitalkostnader
På sin første dag som sjef for TGS 2.0 lover konsernsjef Kristian Johansen at kostnadene på gjelden som arves fra PGS skal betydelig ned.
Logo
TGS
·
132,20
+2,01%
Publisert 14:17
Lesetid: 4 minutter

VENTER OPPSVING: Etter en periode med et stort fokus på oljeproduksjon, tror TGS-sjef Kristian Johansen at oljeselskapene vil begynne å tenke på leteaktivitet. FOTO: IVÁN KVERME
Energi
Frank Helge Njøsen
Journalist
Marius Lorentzen

Etter ni måneders intenst arbeid og diskusjoner med konkurransemyndighetene, kunne den nye konsernledelsen i TGS atter en gang ringe i børsbjellen etter sammenslåingen med PGS.

Den gamle nykommeren er foreløpig blitt tatt godt imot av aksjemarkedet, som sender aksjen opp 3 prosent til 133,60 kroner tirsdag ettermiddag. Det verdsetter nye TGS til over 26 milliarder kroner, og selskapet er dermed blant de 30 største på Oslo Børs.

Selskapet blir også en kjempe i seismikkmålestokk.

– Ingen av selskapene hadde hele verdikjeden som det nye selskapet har i dag. (..) Når man slår sammen alt, er det komplett og det ticker av alle bokser for et «one-shop-stop» når det gjelder energidata. Det er helt unikt innen vår industri, sier Kristian Johansen.

TGS-sjefen var tirsdag gjest i Finansavisens podcast «Økonominyhetene». Episoden finner du i Apple eller Spotify!

Johansen fortsetter som toppsjef for det sammenslåtte selskapet, og presenterte mandag kveld den nye ledergruppen der nøkkelpersoner er håndplukket fra de to selskapene. Med på kjøpet får Johansen ikke bare mange kloke hoder, men også syv seismikkskip. Det er ikke planlagt å selge unna hverken skip eller andre deler av virksomheten nå som ekteskapet er fullbyrdet:

– Nei, det er ikke planen, og vi har hatt en lang prosess med konkurransemyndighetene, sier han.

TGS logo
TGS
132,20
+2,66 (+2,01%)
Vis profil

15 min. forsinket

2. Jul

14:56

Oslo Børs - NOK

135,00

133,67

132,33

131,00


1D

2,01%


5D

7,74%


1M

-3,5%


3M

9,17%


6M

-1,34%


YTD

-


1Y

-17,22%


5Y

-45,01%

Rentenivået skal kraftig ned

Mens TGS går inn i ekteskapet med PGS med negativ nettogjeld på drøye 100 millioner dollar, kommer sistnevnte inn med en netto rentebærende gjeld på rundt 500 millioner dollar.

I podcasten hinter Johansen om at gjelden skal ned, og lover flere detaljer om selskapets strategi og finansielle planer på kapitalmarkedsdagen 29. august.

Det han gjør tindrende klart er at konsernets rentenivå skal kraftig ned og at lånebetingelsene skal bedres, sammenlignet med PGS’ vilkår.

– Innen utgangen av første kvartal 2025 skal veldig mye av den gjelden være refinansiert til betydelig lavere rente, sier konsernsjefen til Finansavisen.

– Det betales i dag et sted mellom 13,5 og 14,5 prosent på gjelden. Her kommer vi til å se betydelig synergier allerede fra dag én, legger han til.

– Har dere en idé om hvilket rentenivå dere kan legge dere på?

– Det får vi komme tilbake til på kapitalmarkedsdagen, for det er en diskusjon vi må ha med tanke på hvor mye utbytte vi skal betale, om vi skal kjøpe tilbake aksjer eller redusere gjeld.

– Konkurrenten din Shearwater og oljeservicekonsernet Paratus havnet begge like under den magiske grensen på 10 prosent i sine refinansieringer i år. Er dette også målet for dere?

– Målet er betydelig lavere enn det. Nå kjenner jeg tallene og balansen til den ene mye bedre enn den andre, men vi legger listen mer aggressivt enn det, sier Johansen med referanse til seismikkselskapet Shearwater.

Han går også langt i å love at det fortsatt skal dryppe utbyttekroner på aksjonærene

– Vi betalte vårt første utbytte i 2010, og har betalt utbytte i hvert eneste kvartal både under finanskrisen og covid, så jeg tror det ligger mye stolthet hos oss i å alltid betale utbytte. Så behøver ikke det å være et et utbytte som gir en yield på 8, 10, 12 prosent, men det å betale utbytte vil være en viktig del av vår strategi fremover, forklarer TGS-sjefen.

Venter oppsving

Mens riggselskaper og service offshorerederier nyter godt av høy olje- og gassaktivitet, har dette foreløpig ikke truffet seismikksektoren, som ligger litt lenger bak i syklusen, med samme styrke.

Johansen har på ingen måte endret syn, og tror en oppsving i den globale leteaktiviteten vil tvinge seg frem. I podcasten peker han på at regioner som i det sørlige Atlanterhavet bidrar særlig til det, inkludert Guyana, Namibia, Brasil og Nigeria.

– Jeg er den første til å innrømme at markedet kanskje ikke er blitt så bra som jeg trodde for et år eller to siden, men det kommer nærmere og nærmere, og det vil bli en form for krise om man ikke finner mer olje og ikke leter mer. Det vil komme, det er vi ganske trygge på. Mens man venter på det, må man gjøre det man kan påvirke selv, og det er tilbudssiden og bygge den riktige strukturen, sier han.

– Hvorfor er du så sikker på at markedet kommer?

– Så langt har alt fokus i oljeselskapenes investeringer vært på produksjon. Så markedet for PSV-er, OSV-er, subseafartøyer og lignende har vært fantastisk. Man kan imidlertid ikke bare produsere, men må etter hvert begynne å lete. Hvis ikke, så har man ikke produksjon om fem eller ti år. Equinor har syv år til med reserver, sier TGS-sjefen, og legger til:

– Jeg tror at det allerede i 2025 og 2026 vil være på topp på oljeselskapenes radarer at vi må lete. Da finner man ikke noen som er bedre posisjonert enn det selskapet her.

Johansen ser også en gradvis vekst i etterspørselen etter seismiske undersøkelser innen både havvind, karbonfangst og -lagring, samt mineralutvinning. Særlig de store amerikanske oljeselskapene har satset tungt på karbonfangst for å sikre sin «license to operate» for fremtiden, påpeker han. Samtidig ventes olje og gass ventes likevel å være dominerende i overskuelig fremtid.

– 50 prosent av verdens energibehov kommer til å måtte bli dekket av olje og gass i 20–30 år fremover. Vitenskapelig er det ingen tvil om dette.
Morraberget
02.07.2024 kl 14:38 3576

Fisher….. kan jeg spørre deg om en sak som jeg er usikker på ! Tror du kan svare på det. Får jeg kompensasjonsutbetaling i forb.med fusjonen, som ble bestemt i fjord høst, utifra aksjeantallet i PGS ? Eller får jeg kompensasjonen utregnet fra nye antall aksjer i TGS som er utregnet etter den fastsatte formelen ?
Fischer
02.07.2024 kl 14:02 3599

Takk for deling av info. Da har jeg litt mer peiling på deres syn og hovedårsaken til de sprikende kursmålene til hhv DNB og Barclays er slik jeg tolker det, nemlig at Barclays nok vurdert caset i ett lengre perpektiv enn DNB (som kun fokuserer på Q2 tallene.
unikum
02.07.2024 kl 13:59 3601

Snitt kurs idag 133,8 så kursen kjøres ned på marginale volumer. Fikk kjøpt meg akkurat opp.
Kontur
02.07.2024 kl 13:45 3685

Klart TGS er verdt mer enn 50 MRD, dagens prising er svært lav.
Kjøp og tjen mye penger.
TGS starter snart gjenkjøp,
Sydforekvator
02.07.2024 kl 13:45 3672

Google oversatt fra spansk
Tirsdag gjorde Barclays en merkbar endring i verdsettelsen av TGS NOPEC Geophysical Co ASA (TGS:NO) (OTC: TGSNF), og økte aksjen fra lik til overvekt og økte kursmålet til 245 norske kroner, noe som markerte en betydelig oppside fra tidligere 185 kr. Beslutningen kommer i påvente av en fusjon mellom TGS og PGS, som forventes å gjenspeiles i selskapets finansielle modell med start i tredje kvartal.

Barclays-analytikeren fremhevet den sterke prognosen for generering av fri kontantstrøm (FCF) for den kombinerte enheten, med forventninger om at innen utgangen av 2025 vil det kombinerte selskapets netto gjeld praktisk talt være eliminert.

Det nye selskapet er beregnet å ha en FCF-avkastning på ca. 21 % i 2025, som er en betydelig økning sammenlignet med treårsgjennomsnittet på 8 % for TGS og 11 % for PGS.

Den oppdaterte målprisen er basert på en diskontert kontantstrøm (DCF) metode, med en diskonteringsrente på 12,5 %. Denne satsen er en median av satsene som tidligere ble brukt på PGS og TGS og er høyere enn de 10 % som brukes for andre selskaper i sektoren. Analytikeren rettferdiggjorde den høyere diskonteringsrenten ved å sitere den potensielt variable karakteren til fortjenesten til multiklientselskaper.

Ifølge Barclays-analytikeren, selv ved den nye målkursen på 245 norske kroner per aksje, vil FCF-avkastningen for 2025 forbli på 11 %, noe som tyder på at det kan være mer oppsidepotensial for aksjen hvis det sammenslåtte selskapet når sine økonomiske mål. Gitt at det nye kursmålet representerer omtrent 90 % oppsidepotensial, reflekterer oppgraderingen til Overvekt selskapets optimisme om aksjens fremtidige ytelse.
Morraberget
02.07.2024 kl 13:42 3681

Takk for deling. Ser positivt ut dette og slik som flere har snakket om. Synergieffekter, fremførbart underskudd, bedre utnyttelse for flåten m.m
Blir ei fin reise fremover som nybakt TGS aksjonær 😊⛴⛴🦅🦅🌬🌬☃️☃️
BWMx5
02.07.2024 kl 13:38 3707

02.07.2024 12:16:11
BUZZ-Barclays ups TGS to 'overweight' on benefits from PGS merger
** Barclays raises Norwegian oil services firm TGS to "overweight" from "equal weight", saying its merger with PGS comes with cost savings potential of $90-110 million

** "The larger multi-client footprint should enable the fleet to be better utilised and it should also free up capital to maintain the fleet quality," Barclays says

** While a move towards asset ownership could mean a change in TGS's investor base, it also offers an estimated 21% FCF yield by 2025, potentially clearing PGS's longstanding debt, it adds

** The broker also notes the company's strong presence in the growing Ocean Bottom Node market and a nascent transition offering

** It hikes PT for the stock by 32% to NOK 245, vs Monday's closing price of NOK 129.6

** The shares are around 3% higher in midday trading

** Out of seven analysts covering TGS, five rate the stock "strong buy" or "buy" and two "hold"


(Reporting by Anna Chaberska)
Fischer
02.07.2024 kl 13:29 3724

Noen som har tilgang til Barclays analyse ? Hadde vært interessant å se deres syn/argumenter knyttet til TGS aksjen og kursmålet på kr 245.
Spesielt siden kursmålet spriker så enormt ifht DNB
Skimmy
02.07.2024 kl 12:35 3957

Sydforekvator skrev DNB analyse 1 July
Burde vel egentlig vært selg, siden kursen er 6% over kursmålet.
Skimmy
02.07.2024 kl 12:31 33711

Sydforekvator skrev DNB analyse 1 July
Hvilke store DNB kunder skal inn før 8. juli tro?
Sydforekvator
02.07.2024 kl 12:15 33842

TGS
Vessel utilisation set to disappoint
We are broadly in line with company-compiled consensus
for TGS ahead of its Q2 revenue update. However,
following the recently closed merger with PGS, we see
meaningful downside risk to consensus revenue
estimates related to the latter, where we are 24% below
the most recent company-compiled consensus. We
believe vessel revenue expectations remain too high as
consensus appears to keep overestimating utilisation,
which is set to disappoint for Q2, leaving downside risk
to combined 2024 estimates. We reiterate our HOLD
and NOK125 target price.
We are cautious ahead of Q2... Following the merger with PGS, closing on 1 July, we
expect focus to be on standalone revenue generation from both companies in Q2 (Q3
will be the first quarter with combined financials). For TGS, we expect USD220m in
revenues (consensus: USD217m). For PGS, we expect USD166m in revenues,
compared to the most recent company-compiled consensus of USD218m, with contract
revenues explaining more or less the entire deviation (we expect USD52m compared
to consensus of USD95m). The Q2 revenue figures are due at 07:00 CET on 8 July.
…as consensus keep overestimating PGS vessel utilisation. With plenty of idle time
and steaming between jobs, we expect Q2 to be a disappointing quarter for the PGS
vessels, with only 55% active vessel time for its 3D vessels (58% including Sanco Swift),
implying a meaningful QOQ drop. With its fleet predominantly weighted towards
MultiClient in the quarter, we see significant downside risk to consensus Q2 and 2024
contract estimates.
TGS consensus estimates appear to have bottomed; more to go on PGS. We are
now only 1–2% below consensus on TGS 2024–2025e revenues. However, for PGS,
we are 6% below primarily on lower contract revenues and vessel utilisation.
HOLD and NOK125 target price reiterated, implying c11% FCF yield on 2026e
nad.oslo
02.07.2024 kl 11:24 34148

Tony ble feil informert om levering 4 juli til pgs eiere så de fleste om ikke alle fått det idag. ?
unikum
02.07.2024 kl 11:20 34186

50 mill omsetning og bare små handlere som er på gang , knapt noen handler over 300 aksjer. Mange som kjøper seg opp. Positivt at det ikke ligger store poster ute dvs at shortere forsøker å begrense oppgangen. Interessant om noen legger ut en stor post å se hva som skjer med den(om det ikke er shortere..)
Kontur
02.07.2024 kl 11:04 34308

Har hamstret PGS og TGS i snart 3 år.
Kjøpte enda mer nå i dag.
Nå skal de reelle verdiene synliggjøres. Tror den lett kan gå i 300 det kommende året
Kontur
02.07.2024 kl 10:42 34460

Mine konti var i orden i natt en gang…
Blir en helt rå opptur fremover dette her. De som kjenner bransjen har sett det komme lenge og vi har posisjonert oss godt.
En lang ventetid i fusjonsprosessen er over.
Nå vil meldingene komme tett vil jeg tro.
Kursmålene vil stige de kommende ukene. Tror ikke det stopper på 245 nok. Selskapet er verdt mye mer
Morraberget
02.07.2024 kl 10:32 34542

Ja det er pinadø feil hos meg også ….. helt ny ticker 🎭😂
Blir flott å komme igang i nytt selskap nå. Verdensledende seismisk selskap i et fortsatt oppadgående seismisk marked ….. forhåpentligvis i en god del år fremover.
Starter jo flott med en fin oppgang allerede på morran og alt er i skjønneste orden….. bortsett fra at det er ny Ticker 😅 Men skal øve hjernen min fremover på å tenke TGS …. Så det skal nok gå bra dette.
PS: Første kursmål allerede på 245kr fra Barclays og flere meklerhus kommer nok på løpende bånd med analyser og kursmål.
Lykke til alle Newcomere i TGS ASA⛴⛴🦅🦅🌬🌬☃️☃️
Skimmy
02.07.2024 kl 10:28 34590

Er ikke oppdatert på VPS heller for min del, så håndteres ulikt. Blir helt feil at dette ikke håndteres likt for alle berørte.
Obxserver
02.07.2024 kl 10:11 34751

Short som har begynt å dekke inn nå.
TonyB
02.07.2024 kl 10:10 34761

Klappet og klart i Nordnet også.

Smårart, ser ut som skrivefeil - TGS i stedet for PGS 😀

Neida, dette skal man bli vandt til
Redigert 02.07.2024 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Flaxx
02.07.2024 kl 10:07 34800

Alt er ajour i VPS.
Det er den enkelte bank som må ajourføre sin HANDELS-løsning.
Utbetalingen på 0,20419 pr PGS-aksje kommer på konto 9. juli.
Skimmy
02.07.2024 kl 10:02 34855

Helt utrolig at dette håndteres så ulikt. I Spb1 har de ikke kommet heller.
unikum
02.07.2024 kl 09:56 34961

Takk, glemte den helt bort. Når blir den utbetalt? Bør vel gå rimelig kjapt den
unikum
02.07.2024 kl 09:36 35199

På min portefølje fra Pgs til Tgs har jeg tapt ca 1,5 % fra i går til i dag på overgangen. Er dette mulig? Noen andre som så sin verdi i går til i dag ? Her sitter jeg i Dnb