Halvveis i 2024: Topp Verdi Selskaper og Porteføljeoppdateringer

Didrik Lysvoll
01.07.2024 kl 21:52 279

Hei alle sammen! Jeg håper dere har hatt en flott sommer så langt. Vi er nå halvveis inn i 2024, og det er på tide med en ny oppdatering på porteføljene og mine topp rangerte verdi selskaper. Ved å bruke min egen utviklede rangeringsmodell har jeg identifisert potensielt undervurderte selskaper på Oslo Børs.

Økonomiske Oppdateringer:

- Fellesferie 2024: Starter 8. juli. Forvent lavere handelsvolumer og potensielt økt volatilitet.

- Norges Bank: Holder styringsrenten uendret på 4,5 %. Økonomien kjøles ned, og prisveksten avtar.

- Oslo Børs: Opp ca. 9 % hittil i år. Industri og teknologi har hatt betydelige oppganger, mens energi og materialer har hatt svakere utvikling.

Screening av Topp Rangerte Verdi Selskaper:

Jeg har brukt min egen utviklede rangeringsmodell for å identifisere de potensielt beste verdi selskapene innen hver sektor på Oslo Børs. Modellen sammenligner automatisk selskaper basert på flere verdsettelses multipler som P/B, P/S, P/E, og P/FCF, som reflekterer prisen på selskapet i forhold til dets bokførte verdier, omsetning, inntjening og fri kontantstrøm. Jeg vurderer både kortsiktige (siste 4 kvartaler) og langsiktige (siste 4 år) data, og har her fleksibilitet til å velge mellom ulike rangeringsmodeller (verdi, kvalitet, momentum) og sammenligningsgrupper (marked, segment, sektor, industri), osv.

Valgte Selskaper:

Industri: Wilh Wilhelmsen Holding (WWIB)

Energi: Odfjell Technology (OTL)

Finansielle Tjenester: ABG Sundal Collier Holding (ABG)

Konsument Defensive: Austevoll Seafood (AUSS)

Teknologi: Tietoevry (TIETO)

Innsatsvarer: Rana Gruber (RANA)

Sykliske Forbruksvarer: Elopak (ELO)

Eiendom: Selvaag Bolig (SBO)

Kommunikasjonstjenester: Link Mobility Group (LINK)

Infrastruktur: Elmera Group (ELMRA)

Helse: Medistim (MEDI)

Alle de valgte selskapene har vist positiv lønnsomhet de siste fire kvartalene (TTM) og har positive P/E multipler. Jeg har også satt et krav om markedsverdi over 2 milliarder for å unngå mindre, illikvide selskaper.

Oppdatering av Modellporteføljene:

Første Utbytteportefølje (satt sammen 24. april 2023)

Antall aksjer: 25

Avkastning: 26,7%

Indeksavkastning: 16,6%

Beskrivelse: Basert på min første rangeringsmodell og delt som mitt første innlegg på NordNet-bloggen. Den har oppnådd en solid avkastning, godt over indeksen.

Første Modellportefølje (satt sammen 24. juli 2023)

Antall aksjer: 11 (en aksje fra hver sektor)

Avkastning: 32,0%

Indeksavkastning: 15,0%

Beskrivelse: Publisert på min egen blogg, denne porteføljen har vist betydelig meravkastning i forhold til indeksen og demonstrerer kraften i min rangeringsmodell.

Andre Utbytteportefølje (satt sammen 22. februar 2024)

Antall aksjer: 26

Avkastning: 12,9%Indeksavkastning: 12,6%

Beskrivelse: Basert på min nyeste rangeringsmodell, delt på både NordNet-bloggen og min egen blogg, har denne porteføljen levert en jevn ytelse og ligger litt foran indeksen.

Alle modellporteføljene har forbedret seg siden forrige oppdatering 2. juni og ligger nå foran indeksen. Husk at kortsiktige resultater kan være påvirket av tilfeldigheter.

For å lese hele artikkelen og få flere detaljer: https://www.investwiser.net/post/midtveis-i-2024-topp-rangerte-verdi-selskaper-på-oslo-børs

Takk for all støtten! Ha en fantastisk sommer og en fin ferie når den tid kommer, eller om du allerede har startet. Ønsker dere alle en god børsuke videre!
Malurten
I går kl 19:03 127

Myr fornuftig her. Sitter selv i 20 utbytteaksjer, og blandt dem er ABG, SBO, ELMR.
Ellers AFG, ATEA WAWI PARB, DNB samt en haug med Sparebanker, bl.a. NONG, MING, SR-bank, SOON, SVEG
Du har i det hele tatt mye fornuftige uttalelser hr. Lysvoll.
Redigert i går kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Didrik Lysvoll
I dag kl 12:05 29

Tusen takk, og det er hyggelig å høre at du fant det fornuftig! Det høres ut som du har en god kontroll på utbytteaksjene dine og en klar strategi bak dem. Jeg har faktisk nylig skrevet en artikkel om både utbytteaksjer og sparebanker som du kanskje vil finne interessant også. Her er linkene hvis du vil lese dem 🙏
https://www.investwiser.net/post/investwiser-v1-4-10-h%C3%B8ykvalitets-utbytteselskaper-p%C3%A5-oslo-b%C3%B8rs
https://www.investwiser.net/post/screening-av-sparebanker-8-selskaper-som-skiller-seg-ut