Hexagon Purus - Norwegian Hydrogen
Hexagon Purus er en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen.
Da er testfasen vellykket tilbakelagt og kommersiell hydrogenproduksjonen i gang i Hellesylt, Møre og Romsdal. Den første kunden er Veidekke som benytter hydrogenet til utslippsfri asfaltproduksjon i Kristiansund, i samme fylke.
Det skjer så mye i Norwegian Hydrogen at jeg tenker det er på tide med en egen tråd, for nyheter om selskapet.
Commercial hydrogen deliveries from Hellesylt have started
28/06/2024
Norwegian Hydrogen successfully completed the first deliveries of green hydrogen from our production site in Hellesylt this week.
Our pioneering customer, Veidekke, uses the hydrogen in the production of asphalt at their site in Kristiansund, leading the way in zero-emission asphalt production. This innovative approach demonstrates the tangible benefits of green hydrogen, paving the path for a greener future within more industrial segments.
https://norwegianhydrogen.com/news/commercial-hydrogen-deliveries-from-hellesylt-have-started
https://norwegianhydrogen.com/
Da er testfasen vellykket tilbakelagt og kommersiell hydrogenproduksjonen i gang i Hellesylt, Møre og Romsdal. Den første kunden er Veidekke som benytter hydrogenet til utslippsfri asfaltproduksjon i Kristiansund, i samme fylke.
Det skjer så mye i Norwegian Hydrogen at jeg tenker det er på tide med en egen tråd, for nyheter om selskapet.
Commercial hydrogen deliveries from Hellesylt have started
28/06/2024
Norwegian Hydrogen successfully completed the first deliveries of green hydrogen from our production site in Hellesylt this week.
Our pioneering customer, Veidekke, uses the hydrogen in the production of asphalt at their site in Kristiansund, leading the way in zero-emission asphalt production. This innovative approach demonstrates the tangible benefits of green hydrogen, paving the path for a greener future within more industrial segments.
https://norwegianhydrogen.com/news/commercial-hydrogen-deliveries-from-hellesylt-have-started
https://norwegianhydrogen.com/
Redigert 02.07.2024 kl 22:15
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Rect Angel
02.07.2024 kl 22:16
17174
Her refererer Veidekke til nok et Norwegian Hydrogen produksjonsanlegg for grønt hydrogen, som nå er under bygging. Også dette ligger i Møre og Romsdal, nærmere bestemt på Sjøholt. Denne fabrikken vil ha betydelig større produksjonskapasitet enn fabrikken på Hellesylt.
Produserer utslippsfri asfalt: – Gøy å være først ute
RIGMOR SJAASTAD HAGEN
PUBLISERT: 02.07.2024
I høst åpnet verdens første fabrikk som produserer asfalt med hydrogen som energikilde. Martin T. Holmqvist etterlyser et offentlig initiativ for å gjøre hydrogen mer konkurransedyktig.
– Veidekkes asfaltvirksomhet står for en stor andel av utslippene våre. Skal vi nå klimamålene om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp i Veidekke innen 2030, må vi være med i utviklingen, sier direktør i Veidekke asfalt, Martin T. Holmqvist
...
Til våren skal Norwegian Hydrogen stå klar like ved Ålesund. De skal levere grønt hydrogen til Kristiansund-fabrikken. At anlegget ligger i samme fylket, er bra for å begrense reiseavstanden.
...
https://www.samferdselinfra.no/produserer-utslippsfri-asfalt-goy-a-vaere-forst-ute/
Produserer utslippsfri asfalt: – Gøy å være først ute
RIGMOR SJAASTAD HAGEN
PUBLISERT: 02.07.2024
I høst åpnet verdens første fabrikk som produserer asfalt med hydrogen som energikilde. Martin T. Holmqvist etterlyser et offentlig initiativ for å gjøre hydrogen mer konkurransedyktig.
– Veidekkes asfaltvirksomhet står for en stor andel av utslippene våre. Skal vi nå klimamålene om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp i Veidekke innen 2030, må vi være med i utviklingen, sier direktør i Veidekke asfalt, Martin T. Holmqvist
...
Til våren skal Norwegian Hydrogen stå klar like ved Ålesund. De skal levere grønt hydrogen til Kristiansund-fabrikken. At anlegget ligger i samme fylket, er bra for å begrense reiseavstanden.
...
https://www.samferdselinfra.no/produserer-utslippsfri-asfalt-goy-a-vaere-forst-ute/
Redigert 02.07.2024 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
16.07.2024 kl 11:26
16931
EU fortsetter å pløye store midler inn i satsing på hydrogen. Når det konkret gjelder disse midlene, vet vi at Norwegian Hydrogen er engasjert i produksjon av hydrogen samt bygging av infrastruktur for hydrogen i Finland, i form av fyllestasjoner. Byggingen av fyllestasjoner skjer i regi Norwegian Hydrogens heleide datterselskap Vireon.
EU approves €700 million in hydrogen aid across Italy, Finland and Lithuania
Tuesday, 16 July 2024
The European Commission has approved more than €700 million in hydrogen investments from the governments of Italy, Finland and Lithuania.
The approval, which came as part of wide raging approvals for different countries' energy initiatives, including natural gas purchase and port construction, includes €400 million in Italian state aid and €200 million in Finnish funds that aim to support investments in decarbonization of industrial production processes, and €122 million for Lithuania to decarbonize a fertilizer company's production by setting up a electrolyzer to produce green hydrogen for use in making ammonia.
https://etn.news/buzz/eu-hydrogen-aid-italy-finland-lithuania
EU approves €700 million in hydrogen aid across Italy, Finland and Lithuania
Tuesday, 16 July 2024
The European Commission has approved more than €700 million in hydrogen investments from the governments of Italy, Finland and Lithuania.
The approval, which came as part of wide raging approvals for different countries' energy initiatives, including natural gas purchase and port construction, includes €400 million in Italian state aid and €200 million in Finnish funds that aim to support investments in decarbonization of industrial production processes, and €122 million for Lithuania to decarbonize a fertilizer company's production by setting up a electrolyzer to produce green hydrogen for use in making ammonia.
https://etn.news/buzz/eu-hydrogen-aid-italy-finland-lithuania
Redigert 16.07.2024 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
06.08.2024 kl 11:19
16708
Energigigant inngår samarbeid med Norwegian Hydrogen.
Partners eye hydrogen supply chains from Nordics to North-Western Europe
August 6, 2024, by Aida Čučuk
Provaris Energy, Norwegian Hydrogen and Uniper Global Commodities have entered a memorandum of understanding (MoU) to develop hydrogen supply chains from Norway and other potential Nordic sites to import locations in North-Western Europe using Provaris’ H2Neo carriers.
Specifically, the parties will collaborate in exploring the potential for Uniper to off-take RFNBO-compliant hydrogen, which will be produced by Norwegian Hydrogen and transported and stored using Provaris’ H2Neo carriers and H2Leo storage barges.
According to Provaris, the supply of hydrogen is crucial for the energy security and decarbonization goals of German industrial sectors and energy generators. The company claimed: “Developing a diverse portfolio of supply options for integration into national hydrogen infrastructure is vital for maintaining the competitiveness of the German economy and meeting its decarbonization targets.”
Provaris’ Managing Director and CEO Martin Carolan commented: “We are thrilled to bring our partnerships with Uniper and Norwegian Hydrogen together. This collaboration highlights the business case for compression in becoming a preferred alternative for a cost competitive solution to supply RFNBO compliant hydrogen, offering both capital and energy efficiency for regional hydrogen supply.”
Norwegian Hydrogen’s CEO Jens Berge added: “We remain highly committed to the collaboration we’ve had with Provaris since 2022, and I cannot think of a better offtake partner than Uniper to support the development of our joint projects. This new agreement is positive for all the three parties involved, and I am confident that it will bring strong and tangible results.”
To remind, in April 2024, Provaris and Norwegian Hydrogen extended their partnership to accelerate the development of new hydrogen export sites across the Nordic region.
The new projects will be strategically located in areas with strong grid connections and reliable power supplies, Provaris said, adding that these hydrogen production and export facilities and transportation of compressed hydrogen using Provaris’ H2Neo carriers will provide cost-competitive gaseous hydrogen supply to Europe.
https://www.offshore-energy.biz/partners-eye-hydrogen-supply-chains-from-nordics-to-north-western-europe/
Uniper
https://www.uniper.energy/
https://www.uniper.energy/about-uniper
https://en.wikipedia.org/wiki/Uniper
Partners eye hydrogen supply chains from Nordics to North-Western Europe
August 6, 2024, by Aida Čučuk
Provaris Energy, Norwegian Hydrogen and Uniper Global Commodities have entered a memorandum of understanding (MoU) to develop hydrogen supply chains from Norway and other potential Nordic sites to import locations in North-Western Europe using Provaris’ H2Neo carriers.
Specifically, the parties will collaborate in exploring the potential for Uniper to off-take RFNBO-compliant hydrogen, which will be produced by Norwegian Hydrogen and transported and stored using Provaris’ H2Neo carriers and H2Leo storage barges.
According to Provaris, the supply of hydrogen is crucial for the energy security and decarbonization goals of German industrial sectors and energy generators. The company claimed: “Developing a diverse portfolio of supply options for integration into national hydrogen infrastructure is vital for maintaining the competitiveness of the German economy and meeting its decarbonization targets.”
Provaris’ Managing Director and CEO Martin Carolan commented: “We are thrilled to bring our partnerships with Uniper and Norwegian Hydrogen together. This collaboration highlights the business case for compression in becoming a preferred alternative for a cost competitive solution to supply RFNBO compliant hydrogen, offering both capital and energy efficiency for regional hydrogen supply.”
Norwegian Hydrogen’s CEO Jens Berge added: “We remain highly committed to the collaboration we’ve had with Provaris since 2022, and I cannot think of a better offtake partner than Uniper to support the development of our joint projects. This new agreement is positive for all the three parties involved, and I am confident that it will bring strong and tangible results.”
To remind, in April 2024, Provaris and Norwegian Hydrogen extended their partnership to accelerate the development of new hydrogen export sites across the Nordic region.
The new projects will be strategically located in areas with strong grid connections and reliable power supplies, Provaris said, adding that these hydrogen production and export facilities and transportation of compressed hydrogen using Provaris’ H2Neo carriers will provide cost-competitive gaseous hydrogen supply to Europe.
https://www.offshore-energy.biz/partners-eye-hydrogen-supply-chains-from-nordics-to-north-western-europe/
Uniper
https://www.uniper.energy/
https://www.uniper.energy/about-uniper
https://en.wikipedia.org/wiki/Uniper
Redigert 06.08.2024 kl 21:34
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
31.08.2024 kl 13:03
16259
Milepæl. For nå er det klart. 18.september 2024 åpnes Norwegian Hydrogens hydrogenfabrikk Hellesylt Hydrogen Hub offisielt. Blant andre vil statsminister Jonas Gahr Støre være på plass
Opnar Hydrogenfabrikken på Hellesylt
Fredrik Stadheim30. august 2024
Onsdag 18. september blir det offisiell opning av Hellesylt Hydrogen Hub. I tillegg til svært mange inviterte kjem også statsminister Jonas Gahr Støre, adm. dir. i Norwegian Hydrogen Jens Berge, og styreleiar i selskapet Knut Flakk.
Som eit av verdas fyrste økosystem for grøn hydrogen er det no klart for opning av anlegget på Hellesylt.
Produksjonen her muleggjer overgang frå fossilt brensel til nullutsleppsløysingar for lokal industri, tungtransport, ferjer, cruiseselskap og hurtigbåtar.
Det skriv selskapet i invitasjonen til opning av hydrogenanlegget på Hellesylt 18. september.
Dit kjem mange inviterte og kjente personar. I tillegg til administrerande direktør Jens Berge og styreleiar i Hellesylt Hydrogen Hub, Knut Flakk kjem statsminister Jonas Gahr Støre.
På anleggeet på Hellesylt blir det i tillegg til taler av dei tre, opning med snorklipping, det blir omvising på anlegget for produksjon og fylling av grøn hydrogen, og det blir sett fram eit tradisjonelt sunnmørsk kakebord.
Åpningsseremonien på Hellesylt Hydrogen Hub er onsdag 18. september og startar klokka 13.00.
Gjestar frå Ålesund har avreise med båt klokka 10.00, og retur klokka 15.30, står å lese i invitasjonen.
https://www.hellesylt.info/2024/08/opnar-hydrogenfabrikken-pa-hellesylt/
Opnar Hydrogenfabrikken på Hellesylt
Fredrik Stadheim30. august 2024
Onsdag 18. september blir det offisiell opning av Hellesylt Hydrogen Hub. I tillegg til svært mange inviterte kjem også statsminister Jonas Gahr Støre, adm. dir. i Norwegian Hydrogen Jens Berge, og styreleiar i selskapet Knut Flakk.
Som eit av verdas fyrste økosystem for grøn hydrogen er det no klart for opning av anlegget på Hellesylt.
Produksjonen her muleggjer overgang frå fossilt brensel til nullutsleppsløysingar for lokal industri, tungtransport, ferjer, cruiseselskap og hurtigbåtar.
Det skriv selskapet i invitasjonen til opning av hydrogenanlegget på Hellesylt 18. september.
Dit kjem mange inviterte og kjente personar. I tillegg til administrerande direktør Jens Berge og styreleiar i Hellesylt Hydrogen Hub, Knut Flakk kjem statsminister Jonas Gahr Støre.
På anleggeet på Hellesylt blir det i tillegg til taler av dei tre, opning med snorklipping, det blir omvising på anlegget for produksjon og fylling av grøn hydrogen, og det blir sett fram eit tradisjonelt sunnmørsk kakebord.
Åpningsseremonien på Hellesylt Hydrogen Hub er onsdag 18. september og startar klokka 13.00.
Gjestar frå Ålesund har avreise med båt klokka 10.00, og retur klokka 15.30, står å lese i invitasjonen.
https://www.hellesylt.info/2024/08/opnar-hydrogenfabrikken-pa-hellesylt/
Redigert 31.08.2024 kl 13:04
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
05.09.2024 kl 11:47
13744
Nå skjer det store, KONKRETE ting!
Norwegian Hydrogen har allerede med suksess i noen måneder forsynt Veidekkes asfaltverk i Kristiansund med grønt hydrogen, produsert ved Hellesylt Hydrogen Hub (se trådstart og påfølgende innlegg her på tråden). Nå utvides samarbeidet allerede til at Norwegian Hydrogen også skal produsere og levere grønt hydrogen til Veidekkes nyombygde asfaltverk i Ålesund.
Veidekke velger Norwegian Hydrogen for nok et asfaltverk
Kurt Helge Røsand
05 september 2024 09:58
Veidekke, en av Skandinavias største entreprenører, utvider sitt samarbeid med Norwegian Hydrogen ved å inngå avtale om levering av grønt hydrogen til Veidekkes nyombygde asfaltfabrikk i Ålesund, skriver Norwegian Hydrogen i en pressemelding.
Dette gjør at Veidekke nå kan bruke hydrogen ved to av sine asfaltproduksjonsanlegg, og bidrar til å nå selskapets mål om å betydelig redusere sine karbonutslipp.
Utvider vellykket samarbeid
Tidligere i år ble det klart at Norwegian Hydrogen ville levere grønt hydrogen til Veidekkes første asfaltverk i Kristiansund, verdens første fabrikk som kan produsere asfalt utelukkende ved bruk av hydrogen som energibærer for oppvarmingsprosessen. Etter å ha levert hydrogen til Kristiansund i flere måneder, utvider Veidekke nå sitt samarbeid med Norwegian Hydrogen til å inkludere levering av grønt hydrogen til nok et asfaltverk, i Ålesund.
Offisiell åpning av asfaltfabrikken i Ålesund
Onsdag 4. september åpnet Veidekke sin asfaltfabrikk i Ålesund, som er et nytt steg på Veidekkes reise mot bærekraftig og utslippsfri asfaltproduksjon.
– Vi er glade for å ha med oss Norwegian Hydrogen på dette prosjektet. Norwegian Hydrogen er en aktør som ikke bare snakker men som faktisk realiserer og produserer, og dermed blir en viktig samarbeidspartner for oss. Vi håper at vi også kan samarbeide om andre hydrogenprosjekter på andre steder i landet i årene som kommer, sier Martin Holmqvist, Direktør Asfalt i Veidekke Infrastruktur.
– Det er store klimaeffekter å hente ved bruk av grønt hydrogen innenfor flere industrisegmenter. Det er inspirerende å samarbeide med Veidekke, som deler vår ambisjon om å lede an i klimaomstillingen av disse sektorene. Vi gratulerer Veidekke med åpningen av det nye anlegget i Ålesund, og er glade for å utvide samarbeidet med hydrogenleveranser til Ålesund fra hydrogenfabrikken vår på Hellesylt, sier Simen Skaare Eriksen, Chief Commercial Officer i Norwegian Hydrogen
Store utslippskutt med hydrogen
Tradisjonelt krever asfaltverk høy termisk energi, hvor naturgass, propan, diesel og biodiesel er vanlige drivstoffer, alle med betydelige klimaavtrykk. Alene i Norge står asfaltproduksjon for omtrent 400 000 tonn CO2-utslipp per år. Ved å gå over til hydrogen, har Veidekke som mål å redusere disse utslippene drastisk.
https://ksu.no/artikler/ksu-no/125664-veidekke-velger-norwegian-hydrogen-for-nok-et-asfaltverk-20240905
Og samtidig gryr og KONKRETISERES en skikkelig, skikkelig sværing av et samarbeid!
Allerede en måned etter at MOU'et ble inngått (se innlegg her på tråden 06.08.2024 kl 11:19), avanserer og konkretiseres samarbeidet, under hvilket Norwegian Hydrogen skal produsere grønt hydrogen hvoretter Provaris's fartøyer frakter og leverer det grønne hydrogenet til EU-regionen og mottakeren som altså er ingen ringere enn den tyske energikjempen Uniper!
Provaris Energy advances Norwegian Hydrogen and Uniper MOU for regional hydrogen supply to Germany
Published 05/09/2024, 10:02 am
Updated 05/09/2024, 10:30 am
Provaris Energy Ltd (ASX:PV1, OTC:GBBLF) welcomes the start of cooperation for hydrogen offtake and supply to Germany under a tri-party Memorandum of Understanding (MOU) with Norwegian Hydrogen AS and strategic partner Uniper that was signed last month.
The MOU aims to strengthen cooperation in developing hydrogen supply chains from Norway and other potential Nordic sites to import locations in northwest Europe. Green hydrogen will be produced by Norwegian Hydrogen and transported on Provaris’ H2 Neo carriers and H2 Leo storage barges.
Activities are now focused on key terms for a hydrogen sales and purchase agreement term sheet, which is targeted for the current December 2024 quarter. The parties are targeting a 10-year contract to support long-term charter for Provaris’ proprietary H2Neo carriers and H2Leo barge.
Provaris and Norwegian Hydrogen are collaborating to develop sites suitable for the supply of RFNBO-compliant hydrogen, which is fuel produced via electrolysis using low greenhouse gas electricity sources, as per the RFNBO Delegated Act.
This hydrogen will then be stored and transported using Provaris’ H2Leo storage barge and H2Neo carriers.
Work is underway to outline the preferred sites in the Nordics, including Norway and Finland. Sites with a detailed feasibility include the FjordH2 Project in the Alesund region, Norway.
Regional supply locations from the Nordic Region into northwest European ports with hydrogen import development plans linked to the future development of Germany’s core hydrogen network.
Read more on Proactive Investors AU
https://au.investing.com/news/stock-market-news/provaris-energy-advances-norwegian-hydrogen-and-uniper-mou-for-regional-hydrogen-supply-to-germany-3429490
Norwegian Hydrogen har allerede med suksess i noen måneder forsynt Veidekkes asfaltverk i Kristiansund med grønt hydrogen, produsert ved Hellesylt Hydrogen Hub (se trådstart og påfølgende innlegg her på tråden). Nå utvides samarbeidet allerede til at Norwegian Hydrogen også skal produsere og levere grønt hydrogen til Veidekkes nyombygde asfaltverk i Ålesund.
Veidekke velger Norwegian Hydrogen for nok et asfaltverk
Kurt Helge Røsand
05 september 2024 09:58
Veidekke, en av Skandinavias største entreprenører, utvider sitt samarbeid med Norwegian Hydrogen ved å inngå avtale om levering av grønt hydrogen til Veidekkes nyombygde asfaltfabrikk i Ålesund, skriver Norwegian Hydrogen i en pressemelding.
Dette gjør at Veidekke nå kan bruke hydrogen ved to av sine asfaltproduksjonsanlegg, og bidrar til å nå selskapets mål om å betydelig redusere sine karbonutslipp.
Utvider vellykket samarbeid
Tidligere i år ble det klart at Norwegian Hydrogen ville levere grønt hydrogen til Veidekkes første asfaltverk i Kristiansund, verdens første fabrikk som kan produsere asfalt utelukkende ved bruk av hydrogen som energibærer for oppvarmingsprosessen. Etter å ha levert hydrogen til Kristiansund i flere måneder, utvider Veidekke nå sitt samarbeid med Norwegian Hydrogen til å inkludere levering av grønt hydrogen til nok et asfaltverk, i Ålesund.
Offisiell åpning av asfaltfabrikken i Ålesund
Onsdag 4. september åpnet Veidekke sin asfaltfabrikk i Ålesund, som er et nytt steg på Veidekkes reise mot bærekraftig og utslippsfri asfaltproduksjon.
– Vi er glade for å ha med oss Norwegian Hydrogen på dette prosjektet. Norwegian Hydrogen er en aktør som ikke bare snakker men som faktisk realiserer og produserer, og dermed blir en viktig samarbeidspartner for oss. Vi håper at vi også kan samarbeide om andre hydrogenprosjekter på andre steder i landet i årene som kommer, sier Martin Holmqvist, Direktør Asfalt i Veidekke Infrastruktur.
– Det er store klimaeffekter å hente ved bruk av grønt hydrogen innenfor flere industrisegmenter. Det er inspirerende å samarbeide med Veidekke, som deler vår ambisjon om å lede an i klimaomstillingen av disse sektorene. Vi gratulerer Veidekke med åpningen av det nye anlegget i Ålesund, og er glade for å utvide samarbeidet med hydrogenleveranser til Ålesund fra hydrogenfabrikken vår på Hellesylt, sier Simen Skaare Eriksen, Chief Commercial Officer i Norwegian Hydrogen
Store utslippskutt med hydrogen
Tradisjonelt krever asfaltverk høy termisk energi, hvor naturgass, propan, diesel og biodiesel er vanlige drivstoffer, alle med betydelige klimaavtrykk. Alene i Norge står asfaltproduksjon for omtrent 400 000 tonn CO2-utslipp per år. Ved å gå over til hydrogen, har Veidekke som mål å redusere disse utslippene drastisk.
https://ksu.no/artikler/ksu-no/125664-veidekke-velger-norwegian-hydrogen-for-nok-et-asfaltverk-20240905
Og samtidig gryr og KONKRETISERES en skikkelig, skikkelig sværing av et samarbeid!
Allerede en måned etter at MOU'et ble inngått (se innlegg her på tråden 06.08.2024 kl 11:19), avanserer og konkretiseres samarbeidet, under hvilket Norwegian Hydrogen skal produsere grønt hydrogen hvoretter Provaris's fartøyer frakter og leverer det grønne hydrogenet til EU-regionen og mottakeren som altså er ingen ringere enn den tyske energikjempen Uniper!
Provaris Energy advances Norwegian Hydrogen and Uniper MOU for regional hydrogen supply to Germany
Published 05/09/2024, 10:02 am
Updated 05/09/2024, 10:30 am
Provaris Energy Ltd (ASX:PV1, OTC:GBBLF) welcomes the start of cooperation for hydrogen offtake and supply to Germany under a tri-party Memorandum of Understanding (MOU) with Norwegian Hydrogen AS and strategic partner Uniper that was signed last month.
The MOU aims to strengthen cooperation in developing hydrogen supply chains from Norway and other potential Nordic sites to import locations in northwest Europe. Green hydrogen will be produced by Norwegian Hydrogen and transported on Provaris’ H2 Neo carriers and H2 Leo storage barges.
Activities are now focused on key terms for a hydrogen sales and purchase agreement term sheet, which is targeted for the current December 2024 quarter. The parties are targeting a 10-year contract to support long-term charter for Provaris’ proprietary H2Neo carriers and H2Leo barge.
Provaris and Norwegian Hydrogen are collaborating to develop sites suitable for the supply of RFNBO-compliant hydrogen, which is fuel produced via electrolysis using low greenhouse gas electricity sources, as per the RFNBO Delegated Act.
This hydrogen will then be stored and transported using Provaris’ H2Leo storage barge and H2Neo carriers.
Work is underway to outline the preferred sites in the Nordics, including Norway and Finland. Sites with a detailed feasibility include the FjordH2 Project in the Alesund region, Norway.
Regional supply locations from the Nordic Region into northwest European ports with hydrogen import development plans linked to the future development of Germany’s core hydrogen network.
Read more on Proactive Investors AU
https://au.investing.com/news/stock-market-news/provaris-energy-advances-norwegian-hydrogen-and-uniper-mou-for-regional-hydrogen-supply-to-germany-3429490
Rect Angel
09.09.2024 kl 10:06
13243
Det går unna her nå! Det nærmer seg allerede utforming av avtaler (Q4 2024). Avtaler som det så er planlagt at raskt skal lede til undertegning av kontrakter (Q2 2025).
Og det er ikke akkurat småtterier Norwegian Hydrogen, Provaris og Uniper har til hensikt å signere innen relativt kort tid!!! For:
"Current efforts are concentrated on finalising a hydrogen sales and purchase agreement term sheet by December 2024 with a target of a 10-year contract", forteller nemlig daglig leder i Provaris.
Her er artikkelen med videointervju med daglig leder i Provaris, for den som åpner linken, angående trepartssamarbeidet mellom Norwegian Hydrogen, Provaris og Uniper når det gjelder eksport av grønt hydrogen produsert i Norden av Norwegian Hydrogen som skal fraktes i skip til Tyskland/EU av Provaris og der leveres til Uniper.
(Se forøvrig mer om dette samarbeidet i tidligere innlegg her på tråden.)
Provaris Energy hydrogen partnership aims for long-term supply to Europe
Published: 23:50 08 Sep 2024 EDT
Written by: Jonathan Jackson
Provaris Energy Ltd (ASX:PV1, OTC:GBBLF) managing director and CEO Martin Carolan sits down with Proactive’s Jonathan Jackson to discuss a tri-party Memorandum of Understanding (MOU) with Norwegian Hydrogen AS and Uniper for the supply of hydrogen to Germany. The MOU aims to develop hydrogen supply chains from Norway and other Nordic locations to northwest Europe, focusing on green hydrogen production by Norwegian Hydrogen, which will be transported using Provaris’ H2 Neo carriers and H2 Leo storage barges.
Current efforts are concentrated on finalising a hydrogen sales and purchase agreement term sheet by December 2024 with a target of a 10-year contract. Provaris and Norwegian Hydrogen are identifying potential sites for RFNBO-compliant hydrogen production in the Nordics, including the FjordH2 Project in Norway.
Provaris recently conducted a concept design study confirming the energy-efficient and cost-effective nature of its compressed hydrogen technology. The study showed the advantages of compression over ammonia conversion, such as lower energy consumption and costs, allowing for higher volumes of hydrogen delivery. Compression-based shipping requires around €6 per kilogram, 20% less than ammonia-based transport.
https://www.proactiveinvestors.com/companies/news/1055747/provaris-energy-hydrogen-partnership-aims-for-long-term-supply-to-europe-1055747.html?rel=scroll
Og det er ikke akkurat småtterier Norwegian Hydrogen, Provaris og Uniper har til hensikt å signere innen relativt kort tid!!! For:
"Current efforts are concentrated on finalising a hydrogen sales and purchase agreement term sheet by December 2024 with a target of a 10-year contract", forteller nemlig daglig leder i Provaris.
Her er artikkelen med videointervju med daglig leder i Provaris, for den som åpner linken, angående trepartssamarbeidet mellom Norwegian Hydrogen, Provaris og Uniper når det gjelder eksport av grønt hydrogen produsert i Norden av Norwegian Hydrogen som skal fraktes i skip til Tyskland/EU av Provaris og der leveres til Uniper.
(Se forøvrig mer om dette samarbeidet i tidligere innlegg her på tråden.)
Provaris Energy hydrogen partnership aims for long-term supply to Europe
Published: 23:50 08 Sep 2024 EDT
Written by: Jonathan Jackson
Provaris Energy Ltd (ASX:PV1, OTC:GBBLF) managing director and CEO Martin Carolan sits down with Proactive’s Jonathan Jackson to discuss a tri-party Memorandum of Understanding (MOU) with Norwegian Hydrogen AS and Uniper for the supply of hydrogen to Germany. The MOU aims to develop hydrogen supply chains from Norway and other Nordic locations to northwest Europe, focusing on green hydrogen production by Norwegian Hydrogen, which will be transported using Provaris’ H2 Neo carriers and H2 Leo storage barges.
Current efforts are concentrated on finalising a hydrogen sales and purchase agreement term sheet by December 2024 with a target of a 10-year contract. Provaris and Norwegian Hydrogen are identifying potential sites for RFNBO-compliant hydrogen production in the Nordics, including the FjordH2 Project in Norway.
Provaris recently conducted a concept design study confirming the energy-efficient and cost-effective nature of its compressed hydrogen technology. The study showed the advantages of compression over ammonia conversion, such as lower energy consumption and costs, allowing for higher volumes of hydrogen delivery. Compression-based shipping requires around €6 per kilogram, 20% less than ammonia-based transport.
https://www.proactiveinvestors.com/companies/news/1055747/provaris-energy-hydrogen-partnership-aims-for-long-term-supply-to-europe-1055747.html?rel=scroll
Redigert 09.09.2024 kl 18:02
Du må logge inn for å svare
kelle
09.09.2024 kl 16:05
12736
Børsene i USA er gått over til grønt igjen: Tror det kan være på sin plass å friskmelde begge selskapene igjen. Både Hex og Hpur.
Rect Angel
17.09.2024 kl 11:42
11863
Vireon som bygger og drifter fyllestasjoner for hydrogen er 100% eid av Norwegian Hydrogen.
På vårparten i år fikk vi denne nyheten:
Vireon and Norwegian Hydrogen selected as refueling partner for MAN and customers
30/04/2024
A major milestone for MAN, Vireon, and the hydrogen industry
Vireon and Norwegian Hydrogen have been chosen as the refueling partners for MAN and its customers, marking a significant milestone in the journey towards emission-free heavy transport. This collaboration signifies that access to hydrogen-powered vehicles is no longer a barrier. Now, even the heaviest and longest transports can achieve zero emissions.
We are prepared to build hydrogen refueling stations for trucks across the Nordics. In close partnership with MAN and H2 Truck, we aim to have the first 100 hydrogen trucks on the road in Norway by 2025. These trucks represent a significant leap forward in zero-emission heavy transport, capable of refueling in under 15 minutes and traveling distances of up to 600 kilometers on a single tank.
https://vireon.com/news/rqeow3ute496kvztcx60ob0a4u91tj
Og allerede en måneds tid senere ble den første av de rundt 100 MAN hTGX 'trucks' som kommer til Norge vist frem på et evenement på Lillestrøm:
MAN's hydrogen truck has arrived in Norway
28/05/2024
MAN Truck & Bus Norge AS premiered the hTGX, a groundbreaking hydrogen-powered truck, on an event in Lillestrøm, Norway May 22nd 2024. The event was a resounding success, drawing around 100 industry professionals.
As close collaboration partners for MAN and the truck owners, Norwegian Hydrogen CEO Jens Berge and Vireon Managing Director Per Øyvind Voie presented the companies plans for the rollout of hydrogen infrastructure in Norway and its critical role in achieving our ambitious climate goals.
State Secretary Abel Cecilie Knibe Kroglund from the Norwegian Ministry of Transport shared the government's objectives, while industry experts provided insights into the development of hydrogen infrastructure. Customer representatives also highlighted the prerequisites for investing in this promising technology.
MAN’s experts from Norway and Germany elaborated on MAN’s motivation and strategy for launching their hydrogen truck in Norway.
During the event, Enova SF announced that Vireon will receive 20 million NOK for new hydrogen refueling stations in Lørenskog and Vinje. With this funding, Vireon has now secured support for the establishment of six new refueling stations across Norway.
Together with our important partners, we are committed to driving the hydrogen revolution forward and supporting the transition to zero-emission transport solutions.
https://vireon.com/news/mans-hydrogen-truck-has-arrived-in-norway
Og så i går 16.09., kom nyheten om at MAN hTGX har blitt tildelt 'Truck Innovation Award 2025'. Så dette blir spennende etterhvert som Vireon suksessivt får fyllestasjoner for hydrogen opp og gå her til lands!
IAA Commercial Vehicles: MAN honoured with Truck Innovation Award 2025
16. 09. 2024
...
The hydrogen combustion truck MAN hTGX has won the Truck Innovation Award 2025. Dr Frederik Zohm, Executive Board member for Research & Development at MAN Truck & Bus, accepted the prestigious award during the press day. Commercial vehicle manufacturer MAN Truck & Bus will be the first European truck producer to set up a small series with hydrogen combustion.
"We are particularly pleased to receive the IToY jury's award. With the hydrogen combustion truck MAN hTGX, we are offering a useful addition to our battery-electric vehicles, thus rounding off our zero-emission product portfolio for special markets and heavy-duty applications. By being classified as a ‘zero-emission vehicle’, the hTGX makes an important contribution to the decarbonisation of road freight transport,’ explains Dr Frederik Zohm, Executive Board member for Research & Development at MAN Truck & Bus.
...
The small series, initially planned with around 200 units, is to be delivered to customers in Germany, the Netherlands, Norway, Iceland and selected non-European countries as early as 2025. The MAN hTGX offers an alternative zero-emission drive variant for special applications, for example for the transport of heavy goods – such as in construction, tank transport or timber transport. The hTGX can also be an alternative to battery-electric trucks for use in areas without adequate charging infrastructure or for markets where sufficient hydrogen is already available.
https://press.mantruckandbus.com/corporate/iaa-commercial-vehicles-man-honoured-with-truck-innovation-award-2025/
På vårparten i år fikk vi denne nyheten:
Vireon and Norwegian Hydrogen selected as refueling partner for MAN and customers
30/04/2024
A major milestone for MAN, Vireon, and the hydrogen industry
Vireon and Norwegian Hydrogen have been chosen as the refueling partners for MAN and its customers, marking a significant milestone in the journey towards emission-free heavy transport. This collaboration signifies that access to hydrogen-powered vehicles is no longer a barrier. Now, even the heaviest and longest transports can achieve zero emissions.
We are prepared to build hydrogen refueling stations for trucks across the Nordics. In close partnership with MAN and H2 Truck, we aim to have the first 100 hydrogen trucks on the road in Norway by 2025. These trucks represent a significant leap forward in zero-emission heavy transport, capable of refueling in under 15 minutes and traveling distances of up to 600 kilometers on a single tank.
https://vireon.com/news/rqeow3ute496kvztcx60ob0a4u91tj
Og allerede en måneds tid senere ble den første av de rundt 100 MAN hTGX 'trucks' som kommer til Norge vist frem på et evenement på Lillestrøm:
MAN's hydrogen truck has arrived in Norway
28/05/2024
MAN Truck & Bus Norge AS premiered the hTGX, a groundbreaking hydrogen-powered truck, on an event in Lillestrøm, Norway May 22nd 2024. The event was a resounding success, drawing around 100 industry professionals.
As close collaboration partners for MAN and the truck owners, Norwegian Hydrogen CEO Jens Berge and Vireon Managing Director Per Øyvind Voie presented the companies plans for the rollout of hydrogen infrastructure in Norway and its critical role in achieving our ambitious climate goals.
State Secretary Abel Cecilie Knibe Kroglund from the Norwegian Ministry of Transport shared the government's objectives, while industry experts provided insights into the development of hydrogen infrastructure. Customer representatives also highlighted the prerequisites for investing in this promising technology.
MAN’s experts from Norway and Germany elaborated on MAN’s motivation and strategy for launching their hydrogen truck in Norway.
During the event, Enova SF announced that Vireon will receive 20 million NOK for new hydrogen refueling stations in Lørenskog and Vinje. With this funding, Vireon has now secured support for the establishment of six new refueling stations across Norway.
Together with our important partners, we are committed to driving the hydrogen revolution forward and supporting the transition to zero-emission transport solutions.
https://vireon.com/news/mans-hydrogen-truck-has-arrived-in-norway
Og så i går 16.09., kom nyheten om at MAN hTGX har blitt tildelt 'Truck Innovation Award 2025'. Så dette blir spennende etterhvert som Vireon suksessivt får fyllestasjoner for hydrogen opp og gå her til lands!
IAA Commercial Vehicles: MAN honoured with Truck Innovation Award 2025
16. 09. 2024
...
The hydrogen combustion truck MAN hTGX has won the Truck Innovation Award 2025. Dr Frederik Zohm, Executive Board member for Research & Development at MAN Truck & Bus, accepted the prestigious award during the press day. Commercial vehicle manufacturer MAN Truck & Bus will be the first European truck producer to set up a small series with hydrogen combustion.
"We are particularly pleased to receive the IToY jury's award. With the hydrogen combustion truck MAN hTGX, we are offering a useful addition to our battery-electric vehicles, thus rounding off our zero-emission product portfolio for special markets and heavy-duty applications. By being classified as a ‘zero-emission vehicle’, the hTGX makes an important contribution to the decarbonisation of road freight transport,’ explains Dr Frederik Zohm, Executive Board member for Research & Development at MAN Truck & Bus.
...
The small series, initially planned with around 200 units, is to be delivered to customers in Germany, the Netherlands, Norway, Iceland and selected non-European countries as early as 2025. The MAN hTGX offers an alternative zero-emission drive variant for special applications, for example for the transport of heavy goods – such as in construction, tank transport or timber transport. The hTGX can also be an alternative to battery-electric trucks for use in areas without adequate charging infrastructure or for markets where sufficient hydrogen is already available.
https://press.mantruckandbus.com/corporate/iaa-commercial-vehicles-man-honoured-with-truck-innovation-award-2025/
Redigert 17.09.2024 kl 12:34
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
18.09.2024 kl 19:59
11373
Da ble hydrogenfabrikken på Hellesylt, som har vært i produksjon en god stund, i dag offisielt åpnet med Støre tilstede.
At Støre klart og tydelig signaliserer viktig, offentlig drahjelp til hydrogenbransjen nå i den tidlige fasen, er jo veldig godt nytt for både Norwegian Hydrogen og Hexagon Purus. Begge selskapene har jo for lengst, på egen hånd, demonstrert både vilje og og evner når det gjelder å skape verdi og dermed implisitt at man er aktører det er verdt å satse på når det skal skapes viktig, fremtidsrettet næringsvirksomhet her til lands.
Støre åpnet hydrogenfabrikk på Sunnmøre: – Et kinderegg
Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere utslippsfritt drivstoff på Sunnmøre med bruk av vannkraft. Onsdag ble fabrikken åpnet med statsministeren til stede.
Publisert 14:52
...
– Hydrogen en av de mange løsningene vi trenger for å nå våre klimamål. Regjeringen vil bidra til å bygge opp sammenhengende verdikjeder for hydrogen som er produsert med lave eller ingen utslipp. Derfor spiller vi på lag med industrien, blant annet med flere offentlige tilskudds- og låneordninger og samarbeid med EU, sier Støre.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/18/8181424/store-apnet-hydrogenfabrikk-pa-sunnmore-et-kinderegg.
At Støre klart og tydelig signaliserer viktig, offentlig drahjelp til hydrogenbransjen nå i den tidlige fasen, er jo veldig godt nytt for både Norwegian Hydrogen og Hexagon Purus. Begge selskapene har jo for lengst, på egen hånd, demonstrert både vilje og og evner når det gjelder å skape verdi og dermed implisitt at man er aktører det er verdt å satse på når det skal skapes viktig, fremtidsrettet næringsvirksomhet her til lands.
Støre åpnet hydrogenfabrikk på Sunnmøre: – Et kinderegg
Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere utslippsfritt drivstoff på Sunnmøre med bruk av vannkraft. Onsdag ble fabrikken åpnet med statsministeren til stede.
Publisert 14:52
...
– Hydrogen en av de mange løsningene vi trenger for å nå våre klimamål. Regjeringen vil bidra til å bygge opp sammenhengende verdikjeder for hydrogen som er produsert med lave eller ingen utslipp. Derfor spiller vi på lag med industrien, blant annet med flere offentlige tilskudds- og låneordninger og samarbeid med EU, sier Støre.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/18/8181424/store-apnet-hydrogenfabrikk-pa-sunnmore-et-kinderegg.
Rect Angel
18.09.2024 kl 22:33
11085
Her link til dagens nyhetssending fra NRK Møre og Romsdal hvor åpning av Hellesylt Hydrogen Hub er første innslag.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/sesong/202409/episode/DKMR98091824
Festivitas, men også et velrettet og meget betimelig leggspark til myndighetene fra Flakk.
Hadde selv lenge gått og lurt på om regjeringen faktisk ville stå ved vedtaket om at kun utslippsfrie fartøy får seile inn i verdensarvfjordene våre f.o.m. 2026. Så en dag for noen uker siden kommer nyheten om at man med et pennestrøk endrer denne fristen til 2032 (!!!), 6 års utsettelse (!!!), uten at dette en gang avstedkommer kritisk journalistikk. Jubel, naturlig nok, fra noen som selger troll, nisser og lusekofter i Flåm, var det jeg fikk med meg.
Så hva skal man si? For et trist knefall for storkapital. Men verre. For en tapt mulighet til å skape verdier i form av virksomhet som også garantert ville vakt positiv oppsikt ute hvis all trafikk i disse verdifulle fjordene våre fra 2026 hadde forgeått kun med utslippsfrie fartøy. For er 100% sikker på at turistene hadde tatt den korte turen ned landgangen og for en stund forlatt utslippsbombene av noen farøy flesteparten av dem kommer med der de måtte ligge til kai, for så å bli fraktet inn for å se og oppleve 'vårt aller helligste' på en mye flottere og uendelig mer givende måte, i mindre utslippsfrie fartøy.
Nei, pennestrøket fra 2026 til 2032 var noe av det mest nitriste...'lua i handa' på sitt mest selvdestruktive vis.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/sesong/202409/episode/DKMR98091824
Festivitas, men også et velrettet og meget betimelig leggspark til myndighetene fra Flakk.
Hadde selv lenge gått og lurt på om regjeringen faktisk ville stå ved vedtaket om at kun utslippsfrie fartøy får seile inn i verdensarvfjordene våre f.o.m. 2026. Så en dag for noen uker siden kommer nyheten om at man med et pennestrøk endrer denne fristen til 2032 (!!!), 6 års utsettelse (!!!), uten at dette en gang avstedkommer kritisk journalistikk. Jubel, naturlig nok, fra noen som selger troll, nisser og lusekofter i Flåm, var det jeg fikk med meg.
Så hva skal man si? For et trist knefall for storkapital. Men verre. For en tapt mulighet til å skape verdier i form av virksomhet som også garantert ville vakt positiv oppsikt ute hvis all trafikk i disse verdifulle fjordene våre fra 2026 hadde forgeått kun med utslippsfrie fartøy. For er 100% sikker på at turistene hadde tatt den korte turen ned landgangen og for en stund forlatt utslippsbombene av noen farøy flesteparten av dem kommer med der de måtte ligge til kai, for så å bli fraktet inn for å se og oppleve 'vårt aller helligste' på en mye flottere og uendelig mer givende måte, i mindre utslippsfrie fartøy.
Nei, pennestrøket fra 2026 til 2032 var noe av det mest nitriste...'lua i handa' på sitt mest selvdestruktive vis.
Redigert 19.09.2024 kl 13:48
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
19.09.2024 kl 14:43
10241
Fra NHOs Grønt Landtransportprogram hvor det fremkommer i klartekst hvorfor Hellesylt er en gunstig lokasjon for en viss hydrogenproduksjon.
Stor dag for norsk hydrogenindustri
Publisert 19.09.2024
GLP var tilstede da Norwegian Hydrogen i går åpnet Europas mest komplette grønne hydrogen hub i Hellesylt.
Anlegget vil kunne produsere 1.3 tonn grønt hydrogen daglig og er godt posisjonert til å gjøre Geiranger-fjorden fossilfri. Anlegget er også tilknyttet en fyllestasjon for hydrogen som kan brukes til blant annet transport.
Effekten som benyttes er låst i regionen grunnet begrensninger i transmisjonsnettet. Det betyr at de bruker overskuddstrøm som uansett ikke kunne bli benyttet andre steder til å produsere hydrogen.
-Dette er en stor dag for norsk hydrogenindustri og vi gratulerer alle som har jobbet for dette. Hydrogen er en viktig del av løsningen for en fossilfri transportsektor, sier Ingelin Noresjø i GLP.
https://www.nho.no/samarbeid/gront-landtransportprogram/artikler/stor-dag-for-norsk-hydrogenindustri/
Stor dag for norsk hydrogenindustri
Publisert 19.09.2024
GLP var tilstede da Norwegian Hydrogen i går åpnet Europas mest komplette grønne hydrogen hub i Hellesylt.
Anlegget vil kunne produsere 1.3 tonn grønt hydrogen daglig og er godt posisjonert til å gjøre Geiranger-fjorden fossilfri. Anlegget er også tilknyttet en fyllestasjon for hydrogen som kan brukes til blant annet transport.
Effekten som benyttes er låst i regionen grunnet begrensninger i transmisjonsnettet. Det betyr at de bruker overskuddstrøm som uansett ikke kunne bli benyttet andre steder til å produsere hydrogen.
-Dette er en stor dag for norsk hydrogenindustri og vi gratulerer alle som har jobbet for dette. Hydrogen er en viktig del av løsningen for en fossilfri transportsektor, sier Ingelin Noresjø i GLP.
https://www.nho.no/samarbeid/gront-landtransportprogram/artikler/stor-dag-for-norsk-hydrogenindustri/
Rect Angel
22.09.2024 kl 20:15
9828
Åpne linken og dere finner hele statsministerens tale gjengitt. Talen Støre holdt da han var tilstede under den offisielle åpningen av Hellesylt Hydrogen Hub torsdag.
En gang henvender Støre seg direkte til Knut (Flakk) og Jens (Berge, toppsjefen i Norwegian Hydrogen) og to ganger senere i talen direkte til Knut. Den siste gangen med det som vel nesten må kunne kalles konkrete løfter. Løfter som etter all sannsynlighet også vil komme Hexagon Purus's virksomhet til gode. Norwegian Hydrogen er forøvrig også kunde hos Hexagon Purus når det gjelder lagring og transport av hydrogen.
Nysgjerring på hva Støre sa og lovet? Bare å åpne linken.
Tar vi slutt på olje-æraen og åpner hydrogen-æra? – Statsministerens tale under åpningen av Hellesylt Hydrogen Hub
Publiseringsdato: 20 Forfatter: Wojtek Sobieski
https://wataha.no/no/2024/09/20/vi-avslutter-olje%C3%A6raen-vi-%C3%A5pner-hydrogen%C3%A6ra-Statsministerens-tale-under-%C3%A5pningen-av-Hellesylt-Hydrogen-Hub/
En gang henvender Støre seg direkte til Knut (Flakk) og Jens (Berge, toppsjefen i Norwegian Hydrogen) og to ganger senere i talen direkte til Knut. Den siste gangen med det som vel nesten må kunne kalles konkrete løfter. Løfter som etter all sannsynlighet også vil komme Hexagon Purus's virksomhet til gode. Norwegian Hydrogen er forøvrig også kunde hos Hexagon Purus når det gjelder lagring og transport av hydrogen.
Nysgjerring på hva Støre sa og lovet? Bare å åpne linken.
Tar vi slutt på olje-æraen og åpner hydrogen-æra? – Statsministerens tale under åpningen av Hellesylt Hydrogen Hub
Publiseringsdato: 20 Forfatter: Wojtek Sobieski
https://wataha.no/no/2024/09/20/vi-avslutter-olje%C3%A6raen-vi-%C3%A5pner-hydrogen%C3%A6ra-Statsministerens-tale-under-%C3%A5pningen-av-Hellesylt-Hydrogen-Hub/
Redigert 22.09.2024 kl 21:32
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
23.09.2024 kl 21:25
8590
Både Equinor og Shell skroter nå altså planer om å eksportere 'blått hydrogen' til EU.
Kommunikasjonsdirektør i Shell Jan Soppeland er helt klar på at EU favoriserer 'grønt hydrogen'. Dette kaster nytt lys over avtalen mellom Norwegian Hydrogen, Provarias og den tyske energikjempen Uniper under hvilken 'grønt hydrogen' produsert av Norwegian Hydrogen i Norden skal eksporteres til Uniper og det tyske - /EU energimarkedet.
For når EU altså vender tommelen ned for 'blått hydrogen' og opp for 'grønt hydrogen', vitner avtalen med Uniper mer enn noe annet om stor strategisk dyktighet fra Norwegian Hydrogens sin side. Man besitter med andre ord samme verdifulle egenskap som Hexagon Group selskapene Composites og Purus, etter min mening, helt klart oppviser når det gjelder sine virksomheter.
Se ferskeste nyheter om dette eksportsamarbeidet mellom Norwegian Hydrogen, Provarias og Uniper i innlegg 09.09.2024 kl 10:06 her på tråden som følger opp info om samarbeidet i innlegg 06.08.2024 kl 11:19 og 05.09.2024 kl 11:47.
Shell: – Ikke tilstrekkelig interesse for blått hydrogen
Publisert 23. september 2024
Kirsten Å. Øystese
– Vi registrerer at Equinor ser det samme som oss. Markedet er der ikke for blått hydrogen, sier Jan Soppeland, kommunikasjonsdirektør i Shell. Også Shell har lagt sine planer om å produsere opp mot 450 000 tonn blått hydrogen i Norge i 2030, på is.
Forrige uke ble det kjent at Equinor legger vekk planene om å produsere blått hydrogen i Norge for eksport til Europa. Shell har gjort det samme.
– Det er ikke regningssvarende å gå videre med prosjektet. Markedet for blått hydrogen er ikke der, og det er heller ikke tegn til at markedet er på vei til å modnes. Grønt hydrogen er tydelig favorisert, sier Soppeland.
Shells hydrogenprosjekt innebar å bruke gass fra Nyhamna-anlegget på Aukra og strøm fra kraftnettet til å produsere blått hydrogen. Fra produksjonen skulle CO₂ fanges og lagres i geologiske reservoarer. Planen var å produserer 1200 tonn hydrogen per dag – eller opp mot 450 000 tonn i året i 2030.
– Både grønt og blått hydrogen trenger langsiktige rammebetingelser
Soppeland peker først og fremst på den manglende etterspørselen fra industrielle kunder som årsaken til at Shell har lagt prosjektet i skuffen.
– For enhver industriaktør er det viktig med trygghet for valgene de tar. Å gå over til hydrogen er for mange industriaktører en stor investering. Både grønt og blått hydrogen trenger langsiktige rammebetingelser, sier Soppeland.
https://www.energiogklima.no/nyhet/shell-ikke-tilstrekkelig-interesse-for-blatt-hydrogen
Kommunikasjonsdirektør i Shell Jan Soppeland er helt klar på at EU favoriserer 'grønt hydrogen'. Dette kaster nytt lys over avtalen mellom Norwegian Hydrogen, Provarias og den tyske energikjempen Uniper under hvilken 'grønt hydrogen' produsert av Norwegian Hydrogen i Norden skal eksporteres til Uniper og det tyske - /EU energimarkedet.
For når EU altså vender tommelen ned for 'blått hydrogen' og opp for 'grønt hydrogen', vitner avtalen med Uniper mer enn noe annet om stor strategisk dyktighet fra Norwegian Hydrogens sin side. Man besitter med andre ord samme verdifulle egenskap som Hexagon Group selskapene Composites og Purus, etter min mening, helt klart oppviser når det gjelder sine virksomheter.
Se ferskeste nyheter om dette eksportsamarbeidet mellom Norwegian Hydrogen, Provarias og Uniper i innlegg 09.09.2024 kl 10:06 her på tråden som følger opp info om samarbeidet i innlegg 06.08.2024 kl 11:19 og 05.09.2024 kl 11:47.
Shell: – Ikke tilstrekkelig interesse for blått hydrogen
Publisert 23. september 2024
Kirsten Å. Øystese
– Vi registrerer at Equinor ser det samme som oss. Markedet er der ikke for blått hydrogen, sier Jan Soppeland, kommunikasjonsdirektør i Shell. Også Shell har lagt sine planer om å produsere opp mot 450 000 tonn blått hydrogen i Norge i 2030, på is.
Forrige uke ble det kjent at Equinor legger vekk planene om å produsere blått hydrogen i Norge for eksport til Europa. Shell har gjort det samme.
– Det er ikke regningssvarende å gå videre med prosjektet. Markedet for blått hydrogen er ikke der, og det er heller ikke tegn til at markedet er på vei til å modnes. Grønt hydrogen er tydelig favorisert, sier Soppeland.
Shells hydrogenprosjekt innebar å bruke gass fra Nyhamna-anlegget på Aukra og strøm fra kraftnettet til å produsere blått hydrogen. Fra produksjonen skulle CO₂ fanges og lagres i geologiske reservoarer. Planen var å produserer 1200 tonn hydrogen per dag – eller opp mot 450 000 tonn i året i 2030.
– Både grønt og blått hydrogen trenger langsiktige rammebetingelser
Soppeland peker først og fremst på den manglende etterspørselen fra industrielle kunder som årsaken til at Shell har lagt prosjektet i skuffen.
– For enhver industriaktør er det viktig med trygghet for valgene de tar. Å gå over til hydrogen er for mange industriaktører en stor investering. Både grønt og blått hydrogen trenger langsiktige rammebetingelser, sier Soppeland.
https://www.energiogklima.no/nyhet/shell-ikke-tilstrekkelig-interesse-for-blatt-hydrogen
Redigert 23.09.2024 kl 21:27
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
25.09.2024 kl 15:52
7383
Dette er i praksis en viderføring av foregående innlegg på tråden.
Og kan bare gjenta at utsiktene for Norwegian Hydrogens produksjon og eksport av grønt hydrogen til Tyskland ser helt strålende ut. Følelsen er helt klart at her kommer Norwegian Hydrogen til å ha null problemer med å få avsetning på det man evner å produsere til eksport.
Se altså også foregående og tidligere innlegg her på tråden om denne kommende eksporten fra produksjonsanlegg i Norden med Provaris's hydrogentankskip til Tyskland hvor Uniper som tredje partner i treenigheten av avtalepartnere er mottaker av det grønne hydrogenet.
Er man interessert i dette, bør man følge linken og lese artikkelen jeg har sakset fra under i sin helhet.
...
Favoriserer grønt hydrogen
Equinor og Shell viser begge til at verken rammebetingelser eller etterspørsel etter blått hydrogen er til stede.
Ulike virkemidler kan tas i bruk for å stimulere hydrogen-etterspørselen. I Tyskland er nå særlig den viktige stålindustrien godt i gang med planer for overgang til hydrogen, fremskyndet av statlige støtteordninger. Til nå er 7 milliarder euro stilt til rådighet i statsstøtte.
Tyskland bygger på denne måten opp nye markeder som skal øke etterspørselen etter varer produsert med grønt hydrogen, fremholder Frank Peter.
Frank Peter leder tankesmien Agora Industrie.
«For eksempel ved at bilindustrien etterspør klimanøytralt stål. Her er de første skrittene, som en merkeordning for grønt stål, allerede tatt i Tyskland. På grunn av restutslippene ville stål som produseres med andre typer hydrogen, ikke oppnå å bli merket som grønt stål,» skriver Peter.
...
https://www.energiogklima.no/nyhet/etter-norsk-hydrogen-nei-tyskland-ma-ha-debatt-om-fangst-og-lagring-av-co2
Og kan bare gjenta at utsiktene for Norwegian Hydrogens produksjon og eksport av grønt hydrogen til Tyskland ser helt strålende ut. Følelsen er helt klart at her kommer Norwegian Hydrogen til å ha null problemer med å få avsetning på det man evner å produsere til eksport.
Se altså også foregående og tidligere innlegg her på tråden om denne kommende eksporten fra produksjonsanlegg i Norden med Provaris's hydrogentankskip til Tyskland hvor Uniper som tredje partner i treenigheten av avtalepartnere er mottaker av det grønne hydrogenet.
Er man interessert i dette, bør man følge linken og lese artikkelen jeg har sakset fra under i sin helhet.
...
Favoriserer grønt hydrogen
Equinor og Shell viser begge til at verken rammebetingelser eller etterspørsel etter blått hydrogen er til stede.
Ulike virkemidler kan tas i bruk for å stimulere hydrogen-etterspørselen. I Tyskland er nå særlig den viktige stålindustrien godt i gang med planer for overgang til hydrogen, fremskyndet av statlige støtteordninger. Til nå er 7 milliarder euro stilt til rådighet i statsstøtte.
Tyskland bygger på denne måten opp nye markeder som skal øke etterspørselen etter varer produsert med grønt hydrogen, fremholder Frank Peter.
Frank Peter leder tankesmien Agora Industrie.
«For eksempel ved at bilindustrien etterspør klimanøytralt stål. Her er de første skrittene, som en merkeordning for grønt stål, allerede tatt i Tyskland. På grunn av restutslippene ville stål som produseres med andre typer hydrogen, ikke oppnå å bli merket som grønt stål,» skriver Peter.
...
https://www.energiogklima.no/nyhet/etter-norsk-hydrogen-nei-tyskland-ma-ha-debatt-om-fangst-og-lagring-av-co2
Redigert 25.09.2024 kl 21:47
Du må logge inn for å svare
spider
25.09.2024 kl 18:39
7108
Hva vil denne meldingen ha å si for aksjekursen i tiden fremover?
https://newsweb.oslobors.no/message/628544
https://newsweb.oslobors.no/message/628544
DrPepper
25.09.2024 kl 18:41
7096
Ja, det kan ses som positivt eftersom det innebär att Mitsui inte kommer att omvandla sina lån till aktier (vilket skulle späda ut värdet på aktierna för befintliga aktieägare) förrän företaget är mer stabilt eller lönsamt. Det ger företaget mer tid att växa och förbättra sin ekonomi innan aktieägarbasen förändras.
Rect Angel
25.09.2024 kl 21:59
6685
Nyheter hos Hexagon Purus!
Espen Teigland
25.09.2024 Lesetid:2 mins read
https://investornytt.no/nyheter-hos-hexagon-purus/
Espen Teigland
25.09.2024 Lesetid:2 mins read
https://investornytt.no/nyheter-hos-hexagon-purus/
Rect Angel
26.09.2024 kl 17:16
5317
Slutter meg personlig til de som tolker gårsdagens 'Mitsui melding' som positiv og har på generelt grunnlag høy grad av tillit til Hexagon Groups styringsevne.
Finurlig børsdag. Markedet tok tilsynelatende godt imot nyheten. Kursen klatrert til 10 NOK (5% ++) og brakte aksjen til toppen av vinnerlisten. Så kl. 12:08 publiserte E24 en børskommentar "Hexagon Purus sukrer emisjonen som må komme" av Johann D Sundberg (har ikke lest kommentaren, skjult bak betalingsmur). Tidspunktet sammenfaller med begynnende kursfall som varte dagen ut (-7% fra ca. 12:00 til børslukk).
Har altså ikke lest artikkelen, men antar der 'skremmes' med emisjon. Om dette er 3., 4. eller 5.gang det 'skremmes' med en kommende innhenting av kapital i Hexagon Purus, som det i praksis har vært kjent i markedet ville komme siden Q1 2024 presentasjonen i mai, husker jeg ikke helt. Hensikten, kursnedgang, helliger vel middelet, som det heter. For ordens skyld:
Hvilken form den kommende innhentingen av kapital vil få, er foreløpig ikke kjent/bestemt.
Har fulgt Hexagon Group selskapene noen år nå og ser i dag ekstremt lyst på fremtidsutsiktene til begge. Ja, ta f.eks. Purus da. Er mye, mye sikrere på at selskapet kommer til å lykkes 'big time' i dag på sluttkurs 9.30 NOK enn jeg var tidlig i 2021 da aksjen ble notert til ATH kurs 82.10 NOK.
Finurlig børsdag. Markedet tok tilsynelatende godt imot nyheten. Kursen klatrert til 10 NOK (5% ++) og brakte aksjen til toppen av vinnerlisten. Så kl. 12:08 publiserte E24 en børskommentar "Hexagon Purus sukrer emisjonen som må komme" av Johann D Sundberg (har ikke lest kommentaren, skjult bak betalingsmur). Tidspunktet sammenfaller med begynnende kursfall som varte dagen ut (-7% fra ca. 12:00 til børslukk).
Har altså ikke lest artikkelen, men antar der 'skremmes' med emisjon. Om dette er 3., 4. eller 5.gang det 'skremmes' med en kommende innhenting av kapital i Hexagon Purus, som det i praksis har vært kjent i markedet ville komme siden Q1 2024 presentasjonen i mai, husker jeg ikke helt. Hensikten, kursnedgang, helliger vel middelet, som det heter. For ordens skyld:
Hvilken form den kommende innhentingen av kapital vil få, er foreløpig ikke kjent/bestemt.
Har fulgt Hexagon Group selskapene noen år nå og ser i dag ekstremt lyst på fremtidsutsiktene til begge. Ja, ta f.eks. Purus da. Er mye, mye sikrere på at selskapet kommer til å lykkes 'big time' i dag på sluttkurs 9.30 NOK enn jeg var tidlig i 2021 da aksjen ble notert til ATH kurs 82.10 NOK.
Redigert 26.09.2024 kl 17:22
Du må logge inn for å svare
Candelstick
26.09.2024 kl 17:37
5276
Kommer det emisjon med tegningsnivå 40dagers snitt på aksekursen, så blir det vel fort en 100-150 millioner nye aksjer. Noen som har fintenkt på saken?
-----------------
Sånn teknisk ser jeg en hodeskulder formasjon fra slutten av august, som vi nå er tilbake og tester halslinjen for 2.gang.
På 1.gangs test fikk papiret en bounce som ble en lang fransk kurve.
-----------------
Sånn teknisk ser jeg en hodeskulder formasjon fra slutten av august, som vi nå er tilbake og tester halslinjen for 2.gang.
På 1.gangs test fikk papiret en bounce som ble en lang fransk kurve.
Redigert 26.09.2024 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
26.09.2024 kl 18:07
5207
Kan dessverre ikke bidra til innspillet ditt, men nevner fra 'et litt humoristisk hjørne' at det var vel kjent at Hexagon Purus's vekststrategi, presentert for markedet ved børsintro på seinhøsten 2020, ville medføre at selskapet ville komme til hente kapital i markedet ved flere anledninger. Dette hindret altså ikke aksjekursen fra å nå 82.10 NOK tidlig i 2021. Så får vi bare vente og se når ny ATH noteres. :)
Når det gjelder vekststrategien frem til 2025 som man presenterte for markedet høsten 2020 (2025: Omsetning 4 - 5 milliarder NOK, EBITDA positiv), ja der er man i dag på stø kurs til å levere. Ekstremt imponerende det, spør du meg. For det har liksom ikke bare vært enkelt i makroøkonomien fra høsten 2020 til i dag, for å si det sånn.
Når det gjelder vekststrategien frem til 2025 som man presenterte for markedet høsten 2020 (2025: Omsetning 4 - 5 milliarder NOK, EBITDA positiv), ja der er man i dag på stø kurs til å levere. Ekstremt imponerende det, spør du meg. For det har liksom ikke bare vært enkelt i makroøkonomien fra høsten 2020 til i dag, for å si det sånn.
Redigert 26.09.2024 kl 18:17
Du må logge inn for å svare
kelle
26.09.2024 kl 18:47
5104
Hpur. ATH 82,10 Mon tro, når er vi der? Synes det er positive omtaler og meldinger daglig vedr. Hydrogen og Hpur. At dette blir stort er det ingen tvil om, men at det tar litt tid, selv om utviklingen går i rasende fart nå. Savner litt nyheter om den nye motoren og de 200 trailere som skulle produseres, hvor 100 av de skulle gå direkte til Norge. (Var det i 24 eller første halvår 25?) Dette har du R.A sikkert full oversikt over. NH jobber sikkert på spreng for å få utplassert fyllestasjoner over hele Norden.
En eventuell emisjom blir bare en liten fartshump på veien.
En eventuell emisjom blir bare en liten fartshump på veien.
Rect Angel
26.09.2024 kl 19:02
5059
Det du spør om er Vireons samarbeid med MAN kelle. Se innlegg her på tråden 17.09.2024 kl 11:42, for det ferskeste som er postet om dette.
kelle
26.09.2024 kl 21:12
4845
R.A Takker. Ser de forventer å ha de første100 innen inngangen av 25. Det var den nye motoren jeg var mest intresert i. Er den ferdig testet og fungerer som forventet. Produksjon av trailere var vel satt litt på vent til den nye motoren var klar for serieprodukajon og nye bestillinger kunne ramle inn. Har ikke hørt så mye om hvordan produksjonen går.
Blir vel orientert om det meste ved kvartalsraporten i nov, vedr eventuell emisjon og ståa ved driften.
Blir vel orientert om det meste ved kvartalsraporten i nov, vedr eventuell emisjon og ståa ved driften.
Null
27.09.2024 kl 09:49
4683
Handels stopp nå
hva skjer noen som vet?
Jeg trodde det var for +105, men den har vært for legnge nå til at det kan være eneste grunn
hva skjer noen som vet?
Jeg trodde det var for +105, men den har vært for legnge nå til at det kan være eneste grunn
Rect Angel
27.09.2024 kl 13:12
4539
Oppmarsj til marsjen mot ny ATH ( > 82.10 NOK)? 😊
På kort sikt er jeg mest spent på om det snart kommer nyheter om TERN.
Og siden vi er på denne tråden må jeg bare gjenta at det fremstår som veldig imponerende at Norwegian Hydrogen er i prosess med å utforme en 10 årig eksportavtale med kjempen Uniper om eksport av grønt hydrogen fra Norden til Tykland. Ikke minst på bakteppet av at Equinor og Shell må/har valgt å skrote sine planer om eksport av blått hydrogen. Så blir bare mer og mer interessant at Hexagon Purus er en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen.
På kort sikt er jeg mest spent på om det snart kommer nyheter om TERN.
Og siden vi er på denne tråden må jeg bare gjenta at det fremstår som veldig imponerende at Norwegian Hydrogen er i prosess med å utforme en 10 årig eksportavtale med kjempen Uniper om eksport av grønt hydrogen fra Norden til Tykland. Ikke minst på bakteppet av at Equinor og Shell må/har valgt å skrote sine planer om eksport av blått hydrogen. Så blir bare mer og mer interessant at Hexagon Purus er en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen.
Redigert 27.09.2024 kl 13:38
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
27.09.2024 kl 16:01
4380
Vireon er voldsomt på offensiven i Norden nå, og Vieron eies altså 100% av Norwegian Hydrogen. Her Finnland. Omfattende artikkel så her er det mer å lese.
Transport
Jyväskylä will have a filling station for fuel that is used by only one car in Finland
The first hydrogen buses will start operating in Jyväskylä next year. The Norwegian company Vireon plans to build a total of four hydrogen filling stations in Finland.
A large hydrogen filling station is being built in Jyväskylä, the likes of which is not yet in use in Finland.
The station will be opened in June of next year, and it will primarily serve heavy vehicles, but also possibly, for example, taxis and vans.
The station will be built and invested by the Norwegian hydrogen station operator Vireon, which plans to build a total of four hydrogen filling stations in Finland. Other stations will be in Helsinki, Liminka and Tornio.
According to Vireon CEO Per Øyvind Voie, new stations will be opened soon.
...
The mayor of Jyväskylä, Timo Koivisto, tells Yle that Vireon also plans to produce hydrogen in connection with the filling station.
...
https://yle.fi/a/74-20114054
Transport
Jyväskylä will have a filling station for fuel that is used by only one car in Finland
The first hydrogen buses will start operating in Jyväskylä next year. The Norwegian company Vireon plans to build a total of four hydrogen filling stations in Finland.
A large hydrogen filling station is being built in Jyväskylä, the likes of which is not yet in use in Finland.
The station will be opened in June of next year, and it will primarily serve heavy vehicles, but also possibly, for example, taxis and vans.
The station will be built and invested by the Norwegian hydrogen station operator Vireon, which plans to build a total of four hydrogen filling stations in Finland. Other stations will be in Helsinki, Liminka and Tornio.
According to Vireon CEO Per Øyvind Voie, new stations will be opened soon.
...
The mayor of Jyväskylä, Timo Koivisto, tells Yle that Vireon also plans to produce hydrogen in connection with the filling station.
...
https://yle.fi/a/74-20114054
Byzantin
27.09.2024 kl 17:52
4264
Kan vi ikke like godt få emisjonen unnagjort nå, mens kursen er noenlunde oppe og går? Hadde vært fint
Redigert 27.09.2024 kl 18:08
Du må logge inn for å svare
Candelstick
27.09.2024 kl 19:31
4173
Ble en skikkelig rekyl fra halslinjen på et pent volum. Spennende å se hva som kommer ut av det 👍
Rect Angel
23.10.2024 kl 08:24
3573
HYDROGEN | FORNYBART
2 minutter å lese
Norwegian Hydrogen sikter mot 1 GW innen 2030
(Montel) Norwegian Hydrogen har fortsatt tro på å fatte investeringsbeslutninger for hydrogenprosjekter med en samlet elektrolysekapasitet på 1 GW innen 2030, selv om stadig flere prosjekter legges på is eller utsettes.
Kjersti Dalfest
22. oktober 2024 | 12:48
– Vi har en prosjektportefølje på flere GW og mål om investeringsbeslutning på 1 GW innen 2030. Vi har startet produksjon og selger allerede betydelige volum hver uke, sier Norwegian Hydrogen-sjef Jens Berge til Montel.
...
Norwegian Hydrogen inngikk for noen måneder siden en samarbeidsavtale med tyske Uniper og Provaris om etablering av en verdikjede for storskala frakt av hydrogen med skip fra Norge til kontinentet, hvor Uniper er kunde og mottaker.
Prosjektet er etablert for å imøtekomme EUs behov for importert hydrogen innen 2030, med mål om 10 millioner tonn importert årlig innen 2030, påpeker Berge.
– Viktig med småskala prosjekter
Norwegian Hydrogen jobber med å utvikle flere storskala prosjekter på flere hundre MW i Norden, deriblant i Finland.
Samtidig forbereder de flere mindre prosjekter for endelig investeringsbeslutning i løpet av de neste 18 månedene, sier Berge.
– Vår strategi er at mens vi utvikler store prosjekter, så har vi også en portefølje av små og mellomstore prosjekter som passer bedre med den salgsmengden det er realistisk å sikre i et tidlig marked. Det gjør oss i stand til å ta investeringsbeslutninger og få kunder samtidig som vi utvikler større prosjekter, sier han videre, og peker på at de utvikles i segmenter hvor det allerede er etterspørsel etter hydrogen.
https://montelnews.com/nordic/news/80ee01b3-4ecb-46ab-ad63-33a7febc3c4a/norwegian-hydrogen-sikter-mot-1-gw-innen-2030
2 minutter å lese
Norwegian Hydrogen sikter mot 1 GW innen 2030
(Montel) Norwegian Hydrogen har fortsatt tro på å fatte investeringsbeslutninger for hydrogenprosjekter med en samlet elektrolysekapasitet på 1 GW innen 2030, selv om stadig flere prosjekter legges på is eller utsettes.
Kjersti Dalfest
22. oktober 2024 | 12:48
– Vi har en prosjektportefølje på flere GW og mål om investeringsbeslutning på 1 GW innen 2030. Vi har startet produksjon og selger allerede betydelige volum hver uke, sier Norwegian Hydrogen-sjef Jens Berge til Montel.
...
Norwegian Hydrogen inngikk for noen måneder siden en samarbeidsavtale med tyske Uniper og Provaris om etablering av en verdikjede for storskala frakt av hydrogen med skip fra Norge til kontinentet, hvor Uniper er kunde og mottaker.
Prosjektet er etablert for å imøtekomme EUs behov for importert hydrogen innen 2030, med mål om 10 millioner tonn importert årlig innen 2030, påpeker Berge.
– Viktig med småskala prosjekter
Norwegian Hydrogen jobber med å utvikle flere storskala prosjekter på flere hundre MW i Norden, deriblant i Finland.
Samtidig forbereder de flere mindre prosjekter for endelig investeringsbeslutning i løpet av de neste 18 månedene, sier Berge.
– Vår strategi er at mens vi utvikler store prosjekter, så har vi også en portefølje av små og mellomstore prosjekter som passer bedre med den salgsmengden det er realistisk å sikre i et tidlig marked. Det gjør oss i stand til å ta investeringsbeslutninger og få kunder samtidig som vi utvikler større prosjekter, sier han videre, og peker på at de utvikles i segmenter hvor det allerede er etterspørsel etter hydrogen.
https://montelnews.com/nordic/news/80ee01b3-4ecb-46ab-ad63-33a7febc3c4a/norwegian-hydrogen-sikter-mot-1-gw-innen-2030
Rect Angel
28.10.2024 kl 11:14
3342
Stor avtale. Nok en milepæl for Norwegian Hydrogen!
Press release
GreenIron signs major delivery agreement with Norwegian Hydrogen
Swedish company GreenIron is about to start operations at its green metals production plant in Sandviken, Sweden, utilizing its patented zero-emissions technology with green hydrogen as reducing agent. The green hydrogen will be supplied by Norwegian Hydrogen, which recently opened its first production plant in Norway. Deliveries to Sandviken will start shortly.
“This marks the beginning of an exciting chapter for both companies. As GreenIron scales up production during 2025, the contracted hydrogen volumes will quickly ramp up to levels which require that we bring additional and dedicated hydrogen production capacity on stream” said Simen Skaare Eriksen, CCO of Norwegian Hydrogen.
Ulrika Molander, COO of GreenIron commented:
“We are delighted to partner with Norwegian Hydrogen, marking another important milestone towards our launch in Sandviken. Green hydrogen is essential to GreenIron’s patented fossil-free metal production process”.
Green hydrogen is no longer a concept - it’s our business, and it’s creating value today. This contract aligns with our strategy to lead in green hydrogen supply and to support industry clients like GreenIron who are acting on their commitment to reducing emissions.
Jens Berge, CEO at Norwegian Hydrogen.
https://norwegianhydrogen.com/news/greeniron-signs-major-delivery-agreement-with-norwegian-hydrogen
GREENIRON
https://greeniron.se/
HYDROGEN
Norwegian Hydrogen med leveranseavtale til GreenIron
(Montel) Norwegian Hydrogen har inngått en avtale om levering av hydrogen til det svenske selskapet GreenIron, som skal bruke det i produksjonen av CO2-fritt metall.
Gert Ove Mollestad
28. oktober 2024 | 09:53
– Vi kan ikke si så mye konkret om volumene, men på et tidspunkt neste år vil volumet overgå det vi kan produsere på eksisterende anlegg, og blant annet derfor er dette en svært signifikant avtale for oss, sier Norwegian Hydrogen-sjef Jens Berge til Montel.
Selskapet produserer i dag hydrogen fra et pilotanlegg på Hellesylt i Møre og Romsdal. Dette anlegget har en kapasitet på 3 MW og en døgnproduksjon på 1,3 tonn hydrogen. De har også bygget ferdig et anlegg i Hjørring i Danmark.
– Så holder vi på å øke produksjonen, noe som vi tenker vil skje allerede neste år. Det er akkurat slike kontrakter vi har ventet på. Når vi nå får kunder og avtak av hydrogenet i denne skalaen, så utløser det behov for å øke produksjonen, sier Berge.
Han legger til at selskapet har flere prosjekter med ulik modenhetsgrad, der noen raskt kan settes i produksjon for å møte en økende etterspørsel.
Skal kjøres til Sverige
Hydrogenet til GreenIron skal i første omgang fraktes trykksatt på lastebiler til fabrikken i Sandviken i Sverige, knappe 20 mil nord for Stockholm.
GreenIron er i ferd med å starte opp driften ved produksjonsanlegget, der hydrogenet skal brukes som reduksjonsmiddel til å produsere metaller i en CO2-fri prosess.
– Samarbeidet med Norwegian Hydrogen sikrer vår forsyningskjede når vi igangsetter kommersiell produksjon og forbereder oss på å skalere opp volumene og utvide virksomheten, sier driftsdirektør Ulrika Molander i GreenIron i en pressemelding.
Norwegian Hydrogen sikter på mot å ha en samlet elektrolysekapasitet på 1 GW i 2030, inkludert et anlegg i Ørskog som i første omgang kan bli på 20 MW i 2027, før det deretter kan utvides til 270 MW senere.
https://montelnews.com/nordic/news/66b33fe0-1a32-4ced-b9f2-a9cdb8f53b42/norwegian-hydrogen-med-leveranseavtale-til-greeniron
Press release
GreenIron signs major delivery agreement with Norwegian Hydrogen
Swedish company GreenIron is about to start operations at its green metals production plant in Sandviken, Sweden, utilizing its patented zero-emissions technology with green hydrogen as reducing agent. The green hydrogen will be supplied by Norwegian Hydrogen, which recently opened its first production plant in Norway. Deliveries to Sandviken will start shortly.
“This marks the beginning of an exciting chapter for both companies. As GreenIron scales up production during 2025, the contracted hydrogen volumes will quickly ramp up to levels which require that we bring additional and dedicated hydrogen production capacity on stream” said Simen Skaare Eriksen, CCO of Norwegian Hydrogen.
Ulrika Molander, COO of GreenIron commented:
“We are delighted to partner with Norwegian Hydrogen, marking another important milestone towards our launch in Sandviken. Green hydrogen is essential to GreenIron’s patented fossil-free metal production process”.
Green hydrogen is no longer a concept - it’s our business, and it’s creating value today. This contract aligns with our strategy to lead in green hydrogen supply and to support industry clients like GreenIron who are acting on their commitment to reducing emissions.
Jens Berge, CEO at Norwegian Hydrogen.
https://norwegianhydrogen.com/news/greeniron-signs-major-delivery-agreement-with-norwegian-hydrogen
GREENIRON
https://greeniron.se/
HYDROGEN
Norwegian Hydrogen med leveranseavtale til GreenIron
(Montel) Norwegian Hydrogen har inngått en avtale om levering av hydrogen til det svenske selskapet GreenIron, som skal bruke det i produksjonen av CO2-fritt metall.
Gert Ove Mollestad
28. oktober 2024 | 09:53
– Vi kan ikke si så mye konkret om volumene, men på et tidspunkt neste år vil volumet overgå det vi kan produsere på eksisterende anlegg, og blant annet derfor er dette en svært signifikant avtale for oss, sier Norwegian Hydrogen-sjef Jens Berge til Montel.
Selskapet produserer i dag hydrogen fra et pilotanlegg på Hellesylt i Møre og Romsdal. Dette anlegget har en kapasitet på 3 MW og en døgnproduksjon på 1,3 tonn hydrogen. De har også bygget ferdig et anlegg i Hjørring i Danmark.
– Så holder vi på å øke produksjonen, noe som vi tenker vil skje allerede neste år. Det er akkurat slike kontrakter vi har ventet på. Når vi nå får kunder og avtak av hydrogenet i denne skalaen, så utløser det behov for å øke produksjonen, sier Berge.
Han legger til at selskapet har flere prosjekter med ulik modenhetsgrad, der noen raskt kan settes i produksjon for å møte en økende etterspørsel.
Skal kjøres til Sverige
Hydrogenet til GreenIron skal i første omgang fraktes trykksatt på lastebiler til fabrikken i Sandviken i Sverige, knappe 20 mil nord for Stockholm.
GreenIron er i ferd med å starte opp driften ved produksjonsanlegget, der hydrogenet skal brukes som reduksjonsmiddel til å produsere metaller i en CO2-fri prosess.
– Samarbeidet med Norwegian Hydrogen sikrer vår forsyningskjede når vi igangsetter kommersiell produksjon og forbereder oss på å skalere opp volumene og utvide virksomheten, sier driftsdirektør Ulrika Molander i GreenIron i en pressemelding.
Norwegian Hydrogen sikter på mot å ha en samlet elektrolysekapasitet på 1 GW i 2030, inkludert et anlegg i Ørskog som i første omgang kan bli på 20 MW i 2027, før det deretter kan utvides til 270 MW senere.
https://montelnews.com/nordic/news/66b33fe0-1a32-4ced-b9f2-a9cdb8f53b42/norwegian-hydrogen-med-leveranseavtale-til-greeniron
Redigert 28.10.2024 kl 22:08
Du må logge inn for å svare
aksjeintr
29.10.2024 kl 19:24
3106
Her er et nytt produkt HPUR kan samarbeide med Toyota om å lage for dem.
https://www.dagens.no/teknologi-0/toyota-presenterer-gigantiske-aa-batterier-kan-revolusjonere-elbiler-og-husholdninger
https://www.dagens.no/teknologi-0/toyota-presenterer-gigantiske-aa-batterier-kan-revolusjonere-elbiler-og-husholdninger
Winter is Here
30.10.2024 kl 16:49
2891
Hexagon purus vil hente én milliard
Hexagon Composites ASA og Mitsui & Co., Ltd. har forpliktet seg til å tegne seg for henholdsvis 383 millioner kroner og 250 millioner kroner i emisjonen.
Japanske Mitsui er største aksjonær i Hexagon Composites, som igjen er største aksjonær i Hexagon Purus. Mitsui er også stor direkte aksjonær i Hexagon Purus.
https://e24.no/bors/nyheter/a/298586?pinnedEntry=298586
Hexagon Composites ASA og Mitsui & Co., Ltd. har forpliktet seg til å tegne seg for henholdsvis 383 millioner kroner og 250 millioner kroner i emisjonen.
Japanske Mitsui er største aksjonær i Hexagon Composites, som igjen er største aksjonær i Hexagon Purus. Mitsui er også stor direkte aksjonær i Hexagon Purus.
https://e24.no/bors/nyheter/a/298586?pinnedEntry=298586
Redigert 30.10.2024 kl 16:50
Du må logge inn for å svare
Candelstick
30.10.2024 kl 16:53
2880
Kjekt å ha litt driftskroner. Får se hvordan kursen blir imorgen. 👍
Rect Angel
30.10.2024 kl 17:10
2834
"The net proceeds from the Private Placement will be used to finance the Company's business plan and are intended to fully fund the company well past the point of cash flow break-even."
Så med dette skal altså Hexagon Purus være fullfinansiert frem til og godt forbi det tidspunkt cash flow snur til positiv. 👍
Som aksjonær i begge Hexagon selskapene, er jeg godt fornøyd med at Hexagon Composites har forhåndstegnet seg for 383 millioner NOK. Mitsui har gjort det samme for 250 millioner NOK. De 7 fremste primærinnsidere med CEO i spissen har forhåndstegnet seg for tilsammen 2.1 millioner NOK.
Så med dette skal altså Hexagon Purus være fullfinansiert frem til og godt forbi det tidspunkt cash flow snur til positiv. 👍
Som aksjonær i begge Hexagon selskapene, er jeg godt fornøyd med at Hexagon Composites har forhåndstegnet seg for 383 millioner NOK. Mitsui har gjort det samme for 250 millioner NOK. De 7 fremste primærinnsidere med CEO i spissen har forhåndstegnet seg for tilsammen 2.1 millioner NOK.
Redigert 30.10.2024 kl 17:44
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
30.10.2024 kl 17:29
2821
En eventuell 'reparasjonsemisjon' til samme kurs som i den pågående rettede, vil også bli vurdert, ifølge børsmeldingen. Så spennnede dette!
'Sjumilssteg'
Uansett en lettelse og få på plass fullfinansering frem til positiv cash flow.
Tipper saftig overtegning av de drøyt 364.9 mill. NOK som er tilgjengelig etter forhåndstegningen.
"Subject to, inter alia, completion of the Private Placement, relevant corporate resolutions, including approval by the Board, prevailing market price of the Company's shares and approval of a prospectus, the Board may consider carrying out a subsequent offering (the "Subsequent Offering") of new shares at the same subscription price as the Private Placement and otherwise in line with market practice. Shareholders who were allocated shares in the Private Placement will not be eligible to participate in the Subsequent Offering. Further information on any Subsequent Offering will be given in a separate stock exchange release when available. Notwithstanding the above, the Company reserves the right in its sole discretion to not conduct or to cancel the Subsequent Offering."
'Sjumilssteg'
Uansett en lettelse og få på plass fullfinansering frem til positiv cash flow.
Tipper saftig overtegning av de drøyt 364.9 mill. NOK som er tilgjengelig etter forhåndstegningen.
"Subject to, inter alia, completion of the Private Placement, relevant corporate resolutions, including approval by the Board, prevailing market price of the Company's shares and approval of a prospectus, the Board may consider carrying out a subsequent offering (the "Subsequent Offering") of new shares at the same subscription price as the Private Placement and otherwise in line with market practice. Shareholders who were allocated shares in the Private Placement will not be eligible to participate in the Subsequent Offering. Further information on any Subsequent Offering will be given in a separate stock exchange release when available. Notwithstanding the above, the Company reserves the right in its sole discretion to not conduct or to cancel the Subsequent Offering."
Redigert 30.10.2024 kl 17:45
Du må logge inn for å svare
aksjeintr
30.10.2024 kl 18:01
2752
Omsetning Q3 litt under estimat fra Danske bank med ca 45 MNOK totalt ca 544 MNOK, men viktigere, EBITDA estimert Danske Bank ca -83 MNOK mot -51 MNOK rapportert. Mao ca 30 MNOK bedre EBITDA en analytikere har sett for seg.
Med dette i bakhodet kom Danske Bank med anbefaling i dag på NOK 13,-
I tillegg ser vi innsidekjøp.
De neste 2 årene blir artige!
Med dette i bakhodet kom Danske Bank med anbefaling i dag på NOK 13,-
I tillegg ser vi innsidekjøp.
De neste 2 årene blir artige!
-
«
- 1
- 2 »