gangsteraksje?

BillVonka
NBX 03.07.2024 kl 10:05 302

Har denne livets rett?
Redigert 03.07.2024 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Gøte
03.07.2024 kl 19:03 254

Trist hvis de går dukken, men jeg er ikke overbevist om at strategivalgene hittil har vært de beste. Tap på tap på tap gjør noe med et selskap. De har satset på mye uten å egentlig å ha fått så mye igjen for det. Sikkert opparbeidet seg mye nyttig erfaring som en frontrunner innenfor det å tilby krypto produkter i Norge. De utvikler jo stadig vekk et nytt produkt, men slikt koster. Er nok muligens det selskapet som har satset bredest på å tilby krypto tjenester i Norge.

Mitt inntrykk er at de alltid har virket ryddige og seriøse. Boten de fikk nå av Finanstilsynet for manglende etterlevelse av hvitvaskings regelverket vil jeg ikke legge for mye i. Det er sånne forhold de fleste som driver med krypto må regne med å få kritikk for. Kravene som krypto børser må forholde seg til er veldig krevende i henhold til hvitvaskingsreglene og det er typisk myndigheter å la andre aktører enn dem selv måtte overta ansvaret og dermed kostnadene for kontroll funksjoner på vegne av dem. Vil vel egentlig tro at de mest skadelidende som følge av hvitvaskingsreglene er alle oss lovlydige borgere og selskaper som prøver etter beste evne å overholde regelverket. Vi blir belastet ekstra byrder og kostnader med å hele tiden måtte bevise at våre midler er anskaffet på en rettmessig måte. De kriminelle vil alltid greie å sko seg unna uansett, så de rammes nok i mye mindre grad enn oss lovlydige. Jeg oppfatter NBX som et selskap som absolutt forsøker å oppfylle lover og regler på en aktiv måte. I forhold til Binance som jeg bruker mye har nok NBX drevet butikken som rene sølvguttene. Tviler på at de har syndet så mye på å ikke kjenne kundene sine i tilstrekkelig grad, ja innenfor rimelighetens grenser da selvfølgelig. De har ikke holdt på slik som Binance hvor man så seint som i 2000 kunne etablere kontoforhold ved oppgi en kryptert anonym e-postadresse, og hvor kvittering fra restaurant besøk var tilstrekkelig til å dokumentere identitet, i hvert fall hvis man sendte inn samme kvittering mange nok ganger. Binance hovedstrategi var jo helt til myndighetene begynte å fatte interesse for dem å gjøre alt for å øke markedsandelen, og ingenting annet. Forstå meg rett. Binance er en fantastisk børs for oss som driver med veldig aktiv krypto trading som business, da likviditeten og avgiftsnivået der er veldig attraktivt, men forhistorien til Binance er likevel pill råtten når det gjelder etterlevelse av hvitvaskings regler. For tidligere var de også en børs som kriminelle lett kunne bruke til sin kriminelle virksomhet. I så måte blir det noe komisk at NBX får bot for å ha overtrådt diverse bestemmelser i hvitvaskings regelverket, da de antageligvis er blant de aller beste i krypto klassen på akkurat det område.

Det store problemet for NBX er at de ikke greier å drifte butikken med overskudd. Selv nå i denne bull perioden for krypto sliter de med å få en lønnsom drift. Inntektene dekker ikke kostnadene. Har vel alltid gått i minus hvert eneste år siden starten. Aktive tradere som meg selv skyr jo norske aktører pga av den dårlige likviditeten og det høye avgiftsnivået, så kundemassen består jo i hovedsak av en brukermasse som ikke er så veldig aktive. Ennå er ikke noe regnskap for fjoråret offentliggjort i Brønnøysund, men som børsnotert selskap er jo fjorårs tallene allerede publisert. Fasiten for ifjor var nok et år i minus da driftsunderskuddet var ca kr 27,7 millioner. Ved årsskifte var dermed over kr 119 millioner av egenkapitalen gått tapt siden oppstarten. Det er jo selvsagt helt katastrofe. Eierstyringen står jo til stryk, verken mer eller mindre. Et typisk eksempel på at eierne har gitt ledelsen for frie tøyler og ikke strammet inn nok når driftsunderskuddene løp løpsk. Det er jo ulempen med at daglig leder har sterke familiære bånd til store eiere i selskapet. De gjennomførte en rettet emisjon nå i vår hvor de fikk inn frisk egenkapital på over kr 15 millioner, og fikk inn V. Kristiansen inn som med en eierpost på rundt 10 %, og hvor han også skal være en aktiv eier. Det kan være en smart beslutning hvis jeg har forstått rett om at V. Kristiansen har mye erfaring som en suksessrik krypto trader. For selskapet må legge om kurs om de skal ha noen som helst sjanse til å overleve som krypto børs. Jeg vil si at sjansen dems til å overleve er liten selv om eierne fortsetter å skyte inn kapital ved behov. Tror det vil smart av dem å nå å pause mye av utviklingsprosjektene og satse mer på å ta markedsandeler på krypto handel. Hittil har jo Firi slått så å si knockout på NBX med hensyn til krypto omsetning og forvaltning av krypto midler, og det har dem greid selv om de er rådyre å bruke. NBX hadde når de startet en mye mer solid kapitalbase enn markedsleder Firi, og har aldri så vidt meg bekjent som Firi rotet med å betrakte kundemidler som gjeld slik Firi holdt på med en stund. Men mens Firi nå troligvis ligger an til sitt første år med overskudd i år, vil nok neppe NBX greie det i år heller. Det norske markedet er stort nok allerede til at flere kostnadsbevisste aktører skal kunne overleve, men de må regne med å måtte konkurrere mye hardere på avgifter når de utenlandske aktørene som opererer med helt andre avgifter begynner å posisjonere seg i tråd med at det nye regelverket kommer på plass. konsesjon i ett land i EU eller EØS land vil jo automatisk er jo dekkende for hele EU/EØS området. I den forbindelse blir det interessant om Revolut X, det vil si Revolut sin krypto satsing også snart vil bli lansert i Norge. De har nok potensial til å ta store markedsandeler ganske så fort siden de ligger på veldig lave avgifter selv for de som ikke handler så mye, og at de har forholdsvis sømløse betalingsløsninger mellom krypto og fiat begge veier. Jeg liker strategien til K33 om å konkurrere på pris, men deres problem igjen er at de er mer broker og ingen børs. Men K33 fortjener ros for at de forsøker å snu skuta med å satse med rett medisin! I NBX har den erkjennelsen ennå ikke fått feste. Problemet til K33 derimot er at der får man jo ingen ordrebok å forholde seg til, og det gjør dem igjen ikke så attraktive for aktive tradere. Men de tenker i hvert fall rett. Man kan ikke på sikt regne med å overleve som stor krypto børs med slike avgifter som de norske hittil har operert med.
BillVonka
03.07.2024 kl 23:47 189

Takk for god info