AKH - Ny strategisk plan (Aker, ACC, PHLY osv)

Frodon
AKH 03.07.2024 kl 16:03 25819

Røkke har et par prestigeprosjekter som han gjerne vil gjennomføre, eks offshore fiskefarm og eventyrsenter i Narvik med blant annet et datasenter. Røkke har solgt unna en del virksomheter nå, som har litt cash til overs. Kan Røkke klare å overtale nok eiere i børs selskapene uten virksomhet, som har cash, til å slå alle selskapene sammen, slik at de kan investere i et av de 2 prestigeprosjektene til Røkke?

Ser vi på ACC vil de ha ca kr 4,5 milliarder i cash. AKH eier bare 43%, slik at AKH eier «bare» kr 1,9 milliarder av de cash. Ved å fusjonere ACC med Aker Narvik, får Røkke tilgang til alle cash i selskapet. Også vil det potensielt komme inn noen milliarder ekstra til ACC de neste årene. I PHLY kan det komme ca kr 1 milliard i cash, hvis de ikke går på noen smell i byggingen.

Aker Narvik trenger ca kr 60 milliarder til prosjektet, dvs det må MYE mer finansiering på plass. Obligasjonslån med skyhøye renter når det tar så mange år å bygge opp, høres dyrt ut. Kan Yngve Slyngstad i Industry Capital Partners endelig gjøre noe nyttig iht lønnen han mottar? ICP har mistet mye nøkkelfolk og prosjektet har stoppet opp. Men kanskje han kommer på banen nå og får lurt noen inn i dette prestigeprosjektet?
Frodon
29.07.2024 kl 21:15 1880

Bare å lese halvårsrapporten, der bekrefter Mainstream det jeg har skrevet en stund….de jobber aktivt for å hente inn mer penger. Jeg er 100% sikker på at AKH ikke vil gå med cash inn i emisjonen. Får de en ny partner inn? Der får du en transaksjonsverdi, som kan dra AKH kursen opp. Men, jeg tror dessverre at det meste av det er priset inn i AKH kursen allerede pluss/minus 20-30%
Frodon
29.07.2024 kl 21:19 1874

Det har jo vært problemet, folk har ventet på den børs meldingen siden kursen sto i kr 35. Røkke/Eriksen bekreftet at de timet grønt markedet feil. De har solgt seg ut eller ned der de har fått muligheten. Så sluttresultatet på AKH kursen kommer an på hvor mye de får solgt restene for

Jeg tror det er langt større sannsynlighet for at AAD blir solgt enn hele Mainstream, pga PPA avtalene i Chile
Dansekongen
29.07.2024 kl 23:05 1790

Ikke bare har du fokuset til en femåring, du er direkte tungnem også.

1) Selvsagt skal ikke AKSO fusjoneres med AKER. Men Aker kan HYPOTETISK oppnå 50% oppslutning for et slikt forslag på generalforsamling i AKSO.

2) Selvsagt skal ikke ACC fusjoneres med AKER. Men Aker kan HYPOTETISK oppnå 50% oppslutning for et slikt forslag på generalforsamling i ACC.

Både forslag 1 og 2 skisserer en åndssvak plan for å redusere verdien av Aker-konsernet. Ingen av dem overlever utenfor dette forumet.
ecb
29.07.2024 kl 23:18 1775

Enig at det er en god mulighet for at ACC kjøper AAD fra AKH
Redigert 29.07.2024 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
ecb
29.07.2024 kl 23:22 1774

Ja MS skal jo hente penger til prosjekt porteføljen deres. Er jo det som er virksomheten deres. Ta fra prosjekter til ready-to-build og selge deler/hele prosjektet til investorer. Akkurat som feks OX2 som nylig ble solgt for +15mrd…

Vanlig snitt pris for grønne prosjekter som sol og landfast vind er nok 0,5m pr MW. MS har ca 22GW - det blir ca 11mrd (ex chile). Bare i sør Afrika har de 12 gw som tydeligvis er lagt ut for salg. Blir sånn ca 6mrd bare der-penger det også.
Redigert 29.07.2024 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Dansekongen
30.07.2024 kl 00:21 1722

Har du noen synspunkter på vedtektsendringen i ACC? På generalforsamlingen 29. april ble følgende vedtatt:

"Den nye paragraf 2 lyder som følger: Selskapets virksomhet er, selv eller sammen med andre, å investere i, utvikle og avhende virksomheter som driver innen energi, klima- og miljøløsninger, tilhørende teknologi og infrastruktur, relaterte varer og tjenester, og forvaltning av kapital."

Til sammenligning lyder §2 i AKH sine vedtekter slik:

"Selskapets virksomhet er, selv eller sammen med andre, å investere i og utvikle selskaper eller virksomheter som driver innen energi, klima- og miljøløsninger og infrastruktur, og tilhørende teknologi, varer og tjenester."

------------------------------------

Rimelig like, ikke sant? Jeg er overbevist om at Aker fortsatt ønsker et rendyrket selskap for fornybar energi (motsatsen til AKRBP), men de trenger vel ikke to? Det er nærliggende å tenke at AKH og ACC på en eller annen måte slås sammen, men hva var da vitsen med å endre vedtektene i ACC?

Jeg er enig med deg i at hadde styret i ACC hatt som intensjon å betale ut provenyet fra SLB i sin helhet som utbytte, ville de ha besluttet dette allerede. Jeg kjøper derimot ikke konspirasjonsteorier om at det betyr at pengene havner i lomma til Kjell Inge Røkke.

Min tolkning er at det gjøres forberedelser for å isolere Mainstream fra resten av forretningen. For det første ønsker man ikke å kaste pengene fra SLB inn i et POTENSIELT sort hull (MRP). For det andre kan man ikke vente i evighet på en avklaring rundt Mainstream. Jeg har også troen på at det nye holdingselskapet ACC overtar Asset Development og kanaliserer midlene inn i disse prosjektene.
Skalleknarp
30.07.2024 kl 10:00 1585

AKH har vaket en stund rundt denne RT nå. Er det tid for å starte litt bunnfiske kanksje?
Frodon
30.07.2024 kl 21:38 1451

Selvfølgelig kan ACC fusjoneres med Aker, slik at Røkke får tilgang til mest mulig av pengene. Det er bare snakk om å skjønne enkle ting. Fullt mulig at Røkke finner noe mer lønnsomt formål med pengene som gir høyere avkastning. Da kan oppsiden i ACC være langt høyere. Men pr dags dato tror ikke markedet det. Markedet priser forøvrig mine scenario som mer sannsynlig enn dine scenario, det skjønner selv en 5 åring
Frodon
30.07.2024 kl 21:41 1449

Jeg tror ikke ACC kjøper AAD. Hvis de gjør det, tenker jeg det er enorm sannsynlighet for at de allerede har en muntlig avtale fra ekstern partner rundt AAD. Det vil være dirty for AKH aksjonærene og bra for ACC aksjonærene. Men Røkke har høyest eierandel i AKH, og pga det, virker det rart å gjøre noe slikt
ecb
30.07.2024 kl 21:59 1433

Kommer an på prisen det….
Frodon
30.07.2024 kl 23:33 1359

Se der ja, da er vi 2 på AKH trådene som har skjønt det. Dette var opprinnelig AKH som skulle ta seg av finansieringen av prosjektene, men de trakk den planen når de så PPA avtalene i Chile tømme Mainstream for penger. Derfor søker de heller ekstern finansiering, som har utvannet AKH sin eierandel fra 75% til ca 58%. Og i neste finansieringsrunde, tipper jeg AKH sin eierandel synker til ca 35%, hvis de ikke får solgt enda mer eierandeler.

Du må skille på prosjektene i pipeline, det går ikke an å sammenligne direkte mellom salgene som har vært. Det er der du bommer.

Selvfølgelig er ikke Mainstream prosjekter i Sør Afrika verdt ca kr 6 milliarder. Hvis du tror det, er det ikke mulig å unngå at du tror Røkke er idiot som ikke kjøper det selv privat for en slikk og ingenting
Frodon
30.07.2024 kl 23:45 1392

Vanvittig bra DanseAtle, godt og se at du har lest innleggene mine og endelig har begynt å forstå. Nå blir moren din stolt vettu 😇

«Frodon
16.07.2024 kl 21:00
Bytteforhold ca 1-1,2 AKH vs ACC i fusjon?

AKH kr 7,1 milliarder
ACC kr 5,55 milliarder»

«Frodon
16.07.2024 kl 19:20
«Jeg tror de absolutt ikke vil bruke fortjenesten i ACC i et forsøk på å redde Mainstream. Da skal de vite relativt sikkert at tapssluket Mainstream blir reddet + blir verdt mye mer, før de kaster ACC cash inn der.

Den andre teori jeg hadde, er at de skal fusjonere sammen de bra Røkke selskaper, og satse på noe som vil generere positiv cashflow. Hvis de får nok strøm i Narvik, tror jeg det er størst sannsynlighet for å satse på datasenter.

Hadde jeg vært AKH nå, så hadde jeg børsnotert Mainstream og kjørt emisjon på IPO. Da burde det bli verdt mer enn kr 0 😅😅«
Dansekongen
30.07.2024 kl 23:46 1389

Både ACC og AKSO KAN fusjoneres med Aker, men ingen av de SKAL fusjoneres med Aker. Selv en femåring skjønner slike enkle ting.
Frodon
30.07.2024 kl 23:50 1385

Jeg tipper markedet venter på ny informasjon som skal fastslå den neste retningen ved bruddpunktet.

Det som er trist i den sammenheng at AKH aksjonærene får som regel sist vite hva som skjer i selskapet de er medeiere i. Det så vi eks når Mainstream var i brudd med lånebetingelsene sine. Det fikk vi vite via et utenlands media oppslag fra en journalist. Ikke reagerer Finanstilsynet heller og ikke får dere kastet styret, som ikke gidder å informere dere, da Aker bestemmer alt som skjer i AKH 👀 Ikke rart at investorer skyr dette høyrisiko prosjektet
Frodon
I går kl 00:00 1372

Litt rart å booke AAD med NAV ca kr 2,2 milliarder, for så å selge det til ACC for en brøkdel. Men av det jeg husker, har de ikke satt opp verdier pr prosjekt under AAD, bortsett fra tomtekjøp i Narvik på ca kr 200 mill. Har du sett om de har satt en pris på eks powerpoint presentasjonen av datasenteret i Narvik? Jeg har en relativt grundig analyse om datasenter og potensiell inntjening på de, hvis det er av interesse? Slik jeg tolker Q2 presentasjonen, er datasenter det de ønsker å bygge opp asap
Dansekongen
I går kl 00:06 1376

Det tryggeste for ACC er nok å ikke høre for mye på forumtullinger som helgarderer med å fusjonere dem med Aker eller AKH eller Narvik eller PHLY eller noe annet som dukker opp på innfall. 🤣
Frodon
I går kl 00:27 1369

Og der falt du ut igjen…. T-skje, jeg tar for meg de forskjellige mulige utfallene og hva jeg tror er mest sannsynlig og lite sannsynlig.

Skjønner du blir frustrert når du ser at du pr dags dato kopierer Frodon 😅😅😅

At du mener Røkke er en ond person som prøver å tjene mest mulig på børs, forteller oss at du ikke har skjønt konseptet ved å investere på børs. Men det tror jeg ikke, derfor tenker jeg det er mer sannsynlig at du er feil investert
Redigert i går kl 00:28 Du må logge inn for å svare
tuja
I går kl 11:04 1204

https://www.agenzianova.com/en/news/tunisia-firmati-accordi-per-la-produzione-di-idrogeno-verde-con-sei-societa-straniere/?amp

Tunisia: agreements signed for the production of green hydrogen with six foreign companies

Tunisia has signed six memorandums of understanding with several foreign companies for the production of green hydrogen. The ceremony was attended by the Minister of Industry, Mines and Energy, Fatima Thabet Chiboub, who underlined that these agreements give new impetus to the national strategy for the development of green hydrogen and its derivatives in Tunisia by 2050, in order to attract local investments and exploit the available industrial and energy infrastructures. This strategy envisages the production of 8,3 million tonnes of green hydrogen and its derivatives by 2050, of which 2,3 million tonnes destined for the local market and six million tonnes destined for export with a total value of investment of approximately 120 billion euros. According to a press release from the same ministry, the companies that have signed the agreements are: the British and Maltese group that holds the TuNur holding, the Norwegian company Aker Horizons and the Austrian Verbund group; the British company Savanah Energy, the French Hydrogene, the French company Amarenco and the Jordanian company H2 Global, the Belgian Deme Energy and the German company Abo Energy.
Frodon
I går kl 16:00 1092

Du vet jo at AKH ikke sender ut børs meldinger. Aksjonærene må melde seg på nyhetsbrev hos journalister for å få nyheter om selskapet 🙈

Lite børsvennlig, selv om den nyheten kanskje ikke var kursdrivende?

«Henges ut som sjarlataner

Øystein Stray Spetalen og Kjell Inge Røkke er sjarlataner, ifølge en investorkåring. – Stort problem, sier investor Lars Brandeggen, som mener de opptrer «unfair» mot aksjonærfellesskapet»

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/31/8160701/henges-ut-som-sjarlataner
Redigert i går kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 21:58 952

Dere med store tap her, hva tenker dere om dette?

I 2021 hadde CEO Kristian Røkke honorar totalt på kr 24,3 millioner for jobben han gjorde i AKH

«Bonusfest etter kursmassakre

Aker Horizons-aksjonærene har tapt kjempeverdier hvert år. Samtidig har Aker-sjef Øyvind Eriksen gitt toppsjefen, Kristian Røkke, millionbonuser hvert år»

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/31/8160820/bonusfest-etter-kursmassakre
Redigert i går kl 22:01 Du må logge inn for å svare
DrDental
I går kl 22:08 932

Kanskje det var noe i sjarlatan-omtalen i FA after all🤔 Kristian R har vel stemplet inn noen timer de siste åra selv om han har kjørt selskapet i dass😅 Om ikke annet brukt en høy andel av timene til å finne på ulike (bort)forklaringer på elendigheten..🤣
Redigert i går kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 22:18 910

GØY at CEO får slike bonuser blant annet for å nå sine personlige mål. Vi vet ikke hva de målene er, men her er en liste over potensielle mål som CEO har oppnådd:

1. Få aksjeverdiene til eierne å stupe med over 90% på få år

2. Ikke børsmelde kursdrivende informasjon, eks når Mainstream var i brudd med lånebetingelsene

3. Nekte å svare eierne i minst 4 mnd på hva realisert gevinst i ACC skal brukes til

4. Selge egne aksjer så kjapt som mulig når han ikke vet innside informasjon som markedet ikke er opplyst om

5. Dekke egne aksjetap i AKH via ekstra bonuser

6. Kjøre «grønn» bensin bil

7. Få pappa til å si at han er stolt av han, uten å se rett ned i bakken etterpå, selv om han taper verdiene til familien
Redigert i går kl 22:19 Du må logge inn for å svare
DrDental
I går kl 22:39 854

Det koster med de beste hodene.
Redigert i går kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Lord Wincheste
I går kl 22:56 825

Du glemte 8. være pappas bortskjemte sønn.

Til hans forsvar - I acc er det på 4 år skapt 4,5 milliarder av 1,5 milliard. Det er et greit regnestykke og er rimelig trygg på at det kommer mere.
Ellers, selvsagt helt usmakelig overfor aksjonærer, men hva faen kan man gjøre?
Lord Wincheste
I går kl 22:59 816

Jeg sier bare en ting. Hold dere til helsike langt unna Tunisia. De robber absolutt alt av selskaper som investerer der og det ender opp med lange voldgiftsaker som de driter i. Alle som leser dette, få beskjeden kjapt opp i systemet. Dette er er varsko rop, som alle bør få med seg. Jeg er ganske trygg IMF ikke tar regninga for dette skurkelandet av dimensjoner....
NEI, NEI og atter NEI !!!
10PS
I går kl 23:37 763

Aksjonærene i ACC er og blir taperne mens Røkke klanen er vinnerne på bekostning av de dumme langtids aksjonærene (meg inkludert).
Frodon
I dag kl 10:02 571

Tenk at CEO i AKH er blant de best betalte lederne på Oslo børs? 🙄
Frodon
I dag kl 10:10 552

Hehe 😜

Tallene er nok enda bedre, selv om jeg ikke har fin regnet på dette. Jeg vet ikke kostnaden AKSO hadde i alle årene ACC var en del av det selskapet, men når de skilte det ut, spyttet vel Røkke inn 500 mill i IPO. Men de solgte også en del ACC aksjer på ca kr 32, når de gikk ned til 43% eierandel. I tillegg kommer det siste salget av 80% av ACC, og i tillegg blir sannsynligvis de siste 20% solgt om 3 år.

Som aksjonær er det greit å kjenne sin besøkstid i slike aksjer. Det å sitte å håpe på et mirakel i Mainstream, er ingen investering, det er lotto. Er du villig til å putte kr 100.000 på lotto?

Som gjort rede for tidligere, hvis AKH skal igang med en av de store prosjektene sine, trenger de enormt mye finansiering. Da kan du heller kjøpe inn via emisjonen, hvis du synes prospektet ser spennende ut 😉

Hvis Atle sine aksjer blir solgt på stoplos enda en gang, hvor står AKH kursen da? Kr 2,2? Ser mange på XI sitter klar på salgsknappen nå 🙈
Frodon
I dag kl 10:14 540

Det er jeg faktisk helt enig i. Jeg har vært i et par børs selskap tidligere, som har hatt avtaler der nede. Bare rør fra en ende til annen.

Men, AKH har bare fått en mulig avtale som 6 aktører kjemper om. Ca 16% sjans for å få kontrakt. Her er det snøball effekten som gjelder. Om å få noen store avtaler med de største aktørene, så kommer det ofte mange flere avtaler etter det. AKH må bare få produsert salgsbare varer først 😅😅
DrDental
I dag kl 10:14 540

På dager som denne, er det bare å følge slagordene på denne tråden, " laste opp" og " snitte ned" samt be til høyere makter👍🏻😅
Frodon
I dag kl 10:16 535

Det er veldig synd 🥲 Tenk at aksjen bar et stykke over kr 30 🙈 Det var egentlig veldig synd at Røkke ikke klarte å selge hele selskapet tidligere, men det var nok altfor dyrt for noen å kjøpe vs hva det var verdt?
DrDental
I dag kl 12:47 433

Hadde vært noe å stemme inn både Frodon og Dansekongen som styremedlemmer i AKH. Sikkert ikke en billig headhunting, men hva gjør vel det, utbetaling i millionklassen til styre og stell har jo alltid vært regelen i AKH, og vi kan jo bare forestille oss hvilken dynamisk duo disse to ville ha blitt!
Redigert i dag kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 14:32 336

Herlig, kanskje dere aksjonærer kan spørre om dere i DET MINSTE kan få cash i ACC som utbytte som plaster på såret for å sitte som medeier…?

(Neida, de pengene skal nok også til Røkke og familien)

«Kristian Røkke og Nanna Tollefsen kjøpte Aker Horizons-aksjer for millioner med lån fra selskapet, og sitter igjen med milliongjeld. Men tapene dekkes av bonuser fra selskapet»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/01/8161316/millionlan-til-feilslatt-aksjekjop
Redigert i dag kl 14:33 Du må logge inn for å svare
DividendYield
I dag kl 14:53 311

Synes Økokrim burde tatt en titt på hva som har foregått i den delen av Aker-systemet ved denne Jr. ved roret. Det er mulig de har klart å holde seg innenfor lovverket, men det gjelder utvilsom å berike seg selv på småaksjonærenes bekostning.

Dessverre vil nok småaksjonærenes verdier være/bli tapt uansett
Frodon
I dag kl 15:35 264

Jeg tenker at nå er det mange aksjonærer som lærer litt om Røkke. De trodde han var aksjonærvennlig, men det har han aldri vært. Han er genial på å få suksess bak de selskapene som lykkes, som kommer aksjonærene og han selv til gode. Viktig å skille på

Fra dagens BørsXtra

«AKER HORIZONS: Selskapet fortalte markedet at toppledelsen fikk et bonusprogram "to align interests between executives and the Company shareholders". Men tallene viser at ledelsen og da spesielt CEO Kristian Røkke har fått kjempebonuser fra styret gjennom tre år mens aksjonærene samtidig har måtte se aksjekursen falle over 90%, skriver Finansavisen. Og fylte rett før denne utsendelsen på med en ny artikkel om tap på aksjekjøp for AKH-ledelsen kontra mottatte bonuser»
Frodon
I dag kl 16:52 204

Jeg har sittet i en del styrer, både som styreleder, nestleder og styremedlem. I tillegg var jeg øverste leder i en internasjonal organisasjon. DanseAtle er for meg ikke en som passer inn i et styre, han er altfor opptatt av egne interesser og for barnslig. Jeg har blitt headhuntet en del ganger, til og med av Erik Solér. Jeg er mest glad i å gå inn i styrer og rydde opp, og trekke meg ut når jobben er ferdig. I Mainstream ble det gjort en gedigen tabbe med PPA avtalene. Nesten ufattelig at Røkke systemet ikke har evnet å fange opp hva de PPA avtalene egentlig gikk ut på. Tror dere han som signerte de avtalene har fått noen kritiske spørsmål fra Røkke selv? 😳 Tenk hva AKH kunne vært, hvis de PPA avtalene ga «vanlig» lønnsomhet? Da kunne kanskje Mainstream utbetalt utbytter til AKH, som de kunne brukt på å utvikle andre prosjekter. En slik tabbe tipper jeg IKKE kommer til å skje under Røkke igjen
DividendYield
I dag kl 17:01 191

Ser for meg DanseBjørn fikk ansvaret for å få AKH ut va hengemyra i Chile, noe som selvsagt ville vist seg å være en umulig oppgave.
Aftermath ville dette være alle andre sine feil enn hans egen og stemningen på styrerommet ville vært toxic, preget av spydigheter og kvalme
Dansekongen
I dag kl 17:09 183

Er dere skuffet over at drittpakken i Finansavisen ikke fikk noen effekt på aksjekursen til ACC eller AKH? Ei heller innsatsen deres på forumet. 😂
DividendYield
I dag kl 17:16 175

Ja, det er nok konspirasjoner og sammensvergelser fra pressen heller enn slett innsats fra ledelsen som har sendt kursen fra 50 kr til 2,5 kr.