AKH - Ny strategisk plan (Aker, ACC, PHLY osv)
RÞkke har et par prestigeprosjekter som han gjerne vil gjennomfÞre, eks offshore fiskefarm og eventyrsenter i Narvik med blant annet et datasenter. RÞkke har solgt unna en del virksomheter nÄ, som har litt cash til overs. Kan RÞkke klare Ä overtale nok eiere i bÞrs selskapene uten virksomhet, som har cash, til Ä slÄ alle selskapene sammen, slik at de kan investere i et av de 2 prestigeprosjektene til RÞkke?
Ser vi pÄ ACC vil de ha ca kr 4,5 milliarder i cash. AKH eier bare 43%, slik at AKH eier «bare» kr 1,9 milliarder av de cash. Ved Ä fusjonere ACC med Aker Narvik, fÄr RÞkke tilgang til alle cash i selskapet. OgsÄ vil det potensielt komme inn noen milliarder ekstra til ACC de neste Ärene. I PHLY kan det komme ca kr 1 milliard i cash, hvis de ikke gÄr pÄ noen smell i byggingen.
Aker Narvik trenger ca kr 60 milliarder til prosjektet, dvs det mÄ MYE mer finansiering pÄ plass. ObligasjonslÄn med skyhÞye renter nÄr det tar sÄ mange Är Ä bygge opp, hÞres dyrt ut. Kan Yngve Slyngstad i Industry Capital Partners endelig gjÞre noe nyttig iht lÞnnen han mottar? ICP har mistet mye nÞkkelfolk og prosjektet har stoppet opp. Men kanskje han kommer pÄ banen nÄ og fÄr lurt noen inn i dette prestigeprosjektet?
Ser vi pÄ ACC vil de ha ca kr 4,5 milliarder i cash. AKH eier bare 43%, slik at AKH eier «bare» kr 1,9 milliarder av de cash. Ved Ä fusjonere ACC med Aker Narvik, fÄr RÞkke tilgang til alle cash i selskapet. OgsÄ vil det potensielt komme inn noen milliarder ekstra til ACC de neste Ärene. I PHLY kan det komme ca kr 1 milliard i cash, hvis de ikke gÄr pÄ noen smell i byggingen.
Aker Narvik trenger ca kr 60 milliarder til prosjektet, dvs det mÄ MYE mer finansiering pÄ plass. ObligasjonslÄn med skyhÞye renter nÄr det tar sÄ mange Är Ä bygge opp, hÞres dyrt ut. Kan Yngve Slyngstad i Industry Capital Partners endelig gjÞre noe nyttig iht lÞnnen han mottar? ICP har mistet mye nÞkkelfolk og prosjektet har stoppet opp. Men kanskje han kommer pÄ banen nÄ og fÄr lurt noen inn i dette prestigeprosjektet?
Redigert 29.10.2024 kl 18:29
Du mÄ logge inn for Ä svare
ecb
17.09.2024 kl 08:15
2071
relevant for verdien av prosjekt portefĂžljen til Mainstream denne her. Samme prising gir ca NOK 6 mrd i verdi for MS sine 24 GW under utvikling
https://www.marketscreener.com/quote/index/DOW-JONES-AFRICA-TITANS-5-3966403/news/Kibo-Energy-agrees-to-acquire-green-projects-for-EUR400-million-47876874/
https://www.marketscreener.com/quote/index/DOW-JONES-AFRICA-TITANS-5-3966403/news/Kibo-Energy-agrees-to-acquire-green-projects-for-EUR400-million-47876874/
Frodon
16.09.2024 kl 23:52
2201
Frodon
16.09.2024 kl 23:48
2202
Atle nevner ikke de solide tapene sine i AKH đ
đ
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/16/8180013/storeier-sager-av-grenen-de-sitter-pa
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/16/8180013/storeier-sager-av-grenen-de-sitter-pa
Bullinvestor
15.09.2024 kl 22:12
2434
Ja RÞkke driter i det og gjÞr det som tjener han mest. Blir spennende men trur ikke pÄ utbytte til aksjonÊrene.
Frodon
15.09.2024 kl 17:08
2562
Skal olje selskapene bli lavere priset snart? Og hva vil det gjĂžre med Oslo BĂžrs hvis Equinor faller nedover?
Her er et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin grĂžnt rapport idag
"How many barrel of oil equivalents can solar PV and wind supply chains replace per year? (hint: more than you think
Let us do the basics first â converting GWâs to TWhâs
A GW is a unit of power, which measures the rate of energy generation or consumption at a specific moment.
âą There are 8760 hours in one year, meaning that 1 GW producing around the clock can produce 8760GWh(ours) in one year.
â There are 1000GWhâs in 1TWh, meaning 1GW producing around the clock for a year can produce 8.76TWh per year
âą A solar panel and a windmill do not produce energy around the clock, and we must thus adjust for expected uptime to get annual
production.
â The adjustment factor, which represents actual energy output vs. maximum energy output, is often named capacity factor.
âą Solar PV typically has a capacity factor of ~15-25% (note can be both higher and lower if location is very bad/ very good)
â Low end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.15 = 1315GWh = ~1.3TWh
â High end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.25 = 2190GWh = ~2.2TWh
âą Wind typically has a capacity factor of ~25-35% (note can be both higher and lower if location is very bad/ very good)
â Low end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.25 = 2190GWh = ~2.2TWh
â High end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.35 = 3066GWh = ~3.1TWh
How to go from TWhâs to million barrel of oil equivalents (mboe)?
1 barrel of crude oil is approximately equivalent to 1.7MWh of energy, which in turn means that 1MWh of
energy is equivalent to approximately 0.59 barrels of crude oil (1MWh / 1.7MWh/boe).
â To be more precise, 1MWh equals 0.588235 barrels of oil
âą 1TWh = 1,000,000MWh. This implies that 1TWh = 588 235 barrels of oil
â In simpler terms 1TWh = ~0.59 million barrels of oil
âą Note: Here we are looking at the primary energy in oil
â To compare with electricity, we must add in efficiency losses
âą A typical fossil power plant converting oil to electricity has an efficiency of about 33%
â A typical loss on electricity is 5-10% (from production to consumer)
â For simplicity, and because it is quite realistic, letâs assume an efficiency of 40% for oil (from primary energy)
âą So, 1TWh electricity = ~1.47 million barrels of oil equivalents (~0.59mboe / 40%)
What does the current installed renewable capacity in China âreplaceâ?
Reverting to our weekly two weeks ago â China produced ~750GWh electricity from solar & wind Jan-May 2024
Annualizing Chinaâs power production from wind and solar alone in January to May 2024 (~750TWh) we get a production of ~1815TWh run-rate.
âą Assuming an efficiency of oil primary energy vs. electricity of 40%, we find that the current installed renewable capacity in China replaces approximately 7.3 million barrels of oil equivalents per day!
âą Of course, China uses very little oil in electricity production, but it still illustrates the magnitude of energy replacement.
âą Note also: This is a recurring replacement with limited marginal cost
Oil replaced/day 7.3 mbbl/day
What could the PV supply chain replace with YE23 capacity (~1000GW)?
5.3-8.8 million oil barrel equivalents per day (!) â depending on the achieved capacity factor
⊠and the PV supply chain is set to grow rapidly over next three years
Below we highlight module capacity â the same growth picture is true for polysilicon, cells and wafers
IEA estimates are somewhat below Rystad for manufacturing capacity expansions, but still indicate rapid growth
How much oil energy can be replaced from the PV supply chain 2024-26?
In 2026, the solar PV supply chain could serve capacity to replace oil âenergyâ of up to ~20 million barrels a day
PV supply chain has the potential of replacing ~25-55 mboe/day by 2026
⊠depending on the assumed average PV capacity factor and supply chain manufacturing capacity forecasts
What about the roughly 200GW of wind turbine manufacturing capacity?
⊠around ~2-2.5 mboe/day
Roughly 60% of oil consumption can be electrified within reasonable time"
Her er et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin grĂžnt rapport idag
"How many barrel of oil equivalents can solar PV and wind supply chains replace per year? (hint: more than you think
Let us do the basics first â converting GWâs to TWhâs
A GW is a unit of power, which measures the rate of energy generation or consumption at a specific moment.
âą There are 8760 hours in one year, meaning that 1 GW producing around the clock can produce 8760GWh(ours) in one year.
â There are 1000GWhâs in 1TWh, meaning 1GW producing around the clock for a year can produce 8.76TWh per year
âą A solar panel and a windmill do not produce energy around the clock, and we must thus adjust for expected uptime to get annual
production.
â The adjustment factor, which represents actual energy output vs. maximum energy output, is often named capacity factor.
âą Solar PV typically has a capacity factor of ~15-25% (note can be both higher and lower if location is very bad/ very good)
â Low end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.15 = 1315GWh = ~1.3TWh
â High end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.25 = 2190GWh = ~2.2TWh
âą Wind typically has a capacity factor of ~25-35% (note can be both higher and lower if location is very bad/ very good)
â Low end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.25 = 2190GWh = ~2.2TWh
â High end annual production from 1GW solar per year is: 1GW*8760hours*0.35 = 3066GWh = ~3.1TWh
How to go from TWhâs to million barrel of oil equivalents (mboe)?
1 barrel of crude oil is approximately equivalent to 1.7MWh of energy, which in turn means that 1MWh of
energy is equivalent to approximately 0.59 barrels of crude oil (1MWh / 1.7MWh/boe).
â To be more precise, 1MWh equals 0.588235 barrels of oil
âą 1TWh = 1,000,000MWh. This implies that 1TWh = 588 235 barrels of oil
â In simpler terms 1TWh = ~0.59 million barrels of oil
âą Note: Here we are looking at the primary energy in oil
â To compare with electricity, we must add in efficiency losses
âą A typical fossil power plant converting oil to electricity has an efficiency of about 33%
â A typical loss on electricity is 5-10% (from production to consumer)
â For simplicity, and because it is quite realistic, letâs assume an efficiency of 40% for oil (from primary energy)
âą So, 1TWh electricity = ~1.47 million barrels of oil equivalents (~0.59mboe / 40%)
What does the current installed renewable capacity in China âreplaceâ?
Reverting to our weekly two weeks ago â China produced ~750GWh electricity from solar & wind Jan-May 2024
Annualizing Chinaâs power production from wind and solar alone in January to May 2024 (~750TWh) we get a production of ~1815TWh run-rate.
âą Assuming an efficiency of oil primary energy vs. electricity of 40%, we find that the current installed renewable capacity in China replaces approximately 7.3 million barrels of oil equivalents per day!
âą Of course, China uses very little oil in electricity production, but it still illustrates the magnitude of energy replacement.
âą Note also: This is a recurring replacement with limited marginal cost
Oil replaced/day 7.3 mbbl/day
What could the PV supply chain replace with YE23 capacity (~1000GW)?
5.3-8.8 million oil barrel equivalents per day (!) â depending on the achieved capacity factor
⊠and the PV supply chain is set to grow rapidly over next three years
Below we highlight module capacity â the same growth picture is true for polysilicon, cells and wafers
IEA estimates are somewhat below Rystad for manufacturing capacity expansions, but still indicate rapid growth
How much oil energy can be replaced from the PV supply chain 2024-26?
In 2026, the solar PV supply chain could serve capacity to replace oil âenergyâ of up to ~20 million barrels a day
PV supply chain has the potential of replacing ~25-55 mboe/day by 2026
⊠depending on the assumed average PV capacity factor and supply chain manufacturing capacity forecasts
What about the roughly 200GW of wind turbine manufacturing capacity?
⊠around ~2-2.5 mboe/day
Roughly 60% of oil consumption can be electrified within reasonable time"
Frodon
15.09.2024 kl 16:32
2514
Hvorfor mener du at ledelsen i ACC ikke kan fÞlge det som stÄr i vedtektene? Vedtektene er godkjent i GF
SpÞrsmÄlet mitt er om dere tenker at ACC utbetaler utbytte til sine aksjonÊrer, hvis AKH fÄr solgt Mainstream til noen andre?
SpÞrsmÄlet mitt er om dere tenker at ACC utbetaler utbytte til sine aksjonÊrer, hvis AKH fÄr solgt Mainstream til noen andre?
Kumbel
15.09.2024 kl 09:34
2637
Du synes Ă„ tro at RĂžkke kan gjĂžre hva han vil med kontantbeholdningen i ACC. Det kan han selvfĂžlgelig ikke. Hvilket motiv som gagner selskapet skulle styre og ledelse i ACC ha for Ă„ kjĂžpe Mainstream fra AKH. Det ville Ă„penbart vĂŠre en transaksjon utelukkende for Ă„ lĂžse AKHâs gjeldsproblem.
Frodon
15.09.2024 kl 08:35
2677
RÞkke driter jo i dette. Hvis AKH fÄr solgt Mainstream, tror du da at ACC aksjonÊrene fÄr cash i utbytte?
Bullinvestor
14.09.2024 kl 00:17
2963
Derfor har jeg vÊrt skeptisk nÄr man skal regne hjem verdier og nÄvÊrende kurs⊠forskjell pÄ Storeulv og RÞkke da. HÄper aksjonÊrene ikke blir rÊvkjÞrt.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/13/8179207/aksjonaergruppe-angriper-rokke-kapabel-til-a-lure-tanta-fra-toten-for-smapenger
Frodon
13.09.2024 kl 23:16
2973
Som sagt, det blir ikke sant selv om du skriver det mange ganger. Du skrev selv at jeg hadde svart pĂ„ et innlegg som var til han, slik vi alle gjĂžr hele tiden pĂ„ et debatt forum. Jeg synes det er veldig spesielt at du ikke klarer Ă„ skille pĂ„ sĂ„ vidt forskjellige skribenter đ
Frodon. Du husker vel at du rÞpet deg i en trÄd for en god stund tilbake ang dividend .
Frodon
13.09.2024 kl 18:15
3030
SÄ nÄ er jeg nicket DividendYield ogsÄ? For tid siden skrev du at jeg ikke var det.
Du tar da ikke i motmÊle til lÞgn. Det blir ikke sant fordi om du gjentar ting. Trodde du det? Trump bruker samme strategi, sÄ kanskje du er inne pÄ noe
Det er litt rart, har vĂŠrt utrolig mye rart pĂ„ HO i disse ca 20 Ă„rene. Nick som kommer og gĂ„r og sannsynligvis tror pĂ„ det de skriverâŠ.
Du tar da ikke i motmÊle til lÞgn. Det blir ikke sant fordi om du gjentar ting. Trodde du det? Trump bruker samme strategi, sÄ kanskje du er inne pÄ noe
Det er litt rart, har vĂŠrt utrolig mye rart pĂ„ HO i disse ca 20 Ă„rene. Nick som kommer og gĂ„r og sannsynligvis tror pĂ„ det de skriverâŠ.
Jeg er verken pÄ X eller XI. Jeg "fÞlger" heller ingen verken pÄ internett eller i den virkelige verden.
Derimot tar jeg ofte til motmĂŠle mot lĂžgn, konspirasjonsteorier og generelt idiotiske utsagn. Da kommer jeg ikke utenom Frodon, aka DividendYield. đ
Derimot tar jeg ofte til motmĂŠle mot lĂžgn, konspirasjonsteorier og generelt idiotiske utsagn. Da kommer jeg ikke utenom Frodon, aka DividendYield. đ
Frodon
13.09.2024 kl 16:35
3100
SkjÞnner, sÄ du fÄr fortsatt ikke med deg helt enkle ting?
Hvilke andre nick er det jeg bruker? Jeg har kun brukt et nick siden begynnelsen av 2000 tallet pĂ„ HO. Men det er stor sannsynlighet for at du fĂžlger meg pĂ„ X. Veldig mange pĂ„ XI gjĂžr i hvert fall detâŠ. Analytikere og meglere ogsĂ„ đŸ
Hvilke andre nick er det jeg bruker? Jeg har kun brukt et nick siden begynnelsen av 2000 tallet pĂ„ HO. Men det er stor sannsynlighet for at du fĂžlger meg pĂ„ X. Veldig mange pĂ„ XI gjĂžr i hvert fall detâŠ. Analytikere og meglere ogsĂ„ đŸ
Frodon
13.09.2024 kl 16:29
3089
Bamse skrev Er det utlÞst kjÞpssignal nÄ?
Aksjen mÄ bryte ut av den negative trenden pÄ stigende volum. FÄr hÄpe det skjer neste uke
Hovedgrunnen er trolig det nevnte Ă„pne aksjonĂŠrbrevet til styret i Aker Carbon Capture ASA. Hvis mange nok skriver under, vil det Ăžke sjansen for en fair beslutning om utbytte som ikke trekker ut i evigheter.
trek
13.09.2024 kl 15:15
3066
Noen grunn til oppgangen i parhestene i dag? (Ikke Frode og Atle, men aksjene)
Shortinndekning, eller rykter om noe ?
Shortinndekning, eller rykter om noe ?
Ja han er vel norske svar pÄ der auktionÊr i doytsland
Artige
13.09.2024 kl 14:51
3097
Bamse skrev Er det utlÞst kjÞpssignal nÄ?
Ingenting blir utlÞst i aksjen fÞr frodon gir beskjed. Han styrer denne med jernhÄnd.
Det er vel strengt tatt du som har bommet sĂ„ langt. Ingen av dine elleville konspirasjonsteorier har utspilt seg enda. Hvem som har hatt rett eller tatt feil, fĂ„r vi ikke vite fĂžr styret i ACC overkommer sin beslutningsvegring. Uten at du kommer til Ă„ slette noen av dine mange nick av den grunn. đ
ForÞvrig er jeg "in the money" i bÄde ACC og AKH, og mener Moskva bÞr Þdelegges.
ForÞvrig er jeg "in the money" i bÄde ACC og AKH, og mener Moskva bÞr Þdelegges.
Er ikke akh verd 2.5 kr bare med eierskapet i acc. FÄ pÄ litt i kurven nÄ Frode
Frodon
13.09.2024 kl 12:55
3220
At du ikke fĂ„r med deg ting, overrasker meg overhode ikke. Det som overrasker meg, er at du ikke har byttet nick igjen, da du har bommet pĂ„ absolutt altâŠ.igjen
Nytt nick, nye muligheter đ
Nytt nick, nye muligheter đ
Frodon
13.09.2024 kl 12:54
3209
Da er AKH aksjen akkurat i taket pĂ„ den lange synkende trenden, som har vĂŠrt et mareritt for AKH aksjonĂŠrene siden ATH. Den trenden er kun brutt 1 gang tidligere đ Ved brudd opp, utlĂžses et sterkt kjĂžpssignal. Hvis den ikke bryter opp, er det viktig at stĂžtten rundt kr 2,30 holder. Hvis ikke, er det langt ned til bunnen i den fallende trenden
Frodon skrev LĂŠrer du noeâŠ.?! Begge aksjene er fint opp idag
Nei, hva skulle det vÊre? Har det skjedd noe jeg ikke har fÄtt med meg?
At en aksje stiger 5%, er vel ingen sensasjon. Ei heller at en narsissist tar ĂŠren for det. đ
At en aksje stiger 5%, er vel ingen sensasjon. Ei heller at en narsissist tar ĂŠren for det. đ
Frodon
13.09.2024 kl 11:28
3302
Hehe, spent pÄ svaret fra RÞkke jr «Vi jobber sÄ hardt vi kan for Ä finne best mulig lÞsning for vÄre aksjonÊrer, som vil Þke verdiskapningen til aksjonÊrene».
Dvs pappa skal ha cash, jeg trenger ny bil og hvis ingen andre vil ha Mainstream, skal ACC aksjonĂŠrene fĂ„ det driiit billig til kr 3,8 milliarder đ đ đ
Dvs pappa skal ha cash, jeg trenger ny bil og hvis ingen andre vil ha Mainstream, skal ACC aksjonĂŠrene fĂ„ det driiit billig til kr 3,8 milliarder đ đ đ
Frodon
13.09.2024 kl 10:58
2078
LĂŠrer du noeâŠ.?! Begge aksjene er fint opp idag
Redigert 13.09.2024 kl 10:59
Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
12.09.2024 kl 21:47
2208
Det er dessverre veldig lenge siden jeg fulgte KOA, sĂ„ kjenner ikke fundamentene i hele tatt. Da kikker jeg mer pĂ„ SDSD, Fredly hamstret der. Men mulig han satset pĂ„ at Spetalen skulle gjennomfĂžre en transaksjon, som det ikke ble noe av? đ€ Det blir forhĂ„pentligvis en massiv mulighet i VoW, der ledelsen sine aksjer blir tvangssolgt hver dag nĂ„ og de eide store deler av selskapet. Dnb tok over 25% av VoW igĂ„r pĂ„ tvangssalg. HĂ„pet er en total utvannende emisjon, hvor Dnb realiserer tapet samtidig, og at AKH/ACC kjĂžper seg inn? Det kan vĂŠre tidenes grĂžnt kjĂžp, hvis AKH klarer Ă„ bedre marginene?
DrDental
12.09.2024 kl 21:25
2224
DrDental skrev Godt Ă„ ha deg med pĂ„ laget, Frodonđ
Frodon, har du tatt noen lodd i KOA? Har sittet rel tungt lastet her ogsĂ„ i lengre tid, snittet ned pĂ„ lik linje med AKH, og nĂ„ ser dette ut til Ă„ betale seg. Fredly leker ikke butikk, sĂ„ regner med jeg blir sittende til 4-5kr. Satser pĂ„ at slike gode nyheter ogsĂ„ treffer AKH snartđđ»
Frodon
12.09.2024 kl 11:40
2413
Da har jeg fylt opp en del mer i AKH, sĂ„ fĂ„r vi se hvor lurt det er. Stoplos er satt đ
Frodon
11.09.2024 kl 23:15
2564
DividendYield skrev Like godt belĂžnnet som det har lĂžnt seg for retur Ă„ vĂŠre langsiktig her?
En ting er 100% sikkert, jeg har inngang pĂ„ sykt mye lavere kurser enn alle andre her đ Men, bare en liten lytte post. Hvis stĂžtten holder og aksjen stiger herfra, kan det hende at jeg fyller pĂ„ en del mer raskt. Ved etablert brudd ned, kaster jeg ut posten igjen.
Abandon ship!
Det er sĂ„Ă„ 2021 at Frodon skal lokke folk inn i AKH. En lyttepost der altsĂ„. OgsĂ„ kjent som helgardering: Kan ikke beskyldes for Ă„ ha gĂ„tt glipp av gevinst ved kursoppgang. Har kun tapt smĂ„penger ved kursnedgang. đ
Det er sĂ„Ă„ 2021 at Frodon skal lokke folk inn i AKH. En lyttepost der altsĂ„. OgsĂ„ kjent som helgardering: Kan ikke beskyldes for Ă„ ha gĂ„tt glipp av gevinst ved kursoppgang. Har kun tapt smĂ„penger ved kursnedgang. đ
DrDental
11.09.2024 kl 21:31
2523
All right, nÄ snakker vi, selveste Frodon har joinet oss AKH-aksjonÊrer. Fest setebeltene folkens, nÄ gÄr toget!
DividendYield
11.09.2024 kl 21:17
2498
Like godt belĂžnnet som det har lĂžnt seg for retur Ă„ vĂŠre langsiktig her?
JÞss sÄ gÞy Frodon , da er du jo gardert med bÄde acc og akh . Tror personlig du vil bli godt belÞnnet .