Inflasjon og rentesetting
Timer
10.07.2024 kl 10:54
141
Våre økonomer har flere innfallsvinkler til hvordan best bekjempe inflasjonen. Det er ikke bare rentesettingen som kan påvirke inflasjonen. Inflasjonen påvirker også av etterspørselen av hvilken valuta som benyttes til investeringer, dvs hvilken valuta som etterspørres. NOK er ingen verdensvaluta og vil ofte komme til kort både mot USD og EUR.
Norges Bank " biter også seg selv i halen" når den øker renten som medfører at nye boliger under oppføring er satt på vent som igjen fører til stor økning av leieprisen på utleieboliger. Økonom Jan Ludvig Andreassen viser til at leieprisen av utleieboliger utgjør hele 20% av indeksen som igjen løfter inflasjonen. Dvs NB renteøkning fører paradoksalt til å påvirke inflasjonen negativt og det tar dermed lengere tid å nå inflasjonsmålet på 2 %.
Forøvrig er de store bankene i Norge tidlig ute med spådommer av renteøkning før NB kunngjøringer uten at jeg vil hevde at det påvirker NB rentefastsettelser. Jeg synes ikke de er like ivrig i spådommer når renten spås ned. Statistisk Sentralbyrå synes jeg dog er den som oftest treffer best i sine spådommer om renteutviklingen.