Bullcase - EAM Solar

OleR77
EAM 10.07.2024 kl 12:54 3136

Høyesterett i Italia dømte i 2021 i favør av EAM Solar. Dommen som ble dømt i år nå nettopp av ankedomstolen skulle ta nettopp hensyn til dette. Det gjorde de ikke noe som er grunnen til styreleders negative aksjonærbrev. Som var forståelig. Her er jeg 99% sikker på at EAM kommer til å anke til høyesterett for å få en riktig dom. Og denne prosessen trenger ikke ta så all verdens lang tid slik det har gjort med de lavere domstolene. Bullish!

I februar i år så ble EAM tilkjent 33M NOK i erstatning. Et lite plaster på såret mot saken nevnt over her som vil gi de milliarder, men med cash på ca 3M NOK for selskapet så vil disse pengene være svært gode for selskapet om alt skulle gå ille i høyesterett. Bullish!

Styreleder solgte mye av aksjene gjennom Energeia forrige uke for ca 16.5 NOK og de hentet inn 2-3 millioner på dette. Trolig vil disse vil kjøpe seg inn igjen i disse lave kursene og få mye høyere eierskap enn før. Det vil bli pressemelding om dette som vil presse pris opp, og selve handelen på ca 3M NOK vil presse opp prisen på aksjene. Bullish!
(Alternativt så vil kanskje noe av disse pengene bli brukt på lånet på anking. Også bullish!)

Tradingmessig så er EAM aksjen en drøm da det er kun 6.5M aksjer tilgjengelig. Det skal ingenting til for å låse fast mye av floaten og tvinge folk til å betale mye for de andre aksjene som det kan handles for. Bullish!

Trolig vil det komme en emisjon for å hente inn penger til å anke til høyesterett. Dette vil være lavere enn kursen på børsen da, men det vil være forbeholdt trolig for eiere av aksjen som igjen vil øke kjøpspresset på å eie aksjene for å kunne delta på emisjonen. Bullish!

Selskapet la ut følgende melding 9 Juli: "styret i løpet av juli og august, bl.a. i samråd med selskapetsjuridiske rådgivere, vurdere hvordan selskapets virksomhet best kan sikres fremover". Hvis dere ser på ordlyden så snakkes det ikke mer om å legge ned selskapet men å drive det fremover. Bullish!

Disclaimer: Jeg har kjøpt meg inn på EAM Solar. Ligger sikkert på topp 10 nå over eierskap (som ikke kostet spesielt mye).
Disclaimer 2: Ja det finnes risiko her også, men jeg valgte å ta med de positive tingene jeg finner på situasjonen per i dag.
Redigert 10.07.2024 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
OleR77
10.07.2024 kl 17:05 2167

«Nordnet AB (publ), through its subsidiary Nordnet Livsforsikring AS, has on
10.07.2024 bought 42 974 shares in EAM Solar NO0010607781. After the
transaction, Nordnet AB (publ) through its subsidiaries Nordnet
Pensionsförsäkring AB, Nordnet Livsforsikring AS and Nordnet Bank AB, owns 344
450 shares in the company on a consolidated basis.
This corresponds to 5.03% of the number of outstanding shares and votes in the
company.
OleR77
10.07.2024 kl 17:05 2170

10 - 20 øre aksjen når den trades for 3 kroner aksjen? Det er bare fjas, det vet du godt
Triggly
10.07.2024 kl 16:50 2196

Ifølge q1 rapporten så har selskapet 65 millioner i gjeld og 2,5 millioner i cash, de betalte også 4,5 millioner i avdrag og rente.
Driftsinntektene ligger på cirka 2 millioner hvert kvartal. Alle skjønner at dette ikke vil gå særlig lenger uten at selskapet får inn friske penger.

EAM trenger kapitalsterke eiere for å fortsette, noe dagens aksjonærer ikke er. De klarte ikke engang å skrape sammen 5 millioner for lån til selskapet. Derfor må en emisjon enten bli hentet i det åpne markedet, eller være rettet til nye store investorer.
Om disse skal investere i EAM så vil de forlange veldig lukrative betingelser for seg selv, og det uten dagens aksjonærer som gratispassasjerer. Det vil si lav tegningskurs på 10-20 øre, og frittstående tegningsrettigheter til samme pris. Antall aksjer i selskapet vil øke med et par 100 millioner, og dagens aksjonærer vil bli totalt utvannet.

Dette minner meg litt om FLYR, når de fleste av oss visste at det kom en emisjon på 10 øre, mens kursen fortsatt ble holdt oppe over krona av tradere, drømmere, amatører og andre som hadde tapt mer enn de hadde råd til.
Mammon
10.07.2024 kl 16:08 2248

Dæven hva har dere rotet dere oppi 😱
Min venn gullhaugen benyttet idiot pumpen og dumpet 💩😂
Eneste som venter dere er en 🐷emisjon 😆
OleR77
10.07.2024 kl 16:00 2231

Fremførbart underskudd, det er en ting jeg ikke har sett på. Hvor mye kan de hente her??

Jeg tipper at styreleder kommer til å kjøpe seg inn stort igjen ved ok med høyesterettanke fra de som hjelper de legalt, enten gjennom emisjon eller fra markedet direkte. Det beste hadde sikkert vært gjennom emisjon slik at selskapet får inn 2-3M til anken bare fra en part :)
Redigert 10.07.2024 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
OleR77
10.07.2024 kl 15:59 2239

Hvorfor finner dere bare på masse rart når dere skal komme med motargument? EAM hadde 12 millioner i driftsinntekter i 2023.
Hvorfor skal alt falle på denne rettsaken? De har minst sikret seg 33 millioner i erstatning. Det er verste scenarioet. De har gjeld ja, men alt skal ikke betales med en gang eller nå.
Redigert 10.07.2024 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
elnomi
10.07.2024 kl 15:10 2305

EAM: verdien av 4 solparken (solparkene var sikkerhet i aksjonærlånet, verdi av børsskallet/børsnoteringen, mulig verdi av det fremførbare underskuddet, mulig avgjørelsen ankes til høyesterett av svindelsaken med milliardkrav, og tilkjent over 33 millioner i det andre kravet i februar i år.
https://newsweb.oslobors.no/message/612338
https://newsweb.oslobors.no/message/621864

Så verdier er det og det er nok grunnen til at Viktor/Energeia har beholdt 1.02% av aksjene i EAM (selv om de skulle helt ut) for Viktor/Energeia jobber nok må med en plan om hvordan sikre seg mest mulig at selskapet?

Game on!
Redigert 10.07.2024 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Dåsemannen
10.07.2024 kl 14:58 2336

EAM har vel ingen driftsinntekter i det hele tatt? Alt står vel og faller på denne rettsaken? En rettsak som nå henger i en mer og mer syltynn tråd.

Deler av begrunnelsen for avslag i retten nylig, var vel at saken var foreldet. Og da spør jeg meg; Hvor mye mer "uproff" går det an å bli? Hvis man hyrer inn advokater til å føre en sak i milliardklassen - og så tryner man på noe så dustete som at saken er foreldet. Det virker ganske utrolig!

Det er vel et ordtak som heter at man ikke kan sparke liv i en død hest. Trådstarter sparker så hardt han kan, men her stinker det død og fordervelse lang vei.
OleR77
10.07.2024 kl 14:38 2374

Gjerne gi oss dokumentasjon på hvorfor selskapet er på randen på konkurs også. Det tror jeg du fant på i ditt eget hode
OleR77
10.07.2024 kl 14:37 2383

Tegningskursen trenger ikke bli på under 1 krone. Den kan faktisk bli på 2 kroner også nå. "Dagens aksjonærer taper alt" stemmer ikke i hele tatt om det er på 2 eller 1 krone heller. Fordi deltakelse krever at man eier aksjer, og det vil dra opp prisen. Og deltar man på emisjonen i tillegg så kan man tjene mye på det i lengden.

(Gitt at det blir emisjon)
Redigert 10.07.2024 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Triggly
10.07.2024 kl 14:16 2418

Det er rart hvor raskt folk skifter holdning så fort de kjøper/selger aksjer i et bestemt selskapet.
EAM har en gjeld på 65 millioner kroner, de er på randen av konkurs. Hvis de skal holde seg flytende så trenger de en haug av penger, og vi så hvor villige aksjonærene var til å låne ut.
Om det er mulighet for å anke så kommer det nok en emisjon, og det på det åpne markedet. Tegningskursen vil bli så langt under krona at dagens aksjonærer taper alt.