Strategisk globalt samarbeid

sokaratest
PHO 15.07.2024 kl 18:08 145298

Photocure and Richard Wolf Enter into Agreement to Develop a High-Definition Flexible Blue Light Cystoscope for Global Commercialization
peaf
14.11.2024 kl 15:59 2803

Vi får ta det igjen når du har et fremførbart underskudd så er 78 % et rent tap som reduserer kontantbeholdingen anners er det ikke et underskudd, resterende 22 % kan du nulle ut da det kan skrives av på skatten men det er ikke en gevinst det er bare et redusert tap. Som du først får vid ett overskudd, og dette er internt. Og et underskudd kan aldri tilføre verdier som overstiger tapet. Du kan åtminstende prøve førstå at man tjener ikke penger på tap.
HrDuck
14.11.2024 kl 16:07 2791

Postlegg tegneblokk og kullstifter
peaf
14.11.2024 kl 16:36 2750

Du burde gå deg selv i sømmerne har du inntekt på 100 mil og slipper skatten på 22 mil så er nettoresultatet 100 mil ikke 78 mil som du skriver. Netto beskriver hva du har etter kostnader og etter skatt og betaler du ikke skatt så er netto 100 mil. Du er helt feil ute som vanligt.
HrDuck
14.11.2024 kl 16:42 2730

Nei nei nei !!!

Fevang
15.11.2024 kl 01:58 2599

Jeg er ikke revisor, men jeg er utdannet ved Statens lærerhøyskole med spesialområde regnskap. Jeg har undervist i regnskap i mange år og gir HrDuck stort sett rett.

Men for en som aldri har hatt regnskap som fag er det ikke mulig å forstå fullt ut hva det egentlig innebærer. De aller fleste som ikke har hatt det som fag får jo nærmest sjokk når de får vite at det finnes et skattemessig regnskap OG et bedriftsøkonomisk regnskap!!! Gidder ikke å gå mer inn på det da jeg brukte flere år på å lære det. De som ikke kan noe om regnskap bør derfor være ydmyke og ikke være for bastante. De aller aller fleste kan jo ikke regnskap - og det er jo helt greit. I media fokuseres det ofte på resultat etter skatt - og det er pussig nok det minst riktige......

Jeg kan jo ta et kjapt eksempel: En eller annen bedrift har en post på balansen som heter goodwill - og den er verdsatt til 100 mill. Så kommer det en dag hvor bedriften innser at den egentlig er null verd og nedskriver den til null. Da kan det komme oppslag i media om at bedriften taper 100 mill og mye "surr." Har det noe innvirkning på bedriftens cashbeholdning??? Nei - påvirker ikke den negativt med et eneste øre. Og som regel har markedet oppdaget at den reelle verdien av goodwillposten er lav - så det påvirker ikke aksjekursen noe særlig heller!!!!

Ellers håper jeg peaf fortsetter sitt gode arbeid vdr Kina
Redigert 15.11.2024 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
peaf
15.11.2024 kl 02:09 2601

Jeg skall beskrive en siste gang hvorfor jeg tar diskusjonen. Det er PHO,s måte at føre regnskapet som irriterer meg, og da går det ut over HrDuck som forsvarer dem. I et nettoregnskap skal alle bevegelser i den perioden av penger og verdier registreres, om du skriver opp en verdi med 200 mil skal den registreres som en inntekt men i en egen post som forklarer hvor den kommer ifra. Samme om du skriver ned den med 200 mil så blir nettoresultatet 200 mil lavere men forklart i en egen post. Så alt skal gå gjenom nettoregnskapet anners vet man ikke hva som skjer i selskapet.

Men de 24 mil som døk opp i cashbeholdingen til PHO fanns ikke i nettoregnskapet, og da spør jeg meg hvorfor ikke er det ikke reelle penger som skal føres nettoegnskapet. Jeg kan garantere at hadde det vart muligt at føre dem der, og snu et minusresultat til et pluss resultat på 20,5 mil så er de mer en lovligt dumme om de ikke gjør det. Før meg er det ensrådende med at de 24 mil er ikke reelle når de ikke kan føres i nettoregnskapet.

Vil noen prøve endre min standpunkt så må de få inn de 24 mil i regnskapet så de blir synlige, jeg er envis som en åsne når jeg mener noe ikke stemmer i et resultat. Som de fleste sikkert lagt merke til.
Fevang
15.11.2024 kl 02:16 2593

Ikke for å være ekkel peaf - men kan jeg få lov å spørre deg om du har mottatt undervisning i regnskap på skolen?? For å være helt ærlig: Jeg skjønner ikke hva du mener i flere av innleggene dine. Sorry!

Ellers får vi kose oss sammen med PHO-aksjene vi tror blir en hyggelig reise selv om dette året har vært dårlig!
Redigert 15.11.2024 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
peaf
15.11.2024 kl 02:27 2664

Ja nå er du med og spørsmålen kommer, mener du at de 24 mil blev bokført i cashbeholdningen og ikke i nettoregnskapet før att de skall slippe skatt på dem.
peaf
15.11.2024 kl 02:39 2665

Nei eg har ikke hatt noen undervisning i skolen, jeg er en enkel man med meninger. Det jeg lever etter er inntekter minus kostnader viser hva overskuddet er, om regnskapet viser noe annet en det som jeg sitter igjen med på handen så er jeg ikke enig i det. Men et spørsmål til som jeg ønsker du svarer på, mener du at PHO avsiktligt fjerne de 24 mil fra regnskapet eller finns de ikke.
Redigert 15.11.2024 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Fevang
15.11.2024 kl 02:42 2666

Nei - de har ikke gjort noe som helst for å slippe skatt. Bare fulgt reglene for det skattemessige regnskapet. Der er det skattemessige avskrivninger som jo avviker fra de bedriftsøkonomiske avskrivningene.

For en som ikke har hatt regnskap som fag er det komplett umulig å forstå noe særlig av det da det dukker opp mye "rart" som man må ha inngående kunnskap for å skjønne. Så du er unnskyldt!!

Edit
Når det gjelder de 24 mill du spør om så har jeg ikke lett noe etter hva årsaken er og kommer heller ikke til å gjøre det. HrDuck har nok rett der også. Jeg ser det bare som en fin overraskelse som ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen. Men om ikke annet så er det en bekreftelse på at en emisjon er totalt uaktuelt.
Redigert 15.11.2024 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
peaf
15.11.2024 kl 02:56 2655

Jeg vil ikke bli unnskyldt jeg vil ha svar på får de ikke føre eller vil de ikke føre de 24 mil i nettoregnskapet. Det bør du vete.
peaf
15.11.2024 kl 06:41 2593

Nå har du som er en skikkelig ekspert valgt side og forklart meg generellt at jeg ikke førstår regnskap og bokføring, men HrDuck gjør det betydligt bedre en meg. Og det er sikkert sant, men det var ikke det de handla om det er ingen konkurranse om bokførings førståelse. Jeg kan lese og førstå det meste i et regnskap even om du tvivler på det. Når netto er minus eller pluss så liter eg på det, anners er det ingen mening med resultat. Og i siste hand skal en revisor godkjenne regnskapet og garantere at opplysninger er korrekte, sen at du mener det finns et annet regnskap som vi ikke kjenner til får stå for deg.

Når en cashbeholdning øker med 24 mil, mens resultatet er ned 3,5 mil så krever det en forklaring når det ikke finns noen inntekt registrert. At vise til kontantstrøm og arbeidskapital utom noen som helst kilde viser ikke til noe annet en det er noe som heter det. Er det noe man kan vise til vart kvartal så øker kontantbeholdingen med 24 mil, det store spørsmålet som det hele handler om er hvorfor de presenterer et underskudd på 3,5 mil når de har 24 mil i inntekt i cashbeholdningen. Du vegrer svare på det for du vet ikke, men du mener at HrDuck har rett i sin teori fast du vet ikke svaret.

Jeg sier det igjen det er bare komplette idioter som mener at det er bedre at føre de 24 mil i cashbeholdningen i steden for i regnskapet. Konklusjonen er at de får ikke føre de 24 mil i regnskapet for de er ikke reell og en revisor skulle aldri godkjenne de som en inntekt.

Sen håper jeg regnskap forteller sanningen, og så får du og Duck se tallen bak og tyde dem ni som kan. Men når du ikke vet om de 24 mil ikke får føres i regnskapet burde du holde deg for god at uttale deg om hva som er rett og riktigt. Man behøver ikke vare regnskapslærer før at forstå at et negativt resultat presenterer man ikke om man ikke må. De 24 mil er bare en omskrivning av verdier som var det jeg påstod fra begynnelsen og som starte diskusjonen.
HrDuck
15.11.2024 kl 08:53 2473

Det som startet diskusjonen var din påstand om at cash var ned i Q3. Det som viderefører diskusjonen er ditt ego som gjør at du ikke kan innrømme feil.

Nå har Fevang og jeg gjort gjentatte forsøk på å forklare deg hvorfor cash øker selv om nettoresultat så vidt er i minus. Du etterlyser fortsatt svar, selv om de allerede er levert med teskje gjentatte ganger.

skadi
15.11.2024 kl 09:11 2448

Kanskje dere burde begrave denne diskusjonen. Fører ja tydeligvis ingen vei.
Alternativ start gjerne egen tråd om regnskapsføring. Takk.
HrDuck
15.11.2024 kl 09:16 2438

Men for å prøve å heve dette noen hakk da. Mitt opprinnelige poeng var ganske enkelt og trenger lite regnskapsforståelse. Mange mener at photocure er et selskap som kanskje har noen lovende produkter, men aner ikke om det blir noe bra. De kjenner til nykode og andre selskap på oslo børs som ble triste historier når de (basert på dagens sentiment) antagelig ikke klarer å få frem kommersielle produkt.

De som mener dette forstår ikke photocure. Glem om arbeidskapital går litt opp eller ned og dermed påvirker cash i de enkelte kvartal. Det viktige er at kostnadsveksten er stoppet opp og inntektene fortsetter å øke. I Q3 var kontantstrøm fra drift positiv. Trenden er at inntekter øker mer enn kostnader. Selskapet har vært i fasen der de går fra minus til pluss og det ser ut til å fortsette. Kan godt være et avvik over et enkelt kvartal, men det store bildet ser tydelig ut. Det at selskapet skal bygge cash er ikke noe man håper skal skje, det er noe som er i ferd med å skje eller kanskje enda bedre: det er noe som allerede har startet.

Dette gjenspeiles også i analysene som er kommet etter Q3. Jeg synes kanskje de mangler litt ambisjon, men poenget i analysene er uansett klart: Verdien av selskapet kun basert på hex/cys overstiger klart dagens kurs. Oppsiden i evt godkjennelse av Cevira er åpenbar, men det er "icing on the cake" for analytikerne foreløpig. Helt topp spør du meg, en potensielt stor oppside til en allerede stor oppside.
EnklestErBest
15.11.2024 kl 10:26 2353

Årene går, og Gjensidige og Photocure består..
Nå er det 2-3 uker igjen av fasttrack-perioden som skal være 130 virkedager.
Får ikke Cevira godkjenning og markedstilgang av helsemyndighetene I Kina innen 3 uker, så blir det mer usikkert når den kommer, men kommer gjør den.
Det tyder alle forberedelsene som er utført fra Asieris sin side på. Nå har kursen kommet opp til 53-54 fra 48-49 3 ganger, og vi får håpe den trenden fortsetter hvis ikke Cevira klarer å få markedstilgang innen fasttrack-perioden utløper.

peaf
15.11.2024 kl 11:06 2296

Ja når jeg blir lekset opp om min dårlige bokføringsførståelse så må jeg naturligtvis lese meg opp, og du har helt rett når det gjeller kontantstrøm. Når det som betales inn til selskapet er et større beløp en det som betales ut så øker cashbeholdingen fast Q resultatet er negativt. Det er jo inget som kan fortsette vid negative nettoresultat, når året er slut så er cashbeholdingen ned om netto resultatet er minus. Så de 24 mil er mer som et forskudd som skal dekke kostnader om de er større en inntekter, som de var i Q3. Du kan ikke seie det er økt cash når alt er gjort opp, om resultatet er negativt.

Det forklarer hvorfor de ikke kan bruke de 24 mil i nettoresultatet, da det ikke er en reell vinst eller avkastning. Det er helt esensielt at selskapet går med vinst om du skal få en faktisk økt cashbeholdning.
Nå vet jeg og er fornøyd, men kan konstatere at kontantstrøm og arbeidskapital er helt og hållet styrt av selskapets nettoresultat i slutenden.

Jeg er jo overgidd av Schneider og Q3 resultatet der inget av verdi har skjedd og ingen informasjon om det som betyr noe som videre strategi eller om det er under arbeid. Det er klart finner Ryan Kitchen noen som kan levere cysview til et rimmelig pris i USA, så kan de spare store penger. Og blir cysview fritt til alle scope produsenter i USA så kan de konkurrere om at selge sine scope uten PHO,s innblanding. Og i Europa er det fritt frem for alle men det virker ikke hjelpe. Men Asieris studie som var den første med HD scope kanskje kan vekke innteressen da det var meget gode resultater.

Det var ikke det som blev sagt men det de ikke ville opplyse om som er skikkelig innteressant. Som Cevira forberedelser og samarbeidsavtalen med SPH Keyuan Trade som omsetter før ca 400 mrd i året. Det de heller ikke nevner er tidsfristen for betalning av godkjennings milepælen for Kina som går ut i år og Cevira rettigheten går tilbake til PHO om de ikke betaler. For Europa og USA så går den ut 2026 og da skal de 31 mil usd senest betales. Trur ikke det er noe problem når de vet at Asieris jobber inntenst med at få det på markedet. Og det kommer på markedet meget snart i Kina nå.
Redigert 15.11.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
HrDuck
15.11.2024 kl 11:45 2299

Du blir ikke lekset opp, du blir korrigert for feil. Forøvrig så misforstår du fortsatt delvis sammenheng mellom kontantstrøm og nettoresultat (les bla det jeg skriver om effekten av avskrivninger og utsatt skattefordel). Lykke til 🙂
HrDuck
15.11.2024 kl 11:50 2340

Godt poeng med milepæl for godkjenning cevira kina/europa. På slutten av webcast for q3 ble beløpet sånn indirekte kommentert også. Kommentaren var at evt beløpene ca vil doble dagens cashbeholdning. Og som det ganske grundig bør ha kommet fram på forumet siste par dagene (😂😂).... det er knappe 300 mill nok cash i dag..
Redigert 15.11.2024 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
peaf
15.11.2024 kl 12:10 2320

Ja det vet vi vel ikke det var 30 september den var det, og ser ut at kunne skifte fort opp eller ned.
skadi
15.11.2024 kl 12:14 3946

Spørsmålet da blir, hva skal pengene brukes til. Jeg foretrekker utbytte framfor å satse på enda flere meningsløse Schneider ideer.
Merlin
15.11.2024 kl 12:53 3906

"Det var ikke det som blev sagt men det de ikke ville opplyse om som er skikkelig innteressant. Som Cevira forberedelser og samarbeidsavtalen med SPH Keyuan Trade som omsetter før ca 400 mrd i året. Det de heller ikke nevner er tidsfristen for betalning av godkjennings milepælen for Kina som går ut i år og Cevira rettigheten går tilbake til PHO om de ikke betaler. "

Har du link til dette? Betyr det at Asieris mister Cevira om de ikke får godkjennelse i 2024? Asieris er altså avhengig av godkjennelse for Cevira innen halvannen måned!?

Eller betyr det at Asieris er tvunget til betaling nå, selv om de ikke har fått godkjennelse?
Redigert 15.11.2024 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
peaf
15.11.2024 kl 14:19 3845

Ja enligt avtalen er de nøtt at betale nå i år uansett om de vil beholde rettigheterne, men jeg trur ikke PHO bruker det når de vet hvor nære de er. Og jeg trur og at det er godkjennt føre nyttår, men det var en sikkerhets klasul som garanterte at Asieris var nødt at gjøre jobben sin. Men man skal vare klar over at det i utgangspunkten var når planerne var to studier en i Kina først og EU og USA der etter. Nå er jo studien i Europa avklart og redo for at søke godkjenningen nå i Q4 og med kina godkjenningen i ryggen som de venter på er det nok en smal sak at få Cevira godkjent i Europa.

Skal tillegge at Schneider trudde de fikk betalningen uansett når de kom til tidsfristen, men Asieris kunde avslute prosessen og betalninger når som helst under veis om de ikke var fornøyd med utvikklingen og gi tilbake rettigheterne.
HrDuck
15.11.2024 kl 14:25 3827

Jeg skal ikke kaste meg på debatten om for eller imot dagens ledelse (og da spesielt DS). Men for litt balanse i det... Når DS tok over som sjef i pho hadde de en årlig Us omsetning rundt 40 mill nok (2017). Nå omsetter de for ca 200 mill i US og tallene veksten er fortsatt intakt. Vi mangler gode tall for Europa siden det var Ipsen frem til slutten av 2020. Jeg tenker at selskapsverdien helt klart øker med omsetningen. Ja, valuta spiller en viss rolle, men det forklarer bare en liten del. Razor-razorblademodellen har vi hørt om. For hver ny klinikk eller hvert nytt sykehus som har scope tilgjengelig så øker potensiell omsetning og dermed verdien på selskapet.
peaf
15.11.2024 kl 15:29 3780

Ja når det gjeller Schneider som begynte 1 november 2018 så har omsettningen økt fra lave nivåer, da det ikke behøvs mange enheter ekstra for en økning. Den var på 97 mil 2019 i US som var første hele år han styrte, men Bellete var salgssjef frem til høsten en gang. Men når det er sagt så er det ingen som levert større underskudd i Hex/cys delen en han har, det er bare Cevira milepæler som har reddet han fra katastrof resultater. Hallerberg har tatt fra han ca 200.000 opsjoner og hente inn Ryan Kitchen så vi er nok snart kvitt problemet Schneider og de som selger knappt 0,2 scope var i kvartalet.

I år blir vel omsettningen på ca 200 mil som du seier men de går og ca 23 mil i minus i us, vilket gjør at de taper like mye penger nå som da. Og i 2020 og 21 tapte de enda mer. Jeg kommer ikke savne han for han har vart ekstremt dyr for PHO.
Merlin
15.11.2024 kl 21:27 3691

De kan ta med CFO Erik Dahl i samme slengen. Han vil jo ikke betale utbytte, enda de har nesten 300 mill på konto. Og begrunnet med at de trengte de 25 mill til scopet til Wolf? Fyren er jo direkte aksjonærfiendltig, og redd for at han ikke skal få nok i lønningsposen fremover. Ikke har han vært flink med OPEX heller. Få inn en feiekost som CFO! Pho bør uten videre kunne dele ut halvparten av cashen dvs 5 kr. aksjen omgående. Det vil være en aksjonærvennlig politikk.

Det er våre penger de sitter og sover på! Del ut 150 mill og la ledelsen kjenne at det blåser litt.
Redigert 16.11.2024 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
skadi
15.11.2024 kl 22:10 3717

Lurer på hvor lenge vi må leve med Helan og Hallan?
Hvor mange prosent må vi har for å lage litt bølger, var det fem prosent?
Orker snart ikke lenger å vente på Hellerberg og Kitchen heller. De virker nesten like tafatt som Dick & Doof.
Redigert 15.11.2024 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
peaf
16.11.2024 kl 06:09 3616

Jeg var sikker på at nå var de så nære en Cevira godkjenning at både PHO og analytiker skulle ta opp milepæler og potensiale med Asieris sin blockbuster uttalelse.
Men hva skjedde de fjerne det lille som var, og kommentaren med at godkjenning og de 11 mil usd var bare 50 % sannsynlig skulle inntreffe den var kvar. Er det PHO,s og analytiker sin måte at synliggjøre verdierne i selskapet, som er en av de viktigaste oppgaver de har. Har de vart i kontakt med Asieris og fått svar på at de og mener sannsynligheten er 50 % sjanse for godkjenning.

Det trur jeg ikke, det er noe Schneider har formiddlet til Holom, han kan ikke selv bare fjerne milepæler og sannsynlighet for godkjenning uten noen reell begrunnelse.
At vi er der snart når Asieris må betale de 11 mil usd eller levere rettigheterne for Kina tilbaks har ikke Schneider fattet og ikke innformert verken investorer eller analytiker om. Inger Fener Hegglund som lagte avtalen blev jo fjerned da hon var betydligt mer kunnskapsrik og mye mer flinkere som ledere en Schneider, det kunde han ikke ha noe av men da forsvant den ende som kunde kontrakten. Og de gjøkerne som er der nå er bare lakejer til schneider som ikke har kompetanse på sånt.

Per i dag virker det som Schneider systematiskt er i mot at informere om alt som kan resultere i store inntekter som han personligen ikke genererer. Det viser jo hans innstillning om strategisjefen Ryan Kitchen som aldri blir nemt med et ord, ende gang var vid hans opsjonstildelning som er meldepliktig og de var nøtt at melde. Han er sikkert overlegen Schneider i det meste og da eksisterer han ikke i Schneiders øyner.

Jeg mener vi tryggt kan lute oss tilbake og vente på Ryan Kitchen og hans bidrag før at skape lønnsomhet før det kommer.
Og fremfor alt kan vi innrikta oss på at Cevira godkjenning kommer snart og denne gjengen kaster seg over lanseringen i Kina.

" Med et distribusjonsnettverk som spenner over 31 provinser, kommuner og autonome regioner i Kina, kobles det til mer enn 1300 distributører, over 2300 sykdomsforebyggings- og kontrollsentre på distrikts- eller fylkesnivå, og mer enn 100 000 detaljapotek. Med sine enorme ressurser og profesjonelle evner er SPH Keyuan Trade forpliktet til å levere tjenester av høy kvalitet til internasjonale kunder."

Har Asieris lurt dem at de skal få selge noe som ikke blir godkjent, trur ikke det.

Den her begravningsstemningen de leverer nå og fjerner forventninger til Cevira er det for at de kjenner at de er på vei ut.
Har Hallerberg vart klar i sin tale og gitt dem beskjed om at de presterer alt før dårligt for at det skal vare akseptabelt.
Det er bare at stoppe Schneider og analytiker ner i cashbeholdingen, der kan det se ut som de har noen verdi men vi vet bedre.
EnklestErBest
16.11.2024 kl 09:48 3545

Jeg er helt enig.
Asieris bygger ikke opp både fasiliteter og et omfattende salgsdistribusjonsnett uten å være 100% sikre på at de får godkjenning og markedstilgang for Cevira.
Og en gigant som SPH Keyuan Trade ville ikke inngått en distribusjonsavtale med Asieris om Cevira vis det var det minste tvil om godkjenning og markedstilgang.
EnklestErBest
16.11.2024 kl 10:04 3543

Når ledelsen har en så lunken holdning til Cevira må det ligge noe personlig eller maktarroganse bak. Etter min mening holder det kursnivået alt for lavt ift potensialet. Men det vil bli desto mer fart i kursoppgangem når vi får offentlige meldinger om godkjenning, milepæler og potensiale. Det er også svært sannsynlig at søknaden til EUA ligger klar for innsendelse umiddelbart etter markedstilgang i Kina, og mulighetene for fasttrack i EU burde være store.
Redigert 16.11.2024 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Fevang
17.11.2024 kl 01:31 3310

Merkelig stille fra PHO vedrørende Kina. Men så lenge peaf holder koken så er vi jo bra oppdatert lell - og takk for det! Kursen kommer når den kommer.
peaf
17.11.2024 kl 07:34 3293

Ja grunnen er vel at Schneider vil rette fokus på de store inntekterne han tilfører cashbeholdningen, om de nevner 100 tals millioner i milepæler og milliardinntekter i royalty så blekner Schneiders prestasjoner fullstendigt bort. Og det går jo ikke for en man med storhetsvansinne, men nå er det vel bare noen få som er imponered av non-cash inntekter.
Asieris aksjonærer er jo noen underlige skruer som følger børsen, de bryr seg ikke med hva Asieris presterer eller melder. Når Asieris kjøpte tilbake aksjer steg kursen minimalt så lenge de handla aksjer for at sen falle tilbaks etterpå, de kjøper ikke tilbaks aksjer om de ikke har nok penger eller trur verdien øker. Og hexvix godkjennelsen gav null respons i kina, fast Asieris stikker av med det meste av inntekterne. Den er jo ikke børsmeld om det er årsaken vites ikke.

PHO der imot har lagt nye aksjer, dels i opsjonsprogrammet og de store emisjonerne for oppkjøpet av Ipsen rettigheterne. Der fikk aksjonærerne bidra med ca 400 mil tilsammen, og Asieris har bidratt med ca 170 mil til nå og 106 mil var der når Schneider tok over. Hva har da Schneider og Hex/cys delen bidratt med, jo de har redusert cashbeholdningen kraftigt det er bare at regne. Nå er vi jo lykklige eiere av Ipsen rettigheterne som er vurdert til 240 mil og gir null avkasting.

Men at se på en stor cashbeholding som noe positivt når det er vi som betalt den, og det er en direkte negativt skapt cashbeholdning blir i mine øyner underligt.

Men Kevin Pan som har satset milliarder og byggt opp produksjonskappasitet og skaffet en salgspartner som dekker vart hjørn i kina, og får priser som en av de beste innovative 100 ledere i Kina og even selskapet har fått pris. Når de mener de har en enestående produkt, og eksperttisen er enig så er det nok for meg. Og alt går rette vei, fast lite tregt i bland.

Men det står i skarp kontrast til PHO der ledelsen solgte aksjerne de blev tildelt så fort som muligt, de måtte tvinge dem at beholde dem i 3 år innen de kunde selge dem. Det viste hva de trudde om sin egen verdiskapning, men Hallerbergs reduksjon i opsjoner gav økt cashbeholdning så det er alltid noe. Og sparker de hele gjengen nå så øker cashbeholdingen enda mer, da de må betale om de vil ha aksjerne til innløsningskurs. Men det haster det må skje føre Cevira godkjenning.
Redigert 17.11.2024 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
17.11.2024 kl 09:58 3207

De fleste som investerer i pharmaselskaper har brent seg en eller flere ganger, og derfor er det mange som ikke tar det for gitt at Cevira får markedstilgang, så også analytikere.
Det er nok noe av grunnen til at Photocure er priset så forsiktig.
Får Cevira godkjent, så vil derfor oppturen bli brutal.
Gitarhelt1
17.11.2024 kl 10:37 3165

Er det særlig trolig at Kina godkjenner utlisensierte produkter fra vesten neste år? Det kommer til å bli full handelskrig og masse spenninger
peaf
17.11.2024 kl 12:05 3099

Ja Kina gjør det, det er de som får eksportinntekter om det blir globalt salg. Og de land som har kvinner med HSIL gjør nok det og, det er nok ikke medisiner et handelskrig går utover.
rockpus
17.11.2024 kl 12:44 3064

Med tanke på mulig handelskrig med Kina, så er det vel kun en fordel at Photocure er et Norsk selskap. Kanskje Kina ser det som spesielt viktig å opprettholde mest mulig handel og forbindelse med land utenfor USA og EU?
Fevang
17.11.2024 kl 13:30 3042

Sannsynligheten for en handelskrig med Kina anser jeg til å være sånn cirka 50/50. Slik Donald har ordlagt seg så blir det jo det, men om han gjennomfører det er jo en helt annen sak.
Påvirker det PHO? Ingen vet, men jeg tror ikke det. Men det kan kanskje gi hele aksjemarkedet en solid knekk - og da er det en viss fare for at PHO blir dratt med ned. Da ender det nok med at jeg kjøper enda flere.
rockpus
17.11.2024 kl 13:56 3010

Kina rammer jo ikke USA ved å avslå Cevira. Da rammer de derimot kun sitt eget behov!
Redigert 17.11.2024 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
17.11.2024 kl 13:59 3008

Hvem lager brorparten av bilene vi bruker i vesten og mye av det andre vi omgir oss med?
En handelskrig vil i løpet av 4 år ta USA tilbake til mellomkrigstiden. Derfor kommer en handelskrig til å slutte før den har begynt.
Med Trump ved rattet med den politikken han har utbasunert vil mye hjernetrust også forlate lamdet.
Alle land er avhengige av hverandre for ikke å bli satt kraftig tilbake.
Redigert 17.11.2024 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
peaf
17.11.2024 kl 14:05 2995

Trump legger ikke toll på medisiner da får han hele medisin mafian på seg, han prøvde flere ganger i førre perioden at senke priserne da en del var mange ganger dyrere en i resten av verden. Men det gikk han bet på ville de ha medisiner var det bare at betale. Og du legger ikke toll på noe du vil ha. Og når Cevira vel kommer i salg er det bare omsettnings tall og netto tall som gjeller, da PHO får royalty etter omsettning. Cashbeholdningen er det nok ingen som bryr seg med.
Gitarhelt1
17.11.2024 kl 14:49 2957

Kursen er vel så lav som den er fordi mange ikke tror Cevira blir godkjent. ? Hvis det hadde vært så og si bankers så hadde jo ikke kursen vært så lav
rockpus
17.11.2024 kl 15:00 2948

Det er svært få som investerer på forventninger i denne type aksjer for tiden. Dette som følge av alle kursmassakrene i sektoren gjennom de senere årene.

Men er det noen som kan tenke seg til hvilke argumenter som skulle kunne brukes for ikke å godkjenne Cevira? Er det i det hele tatt noen sider ved dette produktet som skulle kunne gi grunnlag for avslag??
EnklestErBest
17.11.2024 kl 15:08 3106

For oss som har fulgt Asieris og flere av toppsjefene der tett, er vi ikke i tvil om at Cevira får godkjennelse og markedstilgang.
Tidsfristen for fasttrack går ut om ca. 2 uker, Det kan godt gå 1 måned eller 2 over, men sannsynligvis ikke mer.
Regner med at Peaf er fullastet slik som Hallerberg og meg selv.
bravi
18.11.2024 kl 03:29 2891

Q3 var som tidligere presentasjoner, hakk i plata, den dårlige kursutviklingen fortsetter. Hva er det denne Kitchen driver med? Og styreformannen hva gjør han? Kan få inntrykk av at det ikke taes noen grep med utgiftene. DS, Coy og salgsteamet fortsetter å melke kua akkurat som tidligere, de skal liksom selge skop. Brukes kursutviklingen som referanse vil det neppe komme noen godkjenning for Cevira i nær fremtid. Dette case fremstår som en drittaksje
peaf
18.11.2024 kl 05:30 2875

Ja kursutvikklingen er det nok PHO som må ta på sin kåpe, informasjonen om Cevira og hva som skjer er under all kritikk. Før det første spredde de tvivel om Asieris hadde kompetanse og økonomi til at føre frem Cevira til en godkjenning. Når Asieris gjorde om studien fra lokal til global kom det ikke et ord fra PHO, det har jo store konsekvenser med at de måtte bruke mer tid på planering og godkjennings milepæler må anpasses til ny studieplan. Det tok ca et år innen PHO fikk det inn i rapporten med en diskret forandring i teksten, som bare de som var litt insatt gjorde at de kunde få det med seg. Milepæler på 190 mil usd vid blockbuster status døk opp på samme diskrete måte, tre år etter kontrakt inngåelse. Listen er lång men inget av Asieris positive nyhetsmeldinger om samarbeid eller satsninger for at stå klar med alt vid godkjenning er innformert i verken presemeldinger eller i presentasjonen som skal synliggjøre utvikkling og potensiale.

Var skal nye investorer finne innformasjon, i presentasjonen står det inget om hvor mye de kan få vid en godkjenning eller potensiale i royalty. I rapporten er det såvidt beskrivet men du skal vare interessert om du skal finne det. Hadde de lagt en link til Asieris halvårs presentasjon, så hadde enormt mye blitt forklart av potensiale men den gang ei. Cevira kommer det bekrefter samarbeidsavtalerne med Kreft orginissasjonerne i Kina, de lager ikke sånne uten den produkten det rør seg om.
peaf
18.11.2024 kl 06:13 2883

Denne viser litt hvordan du beskriver en ny nøkkel personell.
https://asieris.com/asieris-pharmaceuticals-appoints-joanna-zhang-as-chief-medical-officer/
" Med over 25 års erfaring i farmasøytisk industri, har Joanna hatt topplederstillinger innen klinisk forskning, medisinske anliggender og regulatoriske anliggender hos anerkjente nasjonale og internasjonale farmasøytiske selskaper som Hengrui Medicine, Sanofi Pasteur og Takeda Pharmaceuticals. Ved Hengrui Medicine fungerte hun som viseadministrerende direktør og sjef for den sentrale medisinske avdelingen, hvor hun ledet et team på nesten 600 medisinske fagpersoner og hadde tilsyn med 167 forskningsprosjekter. I løpet av sin periode i Takeda Pharmaceuticals var hun Head of Medical Affairs for Nord-Asia-regionen og visepresident for Global Medical Affairs, hvor hun formulerte og implementerte kliniske utviklingsplaner for nye produkter og akselererte utviklingen og lanseringen av nye produkter."

Uten tvivel en dame som kan jobben sin, til litt skillnad fra Schneider som var salgssjef i USA for en mindre million medisin. Mens de som kjøpte produktet ikke ville ha han med vidare på kjøpet.

Og sen kan man gjemføre meldingen om ansettelsen med PHO,s melding om ansettelse av ny strategidirektør, der navn og antall opsjoner var alt som blev opplyst.
Nå har jo Hallerberg kjøpt 150.000 egne aksjer, og ansetter nok ingen som bruker opp PHO,s penger uten at tilføre selskapet noe.
EnklestErBest
18.11.2024 kl 13:43 2660

Drittaksje...? Hva er da en god aksje...?
Photocure har fått 2 helseprodukter gjennom Fase III hvorav 1 av dem er en potensiell blokkbuster, dvs at potensialet er 20% av 1 milliard USD,eller 2,2 milliarder NOK.
Hexvix har allerede fått markedstilgang, og Cevira har vært inne til vurdering i overkant av 6 måneder.
Hvis ikke dette er en topp aksje, da er det ingen aksjer som er topp. Hva mener du kan være solidere enn å ha en blockbuster til vurdering for det kinesiske markedet.?
Dessuten endte de opp med en studie for hele verdensmarkedet, og fikk Cevira gjennom Fase III med glans.
Asieris som er samarbeidspartneren til Photocure har dessuten forlengst på plass alt som skal til for produksjon og salg fra dag 1 ved markedstilgang.
Dessuten har de tegnet samarbeidsavtale med den største distributøren av legemidler i Kina som utgjør 1/4 av verdensmarkedet for bruk av legemidler.
Holder du på aksjene dine her så tenker jeg de er verdt minst 200 ved utgangen av 2025, og 5-700 ved utgangen av 2026.
Redigert 18.11.2024 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
18.11.2024 kl 14:35 2676

Kommer til å koste ditt og kommer til å koste datt
At folk fortsatt holder på med dette totalt urealistiske tullballet
All disse veddemålene går jo rett i dass
Hva med og heller kjøpe indeks og slutte å tro på disse farmaselskapene fra Norge
PHO har krakket helt sammen av en grunn
HrDuck
18.11.2024 kl 14:48 2732

Enda bedre for du glemmer at de allerede har eksisterende virksomhet. Den omsetter for ca en halv milliard årlig med 93% bruttomargin (ex royalties til ipsen, men tidsbegrenset her).

Noen vil alltid være sånn at selskapet er bra de dagene aksjen er opp og selskapet er dårlig de dagene aksjen faller. Det klages på ledelsen når det ikke skjer noe i aksjekursen uten hensyn til hva som skjer i selskapet. Jeg anser dette som kunnskapsløshet mer enn noe annet.