Strategisk globalt samarbeid

sokaratest
PHO 15.07.2024 kl 18:08 176535

Photocure and Richard Wolf Enter into Agreement to Develop a High-Definition Flexible Blue Light Cystoscope for Global Commercialization
EnklestErBest
08.03.2025 kl 01:59 1771

Hvis DNB ikke får dekket seg inn før godkjenning, så blir det jo håpløst etter at pressemelding om dette kommer. De som var inne, - og eller overvåket aksjen når melding om godkjent fase III kom, kan bare fantasere om hva som vil skje når godkjenning om markedstilgang kommer etter lang ventetid. På den annen side kommer vi til å se en omsetningsøkning uten sidestykke tidligere i Photocure, så hvis DNB er raske på labben kan de kanskje komme seg ut med et tap på 15-20 kr pr aksje.
Jeg har vært i aksjemarkedet siden 1981, men aldri sett at noen har satt en short I et selskap der man venter på en avklaring om godkjenning på markedstilgang av hva som helst egentlig.
Redigert 08.03.2025 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
Merlin
07.03.2025 kl 22:43 1787

> godkendelsen kommer senest 3 eller 4 april.

Og DnB AM - har de shortet på grunnlag av Investtechs TA-analyse? God bedring!

Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
DNB ASSET MANAGEMENT AS 191 926 0,70% 04.03.2025
EnklestErBest
07.03.2025 kl 18:49 1973

Dette visste jeg ikke, men signaler som er fanget opp fra Asieris, gjorde meg ganske sikker på at godkjennelsen skulle komme i Q2.
Lykke til med shorten DNB.
Briarwood og Merlin har gjort det riktige.
Ser også for meg at vi kan ha en EU godkjenning for Cevira innen året er omme.
Tror også på nye scope med utskiftbare fronter godkjent for BLC i Q2 2026, og da blir BLC den foretrukne metoden relativt raskt.
Urologene vet utmerket godt hva som er den beste metoden, og det er Cysviev/Hexvix med blålys (BLC)
Og da kommer også Alieris igang med BLC for alvor.
Storebetong
07.03.2025 kl 18:30 1999

Takker HrDuck 😊.

Jeg er der at om aksjekursen faller mye fra dagens nivåer og caset virker uforandret, så kjøper jeg nok litt mer fordi oddsen blir bedre.
Hva andre gjør er i utgangspunktet ikke viktig for meg, når noen selger så kjøper andre. Hvem som gjør hva er dog litt interessant.
DVH
07.03.2025 kl 18:21 2006

Den administrative godkendelse kommer senest 30 Arbejds dage (6 uker) etter den tekniske gjennem gang.
Den 20 feb. Var den tekniske ferdig, og der er nå gået 10 eller 11 dage, godkendelsen kommer senest 3 eller 4 april.

Her er 2 link til hvor lang tid, det tager at få en godkjennelse fra CFDA/NMPA.

https://www.easychinapprov.com/time-and-cost

https://www.fiducia-china.com/understanding-the-cfda/

HrDuck
07.03.2025 kl 16:06 2130

Lykke til storebetong 🙂

Dere andre bør gjøre som storebetong, han ser på selskapet og hva han tror det er verdt. Ikke se på hva alle andre gjør eller om kursen er opp eller ned en krone. Dere blir slaver av sentimentet og det uttrykker en mangel på selvtillit som ikke er forenlig med å være investor.

Men om dere er veldig opptatt av å gjøre som DnB burde dere kjøpt aksjer i tesla på 400 ref debatten på nrk for ca to uker siden 😀😀
EnklestErBest
07.03.2025 kl 15:52 2089

Det er bare en tilfeldighet at kursen var rundr 60 ved nyttår. det skyldes store Aksjekjøp av Briarwood, innsedekjøp av styremedlem, og tilbakekjøp av 300 000 aksjer av Photocure
Ellers har kursen stort sett ligget mellom 49 og 54 helt fra sommeren 2024.
Shorten som er satt av DNB er uforståelig, og blir med veldig stor sannsynlighet en stor blemme for dem.
Aksjonærene sørger for at dette blir blir en skamplett for DNB når godkjennelsen for Cevira blir annonsert.
Briarwood har styreformannen plassert I selskapet, mens DNB ikke har hatt noen interesser i selskapet. Briarwoo kjøper seg ytterligere opp med nesten 900 000 aksjer og passerer flaggrensen på 20%, og DNB shorter bortimot 200 000 aksjer.
På meg virker det rett og slett uforsvarlig av DNB å sette en short i et selskap som har fått igjennom Cevira I fase III. Det er også gjort fremragende, ytterligere studier før søknaden om markedstilgang ble sendt til kinesiske myndigheter.
Hva skal man satse på i aksjemarkedet om en ikke skulle satse på Photocure på dette tidspunktet..?
Computum
07.03.2025 kl 15:48 2099

Skal jeg tippe så er det gambling på at Trumps krumspring skal føre til en kraftig nedtur. Og isåfall blir nok PHO straffet hardt. Tenker de kanskje. Det ville nok stemt bedre for noen titalls kroner siden. Tror neppe det er mange som ser for seg å selge langt under dagens kurs. Da må det bli ille, og da er det vel bedre bett der ute enn illikvide PHO?
Fevang
07.03.2025 kl 15:00 2034

Dnb ser vel et eller annet som vi dødlige ikke ser. Hva er det mon tro??
Computum
07.03.2025 kl 14:14 2095

"Aksjen er ned 18,7% hittil i år. Det sier jo det meste om hvilke forventninger markedet har til Kina. Absolutt null; nesten snarere tvert imot. Egentlig bare trist;"

Og nå har DNB satt en short på dette lave nivået. (pussig de ikke gjorde det på 70 eller 100)
Hvis den skal bli lønnsom så må mye fortsatt gå galt.
peaf
07.03.2025 kl 13:15 2156

Det betyr at de lånt og solgt 191.926 i markedt nå vilket står i sterk kontrast til Briarwood store oppkjøp. Og de aner ikke hva Hallerberg syssler med, men de får snart erfare det.
EnklestErBest
07.03.2025 kl 12:51 2170

Dette viser bare at de ikke vet at samarbeidspartneren Asieris venter på godkjenning av Cevira.
Hvis de ikke kommer seg ut av shorten i tide, kommer de til å få seg tidenes sjokk ved inndekning. Jeg er ikke i tvil om at Photocure fyker opp minst 100% på Cevira godkjenning, og det på en dag. Dette kan synes som gambling på høyeste plan.
Fevang
07.03.2025 kl 12:24 2130

Noen som har fått med seg denne? Fra shortregisteret til Finanstilsynet: DNB ASSET MANAGEMENT AS 191 926 0,70% 04.03.2025

Hvorfor setter de en short nå??
Storebetong
07.03.2025 kl 11:54 2163

Inne med min planlagte post på 49,40. Tenker å eie denne endel år uten noe stress enten kursen går ned eller opp 😊
peaf
07.03.2025 kl 11:04 2217

Nå er jo 80 % av Asieris aksjer låst til 6 juli, da de frivillgt har kommit overens om at ingen omsetter aksjer før verdiskapningen de venter på er realisert. Og som eg tyder det skal godkjenning og salgstall/ guiding vare klar da så alle får sin del av verdiskapningen, av det som blev innvestert vid børsnoteringen i Kina. Så det viktige er hvor mye er kursen 6 juli.
Merlin
07.03.2025 kl 08:49 2335

Nei kursen er høyere enn i forgårs, nå på 8,37, nest høyeste kurs i år.
Redigert 07.03.2025 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Donrostock
07.03.2025 kl 08:36 2366

Kursen er ned i natt, kraftig i henhold til dine parametere.
Redigert 07.03.2025 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Merlin
07.03.2025 kl 08:22 2382

Utrolig feil. Kursen endte godt over i forgårs!
Normalone
07.03.2025 kl 08:12 2400

Takk Donrostock - har alltid opplevd deg som en av de mest positive til PHO - og kursen til PHO går jo motsatt retning som Aseris, så da regner jeg med at du mener PHO vil stige kraftig i dag.
Donrostock
07.03.2025 kl 07:31 2430

Asieris kraftig ned i natt, blodrødt.
bj111
06.03.2025 kl 15:49 2498

Da var PHO i porteføljen, tenker denne blir bra. Magefølelsen er god og det bruker å gå fint selv om det jo har hendt at den har vert i ulage.
peaf
06.03.2025 kl 03:28 2758

Briarwood er opp nesten 5 % på de siste 5 mnd eller ca 1,3 mil aksjer, det betyr i alle fall at de har stor tru på aksjen. Og man kan vel ikke påstå at Hallerberg hausser aksjen med noen løfter om ny strategi for at gi økt lønnsomhet. Men med bare økonomer i nye styret som kjøper aksjer i selskapet pluss at de ansetter en økonom som strategisjef og lokker han med fler opsjoner en sjefen. Betyr at det er mer på gang en Cevira, og det er noe som de styr selv. Jeg venter med spenning på det som kommer. Som sagt Hallerberg har gjørt flere olønnsomme selskap lønnsomme førr.
HrDuck
05.03.2025 kl 21:53 2896

Jeg er en av de som har ment at en avklaring mest sannsynlig kommer mot slutten av året som selskapet selv har indikert opprinnelig. Men jeg må si at jeg nå føler at det kanskje blir litt tidligere og dermed mer i tråd med enkelte spådommer her..

Men det er uansett ikke noe som jeg vil bruke energi på. Det viktige er ikke når, men hva 🙂
EnklestErBest
05.03.2025 kl 20:21 2984

Hva mener du ?
Er du på Galdhøpiggen eller mener du at Ceviira overhodet ikke blir godkjent I Kina .?
Donrostock
05.03.2025 kl 20:07 3004

Kaster inn en liten I told you so, ingen godkjenning i sikte her.
EnklestErBest
05.03.2025 kl 16:27 3184

Photocure forventer betydelige milepælsutbetalinger I løpet av året. Det må bety 120 mill for godkjenning av Cevira pluss søknad til EU vedr samme.
Selskapet sier at godkjenning av Cevira for markedstilgang I Kina kan komme i Q3.
Når man leser hva Asieris sier underveis, så kan man få inntrykk av at godkjenning kommer før Q3.
Fevang
05.03.2025 kl 15:30 3252

Aksjen er ned 18,7% hittil i år. Det sier jo det meste om hvilke forventninger markedet har til Kina. Absolutt null; nesten snarere tvert imot. Egentlig bare trist; men det gir alle som har tro på det en mulighet til å komme inn på et hyggelig nivå.
Redigert 05.03.2025 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
peaf
05.03.2025 kl 14:42 3306

Om en uke er det 10 mnd seden søknaden blev akseptert, som i mine øyner betyr at vi er 10 mnd nærmere godkjenningen. Men det er meget lave forventninger til det som Asieris mener er deres blockbuster produkt, og de virker 100 % sikkre på en godkjenning. Og studieresultaten har vel bekreftet at Cevira blir godkjent, så får vi se når markedet får opp øynerne og førstår det reelle potensialet. Det råder vel ingen tvivel om at Asieris kommer at fokusere på blockbuster påstanden, kansje både Schneider og noen analytiker endeligen vakner. Men jeg trur kursen kommer fortelle det meste i Kina og her.
Fevang
05.03.2025 kl 11:21 3437

Ikke helt sikker, men jeg tror det er 25%. Siden de øker så mye anser de i alle fall aksjen som billig. De regner nok med at gjennombruddet i Kina ikke er så langt unna - og da kjøper de før det. Akkurat som meg.
nesiva
05.03.2025 kl 09:22 3527

Når er neste flaggegrense for Briarwood? Hva er intensjonen tror dere?
Vaksine20
03.03.2025 kl 12:52 3915

Da har jeg fått lastet opp igjen i denne skjulte juvelen. Hvem i all verden selger på disse nivåene??!
EnklestErBest
03.03.2025 kl 12:42 3853

2% er helt normale svingninger på Asiabørsene som vanllgvis svinger mer enn den norske.
Jeg lurer på hva som kommer først.. :
Brudd på 71,5 eller godkjenning og markedstilgang for Cevira I Kina, og Europa 3-6 måneder etter...
Redigert 03.03.2025 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
skadi
03.03.2025 kl 09:44 3917

Hva kaller du for kraftig?
Merlin
03.03.2025 kl 04:28 4074

Asieris kraftig opp i natt!
peaf
03.03.2025 kl 03:21 4066

Nå var det to flaggmeldinger på fredag og bare Lannebo har over 1 mil aksjer og over 5 % med et Sebkonto, så de måtte flagge når de solgte seg ned. Men normalt bruker de skrive inn Lannebo AB på flaggingen, men muligt det var SEB som leverte flaggingen og navnet mangler av den grunn. Men det vil vise seg.
Det viktige er at største aksjonær som sitter med styret i hånda laster videre opp.

Og bytte av ledelse er inget som berørs av innsideinnformasjon og når det gjeller Cevira så har ingen i PHO noen innsideinformasjon, så her kan mye skje meget snart.
skadi
02.03.2025 kl 23:07 4134

Bare tull, ingen har peiling på når nøyaktig en godkjenning kommer. Ikke innsidere heller, kommer det i neste uke, så har de hatt flaks /spekulert riktig.
klaesp
02.03.2025 kl 23:01 4120

Det betyr også en eventuell godkjenning lar vente på seg, pga innsidekjøp !
EnklestErBest
02.03.2025 kl 22:18 4184

Lannebo har sine aksjer inntakt, mens SEB investment Management har solgt drøye 877k aksjer, omtrent det samme antallet som Briarwood har kjøpt i det siste. Briarwood har styreformannen plassert i selskapet, er dermed innsider og underlagt Taushetsplikt.
SEB IM har ingen innenfor hverken i styret eller management, og har derfor ingen informasjon utover det resterende aksjonærer utenom Briarwood innehar.
Etter solid innsidekjøp (150k aksjer) av styreformann ved inntreden I august 2023, Asieris tilbakekjøp av aksjer for omtrent 70 mill NOK, innsidekjøp av styremedlem (drøyt 20k aksjer), samt tilbakekjøp av 300k aksjer av Photocure selskap, har det ihvertfall gått opp et lys for meg.
Briarwood ser ut til å ha trukket vinnerloddet her.
Redigert 02.03.2025 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
rockpus
02.03.2025 kl 21:05 4253

" Og Lannebo har jo ingen i styret som innformerer dem internt om planer utom det som innformeres i presentasjoner fra PHO, og det er jo ikke all verdens som alle kan se."

Nå ble det jo nettopp opplyst her at det ikke var Lannebo som solgte.
EnklestErBest
02.03.2025 kl 10:48 4520

Hvis man ut fra foreliggende opplysninger tror at det kommer godkjenning for markedstilgang av Cevira innen årets slutt, skulle det være mer enn nok grunn til å sikre seg aksjer hvis man sitter på gjerdet. Det er ikke spesielt morsomt å sitte å se på en aksje man har fulgt og ikke være inne når meldingen om godkjenning av markedstilgang kommer. Da står du plutselig i en veldig lang kø som vil ha aksjer på plutselig kraftig volumøkning og ditto kursøkning.
peaf
02.03.2025 kl 03:14 4640

Man kan godt spekulere i hvorfor noen av de større selger eller kjøper, men spørsmålet er jo hva man trur de har for innformasjon som gir grunnlag for beslutningen. Og Lannebo har jo ingen i styret som innformerer dem internt om planer utom det som innformeres i presentasjoner fra PHO, og det er jo ikke all verdens som alle kan se.
Mens Briarwood har Hallerberg som vet hva Kitchen driver på med, og han vet naturligvis og hva som er Susanne Strauss øde. Hon vart jo pressemeld når hon vart ansatt og tildelte opsjoner er meldepliktige, men nå er hon og opsjonerne bortblåste uten noen som helst innformasjon. De var jo i for seg verdiløse for henne når hon sluta da innløsningskursen var høyere en kursen.

Men tilbake til Kitchen som antaglingen er en av verdens mest anonymeste ansettelser av en direktør som blev tildelt mer opsjoner en sjefen selv, det var bare i en melding om opsjoner det fremgikk at han vart ansatt. Vet Lannebo hva han gjør eller at han overhode taget eksisterer, han finns ikke i noen lister om ledelse eller at hans opsjonner er registrert i regnskapet med navn. Jeg bare konstaterer at hadde han samarbeide med Schneider og de hadde gjemensomme planer om at forendre strategi
og for at kutte kostnader så hadde det vart innformert.

Så Hallerberg og Briarwood har oversikten og en velbetald strategisjef går ikke opp i røyk, og en vicepresident for Europadelen forsvinner ikke sporløst.
Og dermed utgår jeg fra at Briarwood vet mer en Lannebo og alle andre da ingen innformasjon gis noen plats i presentasjoner eller i pressemeldinger eller den minste lille artikel i media.
Så det er uten tvivel et skikkelig innsidekjøp basert på kjennskap om hva som skjer, og det er noe som ligger helt i deres egne hender om styret vil gjenomføre tiltaken. Bare GF kan forandre det og det er vel lite sannsynligt at det skjer.
Redigert 02.03.2025 kl 03:15 Du må logge inn for å svare
Merlin
01.03.2025 kl 21:58 4744

Joda det er ofte svært lønnsomt å følge med på store insidekjøp. Det dokumenteres av insidelistene i FA.

I dette tilfellet er det Briarwood som kjøper seg kraftig opp, mens noen fikk angst for en stor post utenom børs. Temmelig grunnløst, da det ikke bare er en selger men også en kjøper av en slik post. Når kjøperen er insider er det udelt positivt. Det tyder på at kursen i Pho er alt for lav og at det finnes positiv informasjon markedet ikke kjenner godt nok.

Og hva er det Briarwood vet som markedet ikke vet?

Som insidere vet Briarwood mest om selve Pho-virksomheten og nok mindre om Ceviragodkjennelsesprosessen. Hexvix/Cysview er noe Briarwood har kontrollen på, og de investerer antatt i første rekke ut fra det.

Når det gjelder Cevira vet de neppe mer enn oss andre. Men mye tyder på at vi som følger med på bla applikasjonslisten i Kina, faktisk vet svært mye, og forhåpentligvis mer enn Schneider, som mener vi må vente i månedsvis på markedsgodkjennelse, mens det ser ut til at godkjennelse kan komme allerede i kommende uke.

Hva er riktig her?

For egen del tar jeg beten med Briarwood og har kjøpt meg kraftig opp i Photocure i det siste på en nærmest latterlig lav kurs, om Ceviragodkjennelsen nå kommer.

Det interessante er at Briarwood nok vet noe om produktivitets- og lønsomhetsbedringer i Hexvix/Cysview i tillegg, som markedet ikke har fått med seg.
lordrick
01.03.2025 kl 16:56 4896

Det er umulig å si, da det er en kapitalforsikrings konto.
Alt jeg vet er at Lannebo fortsatt står med sine aksjer mens SEB Investment Management har solgt 877k.
HrDuck
01.03.2025 kl 16:22 1975

Jeg har ikke sett på det, bare responderte på påstanden om at det var lannebo. Men siden det er blitt et tema, kan du ikke bare si hvem som har solgt? Det er jo tross alt mye mer interessant enn hvem som ikke har solgt 😀😀