Strategisk globalt samarbeid

sokaratest
PHO 15.07.2024 kl 18:08 219954

Photocure and Richard Wolf Enter into Agreement to Develop a High-Definition Flexible Blue Light Cystoscope for Global Commercialization
HrDuck
02.04.2025 kl 09:38 5511

Og likevel sier jeg at du burde vite hvorfor surveillance ikke er relevant... Er du litt smart og ydmyk så bør du nå stille deg spørsmålet hvorfor du roter her
sokaratest
02.04.2025 kl 18:20 5348

Hvilken innvirkning vil tollregimet til Trump ha på PHO?
Redigert 02.04.2025 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
DVH
02.04.2025 kl 18:57 5321

Pho har allerede et salgsteam i USA og bruker Fortec, så det er ikke sikkert de vil bli påvirket av Trumps tariffer, men det er usikkert for alle selskaper akkurat nå, og det er et spørsmål du bør stille D.S. og ikke HrDuck.
HrDuck
02.04.2025 kl 20:03 5248

Jeg kan likevel hoppe inn med et svar 🙂 Pho har under 5% varekost på solgt produkt i USA. Evt toll vil være tilnærmet uten betydning. Dette ble også adressert under Q&A ved q4 presentasjon.
HrDuck
02.04.2025 kl 21:25 5181

Kan forklare dette med teskje da siden somsa ikke skjønte 😀

Si at selskapet selger en dose for 1000 usd. Varekost for dosen er ca 3% altså 30 usd. Bruttomargin er 970 usd.

Om det innføres 20% toll så øker varekost til 36 usd (30x1,2) og bruttomargin blir da 964 usd.

Pr i dag så omsetter pho for ca 200 mill nok i USA. 3% varekost av det er 6 mill, evt total toll blir da 1,2 mill nok årlig økt varekost.
Merlin
03.04.2025 kl 03:02 5214

Nå blir tollen 10-15%. Med 15% toll og 3% kost iflg Pho gir det en årlig toll på godt under 1 mill kr. med 200 mill i salg. Under 250 000 kr pr. kvartal. Det slår omtrent ikke ut i det hele tatt.
Redigert 03.04.2025 kl 03:02 Du må logge inn for å svare
peaf
03.04.2025 kl 07:23 5118

Hex/cys lages i Italia og såvidt eg husker rett koster en dose da ca 740 kr for PHO. Men det er i stort sett Medicare som refunderer cysview i USA, og PHO kan legge på tollen på priset og det kommer mange medisinprodusenter at gjøre som ikke har en amerikansk konkurrent. Vilket gjør at amerikanske skattebetalere får betale tollen og det blir vel ikke amerikanerne imponert av da det blir en ekstra skatt som drabber dem selv og ikke produsenten. At legge toll på impotert medisin som man vil ha er vel det samme som at skyte seg selv i foten.

Anners runder Ryan Kitchen snart et år uten noen form for livstekken eller omtale, vilket er meget sterkt av en primær innsider som ikke står i ledelsegruppen som og fikk 150.000 opsjoner. Det er snart dags for hans årlige tildelning av opsjoner, kan han få mer en Schneider denne gang og. Kansje har han en plan og ny strategi i disse Trump tider, da ingen vet hva fremtiden innebærer. Jeg trur det er klokt at maksimere lønnsomheten og kutte kostnader i disse tider, da både Medicare og Mediciad kan bli kuttet i av Trumpen han bryr seg ikke om de som har lite fra før.
klaesp
03.04.2025 kl 08:38 5055

Asieris viser grønne tall I dag, hvor alt annet er kraftig ned.
Satser på godkjenning innen kort tid.
SomSa
03.04.2025 kl 10:30 5105

Problemet er ikke tollen men svekket økonomi og økte kostnader for folk og sykehus i USA. Med svekket økonomi har de heller ikke råd til å investere i nye ting. Hva blir prisen på å skaffe en ny scope og drive den nå?
HrDuck
03.04.2025 kl 10:49 5095

Dette er et tema du heller bør ta under makro. Det er i så fall generelt for alle selskap. Toll kan medføre at folk kjøper mindre brus (neg for Coca cola), biler (tesla) osv. Mer arbeidsledighet kan gi fall i boligpriser, større tap for bankene osv
At de skal slutte å behandle livstruende sykdom eller behandle den mindre kvalifisert er ikke et naturlig sted å starte et resonnement rundt dette.
SomSa
03.04.2025 kl 11:35 5127

Hvis scopene importeres til USA og prisene stiger kan sykehusene vente med nye investeringer.
Donal vil svekke $ og allerede i år er svekket seg i forhold til NOK.
Økt utgifter, lavere investeringer og lavere omsetning pga svekket dollar reduserer vekstmulighetene for PHO betraktelig i USA.

Vi må forvente at 2025-guidingen for Cysview kan bli meget lav eller negativ pga fallende dollar mot NOK.
HrDuck
03.04.2025 kl 11:43 5173

For en hammer ser alt ut som en spiker.... for somsa ser alle nyheter ut som spesielt dårlige nyheter for pho....

Som sagt, toll er dårlig for alle. Men man skal være spesielt pho-hater for å mene at dette er noe spesielt for pho.

Andre metoder krever også scope, de blir også dyrere i så fall. Eller tenker somsa at det er en kort og naturlig linje fra toll til at man lar syke mennesker dø uten behandling? I så fall er noen prosent opp eller ned i pho kursen det jeg tenker minst av alt på.
EnklestErBest
03.04.2025 kl 12:18 5148

Alt i alt får dette ingen innvirkning på mitt kursmål på 500 kr i 2026. At den tekniske delen for Cevira var ferdig utført den 20.02.2025 betyr at det fra 20.02 bare gjenstår evaluering/gjennomgang av resultatet. Reglene sier at man har maks 6 uker på seg til dette formålet, men det er nok allikevel mulig at det kan gå noen dager over tiden. når det gjelder bruk av Cysview i USA, så blir bruken selvsagt ikke underlagt toll der.
I Kina blir det heller ikke lagt toll på bruk.
Alle ting nærmer seg rask nå, og nå bør man faktisk være inne til enhver tid.
EnklestErBest
03.04.2025 kl 13:21 5082

Det finnes et unntak.:
Unntaket er evt. ytterligere dollarsvekkelse ift norske kroner.
Uten prisoppgang på varer og tjenester Photocure selger selv eller via andre i dollar, vil omsetningen bremse i norske kroner ift usd svekkelse.
Redigert 03.04.2025 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2025 kl 15:15 4982

Godkjenning i morgen, pho through the roof 🥳
EnklestErBest
03.04.2025 kl 16:05 5011

Jeg er ikke naiv. En medisin som her vært til vurdering hos helsemyndighetene I Kina i nærmere 12 måneder skal jamen ha flaks om sluttkonklusjonen slippes siste dag innenfor normalintervallet for administrativt intervall.
Men uansett antar jeg at det skjer veldig snart.
EnklestErBest
03.04.2025 kl 16:10 5052

Da vil alle som har solgt seg ut/kraftig ned stå med sjeggget i hatten.
Fevang
03.04.2025 kl 20:53 4900

Du har utvilsomt rett i det. Den ordinære driften av PHO har gått greit med en stadig sterkere dollar. Nå har dollaren snudd ned og da blir det selvsagt motsatt virkning. Kommer ikke godkjenning fra Kina ganske snart kan man ikke bli overrasket om kursen tipper litt nedover.

Selskapet selv sier vel at den kommer først senere i år - om den i det hele tatt kommer da. Men kursen klarte seg jo bra i dag om ikke annet.
HrDuck
03.04.2025 kl 22:33 4843

Usa har vært et prioritert vekstmarked og usa har bidratt med negativ kontantstrøm. Så sterk dollar har ikke vært bidragsyter til bedre resultat så langt. Men det stemmer jo at evt fremtidige positive kontantstrømmer fra USA vil få mindre verdi ved evt dollarsvekkelse.

Edit: og la meg også tilføye evt fremtidige milestones og royalties fra asieris. Men om de kommer så vil ikke fokus være på om usd er ned 10% eller ikke.
Redigert 03.04.2025 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
03.04.2025 kl 22:33 4854

Photocure kunne umulig vite noe om at den tekniske delen av godkjenningprosessen skulle være ferdig den 20.02.2025,.like lite som at Asieris kunne vite noe om dette. Men det er Asieris som har hatt kontakten med de kinesiske godkjenningsmyndighetene, og dermed har hatt bedre kjennskap til prosessen enn Photocure. Når regelen sier at det skal gå maks 6 uker med administrativ gjennomgang i etterkant av den tekniske delen av prosessen. kan jeg vanskelig forestille meg at den administrative gjennomgangen kan ta et halvt år eller mer. Etter min mening kunne ikke Photocure ha noen som helst formening om hvor lang tid den tekniske prosedyren ville ta, og langt mindre at den administrative prosessen ville ta 6 måneder eller mer når det normale er 6 uker.
Redigert 03.04.2025 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
03.04.2025 kl 22:48 4891

Jeg er relativt sikker på min investering i Photocure etter alle innside -og tilbakekekjøpene av aksjer i selskapet, og ikke minst det store tilbakekjøpet på nærmere 70 mill kr som Asieris har gjort i sitt eget selskap.
Vi skal ikke glemme at verden tørster etter en medisin som Cevira, og at Cevira har enorm betydning for Asieris.
EnklestErBest
03.04.2025 kl 23:15 4898

Sent I Q3 må ha vært vill gjetning fra Photocure.!
Slettet bruker
03.04.2025 kl 23:35 5122

PHO’s estimat er helt på jordet, den regulatoriske prosessen nærmer seg dokumenterbart slutten. Således ser vi jo at påstandene til mange her inne om at godkjenningen skulle komme til både jul og nyttår, kinesisk nyttår, vårjevndøgn etc også var helt hodeløse.
Fevang
04.04.2025 kl 00:23 5130

I ettertid ser man jo det var feil, men å kalle det helt hodeløst framstår for meg å være helt feil det også......
peaf
04.04.2025 kl 04:37 5068

Man kan godt spekulere i hvorfor godkjenningen drøyer, men Asieris selv trodde den skulle kommt tidligare og at de kunde bruke den som grunnlag til EMA søknaden. Den var jo planert levert førre året, men blir vel det omiddelbart etter Kina godkjenning. Og vi ser jo på Hexvix godkjenningen som ingen verken Asieris eller PHO kunde forutse når den kom.

Det jeg trur er at oppfølgnings studien som de gjorde etter på pasienter som ikke var kurrert etter 6 mnd observasjon, dels drog det ut i tid da resultaten måtte dokumenteres ut i tid. Det er klart kan de dokumentere at Cevira stopper den negative utvikklingen av HSIL og de leger seg selv med tiden som de fleste normalt gjør etter flere år. Og blir den godkjend for at både kurrere og forhindre videre negativ utvikkling av HSIL, da har de gjort det helt store og Cevira blir alltid ett første valg i behandlingen. Pasienterne må naturligtvis følges opp til celleforendringer er leget, men de spar seg for operasjonsinngrep.

Det er naturligtvis bare spekulasjon fra min side, men Asieris har gjort oppfølgning og presentert resultater her. Og de presenterer de ikke om de ikke betyr noe for behandlingen.
https://asieris.com/asieris-unveils-results-for-the-first-time-at-2024-ipvc-the-analysis-of-the-of-hpv-clearance-rate-for-different-hpv-types-and-different-follow-up-times-of-the-non-surgical-treatment-for-cervical-hsil/
Og det er klart at det har enorm betydelse for vilket bruk medisinen blir godkjent før, og blir den brukt til alle så husk at det er drygt 2 mil pasienter bare i Kina. Og muligt gynekologer bruker den på LSIL og fast det ikke er noen bevislige resultater der, men logiskt sett bør den fungere på de celleforendringerne og da de er de samme fast ikke så langt gangen.

Vi vet ikke hva vi har fremfør oss men klart at Asieris har gjort oppfølgningen og presentert resultaten med det målet at få det godkjent før at bli brukt som førstevalg til alle med HSIL. Så for vi håpe det er det som ligger bak forseningen og blir avklart en av dagerne nå.
Man kan umuligt vare annet en optimist når man ser hva Asieris har utrettet til nå, og Kevin Pan Ceo og styreleder i Asieris har blitt utnemt til en av de 100 fremste lederene i Kina. Han virker vete hva han gjør og har satset over 1,5 mrd på det og.

Så kan man i alle fall påstå at man er i godt selskap når man ser meget lyst på potensialet til Cevira.

Redigert 04.04.2025 kl 04:41 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
04.04.2025 kl 15:24 4720

Nå er det bare snakk om dager.
6 ukers fristen for evaluering av teknisk konklusjon går ut idag, så her skal det bare være snakk om dager før fasiten foreligger.
Redigert 04.04.2025 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
peaf
04.04.2025 kl 17:33 4610

Det er helg i dag i Kina så de for en dag til, kommer nok på måndag. Man kan ikke godkjenne medisiner på Fridag for Qing Ming Jie: offentlig fridag 4 april.
klaesp
05.04.2025 kl 11:24 4291

Godkjenning kommer mest sannsynlig i løpet av april måned!!
SomSa
05.04.2025 kl 12:00 4329

I løpet av 2025. De som hevder det kommer snart bør klare å regne:

Public holidays for 2025
New Year's Day Jan 1 one day
Spring Festival Jan 28 — Feb 4 eight days
Qingming Festival April 4 — April 6 three days
Labor Day May 1 — May 5 five days
Dragon Boat Festival May 31 — June 2 three days
National Day and Mid-Autumn Festival Oct 1 — Oct 8 eight days
EnklestErBest
05.04.2025 kl 15:06 4354

Den tekniske delen var ferdig den 20.02, og de påfølgende 6 ukene har det bare vært en fridag, og den var sist fredag. Fristen for administrativ gjennomgang av den tekniske delen er førstkommende mandag.
Redigert 05.04.2025 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
peaf
07.04.2025 kl 06:26 3908

Ser Asieris er kraftigt ned i dag, det er jo overdriven frykt da folk er like syke i dårlige tider og kan ikke vente på bedre tider. Og spesielt i Kina må de ta vare på sine damer da de er mangelvare og føder før lite barn. Men I kina ser jeg Asieris aksjonærer følger mer med børsen opp og ned, og reagerer svært lite på positive meldinger fra selskapet. Men det kommer med pengerne, og Pho kan jo forvente en godkjennings betalning på 11 mil usd vilken dag som helst med 99,8 % sikkerhet. Og dermed royalty som overgår dagens omsettning uten problemer og enda kostnaden er at PHO holder med HAl, og de er verdens ende produsent av heksaminolevulinat.
Er det noenstans man bør vare innvestert i disse tider så er det der.
Slettet bruker
07.04.2025 kl 22:11 3566

Hva blir neste unnskyldning for at melding om godkjenning ikke er kommet?
EnklestErBest
07.04.2025 kl 22:42 3696

Idag har det gått den tiden det skal gå etter at teknisk del av godkjenningsprossen er meldt ferdig den 20.02.2023.
Kommer det ikke en fullstendig konklusjon denne uken er det bare å erkjenne at det har blitt forsinkelser underveis i den administrative delen som er 6 uker, eller 30 arbeidsdager. Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men det er nok ikke helt uvanlig i et land med 1,4 mrd innbyggere.
Tota
07.04.2025 kl 22:43 3791

Det var vel unødvendig pompøst? Det er vel ingen som har påstått å ha full kontroll på den kinesiske prosessen. Man har delt noen forventninger med oss andre - det er vel ikke behov for noen unnskyldning for noen ting.
klaesp
07.04.2025 kl 22:47 4017

Håpløst innlegg, Donrostock👎
Jadaok
08.04.2025 kl 06:47 3906

Hei. Noen som vet om Photocure er garantert royalties - altås minimum 10 % i året - av omsetningen av Cevira uansett hvor stort salget blir? Eller må omsetningen komme over visse høye nivåer før royalties blir aktuelt? Og om noen har noen tanker om muligheter for generisk konkurranse for cysview/hexview, dersom dette blir en suksess. Jeg var innom aksjen for noen år siden, og husker da at generisk konkurranse etter min mening ble litt for enkelt avfeid. Noe nytt her? Og stemmer det at ledelsen med DS og Dahl forstastt ikke kjøper aksjer i selskapet for egne penger? Har egentlig bestemt meg for aldri lenger å kjøpe aksjer i selskaper der ledelsen ikke tør å satse med egne penger. Takk for svar, om noen gidder!!
peaf
08.04.2025 kl 09:15 3795

Ja da 0 til 500 mil usd er garantert 10 % og mellom 500 til 1 mrd usd er det 15 % og over det 20 % og noen milepæler. Når det gjeller generica er det ikke noe klart svar men omsettningen må nok mer en mångdobbles innen det blir aktuelt og per idag er det bare PHO som tilvirker HAL som er virkestoffet. Så det blir vel neppe noe problem som det ser ut nå.
Ja nå er det nye styret som kjøper aksjer for egne penger, og de har en joker i en ny Strategisjef som ser på lønnsomheten i regi av styret så noe regner styret med skal skje.
Jadaok
08.04.2025 kl 11:36 3799

Takk Peaf, men hvor finner man det med garantert 10 % fra omsetning over null kroner? Jeg har prøvd å lete litt selv i presentasjoner uten å finne det helt klart.
peaf
08.04.2025 kl 12:33 3721

Dette står i Q4 rapporten side 8. Og bør vel fortelle det meste.
The
Company is also eligible to receive royalties between
10% and 20% of global sales based on the
achievement of certain sales thresholds, as well as
cumulative milestone payments up to USD 190.0
million associated with global sales, with a significant
portion of those milestones being triggered if the
product achieves blockbuster status.
Jadaok
08.04.2025 kl 13:02 3765

Ja, jeg har funnet den uttalelsen. Men synes ikke den er 100 % sikker. På norsk: Selskapet er også berettiget til å motta royalties mellom 10 % og 20 % av det globale salget basert på oppnåelse av visse salgsterskler.

Visse salgsterskler må nås, før royalties inntrer, står det vel. Dersom man får royalties fra omsetning over 1 krone, så må man skrive det på en måte som ikke går an å misforstå.
Redigert 08.04.2025 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
HrDuck
08.04.2025 kl 13:33 3735

Les den opprinnelige meldingen fra 2019

"Sales royalties will apply in all markets". All markets er ref cn, eu, us. Det nevnes ikke noe noe om terskler som er det du spør om.

Ingen setter med pris på en grundig dd enn meg. Men jeg tror at om du fortsatt har behov for forsikringer rundt dette så er selskapet rett adresse og ikke et aksjeforum.
EnklestErBest
08.04.2025 kl 13:46 3720

Jadaok.

Vær vennlig å legge ut her den informasjonen du måtte få fra selskapet i sakens anledning.
Redigert 08.04.2025 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
peaf
08.04.2025 kl 13:47 3737

I det første svaret til deg beskrev jeg når de så kallade treskler gav rett til økt % royalty verre en så er det ikke. Det var godt beskrevet når kontrakten blev inngått, men trur du ikke på svaren du får så er det bare at søke videre.
peaf
09.04.2025 kl 06:58 3450

Leser Trump skal innføre toll på legemiddel før at de skall flytte produksjonen til USA, den mannen er nok blant de største idioterne i verden. Medisiner med patent kan de velge at produsere hvor de vil, de kan plusse på prisen om de vil tilverke dem i USA. Og hva skjer vid neste valg til senaten neste år, blir tollen reversert ingen kan lengre lite på det som USA sier. Og innvesteringen i USA er bortkastet det begriper ikke Trump, men folket vil ha de beste medisinerne og medicare og medicain får betale tollen altså skattebetalerne. Trur han er ute på svag is om han høyer priser på medisin, men han er dum nok at prøve. Vil tru det blir blodbad for republikanerne i kongressvalget som Cruz mente om han fortsetter i samme spor. Så får vi se om han legger toll på Cevira, men jeg er temmligen sikker på at han ikke gjør det.

Men hva gjør Hallerberg og Kitchen velger de at kutte kostnader og seie opp salgsteamet i USA, de blir vel ikke billigare i drift om alle priser skal øke i usa pga toll og høyere produksjons kostnader. Men som sagt behovet av medisiner forsvinner ikke i dårlige tider.
Merlin
09.04.2025 kl 22:27 3153

Trump har allerede reversert det meste. Inkl. Medicare: "Trump gives Medicare Advantage a big pay boost" https://www.axios.com/2025/04/08/trump-medicare-advantage-big-pay-increase. Og Kina blir nok løst det også ila noen dager.
..................................

Om godkjennelsen av Cevira kommer, vil det i tillegg til en milepælsutbetaling på antatt 11 mill dollar, tilsvarende ca 10,80x11 mill/27 120 820 =4,38kr, som i og for seg ikke er veldig mye, komme to andre effekter.

1 - LOA hopper da i utgangspunktet til tilnærmet 100%

2 - Man kan plutselig regne neddiskontering av inntekter man i et slikt binærcase overhodet ikke ville fått. Og her det snakk om milliardbeløp før neddiskontering. Det er uttalt at Cevira vil være en blockbuster. 1mrd dollar i årlig (peak) omsetning x12,5% royalty er 1,35 mrd kr. tilsvarende 50 kr. aksjen pr. år.

Om man bruker en multiplikator på 15 tilsvarer det 750 kr aksjen, før andre verdier i Pho - minus skatt si netto 560 kr. før neddiskontering, som gir en ca. verdi på si 500 kr. aksjen pr nå, etter godkjennelse og før andre risiki.

Men hvordan vil dette vurderes av markedet? Vil kursen gå til 70-85kr?

Da er det bare å kjøpe mer og sitte. Et markedsprispåslag på 20-35 kr. er alt alt for lite.
Tricky77
09.04.2025 kl 22:49 3125

11 milj. Dollar blir väl ca 110 milj kr
Merlin
09.04.2025 kl 22:54 3224

Som blir litt over 4 kr. pr aksje som beskrevet.

Men det er et lite beløp, sammenlignet med neddiskontering av fremtidige inntekter.

Som kjent har "Ingen" regnet inn verdien av en enorm fremtidig inntekt. Den er det viktige her. Ved godkjennelse går dermed LOA fra beregnet 0 til 100%!!!
SomSa
09.04.2025 kl 23:08 3206

Trump driver med storstilt svindel av sine landsmenn etter min mening. Hvor mange viste om toll utsettelse før det ble annonsert? Før børsen skulle stenge kunne vi lese i diverse media at "Trump anbefaler aksjekjøp". Heldigvis var jeg dum nok til å kjøpte diverse aksjer, inkludert PHO pga fyren. Jeg skjønte at noe var på gang. På Hegnar-TV hadde noen eksperter antatt at Trump skulle utsette tollen med 90 dager for å redde seg selv............

Stakkars de som har fått panikk og har solgt sine aksjer.
Redigert 09.04.2025 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Merlin
09.04.2025 kl 23:48 3199

SomSa har nesten rett?

Det var bare å kjøpe alt man orket i dag. Neste er at Trump kommer med en stor skattereduksjon. Det er jo også annonsert. Skal de få opp innenlands produksjon må de ha konkurransedyktig skattenivå.

Og han kommer vel til å få Kina i gang. De tenker penger.
Redigert 09.04.2025 kl 23:49 Du må logge inn for å svare