GÅTEN AXACTOR

Goldsmith
ACR 24.07.2024 kl 11:30 36910

Axactor prises til 1/3 av B2 Impact. Selskapene har like store gjeldsporteføljer og i 2023 tjente Axactor litt mer enn B2 Impact. I 2022 tjente Axactor nesten 30% mer enn B2 Impact. Ser vi på prisingsmultipler, er Axactor priset til under 25% av bok, og P/E ’23 er 3.4 (for videreført virksomhet). Hvordan kan det ha seg at Axactor er priset så lavt?

Flere faktorer teller med. Fredriksen eier 50%. Det reduserer likviditeten i aksjen. Videre er markedsverdien nå nær 1 milliard, noe som gjør at den kan gå under minsteverdien til flere fond. Det gjør ikke situasjonen bedre. Men det viktigste er selskapets historie. Etter starten med Endre Ragnes ved roret, har det fulgt en historie av dyre oppkjøp, nedskrivinger, og brutte løfter for selskapet. Det har fortsatt etter at Ragnes ble sparket ut av selskapet – ettersom dagens ledelse har ryddet opp og erfart konsekvensene av tidligere tiders for lave avskrivinger, for optimistiske innkrevingskurver, og et marked hvor skyldnerne har fått mindre tilbakebetalingsevne og -vilje i takt med høyere renter, lavere kjøpekraft og reguleringer som reduserer krav til konsumentens tilbakebetalingshastighet.
Men samtidig skjuler historien en ledelse som har bragt kostnadene ned på et veldig konkurransedyktig nivå, og et marked hvor flere aktører nå er mindre aggressive og forhindret fra å kjøpe porteføljer fordi de restrukturerer. Dermed har forventet rentemargin over markedsrenten gått opp, og forventningen til fremtidig inntjening i nye porteføljekjøp har gått betydelig opp. Det langsiktige bildet er derfor at inntjeningen vil gå opp mot et konkurransedyktig nivå.
Likevel er det kortsiktige bildet noe mer kludrete. Både i 4Q ’23 og 1Q ’24 kom innkrevingen inn på bare hhv. 93% og 85% av hva selskapet selv hadde anslått kvartalet før. Det er veldig svakt. Den kortsiktige inntjeningen er derfor svak og toppet seg i 1Q ’24 med bare EUR 721 tusen på bunnlinjen.
Men selv med fortsatt svak innkreving bør resultatet for ’24 kunne bli mellom EUR 15-20 millioner og for de neste fire kvartalene mellom EUR 20-25 millioner. Det gir en P/E ’24 på ~6 og P/E 12 måneder forward på 4 - 5. Det er meget lavt.

Som nevnt er pris/bok veldig lavt med under 25%. Den delen av porteføljen som ble kjøpt frem til og med 2020 under Ragnes har ikke full kvalitet. Per i dag utgjør den bokførte verdien ca. EUR 780 millioner og denne delen av porteføljen er allerede nedskrevet flere ganger. Men antar vi at mindreverdien i porteføljen – slik den prises i egenkapitalmarkedet i dag på ca. EUR 325 millioner – helt kan tillegges denne porteføljen – så er nedskrivingen på 42%. Det synes å være alt for høyt for en allerede nedskrevet portefølje. Vi skal selvfølgelig huske på at 2021 porteføljen på ca. EUR 115 millioner ble også kjøpt på et betydelig lavere rentenivå, men en nedskriving her utgjør ikke mye.

Et argument for lav prising er selskapets finansieringssituasjon. Selskapets gjeld er farlig nær gjeldsbetingelsene. Men da skal man samtidig huske at Fredriksen selv eier mye a gjelden, kan løse enhver egenkapitalsituasjon i baklommen, og har en historie av fairness ift minoritetsaksjonærer. Dette synes derfor ikke som en reell bekymring. Dette vil nok bli løst på gjeldssiden, og gjør det ikke det, får man følge på gitt dagens underprising av egenkapitalen!

Prisingen av Axactor synes å være fullstendig feil. Det synes tydeligvis innsiderne også. Det kan vi dessverre ikke legge for mye i fordi de som gruppe har kjøpt hele veien ned fra langt høyere kurser.
Men objektiv analyse tyder på at dette selskapet er feilpriset – dette kan være en gåte hvor løsningen er åpenbar; reprising.
Redigert 29.07.2024 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
19.11.2024 kl 10:11 5087

Nå skal du få litt hjelp.

Ta hele porteføljen og lat som du selger den til 102% av bokført verdi, og så ser du hva det gir i aksjekurs.

Lykke til!
YL
19.11.2024 kl 10:18 5073

Har begge disse "kursene" allerede jeg da. Det jeg også har er "kurset" i kritisk tenking. Derfor innser jeg at selskap der aksjekursen bare går ned har et problem selv om jeg har aksjer der. Du på den annen side synes å tilhøre de som er positive hele veien fra topp til bunn. Du ser ut til å ane problemene, men feier det tilside med regnestykker og vurderinger som for meg framstår som noe utenfor boksen. Når det er sagt så har jeg fremdeles aksjer i selskapet da oppside er ganske stor hvis man klarer å snu dette. Om nåværende ledelse klarer dette er jeg litt I tvil om.
YL
19.11.2024 kl 10:31 5051

Okay ? Låneporteføljens bokførte verdier ultimo q3 var ca Nok 16 milliarder. 2% av dette er Nok 320 millioner. Hva med dette er så kjempebra ?
Goldsmith
19.11.2024 kl 10:53 5007

Her viste du eksplisitt at du ikke helt forstår hva du holder på med!
En porteføljeverdi på 102% gir en aksjekurs på 17.50. Litt oppside altså
Goldsmith
19.11.2024 kl 11:30 4970

Forumet blir mer interessant for deg også om du holder deg til å argumentere for ditt syn i stedet for å tillegge andre meninger og atferd.
YL
19.11.2024 kl 12:17 4920

Jada, hvis man tar ek pr aksje pr 30 september og plusser på 2% av book value får man en bokført ek pr aksje på ca 17. Helt korrekt. Men for det første så er ikke dette aksjekurs, den er under 4 pt. I tillegg så skal disse 2% , og helst mye mye mer, innkreves over flere år til en vesentlig kostnad. Også jeg hadde vært kjempeglad om markedet ville vurdere Axactor til PB1, men selv Hoist og B2I prises kun til ca 0 7.
YL
19.11.2024 kl 12:20 4916

Har fått med meg at når man er uenig med deg så er man inkompetent og vil aldri kunne tjene penger på aksjer. Du selv må vel ha et substansiellt tap på Axactor nå ? Det har jeg , men veies opp og vel så det av blandt annet B2I.
Goldsmith
19.11.2024 kl 16:04 4748

Var det på kurset i kritisk tenking du lærte å sende innlegg til IR og ukritisk stole på svaret? :-)

Du er en morsom kar!

YL
19.11.2024 kl 18:03 4682

Dette var et kjempeargument. For hva kan man bare undres. Klart at når noen kommer med påstander jeg ikke kan se grunnlaget for så går jeg til kilden istedet for å sitte ved tastaturet og fabulere. Svaret jeg får der vurderer jeg like kritisk som det som måtte være grunnlaget for "tvilen". Så får det bare være slik at jeg mener at Axactor fremtrer som et selskap med store problemer der du ser et selskap med en lysende framtid. Når det gjelder analytisk tilnærming til caset kan vi og slå fast at vår faglige ballast må vi ha fått i to helt forskjellige utdanningsinstitusjoner. Når det gjelder q4 så indikerer meldingen fra selskapet at det blir ganske så begredelig. Bringer nok året under ett solid i minus. Håper de tar det som et skikkelig ryddekvartal. Så er det opp til den enkelte å selv vurdere hvordan fremtiden blir. Lese regnskap, vurdere markedsinformasjon. Selv hadde jeg i utgangspunktet stor tro på både Axactor og B2I. Det ene har begynt å innfri, det andre skuffet stort. Har fremdeles aksjer i begge selskap.
Snofall
25.11.2024 kl 17:05 4033

Jeg må si jeg undres på hva som egentlig foregår i dette selskapet om dagen. Relativt mange innsidekjøp igjennom året som har gått, samtidig som dårlige nyheter kommer på løpende band. Er tilstanden og kommunikasjonen så dårlig at ikke engang styret og ledelsen vet hvordan man skal løse denne floken?? Styret og ledelsen se for meg ut som handlingslammet. Noe som også bekreftes usagt når det er null innsidekjøp på ATL. Kunne vært interessant å høre hva styret mener om situasjonen som selskapet nå er i. Det ser ivertfall ikke ut som IR og CEO har noen plan på å berolige investorene med noe matnyttig i nærmeste fremtid.
Redigert 25.11.2024 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
spider
26.11.2024 kl 09:37 3854

Er vel denne som sender ACR i kjelleren igjen:
https://newsweb.oslobors.no/message/633135
Marvellous
26.11.2024 kl 09:44 3835

Lukter vel mer tvangssalg?
Denne er ikke noe nytt. Allerede bakt inn i kursen.

Tilbake i løpet av dagen.
Redigert 26.11.2024 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Onomatopoetiko
26.11.2024 kl 09:51 3809

AXACTOR-EVENT: Axactor ASA (Ticker: ACR) har en P/B på 0,2x og annonserte i forrige uke et stort salg samt en forventning om materielle nedskrivninger i Q4. Er dette tidspunktet for å kjøpe eller selge aksjen? Fredag 29. november kl. 14:00 kommer CEO Johnny Tsolis sammen med aksjeanalytiker Håkon Astrup fra DNB Markets til Xtrainvestor for å diskutere transaksjonen, fokus videre for selskapet og markedet generelt.
Axactor ASA er notert på Oslo Børs og spesialiserer seg på innfordring av misligholdt gjeld, både på vegne av tredjepart og gjennom oppkjøp av gjeldsporteføljer. Siden oppstarten i 2015, har selskapet etablert seg i 6 europeiske land og posisjonert seg som den mest kostnadseffektive aktøren i bransjen.
Hvis du vil stille spørsmål til selskapet, send de gjerne til info@xtrainvestor.com. (betalt event og tekst)
Vampyren
26.11.2024 kl 12:04 3661

Oslo (Infront TDN Direkt): S&P Global Ratings nedgraderer kredittratingen på Axactor til "B-" fra "B". Utsiktene endres fra stabile til negative.

Det fremgår av en oppdatering fra kredittratingbyrået mandag.

"Vi nedgraderte Axactor etter å ha justert ned våre prognoser for omsetning og ebitda, noe som førte til noe høyere gjeldsgrad enn forventet," skriver S&P.

De negative utsiktene gjenspeiler risikoen for en lavere rating dersom motvind i innkrevingsarbeidet vedvarer.
Marvellous
29.11.2024 kl 14:22 3240

Jeg har ikke tilgang til Xtrainvestor, men det ser ut som flere andre har.... (Se på aksjekursen nå;)
Noen som kan oppdatere oss her?

AXACTOR-EVENT:
Axactor ASA (Ticker: ACR) har en P/B på 0,2x og annonserte i forrige uke et stort salg samt en forventning om materielle nedskrivninger i Q4. Er dette tidspunktet for å kjøpe eller selge aksjen? Fredag 29. november kl. 14:00 kommer CEO Johnny Tsolis sammen med aksjeanalytiker Håkon Astrup fra DNB Markets til Xtrainvestor for å diskutere transaksjonen, fokus videre for selskapet og markedet generelt.

Axactor ASA er notert på Oslo Børs og spesialiserer seg på innfordring av misligholdt gjeld, både på vegne av tredjepart og gjennom oppkjøp av gjeldsporteføljer. Siden oppstarten i 2015, har selskapet etablert seg i 6 europeiske land og posisjonert seg som den mest kostnadseffektive aktøren i bransjen.

Hvis du vil stille spørsmål til selskapet, send de gjerne til info@xtrainvestor.com. (betalt event og tekst)
Redigert 29.11.2024 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Marvellous
29.11.2024 kl 14:47 3182

Herlig Tsolis!
Dette trengte vi. Tar av meg hatten for denne mannen i dag. Super bra jobba!!!
Redigert 29.11.2024 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
spider
29.11.2024 kl 19:24 2957

Synes det var en oppklarende og nyttig seanse. Gir meg litt håp for 25 og 26.
BK 26
03.12.2024 kl 14:18 2437

+8 mill aksjer omsatt off-market. Fredriksen som ruljerer terminkontrakt?
Goldsmith
05.12.2024 kl 14:41 2153

Store endringer i aksjonærsitsen i selskapet.

Totalt de siste 6 månedene, hvor det meste har skjedd siste måned -

har største SEB nominee konto kjøpt 3 millioner aksjer
Kistefos har kjøpt 3 millioner aksjer
Siljan Industrier har kjøpt 2 millioner aksjer
Stavern Helse og Forvaltning har kjøpt 600' aksjer
Spectatio Finans har kjøpt 400' aksjer

Og fondene har solgt sine aksjer.
Overhenget er stort - kursen rikker seg ikke mye til tross for betydelige endringer på aksjonærlisten
navnkalle
05.12.2024 kl 19:24 2049

Jeg har sett litt på forventet nedskrivning. Siste 11 kvartaler er snitt collection performance 97%, med en betydelig lavere performance siste 3-4 kvartaler. Ut ifra det tolker jeg at det må en nedskrivning på minimum 3%, men muligens høyere siden de siste kvartalene har vært dårligere. Målet for selskapet er jo å ligge på +\- 100%. Det som taler noe imot nedskrivning er at de fikk til et salg på ca 100% (102%) av bokført verdi. Jeg velger å se bort ifra dette, men innser at det kan føre til feil tall. ERC er på ca 2600 Milliarder euro. 3% -5% av dette tilsvarer 78-130 millioner euro. Av dette er allerede 12 tatt tidligere i kvartalet. Slik jeg ser det forventes det en nedskrivning på 66-118 millioner euro. Er det noe jeg misser? Burde jeg bruke et annet grunnlag enn ERC for nedskrivning? Hvis dette stemmer, er det drøyt minus i år!
Goldsmith
06.12.2024 kl 09:33 1880

Selskapet har kommunisert at det blir en vesentlig nedskriving og at nedskrivingen ikke medfører at selskapet bryter dagens lånebetingelser. Det betyr at nedskrivingen ikke kan være større enn ca EUR 100 mill i kvartalet.

Dagens innkreving er langt lavere enn både ERC kurven og de kvartalsvise estimatene. Men det betyr ikke at hele ERC kurven skal tas ned. Det er fronten av kurven som er "feil". De siste 4 kvartalene ligger innkrevingen på 89% av kvartalsetsimatene når en tar ut porteføljesalg fra innkrevingstallene.

Tar en ned frontenden av ERC kurrven med 10-15% men legger noe tilbake (mao en estimerer at innkrevingsbortfallet er syklisk og ikke strukturelt) så vil nedskrivingen ligge på ca EUR 50 millioner. Et av målene med nedskrivingen er å få en forventningsrett ERC kurve i etterkant slik at innkrevingen kan komme på 100% eller over. Det kan tale for at man tar i litt ekstra. Jeg har anslått EUR 50 millioner før, nå tror det er mer sannsynlig at nedskrivingen kommer opp i EUR 50 - 80 millioner - mao sørger for at tiden med underinnkreving er over selv om sykelen med dårlig innbetalinger blir lengre enn en tror!

Redigert 06.12.2024 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
HALLOA
09.12.2024 kl 14:42 1520

Nordea spår super år for finans aksjer - blant annet ACR
HALLOA
09.12.2024 kl 14:57 1501

Analytikeren anbefaler at mer risikovillige investorer vurderer inkassoselskaper – og særlig Axactor.
lynx
09.12.2024 kl 16:46 1408

Tar det som et tegn på at analytikeren posisjonerer seg for en mulig emisjon og gjør sine hoser grønne med tanke på coroporate oppdrag.
Konsernsjefen
09.12.2024 kl 17:42 1332

Torstein Tvenge som var nest største aksjonær er nå helt ute av aksjonærlisten med sine 10.000.000 aksjer. DNB BANK ASA MEGLERKONTO INNLAND står nå oppført med desse. Forklarer den store posten 04.12, men hvem som overtar dem fra meglerkonto blir jo spennende å se.
HALLOA
11.12.2024 kl 09:27 1019

"Store ulv" ligger vel i sivet og venter.
Kjøper han, blir han nødt til å by på hele selskapet.
HALLOA
11.12.2024 kl 10:31 954

Følg med Intrum AB - svensk inkasso.
Kvike11
11.12.2024 kl 10:35 945

Forventer også at kursen snart kommer op over kurs 20 igen.
De tjener penge hver eneste dag og mangler ikke penge.
Inkasso har altid været en guld grubbe, men ikke de sidste år..
Jeg tror kursen skal betydeligt op.
De har også lovet udbytte fra 2025, senest i 2026
Abu
11.12.2024 kl 12:08 868

Sjå på kjøpsida no, 15 gongar større enn salsida.
Dette blir bra, vi er snart over 4 igjen.
Kvike11
I dag kl 07:59 563

ACH har tjent ca 40 mill i 4 kvartal på omlægning af lån.
Må give kraftig stigning i aktie kursen.
De betaler også godt ned på gæld.
HALLOA
I dag kl 12:17 373

Tiden er nå kommet for inkasso selskapene.
Flere og flere går konkurs ser det ut til.
Mange banker bruker også inkasso selskapene .
Abu
I dag kl 19:59 117

Lånar du pengar, så skal du tilbakebetale lånet ditt med den rente du har akseptert. Dette er ein grunnpilar i kapitalismen.

Derfor er eit innkasso -lutlag like viktig som den mest profitable bank!

Meldinga idag er veldig god og lovande, snart er vi tilbake med inntening på line med B2I, og mest 10% opp idag er, trur eg, starten på ei lenge venta og rettvis reprising av ACR!