10 Høykvalitets Utbytteselskaper på Oslo Børs

Didrik Lysvoll
UTBYTT 28.07.2024 kl 13:10 1918

Hei, og god søndag til dere alle! Mens helgen går mot slutten og en ny uke nærmer seg, vil jeg gjerne dele et innlegg om 10 høykvalitets utbytteselskaper på Oslo Børs. Dette er spesielt spennende for dere som ser etter solide utbytteaksjer.

10 Høykvalitets Utbytteselskaper på Oslo Børs

For utbytteinvestorer er det avgjørende å finne selskaper som kan levere solide og stabile utbytter. Ved hjelp av vår nye plattform InvestWiser v1.4 har jeg identifisert 10 selskaper som oppfyller strenge kriterier, inkludert:

- Gjeldsgrad (D/E) < 150%: Sikrer håndterbar gjeldsbelastning.
- Avkastning på egenkapitalen (ROE) > 10%: Indikerer lønnsomhet.
- Kontantkonverteringsgrad (CCR) > 60%: Viser evnen til å omdanne inntjening til fri kontantstrøm.
- Standardavvik i EPS-vekst (SD EPS 4Y Y/Y) < 50%: Reduserer risikoen for store svingninger.
- Direkteavkastning (Div Yld) > 1%: Attraktive utbytter.
- Fremtidsrettet P/E (Fwd P/E) < 20: Hjelper til å identifisere rimelig prisede selskaper.
- Markedsverdi (MktCap) > 1 milliard kr: Sikrer tilstrekkelig størrelse og likviditet.

Eksempler på solide utbytteaksjer

De 10 selskapene som oppfylte mine kriterier er: Orkla (ORK), Gjensidige Forsikring (GJF), Borregaard (BRG), Veidekke (VEI), Atea (ATEA), AF Gruppen (AFG), Europris (EPR), Bouvet (BOUV), Kid (KID) og Multiconsult (MULTI). Disse selskapene har sterke nøkkeltall som utmerker seg i forhold til resten av markedet.

Bygging av en likevektet utbytteportefølje

Ved å bruke disse aksjene kan man sette sammen en likevektet portefølje. Min analyse viser at denne porteføljen har en Beta på 0,45 og en Alpha på 1,57% sammenlignet med hovedindeksen OSEBX det siste året, noe som betyr historisk lavere volatilitet samt noe bedre avkastning. Porteføljen har også en gjennomsnittlig direkteavkastning på 4,5% og en gjennomsnittlig kvalitet rangering på 96 i vår rangeringsmodell. Noe som samsvarer med mine krav for å finne høy kvalitets utbyttebetalende selskaper som er stabile, solide og effektive.

Avsluttende tanker

Verktøyene gjør det enklere å identifisere høykvalitets utbytteselskaper. Det gir en solid utgangspunkt for videre analyser, men husk å gjøre en grundig vurdering før du tar investeringsbeslutninger. De nevnte kriteriene og selskapene er ment som inspirasjon, ikke anbefalinger.

Ønsker dere alle en fortsatt hyggelig søndag! For de som ønsker å lese hele artikkelen med alle detaljer og bilder, kan dere gjøre det her: https://www.investwiser.net/post/investwiser-v1-4-10-høykvalitets-utbytteselskaper-på-oslo-børs

Disclaimer: Jeg har utviklet plattformen. Innholdet er ikke investeringsråd, men ment som inspirasjon. Våre rangeringsmodeller er også kun en pekepinn og ikke en endelig beslutning.
Slettet bruker
28.07.2024 kl 19:22 1678

Jeg har 4,85% på innskudd i Handelsbanken.
Renteinntekt har skatt på 22%.
Hovedstolen er inntakt.

Utbytte med et snitt på 4,5% og skatt på 37,8% og en investering som kan falle til dels betydelig fremstår som en dårlig deal.

Det er for mye fokus på utbytteaksjer her og på SOME.
Didrik Lysvoll
28.07.2024 kl 23:23 1308

Jeg forstår absolutt poenget ditt og ser at mange andre har valgt noe samme tilnærming. Du har nok helt rett i at utbytteaksjer er i vinden, og har vell vært det i lang tid. Derfor tenkte jeg at det var interessant å skrive om det, ettersom så mange er interessert i det. 😅
Slettet bruker
29.07.2024 kl 13:31 840

Flott innlegg og flott tjeneste du har utviklet bare så det er nevnt.

Interessant nok kom FA med en stor artikkel om nettopp utbytteaksjer. Ikke uventet flere sparebanker med direkteavkastning på 4,75 til 6,25%.

Eller er det interessant å se på eksponeringene i de ulike utbyttefondene, Heimdal, Fondsfinans, Landkreditt og Sparebank 1. De har tydeligvis ikke samme strenge kriterier som du har brukt i dine seleksjon.
Didrik Lysvoll
29.07.2024 kl 18:20 555

Tusen takk! Jeg leste faktisk artikkelen tidligere i dag, og norske sparebanker er et populært valg blant utbytteinvestorer pga deres solide historikk. Jeg satte forresten strenge kriterier her da jeg ønsket å finne kun et fåtall antall selskaper. Om jeg fjerner kravene til gjeldsgrad (D/E) og kontantkonvertering (CCR), inkluderes flere sparebanker som DNB, Sparebank 1 SMN, Sparebank 1 Østlandet, Sparebank 1 Nord-Norge, Pareto Bank, blant flere selskaper. Kravet til stabil inntjening fjernet også mange sykliske selskaper fra energi, shipping, osv. som også er veldig populære blant utbytteinvestorer. Målet var å finne stabile og solide selskaper her på en ellers syklisk dominert børs, hvor kravene til gjeldsgrad fjernet sparebankene pga deres høye belåning, hvor de ellers absolutt kan være gode kandidater avhenger av investeringsfilosofien.