Møtet mellom USA og Kina "went very well"

Slettet bruker
REC 02.12.2018 kl 01:57 5619

Meldinger fra Twitter, som igjen refererer til kinesiske medier, sier at det ikke blir innført økte tollsatser fra 1. januar. Hvis dette stemmer har vi REC-aksjonærer kommert veldig godt ut av denne middagen. Vi hadde egentlig alt å tape etter min mening, men nå forsvinner straffetollen som planlagt fra 19. januar og REC får tilgang til det kinesiske markedet igjen. Tror ikke vi går flere 100% på mandag som mange tror, men vi ser nok en jevn stigning til over kronene i løpet av desember. Kan ikke skjønne at short ikke begynner å dekke seg inn nå. Tror derimot det ikke blir like eksplosivt som mange tror da den generelle interessen for REC er laber.

Edit 1: Meldes uoffisielt fra begge sider at møtet "went very well" og at forhandlinger fortsetter. Eskalering av handelskrigen virker å være avblåst.

https://uk.reuters.com/article/uk-g20-argentina/trade-summit-between-trump-and-chinas-xi-went-very-well-u-s-aide-idUKKCN1O031T?feedType=RSS&feedName=topNews

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-01/trump-opens-dinner-china-s-xi-with-truce-in-trade-war-at-stake

Edit 2: Nå meldes det om at eksisterende satser også skal justeres ned.
Redigert 20.01.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2018 kl 02:25 5570

Dette kan bare oppsummeres som fantastiske nyheter for oss REC-aksjonærer. Fra og med 19. januar har REC full tilgang til det kinesiske markedet igjen og 5 tunge år er over. Det er bare å fyre opp reaktorene og få ned produksjonskostnadene. Konkurrentene skal få slite med å holde følge nå.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 03:12 5500

Ja, dette er gode nyheter.
Hva tror dere strategien er for de som sitter short nå?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 03:27 5471

Tøm og røm ? Håper vi blir ferdige med dette shortpakket en gang for alle nå. Mange har gjort store penger på denne straffetollen. De kan finne seg andre bytter nå. For de som fortsatt sitter på posisjoner er det bare å føle medfølelse. De rakk ikke å komme seg ut og ser nok ikke noen gevinst på shortposisjonen sin.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 03:48 5441

Dertil kommer at saudi og russland er enige om å holde oljeproduksjonen nede. Det burde bidra til å presse oljeprisen oppover, noe som også er positivt for REC. Miljøforegangslandet gnir seg som vanlig i hendene over slikt ?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 04:09 5417

REC gikk 5% på rød børs på fredag. Regner med det blir full fest på OB mandag så da regner jeg med at REC er på topplista når vi avslutter dagen.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 04:59 5367

Offisiell melding fra det hvite hus slår fast at tollnivåene blir stående uendret fra 1. Januar og at Kina forplikter seg til å kjøpe mer fra bla energisektoren.

Eneste skjær i sjøen er at tollsatsene blir økt til 25% dersom de ikke kommer til enighet om en avtale innen 90 dager.

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-press-secretary-regarding-presidents-working-dinner-china/
Redigert 02.12.2018 kl 05:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2018 kl 08:12 5194

Får vi den over 1 kr allerede til uka?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 08:21 5147

Nei.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 09:28 4924

Dersom det blir en shortskvis kan vel kursen eksplodere. Men det kommer vel an på nå de shortede aksjene må leveres tilbake. Jeg hadde gjerne sett 0,99 øre 22 desember , og deretter en spleis.
gopilots
02.12.2018 kl 10:04 4745

Det er vel ganske åbentlyst at kursen skal stige ganske betrakteligt (over 1,5) på kort tid hvis Rec får tilgang til Kina. Det kommer vel fuldstændig an på hvad Rec vælger at gøre, hvilke informationer de får fra gennem deres US kanaler. I det mest positive scenarie kunne man sagtens forestille sig at REC vælger at meddele markedet at man indenfor xx dage/uger forventer at øge produktionen og fremægger en handlingsplan for 100% udnyttelse af resurserne med herunder genansættelse af personale.

Hvis det fremtidige perspektiv ændres bare en smule mod en lysere fremtid er det selvklart at Rec kommer til at stige kraftigt, ikke kun på den fundamentale men på den korte bane fordi der skal lukkedes short.

Jeg mener disse nyheder er en helt klar game-changer for REC og jeg tror ledelsen har ventet på noget sådant og snart vil melde noget positivt ud.

Spændende tider..:)
Slettet bruker
02.12.2018 kl 10:24 4637

Bra Garjana - jeg tror REC stiger hvertfall til kr 0,85,- i morgen for det er først der det er teknisk motstand nå :-)

Herlig.
sognoksen
02.12.2018 kl 10:46 4545

Er ingen teknisk motstand når tollen blir borte tviler på at noen selger til 85øre her er en ting som gjelder nå hold på aksjene dette vil stige mye
Slettet bruker
02.12.2018 kl 10:54 4486

Disse tekniske motstandene har jeg null tro på når det fundamentale nå endrer seg. Nå er det bare snakk om når folk begynner å gevinstsikre. Dessverre har det vist seg at REC-aksjonærer tar gevinst når man er noen øre i pluss.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 10:58 4457

Over 1 kr før Jul
Og 1, 5 første uke i 2019 og kan gå til 2 Kr
Redigert 02.12.2018 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:07 4393

Gevinstsikring på dette nivået kan bare gjøres med ytterst få aksjer, da omsetningen har vært begredelig og følgende må vi et godt stykke opp før gevinstsikring ikke bare blir grådig svelget av folk som nå skal inn. Hvis man f.eks, får en omsetning på 100-200 mill aksjer på mandag, så skal vi høyt. Om vi får det, er selvsagt en helt annen sak. Denne «vapenhvilen» kom jo ikke akkurat som en bombe, så hvor mye legger folk i denne nå?

I hvert fall meget positivt at evalueringen ikke kommer før godt etter straffetollen går ut. Kina skal ha passe baller for å fortsette denne nå.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:18 4326

Slettet bruker skrev En fin figur du. hmmm
Du virker å være en som er glad i figurer og sikkert bruker TA for alt det er verdt. Ikke kom å si at TA overgår det fundamentale. Det blir for dumt, selv for REC.
nemi's
02.12.2018 kl 11:26 4288

Absurd å lenger tenke seg at straffetollen skal forlenges etter 19.jan.

REC er utsatt for antidumping duty fra 2014. Men REC dumper slett ikke polysil i det kinesiske markedet. Indexpris i Kina er nå like lav som i ROW-markedet, fordi kineserne selv sørger for heftig priskonkurranse innenlands.

REC vil ikke utgjøre noen trussel mot kinesiske produsenter med sitt salg av solargrade FBR i Kina. Tian Hong REC selger nå uansett second grade kvalitet innenlands.

Det høres usannsynlig ut at MOFCOM kun av politiske grunner 19.jan skal videreføre straffetoll mot REC og Hemlock, når vi vet at Lighthizer har forpliktet seg til å ivareta disse produsentes interesser. Når mer kinesisk energy-import er prioritert område å vise fremgang til innenfor kommende 90 dagers implementeringstid, så vil det være en direkte provokasjon fra kinesisk side å forlenge polysil tariffer av liten økonomisk verdi i samme tidsrom. Legg til at kineserne for en måned siden opphevet tariffene mot polysil fra EU. TT har alltid fremhevet at REC har god forbindelse med myndighetene i Kina og USA.

Og husk at REC er partner med statseide Yousergroup i Tian Hong REC. Det er bare å ringe Mr. Pang, så får du kjøpt kinsesisk FBR: http://www.cccme.org.cn/shop/cn1722616279/contact.aspx
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:26 4287

grabein: Godt poeng angående gevinstsikringen, men jeg mener den uansett når den kommer vil være unødvendig hemmende for kursutviklingen. Holder man på aksjene når det nå stiger vil man kunne få igjen langt mer enn det man tror.

Våpenhvilen kom kanskje ikke som noen overraskelse men det viktige her er at vi nå med 100% sikkerhet kan si at REC har full tilgang til det kinesiske markedet fra og med 19. januar. Det er det som er nyheten her. Denne straffetollen har vært utnyttet av shortere for alt den er verdt. Vi befinner oss nå på 70 øre!!! Med åpent marked og full produksjon hører REC hjemme en plass mellom 1-5 kr.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:29 4265

TA min hånd å la oss vandre. På OSE er det rottene som styrer. Ingen andre. Vil forundre med mye om de ikke danser på bordet nå.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:32 4246

Forøvrig blir det spennende hvordan REC nå vil bli omtalt i nyhetsbildet. Jeg forventer en uttalelse fra TT i løpet av de første dagene angående veien videre for REC. Dersom norsk finanspresse har noen form for faglig forankring bør det nå komme noen nyhetssaker om det eneste selskapet på OB som faktisk blir direkte påvirket av denne våpenhvilen. Det er også på sin plass å få i tale denne JUM som nå i fem år har brukt handelskrigen til å snakke ned selskapet ved hver anledning. Han bør vel nå komme løpende ned til redaksjonen i ren seiersrus.
bel68
02.12.2018 kl 11:36 4216

Fantastiske nyheter på en søndag morgen no begynner reisen til himmelen ...........Stay long in Rec
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:38 4196

Noen av meglerfirmaene må vel også oppjustere kursmålene nå. Er det Arctic som har kursmål på 40 øre? :P
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:40 4176

Eier du aksjer i rec?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 11:59 4070

Det er vel innlysende. Vært med ned i tre år fra ca 1,30. Etter en tung høst ser det nå mye lysere ut.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 12:31 3917

Ikke tvil om at det ser lysere ut. Men, jeg blir ikke overrasket om at shortsiden klarer å hilde kursen nede på kort sikt. Det er tross alt en mengde aksjer som skal løses inn og de tar ikke tap før og om det blir nødvendig. Vi trenger en bekreftelse fra TT at de nå er inne på det kinesiske markedet igjen. Det spørs on en slik melding kan gis før det kommer en offisiell melding fra Kina,19. Januar, eller et par dager før. Men, tror det kommer. Det er under 60 dager til, og en melding om fortsettelse av straffetoll ville være en krigserklæring fra kineserne. Dessuten, toll påpolysilikon startet på mange måter krigen for 5 år siden. Som symbolsak vil det være bortimot umulig for Kina å fortsette denne tollen, mener jeg.
Jeg håper at alle longere tviholder på aksjene sine fram til da, og ikke blir fristet til gevinstsikring under krona. Dette er tidenes mulighet, tenk om det samtidig kommer en melding om intensjonsavtale om samarbeid med en større batteriprodusent....
Det blir jul i år også ?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 12:41 3866

Veldig enig med deg. Har selv en tidshorisont frem til Q2. Da håper jeg produksjonen er 100%, råvareprisene har steget noe slik at REC tjener penger og at shortgjengen har funnet seg et annet bytte. Alt innenfor batteriteknologi blir ren bonus og jeg tror det kan ta flere år før vi hører noe mer konkret rundt dette med den passive ledelsen som finnes i REC.
Ramajama
02.12.2018 kl 12:48 3816

Hmm, dette er nesten for godt til å tro. Ikke fare for at en journaliststudent kommer opp med en negativ vinkling i morgen, slik at vi forsvinner ned til 50 øre?
Slettet bruker
02.12.2018 kl 12:53 3792

Ser man på historien bør det komme en negativt vinklet sak med krigsoverskrifter i morgen etterfulgt av "ekspertuttalelser" fra ulike meglere utover uka.
nemi's
02.12.2018 kl 12:55 3783

Oppdatert fra Bloomberg:

“It’s an incredible deal. It goes down, certainly -- if it happens, it goes down as one of the largest deals ever made,” Trump told reporters aboard Air Force One as he returned from Argentina. “China right now has major trade barriers -- they’re major tariffs -- and also major non-tariff barriers, which are brutal. China will be getting rid of many of them.”
Slettet bruker
02.12.2018 kl 13:02 3737

Ja, produksjon av nye typer batterier tar nok en del tid , men planlegges må det uansett. Ellers, er jeg enig angående TT som hadde gjort seg særs dårlig som vekkelsespredikant. Og JUM har jo egentlig forsøkt å male fanden på veggen hele tiden. Håper Tusk tar de to med seg til mars. En mer visjonær og offensiv ledelse hadde vært det man hadde trengt nå.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 13:03 3723

Da må vi ikke glemme at mange av disse ekspertene har sin egen agenda som ikke er forenenlig med suksess for REC....
Slettet bruker
02.12.2018 kl 13:30 3609

Har sendt inn tips til alle norske finansaviser om hvordan helgas møte kan påvirke REC. Har da nevnt spesifikt bortfallet av straffetollen i januar.
Fikk akkurat en positiv tilbakemelding fra DN:

"Takk for epost med innspill. Vi er på saken."

Kan godt være et standardsvar, men lov å håpe på et oppslag i morgendagens avis.
Redigert 02.12.2018 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Sashaa
02.12.2018 kl 14:00 3472

Re Kawas

Håper du har rett i shorterne vil få kursen ned. Jeg tror kursen åpner over 70 og fort går til 0,85. Jeg vil ikke ta sjansen og fra starten vil kjøpe selv om det åpner over 0,80. Det blir spennende og moro imorgen.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 14:06 3419

Vi er nok ganske garantert at media (Hegnar) vil forsøke å svartmale / dysse ned denne saken, det eneste de har er at dagens silisiumpriser gir liten eller null avanse på regnskapet på kort sikt. Prisene må opp for at man skal tjene penger. Men enda viktigere er jo at det nå endelig vil komme en del cash fra lagersalg.
Redigert 02.12.2018 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2018 kl 14:53 3281

Ja, det blir spennende. En mer krismatisk ledelse hadde vel vært ute i media og ønsket alle aksjeeiere god jul.... TT og JUM gjør neppe det. Hadde forøvrig vært greit å få julelønna før kursen raser oppover, men det skjer formodentlig ikke.
halvpris
02.12.2018 kl 14:58 3267

Kjøper ikke JUM i morgen ja så sier det meget om at mannen driver ett dobbelspill.
Slettet bruker
02.12.2018 kl 15:10 3217

1/2 pris - ja det hadde vært noe, et innside kjøp i morgen.... Da tror jeg vi raskt ser EMI nivå :-)
nemi's
02.12.2018 kl 15:19 3175

TT og JUM har jamret om handelskrigen til alle tider de har vært å treffe. Så nå får vi se hva denne ledelsen evner å få til hvis det skulle bli en snarlig ende på import-tariffene.

REC må (re-) kvalifisere kinesiske wafer-produsenter til å oppgradere produksjonslinjene til å bruke FBR-granuler. Hvis produsentene nå vil og kan bruke FBR. Mye har skjedd siden 2015, da REC sist solgte i Kina. Høykvalitets polysil er billig i Kina, og REC produserer second grade FBR-A.

At REC kan komme inn i det kinesiske markedet er uansett er premiss for at ML skal ha en fremtid. Som TT sa på Q3, REC kan oppgradere produksjonen i ML til å produsere mono-kvalitet ved relativt lave investeringer, dersom det finnes kunder som etterspør mono. Og det vil det definivt være i Kina. Slike fremtidsrettede investeringer kan også tenkes at JUM kan få forpinte aksjonærer til å være villige til å være med på. I tillegg husker dere at det i Yulin ble snakket om at REC skulle opprette felles salgskontor med JV-partner... men som ble lagt på is i 2015... og som kan bli høyaktuelt igjen.

Uansett ASP og ebitda fra FBR-produksjonen utover i 1H-2019, REC vil nå i det hele tatt igjen kunne vokse og være interessant for ansatte, kunder og investorer.