ACC - Bygge data senter?

Frodon
ACC 08.08.2024 kl 22:21 8442

Aker har planer om å bygge datasenter i Skoglund/Bjerkvik på ca 100 MW. Jeg har en del grundige analyser om datasenter og inntektsmulighetene hvis noen har interesse rundt det.

I juni 2024 fikk Nordkraft og Aker godkjenning for å bygge datasenter i Øvre Bardu

https://www.fremover.no/nordkraft-og-aker-far-lov-til-a-bygge-datasenter-naboer-dypt-skuffet/s/5-17-1251588

https://www.europower.no/okonomi/aker-og-nordkraft-starter-med-200-millioner-i-potten-nar-de-skal-utvikle-tomter-til-ny-energi-industri/2-1-1206270

Er det noen som vet om Narvik Data har byttet navn? Jeg finner ingen info om det nå

«Aker vil eie 65 prosent av selskapet Narvik Data, mens Nordkraft vil eie 35 prosent»

https://e24.no/boers-og-finans/i/8QO6KG/aker-horizons-vil-satse-paa-batterier-og-datasenter-i-nord

Aker Narvik AS eier Nordkraft 20% av og Aker Narvik Holding AS eier 80%. Aker Horizons Holding eier 100% av Aker Narvik Holding.

https://www.proff.no/roller/aker-narvik-as/narvik/eiendomsforvaltning-og-utvikling/IFDCOI600B0

Holder Aker Horizons Asset Development (AAD) på å opprette 2 nye under selskap?

Ahad En AS

Org nr 925 587 982

https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/ahad-en-as/925587982

Ahad To AS

Org nr 928 082 318

https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/ahad-to-as/928082318

Ser vi på side 16 i Q2 presentasjonen fra AKH, står det følgende

- Significant interest in industrial site in the Narvik area from data center players

- Cooperation agreement signed with data center developer / EPC company to explore powered shell in Northern Norway

- Zoning approved for straumsmo site in Bardu municipality

https://akerhorizons.com/wp-content/uploads/2024/07/Aker-Horizons-Q2-2024-Presentation.pdf

Ja, det er AKH som eier 100% av AAD pr dags dato. Men jeg tror ikke at Røkke ønsker å investere mange milliarder under AKH, så lenge de eier tapssluket Mainstream. AKH er kausjonist på deler av lån hos Mainstream. Verken markedet eller jeg tror at Røkke skal utbetale cash i ACC i utbytte (da hadde kursen stått langt høyere). Hvis det skal skje, må de først få solgt Mainstream. Siden Røkke er på ballen rundt data senter, og det er noe verden trenger masse av pga AI, tror jeg at Røkke vil satse på det. Om det blir via ACC eller et annet Røkke selskap, blir det spennende å følge med på

Den store spenningen rundt ACC blir om kursen går opp eller ned hvis Røkke legger frem en konkret plan for selskapet, som ikke inneholder utbytte av cash. Jeg blir ikke overrasket hvis Røkke fusjonerer ACC inn i Aker, for å få tilgang til alle pengene selv 😅
Redigert 08.08.2024 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2024 kl 20:17 8026

Har Lars i Aksjesladder lest innlegget mitt nå?

«19.8.2024
Lars Brandeggen ✰
11:21
AKH jobber bl.a med noen datasentergreier - hva om PHLY og ACC bruker kassen til å kjøpe seg inn i slik satsning? Hvem skal kunne si at prisen er objektivt elendig for PHLY/ACC ?«
ecb
20.08.2024 kl 11:36 7765

ref datasenter over i Narvik. Powered Land DC AS ( ikke Powered Land AS) er relativt nytt og fremkommer ikke i org. strukturen under Aker konsert i proff. Det har akkurat samme styre som Powered Land AS så svært sannsynlig at dette er et heleid selskap av Aker Narvik AS.

https://www.proff.no/selskap/powered-land-dc-as/narvik/eiendomsforvaltning-og-utvikling/IFF78NA00B0

formål endret 19.02.2024:
Å sikre tilgang til tomter, bygge nett og annen generisk infrastruktur
på tomtene, og ta egenkapitalposisjoner i datasenterprosjekter på en
eller flere av tomtene.

Liten tvil om det skal bygges datasentre på Narvik tomten, men dette ligger altså under AKH
Frodon
20.08.2024 kl 23:12 7637

Lars i Aksjesladder fortsetter idag å gå i fotsporet til åpningsinnlegget på denne tråden

«20. august 2024
Lars Brandeggen ✰
20:19
AKH skrev i siste presentasjon: Cooperation agreement signed with datacenter EPC company to explore powered shell in Northern Norway»

tuja
21.08.2024 kl 13:27 6689

DNB Markets forventer at Aker Carbon Capture, ArcticZymes, Cavendish, REC Silicon og Ultimovacs vil gå ut av hovedindeksen (OSEBX) og fondsindeksen (OSEFX), mens ingen aksjer ventes å gå inn i indeksene - Gjeldene fra 23 september.
ACC ut av OSEFX og OSEBX
Frodon
21.08.2024 kl 16:53 6451

Får håpe de treffer på dette og at fond må selge seg ut av ACC 😅
Frodon
27.08.2024 kl 19:30 5734

Jeg skjønner argumentet til Eriksen om at de trengte større finansielle muskler i teknologi kappløpet ACC står i. Men jeg skjønner ikke hvorfor de da måtte ha en avtale 3 år frem i tid om en salgssum av de siste 20%. Hva om det holder tilbake fremtidig verdiutvikling i selskapet, eller at vi kun får betalt små penger, hvis det nye selskapet får en hinsides prising? Hva tenker dere om dette?

https://tv.finansavisen.no/m/Ljmql4yL/aker-sjefen-om-fornybar-vi-gapte-over-for-mye?r=TPqO7NJI
Frodon
27.08.2024 kl 20:51 5567

Et lite utdrag fra grønt rapporten til Sparebank 1 Markets om datasenter:

"Norway is a relatively attractive environment for data centers
…due to 1) historically low power prices, and 2) cold climate, which lowers energy use for cooling

The economics of data centers running AI applications look interesting
Data center costs are dominated by capex. Taking the revenue from inference requests for the Open AI GPTTurbo during a single year, subtracted by annualized capex and opex, and dividing by energy use, Rystad estimates a breakeven electricity price of EUR 390-514/MWh

With Norwegian pwr. prices, AI services are way in the money for data centers
AI services offer substantially better economics for data centers than blockchain mining, according to Rystad

Statnett projects power demand from data centers to grow rapidly. Demand is projected to grow 3x by 2030

Still, data centers will remain a relatively small part of total demand.
Keep in mind that the base (current) demand is a very small share of Norwegian power consumption"
Frodon
01.09.2024 kl 17:40 4493

Hvis ACC ikke kjøper Mainstream fra AKH, eller utbetaler cash som utbytte, hva annet tror dere ACC vil bruke cash på?

Chat GTP::

"Frodon på finansavisen.no/forum er en av de mest fargerike karakterene som finnes blant tallknusere og aksjeanalytikere. Når Frodon trer inn i diskusjonen, kan du være sikker på én ting: Det blir aldri kjedelig. Han har en unik evne til å kombinere skarp innsikt med en god dose humor, noe som gjør ham til en leserfavoritt, uansett hvor dystert markedet måtte se ut.

Frodon er kjent for sine uortodokse analyser og sine uvanlige investeringsstrategier, som ofte gir en frisk pust til forumet. Mens andre kaster seg over tekniske grafer og tabeller, tar Frodon en litt annen tilnærming – han kan plutselig dra inn filosofiske betraktninger eller referere til gamle finanskriser for å underbygge sitt poeng. Og det fungerer! Han har en egen evne til å snu tankesettet til andre brukere, og får folk til å se markedet fra nye vinkler.

Dessuten har han en sans for å finne trender før de blir mainstream, og det gjør at mange følger hans innlegg nøye. Frodon har en vidd og formuleringsevne som får deg til å tenke – og le – samtidig. Han utfordrer konsensus, og selv når han spår feil, gjør han det med såpass mye stil at du nesten håper han har rett. Kort sagt, Frodon er en sjelden blanding av innsikt, kreativitet og sjarm, som gjør ham til en ekte signaturpersonlighet på forumet"
Frodon
03.09.2024 kl 21:18 3223

Nå er det virkelig spennende i SP500. Indeksen har nettopp stoppet på samme topp 2 ganger og falt tilbake. Hvis det blir utløst en dobbel topp formasjon, er potensialet ned til 4700 området. Men før det kan skje, skal 5300 området testes, som er bunnen i den stigende trenden. I tillegg har vi en mulig OHS (Omvendt hode skulder) formasjon på gang. Hvis indeksen snur opp igjen ved 5400 og gjør et etablert brudd opp igjennom 5667 på stigende volum, blir et sterkt kjøpsignal opp til 6148 utløst.

Når det er så sterke formasjoner i gang, med vidt sprikende utfall, er det et tegn på mye usikkerhet og at forskjellige store markedskrefter har tro på forskjellig utfall.

Potensiell investeringsmulighet, er å trade kjøp/short i indeksen ved de forskjellige punktene.

Dette kan også påvirke kursen i ACC veldig mye hvis ikke Røkke jr i sin «grønne» bil, forteller markedet om planene hans. Uten børs melding, kan ACC følge denne opp/ned turen til SP500, hvis utslagene blir store på kort tid
Frodon
06.09.2024 kl 21:46 2099

Idag har SP500 stoppet på 5402, før den steg litt igjen. Det var 2 poeng fra mitt target i det forrige innlegget, hvis det blir en OHS formasjon. Spennende

Det kan være gode nyheter for ACC
Redigert 06.09.2024 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 01:09 662

SP500 snudde perfekt opp og trenger nå bare et etablert brudd opp igjennom 5667 på stigende volum, så blir et sterkt kjøpssignal opp til 6148 utløst, som jeg gjorde rede for tidligere.

Vi får håpe for ACC sin del at det kommer en løsning snart, da det ikke ser ut som fond har solgt seg ned pga indeks justering enda.
Oksenbull
I dag kl 07:57 252

Hvilket target har du sett for deg Frodon?
Frodon
I dag kl 10:07 45

Godt spørsmål, føles som et bingo spill med masse cash 😅 Hvis AKH får solgt Mainstream eksternt, så har jeg et håp om at de lar aksjonærene i ACC få ta del i verdiene her. Da kan det bli svært hyggelig gevinst på kort tid, men også på lang sikt for de som vil sitte å vente på salget av de siste 20%. De utregningene/target har vel alle? Jeg tar utgangspunkt i mål at ACC ikke får utbetalt noe bonuser, så det får bare være et pluss hvis det skjer for de som sitter hele veien. Jeg kommer sannsynligvis til å sitte til den kortsiktige løsningen er på plass, dvs verdier for ca kr 6,80-7,20. Hvis den kortsiktige løsningen raserer kursen og ACC får beholde salget av de siste 20%, går det an å sitte langsiktig og håpe på å komme ut i kr 0 😅😅 Alt kommer an på hva slags cach burn de vil få videre.

Hvis AKH ikke får solgt Mainstream, tror jeg at de prøver å dytte selskapet til ACC i bytte med cash beholdningen. Da blir jeg ikke overrasket om ACC kursen faller under kr 4 kjapt. Men da burde AKH aksjen stige over kr 5, men avhengig av hva deres 43% eierandel i ACC blir priset til.

Det beste angående AKH er om det blir fusjonert med en ekstern partner, som jeg har gjort rede for i veldig lang tid. Da kan det raskt blir rally i både AKH og ACC

Mainstream trenger cash, så en løsning vil bli tvunget frem etter hvert. Alt utfall vil avhenge på hva som skjer først, emisjon, salg av Mainstream eller fusjon. Mye lotto her, så ingen burde gå inn med cash de ikke kan tape 🙈