POLIGHT Q2

Myrabakk
PLT 14.08.2024 kl 20:12 6815

Jeg mistenker sterkt at Investtechs artikkel med følgende budskap: "selg poLight før Q, den skal statistisk sett gå ned på Q" har bidratt til noe økt salg i forkant av Q. Og, når mange nok har solgt aksjene fordi de gambler på at noen andre skal selge BILLIGERE ETTER Q, så blir dette et spennende psykologisk spill.

Jeg hadde denne diskusjonen med meg selv for litt siden, og tenker at "HVOR ILLE KAN POLIGHT PRESENTERE PROGRESJON OG FORECAST I MORGEN?" "HAR DE KANSELLERINGER"? "HAR DE FORTSATT ALLE STORE AR/MR-OEMS I AF-PROSJEKTER?"

Jeg konkluderte for meg selv med at aksjekursen er blitt såpass utbombet i forbindelse med emisjonen I H1 at det må være mye større oppside-"risiko" enn nedside fremover. Selskapet er jo på god vei inn som standardløsning for AR-/MR-briller med AF. Sjekke denne setningen fra Capital Market Day-presentasjonen:

"TLens has taken over ALL of the 1st AF camera projects at leading OEM customers."

Og det er ikke meg som har uthevet "ALL" i denne påstanden!

Aksjen stod som kjent i Q1 i 1,6 milliard i MCAP på forventning om et stort navn i MixedReality i 2024. I dag har de MCAP på 0,4 milliard, men har mangedoblet cashbeholdningen til hele 200 mill på bok, nok materiale til en enorm masseproduksjon av TLens, og 222 pågående prosjekter. Cash rekker til drift i omtrent 8 kvartaler (2år) ... MCAP er altså 1/4 (25%) av MCAP for 2 kvartaler siden, mens Cashbeholdning er over 3X 300%). Og ikke minst, dette MR-prosjektet er fortsatt i pipeline!

Hvor ille kan det da faktisk bli presentert i morgen?

Jeg tenker derfor at det er større sjanse for at vi skal nærme oss tidligere MCAP enn å gå ytterligere ned. Det er jo tross alt ikke kommet melding om kansellering av dette ene av mange prosjekter vi venter på!

Men tilbake til dette med Investtech. Investtech oppfordret altså til salg i forkant av Q, siden aksjen har falt i forbindelse med Q en del ganger før. Statistikken er argument for at den skal ned igjen, men det er ikke forankrret i noe i selsskapet... det er litt rart egentlig, for forrige nedgang på Q4-rapporten var fordi det ble annonsert emisjon I 2024. Og den er vi ferdig med!
Men, dette med nedgang, det var jo heller ikke tilfellet forrige Q, altså Q1-24! Det tror jeg mange har glemt, virker det som.

Forrige Q gikk kurs fra 2,685 til 3,3 og så videre opp til over 4 i løpet av ei uke. Det er såpass mye som skjer at ting skal nærme seg trinnvis her, og jeg mener vi har mye gøy å se fremover mot nå, både prosjekter, events, lanseringer og f.eks Sharp Tech-Day, Meta Connect lanseringsevent, Huawei Connect, flere poLight-events som f.eks Vision event, SPiE, CIOE (Kina-event), CES og mye mer. MWC er også under oppseiling.

Og hva skjer om mange har solgt aksjene og tenker å kjøpe billig tilbake i morgen? Jo, dersom poLight forteller oss at ting er på sporet, alt går fremover som før, AR/MR lover godt, etc, så blir det neppe mange som vil selge aksjer enda billigere i morgen, ergo riktig farge på børsdagen i morgen. Min magefølelse var på denne tankegangen, og det blir interessant å se hva presentasjonen viser, særlig Q&A. Der kommer det noen interessante spørsmål jeg håper vi får svar på ;)
Blygen
20.08.2024 kl 15:25 647

Etter at kortsiktige har solgt seg ut med en bitteliten gevinst, er vegen videre oppover:)...gapene er tettet
Broker74
20.08.2024 kl 15:34 617

bare å holde på lommeboken (eller rettere sagt aksjeboken) så du ikke blir ranet 😅
Tigana
20.08.2024 kl 18:19 497

Mange nye medlemmer på Discord gruppen til poLight i dag, Flott og velkommen til alle. Tydelig at flere nå har oppdaget poLight. Ca. 20 års forskning og utvikling ligger bak dette.
Myrabakk
I dag kl 08:21 197

Nå starter vi på en meget lang rekke med interessante events for poLight. Allerede neste uke braker det løs med AWE-event på AR/MR, og så går det slag I slag I flere måneder. Jeg kan nevne CIOE (et av de største China-events på AR/MR), SPiE, AWE, MWC Los Angeles, MWC Kigali, Meta Connect, Huawei Connect, Sharp Tech-Day, SID USA, og CES.

Flere av eventene deltar poLight på enten med egen stand og showcase, eller med eget privat 1-1 møterom for kundemøter. Noen events er lanseringsevents der vi ikke vet sikkert om poLight er inprodukter, men der er det muligheter.

I tillegg til alt dette så er det de offisielle begivenhetene poLight mener å komme til i 2024. Det er lansering av MR-brille, svært high end, H2 2024. Så er det kunden med displayprosjektet som kjører roadshow i 2024. Der er det som kjent mange hundre ansatte i kundeprosjektet kun på TLens-prosjektet. Denne vil poLight få demonstrert også!! (Dette high volume-potential consumerprosjektet er mitt favorittprosjekt foreløpig, og jeg har fulgt det og gledetneg til kundeavsløringen gjennom de siste 2 årene). Videre vet vi at poLight har kommet SVÆRT langt med et design som skal gjøre kameramodulintegrasjon billigere for CMMs, boe som skal kunne gi mye rimeligere OEM-pris. Det skal nok ikke gå ut over poLights inntjening, men forenkle integreringen av linse I stack til modulprodusentene. Videre vil vi sannsynligvis få se prototype på bakkamera med TLens I 2024. DET kan sette fart på smartphonevertikalen også.

Når det gjelder omsetning og prising av poLight så er det også ting som skjer etter Q2 nå. Mye omsetning på høyere kurser tegner positivt, noe store øker bra, og det foregår ting mtp posisjonering her. Blant annet omsettes det aksjer utenfor børs, og så sent som onsdag denne uka ble nesten 1% av hele poLight kjøpt i 1 transaksjon utenfor børs. Tydelig at flere har funnet prisingen interessant, og vi så blant annet at gårdagen som avsluttet med HOD også viste at en stor del av aksjene som ble omsatt denne dagen ble omsatt siste kvarteret på stadig høyere kurs.

Anbefaler ikke noe som helst av kjøp eller salg, men anbefaler å følge med litt på omsetning og hvem som kjøper nå. Blir spennende når 1%-posten kommer frem med kjøper, sannsynligvis i kveld.
jonnyvang
I dag kl 09:23 103

Dagen N Derpå skriver i en kommentar på discord:

Når bestillingene kommer vet ikke engang poLight. Men dette prosjektet har pågått i minst 2,5 år med flere hundre involverte personer. poLight har vært med siden mars 2022. Nå er selskapet klare for å vise frem _"a very, very advanced demo of the concept, including TLens"._

Når selskapet straks er klare for å vise frem løsningen er nok en endelig versjon nær. Og skal 2,5 års investering med flere hundre ansatte kaste av seg, skal det selges vanvittig store volum.

Dette prosjektet er for øvrig det eneste poLight har uttalt som et consumer prosjekt. Og på Q&A svarer han at innen 12 - 18 måneder kan vi se dette lansert: _"we hope that in that time scale, that we are getting at least very close and maybe already in a consumer product in the AR/MR."_ Da bør bestilling og produksjon starte i god tid før det.

Så ja, jeg tror bestillingene kommer ganske tett på annonseringen av konseptversjonen!

Kan legge til at Øyvind Isaksen har vært svært nøktern og realistisk i sine uttalelser og forventninger de siste par årene etter at markedet surnet. Det ble hele veien direkte uttalt at de kun forventet enterprise low-volume lanseringer i AR- vertikalen de første årene. Så at han nå gir antydninger om lansering av consumer produkt innen det tidsperspektivet gir veldig stor troverdighet som jeg ser det!

(Mye fin info og kompetente aksjonærer på Discord - anbefales!
Invitasjons-lenke:
https://discord.gg/polight

)
Redigert i dag kl 09:55 Du må logge inn for å svare