POLIGHT Q2 - Q3

Myrabakk
PLT 14.08.2024 kl 20:12 16462

Jeg mistenker sterkt at Investtechs artikkel med følgende budskap: "selg poLight før Q, den skal statistisk sett gå ned på Q" har bidratt til noe økt salg i forkant av Q. Og, når mange nok har solgt aksjene fordi de gambler på at noen andre skal selge BILLIGERE ETTER Q, så blir dette et spennende psykologisk spill.

Jeg hadde denne diskusjonen med meg selv for litt siden, og tenker at "HVOR ILLE KAN POLIGHT PRESENTERE PROGRESJON OG FORECAST I MORGEN?" "HAR DE KANSELLERINGER"? "HAR DE FORTSATT ALLE STORE AR/MR-OEMS I AF-PROSJEKTER?"

Jeg konkluderte for meg selv med at aksjekursen er blitt såpass utbombet i forbindelse med emisjonen I H1 at det må være mye større oppside-"risiko" enn nedside fremover. Selskapet er jo på god vei inn som standardløsning for AR-/MR-briller med AF. Sjekke denne setningen fra Capital Market Day-presentasjonen:

"TLens has taken over ALL of the 1st AF camera projects at leading OEM customers."

Og det er ikke meg som har uthevet "ALL" i denne påstanden!

Aksjen stod som kjent i Q1 i 1,6 milliard i MCAP på forventning om et stort navn i MixedReality i 2024. I dag har de MCAP på 0,4 milliard, men har mangedoblet cashbeholdningen til hele 200 mill på bok, nok materiale til en enorm masseproduksjon av TLens, og 222 pågående prosjekter. Cash rekker til drift i omtrent 8 kvartaler (2år) ... MCAP er altså 1/4 (25%) av MCAP for 2 kvartaler siden, mens Cashbeholdning er over 3X 300%). Og ikke minst, dette MR-prosjektet er fortsatt i pipeline!

Hvor ille kan det da faktisk bli presentert i morgen?

Jeg tenker derfor at det er større sjanse for at vi skal nærme oss tidligere MCAP enn å gå ytterligere ned. Det er jo tross alt ikke kommet melding om kansellering av dette ene av mange prosjekter vi venter på!

Men tilbake til dette med Investtech. Investtech oppfordret altså til salg i forkant av Q, siden aksjen har falt i forbindelse med Q en del ganger før. Statistikken er argument for at den skal ned igjen, men det er ikke forankrret i noe i selsskapet... det er litt rart egentlig, for forrige nedgang på Q4-rapporten var fordi det ble annonsert emisjon I 2024. Og den er vi ferdig med!
Men, dette med nedgang, det var jo heller ikke tilfellet forrige Q, altså Q1-24! Det tror jeg mange har glemt, virker det som.

Forrige Q gikk kurs fra 2,685 til 3,3 og så videre opp til over 4 i løpet av ei uke. Det er såpass mye som skjer at ting skal nærme seg trinnvis her, og jeg mener vi har mye gøy å se fremover mot nå, både prosjekter, events, lanseringer og f.eks Sharp Tech-Day, Meta Connect lanseringsevent, Huawei Connect, flere poLight-events som f.eks Vision event, SPiE, CIOE (Kina-event), CES og mye mer. MWC er også under oppseiling.

Og hva skjer om mange har solgt aksjene og tenker å kjøpe billig tilbake i morgen? Jo, dersom poLight forteller oss at ting er på sporet, alt går fremover som før, AR/MR lover godt, etc, så blir det neppe mange som vil selge aksjer enda billigere i morgen, ergo riktig farge på børsdagen i morgen. Min magefølelse var på denne tankegangen, og det blir interessant å se hva presentasjonen viser, særlig Q&A. Der kommer det noen interessante spørsmål jeg håper vi får svar på ;)
Redigert 26.10.2024 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
31.10.2024 kl 19:27 1076

Hvor lang tid går det ellers normalt før man vet om man er fornøyd med en nyvinning. Ser ikke ut som det haster for noen å være først ute på markedet med nye superbriller.
Dette virker litt som i farmasibransjen. Man har all verdens tid før man bestemmer seg.
Tigana
01.11.2024 kl 10:38 833

Kan ikke være utålmodig i poLight. Kjøp da heller aksjer i firmaer som betaler utbytter. Nå kom det er CEO på banen i gårsdagens webcast som de siste to Q har vært usedvanlig optimistisk. De snakker jo med alle de store i BAy Area og tonen er at produktene kommer til salgs, og da kan du glemme dagens kurs selvsagt.

Webcaster her (skriv inn epost og navn):
https://www.polight.com/investors/reports-and-presentations/default.aspx

En annen ting jeg mener å se er at det er Samsung, Google og Qualcomm brillene som har endret planene og får en utsettelse.
https://www.xrtoday.com/augmented-reality/samsungs-ar-smart-glasses-new-development-details-uncovered/

klaesp
I dag kl 08:46 580

Isaksen har vært usedvanlig optimistisk de siste åra, ikke legg så mye i det , det viser historien. Er redd selskapet må planlegge ny emisjon mot slutten av neste år, da pengene renner ut av selskapet. Det koster mye å ha et så stort spekter av prosjektet gående i de forskjellige nisjer de opererer i... Eller er det fortsatt noen som tror på en større Poc bestilling?
EnklestErBest
I dag kl 14:37 443

Jeg tror på større bestilling(er) innen utgangen av Q2 2025.
Det er derfor jeg har en voksen pott her. Innganger er imidlertid på beskjeden kurs, så det blir forhåpentligvis ikke store tapet om det drar ut i tid.
klaesp
I dag kl 16:10 378

Er spent på om støtte på 3.7 holder, hvis ikke vil aksjen handles på 2 tallet ganske fort. Mange skal vel realisere tapet før nyttår, kan bli trangt i døra.
EnklestErBest
I dag kl 17:40 319

For aksjonærer som har en inngang mellom 15 og 25 er det veldig surt, men personlig kjøper jeg mer hvis den kommer under min inngang. Jeg tror ikke det blir omsatt aksjer på 2-tallet
.
Eqnrqec
I dag kl 17:50 293

Du er veldig enkel å lese Klaesp! Nå har du jaggu solgt igjen, tapt mye??
klaesp
I dag kl 19:20 226

Har snitt på 3.3 , nærmer meg et tap i aksjen.. handelen er lett å lese i kombinasjon med all haussing på andre fora👈
Eqnrqec
I dag kl 19:47 192

Kan ikke ha snitt når en ikke eier aksjer vettu, å hvis du mot all formodning har, hvorfor sitter du fortsatt med aksjer? Hvorfor snakker du da om 2 tallet? Hvorfor skremmer du folk med emisjon? Psst!! Du har vel hausa litt for ikke all for lenge du også, håper ikke noen tar deg seriøst😅
klaesp
I dag kl 20:01 179

Det er selvsagt sannsynlig at aksjen vil handles på 2 tallet hvis kontrakter/ ordre uteblir, noe som er sannsynlig med den historikken til selskapet. Skremmer jeg noen? Hva med litt balansert diskusjon hvor vi diskuterer begge sider?
Eqnrqec
I dag kl 20:59 125

Sikkert kjempe lurt å snakke om emisjon og 2 tallet når du selv sitter med aksjen, kjempebra👏👏👏👏
klaesp
I dag kl 21:24 107

Hvorfor er ikke det mulig?