POLIGHT Q2 - Q3

Myrabakk
PLT 14.08.2024 kl 20:12 22853

Jeg mistenker sterkt at Investtechs artikkel med følgende budskap: "selg poLight før Q, den skal statistisk sett gå ned på Q" har bidratt til noe økt salg i forkant av Q. Og, når mange nok har solgt aksjene fordi de gambler på at noen andre skal selge BILLIGERE ETTER Q, så blir dette et spennende psykologisk spill.

Jeg hadde denne diskusjonen med meg selv for litt siden, og tenker at "HVOR ILLE KAN POLIGHT PRESENTERE PROGRESJON OG FORECAST I MORGEN?" "HAR DE KANSELLERINGER"? "HAR DE FORTSATT ALLE STORE AR/MR-OEMS I AF-PROSJEKTER?"

Jeg konkluderte for meg selv med at aksjekursen er blitt såpass utbombet i forbindelse med emisjonen I H1 at det må være mye større oppside-"risiko" enn nedside fremover. Selskapet er jo på god vei inn som standardløsning for AR-/MR-briller med AF. Sjekke denne setningen fra Capital Market Day-presentasjonen:

"TLens has taken over ALL of the 1st AF camera projects at leading OEM customers."

Og det er ikke meg som har uthevet "ALL" i denne påstanden!

Aksjen stod som kjent i Q1 i 1,6 milliard i MCAP på forventning om et stort navn i MixedReality i 2024. I dag har de MCAP på 0,4 milliard, men har mangedoblet cashbeholdningen til hele 200 mill på bok, nok materiale til en enorm masseproduksjon av TLens, og 222 pågående prosjekter. Cash rekker til drift i omtrent 8 kvartaler (2år) ... MCAP er altså 1/4 (25%) av MCAP for 2 kvartaler siden, mens Cashbeholdning er over 3X 300%). Og ikke minst, dette MR-prosjektet er fortsatt i pipeline!

Hvor ille kan det da faktisk bli presentert i morgen?

Jeg tenker derfor at det er større sjanse for at vi skal nærme oss tidligere MCAP enn å gå ytterligere ned. Det er jo tross alt ikke kommet melding om kansellering av dette ene av mange prosjekter vi venter på!

Men tilbake til dette med Investtech. Investtech oppfordret altså til salg i forkant av Q, siden aksjen har falt i forbindelse med Q en del ganger før. Statistikken er argument for at den skal ned igjen, men det er ikke forankrret i noe i selsskapet... det er litt rart egentlig, for forrige nedgang på Q4-rapporten var fordi det ble annonsert emisjon I 2024. Og den er vi ferdig med!
Men, dette med nedgang, det var jo heller ikke tilfellet forrige Q, altså Q1-24! Det tror jeg mange har glemt, virker det som.

Forrige Q gikk kurs fra 2,685 til 3,3 og så videre opp til over 4 i løpet av ei uke. Det er såpass mye som skjer at ting skal nærme seg trinnvis her, og jeg mener vi har mye gøy å se fremover mot nå, både prosjekter, events, lanseringer og f.eks Sharp Tech-Day, Meta Connect lanseringsevent, Huawei Connect, flere poLight-events som f.eks Vision event, SPiE, CIOE (Kina-event), CES og mye mer. MWC er også under oppseiling.

Og hva skjer om mange har solgt aksjene og tenker å kjøpe billig tilbake i morgen? Jo, dersom poLight forteller oss at ting er på sporet, alt går fremover som før, AR/MR lover godt, etc, så blir det neppe mange som vil selge aksjer enda billigere i morgen, ergo riktig farge på børsdagen i morgen. Min magefølelse var på denne tankegangen, og det blir interessant å se hva presentasjonen viser, særlig Q&A. Der kommer det noen interessante spørsmål jeg håper vi får svar på ;)
Redigert 26.10.2024 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
31.10.2024 kl 19:27 3788

Hvor lang tid går det ellers normalt før man vet om man er fornøyd med en nyvinning. Ser ikke ut som det haster for noen å være først ute på markedet med nye superbriller.
Dette virker litt som i farmasibransjen. Man har all verdens tid før man bestemmer seg.
Tigana
01.11.2024 kl 10:38 3700

Kan ikke være utålmodig i poLight. Kjøp da heller aksjer i firmaer som betaler utbytter. Nå kom det er CEO på banen i gårsdagens webcast som de siste to Q har vært usedvanlig optimistisk. De snakker jo med alle de store i BAy Area og tonen er at produktene kommer til salgs, og da kan du glemme dagens kurs selvsagt.

Webcaster her (skriv inn epost og navn):
https://www.polight.com/investors/reports-and-presentations/default.aspx

En annen ting jeg mener å se er at det er Samsung, Google og Qualcomm brillene som har endret planene og får en utsettelse.
https://www.xrtoday.com/augmented-reality/samsungs-ar-smart-glasses-new-development-details-uncovered/

klaesp
04.11.2024 kl 08:46 3493

Isaksen har vært usedvanlig optimistisk de siste åra, ikke legg så mye i det , det viser historien. Er redd selskapet må planlegge ny emisjon mot slutten av neste år, da pengene renner ut av selskapet. Det koster mye å ha et så stort spekter av prosjektet gående i de forskjellige nisjer de opererer i... Eller er det fortsatt noen som tror på en større Poc bestilling?
EnklestErBest
04.11.2024 kl 14:37 3452

Jeg tror på større bestilling(er) innen utgangen av Q2 2025.
Det er derfor jeg har en voksen pott her. Innganger er imidlertid på beskjeden kurs, så det blir forhåpentligvis ikke store tapet om det drar ut i tid.
klaesp
04.11.2024 kl 16:10 3434

Er spent på om støtte på 3.7 holder, hvis ikke vil aksjen handles på 2 tallet ganske fort. Mange skal vel realisere tapet før nyttår, kan bli trangt i døra.
EnklestErBest
04.11.2024 kl 17:40 3395

For aksjonærer som har en inngang mellom 15 og 25 er det veldig surt, men personlig kjøper jeg mer hvis den kommer under min inngang. Jeg tror ikke det blir omsatt aksjer på 2-tallet
.
Eqnrqec
04.11.2024 kl 17:50 3444

Du er veldig enkel å lese Klaesp! Nå har du jaggu solgt igjen, tapt mye??
klaesp
04.11.2024 kl 19:20 3401

Har snitt på 3.3 , nærmer meg et tap i aksjen.. handelen er lett å lese i kombinasjon med all haussing på andre fora👈
Eqnrqec
04.11.2024 kl 19:47 3386

Kan ikke ha snitt når en ikke eier aksjer vettu, å hvis du mot all formodning har, hvorfor sitter du fortsatt med aksjer? Hvorfor snakker du da om 2 tallet? Hvorfor skremmer du folk med emisjon? Psst!! Du har vel hausa litt for ikke all for lenge du også, håper ikke noen tar deg seriøst😅
klaesp
04.11.2024 kl 20:01 3373

Det er selvsagt sannsynlig at aksjen vil handles på 2 tallet hvis kontrakter/ ordre uteblir, noe som er sannsynlig med den historikken til selskapet. Skremmer jeg noen? Hva med litt balansert diskusjon hvor vi diskuterer begge sider?
Eqnrqec
04.11.2024 kl 20:59 3347

Sikkert kjempe lurt å snakke om emisjon og 2 tallet når du selv sitter med aksjen, kjempebra👏👏👏👏
klaesp
04.11.2024 kl 21:24 3331

Hvorfor er ikke det mulig?
Blygen
05.11.2024 kl 14:44 3117

Godt med penger i kassa til langt ut i 2025...spørsmålet er om det ligger en nyhet på gang....:)
Eqnrqec
05.11.2024 kl 20:48 2972

Ja godt med cash langt ut 2026 faktisk, har jo også stor tro på at større PO' er vil komme ila de neste månedene, polight har aldri vært mer interessant en den er nå! Bare tanken på hvor stort AR kan/vil bli på sikt, å polight sitter med den desidert beste teknologien! Jeg personlig har også stor tro på medisin fremover, kan virkelig gi store inntekter, i tillegg til andre vertikaler... Jeg skal være tålmodig i minst 2 år til, går den ned mot 3 kroner selger jeg alt annet og handler mer! Hadde vært rått å hatt 300K den dagen det smeller🤩
Blygen
06.11.2024 kl 15:09 2775

Her kan man kjøpe det meste av aksjer opp mot 10nok i første omgang...selv 10nok kan være grisebillig i det lange løp:)
aksjeintr
06.11.2024 kl 15:39 2744

PLT kan lett ta en «fingerprint cards» i løpet av de neste 5-12 mnd.

Potensialet er enormt.
Blygen
07.11.2024 kl 08:26 2641

Og med Trump i førersetet kan teknologi virkelig få et oppsving:)
klaesp
07.11.2024 kl 09:29 2621

Hei igjen. De vil uansett hente penger senest Q4 -25 .. Det er ikke sånn at de venter til kontantbeholdning er helt tom. I mellomtiden er det lov å håpe på en større poc ordre. Tvi tvi
EnklestErBest
07.11.2024 kl 10:32 2575

Det vil nok komme flere/mange større ordre i god tid før man behøver å tenke på å hente nye penger. Med litt hell har vi sett den siste innhentingen av penger i Polight
Jeg fortsetter å kjøpe under 4.
Blygen
07.11.2024 kl 15:43 2508

Hopp og sprett...det er kursen i dag. Kan plutselig stikke opp 50øre for så å droppe under pålydende....men in the long run er det himmelske kurser å bevitne..:)
Eqnrqec
07.11.2024 kl 18:50 2506

6 mnd før ja, det har du helt rett i, men det er ikke fokuset nå😅 har du solgt alt?
EnklestErBest
07.11.2024 kl 20:03 2454

Nedsiden blir mindre og mindre for hver desiignwin og ferdigstilte prosjekter med TLens, mens oppsiden fortoner seg ubegrenset.
Bare å ta det med ro og la tiden jobbe for pengene som er satset. Jeg fortsetter å kjøpe under 4 til eksplosjonen kommer.
Og etter den første volumordren kommer det flere
Myrabakk
08.11.2024 kl 08:51 2327

Det du skriver om emisjon mener jeg er direkte feil.

poLight har nettopp (6mnd siden) hentet "penger de ikke trenger", altså hentet inn penger til den kommende veksten, litt tidligere enn planlagt. De hentet cash allerede i mai fordi markedet for kapital så ut til å bli utrolig vrient frem i tid. Og det mener jeg var lurt. Se bare hvilke emisjoner som har vært I andre selskaper rundt om. Det er et skikkelig vrient kapitalmarked nå.

poLight har nå 180.000.000 (180mill) kroner i ren cash, altså penger på konto. I tillegg kommer immaterielle verdier, lagerbeholdning, produksjonslinjer og diverse i balansen. De har dessuten null lån. Ingen lån som skal betales tilbake, ingen rentekostnader. Det er en meget pen situasjon for et vekstselskap som jobber med samtlige av de store selskapene innen next gen smarte briller. (XR, VR, MR og AR). Alle de store selskapene innen tech som vi kjenner til er på denne ballen (altså Google, Sony, Samsung, Apple, Meta, Microsoft, Qualcomm osvosv.. ). Det er disse (og mange andre) poLight har på besøk i Horten, og som de møter på R&D-møter der ute.

Dette er ikke tull, alle disse selskapene har patenterte løsninger for kameraer og/eller briller som tillater dem at de tar i bruk TLens-teknologien. Og som poLight beskriver i Capital Market Day-presentasjonen: "We have taken over ALL of the AF-projects from the leading customers".

Det er dette som er essensen i poLight. De har pole position i kappløpet om AR-/MR-briller. Et marked Meta påstår skal handle om milliard-antall briller om noen år.

Klart de må ha en robust cash-position når de er i møter med disse aktørene. Stort sett alle disse store selskapene har kjørt "Due dilligence" av poLight, og da er kapasitet, kapital, menneskelige ressurser og organisatorisk robusthet viktige momenter i deres gjennomgang av alt i poLight. Og alle er fornøyde med poLight. Det sier mye om posisjonen deres akkurat nå.

Da til spørsmålet om emisjon som kom opp her. Jeg skjønner ikke hvorfor det er tema nå? Om det er for å skape usikkerhet vet jeg ikke, men cash-innhenting er et ikke-tema på min liste over poLight-hendelser i 2025. Jeg kan vise hvorfor:

Cash nå i inngang til Q4-24: 180 millioner
Cash-burn Q3 2023: 19.3 mill
Cash-burn tidligere kvartaler: 20mill +/-
Da blir cashbeholdningen rekkende til følgende periode (dersom det IKKE kommer inn en eneste bestilling i perioden her..., og det vet vi det gjør...!) Ved samme cashburn på omtrent19mill i kvartalene fremover holder pengene til denne perioden, og jeg setter opp restbehildning av cash bak kvartalstallet:

Q4-24 161 mill
Q1-25 142 mill
Q2-25 123 mill
Q3-25 104 mill
Q4-25 85mill
Q1-26 66 mill
Q2-26 47 mill
Q3-26 28 mill
Q4-26 9mill
Q1-27 50% av Q1-20

Som du ser så vil poLights kontantbeholdning matematisk utregnet holde til midt i Q1 2027. Da er NULL i økte inntekter regnet inn. Inntekt vil selvfølgelig forskyve denne enda mer mot høyre. poLight har historisk hentet penger ca 2Q før pengebingen har gått tom. Unntaket var mai-2024 fordi det nevnte kapitalmarkedet er tøft, og det ble tatt tidlig grep for å ikke komme ut for en situasjon der de store Major Players setter spørsmålstegn ved likviditeten. Det er nå et ikke-tema.

De store consumerproduktene som kan gi de kontraktssummene som alle poLight-aksjonærer ønsker seg har mulighetsrom lenge før pengene går ut, så jeg er i hvertfall positiv til at poLight er ferdig med emisjoner for godt.

Vi får se den første store saken nå i november/desember dersom vi klarer å grave den frem. Om noen uker vil altså en av de store utviklerne av displayløsninger for AR-briller demonstrere et prosjekt de har jobbet på i mange år, med flere hundre mann. Det er en lekker AR-brille somnskal være designet med kun 1 formål: promotere en LBS-scanner som projiserer et klart og tydelig bilde i fokus på glasset i briller. Det er en LBS-scanner som ikke er mulig uten TLens. TLens er altså nøkkelkomponent i kundens prosjekt. Brillen skal altså ikke selges, den er KUN for å selge TLens-scanneren til andre selskaper som lager briller. Et slikt prosjekt kan derfor gi salg av TLens til svært mange brilleaktører gjennom samme kunde.

Dette prosjektet som skal på roadshow til kunder nå I Q4 er mitt høydepunkt i 2024. Det har jeg satt meg som mål å få avslørt navn på aktøren bak raskest mulig!
Eqnrqec
08.11.2024 kl 09:09 2296

Veldig god gjennomgang nok en gang Myrabakk, legger uansett ingen verdens ting i hva Klaesp skriver, at avhenger i om han sitter med plt aksjer eller ikke, akkurat nå ikke...
EnklestErBest
08.11.2024 kl 14:21 2224

Takk for flott gjennomgang Myrabakk.
Jeg fortsetter å kjøpe under 4.
GullHårAllOve
08.11.2024 kl 14:47 2206

Du må rett og slett bare få stående applaus for den jobben du legger ned rundt Polight, gravearbeid og formuleringer av FAKTA. Det er rett og slett imponerende. At Polight blir en gigantisk suksess blir det mindre og mindre tvil om. De neste årene kan bli helt enestående. den jobben de ansatte legger ned blir nok belønnet så det synger etter. God helg og 1000-takk for et konstruktiv og faktabasert innlegg!!
klaesp
09.11.2024 kl 09:21 2015

Hei, og takk for tilbakemelding.
Etter å lest og sett siste Q presentasjon sitter jeg igjen med et inntrykk at de jobber med et bredt spekter av pågående prosjekter, med at få av disse er i "modnes' gruppen. Hadde et håp om at AR/Mr segmentet skulle komme for fullt i første del av 25, men registrerer at kanskje 26 er en mulighet for realisering. Så da blir dere store spørsmålet om selskapet klarer å lande en større Poc ordre i mellomtiden? Ser vi på historiken til selskapet så , osv osv.
Redigert 09.11.2024 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
elnomi
09.11.2024 kl 09:31 2022

PLT er det i aksjemarkedet kalles for en «tapsmsskin», dvd en aksje som taper penger, dag etter dag, kvartal etter kvartal og år etter år. Ingen grunn til å gå inn i PLT før de viser tenk til å levere positive tall.
Tigana
09.11.2024 kl 09:57 1993

Du må gjerne tenke slikt. Tjene penger kommer etterhvert, men da løper kursen foran deg. Hvorfor ikke bruke litt risikokapital og kjøpe på bunn. Produktene vet vi er særdeles attraktive. Så det skal bare til den første virkelig store ordren så går kursen bananas!
EnklestErBest
09.11.2024 kl 10:17 1966

Plt er et suksesselskap som lander den ene design win etter den andre, 4 stk på en uke for et par uker siden. De er inne i med linsene sine, Tlens I en rekke superbriller hos kjente tec-selskaper, og det er antatt at TLens også blir å se i mobiltelefoner etterhvert. Det er først nå, etter 20 år med forskning de har kommet fram til en linse, TLens som alle bare må ha . Det er ikke lenger snakk om de store ordrene kommer, men når. I tillegg til at Plt sannsynligvis blir en gullgruve for sine eiere, aksjonærer, kan selskapet på sikt bli storindustri i Norge hvis de ikke blir kjøpt opp. Jeg fortsetter å kjøpe under 4.
Redigert 09.11.2024 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
09.11.2024 kl 10:42 1938

Historien til selskapet er mer enn 20 år gammel men det er først de siste årene gjennombruddet har kommet.
Hvis man vil høste de største gevinstene her, er det en stor fordel å være inne på bunnen før det tar av. Jeg mener nedgangen fra 25 til nåværende nivå ift emisjonen er en gavepakke av de sjeldne på OSE.

Eqnrqec
10.11.2024 kl 10:26 1685

Hvor godt har du lest rapporten? Hvilke prosjekter er i "modnes" gruppen mener du, og hvilke er utenfor?
klaesp
10.11.2024 kl 10:50 1661

Utdrag fra siste Q rapport
Pågående prosjekter

"Fra et inntektsperspektiv hadde vi et tregt kvartal, men fortsatte med å UTFORSKE
flere viktige markedsmuligheter, utføre sentrale teknologiprosjekter,
forbedre produksjonsprosesser og styrking av organisasjonen Vi
fortsetter å fokusere på forbruker-, AR/MR- og industrielle applikasjoner..

· AR/MR-markedet fortsatte å åpne forretningsmuligheter, SELV OM markedet
og økosystemet vil ta å TID Å MODNES

Som sagt mange pågående og spennende prosjekter,men det vil ta tid.

Redigert 10.11.2024 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
10.11.2024 kl 10:56 1658

Dersom du har forstått det slik at 2026 kanskje er "en mulighet for realisering" så tror jeg det kan lønne seg å se Q3-presentasjonen en gang til...

Det ligger faktisk et prosjekt så langt fremme i løypa at selskapet ikke kan avkrefte 2024-lansering. Det er en MR-brille som skal lanseres, og kunden er svært ivrig på å lansere denne i markedet. De har allerede fått bestillinger fra kunder som ønsker å kjøpe brillen når den lanseres. poLight tror selv at denne kommer tidlig 2025, men kunden har jobbet knallhardt for å rekke 2024.

Om den kommer sent 2024 eller tidlig 2025 har ikke så mye å si for min del, så lenge den kommer. Dette er et prosjekt som kunden har jobbet med I flere år, og ingen vet sikkert hvem det er. Det er jo noen ønsker og kanskje noen hint som ligger til den, men det blir bare gjetting. Flere har nevnt at det kan være samarbeidsprosjektet Google/Samsung/Qualcomm som er denne. Det handler om at den brillen har hatt samme timeline som poLights kundeprosjekt, med late-24 som mål, deretter sannsynligvis "slips over to 2025", som er en betegnelse som brukes av både poLight og kilder i Samsung.

Nå skal ikke jeg lansere Samsung som prosjektkunden, for jeg har trodd både feil og rett før. Jeg traff på lanseringer med Magic Leap og Varjo, men tippet feil på Apple. Den brillen jeg misset på og trodde kanskje var Appleprosjektet er faktisk ikke sluppet i markedet enda. Men, det er nettopp denne brillen som skal ut om ikke så lenge. Jeg skal ikke gjøre samme feil og gå ut med at jeg tror det er den eller den aktøren, men det kan være en interessant historikk å ha med seg at denne brillen som kommer snart har vi ventet på ganske så lenge.

Ut over dette så tenker jeg man kanskje kan se tegnene på utvikling og modning i vertikalen når Display-prosjektet avsløres. Det skal en kunde kjøre roadshow med nå I slutten av november. Det er da snakk om TLens I denne laserprojectoren for å scanne bilde I fokus på brilleglass. DEN er enormt viktig. Dersom poLight-kunden lander en eller flere kjøpere av denne så kan det bli betydelig revenue på relativt kort tid. Det påstår jeg fordi poLight tar MYE mer betalt for leveranser til denne projektoren enn det de tar for linser til vanlige prosjekter. De leverer nemlig en hel og komplett intallasjonspakke til denne scanneren, altså de er lenger oppe i verdikjeden enn bare på linseleveranse.

Jeg kan også "lekke" litt fra POC-prosjektene innen AR. Det ligger som kjent nesten et halvt hundre prosjekter på AR-/MR-briller I pipeline, og minst 2 av disse er enorme kundeprosjekter. Det er kjente aktører med brilleprosjekter av virkelig betydning og volumpotensiale. Disse prosjektene er med utgangspunkt i dagens TLens, altså ikke noe nytt som skal utvikles. Slike prosjekter kan derfor modnes raskere enn der det utvikles nye løsninger eller units som må spesialbygges. Disse skal du særlig følge med på progresjonen på Dersom du skal time en inngang i forhold til "modnes gruppen", som du sier ;)
Redigert 10.11.2024 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Blygen
10.11.2024 kl 12:33 1596

Så kort og godt......kjøp og sitt:))
klaesp
10.11.2024 kl 19:42 1457

Hei igjen.
Jeg forholder meg til den kommunikasjon selskapet formidler, og gjør vurderinger deretter.

Når det gjelder "mulige" hendelser og diverse spekulasjoner rundt mulige avtaler med selskaper osv ,så bygges det opp store forventninger som sjelden for vind i seilene
Redigert 10.11.2024 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
10.11.2024 kl 20:03 1435

Du må handle PLT igjen kleasp, kjekkere når du er i det positive hjørne 😅
klaesp
10.11.2024 kl 20:22 1415

Jeg har fortsatt aksjer og har tro på at Tlens og Polight vil kunne realiseres, men at det vil ta endel lengre tid en det aksjonærene forventer.
Eqnrqec
10.11.2024 kl 22:46 1323

Blablabla ting tar tid, det skjer når det skjer!! Hadde det vært rett rundt hjørne hadde jo også prisen vært en helt, helt annen, vanskelig å forstå det visstnok, gjesp😮