POLIGHT Q2 - Q3

Myrabakk
PLT 14.08.2024 kl 20:12 26084

Jeg mistenker sterkt at Investtechs artikkel med følgende budskap: "selg poLight før Q, den skal statistisk sett gå ned på Q" har bidratt til noe økt salg i forkant av Q. Og, når mange nok har solgt aksjene fordi de gambler på at noen andre skal selge BILLIGERE ETTER Q, så blir dette et spennende psykologisk spill.

Jeg hadde denne diskusjonen med meg selv for litt siden, og tenker at "HVOR ILLE KAN POLIGHT PRESENTERE PROGRESJON OG FORECAST I MORGEN?" "HAR DE KANSELLERINGER"? "HAR DE FORTSATT ALLE STORE AR/MR-OEMS I AF-PROSJEKTER?"

Jeg konkluderte for meg selv med at aksjekursen er blitt såpass utbombet i forbindelse med emisjonen I H1 at det må være mye større oppside-"risiko" enn nedside fremover. Selskapet er jo på god vei inn som standardløsning for AR-/MR-briller med AF. Sjekke denne setningen fra Capital Market Day-presentasjonen:

"TLens has taken over ALL of the 1st AF camera projects at leading OEM customers."

Og det er ikke meg som har uthevet "ALL" i denne påstanden!

Aksjen stod som kjent i Q1 i 1,6 milliard i MCAP på forventning om et stort navn i MixedReality i 2024. I dag har de MCAP på 0,4 milliard, men har mangedoblet cashbeholdningen til hele 200 mill på bok, nok materiale til en enorm masseproduksjon av TLens, og 222 pågående prosjekter. Cash rekker til drift i omtrent 8 kvartaler (2år) ... MCAP er altså 1/4 (25%) av MCAP for 2 kvartaler siden, mens Cashbeholdning er over 3X 300%). Og ikke minst, dette MR-prosjektet er fortsatt i pipeline!

Hvor ille kan det da faktisk bli presentert i morgen?

Jeg tenker derfor at det er større sjanse for at vi skal nærme oss tidligere MCAP enn å gå ytterligere ned. Det er jo tross alt ikke kommet melding om kansellering av dette ene av mange prosjekter vi venter på!

Men tilbake til dette med Investtech. Investtech oppfordret altså til salg i forkant av Q, siden aksjen har falt i forbindelse med Q en del ganger før. Statistikken er argument for at den skal ned igjen, men det er ikke forankrret i noe i selsskapet... det er litt rart egentlig, for forrige nedgang på Q4-rapporten var fordi det ble annonsert emisjon I 2024. Og den er vi ferdig med!
Men, dette med nedgang, det var jo heller ikke tilfellet forrige Q, altså Q1-24! Det tror jeg mange har glemt, virker det som.

Forrige Q gikk kurs fra 2,685 til 3,3 og så videre opp til over 4 i løpet av ei uke. Det er såpass mye som skjer at ting skal nærme seg trinnvis her, og jeg mener vi har mye gøy å se fremover mot nå, både prosjekter, events, lanseringer og f.eks Sharp Tech-Day, Meta Connect lanseringsevent, Huawei Connect, flere poLight-events som f.eks Vision event, SPiE, CIOE (Kina-event), CES og mye mer. MWC er også under oppseiling.

Og hva skjer om mange har solgt aksjene og tenker å kjøpe billig tilbake i morgen? Jo, dersom poLight forteller oss at ting er på sporet, alt går fremover som før, AR/MR lover godt, etc, så blir det neppe mange som vil selge aksjer enda billigere i morgen, ergo riktig farge på børsdagen i morgen. Min magefølelse var på denne tankegangen, og det blir interessant å se hva presentasjonen viser, særlig Q&A. Der kommer det noen interessante spørsmål jeg håper vi får svar på ;)
Redigert 26.10.2024 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Blygen
29.11.2024 kl 09:13 1439

Det var ikke lenge du holdt deg unna klaesp... :(

Uansett så åpnet det seg opp en ny kjøpsmulighet i dag..:)
Redigert 29.11.2024 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Blygen
29.11.2024 kl 14:09 1314

Dagens rekyl er nært forestående:)...blitt presset langt ned uten grunn
EnklestErBest
29.11.2024 kl 14:34 1269

Investorene var nok ikke helt fornøyd med hva de hørte og så. Men dette blir trolig en kortvarig nedtur, og tipper vi slutter rundt 3,9 idag.
Londonmannen
29.11.2024 kl 14:46 1248

Dagens nedtur er rimelig uforståelig, spør du meg. Jeg registrerer at det er omsatt over 1,6 mill aksjer, og de som har fått kjøpe PoLight nede på 3,70 tallet vil nok gni seg i hendene. Ikke noe av det som kom frem på Q/A seansen i går tilsier at det skulle komme et slikt nedsalg. Og ser man hva graverne har gravd frem i dag, så burde jo kursen gått stikk motsatt vei.
Men den enkelte må jo gjøre som han finner passer seg best.
EnklestErBest
29.11.2024 kl 15:05 1225

Etter min mening ligger det an til en nyttårsrakett her når vi starter det nye året. i mellomtiden vil nok kursen bevege seg mellom 4 og 4,5 når kursen kommer opp etter dagens nedtur i neste uke.
Redigert 29.11.2024 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.11.2024 kl 15:22 1198

Ikke umulig. Men egentlig lite interessant hvorvidt kursen er på 4,5 eller 4. I løpet av 2025 vil den nå betydelig høyere, og ja, ikke utenkelig at PoLight blir en av nyttårsrakettene. Men den vil neppe stoppe etter januar. Når det etterhvert går opp for markedsaktørene hvem det er som vil markedsføre PoLight sin teknologi, så vil nok flere og flere se potensialet til PoLight. Selv om et kommersielt gjennombrudd trolig ligger et par år frem i tid. Men når det er et faktum, da får du ikke PoLight til Black Friday priser.
EnklestErBest
29.11.2024 kl 15:28 1186

He-he, nei !!!
Sweetspot
29.11.2024 kl 15:37 1170

Vil nok være jo-jo et par år før det skjer ja.. Spørsmålet er om de må hente cash da.
EnklestErBest
29.11.2024 kl 15:50 1150

Hvis selskapet må hente cash i mellomtiden tror jeg ikke, men hvis det skulle bli en emisjon så vil det ikke bli for å overleve, men for å serve et knippe berømte kunder med verdens beste linser, og da fortoner det seg helt anderledes.
Jeg ser med fryd frem til de neste 2 årene som langsiktig her, og laster hele tiden enn så lenge.
EnklestErBest
29.11.2024 kl 16:30 1104

Hadde noen fortalt meg ved lunsjtider idag at vi skulle slutte dagen og uken her oppe, da ville jeg ha veddet i mot.
Dette var en hyggelig ukeavslutning.
Her er det bare å holde fast og kjøpe mer, og være forberedt på dager som idag.
paali89
29.11.2024 kl 17:53 999

500k på 4,25?
Londonmannen
29.11.2024 kl 18:21 963

Joda, jo-jo svingninger vil vi ikke unngå. Det vil robotene sørge for. For tro ikke at dette blir en aksje vi småsparere får ha i fred.
Nå ser vi dag at graverne har funnet ut at Bosch har investert mye i produkt de bruker TLens i og at de nå skal markedsføre dette produktet. I realiteten vil altså Bosch markedsføre PoLight sin teknologi. Og dette er bare første tungvekter som vil pløye vei for PoLight. Flere kommer til utover i 2025. Og markedet for TLens og TWedge er mildt sagt enormt.

Mange hadde forventninger til smarttelefonmarkedet og mang en investor har tapt mye på PoLight da dette markedet ikke benyttet TLens. Men som vi hørte ØI si i går på Q/A seansen; i smarttelefonmarkedet kom PoLight inn 10-15 år for sent. Men nå er PoLight med i definisjonsfasen av AR/MR markedet. Dette markedet er i sin spede begynnelse og kan bli enormt.

Har man en smule tålmodighet og en investeringshorisont på noen år, kan PoLight vise seg som en særdeles gullkantet investering. Og nå har det begynt å røre på seg.
Tigana
I går kl 09:48 699

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7268232246325567490/

Her er den. Bosch Sensortec sin Laser Beam Scanner. Anbefaler å gå inn på LinkedIn og les noen av kommentarene der. Gratulerer til alle de tålmodige aksjonærer. Det begynner å ligne noe nå.
Redigert i går kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Blygen
I går kl 09:58 684

Jada....det er bare å henge fast på sine aksjer:)
Tigana
I dag kl 09:50 396

Først lagt ut på Discord. Bosch Sensortec sitt samarbeid med Apple iht. ChatGPT.
Yes, Bosch Sensortec, a subsidiary of Bosch that specializes in microelectromechanical systems (MEMS) sensors, has been identified as a supplier for Apple Inc. in various products. They are known to provide components like accelerometers, gyroscopes, and other MEMS-based sensors that are used in devices such as iPhones, iPads, and Apple Watches.

For example:
• iPhones: Bosch has reportedly supplied MEMS motion sensors such as accelerometers and gyroscopes used for functions like motion tracking, gaming, and augmented reality.
• Apple Watch: The company has contributed sensors that play a role in health and fitness tracking.

Apple often relies on multiple suppliers for critical components, and Bosch has consistently been among the leading suppliers in the sensor domain. However, specific details about supplier contracts are typically confidential, and confirmation often comes through teardowns or supply chain analysis by third-party firms.

Så vi krysser fingre og tær på at Apple er kunden til Bosch Sensortec her også.
EnklestErBest
I dag kl 16:17 215

Er vel på tide at Poligt får seg et litt langvarig løft igjen snart, men det er ennå en god del aksjer som skal ut grunnet store tap og dertil skattetilpasning. Aksjen er ned 80% i år, så det er enda en god del skepsis ute og går. personlig skal jeg bare ha en liten post på 20k aksjer til før jeg er fornøyd med et stort, rundt tall.
Man vet aldri hvordan denne aksjen går intradag, men jeg tror på oppgang i morgen. Fredagens sluttauksjon var heftig med rundt 500k aksjer omsatt.
Redigert i dag kl 16:18 Du må logge inn for å svare
skadi
I dag kl 18:39 109

Hadde vært artig om de 500000 aksjer ble kjøpt av noen BOSCH ansatte privat. Vet ikke om det finnes noen restriksjoner mot det....