NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 58860

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
I dag kl 12:04 697

spm 1 - med update : Yield pressure and higher costs from Q4
Conclusion
We remind about the rules: #1. Don’t be a long-term owner of airliners. #2: If you own, pick the most relentless on cost that always prioritize a strong balance sheet. Our forecast is unchanged and repeat our Sell recommendation. We are ~15% below consensus EBIT for 2025e, see several risk factors that point towards further negative estimate revisions, and highlight that NAS appears expensive versus peers on normalized earnings. 1) European peers such as Ryanair, Wizz and Easyjet all highlight a negative change in the yield environment, with Ryanair seeing prices down ~5%. Norwegian sees flat yield for Q3e, but with 16% capacity growth in Q4e, of which the majority is intra-European routes where the yield development was down ~6% in Q2 and likely also down in Q3e (the domestic yield was up by 10% in Q2, hence a flat yield in Q3e implies negative yield ex. domestic), we see significant risk for further yield pressure from Q4e. Another 5-7% capacity growth is expected for 2025e. 2) The costs for CO2 emissions will increase by approx. NOK300m on average for both 2025e and 2026e, based on today’s prices and forecasted volumes. In the current yield environment, we see a potential challenge in terms of passing these extra costs over to the consumers without taking a beat on the load-factor. 3) Norwegian has failed to meet its own cost expectations for both 2023 and 2024e; the expensive salary settlement for the pilots (26% increase over two years) will not stimulate for moderation for coming salary settlements for other internal groups. 4) The NOK stays weak while the geopolitical risk increases which includes a risk of higher jet fuel prices. However, fuel prices have recently moved in a favourable direction for NAS. 4) On our normalized earnings for 2024e/25e/26e, the stock trades at P/E 9.5x/9.6x/8.8x, well above the sector average and close to where industry leader Ryanair trades. As Norwegian soon approaches the low season with significant capacity growth, international yield pressure and rising costs, we conclude with a Sell. We would also prefer more relentless results on costs and less talk about dividends in a market that seems to have peaked in advance of gradual capacity growth going forward.
nad.oslo
I dag kl 12:10 664

De har en selg anbefaling på 9 😎😂.

I første rapporten idag skrev han ingenting om oljeprisen, men etter å ha fått pepper så oppdateringen tar med en liten oljepris med.

Han sier forøvrig at man ikke møtte kostnader i 2023 mens markdet sendte aksjen rett opp etter q3, så Merkelig hele rapporten.
Nas betalte ned endel gjeld iår også om du ikke møter kostnader hvordan klarer man det?

Tilslutt sammenligne med Ryanair 😎😊
Redigert i dag kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 12:20 637

Takk for info og deling. Stor forskjell altså på DNB og 6 andre hus som vi vet har snitt kurs anbefaling tett oppunder kr 15, og enten hold eller kjøp anbefaling.
SP B 1 skriver de generelt er negative til flyalsjer, mtp lavere pris Q4 sammenligner de med hva lavprisselskaper som bla Rayenair har uttalt. NAS er vel i et litt annet marked. Men, priser alltid for alle noe ned i Q4 som ligger inne i guidingen (som de så langt med bakgrunn i trafikk tall sommer/høst muligens nå slår).

Siden SP B 1 er negativ til fly aksjer, du som har tilgang til deres analyser, hva skrev de om NAS i fjor høst når kurs lå 8-10, og før Widerøe avtalen fikk igjennom i des i fjor? Skulle vært interessant å vite hva de skrev den gangen, fasiten vet vi jo da NAS gikk opp til kr 18 i vår.
Redigert i dag kl 12:21 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
I dag kl 12:22 632

Nettopp det jeg skrev over
auto1
I dag kl 12:28 603

Jaja. på samme måte som oss NAS optimister kanskje har tunnelsyn, så ser det ut som denne karen er i samme tunnel.i motgående felt. Oljepris forecast fra store deler av Analysemiljøet på under 80 dollar for 2025. Reallønnsvekst i Norge i år, ikke bare hos piloter i NAS= reiselyst og betalingsvilje ... Renternedgang i sikte +++
MC Axel
I dag kl 12:32 577

I find it difficult to see the seriousness of Sparbanken's analysis. When a company is priced lower than their total assets and with increasing revenues, then you are not serious

Otherwise, thank you for your contribution here :)
MisterLupus
I dag kl 12:35 567

Mye synsing om makroøkonomiske forhold langt frem i tid samt andre aktører og hvordan de gjør det, lite relatert til Nas, drift og faktiske resultater..

Veldig rart å basere en anbefaling på absolutt alt annet enn selskapet en belyser, å se alle andre steder enn på selve objektet når dette skal vurderes og dessuten synse en hel masse rundt ting ingen vet, selv i den sammenheng, og i tillegg å gå såpass i utakt med øvrige analyser der snittet ligger flere titalls prosent høyere.

Spekulativt, tynn suppe, og var det ikke de som hadde kursmål på over 20, i vår? Har de bomma så kraftig at de må justere med over femti prosent tidligere så fremstår de lite troverdig, helt useriøse faktisk, men så blir det jo opp til markedet å selv bestemme hva de mener om den saken.
nad.oslo
I dag kl 12:35 566

Jeg skrev i den første rapporten som ble sendt ut idag skrev han ikke om oljepris , denne jeg la ut nå kom for litt siden. Dette er en ny oppdatering fra sp1.

Du får tolke det som du vil, det er fritt frem.
Redigert i dag kl 12:38 Du må logge inn for å svare
MC Axel
I dag kl 12:40 540

The last time Sparbanken came out with their analysis, the NAS went down, but then it went right back up again. I bought several shares in NAS today. We'll see if it was smart. All other analyzes have a much higher target
Ransen
I dag kl 12:43 523

Bare å drite i hva SB1 skriver frem til Q3. Da får vi en annen versjon fra analytikerne. Samme i fjor, men da tok de frem det høytstående oppkjøpskortet når de forsto at selskapet hadde full kontroll.
Må gjerne sige ned til 9 kroner for min del, men alt i alt så sitter det to herrer ved roret som kanskje er verdens beste på kostnadskontroll.
MisterLupus
I dag kl 12:52 477

Om prisen raser nok en gang, på tross av strålende resultater, da er det katastrofe for tilliten til aksjen og da blir det veldig tungt å få den opp igjen uansett hvor godt fundamentet er, for da tør ikke folk å satse da blir alle defensive og sånt driver ikke kursen opp.

Så jo du bør absolutt bekymre deg for nok et fall, det er ikke magi som pusher aksjer opp men folk som forventer avkastning, og derfor tør å satse offensivt.

Hadde du turt det eller anbefalt andre dit, om denne braket ned nok en gang mot 9-tallet, helt uten grunn?
nad.oslo
I dag kl 12:55 467

👍
Redigert i dag kl 12:55 Du må logge inn for å svare
MC Axel
I dag kl 13:00 435

👍

They are currently helping their short clients

NAS is a good and healthy business, take a look at the accounts
MisterLupus
I dag kl 13:08 399

Doesn't matter how healthy the company is if people trading in the stock keep taking losses, because the other shareholders are constantly despite all fundamentals, pushing down the share price and doing so with such ease even because everyone follows them down every single time pushing it even further.

Stocks are a commodity, a product, and when people prone to invest lose trust in it, well that affect its value negatively.

It's the same dance for six months now, this stock drops ten points where others drop three, and every time its rise goes a bit slower and good news impacts it less. Good luck finding people willing to risk their money on this one, if it drops again and this time on the back of great news even, and optimistic forecasts.

For the record: I doubt it will drop much further and I'm' quite certain it will move towards the 11,5-11,8 range again, but I'm just saying, it's not a good thing how volatile this is and even less so, on top of that how irrationally it behaves.

Another downward projectary could diminish it's potential when it eventually does rise, so let"s hope it stabilises and crawls back up as that would send the opposite signal, that this is a safe investment 😉
Redigert i dag kl 13:39 Du må logge inn for å svare
HT2
I dag kl 13:10 395

Hva er det som er så rart med utviklingen i dag? Den siste uken har det kun vært kjøpere i papiret som skal ta en bet på trafikktallene. Disse kjøperene er nå borte og de fleste av de skal nå ut igjen. De fleste på børsen trader bevegelser. De kjøper ikke for å sitte i 50 år sånn som mange her inne sier at de skal. NAS er jo et yndet tradingobjekt med høuy omsetning og store utslag. Om de hadde fraktet 10 mill passasjerer og hatt fyllingsgrad på 100% så er det fortsatt folk som kjører "Buy on rumours sell on facts. Så nå blir det vel en berg og dalbane frem til 3Q. Da kjøres den opp på forventninger rett før tallene igjen og faller tilbake etter tall....
Granly
I dag kl 13:28 319

eg valgte å kjøpe mer i dag :D

ser også kjente investorer begynner å komme tilbake i Nas også. så eg tenker det er rette tidspunktet nå og gi det et nytt forsøk, :D

og vi kunne lese i avisen i dag at analytikere har bare 50% rett så satser på den dårlige analysen er feil :D

Granly
MC Axel
I dag kl 13:38 287

The NAS share is underpriced and no one is talking about selling in 50 years, but the share price must go up when they deliver and down when they don't. Sad that there may have been some who sold at a loss today. But also a good opportunity to accumulate

NAS is cheap and almost all analyst say the same
Fjellbris
I dag kl 13:42 281

Takk og da skrev du nok det, mens jeg skrev til deg :-)
Forøvrig skulle det vært interessant om noen har svar på dette:
Siden SP B 1 er negativ til fly aksjer, du som har tilgang til deres analyser, hva skrev de om NAS i fjor høst når kurs lå 8-10, og før Widerøe avtalen fikk igjennom i des i fjor? Skulle vært interessant å vite hva de skrev den gangen, fasiten vet vi jo da NAS gikk opp til kr 18 i vår.
Ransen
I dag kl 13:45 272

Det er lavsesong og det er nervøsmåned.
Nervøs: de frykter nedgang og selger
Tøff: de holder og ser det an.
Gamblere: kjøper på følelsene
Fjellbris
I dag kl 14:06 211

Jeg har også kjøpt 30% flere NAS aksjer i dag til snitt kurs 11,35🙏😀
Redigert i dag kl 14:25 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
I dag kl 14:21 161

Man gambler alltid litt uansett hva en velger. Fikk kæsjet ut i dag også, nitten prosent over ti innhopp de siste tre ukene, hver krone sikret og i trygg forvaring nettopp fordi personlig, så gambler jeg minst mulig.

Ble iimidlertid kke på tolvtallet som jeg håpte, og jeg hoppet inn igjen på 11,67 og der blir jeg nok en stund, så da håper jeg kaoset går over, at kursen snart skråner oppover igjen, også stikker jeg og soler meg.