NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 149631

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
11.09.2024 kl 16:47 2689

"NAS: 308 RUTER TIL 120 REISEMÅL I SOMMERSESONGEN 2025"


Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle lanserer 308 ruter til 120 reisemål i sommersesongen 2025, ifølge en pressemelding onsdag.

Av årets nyheter fortsetter blant annet rutene fra Oslo til Basel, Montpellier, Istanbul, Lyon, samt fra Stavanger til Bergamo og fra Bergen til Edinburgh.

Rutene fordeler seg som følgende i de nordiske landene: Norge 153 ruter, Danmark 79 ruter, Sverige 63 ruter og Finland 21 ruter.

Årsaken til at summen over ikke er lik 308 skyldes at enkelte ruter som går mellom to land er telt med i begge landene.

-Ferier er ofte noe av det vi gleder oss mest til, og planleggingen er fylt med forventninger og spenning. Derfor er vi glade for å legge frem billettene for neste sommer. Da flyr Norwegian til 121 destinasjoner i 36 land, og vi flyr til reisemål med muligheter for alt fra solfylte strender, flotte naturopplevelser eller pulserende storbyopplevelser, sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.

https://www.finansavisen.no/tdn/2024/09/11/06395238/nas-308-ruter-til-120-reisemal-i-sommersesongen-2025
Ransen
11.09.2024 kl 16:13 2762

Hva spiser opp hva?. Det er valutautfordringer, men lavere drivstoffkostnader. Det er høyere lønnskostnader men god billettpris. Det er samme som i fjor men med 13% høyere kapasitet i år. Gode utsikter utover høsten. Synergier og stordriftsfordeler vil komme til syne.
2025 blir meget bra, 2024 også, godt over øvre del av guiding
Stepping
11.09.2024 kl 15:13 2835

Kontroll på kostnadene? De har vell kontroll på den måten at de vet de spiser opp hele butikken.
Slettet bruker
11.09.2024 kl 15:05 2850

Har trendet oppover noen dager nå, etablerte et innhopp på 10,5 med halvparten av profitten fra forrige oppgang for å leke meg der men den tror jeg blir stående uoppfyllt.

Blir ikke forundret om vi bygger opp mot forrige motstand igjen, på 11,5-11,8, jeg syntes fallet ned på ti var overdrevent og at det ihvertfall nå virker tryggere å satse oppover enn å gamble på nedgang.

Imponert faktisk, utypisk Nas det siste halvåret å reise seg så umiddelbart etter et fall. Lukter jo nesten optimisme her 😂
Redigert 11.09.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.09.2024 kl 10:09 3136

Helt vanlig sving på høyt volum. Håper bare at kjøperne viser fatning til ustabiliteten som sept-okt viser og holder på aksjene. Den store stigningen starter etter Q3, hvis de svart på hvitt kan dokumentere at det er kontroll på kostnadene.
MaxMekker
11.09.2024 kl 10:02 3159

Ingen som har fått med seg den fine oppgangen her i dag ? :)
NASLover
10.09.2024 kl 15:38 3502

Da ble det exit for Voleon på synlig short side
CFM sitter igjen med synlig short av 0.65%

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Strategi
09.09.2024 kl 19:34 4030

Ikke uenig med ressonemanget.
Jeg skjønner også hva riskoker sier.
Hegding er en sikring mot tap spesielt når oljepris er volatil.
Billett prisene dettes i slike perioder relativt høyt.
Norwegian Group har tjent bra og bygget egenkapital gjennom hele året så langt «nettop på høy oljepris».
Akkurat nå om dagen er olja og Jetfuel kraftig ned
Og Norwegian group tjener mye på margin og selskapet har ikke justert ned prisene, siden oljepris nå kan gå begge veier.
Det er slik at hadde oljepris vært lav påhegdings tidspunktet hadde selvfølgelig utgangspunktet for billett pris og hevdet pris vært annerledes.
Konklusjonen er derfor at Norwegian Group tjener veldig mye på dagens Jet fuel priser .
Riskoker kan ikke villede med at selskapet tapet mye da dette ikke stemmer.
De tjener mye.
Stepping
09.09.2024 kl 19:23 4032

å så, hvordan blir høy hedge pris bokført? Si du har hedge på 84 dollares og så er oljeprisen 65 dollares over lang tid?
Fjellbris
09.09.2024 kl 19:14 4012

Takk for fin forklaring hedging oljepris gmtrade.
Tror de fleste her inne har skjønt dette, også Rischioso etter mange forklaringer, men han fremstiller det konsekvent som om NAS pga hedging kommer til å gå på en stor kostnads smell pga dette.
Det gjør NAS som du også fint illustrerer selvfølgelig ikke. Hedging blir som en forsikring, eller som en fastrente som du bruker. Man kan gjerne ergre seg over at overskuddet kunne blitt større når oljepris faller, men tror alle vi NAS aksjonærer og ikke minst GK/ledelsen gleder seg over fallet i oljepris. Selvfølgelig fordi ikke alt av fuel er heldget, samt nå kan de jo inngå nye og enda lavere kontrakter fremover. Som med fastrente når renta synker, jeg inngikk feks fastrente på 2,1 under pandemien ;-) Og det som ivertfall er sikkert, er at NAS pga fallende oljepris som richioso prøver å tegne et bilde av, kommer til å gå på en enorm kostnads smell som gjør at NAS ikke klarer guidet EBITDA i år 2,1 - 2,6 miliarder.
gmtrade
09.09.2024 kl 17:22 4166

Hei,
NAS tråden her på forumet er, om ikke annet, god underholdning.. Mange her burde nok vurdere om aksjer og børs er rett for dem. Uansett, tenkte bare å komme med et lite innspill rundt hedgning av drivstoff - og muligens belyse noen aspekter rundt dette. Temaet er tydeligvis er forvirrende og uklart, og heller ikke helt svart/hvitt.

Om vi benytter vår egen lånerente som eksempel. Mange her inne har vurdert å binde renten på huslån. Noen har trolig gjort det. La oss si du har 4 lån av 1 million pr stk. Flytende rente er 4% og du tror den skal gå opp. Du binder renten på 3 av lånene på 3,75% (bra deal, tenker du) og beholder ett lån med flytende rente på 4%. Renten (eller fuel prisen i NAS tilfellet) stiger så til 5%. I dette tilfellet sitter de aller fleste meget godt fornøyd hjemme og føler de føler de sparer penger. Dette selv om de hadde hatt mer penger i lomma dersom renten istedenfor hadde gått ned. Lånet med flytende rente hadde blitt billigere. Mer penger i lommeboken (kassa), alltså, men du sitter irritert og føler at du har gjort en dårlig deal. Nå sitter du fast med 3 mill i lån og rente på 3.75%. Det kunne vært 2,75..

Det er dette denne rischioso forsøker å argumentere for, når han hevder NAS taper millioner på hedget drivstoff, ved lav oljepris - samtidig som alle positive her inne hevder at NAS, tvert imot - sparer penger. Hvorfor blir det så forvirrende, og hvem har rett?

I nettopp dette tilfellet, heller jeg mot at denne karakteren rischioso, som har gjort det til sin livsoppgave og erte på seg NAS aksjonærer, har mest rett.

Jeg skal forsøke å forklare: Rent isolert, får NAS - kortsiktig - mer penger igjen i kassa da all fuel som ikke er hedget blir billigere. Dersom alle konkurrenter har tilsvarende posisjoner, blir det like for like, og det vil være positivt for alle. Dersom argumentet om at NAS har større andel hedget fuel enn konkurrentene er rett, vil det være negativt for NAS da en lavere oljepris vil gi press på billettprisene. Konkurrenter vil da ha større forutsetning for å redusere sine priser, noe som igjen gir press på NAS marginer. Dersom det omvendte hadde skjedd. NAS har hedget mye drivstoff og oljeprisen stiger. Dette ville ført til økning i billettpriser eller lavere lønnsomhet hos konkurrenter, og NAS med høy hedging ville kommet ut fordelaktig. Altså er ikke alltid kortsiktige penger i kassa positivt, dersom konsekvensen er at billettinntektene reduseres og forblir lavere, som konsekvens av at konkurrenter senker sine priser.

Ellers sitter jeg selv med mye aksjer nå og har tro på at vi kommer mye høyere en dagens kurs i løpet av det neste halve året. Ingen grunn til å selge om du er semi langsiktig.

Gmtrade
Redigert 09.09.2024 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Pilteri
09.09.2024 kl 15:40 3344

Sover neppe, sitter krumbøyd over tastaturet og sprer edder og galde...
Null
09.09.2024 kl 11:47 3618

Treffer ikke med ensifret i dag i allefall, spådommen er vel snar et halvt år gammel ennå er det ikke blitt slik.
Så kanskje skal du også justere målet til to sifret ;)

ha en fin uke
Strategi
09.09.2024 kl 11:45 3603

Har tenkt det samme, hvordan sover slike som han om natten.
Forstår det bare ikke.
Fjellbris
09.09.2024 kl 10:54 3685

Spot on, ikke minst også det du skriver om Rischioso og hvordan han vrir og vender på sannheter, usannheter og info, alt utifra om han er inne eller ute av en aksje. Nytter ikke diskuterer med han, det er mange som i lengre tid har lagt frem og forklart hvor enormt stor fordel for NAS lav oljepris og hedging er, det passer selvfølgelig ikke inn i hans NAS agenda, og da prøver han også vri det til noe negativt og drar det kortet igjen en stund etter det argumentet ble satt på plass tidligere. Uforståelig at han får lov til å holde på slik, samt orker stå opp om morgenen og se seg i speilet, fyren eier ivertfall null moral.
Redigert 09.09.2024 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.09.2024 kl 10:47 3687

😂 Ja sjekk Rischiosos treffsikkerhet på Code tråden mars tom juli, ENORMT med hauseinnlegg der hele veien fra 1,5 til 0,23. Blitt stille fra han der nå, ikke rart han har åttetusentrehundredeogdekstitre innlegg om ensifrer i NAS, etter tap i CODE må vel kursen ned på ensifret om han skal ha råd til å kjøpe seg inn…..
Strategi
09.09.2024 kl 10:11 3769

rischioso er vel den på fora som bruker alle midler og som har null følelser.
Usannheter og villeding av markedet er hans hverdag.
Han har nok peiling på Hegding av olje, men manipulerer og vrir sannheter over til noe helt annet.
Jeg tror nå hegdet olje på 84 USD er reforhandlet eller er under reforhandling.
Uansett så er dagens oljepris en sinnssyk stor fordel for Norwegian Group og andre som har hegdet på samme nivå.
Det klinger i kassa hver dag da billett priser er regnet uti fra høy oljepris.
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Når det gjelder "gnålet" om "en sifferet pris" er dette en fantasi han har og jeg tviler på at vi ser noe mer til den,-ser vi tilbake på 2022 og 2023 har dette ingen relevans til Norwegian Group 2024.
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Vi kommer til å oppleve et mye sterkere selskap gjennom høst og vinter sett i forhold til tidligere.
Redigert 09.09.2024 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2024 kl 09:42 3837

Hæ? Du vet tydeligvis ikke hvordan hedging funker, og når det gjelder ensifret så har du vel gnålt om dette åttetusentrehundreogsekstitre ganger nå og lovet "snart" hver gang, så si meg, om det endelig skjer...

Om noen prøver å treffe bøtta åttetusentrehundreogsekstitre ganger, og endelig klarer det, et det da fordi de er treffsikre eller er det ganske enkelt tilfeldig, fordi selv en blind høne får det rett nå og da?

Du er bra desperat altså, hvis dette ensifra opplegget ditt endelig skjer og du etterpå innbiller deg å være The Man 😂
rischioso
09.09.2024 kl 02:22 4046

Hadde nok heller ventet på 1-sifret og du behøver nok ikke vente lenge for nå skal lavsesongen prises inn hvor vi vil se dumping av billettpriser fremover og ikke minst en stor extraregning fra en alt for høy hedge vs en langt lavere spotpris... ;)
rischioso
09.09.2024 kl 02:18 4046

Morroklumpen - har snakket for døve ører siden kursen stod i 15nok - så advarslene har vært der lenge - det at man ikke vil se de betyr jo ikke at de ikke er der...;)
Slettet bruker
08.09.2024 kl 22:33 4178

Kan godt svinger fem-seks ganger rundt 10,5 først, for min del, har ingenting mot å øke beholdningen litt på bekostning av sb1s kunder 😂
Fjellbris
08.09.2024 kl 20:12 4357

Ja og i motsetning til shortergjengen her inne sier han bla noe vi som har investert langsiktig her vet (i tillegg til at NAS tjener penger hver eneste dag, ref. forventet overskudd igjen 2,1-2,6 miliarder i år og med det ca 13 MILIARDER akk overskudd i banken), KOSTNADSKONTROLL! :
«Dette er flyselskaper som har god kostnadskontroll, et godt produkt og et diversifisert rutenettverk som gir god tilgang til mange markeder, forklarer han»
kapteinkjeks
08.09.2024 kl 17:38 4513

Vi stoppet på teknisk kjøp på fredag. Ta det med ro folkens. Neste uke går det sikkert opp igjen. Blir nok en fin rekyl på mandag..
NASLover
08.09.2024 kl 17:31 4535

Winair-sjefen har imidlertid størst tro på Norwegian, IAG, Delta, Ryanair og easyJet og NORWEGIAN topper ANBEFALING, ikke merkelig

– Dette er flyselskaper som har god kostnadskontroll, et godt produkt og et diversifisert rutenettverk som gir god tilgang til mange markeder, forklarer han.

Anbefalinger

Norwegian Air Shuttle
International Airlines Group
Delta Air Lines
Ryanair
easyJet
Winair eier ikke aksjer i selskapene

https://www.finansavisen.no/transport/2024/09/08/8177050/winair-sjef-nei-flyaksjer-er-ikke-lotto
Redigert 08.09.2024 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
08.09.2024 kl 17:11 4572

Der kom "stjerna", hvorfor adverte du ikke folk på torsdag så de kom seg ut på 11.80/90. Men du dukker selfølgelig opp.når ting raser nedover. 😎
Ransen
08.09.2024 kl 16:31 4621

Kjøper på kr 9 og selger på kr 18.
Samme som i fjor, 100% fortjeneste før skatt.
Bullen
08.09.2024 kl 15:21 4694

Heldigvis er Winair sjefen uenig med deg. He,he. Winair-sjefen har imidlertid størst tro på Norwegian, IAG, Delta, Ryanair og easyJet.
Ref Finansavisen i dag
rischioso
08.09.2024 kl 14:15 4744

En liten midlertidig peak etter en lang tids nedgang lik den vi så på torsdag er helt normalt og noe som aldri bør ansees som annet enn en midlertidig exit mulighet - midlertidig for trenden er ned, økt press på billettpriser fremover i en tid hvor lavsesongen skal prises inn så er det ingen rocket science å skjønne at kursen er i godt driv ned mot 1-sifret aksjekurs hvor det derfor ikke er snakk om hvis, men om når 1-sifret aksjekurs kommer til syne - JustSayin...;)

Fortsatt god helg!
Redigert 08.09.2024 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Ransen
08.09.2024 kl 11:42 4868

De regner vel 6% på rentene for kontantbeholdningen, så det er en betydelig ekstrainntekt
Bullen
08.09.2024 kl 10:01 4972

Strategi skrev Fully agree!!!!
Vet noen rente inntektene på cashen?
Fjellbris
07.09.2024 kl 19:57 5292

Oljepris på 71 tallet, og om ikke lenge kommer rentekutt i USA som vil styrke krona, begge forhold påvirker lønnsomheten i NAS mye :-)
…………….
Laveste oljepris på halvannet år
Prisen på nordsjøolje falt fredag til det laveste nivået på halvannet år og kostet sent på ettermiddagen 71,07 dollar per fat.

Bekymring for treg vekst i verdensøkonomien veide tyngre enn nyheten dagen før om at åtte land i Opec+ var blitt enige om å forlenge sitt frivillige produksjonskutt.

Litt etter klokken 18 lå prisen på nordsjøolje altså på 71,07 dollar fatet, en nedgang på 2,2 prosent. Samtidig kostet et fat amerikansk lettolje 67,59 dollar, noe som er et prisfall på 2,3 prosent.
MC Axel
07.09.2024 kl 00:09 5724

👍😅

Sometimes it's too stupid here on the forum
kapteinkjeks
06.09.2024 kl 22:18 5852

Vi stoppet på teknisk kjøp i dag. Ta det med ro folkens. Neste uke går det sikkert opp igjen
Stepping
06.09.2024 kl 20:08 5667

Hva med kontantbeholdningen den som skal svis av fra September til Mai? Eller rettelse Juni .