NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 125375

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.09.2024 kl 09:42 1995

Det vi kan håpe på nå er vel egentlig at den øker.
Tror på en sterk ukeslutt og blir ikke overrasket om den avslutter over 13.
Qube sitter med 0.71 % i short.
Singa
27.09.2024 kl 09:59 1938

Håper du har rett men vil bli veldig oversket on den slutter på 13 tallet, den er kraftig overkjøpt (RSI 87 i går) tror det kommer en liten korreksjon før trafikktall. om ikke shorterne rømmer buskene.
MisterLupus
27.09.2024 kl 10:58 1837

RSI måler momentum, å konkludere dit at det bør tolkes som "overkjøpt" det blir for simpelt, alt må ses i kontekst.

I kontekst NAS tror jeg nok de fleste enes, at den oppadgående trenden neppe brytes med mindre rapporten for q3 er nedslående, og at høy RSI nok heller bør tolkes som optimisme.

Ting går så klart ned nå og da, folk sikrer gevinst underveis, shortere vil nok utnytte perioder med svakt volum også for å dumpe prisen, men jeg føler meg trygg på denne ihvertfall frem mot q3 og videre derfra om selskapet leverer gode tall. Tror en tipp opp mot tretten før onsdag, og at den etablerer seg der i Oktober med peak i dagene før rapporten.

"Bare to kroner" forresten. Man må da vurdere prosentvis ellers blir det useriøst 😂
Redigert 27.09.2024 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Singa
27.09.2024 kl 14:32 1592

Jeg kommenterer ikke tullete inlegg, dette var ett av dem.
NASLover
27.09.2024 kl 14:36 1585

Tror vi som mennesker blir overrasket veldig fort om noe skjer utenfor våres forventninger og det er absolutt normal.

Hvis den er overkjøpt og du bekymre deg nå at det blir en nedgang/korreksjon, det kan hend, kan ikke ser bort i fra det. Men samtidig tenk på når den falt sist og vi ropte at den er oversolgt, oversolgt hele tida og forventer korreksjon opp men det skjedde aldri. Heller den fortsatte med fall så vær tålmodig og optimistisk. Den skal tilbake til gamle nivå når alt er mye bedre enn 6 måneder side.
Nå er det tida å erstatte oversolgt med overkjøpt. Ha en fin helg
Redigert 27.09.2024 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.09.2024 kl 15:11 1514

Løgner, du kommenterer jo, det jeg svarer på nå er jo definitivt en kommentar, men å utdype det gidder du ikke.

Hva er tullete og hvorfor?

Simpelt og useriøst, nok en gang, det er helt greit å mane til forsiktighet men kutt ut våset. Å bli ømrumpa bare fordi noen påpeker en og annen svakhet i analysen ens, det sier i grunn sitt da kan man likesågodt kaste inn håndkleet.

Tiden vil vise hvem av oss som tolker RSIen rett, du hevder "overkjøpt" jeg ser "optimisme", og at det å telle kroner heller enn prosenter blir fjollete, er man uenig der da anbefaler jeg heller høyrentekonto for akkurat det, det er temmelig grunnleggende.
Strategi
27.09.2024 kl 15:18 1494

Vi får se, kursen går sterkt, men i et forholdvis rolig tempo, flere og flere skjønner på bakgrunn av kursoppgang, analytikere, oljepris og sist men ikke minst at Avinor og markedet generelt kommuniserer at reiseaktiviteten er høy.
Mitt tips er at flere som sitter på gjerdet vil øke beholdning og at flere basert på underliggende verdier og historikk skjønner at aksjen kommer til å gå sterkt videre opp.

Vi er fremdeles i start gropa.
Redigert 27.09.2024 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Strategi
I går kl 10:59 1068

Av: Knut-Erik Mikalsen 26. september 2024

Høstferien betyr stor utfart på landets flyplasser. Nå kan Avinor peke ut de travleste reisedagene.
https://flysmart24.no/2024/09/26/klart-for-hostferieutfart-dette-blir-de-travleste-dagene/
Kåre Grønn
I går kl 15:08 858

Gullgruve!!
laser
I går kl 23:41 583

Det tar tid å børsnotere. Først lønnsomhet, så børsnotering.

Verdibygging må skje ut fra solide partnere. Her er en rekke kandidater og spennende å se i 2025 hvem som finner sin plass. Blir REMA 1000 partner? REMA 1000 mangler «sitt kort» og sine tjenester. Norgesgruppen har Trumf og Coop sitt kort, men REMA ennå ikke har det og satser på cash på labben, når man kjøper. Æ var ingen stor suksess og er ganske anonymt. Dette behersker ikke REMA. De trenger et bredere program - samtidig som de har en lojalitet blandt 25-30 % av Norges kjøpende befolkning. Slik er det med flere handelsbedrifter, forsikringsselskaper osv.

Men det som hurtig kan gi verdi er om de sammen skaper en bank med kredittkort tilknyttet produktene under Spenn. Vi så hvilke verdier det lå i å bygge opp Bank Norwegian, og den loyaliteten dette skapte.

Virker som en god plattform de er kommet frem til og forstår det slik at verdiene blir der de skapes ( med en liten avgift til Spenn). Dette skaper større interesse - samtidig som de kan lage et fordelsprogram med et utrolig stort nedslagsfelt. Mulighet for store krysseffekter. Lykke til.
Redigert i går kl 23:43 Du må logge inn for å svare
JohnK
I dag kl 08:42 436

Noen som kan legge ut teksten i FA-saken om Spenn?
Strategi
I dag kl 16:03 152

– Spenn kan brukes på opplevelser, reiser og underholdning. Du skal få tilgang til ting du ikke kan få, selv om du har mye penger.
– Spenn skal koble kule merkevarer sammen, og gjøre ditt liv som kunde og medlem enklere og morsommere.
Vi prøver å fange ordene. Gjøre reklameringen litt mer konkret. Sundby snakker om strategiske partnere som skal utvide tilbudet til å gjelde mer enn hotell og fly.

– Hvilke partnere har dere fått med?

– I vinter ble det ikke jobbet aktivt med dette, da vi først måtte få alt på plass med eierne. Men nå har vi likevel på plass en rekke med strategiske partnere som gjør at vi kan si at dette kommer til å lykkes.
– Kan du navngi noen?
– Nei, det er for tidlig. Nå jobber vi mot lanseringen, og deretter vil nye partnere fra et vidt spenn av ulike bransjer presenteres på løpende bånd.
--------
Mulig dette blir børsnotert.
Det ligger også i kortene at spenn vil gi medlemmene en eksklusiv til gang til viktige evententer hvor volumet både for Norwegian og Strawbery har store interesser på volumet inn til disse allerede i dag.
En del av disse events antar jeg å du må være SPENN medlem for å få adgang/tilgang.


Ransen
I dag kl 16:21 120

Strawberry-eier Petter Stordalen vet å markere store begivenheter. Norwegian-sjef Geir Karlsen virker mer lavmælt, men sammen sto de på hotellet Amerikalinjen en junidag i fjor og lanserte et partnerskap som var et av de mest omfattende innen reiseliv i nyere tid. Et felles selskap skulle gjøre det mulig for kundene å kunne bruke lojalitetspoeng på tvers av de to reiselivsgigantene. Smilene var brede og ordene store, men de var fortsatt langt unna å komme i mål med det store prosjektet.

Mye mindre verdt

I april i år begynte flokene å løse seg, men med en annen konstruksjon enn det som ble presentert i august året før. Milliardverdsettelsen gikk i vasken. Avida kom ikke inn på eiersiden likevel.

– Vi ble enige om at alle lojalitetspoeng som allerede var opptjent i de to fordelsprogrammene, ikke skulle flyttes over til det nye selskapet. Flere sånne elementer ble vi enige om å endre på. Resultatet var at de finansielle verdiene forble i de to eierselskapene, forklarer Sundby, før han tar over journalistens jobb og stiller seg selv to spørsmål.

– Betyr dette at selskapet er mindre verdt? Ja, fra start. Betyr det at selskapet har mindre potensiale? Absolutt ikke. Vi skal fortsatt skape store verdier for våre partnere og aksjonærer.

Til sammen har Norwegian og Strawberry syv millioner lojalitetsmedlemmer.

Enklere og morsommere

Under Arendalsuka i august ble enigheten offentliggjort, navnet Spenn gjort kjent og lanseringen forespeilet til november i år. De to eierne har puttet inn et tresifret millionbeløp til utvikling av den nye fordelsvalutaen.

– Spenn skal koble kule merkevarer sammen, og gjøre ditt liv som kunde og medlem enklere og morsommere.

Sundbys ord svever rundt i rommet.

– Spenn kan brukes på opplevelser, reiser og underholdning. Du skal få tilgang til ting du ikke kan få, selv om du har mye penger.

– Vi skulle gjøre noe ingen hadde gjort før, så det handlet mye om å forstå konsekvensene av det vi skulle bygge, sier Christoffer Sundby, adm. direktør i Spenn.

Vi skal snakke om VM-gullet i seiling, firedoblingen av resultatet til Circle K-stasjonene og hvorfor han ble med Jacob Schram til Norwegian mens coronaviruset herjet. Men først skal det handle om den sentrale rollen han hadde i diskusjonene mellom Stordalen og Karlsen, som skulle vare i flere måneder. Underveis kom en ny stor nyhet, for i august trådte den svenske banken Avida inn på eiersiden med to prosent, som verdsatte det nye partnerskapet – den gangen kalt Loyaltyco – til to milliarder kroner. Smilene var om mulig enda bredere, men de neste månedene ble det helt stille. Bortsett fra da Stordalen gikk til angrep på Norwegians tredje største eier. Hotellkongen mente Sundt AS motarbeidet det nye samarbeidet.

– Det var ikke en krangel om penger eller store enkeltsaker, men vi måtte klargjøre poengflyten, regelsettet og dynamikken i samarbeidet, hevder Sundby.

Vi prøver å fange ordene. Gjøre reklameringen litt mer konkret. Sundby snakker om strategiske partnere som skal utvide tilbudet til å gjelde mer enn hotell og fly.

– Hvilke partnere har dere fått med?

– I vinter ble det ikke jobbet aktivt med dette, da vi først måtte få alt på plass med eierne. Men nå har vi likevel på plass en rekke med strategiske partnere som gjør at vi kan si at dette kommer til å lykkes.

– Kan du navngi noen?

– Nei, det er for tidlig. Nå jobber vi mot lanseringen, og deretter vil nye partnere fra et vidt spenn av ulike bransjer presenteres på løpende bånd.

Dårlig med ball

Sundby vet hvordan han skal selge seg inn til næringslivet. Det lærte han allerede som seiler. For selv med VM-gull og OL-deltagelse var det ikke en lukrativ tilværelse der pengene strømmet inn. Idrettsforbundet bidro litt, stipendet fra Olympiatoppen kom godt med, men resten av finansieringen måtte dekkes på egenhånd.

– Jeg lærte hvordan jeg skulle skape verdi for andre, slik at de ville bruke penger på meg.

Med presseomtale i lokalavisene ble markedsverdien gradvis bygget opp. Han tok med bedrifter på seileturer, holdt foredrag, ble brukt i lederutviklingskurs og var en del av bedrifters motivasjonseventer.

– Jeg fikk utviklet meg på flere områder enn bare rent sportslig.

Fødestedet er Arendal, og Sundby ble en del av flyttelasset under farens turnusår som lege. Etter å ha vært innom Bergen og Tvedestrand, etablerte familien seg i Son i Akershus.

– Der drev ungene med enten fotball eller seiling. Jeg var veldig dårlig i fotball, så da var det lett å velge seiling. Jeg var heldigvis bedre i båt enn med ball.

15 år gammel ble han juniornorgesmester i Optimistjolle i 1993. Fire år senere konkurrerte han med seniorene og ble verdensmester i San Fransisco. Seilende mellom Golden Gate og Alcatraz skjønte han at dette skulle bli hans karrierevei.

Det er helt tilfeldig at jeg ble økonom
Kullseilte fra medalje

I OL i Sydney i 2000 var han over i den nye båtklassen 49er, men mesterskapet ble en skuffelse. Sundby brakk ankelen i oppkjøringen, og kom aldri opp på sitt toppnivå. Frem mot neste OL fikk han Frode Bovim som ny makker i båten. Sammen tok de VM-sølv i 2003.

– Jeg setter det som min største prestasjon, selv om det selvfølgelig er fetere å si at en er verdensmester.

I seiling sendes kun én båt per nasjon i hver båtklasse. Sølvet sikret deltagelse i OL i Aten i 2004, der Bovim og Sundby ledet lenge, men til slutt endte på fjerdeplass.

– I ettertid tenker jeg at det var en god prestasjon, men der og da var det surt.

Seiling i mesterskap består av flere seilaser der alle resultatene blir lagt sammen til slutt. Seilerne er ikke vant med mye TV-tid, men i OL ble flere av seilasene direktesendt på NRK. Blant annet et av de siste, der den norske båten fortsatt kjempet om medalje.

– Vi kullseilte. Det er en scene jeg tror mange seere husker, og det er en følelse jeg aldri kommer til å glemme. Vi brukte mye tid på å finne ut hvorfor det skjedde.

Familien gikk likevel til topps i OL. Søsteren Siren Sundby vant gull i Europajolle.

– Det var to spinnville uker i Athen.

Det meste i familien handlet om seiling. Sundby tror han og søsteren trente mer enn alle andre, og sannsynligvis snakket mer om seiling enn alle andre.

– Seiling var temaet rundt middagsbordet i alle år. Jeg tror vi bygget opp en intuisjon som bare fungerte. Ferier og helger, det var alltid seiling. Fra jeg var liten gutt seilte jeg fem-seks ganger i uken.

Kometkarriere i McKinsey

Rett etter skuffelsen bestemte makkerne seg for å satse mot et nytt OL, men Sundby la opp før de kom så langt. Han ble forelsket i kvinnen som senere ble hans kone, og fikk seg jobb i McKinsey etter å ha tatt økonomistudier på siden av seilingen.

– Handelshøyskolen BI var flinkest av alle til å tilrettelegge for idrettsutøvere, så det er helt tilfeldig at jeg ble økonom. Hvis jeg gikk glipp av en eksamen kunne jeg ta den senere på foreleserens kontor.

Tiden med rekonstruksjon var heftig. Jeg er stolt av at vi klarte å beholde Reward
I McKinsey gikk karrieren fort fremover. Han fikk tidlig senioransvar.

– Jeg hadde med meg mye erfaring som en typisk ikke har når en kommer rett fra skolebenken. I tillegg er jeg ganske god på kreativ problemløsning. Det kommer godt med som konsulent.

Etter drøye to år ville han videre. Som konsulent takket han som regel for seg når prosjektet ble presentert på en PowerPoint. Sundby ville være med lenger og se at ideene faktisk fungerte. Han begynte i bensinstasjon-delen av Statoil, som like etterpå ble kjøpt opp av kanadiske Circle K.

– Jeg satt på markedssiden i Circle K Norge, og gjorde rebrandingen av alle stasjonene.

Han var innom analyse og strategi, og bygde opp lojalitetsprogrammet Circle K Extra. Etter at kanadierne kom inn på eiersiden ble det lagt en strategi om å gå fra franchise til egendrift. Sundby ble salgssjef for alle de egeneide stasjonene.

– Vi skapte utrolig bra resultater. Vår gren av selskapet ble den alle så til. Vi scoret høyest på alle parametre, både finansielt og på kundeopplevelse.

Da han begynte var det 20 stasjoner, som hadde vokst til rett under 100 da han var ferdig.

– Vi firedoblet resultatet på sammenlignbare stasjoner, men vokste mye mer enn det fordi vi ble flere stasjoner, sier Sundby.

– Det handlet om å jobbe smartere og mer effektivt, ikke hardere. Vi fikk butikken, innkjøringen og hele resten av kundeområdet til å se bedre ut, noe som hever kundeopplevelsen og bygger topplinje.

Sundby ble senere adm. direktør i Circle K Norge.

Cashpoints på konto

I diskusjonene om hvordan Spenn skulle se ut, satt Sundby med to hatter. Han var prosjektleder i det nye samarbeidet, men også konserndirektør for marked og kunde i Norwegian. Han omtaler fortsatt Norwegian som «vi», men siden 1. september er det kun Spenn-hatten som er igjen.

– Nå er det hundre prosent Spenn.

I Circle K jobbet han tett med Jacob Schram, som gikk over til å bli konsernsjef i Norwegian. En dag i februar 2020 ringte han Sundby og lurte på om han ville jobbe på markedssiden i flyselskapet.

– Jeg spurte om han hadde fått med seg Kina-viruset, som vi kalte det da. «Ikke noe problem for oss», sa Jacob. Det er verre for SAS som flyr til Kina. To uker senere sto alt på bakken.
Sundby sa først nei, men sto i det valget i bare noen måneder. I september startet han som markedssjef i flyselskapet.

– Det første året satt jeg på hjemmekontor uten å kjenne hverken folk eller bransjen.

I en ny runde rekonstruksjon for å redde Norwegian ble lojalitetsprogrammet Reward ført videre.

– All kreditorgjeld ble i praksis slettet, men cashpoints klarte vi å beholde, rett og slett fordi vi var enige om at det var en verdi. Da vi kom ut av uføret i juni 2021 var lojalitetsprogrammet viktig for å få folk til å fly med Norwegian igjen. Mange hadde cashpoints på konto, sier Sundby.

– Tiden med rekonstruksjon var heftig. Jeg er stolt av at vi klarte å behold
Må treffe hoppkanten

Nå nærmer det seg lansering av Spenn i november. Sundby forteller at 30 prosent av alle lojalitetspoeng som blir utstedt, aldri blir brukt.