NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 129211

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 10:00 1166

Når legges trafikk tall september frem? Blir spennende, men ikke minst Q3 tallene som kommer litt senere.
Tror ikke vi, som mange håper på, får samme utvikling som i fjor høst. Dette da NAS med Widerøe avtalen med på laget i år (som de ikke var i fjor da Widerøe deelen gikk igjennom i des. i fjor), er et mye bedre og større selskap både når det gjelder stordriftsfordeler og lønnsomhet. Oljepris er også i høst MYE lavere, samt SPEN lanseres 1. november og jeg er rimelig sikker på at forhåndsbookinger i vinter/neste år er minst like god som i fjor på samme tid. Neste år vil Norges bank som den svenske sentralbank m fl. allerede har gjort flere ganger, sette ned renten. Den norske kronen er også ventet å styrke seg fremover vs det siste året, og vi vet at styrker den seg 10% vs LY, så utgjør det en miliard ekstra på bunnlinja.
Strategi
I går kl 10:04 1161

Ser den Ransen, men det som meldes fra markedet er økt aktivitet, dette underbygges også fra Avinor.
Når det gjelder kvartal 3 så legger overskudd gjennom året seg ovenpå en allerede meget sterk egenkapital i Norwegian Group så alt ligger tilrette for en sterk oppgang fremover.
Et annet element i 2023 var at alle fryktet vintersesongen pga historikk.
Dette løste Norwegian på en glitrende måte og snudde sesongens historikk fra kraftige underskudd til overskudd.
Denne bekymringen er nå fraværende.
Så veldig nyere er annerledes mot 2023.
Ransen
I går kl 10:33 1101

Q4 med jul/nyttårstrafikken kommer som regel godt ut, men Q1 i år var faktisk nesten en milliard i minus. Det er Q1 som er den fryktende lavsesongen hvor også Widerøe må redusere kapasitet. Nå ser vi at renta begrenser mye mer enn i fjor. Få kjøper ny bil, færre kjøper planter og nå sist så stuper glass/pynteartikkelhandelen.
Feriereiser er fortsatt høyt prioritert, men kronekursen har ført til at denne også er blitt svært dyr. Selv med doble kutt i USA så svekkes utrolig nok kronen. For NAS er dette små marginer med 80% av kostnader i USD og EUR, kjempeøkning i pilotlønninger og 10-12% økning i øvrige kostnader - på flat billettpris.
Til motsvar er det gode renteinntekter og lav fuelkostnad. Fra 2025 må det gradvis innblandes biodrivstoff, som er 20 ganger dyrere enn Jet A1. Dessverre er ikke Norsk e-fuel fabrikken i Mosjøen oppe å går før i 2027, så det er begrenset tilgang på biodrivstoff som presser prisene opp.
Redigert i går kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 10:33 1100

Vedr renten som igjen vil opprettholde stor reiseaktivitet 2025, 2026:
…..
17 MINUTTER SIDEN | AV NTB
NHO anslår fire rentekutt i 2025 og ytterligere ett i 2026
NHO venter fire rentekutt fra Norges Bank i 2025 og ett i 2026 slik at renten ender på 3,25 prosent i 2026.

NHO la tirsdag fram sitt økonomiske overblikk.
Redigert i går kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 10:35 1089

Alt avhenger av kronekursen
Ransen
I dag kl 06:55 653

Nå har det som man fryktet som verst inntrått. I dag får vi se hvilke aksjer som er lurt å eie ved en storkrig.
Fjellbris
I dag kl 08:49 506

Konflikten i Midtøsten er tragisk, men vil ikke påvirke NAS mer en midlertidig økning i oljepris, som selv på 75 er meget gunstig for NAS.
Her trafikk tall for Rayanair for september, NAS kommer også til å levere rekord trafikk tall for september.
…..
02.10.2024 08:02:16
RYANAIR: FLØY 19,1M PASSASJERER I SEPT, KABINFAKTOR 94%

Oslo (Infront TDN Direkt): Ryanair Group fraktet 19,1 millioner passasjerer i september 2024, mot 17,4 millioner samme periode året før, melder selskapet onsdag.

Kabinfaktoren var 94 prosent i september (94).
ziik
I dag kl 09:05 462

Hva pokker skjer med kursen. Snart tapt seg ei krone fra slutten i går til nå 😳
Ny short som er satt?
Redigert i dag kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:09 442

Det er fryktindeksen som slår inn og den gjelder alle børser og selskaper. Det eneste sikre nå er oljeprodusentene. Det er vel og bra at det kjøpes hele veien nedover, det demper fallet noe i tempo. Krig, flyselskap og oktober er sessverre ikke oppskrifen på suksess....
MC Axel
I dag kl 09:14 415

I have sold my NAS shares, not because I don't believe in NAS, but because of the tense situation in the Middle East

auto1
I dag kl 09:17 396

God kjøpsmulighet! Tragisk konflikt, begrenset effekt på reiselyst og oljepris. Iran har nå sent et svar som egentlig ikkje var verre enn frykta.
auto1
I dag kl 09:18 391

God kjøpsmulighet! Tragisk konflikt, begrenset effekt på reiselyst og oljepris. Iran har nå sent et svar som egentlig ikkje var verre enn frykta.
Ransen
I dag kl 09:33 317

Reiselysten er nok til stede, men reiseselskapene vil bli påvirket negativt av dette. Dessuten går vi mot lavsesong og fond/proffene vil naturlig nok utnytte denne situasjonen til egen fordel ved å se på lavere inngang.
De fleste har forhåndsbetalt billettene sine fram til november-desember, men etter den tid vet man ikke hvordan utviklingen blir. Har må en se 360 grader rundt da alle mulige scenarier kan opptre.
Bullen
I dag kl 10:00 203

Konflikten er så langt veldig begrenset til et spesifikt område. Ikke så lett å se at det påvirker reiselysten andre steder. Nervøsiteten er jo der vedrørende en sterk økning i olje prisen hvis Israel går til angrep på olje installasjonene i Iran. Presteskapet ser jo veldig klart at Israel kan ødelegge deres makt posisjon og vil derfor forsøke å begrense eskaleringen... ikke sikkert at Netanjahu ser det slik

Noe annet: fra ca. 30 oktober til 9 april gikk aksjen fra 8.15 til 18.15
Olje prisen på 86 og 89 de samme datoene.
Topp og bunn i perioden va ca. 73 og 91
Redigert i dag kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 10:09 180

RE:
RE: Ransen
I dag kl 06:55
431
Nå har det som man fryktet som verst inntrått. I dag får vi se hvilke aksjer som er lurt å eie ved en storkrig.
----
Nå har "hyene""kakkerlakkene" tatt plass ser jeg, det er vel litt tidlig å kalle dette en storkrig.
Når det er sagt er oddsen for dette lite sannsynlig av flere grunner.
At det regnet droner og minndre missiler over Israel i går og delvis i dag har mye med ære å gjøre og Iran var nødt til å svare på angrepene i Libanon.
Israel er rett og slett for sterke og har USA som en maktfaktor med seg som garantert vil hindre en Storkrig.
Flyene til Norwegian Group går som vanlig og folk drar på ferie omtrent som normalt med forhåndsbetalte billetter.
Kursen på Norwegian Group handles nå på fullstendig gruset kurs og oppsiden mot kurser i intervallet +18 - 22 kr er stor.
Dagens fall henger ikke på greip og jeg tror vi kan få sterk stigning tilbake til 13 kr veldig raskt.

Ransen
I dag kl 10:19 147

Nå er det vel kun småaksjonærene i NAS som tror at dette er en liten konflikt og at oljeprisen vil gå ned med en krig rundt verdens største oljeprodusenter. Hvis en ikke evner å se helheten i dette så kan en bli flådd på høylys dag.
Situasjonen er meget alvorlig, det rammer NAS som alt annet og små justeringer fra store aksjonærer fra fly til olje i de nærmeste ukene vil ramme titusener av småaksjonærer som prøver å motvirke tyngdekraften. Er det bare MC-Axel som har forstått dette?
Strategi
I dag kl 10:28 117

Ja, det ser ut til at det er du short siden og MC-Axel som har forstått dette.
Det er 10 USD opp til hegdet pris på 84 USD, og det er forventning om at Oljepris raskt faller tilbake når dette roer seg.
Bakgrunnen for dette er at det rett og slett er for mye olje i markedet sett i forhold til forbruket på verdensbasis "mye basert på Kina".
USA ønsker ikke å nedskalere produksjonen og kjører på med full produksjon.

Slik jeg ser det kan dette ende opp i en short "Squeeze", det koster å presse ned kursen til 11.90 og kjøpe tilbake på 12.20 og oppover.
Det er omsatt aksjer for 52 mill på1 time og 40 minutter.

I mens går flyene normalt over Oslo i retning Gardermoen og vice versa.

Fredag 4 October
Monthly traffic data September.

Tror det blir en greit hyggelig melding.
🧑‍✈️😊
Redigert i dag kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 10:40 81

Det vi vet med sikkerhet vedr. oljeprisen er at ingen vet hvilken vei den går.
Nervøsiteten i markedet ser ut til å løfte prisen litt. Den nervøsiteten utnytter selvfølgelig shorterne
nad.oslo
I dag kl 10:42 73

Er nok sikker på at Nas har sikret seg mer olje på lavere kurser, de følger med på utviklingen antar jeg som alle andre. Siden de er mer følsomme overfor oljepris så har de nok sikret seg det. Bare å slappe helt av til q3