NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Ransen
04.10.2024 kl 12:03
3048
Tror ikke at det er en overreaksjon men en generell frykt for både oljepris og Norwegians kostnadsutvikling. Siden billettprisene er flate og kostnadene har økt så er regnestykket enkelt. De melder om mitigerende tiltak hvilket kan bli en blanding av gode og upopulære besparelser. Ett av forslagene er at de ber om at de ansatte må jobbe i en måned uten betaling ellers legger dem ned to baser.
Samtidig så vet jo de oppmerksomme at profesjonelle både sikrer og tar ned beholdningene for å satse på lavere inngang. Jeg tror vi igjen skal ned til årets laveste som inntraff ca 8 august( sommersesongen) da fryktinndeksen er skyhøy. Snakker vi oljepriser på 150-250 usd så er det ikke håp lenger, men heller ikke for noen andre som benytter fossilt drivstoff i næring
Samtidig så vet jo de oppmerksomme at profesjonelle både sikrer og tar ned beholdningene for å satse på lavere inngang. Jeg tror vi igjen skal ned til årets laveste som inntraff ca 8 august( sommersesongen) da fryktinndeksen er skyhøy. Snakker vi oljepriser på 150-250 usd så er det ikke håp lenger, men heller ikke for noen andre som benytter fossilt drivstoff i næring
Kåre Grønn
04.10.2024 kl 13:03
2859
Langsiktig ser det lovende ut, og spesielt under Geir Karlsen. Det kommer nok svært gode nyheter utover både denne sesongen og etterhvert som verden får roet seg. Ikke glem at det Norwegian leverer også med trafikktall er strålende! Det er utenomliggende ting som ligger som en klam hånd rundt situasjonen. Reiselivet vil bare bli bedre og bedre for Norwegians del fordi de leverer det beste produktet (renslighet, punktlighet, norsk standard osv).. Kursmål 100 ser man kanskje ikke i øyeblikket, men at kursen bikker 20-40 er ingen umulighet innen 2025.
KanonBra5
04.10.2024 kl 13:55
2696
Dette er helt hinsides til reaksjon. Her er det selvfølgelig noen som presser kursen. Glem nå ikke at det er kun 2% av aksjene som er omsatt på denne fallende kursen. 98% sitter stille i båten. Opp igjen skal vi etterhvert. God helg👍📈
Ransen
04.10.2024 kl 14:08
2669
Hva om Mossige får rett i at aksjen skal en tur til 9 blank. I såfall er det god geopolitisk hjelp nå, men også det at oktober er en historisk nedturmåned for NAS uansett allverdens gode tall.
auto1
04.10.2024 kl 14:17
2639
Med andre ord så bør en kjøpe i oktober da, hvis en skal følge historikken og logikken til Ransen? Kanskje vente til slutten av måneden.....
rischioso
04.10.2024 kl 14:17
2644
Virker som at noen er overrasket over fallet og over at kursen er tilbake her nede. Jeg ble overrasket over den siste tids oppgang, men slettes ikke overrasket over at kursen er tilbake igjen her nede for mitt kursmål er fortsatt 1-sifret som den var i disse tider i 2022 (6,67), i 2023 (7,88) og av samme grunn er mitt bet at bunnen denne gang for 2024 er 8-9ish.
De samme tingene jeg snakket om før den siste tids oppgang er de samme tingene som det nå snakkes om - Boeing forsinkelsen hvor NAS først måtte belage seg på og vente 11-13mdr på de nye mer drivstoffvenlige flyene, men som nå blir ytterligere forsinket.
Den skyhøye hedgingen av fuelprisen (NAS 60% og Widerøe 80%) mens olja faller gir en betydelig extra regning når hedgingen skal gjøres opp.
Og på toppen så har rentekuttene latt vente på seg hvor folk flest har dårligere råd noe som igjen bremser etterspørselen etter billetter.
Mao, det virker å måtte bli enda litt verre før det kan bli bedre....
De samme tingene jeg snakket om før den siste tids oppgang er de samme tingene som det nå snakkes om - Boeing forsinkelsen hvor NAS først måtte belage seg på og vente 11-13mdr på de nye mer drivstoffvenlige flyene, men som nå blir ytterligere forsinket.
Den skyhøye hedgingen av fuelprisen (NAS 60% og Widerøe 80%) mens olja faller gir en betydelig extra regning når hedgingen skal gjøres opp.
Og på toppen så har rentekuttene latt vente på seg hvor folk flest har dårligere råd noe som igjen bremser etterspørselen etter billetter.
Mao, det virker å måtte bli enda litt verre før det kan bli bedre....
KanonBra5
04.10.2024 kl 14:26
2673
Glemte å kommentere en annen ting som jeg må smile litt av. Karlsen sier vel ikke helt det samme som E24 refererer. Dette sier Karlsen:
We are actively managing costs to mitigate any upcoming challenges,” said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
Dette står det E24:
Norwegian-sjef Geir Karlsen uttaler at selskapet «tar aktive kostnadsgrep for å ligge i forkant av forventede utfordringer».
Han sa vel ikke akkurat forventede🤪🤪🤪🤪
We are actively managing costs to mitigate any upcoming challenges,” said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
Dette står det E24:
Norwegian-sjef Geir Karlsen uttaler at selskapet «tar aktive kostnadsgrep for å ligge i forkant av forventede utfordringer».
Han sa vel ikke akkurat forventede🤪🤪🤪🤪
paali89
04.10.2024 kl 14:33
2722
Er det noen sjanse for at NAS har krav på noe kompensasjon fra Boeing?
Singa
04.10.2024 kl 14:38
2808
Shorterne viste hva de gjorde, pil rotten aktie, ute for lenge siden. De som venter long kommer til å vente veldig long
Kåre Grønn
04.10.2024 kl 14:43
2814
Denne skulle skyte fra 17.. i stedet halveres den nesten.. patetisk og heia Norge!!
rischioso
04.10.2024 kl 14:46
2826
Glemte ikke for økte lønnskostander er allerede priset inn i billettene - de ikke får solgt...;)
rischioso
04.10.2024 kl 14:49
2829
Vet ikke hvilken kilde som skal ha sagt det, men du burde nok vurdere å støtte deg til en kilde med noe bakkekontakt - spesielt i et case hvor flere og flere fly er mer på bakken enn i lufta...;)
Redigert 04.10.2024 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.10.2024 kl 14:52
2895
«Mao, det virker å måtte bli enda litt verre før det kan bli bedre....»
Tenker du på CODE aksjene dine nå, hauset fra 1,5 og ned til 0,4 og som nå står i 0,2? ;-)
Tenker du på CODE aksjene dine nå, hauset fra 1,5 og ned til 0,4 og som nå står i 0,2? ;-)
auto1
04.10.2024 kl 15:05
2863
Stoler på Ransen og Riskokko, Legger aksjene i NAS i møllposen og venter på at oktober tar slutt. Synd at det er 31 dager i denne mnd 😒😒🗼
rischioso
04.10.2024 kl 15:08
2853
Til din info så er dette en NAS tråd så jeg tenker på NAS og det burde du oxo...;)
rischioso
04.10.2024 kl 15:12
2842
Skivebom på hedgingen som kan koste milliarden når det skal gjøres opp, drivstoffslukende maskiner som ikke blir byttet ut på veldig lenge og vi snakker nå om 1,5 - 2år frem i tid etter ytterligere forsinkelser hos Boeing som sliter med sitt noe som gjør at billettprisene må økes hvor salget naturlig nok går ned som en konsekvens av det - dette henger sammen og er ikke noe rocket science - do the math...;)
* Mao, ikke la deg lure av kortsiktige trafikktall som svinger som en jo-jo, det er helheten for året som teller og den ser ikke bra ut- for å si det mildt....
* Mao, ikke la deg lure av kortsiktige trafikktall som svinger som en jo-jo, det er helheten for året som teller og den ser ikke bra ut- for å si det mildt....
Redigert 04.10.2024 kl 15:14
Du må logge inn for å svare
Ransen
04.10.2024 kl 15:38
2784
Hedging er sikring. Oljeprisen kan fort komme opp i godt over 100 dollar hvis Isael tar ut oljeprodusenter i Iran i helgen. Og hvis det eskalerer ytterligere og Hormuzstredet blir berørt, da kan oljeprisen virkelig ta av. Kanskje greit med hedget drivstoff da det er forutsigbart.
Beundrer likevel uansett alle som kjøper nå og spiller russisk rulett med egen økonomi. Oktober og geopolitisk uro er ikke bra for NAS.
Beundrer likevel uansett alle som kjøper nå og spiller russisk rulett med egen økonomi. Oktober og geopolitisk uro er ikke bra for NAS.
rischioso
04.10.2024 kl 15:41
2780
auto1 skrev Jeg gir opp,... du er kokko.
Milliardsmell har NAS gått på mange ganger før i forbindelse med skivebom hedging:
https://www.nettavisen.no/na24/norwegian-med-giganttap-pa-drivstoffsikring/s/12-95-3423576921
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Urealisert tap på 730 millioner
Det går også frem av årsrapporten at Norwegian har et urealisert tap på 730 millioner kroner fra hedging av drivstoff. Norwegian hedget 35 prosent av estimert drivstoffbruk i første halvdel av året før coronakrisen oppsto, mens 25 prosent av estimert drivstoffbruk for hele året ble hedget.
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/06/09/7536289/norwegian-trenger-flere-milliarder-urealisert-smell-pa-drivstoffhedging#:~:text=Det%20g%C3%A5r%20ogs%C3%A5%20frem%20av%20%C3%A5rsrapporten%20at%20Norwegian,av%20estimert%20drivstoffbruk%20for%20hele%20%C3%A5ret%20ble%20hedget.
* Mao, oljeprisen har stupt siden de inngikk årets hedging og slikt blir det tap av når det tapte veddemålet skal gjøres opp....
https://www.nettavisen.no/na24/norwegian-med-giganttap-pa-drivstoffsikring/s/12-95-3423576921
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Urealisert tap på 730 millioner
Det går også frem av årsrapporten at Norwegian har et urealisert tap på 730 millioner kroner fra hedging av drivstoff. Norwegian hedget 35 prosent av estimert drivstoffbruk i første halvdel av året før coronakrisen oppsto, mens 25 prosent av estimert drivstoffbruk for hele året ble hedget.
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/06/09/7536289/norwegian-trenger-flere-milliarder-urealisert-smell-pa-drivstoffhedging#:~:text=Det%20g%C3%A5r%20ogs%C3%A5%20frem%20av%20%C3%A5rsrapporten%20at%20Norwegian,av%20estimert%20drivstoffbruk%20for%20hele%20%C3%A5ret%20ble%20hedget.
* Mao, oljeprisen har stupt siden de inngikk årets hedging og slikt blir det tap av når det tapte veddemålet skal gjøres opp....
Fjellbris
04.10.2024 kl 16:01
2741
Et godt kjøps signal når du baiser NAS som bare det på 10 tallet ;-)
MC Axel
04.10.2024 kl 16:09
2736
Today
Delta airlines up 4,48%
https://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=DAL&insttype=Stock
United airlines up 6,51%
https://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=UAL&insttype=Stock
Delta airlines up 4,48%
https://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=DAL&insttype=Stock
United airlines up 6,51%
https://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=UAL&insttype=Stock
Redigert 04.10.2024 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
NASLover
04.10.2024 kl 16:16
2710
Vil ikke si noe mer enn at sammendrag fra dagens innleggene fra noen skribenter peker på at NORWEGIAN er snart konkurs kanskje over helga. Utrolig merkelig greie. Har på forumet har vi tusenvis av analytiker.
150-300USD olje pris betyr total kollaps i verdens økonomien.
150-300USD olje pris betyr total kollaps i verdens økonomien.
Redigert 04.10.2024 kl 16:19
Du må logge inn for å svare
Pilteri
04.10.2024 kl 16:43
2659
rischioso skrevInnlegget er slettet
Så godt å slippe å lese når man har blokkert visse skribenter....
rischioso
04.10.2024 kl 16:44
2661
Hadde jeg enda baisset, men akkurat det klarer caset veldig godt selv - jeg er bare budbringeren...;)
God helg!
God helg!
Strategi
04.10.2024 kl 16:55
2638
Dette skal være et forum for de som interesserer seg for aksjer, hvor det kan utveksles meninger og faktabasert informasjon.
Veldig mye av det som skrives her er direkten usannheter, på godt norsk direkte "løgn".
Et opplagt samarbeide med selskapene som er short burde vært godt igjennom av Finans tilsynet.
Dette er ikke greit på noen måte.
Veldig mye av det som skrives her er direkten usannheter, på godt norsk direkte "løgn".
Et opplagt samarbeide med selskapene som er short burde vært godt igjennom av Finans tilsynet.
Dette er ikke greit på noen måte.
golf`ern
04.10.2024 kl 17:00
2624
-og når menigheta går tom for argumenter, tyr man til personangrep..
Det er gjengen sin det....
Det er gjengen sin det....
rischioso
04.10.2024 kl 17:02
2625
Du mener kanskje også at aksjekursutviklingen lyver?
Nå er det jo slik at de som var mest negative for kort tid siden fikk rett, mens de som har lovet at sky is the limit har bommet - men vi som er kritiske kaller jo ikke dere løgnere av den grunn. At ting ikke går den veien man tror og håper på har ikke noe med de få skribentene som er kritiske å gjøre - det er det majoriteten i markedet som bestemmer og derfor også klarer å flytte kurs. Vær heller glad for at det finnes noen på forumet som har litt bakkekontakt for i ettertid så forstår man jo at det var nettopp de som du kaller løgnere man skulle ha hørt på - dette til ettertanke...;)
God helg!
Nå er det jo slik at de som var mest negative for kort tid siden fikk rett, mens de som har lovet at sky is the limit har bommet - men vi som er kritiske kaller jo ikke dere løgnere av den grunn. At ting ikke går den veien man tror og håper på har ikke noe med de få skribentene som er kritiske å gjøre - det er det majoriteten i markedet som bestemmer og derfor også klarer å flytte kurs. Vær heller glad for at det finnes noen på forumet som har litt bakkekontakt for i ettertid så forstår man jo at det var nettopp de som du kaller løgnere man skulle ha hørt på - dette til ettertanke...;)
God helg!
kapteinkjeks
04.10.2024 kl 17:23
2584
NAS snudde på støtte og teknisk kjøp. På mandagen blir det nok en fin rekyl. Noen av de udugelige analytikerne mente til og med at tallene var så gode at aksjen burde gå opp. Uansett var dagens nedgang en stor overreaksjon
rischioso
04.10.2024 kl 17:39
2521
Nope, ikke enig i at det var noen overreaksjon i dagens nedgang, ei heller snudde den på noen teknisk støtte av betydning - det var oppgangen som kom i forkant som var en overreaksjon - nå er den diffen godt på vei til å bli nullet ut noe som er helt riktig og om ikke lenge kommer test av støtten på 10 blank og deretter 9 tallet og kanskje også 8 tallet (støtte på 7,9) for slik caset fremstår i dag kan det være den endelige bunnen før det snur avhengig av hvor stor den faktiske fuelhedging smellen blir og ikke minst trafikktallene fremover - og akkurat det gjenstår og se.
Dagens melding om ytterligere forsinkelse fra Boeing er noe man bør ta på alvor og mest sannsynlig vil det igjen bli ytterligere forskjøvet. Dette sett i sammenheng med en høyst sannsynlig smell på hedgen for det er ikke snakk om hvis, men hvor stor den blir. I tillegg så er makroen svak, rentenedsettelsene lar vente på seg hvor folk flest har mindre å rutte med og topper vi det med at det svake vinterkvartalet skal prises inn så er det ingenting som tyder på annet enn kurspress en god stund fremover med tidvise små peaker in-between.
Dagens melding om ytterligere forsinkelse fra Boeing er noe man bør ta på alvor og mest sannsynlig vil det igjen bli ytterligere forskjøvet. Dette sett i sammenheng med en høyst sannsynlig smell på hedgen for det er ikke snakk om hvis, men hvor stor den blir. I tillegg så er makroen svak, rentenedsettelsene lar vente på seg hvor folk flest har mindre å rutte med og topper vi det med at det svake vinterkvartalet skal prises inn så er det ingenting som tyder på annet enn kurspress en god stund fremover med tidvise små peaker in-between.
Redigert 04.10.2024 kl 17:56
Du må logge inn for å svare
Jeg tror egentlig Netanjahu er storfornøyd med Demokratisk seier, for Israel er avhengige av et stabilt USA på verdensscenen og Trump søker å undergrave dette, ved å gå løs på amerikanernes fremste fortrinn nemlig Nato, som i essens dobler deres kapasitet, innflytelse og tilgang ikke bare militært og politisk, men også økonomisk.
Samtidig er Demokratene avhengige av proisraelske stemmer, så da spiller det liten rolle hvor voldsomt Israel turer frem og hva Kamela (pun intended) og kumpaner synes om det, den spagaten må de uansett ta Netanjahu kan i grunn slippe unna med så å si hva som helst.
Han ønsker nok det partiet som best ivaretar USAs dominante posisjon og samtidig er ganske maktesløse ovenfor hans politikk, fremfor en rampete unge som ikke skjønner bæret verken militært eller utenrikspolitisk, som selger både egen og andres skinker til høystbydende og som til enhver tid uansett forhold, vender kappa dit smisken blåser hardest.
Israel har startet konflikt på flere fronter, da trenger man stabile forhold, forutsigbarhet, blant sine partnere og si hva du vil ellers men det er ikke akkurat varemerket til Trump.
Og uansett, den konflikten der rammer langs hele linja, Nas er på ingen måte eksepsjonelt sårbare når det gjelder oljeprisen tvert om vi holder jo til i Norge, og det samme gjelder Boeing mange av konkurrentene hemmes også uten at de raser på børs og selv om de forsinkelsene der nok svir litt ekstra, så kompenseres jo Nas for dette.
Ingenting der, rettferdiggjør et fall på fjorten prosent denne uka, dette er bare rovdyra som så sitt snitt til å riste hønseburet litt og jeg vil anbefale folk som sitter med høy inngang å holde ut, og folk ellers å sitte klare til å kjøpe dersom den først faller lavere ned på titallet
Fordi denne skal opp igjen utover høsten og vinteren, den rapporten var både god og betryggende den sa i grunn "gode resultater og vi tar dessuten utfordringene på alvor", og de som veddet mot kursen nå både short og ellers ønsker nok å dekke seg inn igjen.
Så "ikke vær ei høne", det er mitt råd.
Samtidig er Demokratene avhengige av proisraelske stemmer, så da spiller det liten rolle hvor voldsomt Israel turer frem og hva Kamela (pun intended) og kumpaner synes om det, den spagaten må de uansett ta Netanjahu kan i grunn slippe unna med så å si hva som helst.
Han ønsker nok det partiet som best ivaretar USAs dominante posisjon og samtidig er ganske maktesløse ovenfor hans politikk, fremfor en rampete unge som ikke skjønner bæret verken militært eller utenrikspolitisk, som selger både egen og andres skinker til høystbydende og som til enhver tid uansett forhold, vender kappa dit smisken blåser hardest.
Israel har startet konflikt på flere fronter, da trenger man stabile forhold, forutsigbarhet, blant sine partnere og si hva du vil ellers men det er ikke akkurat varemerket til Trump.
Og uansett, den konflikten der rammer langs hele linja, Nas er på ingen måte eksepsjonelt sårbare når det gjelder oljeprisen tvert om vi holder jo til i Norge, og det samme gjelder Boeing mange av konkurrentene hemmes også uten at de raser på børs og selv om de forsinkelsene der nok svir litt ekstra, så kompenseres jo Nas for dette.
Ingenting der, rettferdiggjør et fall på fjorten prosent denne uka, dette er bare rovdyra som så sitt snitt til å riste hønseburet litt og jeg vil anbefale folk som sitter med høy inngang å holde ut, og folk ellers å sitte klare til å kjøpe dersom den først faller lavere ned på titallet
Fordi denne skal opp igjen utover høsten og vinteren, den rapporten var både god og betryggende den sa i grunn "gode resultater og vi tar dessuten utfordringene på alvor", og de som veddet mot kursen nå både short og ellers ønsker nok å dekke seg inn igjen.
Så "ikke vær ei høne", det er mitt råd.
Redigert 04.10.2024 kl 18:35
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.10.2024 kl 18:54
2480
Dette med renter har du messet om i flere måneder nå, og trafikk tall igjennom hele sommer / høst har vist økt trafikk med 10-13% hver måned vs LY. Oktober melder NAS nå også om god aktivitet, jeg tror det vedvarer ut året vs LY. I 2024 og 2025 får vi 4-5 rentekutt til styringsrenta er nede på 3.25, så mtp reiseaktivitet nå med høy rente, ja da blir det ikke mindre de neste årene. God helg til deg også :-)
Ps Widerøe leverte trafikk tall for september som var den høyeste i selskapets historie, og det selv med den høye renten du nevner.
Kan også nevnt at hotellnæringen melder om rekord tall både september og så langt i år. Folk reiser og koser seg selv med høy rente, og mer blir det de neste årene når renta går ned.
Ps Widerøe leverte trafikk tall for september som var den høyeste i selskapets historie, og det selv med den høye renten du nevner.
Kan også nevnt at hotellnæringen melder om rekord tall både september og så langt i år. Folk reiser og koser seg selv med høy rente, og mer blir det de neste årene når renta går ned.
Redigert 04.10.2024 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
04.10.2024 kl 18:59
2479
Selv om Norwegian med sine 86 fly fløy litt mer i september enn det analytikerne hadde ventet, overgikk også passasjertallet og fyllingsgraden forventningene.
Derfor mener Westgaard at det finansielt ser ørlite mer positivt ut for Norwegians 2024-regnskap, og han mener estimatene kan økes med rundt to prosent for driftsresultatet i år.
Derfor mener Westgaard at det finansielt ser ørlite mer positivt ut for Norwegians 2024-regnskap, og han mener estimatene kan økes med rundt to prosent for driftsresultatet i år.
Ransen
04.10.2024 kl 19:01
2477
Om norges bank kutter renta i 2025 kommer helt an på USA og dollaren.Slik det ser ut nå er vi langt unna.