NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Ransen
16.08.2024 kl 20:02
97356
For de som husker noen måneder tilbake så solgte Sundt noen aksjer i NAS da det ble kjent at samarbeidet med Strawberry var et faktum.
Sundt v/Iqbal var sterkt imot dette da de hadde store poster i Pandox som blant annet leier ut eiendom til konkurenten Scandic.
Nå selger de seg ned i Pandox, men viser til netto kjøp i NAS for året...
https://e24.no/bors/nyheter/a/297579?pinnedEntry=297579
Hva kan være årsaken til at Sundt plutselig endrer side:
https://www.nettavisen.no/okonomi/petter-stordalen-raser-mot-norwegian-eier/s/5-95-1917671
Er det andre ting på gang?
https://e24.no/energi-og-klima/i/mP61A1/frykter-at-norwegian-flagger-ut
Sundt v/Iqbal var sterkt imot dette da de hadde store poster i Pandox som blant annet leier ut eiendom til konkurenten Scandic.
Nå selger de seg ned i Pandox, men viser til netto kjøp i NAS for året...
https://e24.no/bors/nyheter/a/297579?pinnedEntry=297579
Hva kan være årsaken til at Sundt plutselig endrer side:
https://www.nettavisen.no/okonomi/petter-stordalen-raser-mot-norwegian-eier/s/5-95-1917671
Er det andre ting på gang?
https://e24.no/energi-og-klima/i/mP61A1/frykter-at-norwegian-flagger-ut
Redigert 17.08.2024 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
Bolster
16.08.2024 kl 20:20
97317
En potensiell x-faktor neste uke:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/det-kan-bli-sasstreik-fra-fredag-23-august-6.158.1070206.e74255c226
https://frifagbevegelse.no/nyheter/det-kan-bli-sasstreik-fra-fredag-23-august-6.158.1070206.e74255c226
MC Axel
16.08.2024 kl 20:23
97293
👍
I have copied this from Randsen because it is a good and simple explanation
Ransen
I dag kl 15:26
481
Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.
Alt dette og mye annet verdsetter småaksjonærene til litt over 10 kroner aksjen. Reell verdi burde vært 30 kroner sammenlignet med andre selskaper på oslo børs(barnehagen)
I have copied this from Randsen because it is a good and simple explanation
Ransen
I dag kl 15:26
481
Bare kontantbeholdningen utgjør nesten 12 kroner aksjen. I tillegg er det underliggende verdier som 3,5 milliarder innbetalt til nye fly, Widerøe til kr 1,25 milliarder er betalt kontant, estimert resultat for 2024 på 2,1-2,6 milliarder, eierskap i Norsk E-fuel strategisk viktig når krav om fosilfritt drivstoff kommer, Strawberrysamarbeidet hvor det er flere plattformer for billetthandel og etterhvert kredittkort kommer, Storkundeavtaler som forsvaret m.fl. flere forretningsreisende grunnet kvalitet og punktlighet, Store og erfarne under alle forhold i norge og norden, best i klassen på oppetid, europas beste på punklighet i juni, kostnadsreduksjon i Q224.
Alt dette og mye annet verdsetter småaksjonærene til litt over 10 kroner aksjen. Reell verdi burde vært 30 kroner sammenlignet med andre selskaper på oslo børs(barnehagen)
MC Axel
16.08.2024 kl 20:26
97250
Absolutely! 🙂
Luftfarten
Det kan bli SAS-streik fra fredag 23. august
Kabinansatte i SAS gjør seg klare for å streike for lønns- og arbeidsforhold. Meklingen starter onsdag.
16.08.2024
Luftfarten
Det kan bli SAS-streik fra fredag 23. august
Kabinansatte i SAS gjør seg klare for å streike for lønns- og arbeidsforhold. Meklingen starter onsdag.
16.08.2024
Strategi
17.08.2024 kl 10:42
96984
Jeg har en bekjent dame i Tyrkia, (Norsk).
Hun har jobbet 30 år i SAS i en annen avdeling, i denne perioden har hun oppspart AFP "pensjons ordning".
For å beholde denne og spare videre som jeg forsto var viktig valgte hun å søke seg over til flyvertinne og ta kurs.
360 000 var ny grunnlønn betydelig lavere enn tidligere lønn.
Dette er ikke en gammel historie, fra Mai 2024.
Poenget er at jeg skjønner at streikeviljen er stor over hele linja i SAS.
Om det blir streik - har ingen formening, men skjønner at her blir det harde forhandlinger. og at fly billetter på kort og lang sikt ikke blir særlig billigere.
Hun har jobbet 30 år i SAS i en annen avdeling, i denne perioden har hun oppspart AFP "pensjons ordning".
For å beholde denne og spare videre som jeg forsto var viktig valgte hun å søke seg over til flyvertinne og ta kurs.
360 000 var ny grunnlønn betydelig lavere enn tidligere lønn.
Dette er ikke en gammel historie, fra Mai 2024.
Poenget er at jeg skjønner at streikeviljen er stor over hele linja i SAS.
Om det blir streik - har ingen formening, men skjønner at her blir det harde forhandlinger. og at fly billetter på kort og lang sikt ikke blir særlig billigere.
Ransen
17.08.2024 kl 12:43
96861
For de som husker noen måneder tilbake så solgte Sundt noen aksjer i NAS da det ble kjent at samarbeidet med Strawberry var et faktum.
Sundt v/Iqbal var sterkt imot dette da de hadde store poster i Pandox som blant annet leier ut eiendom til konkurenten Scandic.
Nå selger de seg ned i Pandox, men viser til netto kjøp i NAS for året...
https://e24.no/bors/nyheter/a/297579?pinnedEntry=297579
Hva kan være årsaken til at Sundt plutselig endrer side:
https://www.nettavisen.no/okonomi/petter-stordalen-raser-mot-norwegian-eier/s/5-95-1917671
Er det andre ting på gang?
https://e24.no/energi-og-klima/i/mP61A1/frykter-at-norwegian-flagger-ut
Får Nordeas flyanalytiker rett i at NAS er attraktivt for oppkjøp? Med den ekstremt gode balansen som selskapet besitter og gode marked så burde det være rom for ytterligere forbedring via europeiske storeiere (konsolidering)
Sundt v/Iqbal var sterkt imot dette da de hadde store poster i Pandox som blant annet leier ut eiendom til konkurenten Scandic.
Nå selger de seg ned i Pandox, men viser til netto kjøp i NAS for året...
https://e24.no/bors/nyheter/a/297579?pinnedEntry=297579
Hva kan være årsaken til at Sundt plutselig endrer side:
https://www.nettavisen.no/okonomi/petter-stordalen-raser-mot-norwegian-eier/s/5-95-1917671
Er det andre ting på gang?
https://e24.no/energi-og-klima/i/mP61A1/frykter-at-norwegian-flagger-ut
Får Nordeas flyanalytiker rett i at NAS er attraktivt for oppkjøp? Med den ekstremt gode balansen som selskapet besitter og gode marked så burde det være rom for ytterligere forbedring via europeiske storeiere (konsolidering)
Redigert 17.08.2024 kl 12:47
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.08.2024 kl 13:49
96790
Greit med en virkelighetssjekk som en motvekt til all denne paniske haussingen....;)
Uendret styringsrente - betyr fortsatt høy rente og fortsatt stram økonomi for de fleste:
LES - Det var stressende å regne ut hvor mye ekstra utgifter jeg vil få i måneden. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt, siden jeg har brukt opp all margin, sier Severinsen.
LES - Det er ikke vits i å reise til utlandet lenger. Hotell og fly er blitt mye dyrere, og da vi var i Spania i sommer, hadde vi ikke råd til noen ting, sier hun.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/PpgEbR/uendret-styringsrente-det-er-lite-aa-klage-paa
* Mao, og som selskapet selv har meldt så ser de en avtagende etterspørsel og av samme grunn nedjusterte de guidingen med nærmere 20%. Videre så har de dessverre gamblet for høyt på høy fuelpris og låst seg med hhv 60% (NAS) og 80% (Widerøe) til en alt for høy estimert fuelpris hvor det da er kun knappe 40% og 20% de har anledning til å handle rimeligere fuel i spotmarkedet så en massiv extra regning på fuel er derfor å forvente.
Og om ikke det er nok så går det mot lavsesong hvor markedet nå så smått har begynt å prise inn den, men allikevel hausser den fastlåste menigheten for full hals hver eneste dag på basis av sine egne blodrøde posisjoner de ønsker å komme ut av - men akkurat det endrer jo ingen verdens ting og aller minst realitetene - men litt underholdningsverdi er det jo i påvente av en etablering på 1-sifret aksjekurs...;)
Fortsatt god helg!
Uendret styringsrente - betyr fortsatt høy rente og fortsatt stram økonomi for de fleste:
LES - Det var stressende å regne ut hvor mye ekstra utgifter jeg vil få i måneden. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt, siden jeg har brukt opp all margin, sier Severinsen.
LES - Det er ikke vits i å reise til utlandet lenger. Hotell og fly er blitt mye dyrere, og da vi var i Spania i sommer, hadde vi ikke råd til noen ting, sier hun.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/PpgEbR/uendret-styringsrente-det-er-lite-aa-klage-paa
* Mao, og som selskapet selv har meldt så ser de en avtagende etterspørsel og av samme grunn nedjusterte de guidingen med nærmere 20%. Videre så har de dessverre gamblet for høyt på høy fuelpris og låst seg med hhv 60% (NAS) og 80% (Widerøe) til en alt for høy estimert fuelpris hvor det da er kun knappe 40% og 20% de har anledning til å handle rimeligere fuel i spotmarkedet så en massiv extra regning på fuel er derfor å forvente.
Og om ikke det er nok så går det mot lavsesong hvor markedet nå så smått har begynt å prise inn den, men allikevel hausser den fastlåste menigheten for full hals hver eneste dag på basis av sine egne blodrøde posisjoner de ønsker å komme ut av - men akkurat det endrer jo ingen verdens ting og aller minst realitetene - men litt underholdningsverdi er det jo i påvente av en etablering på 1-sifret aksjekurs...;)
Fortsatt god helg!
Redigert 17.08.2024 kl 13:55
Du må logge inn for å svare
Ransen
17.08.2024 kl 14:05
96740
Se her -
Karlsen: VI ser ingen tegn til nedgang i vårt market, og forventer at resultatet kommer marginalt over guiding.
Nedgangen i Q2 skyldes at påsken var i mars, og mai og juni ble ikke som forventet. (mulig godt vær og streiketrussel er årsaken)
Det vil gjøres kompenserende tiltak mot eventuelle økte kostnader slik som i Q2. Da kunne vi med glede melde at kostnadene var lavere enn guidet.
https://tv.finansavisen.no/m/upSwFNZU/norwegian-stordalen-spenn?r=e9khv1kq
Karlsen: VI ser ingen tegn til nedgang i vårt market, og forventer at resultatet kommer marginalt over guiding.
Nedgangen i Q2 skyldes at påsken var i mars, og mai og juni ble ikke som forventet. (mulig godt vær og streiketrussel er årsaken)
Det vil gjøres kompenserende tiltak mot eventuelle økte kostnader slik som i Q2. Da kunne vi med glede melde at kostnadene var lavere enn guidet.
https://tv.finansavisen.no/m/upSwFNZU/norwegian-stordalen-spenn?r=e9khv1kq
Redigert 17.08.2024 kl 14:18
Du må logge inn for å svare
Ransen
17.08.2024 kl 14:07
96697
Lavsesongen er priset inn fra 12 april i år, men merkelig at det kun er småsparerne som har solgt.
De største eierne, tidligere styreformann, nåværende styreformann, finansdirektøren og øvrige sentrale personer i ledelsen har kjøpt...
https://e24.no/bors/nyheter/a/296827
De største eierne, tidligere styreformann, nåværende styreformann, finansdirektøren og øvrige sentrale personer i ledelsen har kjøpt...
https://e24.no/bors/nyheter/a/296827
Redigert 17.08.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.08.2024 kl 15:46
96598
RE - Se her -
Karlsen: VI ser ingen tegn til nedgang i vårt market, og forventer at resultatet kommer marginalt over guiding.
* Norwegian nedjusterer ventet resultat - aksjen stuper på børsen
Norwegian justerer ned resultatforventninger for 2024. Flyselskapet begrunner det med mindre etterspørsel, kronefall og lønnsoppgjør.
https://sol.no/nyheter/norwegian-nedjusterer-ventet-resultat-aksjen-stuper-pa-borsen/81636953
* Kanskje på tide å ikke sove i timen for det kan bli dyrt - veldig dyrt...;)
Karlsen: VI ser ingen tegn til nedgang i vårt market, og forventer at resultatet kommer marginalt over guiding.
* Norwegian nedjusterer ventet resultat - aksjen stuper på børsen
Norwegian justerer ned resultatforventninger for 2024. Flyselskapet begrunner det med mindre etterspørsel, kronefall og lønnsoppgjør.
https://sol.no/nyheter/norwegian-nedjusterer-ventet-resultat-aksjen-stuper-pa-borsen/81636953
* Kanskje på tide å ikke sove i timen for det kan bli dyrt - veldig dyrt...;)
Fjellbris
17.08.2024 kl 15:56
96550
Herregud så mye rot og svada fra deg…Du klipper og limer og surrer rundt på innlegg og hvem som sa hva og ikke minst NÅR, du virker helt desperat…Masse tidligere innlegg med substans og virkelighet på den andre tråden hopper du glatt over og gidder ikke svare på, bedre heller å spamme alle tråder med svada??
Blir som du har holdt på i Code trådene siden mars og kurs 1,5 da som nå står i 0,32, masse hausing og har aldri sett noen skrive så mye tull og «tro, håp og kjærlighet» mens aksjen samtidig stuper fra 1,5-0,32… Men gir du deg og innrømmer hvor feil du har tatt som alle kan lese og se, neida fortsetter som her i NAS som om ingenting har skjedd og som om du har rett i alt fu skriver…Har du noen som helst selvinnsikt og ære?
Obs obs til alle her inne som tror på noe som helst du skriver!
Blir som du har holdt på i Code trådene siden mars og kurs 1,5 da som nå står i 0,32, masse hausing og har aldri sett noen skrive så mye tull og «tro, håp og kjærlighet» mens aksjen samtidig stuper fra 1,5-0,32… Men gir du deg og innrømmer hvor feil du har tatt som alle kan lese og se, neida fortsetter som her i NAS som om ingenting har skjedd og som om du har rett i alt fu skriver…Har du noen som helst selvinnsikt og ære?
Obs obs til alle her inne som tror på noe som helst du skriver!
Redigert 17.08.2024 kl 15:59
Du må logge inn for å svare
Sognoksen1
17.08.2024 kl 16:02
96523
Hva er agenda din i Nas risotto 😇er du short eller for du lønn for og prøve og få folk til og selge aksjene sine på bunn😅
rischioso
17.08.2024 kl 16:05
96506
Norwegian-rådgiver dumper aksjer
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/alexander-munch-thore/norwegian-radgiver-dumper-aksjer-rett-for-mulig-streik/2-1-1651686?url=%2Fluftfart%2Fnorwegian%2Falexander-munch-thore%2Fnorwegian-radgiver-dumper-aksjer-rett-for-mulig-streik%2F2-1-1651686&statusCode=404&statusMessage=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&message=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&stack=
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/09/8164356/aksjesjef-dumpet-to-aksjer-i-juli
----------------------------
Aksjesjef dumpet to aksjer i juli
Aksjesjef Leif Eriksrød har kvittet seg med Hydro- og Norwegian-aksjene Alfred Berg Gambak satt med.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/09/8164356/aksjesjef-dumpet-to-aksjer-i-juli
---------------------------
Under Norwegians redningsoperasjon i mai stilte Folketrygdfondet opp i emisjonen som en av de viktigste investorene. Nå selger de seg ned i flyselskapet.
https://www.nrk.no/nyheter/selger-seg-ned-i-norwegian-1.15562857
----------------------------
Storeier selger seg ned i Norwegian for 155 mill.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sundt-as/storeier-selger-seg-ned-i-norwegian-for-155-mill/2-1-1611770
----------------------------
og slik kan man fortsette og fortsette hvor lista over dumping er lang så vi kan med fakta i hånda nulle ut de feilaktige påstandene fra menigheten om at det kun er småaksjonærer som selger og at det er short og manipulasjon som er skylden i nedgangen....
Videre så kan det være greit å vite at utbytte kan man glemme i 2025 for det blir kanskje aktuelt i 2026:
LES: På tross av at pengene er øremerket, vil aksjonærene først få glede av utbytter fra 2026.
Videre så kjenner vi til at i juli ble guidingen tatt ned med nærmere 20% for 2024 og for 2025 så sier ledelsen følgende:
LES - Norwegian skriver i sin kvartalsrapport at veksten forventes å stagnere for 2025 på grunn av forsinkede leveringer av nye fly fra Boeing.
* Mao det er en vesentlig forskjell på menigheten håp og eventyrfortellinger vs det som faktisk er tilfellet støttet opp av selskapet selv...;)
Fortsatt god helg!
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/alexander-munch-thore/norwegian-radgiver-dumper-aksjer-rett-for-mulig-streik/2-1-1651686?url=%2Fluftfart%2Fnorwegian%2Falexander-munch-thore%2Fnorwegian-radgiver-dumper-aksjer-rett-for-mulig-streik%2F2-1-1651686&statusCode=404&statusMessage=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&message=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&stack=
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/09/8164356/aksjesjef-dumpet-to-aksjer-i-juli
----------------------------
Aksjesjef dumpet to aksjer i juli
Aksjesjef Leif Eriksrød har kvittet seg med Hydro- og Norwegian-aksjene Alfred Berg Gambak satt med.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/09/8164356/aksjesjef-dumpet-to-aksjer-i-juli
---------------------------
Under Norwegians redningsoperasjon i mai stilte Folketrygdfondet opp i emisjonen som en av de viktigste investorene. Nå selger de seg ned i flyselskapet.
https://www.nrk.no/nyheter/selger-seg-ned-i-norwegian-1.15562857
----------------------------
Storeier selger seg ned i Norwegian for 155 mill.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sundt-as/storeier-selger-seg-ned-i-norwegian-for-155-mill/2-1-1611770
----------------------------
og slik kan man fortsette og fortsette hvor lista over dumping er lang så vi kan med fakta i hånda nulle ut de feilaktige påstandene fra menigheten om at det kun er småaksjonærer som selger og at det er short og manipulasjon som er skylden i nedgangen....
Videre så kan det være greit å vite at utbytte kan man glemme i 2025 for det blir kanskje aktuelt i 2026:
LES: På tross av at pengene er øremerket, vil aksjonærene først få glede av utbytter fra 2026.
Videre så kjenner vi til at i juli ble guidingen tatt ned med nærmere 20% for 2024 og for 2025 så sier ledelsen følgende:
LES - Norwegian skriver i sin kvartalsrapport at veksten forventes å stagnere for 2025 på grunn av forsinkede leveringer av nye fly fra Boeing.
* Mao det er en vesentlig forskjell på menigheten håp og eventyrfortellinger vs det som faktisk er tilfellet støttet opp av selskapet selv...;)
Fortsatt god helg!
rischioso
17.08.2024 kl 16:14
96440
Ikke vanskelig å skjønne hvem som er desperat - og det med god grunn...;)
Fortsatt god helg!
Fortsatt god helg!
Fjellbris
17.08.2024 kl 16:23
96415
Bare synsing og tull som vanlig fra deg, kos deg videre med Code investeringen din, du burde brukt all din energi der vs å komme med enda mer lureri info på NAS tråden.
Men, du eier jo ikke skam og moral i livet, fullstendig useriøs og sleip og snur dine argumenter 100% avhengig av om du er ute eller inne i en aksje.
Men, du eier jo ikke skam og moral i livet, fullstendig useriøs og sleip og snur dine argumenter 100% avhengig av om du er ute eller inne i en aksje.
Redigert 17.08.2024 kl 16:28
Du må logge inn for å svare
Stepping
17.08.2024 kl 17:30
96254
Du har en bekjent , kjøp der altså !! All inn . Eller kanskje litt i Norse også de går kjempegodt!
klaesp
17.08.2024 kl 17:35
96208
Her er jeg faktisk enig med Ric , de som kjenner selskapet og har mest kunnskap om Nas og flybransjen selger seg ut av selskapet .
Fjellbris
17.08.2024 kl 17:40
96164
Det du skriver er så feil som det kan bli, følger dere ikke med på nyheter i selskapet dere omtaler?🤔
……..
De største eierne (inkl Fredriksen som igjennom hele juli kjøpe mer) tidligere styreformann, nåværende styreformann, finansdirektøren og øvrige sentrale personer i ledelsen har nylig kjøpt...
https://e24.no/bors/nyheter/a/296827
( Rischioso postet link over fra mars om at Sundt har solgt seg ned….)
……..
De største eierne (inkl Fredriksen som igjennom hele juli kjøpe mer) tidligere styreformann, nåværende styreformann, finansdirektøren og øvrige sentrale personer i ledelsen har nylig kjøpt...
https://e24.no/bors/nyheter/a/296827
( Rischioso postet link over fra mars om at Sundt har solgt seg ned….)
Redigert 17.08.2024 kl 17:42
Du må logge inn for å svare
Ransen
17.08.2024 kl 18:09
96105
Du glemte den linken med disse fantastiske nyhetene. Om du tar kontantbeholdningen og utbyttefondet og deler disse pengene ut til aksjonærene, så er du på 13 kroner aksjen. Lykke til.
70% av aksjene er på de 50 største eierne, så er det vel 30% som er fordelt på 75000 småaksjonærer/4000 aksjer per stk i snitt på de som du mener kjenner selskapet og rømmer.
NAS kommer til å bli slukt av en storgruppe. Det er ingen foran og ingen ved siden i det nordiske markedet
70% av aksjene er på de 50 største eierne, så er det vel 30% som er fordelt på 75000 småaksjonærer/4000 aksjer per stk i snitt på de som du mener kjenner selskapet og rømmer.
NAS kommer til å bli slukt av en storgruppe. Det er ingen foran og ingen ved siden i det nordiske markedet
Zaih
17.08.2024 kl 18:12
96068
Mange kunnskapsløse her inne og hos analytikerene
Når selskapet sender ut korrigering i markedet som utgjør 0,5 kr pr aksje da mener man aksjen er verdt 50% :):):)
Og dette til tross for de beste resultater i all tid for selskapet.
For å ikke glemme at for 2 kvartal var resultatet 50 % høyere enn det den gjengen forventet og resulterte i nedgang før og etter.
Da er noe feil en plass noe enhver idiot burde se.
Nå når selskapet faktisk tjener penger så verdsettes det mot konkurs og det et selskap som aldri tjente penger og var verdsatt 5 ganger høyere den gang.
Børsen er verre enn lotto
Når selskapet sender ut korrigering i markedet som utgjør 0,5 kr pr aksje da mener man aksjen er verdt 50% :):):)
Og dette til tross for de beste resultater i all tid for selskapet.
For å ikke glemme at for 2 kvartal var resultatet 50 % høyere enn det den gjengen forventet og resulterte i nedgang før og etter.
Da er noe feil en plass noe enhver idiot burde se.
Nå når selskapet faktisk tjener penger så verdsettes det mot konkurs og det et selskap som aldri tjente penger og var verdsatt 5 ganger høyere den gang.
Børsen er verre enn lotto
Fjellbris
17.08.2024 kl 18:22
96016
Spot on, men uansett hvor ofte du/vi poster fakta og sannheter om selskapet, så går det ikke inn hos shortere og useriøse skribenter som Riscioso m.fl. Men, verst for de og vi kan jo minne de på det etter Q3 presentasjon og ikke minst i 2026 når utbetaling utbytter starter, da kan de bare sitte der og ergre seg over hvorfor de ikke lastet til ripa i cash maskinen og utbytte selskapet NAS når
kurs var på lavt 10 tallet😀👌👌
kurs var på lavt 10 tallet😀👌👌
Redigert 17.08.2024 kl 18:24
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.08.2024 kl 19:08
95933
Kursen gjenspeiles i forventninger på inntjening og ikke cashbeholdning for som de fleste er kjent med så kan en cashbeholdning bli betydelig redusert/borte på kort tid om de rette scenarioer inntreffer noe vi har sett tidligere hvor NAS tapte 1,2 milliarder i løpet av knappe 30 dager på fuel hedging
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Mao, glem cashbeholdning vs aksjekurs, men forkuser heller på inntjening vs aksjekurs og der har selskapet selv for bare kort tid siden meldt følgende:
(1) Nedjustert guidingen med hele 20% for 2024
(2) Null-0 vekst i 2025 grunnet forsinkelser på nye fly i Boeing
Hvor SAS nå står ovenfor en mulig streik fra kabinansatte:
https://e24.no/naeringsliv/i/3M1Krd/i-neste-uke-kan-det-bli-flystreik
OG - kabinansatte for NAS står for tur....
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Mao, glem cashbeholdning vs aksjekurs, men forkuser heller på inntjening vs aksjekurs og der har selskapet selv for bare kort tid siden meldt følgende:
(1) Nedjustert guidingen med hele 20% for 2024
(2) Null-0 vekst i 2025 grunnet forsinkelser på nye fly i Boeing
Hvor SAS nå står ovenfor en mulig streik fra kabinansatte:
https://e24.no/naeringsliv/i/3M1Krd/i-neste-uke-kan-det-bli-flystreik
OG - kabinansatte for NAS står for tur....
Redigert 17.08.2024 kl 19:30
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
17.08.2024 kl 20:16
95814
Nedjustert guiding kom i starten av juli og er for lengst priset inn, NAS sin kurs lå da også langt høyere enn i dag (12,5 føre PW kom).
Alikevel guider NAS et resultat i år 2,1-2,6 miliarder :-)
Geir Karlsen sa under Arendalsuka også at høsten/ Q3 nå ser bedre ut mtp innbooking vs når de sendte ut PW i starten av juli. Trolig ender Q3 derfor nå i øvre guiding, altså opp mot 2,6 miliarder.
Du skulle dekket inn shorten din når du kunne før helgen, nå virker du helt panisk, nyt helgen videre.
………
04.07.2024 08:09:00
NAS: SER NÅ DRIFTSRESULAT INKL. WIDERØE PÅ 2,1-2,6 MRD I 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle venter nå et driftsresultat for 2024, inkludert Widerøe, på 2,1-2,6 milliarder kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra selskapet torsdag, i forbindelse med fremleggelsen av trafikktallene for juni.
I kvartalsrapporten for første kvartal ventet Norwegian et driftsresultat på 2,5-3,2 milliarder kroner for 2024, ekskludert Widerøe.
Alikevel guider NAS et resultat i år 2,1-2,6 miliarder :-)
Geir Karlsen sa under Arendalsuka også at høsten/ Q3 nå ser bedre ut mtp innbooking vs når de sendte ut PW i starten av juli. Trolig ender Q3 derfor nå i øvre guiding, altså opp mot 2,6 miliarder.
Du skulle dekket inn shorten din når du kunne før helgen, nå virker du helt panisk, nyt helgen videre.
………
04.07.2024 08:09:00
NAS: SER NÅ DRIFTSRESULAT INKL. WIDERØE PÅ 2,1-2,6 MRD I 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle venter nå et driftsresultat for 2024, inkludert Widerøe, på 2,1-2,6 milliarder kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra selskapet torsdag, i forbindelse med fremleggelsen av trafikktallene for juni.
I kvartalsrapporten for første kvartal ventet Norwegian et driftsresultat på 2,5-3,2 milliarder kroner for 2024, ekskludert Widerøe.
Redigert 17.08.2024 kl 20:17
Du må logge inn for å svare
rischioso
17.08.2024 kl 21:46
95653
Det blir nok verre før det blir bedre enten vi liker det eller ei. Markedet bestemmer og har fortalt oss om retningen siden den nedjusterte guidingen hvor mange store og profilerte investorer allerede har tatt en exit.
Har ingen problemer med å forstå at mange er frustrerte da de så for seg 20, men så ble fasit altså 10 med stor sannsynlighet for en ytterligere dipp ned på 1-sifret under prisingen av lavsesongen hvor risken er høy for fuel hedging smell, mulig kabinstreik og ytterlige nedjustert guiding.
Uansett, de smarte har tatt konsekvensen av det og satt seg på gjerdet, mens andre har gått inn i fornektelsen og tror at daglig haussing på forumet gjør noen forskjell - noe det selvfølgelig ikke gjør...;)
Har ingen problemer med å forstå at mange er frustrerte da de så for seg 20, men så ble fasit altså 10 med stor sannsynlighet for en ytterligere dipp ned på 1-sifret under prisingen av lavsesongen hvor risken er høy for fuel hedging smell, mulig kabinstreik og ytterlige nedjustert guiding.
Uansett, de smarte har tatt konsekvensen av det og satt seg på gjerdet, mens andre har gått inn i fornektelsen og tror at daglig haussing på forumet gjør noen forskjell - noe det selvfølgelig ikke gjør...;)
Redigert 17.08.2024 kl 21:52
Du må logge inn for å svare
Ransen
17.08.2024 kl 22:22
95561
https://tv.finansavisen.no/m/upSwFNZU/norwegian-stordalen-spenn?r=e9khv1kq
Karlsen: Juli = 2,8 millioner passasjerer. August,september, oktober blir marginalt bedre enn det vi så for oss da vi la frem Q2 resultatene. Det ser ut til at det har bunnet ut og at høsten blir marginalt bedre enn forventet. De ser ikke noe tegn til skifte fra publikum.
Svar på kostnadsnivå på kort og lang sikt: Ingen tvil om at bransjen og Norwegian er under kostnadspress. Vår oppgave er å finne mitigerende tiltak for å ta igjen de kostnadsøkningene som vi vil få.
Valutakostnadere 40% i USD og 20% i Euro har steget med 25% siden 2021. Det er en utfordring men ikke umulig å ta igjen disse kostnadene på andre områder.
Sitat slutt.
Hvis ikke salg av Norwegian group i høst, så ser vi nok 25 kroner i april 2025.
Mest sannsynlig havner de under Lufthansaparaplyen for en god pris innen 2025 ettersom sentrale aksjonærer og storeiere hamstrer NAS-aksjer med begge hender. Sundt har frigjort ytterligere 0,8 milliarder fra Pandox og har endret side etter at Stordalen gikk i strupen på dem da de trenerte Strawberryavtalen.
Karlsen: Juli = 2,8 millioner passasjerer. August,september, oktober blir marginalt bedre enn det vi så for oss da vi la frem Q2 resultatene. Det ser ut til at det har bunnet ut og at høsten blir marginalt bedre enn forventet. De ser ikke noe tegn til skifte fra publikum.
Svar på kostnadsnivå på kort og lang sikt: Ingen tvil om at bransjen og Norwegian er under kostnadspress. Vår oppgave er å finne mitigerende tiltak for å ta igjen de kostnadsøkningene som vi vil få.
Valutakostnadere 40% i USD og 20% i Euro har steget med 25% siden 2021. Det er en utfordring men ikke umulig å ta igjen disse kostnadene på andre områder.
Sitat slutt.
Hvis ikke salg av Norwegian group i høst, så ser vi nok 25 kroner i april 2025.
Mest sannsynlig havner de under Lufthansaparaplyen for en god pris innen 2025 ettersom sentrale aksjonærer og storeiere hamstrer NAS-aksjer med begge hender. Sundt har frigjort ytterligere 0,8 milliarder fra Pandox og har endret side etter at Stordalen gikk i strupen på dem da de trenerte Strawberryavtalen.
Redigert 17.08.2024 kl 23:23
Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
17.08.2024 kl 22:29
95503
2. kvartal ble svakere enn forventet av flere årsaker og aksjekursen har fått gjennomgå (stor overreaksjon). Det som er interessant nå er at vi ser konturene av at 3. kvartal vil bli meget sterkt og langt overgå forventningene i markedet. Det er da sannsynlig at aksjekursen kan slå tilbake nå i høst.
Placeyourbet
17.08.2024 kl 23:14
95429
Ikke glem 1,9 mrd i «deffered tax asset»… NAS kommer ikke til å betale skatt på de neste 9 mrd de tjener…
Redigert 17.08.2024 kl 23:21
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
17.08.2024 kl 23:37
95372
OMG - er d mulig å poste så mye feil og rote så mye/skrive så mye om et case du ikke har peiling på….
Sitat i ditt innlegg:«hvor risken er høy for fuel hedging smell, mulig kabinstreik og ytterlige nedjustert guiding»
1) Fuel hedging er diskutert og svart ut på den andre NAS tråd i går, orker ikke en gang til.
2) Mulig kabinstreik gjelder SAS fom fredag 23. august (går SAS i streik, ja er jo en kjempefordel for NAS det da….).
3) Ytterligere nedjustering guiding? Se masse innlegg på denne og den andre tråd + hør intervju postet med Geir Karlsen fra fredag / Arendalsuka der han sier det stikk motsatte, NAS Q3 ser bedre ut nå i dag vs da NAS starten av juli sendte ut info om lavere resultat på «bare» 2,1-2,6 miliarder i år. Han sa samtidig at NAS ikke merker noe til nedgangstider mtp bestillinger pt.
………
Det kan bli SAS-streik fra fredag 23. august
Kabinansatte i SAS gjør seg klare for å streike for lønns- og arbeidsforhold. Meklingen starter onsdag.
https://www.dn.no/luftfart/fare-for-sas-streik-til-uken/2-1-1693950
Sitat i ditt innlegg:«hvor risken er høy for fuel hedging smell, mulig kabinstreik og ytterlige nedjustert guiding»
1) Fuel hedging er diskutert og svart ut på den andre NAS tråd i går, orker ikke en gang til.
2) Mulig kabinstreik gjelder SAS fom fredag 23. august (går SAS i streik, ja er jo en kjempefordel for NAS det da….).
3) Ytterligere nedjustering guiding? Se masse innlegg på denne og den andre tråd + hør intervju postet med Geir Karlsen fra fredag / Arendalsuka der han sier det stikk motsatte, NAS Q3 ser bedre ut nå i dag vs da NAS starten av juli sendte ut info om lavere resultat på «bare» 2,1-2,6 miliarder i år. Han sa samtidig at NAS ikke merker noe til nedgangstider mtp bestillinger pt.
………
Det kan bli SAS-streik fra fredag 23. august
Kabinansatte i SAS gjør seg klare for å streike for lønns- og arbeidsforhold. Meklingen starter onsdag.
https://www.dn.no/luftfart/fare-for-sas-streik-til-uken/2-1-1693950
Redigert 17.08.2024 kl 23:55
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
17.08.2024 kl 23:42
95346
Helt enig, man kan jo virkelig begynne å lure…..utrolig at han får holde på slik som han gjør.
I Code har han hauset som en gal siden mars og kurs 1,5 og sikkert lurt inn mange der, i dag står Code i 0,32 og han gir seg ikke. I NAS skal han skremme folk til å selge seg ut på bunn i år rundt kr 10…
Han må vel det så mye han har tapt i Code skal han få råd til å kjøpe noen NAS aksjer😉
I Code har han hauset som en gal siden mars og kurs 1,5 og sikkert lurt inn mange der, i dag står Code i 0,32 og han gir seg ikke. I NAS skal han skremme folk til å selge seg ut på bunn i år rundt kr 10…
Han må vel det så mye han har tapt i Code skal han få råd til å kjøpe noen NAS aksjer😉
Redigert 17.08.2024 kl 23:57
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
18.08.2024 kl 10:00
94978
Katastrofe å selge under 16... Har man tid, så skal dette høyt!
rischioso
18.08.2024 kl 10:09
94916
Det at jeg poster ting du helst ikke vil høre betyr ikke at det jeg poster er feil - såpass skjønner jo de fleste. Når jeg i tillegg legger ved linker som bekrefter det jeg poster så blir det jo bare komisk at du virrer rundt på tråden og sier det er ikke sant, det er rot osv....
(1) Fuel hedgingen kommer man ikke vekk i fra - ved lav fuelpris altså lavere enn den man har inngått en bindende avtale om og som skal gjøres opp frem i tid betyr jo en extraregning - mao, det er å forvente en fuel hedge smell - hvor stor - ja, det gjenstår å se når fasit foreligger, men smellen kommer så lenge fuelpris spot er lavere enn den prisen man har bundet seg til med hele 60% (NAS) og 80% (Widerøe) - do the math...;)
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
(3) Når det kommer til ytterligere nedjustering av guiding så kan jo det skje og spesielt nå som vi sitter med fasiten på renta hvor renta blir værende høy på ubestemt tid fremover noe som betyr at folk generelt vil fortsette å ha en stram økonomi og da er det naturlig at man kutter ned på bl.a reiser for å få endene til å møtes. Færre som reiser betyr lavere inntjening for flyselskapene NAS inkludert og lavere inntjening betyr at man igjen må nedjustere guidingen som allerede nå har vist seg å ha vært nærmere 20% for høy og kan derfor igjen vise seg å fortsatt være for høy nettopp fordi NAS som mannen i gata har kalkulert inn en lavere rente etter gjentagende gjetninger om flere nedsettelser i år - rentenedsettelser som vi nå kjenner til at dessverre ikke vil komme allikevel og som naturligvis vil få konsekvenser over hele linja når det kommer til forbruk - egentlig ikke mer komplisert enn som så.
Mao, det er viktig å forholde seg til det som faktisk skjer og ikke minst ta høyde for det som naturlig henger sammen og vil kunne skje fremover som et resultat av dette. Velger man å ignorere slike viktige variabler og hendelser så må man jo også ta konsekvensen - det blir som regel dyrt å plassere seg selv i en fornektelsesboble hvor man ignorer fakta og mulig risk og sitter og tviholder på håpet - veldig dyrt, men dessverre så virker det å være noen som aldri lærer og det er jo også et valg, men ikke å anbefale...
Uansett - en fortsatt fin søndag ønskes alle!
(1) Fuel hedgingen kommer man ikke vekk i fra - ved lav fuelpris altså lavere enn den man har inngått en bindende avtale om og som skal gjøres opp frem i tid betyr jo en extraregning - mao, det er å forvente en fuel hedge smell - hvor stor - ja, det gjenstår å se når fasit foreligger, men smellen kommer så lenge fuelpris spot er lavere enn den prisen man har bundet seg til med hele 60% (NAS) og 80% (Widerøe) - do the math...;)
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
(3) Når det kommer til ytterligere nedjustering av guiding så kan jo det skje og spesielt nå som vi sitter med fasiten på renta hvor renta blir værende høy på ubestemt tid fremover noe som betyr at folk generelt vil fortsette å ha en stram økonomi og da er det naturlig at man kutter ned på bl.a reiser for å få endene til å møtes. Færre som reiser betyr lavere inntjening for flyselskapene NAS inkludert og lavere inntjening betyr at man igjen må nedjustere guidingen som allerede nå har vist seg å ha vært nærmere 20% for høy og kan derfor igjen vise seg å fortsatt være for høy nettopp fordi NAS som mannen i gata har kalkulert inn en lavere rente etter gjentagende gjetninger om flere nedsettelser i år - rentenedsettelser som vi nå kjenner til at dessverre ikke vil komme allikevel og som naturligvis vil få konsekvenser over hele linja når det kommer til forbruk - egentlig ikke mer komplisert enn som så.
Mao, det er viktig å forholde seg til det som faktisk skjer og ikke minst ta høyde for det som naturlig henger sammen og vil kunne skje fremover som et resultat av dette. Velger man å ignorere slike viktige variabler og hendelser så må man jo også ta konsekvensen - det blir som regel dyrt å plassere seg selv i en fornektelsesboble hvor man ignorer fakta og mulig risk og sitter og tviholder på håpet - veldig dyrt, men dessverre så virker det å være noen som aldri lærer og det er jo også et valg, men ikke å anbefale...
Uansett - en fortsatt fin søndag ønskes alle!
Ransen
18.08.2024 kl 10:31
94772
Kåre Grønn skrev Katastrofe å selge under 16... Har man tid, så skal dette høyt!
Havner resultatet i nedre delen av guidingen etter Q4 så tilsvarer det ca 2 kroner per aksje og en aksjekurs på 15 kroner (PE 7,5)
Nå ser det ut til at selskapet i følge Karlsen overgår øvre del av guidingen etter foreløpige trafikktall, økt fokus på kostnader og effekt fra Widerøe og storavtalene. Da kan de fleste legge to og to sammen og finne aksjekurs selv.
Bare utbyttet og kontantbeholdning tilsvarer mer enn 12 kroner aksjen, da er verdier som forskudd på fly trukket fra gjelden.
Bare renteinntektene på dette tilsvarer 0,65 kroner per aksje.
Styreleder handlet på 14,30 per aksje og sitter med 1,925 millioner aksjer i selskapet.
Nå ser det ut til at selskapet i følge Karlsen overgår øvre del av guidingen etter foreløpige trafikktall, økt fokus på kostnader og effekt fra Widerøe og storavtalene. Da kan de fleste legge to og to sammen og finne aksjekurs selv.
Bare utbyttet og kontantbeholdning tilsvarer mer enn 12 kroner aksjen, da er verdier som forskudd på fly trukket fra gjelden.
Bare renteinntektene på dette tilsvarer 0,65 kroner per aksje.
Styreleder handlet på 14,30 per aksje og sitter med 1,925 millioner aksjer i selskapet.
rischioso
18.08.2024 kl 10:51
94708
Cashbeholdning er ikke å anbefale en estimert aksjekurs ut i fra da som tidligere nevnt kan cash forsvinne svimlende raskt noe vi har sett flere ganger tidligere relatert til bl.a hedging hvor selskapet tapte 1,2 milliarder i løpet av bare 30 dager:
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Av samme grunn er det forventet inntjening man legger til grunn når man estimerer aksjekurs - og som vi kjenner til så er inntjeningen allerede nedjustert med hele 20% og ytterligere nedjustering kan skje nå som vi kjenner til at renta forblir høy og folk må nedprioritere feriereiser for å få endene til å møtes.
Viktig er det også og ikke legge for høye forventninger til sommer/høysesongen da den allerede er priset inn hvor det er lavsesongen nå som prises inn av markedet sammen med den nedjusterte guidingen derav den negative kursutviklingen. Mao, gjør som markedet og se over høysesongen og inn i lavsesongen og gjennom det gjør trenden til din venn så slipper man ubehagelige overraskelser og får den beste inngangen når høysesongen for neste år skal prises inn.
Også viktig å ikke vektlegge et eventuelt utbytte da selskapet har meldt at det ikke kommer noe utbytte før tidligst i 2026 - eventuelt fordi de 800m som er avsatt til utbytte like raskt kan trekkes for å dekke andre betydelige kostnader som feks hedgesmell - mao, et eventuelt utbytte bør derfor ansees som hva det er - en kanskje bonus langt frem i tid og tidligst en eller annen gang ute i 2026.
Ei heller bør man vektlegge insidernes små støttekjøp på høyere kurser da de har et lavt snitt i fra før...;)
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879
Av samme grunn er det forventet inntjening man legger til grunn når man estimerer aksjekurs - og som vi kjenner til så er inntjeningen allerede nedjustert med hele 20% og ytterligere nedjustering kan skje nå som vi kjenner til at renta forblir høy og folk må nedprioritere feriereiser for å få endene til å møtes.
Viktig er det også og ikke legge for høye forventninger til sommer/høysesongen da den allerede er priset inn hvor det er lavsesongen nå som prises inn av markedet sammen med den nedjusterte guidingen derav den negative kursutviklingen. Mao, gjør som markedet og se over høysesongen og inn i lavsesongen og gjennom det gjør trenden til din venn så slipper man ubehagelige overraskelser og får den beste inngangen når høysesongen for neste år skal prises inn.
Også viktig å ikke vektlegge et eventuelt utbytte da selskapet har meldt at det ikke kommer noe utbytte før tidligst i 2026 - eventuelt fordi de 800m som er avsatt til utbytte like raskt kan trekkes for å dekke andre betydelige kostnader som feks hedgesmell - mao, et eventuelt utbytte bør derfor ansees som hva det er - en kanskje bonus langt frem i tid og tidligst en eller annen gang ute i 2026.
Ei heller bør man vektlegge insidernes små støttekjøp på høyere kurser da de har et lavt snitt i fra før...;)
Null
18.08.2024 kl 11:00
94656
rischioso
for å dekke andre betydelige kostnader som feks hedgesmell
Jeg håper du også kan forklare meg om den hegdesmellen du skriver om
Det jeg trodde hegdingen var, man avtaler kjøp av en vare til en på forhånd fast pris.
Når man gjør det så legger vel man den prisen tilgrunn i regnskapet, og betaler den prisen.
Ja man kunne ha betalt mindre og tjent mer, men man betaler det man har avtalt og dermed det som ligger i budsjettet? stemmer ikke det?
Det kan bli at man må bokføre differansen som tap, ikke vet jeg. men kontaktstrømmen blir vel ikke endret i forhold til det som er "Planen" eller?
Ser frem til å lære litt mer..
Null
for å dekke andre betydelige kostnader som feks hedgesmell
Jeg håper du også kan forklare meg om den hegdesmellen du skriver om
Det jeg trodde hegdingen var, man avtaler kjøp av en vare til en på forhånd fast pris.
Når man gjør det så legger vel man den prisen tilgrunn i regnskapet, og betaler den prisen.
Ja man kunne ha betalt mindre og tjent mer, men man betaler det man har avtalt og dermed det som ligger i budsjettet? stemmer ikke det?
Det kan bli at man må bokføre differansen som tap, ikke vet jeg. men kontaktstrømmen blir vel ikke endret i forhold til det som er "Planen" eller?
Ser frem til å lære litt mer..
Null
Strategi
18.08.2024 kl 11:15
94592
RE:
1) Fuel hedgingen kommer man ikke vekk i fra - ved lav fuelpris altså lavere enn den man har inngått en bindende avtale om og som skal gjøres opp frem i tid betyr jo en extraregning - mao, det er å forvente en fuel hedge smell - hvor stor - ja, det gjenstår å se når fasit foreligger, men smellen kommer så lenge fuelpris spot er lavere enn den prisen man har bundet seg til med hele 60% (NAS) og 80% (Widerøe) - do the math...;)
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
1) Fuel hegding:
Her er du fullstendig ute å kjøre, og du forstår ikke mekanikken i hvordan dette virker:
Hegding er en sikring mot store tap ved høy oljepris i et usikkert marked.
For Norwegians del er det Hegdet en god del på oljepris 84 USD, dette har vært store fordeler ved oljepriser på opp mot og over 90 USD og har sikret selskapet for store svingninger, viktig å se i denne sammenhengen at billett prisene på flyreiser er justert opp sett i forhold til høy oljepris bla. på grunn av uro i midt - Østen.
Norwegian Group har hatt store fordeler med denne hegdingen.
Du predikerer at Hegdingen var feil noe som overhodet ikke stemmer, Norwegian tjener nå store penger på lav olje pris på volumet som ikke er hegdet. Oljeprisen er nå 79.59 USD for selskapet for det volumet som ikke er hegdet.
Sum samarium er det meget viktig å hegde olje som en sikring mot katastrofale høye oljepriser, så selskapet har gjort helt riktig beslutninger rundt dette.
Du snakker om store tap, jeg snakker om store fordeler med lav oljepris på ikke hegdet volum, hvor høye billettpriser er innkalkulert med forventning om høy oljepris.
Faller oljeprisen ytterligere vil selvfølgelig fordelen øke.
Hegding er en sikring mot det uforutsette på høye priser og en sikring.
Lavere oljepriser en hegdet pris vil alltid være en stor fordel uansett.
Hegding er en sikring mot potensielt store tap, dette har du tydeligvis ikke forstått noe av.
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
---
Kabinpersonalet i SAS ligger 23-30 % under kabinpersonalet i Norwegian, så skjønner godt at disse mener de har en sak og at streikeviljen er stor.
SAS ligger allerede nede med brukket rygg og det blir spennende å se hva dette ender ut i.
Kabin foreningen i Norwegian har ikke så gode kort på hånden i forhold til forhandlingene om lønn da det her blir en diskusjon om sammenligninger i SAS som har vesentlig lavere lønn og også vesentlig dårligere arbeids vilkår.
Men noe får de nok fremforhandlet.
Trusselen fra kabinforeningen i Norwegian om streik er nok noe svekket av situasjonen på grunn av vesentlig høyere lønn og bedre arbeidsvilkår en kabinforeningen i SAS.
Lekkasjer i kabinansatte fra SAS som søker seg over til bedre vilkår i Norwegian vil også være et "tankekors i disse forhandlingene.
Geir Karlsen vil ikke gå for streik, men et rettferdig oppgjør, om SAS er i samme situasjon gjenstår å se.
1) Fuel hedgingen kommer man ikke vekk i fra - ved lav fuelpris altså lavere enn den man har inngått en bindende avtale om og som skal gjøres opp frem i tid betyr jo en extraregning - mao, det er å forvente en fuel hedge smell - hvor stor - ja, det gjenstår å se når fasit foreligger, men smellen kommer så lenge fuelpris spot er lavere enn den prisen man har bundet seg til med hele 60% (NAS) og 80% (Widerøe) - do the math...;)
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
1) Fuel hegding:
Her er du fullstendig ute å kjøre, og du forstår ikke mekanikken i hvordan dette virker:
Hegding er en sikring mot store tap ved høy oljepris i et usikkert marked.
For Norwegians del er det Hegdet en god del på oljepris 84 USD, dette har vært store fordeler ved oljepriser på opp mot og over 90 USD og har sikret selskapet for store svingninger, viktig å se i denne sammenhengen at billett prisene på flyreiser er justert opp sett i forhold til høy oljepris bla. på grunn av uro i midt - Østen.
Norwegian Group har hatt store fordeler med denne hegdingen.
Du predikerer at Hegdingen var feil noe som overhodet ikke stemmer, Norwegian tjener nå store penger på lav olje pris på volumet som ikke er hegdet. Oljeprisen er nå 79.59 USD for selskapet for det volumet som ikke er hegdet.
Sum samarium er det meget viktig å hegde olje som en sikring mot katastrofale høye oljepriser, så selskapet har gjort helt riktig beslutninger rundt dette.
Du snakker om store tap, jeg snakker om store fordeler med lav oljepris på ikke hegdet volum, hvor høye billettpriser er innkalkulert med forventning om høy oljepris.
Faller oljeprisen ytterligere vil selvfølgelig fordelen øke.
Hegding er en sikring mot det uforutsette på høye priser og en sikring.
Lavere oljepriser en hegdet pris vil alltid være en stor fordel uansett.
Hegding er en sikring mot potensielt store tap, dette har du tydeligvis ikke forstått noe av.
(2) Kabinforeningen i Norwegian ble enige om en 2-årig tariffavtale 30.06.2022 og den må reforhandles i år - derav risk for en mulig kabinstreik ikke ulikt den som nå virker å komme i SAS.
---
Kabinpersonalet i SAS ligger 23-30 % under kabinpersonalet i Norwegian, så skjønner godt at disse mener de har en sak og at streikeviljen er stor.
SAS ligger allerede nede med brukket rygg og det blir spennende å se hva dette ender ut i.
Kabin foreningen i Norwegian har ikke så gode kort på hånden i forhold til forhandlingene om lønn da det her blir en diskusjon om sammenligninger i SAS som har vesentlig lavere lønn og også vesentlig dårligere arbeids vilkår.
Men noe får de nok fremforhandlet.
Trusselen fra kabinforeningen i Norwegian om streik er nok noe svekket av situasjonen på grunn av vesentlig høyere lønn og bedre arbeidsvilkår en kabinforeningen i SAS.
Lekkasjer i kabinansatte fra SAS som søker seg over til bedre vilkår i Norwegian vil også være et "tankekors i disse forhandlingene.
Geir Karlsen vil ikke gå for streik, men et rettferdig oppgjør, om SAS er i samme situasjon gjenstår å se.
rischioso
18.08.2024 kl 11:30
94562
Hedging er som kjent en avtale om en forhåndsbestemt pris for en vare i dette tilfellet jetfuel med en bestemt oppgjørs dato frem i tid.
(1) Øker spot prisen over den avtalte prisen så har man tjent differansen på hedgingen og den positive differansen blir bokført som gevinst.
(2) Synker spot prisen under den avtalte prisen så har man tapt differansen på hedgingen og den negative differansen blir bokført som tap.
I dette tilfellet så vil det handle om bokført tap (2) da prisen på JetFuel er sterkt synkende og således vil et bokført tap kunne bli betydelig da den avtalte prisen er høyt hedget hhv 60% (NAS) og 80% (Widerøe):
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Fastprisen man har avtalt er kalkulert frem av estimert inntjening hvor vi kjenner til at inntjeningen nå er nedjustert med hele 20% noe som vil skape en økt regnskapsmessig ubalanse altså forhøyet regnskapsmessig tap. Dette henger sammen da billettpriser er kalkulert ut i fra en estimert fyllingsgrad + fuelkost og når fyllingsgraden går ned så kommer man allerede i ubalanse og når fuelkosten går ned, men man har låst seg til en høyere fuelkost så øker den ubalansen og som et resultat av dette så er det mest sannsynlig at man må senke prisen på billettene for å prøve og øke fyllingsgraden uten noen garanti for at det vil skje og dermed risikerer å forsterke ubalansen ytterligere - så ja, kontantstrømmen blir endret fordi man budsjetterte med en for høy fyllingsgrad - altså for høy inntjening som nå er (foreløpig) redusert med 20% og da blir også den låste fuelprisen tilsvarende for høy for dette henger sammen.
(1) Øker spot prisen over den avtalte prisen så har man tjent differansen på hedgingen og den positive differansen blir bokført som gevinst.
(2) Synker spot prisen under den avtalte prisen så har man tapt differansen på hedgingen og den negative differansen blir bokført som tap.
I dette tilfellet så vil det handle om bokført tap (2) da prisen på JetFuel er sterkt synkende og således vil et bokført tap kunne bli betydelig da den avtalte prisen er høyt hedget hhv 60% (NAS) og 80% (Widerøe):
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Fastprisen man har avtalt er kalkulert frem av estimert inntjening hvor vi kjenner til at inntjeningen nå er nedjustert med hele 20% noe som vil skape en økt regnskapsmessig ubalanse altså forhøyet regnskapsmessig tap. Dette henger sammen da billettpriser er kalkulert ut i fra en estimert fyllingsgrad + fuelkost og når fyllingsgraden går ned så kommer man allerede i ubalanse og når fuelkosten går ned, men man har låst seg til en høyere fuelkost så øker den ubalansen og som et resultat av dette så er det mest sannsynlig at man må senke prisen på billettene for å prøve og øke fyllingsgraden uten noen garanti for at det vil skje og dermed risikerer å forsterke ubalansen ytterligere - så ja, kontantstrømmen blir endret fordi man budsjetterte med en for høy fyllingsgrad - altså for høy inntjening som nå er (foreløpig) redusert med 20% og da blir også den låste fuelprisen tilsvarende for høy for dette henger sammen.
Null
18.08.2024 kl 11:38
94464
Da er det slik jeg skriver at hegdingen ikke spesielt har innvirkning på pengestrømmen, men dersom man må reduserer billettprisene pga konkurranse fra andre så er det inntektene som går ned:)
Utgiftene til jetfuel er de samme som de var budsjettert med ?
Det at man bokfører tap er vel en ting men pengene har man på "bok"
Stemmer ikke det ?
det man tjener eller taper på er eventuelt det man kan legge på prisen på billettene eller det man må senke prisen på billettene med ?
Utgiftene til jetfuel er de samme som de var budsjettert med ?
Det at man bokfører tap er vel en ting men pengene har man på "bok"
Stemmer ikke det ?
det man tjener eller taper på er eventuelt det man kan legge på prisen på billettene eller det man må senke prisen på billettene med ?