NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Ransen
29.12.2024 kl 13:41
4247
Vi kan påregne at Sundt fortsetter å selge over kr 11, men hvis omsetningen i starten av 25 blir som i år så er dem ute på to dager.
Tviler på at NAS skal ligge igjen i grøfta når alle andre flyselskap har hatt himmelferd i siste kvartal.
Nøkkeltallene og dagens ballanse taler for at vi også denne gang får vind i seilene ved årsstart...
Hvis trafikktallene den 7/1 gir full uttelling ved 28% kapasitetsvekst så er mye bekreftet fremover.
Kronekursen fikk en knekk etter USA-valget, men drivstoffprisen er 20% lavere og rentene i USA(leasing på alle fly) er betydelig ned.
Tviler på at NAS skal ligge igjen i grøfta når alle andre flyselskap har hatt himmelferd i siste kvartal.
Nøkkeltallene og dagens ballanse taler for at vi også denne gang får vind i seilene ved årsstart...
Hvis trafikktallene den 7/1 gir full uttelling ved 28% kapasitetsvekst så er mye bekreftet fremover.
Kronekursen fikk en knekk etter USA-valget, men drivstoffprisen er 20% lavere og rentene i USA(leasing på alle fly) er betydelig ned.
nad.oslo
29.12.2024 kl 17:07
4067
Ransen hvordan kom du frem til 28% kapasitets vekst? Er der pga økt antall fly iår?
Redigert 29.12.2024 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
Ransen
29.12.2024 kl 18:40
4028
Det er det første du leser i siste trafikktallrapport. Karlsen sa det også under Q3 presentasjonen, og la til at 60% av denne kapasitetsøkningen allerede da var solgt .
"In November, Norwegian’s capacity was 28% higher than November last year and 26% lower compared to the previous month. The load factor was 82.5%, up 0.1 p.p. from the same period last year. On average, Norwegian operated 75 aircraft during November"
"In November, Norwegian’s capacity was 28% higher than November last year and 26% lower compared to the previous month. The load factor was 82.5%, up 0.1 p.p. from the same period last year. On average, Norwegian operated 75 aircraft during November"
MC Axel
29.12.2024 kl 23:15
3858
I think this terrible tragedy is going to push down airline stocks, especially those with Boeing planes in their fleet
https://www.bbc.com/news/articles/c3we2p3l36jo
https://www.bbc.com/news/articles/c3we2p3l36jo
Ransen
29.12.2024 kl 23:39
3843
Tror ikke at Boeing har skyld i dette. Det er ekstremt mye som har gått galt i en slik ulykke og mye tyder på at nødlandingsprosedyrene ikke er fulgt etter birdstriken og mayday meldingen. Det kan selvfølgelig også ha vært akutte strukturelle skader som gjorde at de måtte fort ned uten å droppe drivstoff etc.
Strategi
30.12.2024 kl 09:18
3644
For de som ikke skal selge pga. skattemessig tror jeg inngang i dag vil være lukrativt.
Ransen
30.12.2024 kl 09:55
3569
Det er nok i hovedsak algoritmer som kjøper og selger 2285 aksjer med seg selv.
Her er det bare å sitte i ro eller kjøpe. Aksjen er gratis og reflekterer ikke i nærheten av verdier eller P/E i selskapet.
Her er det bare å sitte i ro eller kjøpe. Aksjen er gratis og reflekterer ikke i nærheten av verdier eller P/E i selskapet.
Redigert 30.12.2024 kl 09:59
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
30.12.2024 kl 10:54
3468
2285? Går volumer som 94k på 10.94, eller 60k 10.9
Kanskje pga skattemessig greier men hvem vet?
Kanskje pga skattemessig greier men hvem vet?
Fjellbris
30.12.2024 kl 11:11
3438
Er nok Sundt som hiver ut det han kan av større poster før nyttår.
Tenk om JF kunne tatt 20 mill av disse aksjene, det hadde satt fart på NAS. Men, som Ransen har påpekt får han nok solgt disse over børs i starten av januar om omsetningen i NAS er som i fjor. Og spesielt etter trafikk tall desember som vel slippes 7. januar.
Tenk om JF kunne tatt 20 mill av disse aksjene, det hadde satt fart på NAS. Men, som Ransen har påpekt får han nok solgt disse over børs i starten av januar om omsetningen i NAS er som i fjor. Og spesielt etter trafikk tall desember som vel slippes 7. januar.
nad.oslo
30.12.2024 kl 11:17
3448
Det er ingen store poster som Sundt slenger ut. Listene viser sist han solgte 1 mill samlet 23.12.
Han sundt hastverk? Vil han ikke ha mer for aksjene?
Hvorfor solgte han ikke mer på 11.5, 11.7, 11.8? Aksjen var jo der etter novembertalla.
Han sundt hastverk? Vil han ikke ha mer for aksjene?
Hvorfor solgte han ikke mer på 11.5, 11.7, 11.8? Aksjen var jo der etter novembertalla.
Redigert 30.12.2024 kl 11:18
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
30.12.2024 kl 11:21
3435
Siste oppdatering som kom i dag viser at Sundt har solgt ytterligere 234.439 aksjer:
NAS SUNDT AS -234.439 21.869.069 2,3
NAS SUNDT AS -234.439 21.869.069 2,3
Ransen
30.12.2024 kl 11:53
3381
NAS vil nok fortsette å være i toppen som småsparerfavoritt. I likhet ved at den selges nå ved årsslutt så skal den kjøpes ved årsstart. Endringen da er at etter årets siste trafikktall er levert så kommer meglerhusene med sine estimater og kursmål, som får opp etterspørselen i aksjen som igjen trigger algoritmene til kjøp.
Etter omstruktureringen har i perioden mellom romjul og til litt etter Q4 vært 4-7 kroner i kursøkning hvert år.
For hvert år blir selskapet bedre, mindre gjeld, bedre yield, bedre rutenett, større kontantbeholdning, flere storkundeavtaler og nytt av året er Widerøe(landets bindemiddel)
Etter omstruktureringen har i perioden mellom romjul og til litt etter Q4 vært 4-7 kroner i kursøkning hvert år.
For hvert år blir selskapet bedre, mindre gjeld, bedre yield, bedre rutenett, større kontantbeholdning, flere storkundeavtaler og nytt av året er Widerøe(landets bindemiddel)
Fjellbris
30.12.2024 kl 12:08
3344
Kombinasjonen mange som har solgt pga skatt i desember og som skal inn igjen i januar, sammen med trafikk tall 7. januar og IKKE minst Sundt som om ikke lenge går tom for aksjer (han vil selge på disse nivåene), og Q4 tall med guiding 2025, vil bli meget hyggelig for oss aksjonærer tror jeg. Riktig godt (NAS) nyttår alle NAS aksjonærer😀🎉🍾
Redigert 30.12.2024 kl 12:09
Du må logge inn for å svare
Hardly
30.12.2024 kl 12:41
3290
Norwegians flyvninger med Boeing 737–800 går som normalt – har ikke fått anbefalinger om tiltak
Sør-Korea skal undersøke alle Boeing 737-800-fly etter helgens ulykke. Norwegian har samme flymodell og har ikke mottatt anbefalinger om å inspisere sine fly.
– Hadde det vært tvil om sikkerheten til flyet, ville vi ikke tatt det i bruk, understreker Eline Hyggen Skari, pressesjef i Norwegian, overfor NTB.
Hun sier at Norwegian per nå ikke har mottatt noen anbefalinger eller retningslinjer om å inspisere Boeing-flyene i deres flåte. Flyvningene går derfor som normalt, opplyser pressesjefen.
Etter flyulykken som krevde 179 liv i Sør-Korea i helgen, skal alle landets fly av samme type som ulykkesflyet – Boeing 737–800 – inspiseres. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.
Norwegian har 63 fly av den samme typen.
Sør-Korea skal undersøke alle Boeing 737-800-fly etter helgens ulykke. Norwegian har samme flymodell og har ikke mottatt anbefalinger om å inspisere sine fly.
– Hadde det vært tvil om sikkerheten til flyet, ville vi ikke tatt det i bruk, understreker Eline Hyggen Skari, pressesjef i Norwegian, overfor NTB.
Hun sier at Norwegian per nå ikke har mottatt noen anbefalinger eller retningslinjer om å inspisere Boeing-flyene i deres flåte. Flyvningene går derfor som normalt, opplyser pressesjefen.
Etter flyulykken som krevde 179 liv i Sør-Korea i helgen, skal alle landets fly av samme type som ulykkesflyet – Boeing 737–800 – inspiseres. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.
Norwegian har 63 fly av den samme typen.
Ransen
30.12.2024 kl 16:38
3001
Da har man kanskje sett 10-tallet i aksjen for siste gang på ei stund. Fra 2/1 starter det, og 7/1 kommer trafikktallene for desember som vil gi en pekepinn på reisevaner og priser framover. En drittvinter så langt har ført til god etterspørsel ut av skandinavia, likeså er det god trafikk inn i skandinavia for de som ønsker vinter og nordlys.
Winair ser et godt 2025 for selskap som Norwegian. De har god ballanse og bra kontantstrøm.
Mange andre flyselskap sliter og må derfor øke prisene betydelig, noe som vi som reiser mye allerede har fått merke.
Winair ser et godt 2025 for selskap som Norwegian. De har god ballanse og bra kontantstrøm.
Mange andre flyselskap sliter og må derfor øke prisene betydelig, noe som vi som reiser mye allerede har fått merke.
kokkohill
30.12.2024 kl 16:52
3045
Det snakkes om Stordalen,s Strawberry og hva ligger i potten for NAS utenom noen flyseter i pakkene. Noen som har info om dette ?
JohnK
30.12.2024 kl 18:19
2984
Turisme til Norge vil bare øke i året som kommer. Noctourism og billig krone lokker horder til nord: https://www.cnbc.com/2024/12/29/noctourism-is-expected-to-be-a-big-travel-trend-in-2025.html
Ransen
30.12.2024 kl 21:55
2860
Tror NAS tar en stor del av denne trafikken. GK har åpenbart sett behovet da han satte inn 9 ekstra fly (28%)denne vintersesongen.60% av billettene var solgt allerede ved Q3 presentasjonen.
Han sier videre at vinteren og til langt inn i 2025 ser bra ut og billettprisene gode.
Økte kostnader kompenseres med mitigerende tiltak og økte billettpriser. De som reiser mye har fått økt kjøpekraft.
Han sier videre at vinteren og til langt inn i 2025 ser bra ut og billettprisene gode.
Økte kostnader kompenseres med mitigerende tiltak og økte billettpriser. De som reiser mye har fått økt kjøpekraft.
Tony83
30.12.2024 kl 22:45
2942
Do you think the rise will start already on 02.01, like it was last year? Has Sundt finished selling his shares?
Fjellbris
31.12.2024 kl 00:06
2904
Jeg tror ikke Sundt er ferdig solgt. Men, NAS oppturen kan godt starte i i det små allerede 2. januar da alle som solgte pga skattefordel før nyttår, da gjerne skal inn igjen før trafikk tall desember kommer 7. januar. De tror jeg blir god og derigjennom høyt volum igjen i NAS som gjør at Sundt får solgt det han skal innen medio januar, og da i god tid før Q4 tallene kommer. Til påsken neste år tror jeg vi ser NAS i kurs 14-15 igjen.
Ransen
31.12.2024 kl 06:56
2938
De som virkelig kan dette er våre bjellesauer. Nå skal vi lytte til dem når de sier at man skal holde seg unna selskaper som har mye gjeld, svak egenkapital og trenger penger i en eller annen form. Følg med på hva RECSI aksjonærene vil sitte igjen med når børsen åpner om et par dager, og det er mange av dem.
NAS har ubehagelig mye penger på bok, de vil så gjerne betale utbytte til aksjonærene sine så snart det lar seg gjøre. Det er etablert et utbyttefond som samler opp inntil de får tilgang til dette.
NAS Tjener 2 milliarder + i året, de kjøper opp selskaper og har økte kostnader i alle ledd. Likevel er kassa fylt opp med nesten 2 milliarder dette året.
NAS har en sterk markedsposisjon i et market hvor det er komplisert å operere. Derfor er det mindre konkurranse her enn syd i europa.
NAS har en ledelse bestående av blant andre en tidl sentralbanksjef og en som er viden kjent for å snu selskaper til lønnsomhet. De styrer selskapet med stålgrep, også i krevende tider.
Der hvor andre taper penger så tjener NAS penger.
Ekspertene mener at 2025 blir et drømmeår for NAS, spesielt fra Widerøeeffekten, men også fra SPENN/Strawberryavtalen og ikke minst at resesjonen i reiselivet som aldri kom nå viser en enda større kjøpekraft og reiselyst enn noen gang.
Godt Nyttår alle, det er ingen ting som tyder på at vi ikke topper kurs på kr 18,45 ila 2025. Summen av aksjonærer som investerer i gode selskaper sammen med John Fredriksen og positive algoritmer vil sende aksjen opp i stor fart.
NAS har ubehagelig mye penger på bok, de vil så gjerne betale utbytte til aksjonærene sine så snart det lar seg gjøre. Det er etablert et utbyttefond som samler opp inntil de får tilgang til dette.
NAS Tjener 2 milliarder + i året, de kjøper opp selskaper og har økte kostnader i alle ledd. Likevel er kassa fylt opp med nesten 2 milliarder dette året.
NAS har en sterk markedsposisjon i et market hvor det er komplisert å operere. Derfor er det mindre konkurranse her enn syd i europa.
NAS har en ledelse bestående av blant andre en tidl sentralbanksjef og en som er viden kjent for å snu selskaper til lønnsomhet. De styrer selskapet med stålgrep, også i krevende tider.
Der hvor andre taper penger så tjener NAS penger.
Ekspertene mener at 2025 blir et drømmeår for NAS, spesielt fra Widerøeeffekten, men også fra SPENN/Strawberryavtalen og ikke minst at resesjonen i reiselivet som aldri kom nå viser en enda større kjøpekraft og reiselyst enn noen gang.
Godt Nyttår alle, det er ingen ting som tyder på at vi ikke topper kurs på kr 18,45 ila 2025. Summen av aksjonærer som investerer i gode selskaper sammen med John Fredriksen og positive algoritmer vil sende aksjen opp i stor fart.
SenorLopez
31.12.2024 kl 07:54
2900
Regner med alle som garanterer bratt oppgang de neste månedene, til 14-15 eller omså 18, eller blir det oppkjøp og 32 kanskje Hail Santa, selv blir å kjøpe på samtlige nivåer hele veien opp?
Kan godt hende denne skal opp, fundamentet står støtt det peker dit, men Sundt selger fortsatt, forventningene til q4 er moderate, Nas i 2024 har hittil levert under Konsensus selv med et knallsterkt Widerøe involvert, folk har tapt mye penger her så tilliten er svak og fordi krona sliter når oljeprisen synker så drar ikke Nas samme nytten av den fordelen heller, som mange andre gjør, også er aksjen fortsatt heftig shortet.
Jeg er optimist, men takk som byr per nå ligger kursen mellom 10,8-11,4, har gått sidelengs på disse nivåene i mange måneder nå og selv om trafikktallene blir helt supre, så har vi sett mange ganger at kurshopp korrigeres ned igjen rimelig kjapt så det medfører stor risk å innbille seg at eventuell oppgang vil oppføre seg annerledes nå, enn tidligere.
Det er enn så lenge null utbytte i denne aksjen og selv når utbyttene kommer, finnes det bedre alternativer enn Nas, så dette bør ses på primært som et handelsobjekt og for handel er regelen den samme her som alle andre steder: Selg høyt, kjøp lavt.
Jeg kan garantere at de som hausser hardest her, har gjort nettopp det eventuelt så lot de seg rive med og ligger med høy inngang, avhengige av andre for å begrense eget tap.
Ha realistiske forventninger, følg kursen, balanser det positive med det negative i den forstand, og husk at absolutt alle har samme mål som deg, nemlig å tjene penger.
Lykke til og Godt Nyttår! 🎉🍻🥳
Kan godt hende denne skal opp, fundamentet står støtt det peker dit, men Sundt selger fortsatt, forventningene til q4 er moderate, Nas i 2024 har hittil levert under Konsensus selv med et knallsterkt Widerøe involvert, folk har tapt mye penger her så tilliten er svak og fordi krona sliter når oljeprisen synker så drar ikke Nas samme nytten av den fordelen heller, som mange andre gjør, også er aksjen fortsatt heftig shortet.
Jeg er optimist, men takk som byr per nå ligger kursen mellom 10,8-11,4, har gått sidelengs på disse nivåene i mange måneder nå og selv om trafikktallene blir helt supre, så har vi sett mange ganger at kurshopp korrigeres ned igjen rimelig kjapt så det medfører stor risk å innbille seg at eventuell oppgang vil oppføre seg annerledes nå, enn tidligere.
Det er enn så lenge null utbytte i denne aksjen og selv når utbyttene kommer, finnes det bedre alternativer enn Nas, så dette bør ses på primært som et handelsobjekt og for handel er regelen den samme her som alle andre steder: Selg høyt, kjøp lavt.
Jeg kan garantere at de som hausser hardest her, har gjort nettopp det eventuelt så lot de seg rive med og ligger med høy inngang, avhengige av andre for å begrense eget tap.
Ha realistiske forventninger, følg kursen, balanser det positive med det negative i den forstand, og husk at absolutt alle har samme mål som deg, nemlig å tjene penger.
Lykke til og Godt Nyttår! 🎉🍻🥳
Ransen
31.12.2024 kl 09:03
2843
En ting er å tape penger på restruktureringen der eksisterende aksjonærer blir nullet, men å tape penger i et selskap som har milliardresultater, mer cash på bok enn børsverdien og som vokser og tar markedsandeler "all the way" og der aksjen svinger med store utslag, da bør en vurdere sin kunnskap og heller putte pengene i banken. Det skal ikke være mulig. (Warren Buffet)
Redigert 31.12.2024 kl 09:04
Du må logge inn for å svare
KanonBra5
31.12.2024 kl 09:35
2793
Og glem nå heller ikke at dette er et selskap som snart får nesten 500 millioner kroner igjen fra staten i en vunnet rettssak!!! Men en ting er sikkert og beroligende. Rettferdigheten seirer alltid til slutt😉
Godt Nytt År🎇✈️🇳🇴 (2025 blir det MEGA comeback📈🍾)
Godt Nytt År🎇✈️🇳🇴 (2025 blir det MEGA comeback📈🍾)
Tony83
31.12.2024 kl 11:49
2670
and if these (for December) will be RECORD traffic numbers? still no change or even decline?
Ransen
31.12.2024 kl 11:55
2660
Look at the history, look at the balance sheet and hear what management says about the state of the company.
Ransen
31.12.2024 kl 12:11
2633
Ticket: NAS
Dagens kurs: 11,00
Motstand: 13,5 – 14,5 – 15,3
Støtte: 12,2 – 11,9 – 11,5 – 10,6
Lang EMA200: 13,40
Kort ema200: 12,77
52 Weekly range: 7,69 – 18.40
1 års utvikling: 9,6%
Teknisk kursmål: 22
Dagens kurs: 11,00
Motstand: 13,5 – 14,5 – 15,3
Støtte: 12,2 – 11,9 – 11,5 – 10,6
Lang EMA200: 13,40
Kort ema200: 12,77
52 Weekly range: 7,69 – 18.40
1 års utvikling: 9,6%
Teknisk kursmål: 22
SenorLopez
31.12.2024 kl 13:20
2565
I don't make predictions, only assessments, but if the numbers are great I would expect some degree of hype towards q4, and also a general increase in volume regardless of this come new year.
Whether that will compensate for Sundt's ongoing exit and the influence of short however, anyone speaking with absolute certainty in this particular case is for certain, either a fool or attempting to treat you as one.
Whether that will compensate for Sundt's ongoing exit and the influence of short however, anyone speaking with absolute certainty in this particular case is for certain, either a fool or attempting to treat you as one.
Redigert 31.12.2024 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:18
2352
In 2023, the average value of the USD Index was around **105.5*
For 2024, the forecasted average value is approximately **107.25
This indicates an average increase of about **1.75 points** or roughly **1.65%** compared to 2023
**October 2024**: The Dollar Index increased by **3.6%** compared to October 2023
**November 2024**: The Dollar Index increased by **4.2%** compared to November 2023
**December 2024**: The Dollar Index increased by **6.4%** compared to December 2023
For 2024, the forecasted average value is approximately **107.25
This indicates an average increase of about **1.75 points** or roughly **1.65%** compared to 2023
**October 2024**: The Dollar Index increased by **3.6%** compared to October 2023
**November 2024**: The Dollar Index increased by **4.2%** compared to November 2023
**December 2024**: The Dollar Index increased by **6.4%** compared to December 2023
Redigert 31.12.2024 kl 18:22
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:25
2341
Month | 2023 Price (USD/bbl) | 2024 Price (USD/bbl) |
|-------------|----------------------|----------------------|
| October | 89.08 | 73.97 |
| November | 81.35 | 72.29 |
| December | 75.72 | 72.29 |
|-------------|----------------------|----------------------|
| October | 89.08 | 73.97 |
| November | 81.35 | 72.29 |
| December | 75.72 | 72.29 |
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:28
2337
Month | 2023 Price (USD/bbl) | 2024 Price (USD/bbl) | Difference (%) |
|-------------|----------------------|----------------------|----------------|
| October | 89.08 | 73.97 | -16.67% |
| November | 81.35 | 72.29 | -11.14% |
| December | 75.72 | 77.67 | +2.58% |
|-------------|----------------------|----------------------|----------------|
| October | 89.08 | 73.97 | -16.67% |
| November | 81.35 | 72.29 | -11.14% |
| December | 75.72 | 77.67 | +2.58% |
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:32
2334
Forsøkte med over på chat gpt svar, ser at desember viser vel feil for vi har ikke hatt høy olje pris i desember iår vi har ikke vært over usd 75 på brent i desember i 2024 mener snittet i desember er rundt 73 eller under
Ransen kan ta en titt på det eller andre. Så har man litt peiling på hva man har i vente?
Ellers viser lavpris kalender ganske høye priser. Jeg vet ikke hvordan prisene lå ann ifjor?
Ransen kan ta en titt på det eller andre. Så har man litt peiling på hva man har i vente?
Ellers viser lavpris kalender ganske høye priser. Jeg vet ikke hvordan prisene lå ann ifjor?
Redigert 31.12.2024 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 22:54
2212
E24
Norges største
naringslivsavis
Norwegian Air Shuttle
For tre år siden trengte flyselskapet
Norwegian finansiell hjelp for å
overleve. På den tiden var aksjen altfor
popular, og småsparere kastet seg over
aksjen på tross av at utsiktene var labre.
I dag har selskapet lite gjeld og god
inntjening.
Vi tror at de kommer til å vare mer
forsiktig med veksten til neste år, og det
kan bidra til bedre lønnsomhet. Det kan
godt vare at de passerer to milliarder
kroner i resultat før skatt. Det vil i så fall
vare det beste noe sinne.
Robert Næss Nordea fra E24. En av 4 aksjer han har mest tro på I 2025
Norges største
naringslivsavis
Norwegian Air Shuttle
For tre år siden trengte flyselskapet
Norwegian finansiell hjelp for å
overleve. På den tiden var aksjen altfor
popular, og småsparere kastet seg over
aksjen på tross av at utsiktene var labre.
I dag har selskapet lite gjeld og god
inntjening.
Vi tror at de kommer til å vare mer
forsiktig med veksten til neste år, og det
kan bidra til bedre lønnsomhet. Det kan
godt vare at de passerer to milliarder
kroner i resultat før skatt. Det vil i så fall
vare det beste noe sinne.
Robert Næss Nordea fra E24. En av 4 aksjer han har mest tro på I 2025
Redigert 01.01.2025 kl 17:16
Du må logge inn for å svare
Ransen
01.01.2025 kl 21:14
1783
Jeg kommer frem til EBIT på 2,377 million for 2024, hvilket er bedre enn toppåret 2023 (EBIT 2,232 million)
Vi må ta høyde for kontantkjøpet av viderøe i Q1-24 og kostnaden ved 700 nyansettelser i Q3-24. Videre så har det vært streiketrusler og en noe sviktende etterspørsel i Q1, men allerede da tok selskapet kostnadsgrep og gjorde et bedre Q2 enn konsensus. Forsinket levering av de nye flyene kan gi kortsiktig kostnadsøkning, men NAS har fått en god deal på å viderelease noen fly inntil videre.
Nå er vi spente på om kapasitetsutvidelsen i Q4 har gitt effekt, hvilket trafikktallene for oktober og november tyder på. Billettprisene er betydelig høyere nå enn samme tid i fjor hvilket jeg tror kommer av at SAS nå må bevise lønnsomhet ovenfor sine nye eiere. I følge Bjørn Kjos så er SAS den beste konkurrenten NAS kan ha.
Vi må ta høyde for kontantkjøpet av viderøe i Q1-24 og kostnaden ved 700 nyansettelser i Q3-24. Videre så har det vært streiketrusler og en noe sviktende etterspørsel i Q1, men allerede da tok selskapet kostnadsgrep og gjorde et bedre Q2 enn konsensus. Forsinket levering av de nye flyene kan gi kortsiktig kostnadsøkning, men NAS har fått en god deal på å viderelease noen fly inntil videre.
Nå er vi spente på om kapasitetsutvidelsen i Q4 har gitt effekt, hvilket trafikktallene for oktober og november tyder på. Billettprisene er betydelig høyere nå enn samme tid i fjor hvilket jeg tror kommer av at SAS nå må bevise lønnsomhet ovenfor sine nye eiere. I følge Bjørn Kjos så er SAS den beste konkurrenten NAS kan ha.
Redigert 01.01.2025 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
01.01.2025 kl 21:40
1733
Rart da at kursen ikke ligger høyere etter novembertall hoppet den mot 11.8 og siden falt ned igjen. Få håpe på bedre kurser fremover.
Ransen
01.01.2025 kl 22:37
1637
Vi får se i mårra da…
Det var et par kloke hoder som takket pent for seg i NAS da den var for kjedelig og hoppet inn i RECSI.
Det var et par kloke hoder som takket pent for seg i NAS da den var for kjedelig og hoppet inn i RECSI.
Redigert 01.01.2025 kl 22:41
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 10:25
1238
God start som forventet for NAS i det nye året, som vil forsterke seg etter trafikk tall desember som kommer 7. januar, og ikke minst etter Q4 pres.
Ransen
I går kl 10:43
1178
Næringsdepartementet har nok ingen hensikt å drive storbutikk på dette. Tenker at samtalene om tilbakekjøp også gjelder disse aksjene og at NAS bruker litt av formuen sin til å innfri disse med renter nå på vårparten. Ellers så er det tid for den vanlige stigningen på året og tirsdag får vi litt ekstra skyvekraft når trafikktallene kommer. Da novenber ble så bra som den ble tross kapasitetsøkningen i på en normalt dårlig måned så er forventningene store til desember og den nærmest doblingen av turister vi har sett i landet denne desemberen...
nad.oslo
I går kl 11:00
1127
Børs
E24+
Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer.
Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer. Foto: Paul Kleiven / NTB
Fredriksen og staten ut på flytur, aldri sur
Før 26. mai kan John Fredriksen få selskap av næringsminister Cecilie Myrseth på første seterad i Norwegian. Det kan bli interessant.
Roar Valderhaug
Roar Valderhaug
Børskommentator
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 1 time siden
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Tallet er 9,39. 9,39. Dette er ikke et avansert lottotall, men aksjekursen som avgjør om den norske stat nå i 2025 blir storaksjonær i Norwegian eller ikke.
Hvis aksjekursen holder seg over 9,39 kroner, så lønner det seg for staten å veksle inn et statslån til Norwegian på 1,2 milliarder kroner til aksjer.
Aksjekursen er i skrivende stund 10,90 kroner. Det gir en buffer på 14 prosent ned til konverteringskursen.
Ved en veksling til aksjer vil Myrseth (Ap) på vegne av den norske stat bli eier av ca. 11,5 prosent av det da nye antallet aksjer i flykonsernet. Bare John Fredriksen (med døtre), som da vil eie ca. 12 prosent, vil være en større aksjonær.
Både i selskapet og blant analytikerne som følger Norwegian er det en avventende stemning med hensyn til hva næringsminister Cecilie Myrseth vil gjøre med aksjene. Ingen på utsiden av Næringsdepartementets lokaler i Kongens gate 8 i Oslo synes å vite det. Kanskje de på innsiden ikke helt vet ennå hva de vil gjøre heller?
Myrseth kan velge å bli sittende med alle de 11,5 prosentene.
Hun kan selge noen aksjer, men beholde en mindre post. Kanskje på mellom 5–8 prosent.
Hun kan selge seg helt ut ikke lenge etter omvekslingen til aksjer.
Hun kan selge dagens lån før det gjøres om til aksjer i mai 2025.
Tidligere næringsminister Iselin Nybø (V) varslet tilbake i juni 2021 at hun ville gjøre det siste; selge lånet før det ble gjort om til aksjer. Hennes etterfølger Jan Christian Vestre (Ap) tok imidlertid kortene tett opp mot brystet, og der holder også Myrseth dem.
Det siste alternativet, å selge lånet før omveksling til aksjer, virker minst sannsynlig nå. En næringsminister fra Ap ønsker trolig mer kontroll på hvem som kan bli storaksjonær enn hun kan ha hvis lånet selges.
Hvis det var aktuelt å selge selve lånet, så burde man, sett i etterkant, vel ha solgt lånet da aksjen gikk over 18 kroner i starten av april i år?
Les på E24+
Blir 2025 Oslos aksjeår?
Analytikere som følger Norwegian har alle lagt til grunn at hybridlånet vil bli innløst. Den utvanningen som 17 prosent flere aksjer enn i dag, til en godt under nåværende kurs innebærer, er altså alt priset inn.
Det mest spennende er hvis staten blir sittende på aksjene. Det blir interessant. Fredriksen har ikke sendt mange julekort til den norske regjeringen de siste 30 årene.
Men samtidig kan det kanskje skape litt politisk støy før valget. Hvorfor skal staten sitte som storaksjonær i helkommersielt flyselskap som man lett kan selge seg ut av?
Det er det verre å bli kvitt de 3,09 prosentene som staten nå også ufrivllig eier i ikke-børsnoterte SAS.
Hvis vi skal tippe, så er blir det at Myrseth vil ta imot aksjene, men raskt annonsere at eierskapet i Norwegian kun har forretningsmessige mål. At intensjonen blir å selge, men at det ikke nødvendigvis skjer før valget i september 2025.
Isteden for å sette seg helt på første rad med Fredriksen, tar hun i så fall en mer passiv posisjon litt bak ham. Men ikke lengre bak enn at Fredriksen kan få merke at mamma stat ennå en stund er med på reisen.
E24+
Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer.
Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer. Foto: Paul Kleiven / NTB
Fredriksen og staten ut på flytur, aldri sur
Før 26. mai kan John Fredriksen få selskap av næringsminister Cecilie Myrseth på første seterad i Norwegian. Det kan bli interessant.
Roar Valderhaug
Roar Valderhaug
Børskommentator
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 1 time siden
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Tallet er 9,39. 9,39. Dette er ikke et avansert lottotall, men aksjekursen som avgjør om den norske stat nå i 2025 blir storaksjonær i Norwegian eller ikke.
Hvis aksjekursen holder seg over 9,39 kroner, så lønner det seg for staten å veksle inn et statslån til Norwegian på 1,2 milliarder kroner til aksjer.
Aksjekursen er i skrivende stund 10,90 kroner. Det gir en buffer på 14 prosent ned til konverteringskursen.
Ved en veksling til aksjer vil Myrseth (Ap) på vegne av den norske stat bli eier av ca. 11,5 prosent av det da nye antallet aksjer i flykonsernet. Bare John Fredriksen (med døtre), som da vil eie ca. 12 prosent, vil være en større aksjonær.
Både i selskapet og blant analytikerne som følger Norwegian er det en avventende stemning med hensyn til hva næringsminister Cecilie Myrseth vil gjøre med aksjene. Ingen på utsiden av Næringsdepartementets lokaler i Kongens gate 8 i Oslo synes å vite det. Kanskje de på innsiden ikke helt vet ennå hva de vil gjøre heller?
Myrseth kan velge å bli sittende med alle de 11,5 prosentene.
Hun kan selge noen aksjer, men beholde en mindre post. Kanskje på mellom 5–8 prosent.
Hun kan selge seg helt ut ikke lenge etter omvekslingen til aksjer.
Hun kan selge dagens lån før det gjøres om til aksjer i mai 2025.
Tidligere næringsminister Iselin Nybø (V) varslet tilbake i juni 2021 at hun ville gjøre det siste; selge lånet før det ble gjort om til aksjer. Hennes etterfølger Jan Christian Vestre (Ap) tok imidlertid kortene tett opp mot brystet, og der holder også Myrseth dem.
Det siste alternativet, å selge lånet før omveksling til aksjer, virker minst sannsynlig nå. En næringsminister fra Ap ønsker trolig mer kontroll på hvem som kan bli storaksjonær enn hun kan ha hvis lånet selges.
Hvis det var aktuelt å selge selve lånet, så burde man, sett i etterkant, vel ha solgt lånet da aksjen gikk over 18 kroner i starten av april i år?
Les på E24+
Blir 2025 Oslos aksjeår?
Analytikere som følger Norwegian har alle lagt til grunn at hybridlånet vil bli innløst. Den utvanningen som 17 prosent flere aksjer enn i dag, til en godt under nåværende kurs innebærer, er altså alt priset inn.
Det mest spennende er hvis staten blir sittende på aksjene. Det blir interessant. Fredriksen har ikke sendt mange julekort til den norske regjeringen de siste 30 årene.
Men samtidig kan det kanskje skape litt politisk støy før valget. Hvorfor skal staten sitte som storaksjonær i helkommersielt flyselskap som man lett kan selge seg ut av?
Det er det verre å bli kvitt de 3,09 prosentene som staten nå også ufrivllig eier i ikke-børsnoterte SAS.
Hvis vi skal tippe, så er blir det at Myrseth vil ta imot aksjene, men raskt annonsere at eierskapet i Norwegian kun har forretningsmessige mål. At intensjonen blir å selge, men at det ikke nødvendigvis skjer før valget i september 2025.
Isteden for å sette seg helt på første rad med Fredriksen, tar hun i så fall en mer passiv posisjon litt bak ham. Men ikke lengre bak enn at Fredriksen kan få merke at mamma stat ennå en stund er med på reisen.
Strategi
I går kl 11:01
1118
Nu slipper piloterna pendla – Norwegians pilotbas på Arlanda öppnar igen
Till våren 2025 återetablerar Norwegian pilotbasen på Stockholm Arlanda. Den svenska basen lades ned under pandemin som drabbade flyget mycket hårt.
Den långsiktiga planen har hela tiden varit att öppna pilotbasen på Arlanda igen efter pandemin. Men återhämtningen för flyget har gått långsamt i Sverige och särskilt i jämförelse med Skandinavien där återhämtningen har gått betydligt snabbare.
Att flygskatten försvinner, en regering som uppmuntrar och stöttar flyget med ett flertal åtgärder, samt en betydligt bättre flygmarknad i Sverige, har bidragit till beslutet att återetablera basen på Stockholm Arlanda.
https://www.travelnews.se/ovrigt/nu-slipper-piloterna-pendla-norwegians-pilotbas-pa-arlanda-oppnar-igen/
Norwegian tar sterke grep nå fremover.
Vi vet Gardermoen drar kraftig innpå Kastrup % vis når det gjelder volum på reisende.
Finland er i vekst.
Mye handler om effektiv logistikk og denne bygges ihht. plan.
Det vi ser er et flyselskap som bygges stein for stein på sin vei mot herredømme i Norden samt en solid aktør i Europa.
Kommer det et bud på Norwegian i 2025, jeg tror sterkt på det.
Till våren 2025 återetablerar Norwegian pilotbasen på Stockholm Arlanda. Den svenska basen lades ned under pandemin som drabbade flyget mycket hårt.
Den långsiktiga planen har hela tiden varit att öppna pilotbasen på Arlanda igen efter pandemin. Men återhämtningen för flyget har gått långsamt i Sverige och särskilt i jämförelse med Skandinavien där återhämtningen har gått betydligt snabbare.
Att flygskatten försvinner, en regering som uppmuntrar och stöttar flyget med ett flertal åtgärder, samt en betydligt bättre flygmarknad i Sverige, har bidragit till beslutet att återetablera basen på Stockholm Arlanda.
https://www.travelnews.se/ovrigt/nu-slipper-piloterna-pendla-norwegians-pilotbas-pa-arlanda-oppnar-igen/
Norwegian tar sterke grep nå fremover.
Vi vet Gardermoen drar kraftig innpå Kastrup % vis når det gjelder volum på reisende.
Finland er i vekst.
Mye handler om effektiv logistikk og denne bygges ihht. plan.
Det vi ser er et flyselskap som bygges stein for stein på sin vei mot herredømme i Norden samt en solid aktør i Europa.
Kommer det et bud på Norwegian i 2025, jeg tror sterkt på det.
nad.oslo
I går kl 11:23
1061
I artikkelen oppgir e24 aksjekurs til 10.9 , så dette er nok ikke skrevet idag nei.
Tror nok nas innfrir lånet før den tid, de vil vel det beste for aksjonærene får mann håpe.
Tror nok nas innfrir lånet før den tid, de vil vel det beste for aksjonærene får mann håpe.
Strategi
I går kl 11:26
1051
Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at Norwegian Group innfrir lånet fra staten.
Den Norske Stat er i prinsippet ikke interessert å sitte på eierskap i selskaper.
Geir Karlsen vil sannsynligvis betale inn denne gjelden "jo før jo heller".
Den Norske Stat er i prinsippet ikke interessert å sitte på eierskap i selskaper.
Geir Karlsen vil sannsynligvis betale inn denne gjelden "jo før jo heller".
Tony83
I går kl 12:25
944
What does this mean in practical terms? how can the share price plunge so deep as 9.39NOK!!!?
nad.oslo
I går kl 12:41
897
Her går det bare nedover skulle.tro den skulle oppover nå som desembertall snart er 2 handelsdager unna.