NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 278711

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
03.01.2025 kl 10:17 3158

Nok en bekreftelse på at folk reiser som aldri før, som også NAS merker og drar nytte av:
…….
03.01.2025 08:44:27
Ryanair: Fraktet 13,6M passasjerer i des, kabinfaktor 92,0%

Oslo (Infront TDN Direkt): Ryanair Group fraktet 13,6 millioner passasjerer i desember 2024, mot 12,5 millioner samme periode året før. Det tilsvarer en vekst på 8 prosent på årsbasis, melder selskapet fredag.

Kabinfaktoren var 92 prosent i desember (91).

Den 12 måneders rullerende passasjertrafikken var opp 8 prosent i desember 2024 mot samme periode året før, til 197,2 millioner.
MC Axel
03.01.2025 kl 09:45 3214

Or this

From today

Global
South Korea Extends Inspections Of Boeing 737-800 Jets After Devastating Plane Crash

https://www.arise.tv/south-korea-extends-inspections-of-boeing-737-800-jets-after-devastating-plane-crash/


Passengers fearful of crash left in a panic after ‘terrifying’ Boeing 737-800 flight fails to take off — twice
Taylor Knight
Thu, January 2, 2025

https://www.yahoo.com/news/passengers-fearful-crash-left-panic-205443669.html
Redigert 03.01.2025 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
03.01.2025 kl 09:42 3218

Det er helt sikkert Sundt som benytter oppturen til å selge mer, ser det også har gått noen større poster. Helt som forventet, og når Sundt nå snart er ferdigsolgt, starter re prisingen for alvor.
Ransen
03.01.2025 kl 09:21 3288

Kan ikke huske at jeg noen gang har sett at det lempes ut flyaksjer rett før trafikktall etter desembermåned(årets nest beste)
Strategi
02.01.2025 kl 23:52 3575

Tror reprisingen startet i dag og at posisjoner nå vil tas mot trafikktall Desember 24 og Fourth Quarter Results (Q4).
I tillegg har vi denne som en kuriositet:
19. des. 2024 · Norwegian vant i retten – staten må tilbakebetale 400 millioner kroner til flyselskapet.
Fjellbris
02.01.2025 kl 23:17 3613

Regner med de fleste også har fått med seg nyhetene på NRK i kveld, ny flyplass Tromsø opplevde allerede i desember å være for liten pga den enorme turist tilstrømmingen, der «alle» skal opp og se nordlyset. Veldig mye fra asiatiske land og kraftig økning, og slik blir det nok videre igjennom hele vinteren, om vinteren Nordlys turisme og sommeren «coolcation». Ikke rart hotellene i Nord Norge går bedre enn noen gang og nye hoteller popper opp. Og NAS har fulle fly og øker rutetilbudet, bare vent og se, 2024 blir ATH mtp trafikk og EBITDA, men 2025 kommer til å bli enda bedre. Folk reiser som aldri før, vi sydover for å oppleve varme, og vis a versa. Og business markedet med økte priser og med Forsvarsavtslrn i bunn + full effekt Widerøe nå i 2025, say no more! :-) Når Sundt er ute / ferdigsolgt kan re prisingen virkelig starte.
Redigert 02.01.2025 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.01.2025 kl 18:42 3859

Et annet kort er at SAS med flere må slutte å tape penger. Ergo skrus billettprisene forsiktig opp, men ikke så mye at passasjertrafikken går ned.
Videre så er det blitt slik at mye av forretningsreiser er gått fra 1.klasse til lavpris ute i europa.
NAS har storavtaler med blant andre Forsvaret og Fylkeskommunene. Bare i forsvaret er det 1000-vis av pendlere hver uke og dette tallet bare øker under opprustningen.
Strategi
02.01.2025 kl 18:32 3883

Short er i noe trøbbel som vi kan se, nye investorer vil nå posisjonere seg frem mot trafikktall og kvartal 4 - 2024 noe som vil presse shortsiden ytterligere.
Men vi har flere kort på hånden som kan være svært kursdrivende i tillegg til elementene jeg har skrevet litt om tidligere i dag.
Re, artikkel: Norwegian vant i retten – staten må tilbakebetale 400 millioner kroner til flyselskapet
Norwegian tok saken til retten, og i en dom fra Oslo tingrett får flyselskapet medhold. Retten konkluderer med at Norwegian faktisk oppfylte sine forpliktelser ved å tilby dividende under rekonstruksjons prosessen.
Etter som jeg forstår har staten 1 måned på å anke dommen, det har ikke kommet noen uttalelser fra staten så langt noe som "kan" tyde på at de avstår fra å anke.
Dersom dette blir en realitet kommer 400 mill inn på konto pluss saksomkostninger og renter beregnet fra året 2020/2021.
Fjellbris
02.01.2025 kl 17:46 3969

En fin take off inn i det nye året ble det jo med opp 3,55% og slutt 11,39.
Strategi
02.01.2025 kl 16:31 4064

Strong underlying values, good operations and a good plan for progress always win.
Norwegian Group scores on all parameters.
Strategi
02.01.2025 kl 16:31 4062

Strong underlying values, good operations and a good plan for progress always win.
Norwegian Group scores on all parameters.
nad.oslo
02.01.2025 kl 16:29 4012

No it's not, he sold only 1.2 mill as mentioned from 21st des to 31st.

You so it came strong in the end.
Tony83
02.01.2025 kl 16:05 3998

You think slow pace of the rise is all due to Sund selling?
Redigert 02.01.2025 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.01.2025 kl 15:51 4016

I dag burde den ligget på 14-15 kr på vei oppover, dagens prising har ingen relevans til fremtidsutsikter på kort og lang sikt, egenkapital samt underliggende verdier.
laser
02.01.2025 kl 15:44 4008

Følger deg på det resonnementet. Deres salgsmetode er krevende å forstå. Holder meg godt unna der de er inne.
Ransen
02.01.2025 kl 15:09 4052

På mellomlang sikt er det ikke noe å bekymre seg over. NAS er sikret 50% drivstoff for 2025 til ca dagens spotpris. Det vil ta opp mye av svingningene i oljeprisen dette året.
Trafikktallene og billettprisene taler for at mitt resultattips kan inntreffe for 2024, men det er for 2025 jeg sitter i aksjen nå. Det er synergieffektene av Widerøe, det er effektene av at mindre kapasitet kommer inn i markedet som følge av leveranseproblemer av nye fly og motorproblemer, det er det faktum at avinor melder om stadig flere reisende osv.
Hvis NAS nå kan utnytte de rolige vintermånedene ved å øke kapasiteten for å bringe utlendinger til nordlyset i tillegg til stadig nye rekorder om sommeren, så blir dette meget bra.
Har full tillit til Karlsen og Øygard, som forøvrig er en stor aksjonær i NAS.
nad.oslo
02.01.2025 kl 14:54 4074

Enig der strategi usd er ikke mer opp enn olja ned. Men akkurat nå er det desverre lite med aggressive kjøpere desverre.

Idag burde den ligge på over 11.3 så høy som børsen er.
Redigert 02.01.2025 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.01.2025 kl 14:43 4002

Økt USD har noe å si, men lave oljepris nå over til har massiv positiv effekt, så stor fordel for Norwegian Group.
nad.oslo
02.01.2025 kl 14:40 3994

Spent på å se hva høy Dollar har
Å si? Har nas vært flinke med å betale meste av olja på på.forhånd eller kjøpt usd før valget?
Strategi
02.01.2025 kl 14:27 4021

Det er mye som tilsier at Norwegian skal til nye høyder i 2025.
Vi kan starte med at Widerøe er med hele veien fra start på året, i 2024 vil jeg anta at kjøpet av Widerøe (som ble kjøpt på denne tid i fjor ble betalt med cash) førte til forholdsvis massive kostnader gjennom året 2024 som nå er tatt- det sier seg selv.
Sammenslåingen er nå langt på vei effektivisert og trimmet selv om det naturlig nok er forbedringer.
Det blir ingen støy rundt lønnsforhandling i Norwegian Group i 2025 da inngåtte avtale var 2 år.
Videre har selskapet satset sterkt i Sverige og Finland og det er ikke uten grunn, disse rutene vil nå bli trimmet videre mot sterk inntjening samt at ytterligere ruter implementeres fra Norden basert på etterspørsel og erfaring fra 2023 og 2024.
Vi vet at markedet for flyreiser er økende og også at turister strømmer inn til Norge i hopetall samtidig som Nordmenn søker ut i Europa.
Vi vet også at økt trafikk fra Gardermoen i % overstiger vekst på Kastrup kraftig.
Vi vet at oljeprisen er på et gunstig nivå og sannsynligvis blir vesentlig gunstigere gjennom året 2025 enn 2024 , samtidig vet vi at billett prisene på flyreiser holder seg høyt og at kundene er villige til å betale ( turister inn til Norge har en stor valuta fordel.
SPENN er oppe og står og de største kostnadene er sikkert allerede tatt, vi må kunne forvente at dette gir god avkastning allerede i år.
Kan skrive mye rundet dette og det er bare å henge seg på for de som ønsker.

nad.oslo
02.01.2025 kl 14:18 4040

Har sett tidligere også at når olja stiger så går ikke nas opp men heller motsatt.
nad.oslo
02.01.2025 kl 13:34 4105

Fra 21. Des til 31.12 så har sundt kun solgt 1.2 mill aksjer så det er nok ikke han som drar ned kursen nei.
Ransen
02.01.2025 kl 13:02 4166

Er litt synd at Sundt viser en slik hatsk holdning til NAS etter Strawberryavtalen. Skulle nesten nesten tro at de fattet mer interesse i å sitte i NAS da fly fortsatt er en stor del av Sundt-familien via Sundt Air. Ble vel tidligere i år advart i mot å involvere seg i selskaper som Sundt er aksjonær i da de via Iqbal viser en aggresiv holdning mot småaksjonærene. Dette er en helt annen holdning enn verdiene til gamle Petter Sundt.
Men slik er vel verden blitt.
SenorLopez
02.01.2025 kl 13:02 4058

Norwegian blir kvitt lånet, staten oppnår et eierskap verdt langt mer enn lånesummen. Vi får se, men det er som sagt til det kjedsommelige, mange grunner til å være forsiktige i denne og jeg tror neppe de som hausser hardest her inne, setter seg i førersetet de heller for å hjelpe kursen opp.
nad.oslo
02.01.2025 kl 12:41 2091

Her går det bare nedover skulle.tro den skulle oppover nå som desembertall snart er 2 handelsdager unna.
Tony83
02.01.2025 kl 12:25 2129

What does this mean in practical terms? how can the share price plunge so deep as 9.39NOK!!!?
Strategi
02.01.2025 kl 11:26 2214

Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at Norwegian Group innfrir lånet fra staten.
Den Norske Stat er i prinsippet ikke interessert å sitte på eierskap i selskaper.
Geir Karlsen vil sannsynligvis betale inn denne gjelden "jo før jo heller".
nad.oslo
02.01.2025 kl 11:23 2108

I artikkelen oppgir e24 aksjekurs til 10.9 , så dette er nok ikke skrevet idag nei.

Tror nok nas innfrir lånet før den tid, de vil vel det beste for aksjonærene får mann håpe.
Strategi
02.01.2025 kl 11:01 1905

Nu slipper piloterna pendla – Norwegians pilotbas på Arlanda  öppnar igen
Till våren 2025 återetablerar Norwegian pilotbasen på Stockholm Arlanda. Den svenska basen lades ned under pandemin som drabbade flyget mycket hårt.

Den långsiktiga planen har hela tiden varit att öppna pilotbasen på Arlanda igen efter pandemin. Men återhämtningen för flyget har gått långsamt i Sverige och särskilt i jämförelse med Skandinavien där återhämtningen har gått betydligt snabbare.  

Att flygskatten försvinner, en regering som uppmuntrar och stöttar flyget med ett flertal åtgärder, samt en betydligt bättre flygmarknad i Sverige, har bidragit till beslutet att återetablera basen på Stockholm Arlanda.
https://www.travelnews.se/ovrigt/nu-slipper-piloterna-pendla-norwegians-pilotbas-pa-arlanda-oppnar-igen/  
Norwegian tar sterke grep nå fremover.
Vi vet Gardermoen drar kraftig innpå Kastrup % vis når det gjelder volum på reisende.
Finland er i vekst.
Mye handler om effektiv logistikk og denne bygges ihht. plan.
Det vi ser er et flyselskap som bygges stein for stein på sin vei mot herredømme i Norden samt en solid aktør i Europa.
Kommer det et bud på Norwegian i 2025, jeg tror sterkt på det.

nad.oslo
02.01.2025 kl 11:00 1834

Børs
E24+

Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer.
Norwegians halefinnehelt Freddie Mercury får neste år selskap av ikke bare én, men to champions på seteraden for storaksjonærer. Foto: Paul Kleiven / NTB
Fredriksen og staten ut på flytur, aldri sur
Før 26. mai kan John Fredriksen få selskap av næringsminister Cecilie Myrseth på første seterad i Norwegian. Det kan bli interessant.

Roar Valderhaug
Roar Valderhaug
Børskommentator
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 1 time siden
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Tallet er 9,39. 9,39. Dette er ikke et avansert lottotall, men aksjekursen som avgjør om den norske stat nå i 2025 blir storaksjonær i Norwegian eller ikke.

Hvis aksjekursen holder seg over 9,39 kroner, så lønner det seg for staten å veksle inn et statslån til Norwegian på 1,2 milliarder kroner til aksjer.

Aksjekursen er i skrivende stund 10,90 kroner. Det gir en buffer på 14 prosent ned til konverteringskursen.

Ved en veksling til aksjer vil Myrseth (Ap) på vegne av den norske stat bli eier av ca. 11,5 prosent av det da nye antallet aksjer i flykonsernet. Bare John Fredriksen (med døtre), som da vil eie ca. 12 prosent, vil være en større aksjonær.

Både i selskapet og blant analytikerne som følger Norwegian er det en avventende stemning med hensyn til hva næringsminister Cecilie Myrseth vil gjøre med aksjene. Ingen på utsiden av Næringsdepartementets lokaler i Kongens gate 8 i Oslo synes å vite det. Kanskje de på innsiden ikke helt vet ennå hva de vil gjøre heller?

Myrseth kan velge å bli sittende med alle de 11,5 prosentene.
Hun kan selge noen aksjer, men beholde en mindre post. Kanskje på mellom 5–8 prosent.
Hun kan selge seg helt ut ikke lenge etter omvekslingen til aksjer.
Hun kan selge dagens lån før det gjøres om til aksjer i mai 2025.
Tidligere næringsminister Iselin Nybø (V) varslet tilbake i juni 2021 at hun ville gjøre det siste; selge lånet før det ble gjort om til aksjer. Hennes etterfølger Jan Christian Vestre (Ap) tok imidlertid kortene tett opp mot brystet, og der holder også Myrseth dem.

Det siste alternativet, å selge lånet før omveksling til aksjer, virker minst sannsynlig nå. En næringsminister fra Ap ønsker trolig mer kontroll på hvem som kan bli storaksjonær enn hun kan ha hvis lånet selges.

Hvis det var aktuelt å selge selve lånet, så burde man, sett i etterkant, vel ha solgt lånet da aksjen gikk over 18 kroner i starten av april i år?

Les på E24+
Blir 2025 Oslos aksjeår?
Analytikere som følger Norwegian har alle lagt til grunn at hybridlånet vil bli innløst. Den utvanningen som 17 prosent flere aksjer enn i dag, til en godt under nåværende kurs innebærer, er altså alt priset inn.

Det mest spennende er hvis staten blir sittende på aksjene. Det blir interessant. Fredriksen har ikke sendt mange julekort til den norske regjeringen de siste 30 årene.

Men samtidig kan det kanskje skape litt politisk støy før valget. Hvorfor skal staten sitte som storaksjonær i helkommersielt flyselskap som man lett kan selge seg ut av?

Det er det verre å bli kvitt de 3,09 prosentene som staten nå også ufrivllig eier i ikke-børsnoterte SAS.

Hvis vi skal tippe, så er blir det at Myrseth vil ta imot aksjene, men raskt annonsere at eierskapet i Norwegian kun har forretningsmessige mål. At intensjonen blir å selge, men at det ikke nødvendigvis skjer før valget i september 2025.

Isteden for å sette seg helt på første rad med Fredriksen, tar hun i så fall en mer passiv posisjon litt bak ham. Men ikke lengre bak enn at Fredriksen kan få merke at mamma stat ennå en stund er med på reisen.
Fjellbris
02.01.2025 kl 10:48 1865

Kan du dele artikkelen, har ikke abb. på e24, på forhånd takk.
Ransen
02.01.2025 kl 10:43 1852

Næringsdepartementet har nok ingen hensikt å drive storbutikk på dette. Tenker at samtalene om tilbakekjøp også gjelder disse aksjene og at NAS bruker litt av formuen sin til å innfri disse med renter nå på vårparten. Ellers så er det tid for den vanlige stigningen på året og tirsdag får vi litt ekstra skyvekraft når trafikktallene kommer. Da novenber ble så bra som den ble tross kapasitetsøkningen i på en normalt dårlig måned så er forventningene store til desember og den nærmest doblingen av turister vi har sett i landet denne desemberen...
Fjellbris
02.01.2025 kl 10:25 1888

God start som forventet for NAS i det nye året, som vil forsterke seg etter trafikk tall desember som kommer 7. januar, og ikke minst etter Q4 pres.
Ransen
01.01.2025 kl 22:37 2229

Vi får se i mårra da…
Det var et par kloke hoder som takket pent for seg i NAS da den var for kjedelig og hoppet inn i RECSI.
Redigert 01.01.2025 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
01.01.2025 kl 21:40 2310

Rart da at kursen ikke ligger høyere etter novembertall hoppet den mot 11.8 og siden falt ned igjen. Få håpe på bedre kurser fremover.
Ransen
01.01.2025 kl 21:14 2359

Jeg kommer frem til EBIT på 2,377 million for 2024, hvilket er bedre enn toppåret 2023 (EBIT 2,232 million)
Vi må ta høyde for kontantkjøpet av viderøe i Q1-24 og kostnaden ved 700 nyansettelser i Q3-24. Videre så har det vært streiketrusler og en noe sviktende etterspørsel i Q1, men allerede da tok selskapet kostnadsgrep og gjorde et bedre Q2 enn konsensus. Forsinket levering av de nye flyene kan gi kortsiktig kostnadsøkning, men NAS har fått en god deal på å viderelease noen fly inntil videre.
Nå er vi spente på om kapasitetsutvidelsen i Q4 har gitt effekt, hvilket trafikktallene for oktober og november tyder på. Billettprisene er betydelig høyere nå enn samme tid i fjor hvilket jeg tror kommer av at SAS nå må bevise lønnsomhet ovenfor sine nye eiere. I følge Bjørn Kjos så er SAS den beste konkurrenten NAS kan ha.
Redigert 01.01.2025 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 22:54 2736

E24
Norges største
naringslivsavis


Norwegian Air Shuttle


For tre år siden trengte flyselskapet
Norwegian finansiell hjelp for å
overleve. På den tiden var aksjen altfor
popular, og småsparere kastet seg over
aksjen på tross av at utsiktene var labre.


I dag har selskapet lite gjeld og god
inntjening.


Vi tror at de kommer til å vare mer
forsiktig med veksten til neste år, og det
kan bidra til bedre lønnsomhet. Det kan
godt vare at de passerer to milliarder
kroner i resultat før skatt. Det vil i så fall
vare det beste noe sinne.

Robert Næss Nordea fra E24. En av 4 aksjer han har mest tro på I 2025
Redigert 01.01.2025 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:32 2857

Forsøkte med over på chat gpt svar, ser at desember viser vel feil for vi har ikke hatt høy olje pris i desember iår vi har ikke vært over usd 75 på brent i desember i 2024 mener snittet i desember er rundt 73 eller under

Ransen kan ta en titt på det eller andre. Så har man litt peiling på hva man har i vente?

Ellers viser lavpris kalender ganske høye priser. Jeg vet ikke hvordan prisene lå ann ifjor?
Redigert 31.12.2024 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:28 2847

Month | 2023 Price (USD/bbl) | 2024 Price (USD/bbl) | Difference (%) |
|-------------|----------------------|----------------------|----------------|
| October | 89.08 | 73.97 | -16.67% |
| November | 81.35 | 72.29 | -11.14% |
| December | 75.72 | 77.67 | +2.58% |
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:25 2847

Month | 2023 Price (USD/bbl) | 2024 Price (USD/bbl) |
|-------------|----------------------|----------------------|
| October | 89.08 | 73.97 |
| November | 81.35 | 72.29 |
| December | 75.72 | 72.29 |
nad.oslo
31.12.2024 kl 18:18 2849

In 2023, the average value of the USD Index was around **105.5*
For 2024, the forecasted average value is approximately **107.25
This indicates an average increase of about **1.75 points** or roughly **1.65%** compared to 2023

**October 2024**: The Dollar Index increased by **3.6%** compared to October 2023
**November 2024**: The Dollar Index increased by **4.2%** compared to November 2023

**December 2024**: The Dollar Index increased by **6.4%** compared to December 2023
Redigert 31.12.2024 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
SenorLopez
31.12.2024 kl 13:20 3055

I don't make predictions, only assessments, but if the numbers are great I would expect some degree of hype towards q4, and also a general increase in volume regardless of this come new year.

Whether that will compensate for Sundt's ongoing exit and the influence of short however, anyone speaking with absolute certainty in this particular case is for certain, either a fool or attempting to treat you as one.
Redigert 31.12.2024 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Ransen
31.12.2024 kl 12:11 2990

Ticket: NAS

Dagens kurs: 11,00
Motstand: 13,5 – 14,5 – 15,3
Støtte: 12,2 – 11,9 – 11,5 – 10,6
Lang EMA200: 13,40
Kort ema200: 12,77
52 Weekly range: 7,69 – 18.40
1 års utvikling: 9,6%
Teknisk kursmål: 22
Ransen
31.12.2024 kl 11:55 2990

Look at the history, look at the balance sheet and hear what management says about the state of the company.
Tony83
31.12.2024 kl 11:49 2976

and if these (for December) will be RECORD traffic numbers? still no change or even decline?