NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du mÄ logge inn for Ä svare
MC Axel
05.01.2025 kl 17:26
3986
I agree with much of what you say, but the authorities haven't ruled out anything regarding the plane itself, so the possibility is there.
If it turns out that there is nothing wrong with the planes, then I will buy NAS shares again.
If it turns out that there is nothing wrong with the planes, then I will buy NAS shares again.
Tony83
05.01.2025 kl 22:24
3781
What about this new pneumonia virus originating from China? Can it be yet another COVID? I remember I bought NAS all in one week after the outburst of COVID, hoping that it would be over in a week. Huge mistake!
Ransen
05.01.2025 kl 22:44
3781
Dette er krisemaksimering. Vi kan, og vet mer om pandemier nÄ enn i 2020.
Hvis en ny pandemi skulle ramme verden slik som sist sÄ er NAS i en helt annen situasjon nÄ enn den gang.
To ting:
Hvis alle Boeing 737-800 settes pÄ bakken sÄ er vi 50 Är tilbake i tid.
FÄr vi en ny pandemi ala 2020 sÄ er vi 100 Är tilbake i tid.
Det er ikke verdt Ä ofre en tanke pÄ dette en gang.
NĂ„ er det utfallet av trafikken i desember med 28% kapasitestĂžkning som gjelder.
Hvis en ny pandemi skulle ramme verden slik som sist sÄ er NAS i en helt annen situasjon nÄ enn den gang.
To ting:
Hvis alle Boeing 737-800 settes pÄ bakken sÄ er vi 50 Är tilbake i tid.
FÄr vi en ny pandemi ala 2020 sÄ er vi 100 Är tilbake i tid.
Det er ikke verdt Ä ofre en tanke pÄ dette en gang.
NĂ„ er det utfallet av trafikken i desember med 28% kapasitestĂžkning som gjelder.
KĂ„re GrĂžnn
05.01.2025 kl 22:58
3774
Strategi skrev Mye svada her inne. 2 dager til trafikktall.
Trafikktallene er strÄlende! Merkelig at kursen er under 20...
Fjellbris
05.01.2025 kl 23:17
3846
Strategi skrev Mye svada her inne. 2 dager til trafikktall.
Helt enig, utrolig at folk gidder poste sÄ mye rart, men bare Ä ignorere slike skribenter.
Redigert 05.01.2025 kl 23:17
Du mÄ logge inn for Ä svare
nad.oslo
I gÄr kl 08:53
3623
Norwegian Air legger i morgen tidlig frem trafikktallene for desember. Kursen stengte fredag pÄ NOK 11.17 pr aksje og pÄ vÄre estimater gir det en P/E pÄ 5.9x for 2025. Historisk har gjennomsnittlig P/E for de neste 12 mÄneder ligget pÄ rundt 10x, hvilket indikerer at dagens nivÄ ser attraktivt ut. Basert pÄ forventningene for 2025 har vi en kjÞpsanbefaling pÄ Norwegian med et kursmÄl pÄ NOK 14 pr aksje. NÄr det gjelder det helt korte bildet vil vi imidlertid vÊre mer avventende. VÄr estimerte yield for desember ligger pÄ NOK 0.71, hvilket i tilfelle vil vÊre ned 6.5% fra desember i 2023. For hele Q4 venter vi i tillegg en EBITDA like i underkant av NOK 1.3 mrd. Det betyr at vi for Q4 er rundt 9% lavere enn konsensusforventningene. Utfordringen blir da at markedets kortsiktige forventninger til Q4-rapporten, som offentliggjÞres 13. februar, i fÞrste omgang vil kunne bli justert ned pÄ grunnlag av de oppdaterte trafikktallene.
Dnb idag
Dnb idag
Ransen
I gÄr kl 09:12
3554
DNB er svÊrt forsiktige i sine anslag. Man kan jo lure pÄ hva intensjonen er. De bommet stygt for Novembertallene med Yield ned 19% men fakta viser yield ned bare 7% pÄ tross av 28% kapasitetsÞkning. Aksjen lÞftet seg 6 %.
nad.oslo
I gÄr kl 09:33
3480
Kanskje vil de heller vÊre lavere nÄ og fÄ en bedre overraskelse? Som sist.
Men Ebidta og q4 er det lite positivt til ogsÄ?
Mulig de vil vÊre noe mer forsiktig som.sist og heller fÄ en positivt overraskelse?
Men Ebidta og q4 er det lite positivt til ogsÄ?
Mulig de vil vÊre noe mer forsiktig som.sist og heller fÄ en positivt overraskelse?
Redigert i gÄr kl 09:47
Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
I gÄr kl 10:03
3409
Det er ikke mulig Ä tjene penger pÄ aksjer hvis en skal fÞlge analytikernes beregninger.
SB1M med 9 kroner og DNB med 14 kroner. Begge er ned med ca 10 kroner pÄ samme Äret.
Det er nok ikke sÄ elendig som det fremstilles. Billettprisene og passasjerantallet er "sky high"
Men jeg har friskt i minne samme leksa fra samme tid i fjor. SĂ„ kom desembertallene og senere Q4 -tallene....
SB1M med 9 kroner og DNB med 14 kroner. Begge er ned med ca 10 kroner pÄ samme Äret.
Det er nok ikke sÄ elendig som det fremstilles. Billettprisene og passasjerantallet er "sky high"
Men jeg har friskt i minne samme leksa fra samme tid i fjor. SĂ„ kom desembertallene og senere Q4 -tallene....
nad.oslo
I gÄr kl 10:49
3274
Enig deg der Ransen, dnb tok ned anslaget for november for tallene ble bedre sÄ fikk vi bra kurs hopp der. Tror det samme skjer nÄ. De vil vÊre forsiktige har snakket med dem.
Ransen
I gÄr kl 11:59
3149
RECSI pÄ topplisten i dag, et selskap med brukket rygg uten inntekter og skyhÞy gjeld. NAS kunne kjÞpt dagens RECSI hele 17 ganger kun med cash pÄ bok og betalt EN ganger RECSI bare med renteinntektene fra dette. Likevel tvinges aksjen ned 2% pÄ en allerede underkurs.
SÄ her pÄgÄr det spill i kulissene.
Mine aksjer er altsÄ ikke til salgs. Ikke Fredriksen sine heller, eller styreleder eller finansdirektÞr sine...
SÄ her pÄgÄr det spill i kulissene.
Mine aksjer er altsÄ ikke til salgs. Ikke Fredriksen sine heller, eller styreleder eller finansdirektÞr sine...
Redigert i gÄr kl 12:01
Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
I gÄr kl 12:09
3131
Alle utlÄnte aksjer fra FTF mÄ vÊre tilbake innen Ärsrapporten i april. I fjor var Qube litt sein og mÄtte blÞ, mens de andre kom seg ut uten store tap.
Det smarteste Qube kunne ha gjort med mindre at alle slutter Ă„ kjĂžpe flybilletter over natta, er Ă„ bytte med sundt... Men det er ikke slik det fungerer
Det smarteste Qube kunne ha gjort med mindre at alle slutter Ă„ kjĂžpe flybilletter over natta, er Ă„ bytte med sundt... Men det er ikke slik det fungerer
nad.oslo
I gÄr kl 13:32
3009
Noe er galt den vil ikke opp dageb fÞr desembertall l. SÄ jeg kaster meg ut. Problemet er om det er litt negativt blÄses det voldsomt opp pÄ nas. Da kan den plutselig rase. Men det min antagelse liker ikke det jeg ser , det blir mye som slenges ned her.
Tidligere har den steget iforkant
Tidligere har den steget iforkant
Redigert i gÄr kl 13:33
Du mÄ logge inn for Ä svare
Tony83
I gÄr kl 13:35
2996
presuming there will be RECORD high (i.e. good) numbers tomorrow --> what will happen to the course? will it trigger a sharp rise or a decline?
Fjellbris
I gÄr kl 14:03
2940
Kronekursen styrket seg umiddelbart:
Trump varsler mindre toll-Ăžkning
Det blir likevel ikke massivt hÞyere toll pÄ all import. NÄ peker Donald Trump kun pÄ «kritisk import».
https://www.finansavisen.no/makro/2025/01/06/8226238/trump-varsler-mindre-toll-okning
Trump varsler mindre toll-Ăžkning
Det blir likevel ikke massivt hÞyere toll pÄ all import. NÄ peker Donald Trump kun pÄ «kritisk import».
https://www.finansavisen.no/makro/2025/01/06/8226238/trump-varsler-mindre-toll-okning
Redigert i gÄr kl 14:03
Du mÄ logge inn for Ä svare
KĂ„re GrĂžnn
I gÄr kl 15:04
2816
Hvorfor tar du opp det? Ănsker du aksjen ned? Tenker du 11 er for hĂžyt?
Stepping
I gÄr kl 15:23
2769
Jeg spÞr om noen vet hvilke ankefrist som gjelder pÄ de 400 mill, med mindre du skal svare pÄ det sÄ anbefaler jeg deg Ä prate med noen andre .
KanonBra5
I gÄr kl 18:17
2533
SenorLopez
I gÄr kl 23:32
2257
At jeg fikk hentet nok en inngang pÄ titallet i dag, gjÞr meg skeptisk til vedvarende oppgang. Det varsler manglende tillit sÄ selv om tallene blir veldig gode i morgen og kursen gÄr til vÊrs, sÄ tror jeg forsiktigheten setter inn rimelig kjapt, og at den i beste fall korrigeres ned igjen og stabiliserer seg litt hÞyere pÄ ellevetallet.
SÄ lenge Sundt selger og andre storaktÞrer primÊrt handler, defensivt dessuten, og skepsisen fortsatt hersker, sÄ finnes det ikke godvilje nok pÄ kjÞpssiden til Ä gjenskape fjorÄrets kurshopp den optimismen som drev oss opp da, glimrer ihvertfall hittil med sitt fravÊr.
HĂ„per uansett tallene blir bedre enn forventet, har valgt Ă„ sikre meg i motsatt tilfelle men tror selv da at mine hĂžyeste innhopp pĂ„ tolvtallet vil gi god avkastning fĂžr Mai, og Ăžnsker dere lykke til i morgen! đ»
SÄ lenge Sundt selger og andre storaktÞrer primÊrt handler, defensivt dessuten, og skepsisen fortsatt hersker, sÄ finnes det ikke godvilje nok pÄ kjÞpssiden til Ä gjenskape fjorÄrets kurshopp den optimismen som drev oss opp da, glimrer ihvertfall hittil med sitt fravÊr.
HĂ„per uansett tallene blir bedre enn forventet, har valgt Ă„ sikre meg i motsatt tilfelle men tror selv da at mine hĂžyeste innhopp pĂ„ tolvtallet vil gi god avkastning fĂžr Mai, og Ăžnsker dere lykke til i morgen! đ»
Redigert i dag kl 00:16
Du mÄ logge inn for Ä svare
stoplosss
I dag kl 00:32
2175
Iâve flown all variants of the 737 â CL, NG, and MAX over the last 20 years, and I can confidently say thereâs nothing wrong with the B738 (B737-800 NG). The NG series evolved from the Classic, with design roots dating back to the 1960s NASA style engineering: "If it works, donât mess with it."
The 737 MAX introduced significant system changes, and itâs clear there were certification shortcutsârushed & faulty design errors, minimal pilot conversion training, and less testingâdriven by competition with Airbus NEO. That rush caused major MAX issues and disastrous accidents due to faulty design changes easy to rectify. The B737-800 NG, however, remains a proven workhorse, with over 5000 planes flying daily. While the MAX had serious problems, itâs being addressed through tighter scrutiny and quality controls, hence slow delivery rates forcing airlines to cut growth. Airbus also faces issues with NEO engines; Wizz Air reports grounding up to 20% of their fleet until 2026, just one example keeping seat supply tighter in 2025.
Regarding the recent South Korea accident, I wonât speculate on the exact cause, but it wasnât a MAX. Such incidents are complex, often following the âSwiss cheese modelâ where multiple factors align. My gut feeling is both engines failed to deliver required thrust at some point in low altitude after the go-around due to multiple bird strikes. Whether due to bird strikes leading to both engines shutting down, one after the other, or stress and fatigue-driven human errors, such as shutting down the remaining engine (has happened before), I canât speculate. But I know this: when you have time, you donât land gear-up and flaps-up with tons of fuel. I know they know. They performed a controlled emergency crash landing shortly after declaring mayday, meaning they had no time to troubleshoot and configure for landing.
As for NAS, I think itâs well-positioned for 2025/26. Despite USD increasing costs, their EUR/DKK revenue offsets this to some degree. Strong USD costs will likely be managed through ticket pricing and cost efficiency. With minimal expansion planned, no costly crew training or route investments, but well-established routes and tight supply, yields should improve significantly. Cost-effective synergies from the WF acquisition or cost-saving programs could become a reality as well. IATA recently forecast better yields in 2025 due to supply constraints, hence other airline stocks are up. Risks remain, such as macroeconomic downturns and fuel price/USD increases, but Iâve built a solid position and stay optimistic. Short-term noise like sudden price drops or shorting&sundt sales will fade if multiple positive news and higher guidings start flowing around brokersâ calculators.
This takes time. Time beats everythingâif you have it. I wish the pilots in South Korea had more of it.
The 737 MAX introduced significant system changes, and itâs clear there were certification shortcutsârushed & faulty design errors, minimal pilot conversion training, and less testingâdriven by competition with Airbus NEO. That rush caused major MAX issues and disastrous accidents due to faulty design changes easy to rectify. The B737-800 NG, however, remains a proven workhorse, with over 5000 planes flying daily. While the MAX had serious problems, itâs being addressed through tighter scrutiny and quality controls, hence slow delivery rates forcing airlines to cut growth. Airbus also faces issues with NEO engines; Wizz Air reports grounding up to 20% of their fleet until 2026, just one example keeping seat supply tighter in 2025.
Regarding the recent South Korea accident, I wonât speculate on the exact cause, but it wasnât a MAX. Such incidents are complex, often following the âSwiss cheese modelâ where multiple factors align. My gut feeling is both engines failed to deliver required thrust at some point in low altitude after the go-around due to multiple bird strikes. Whether due to bird strikes leading to both engines shutting down, one after the other, or stress and fatigue-driven human errors, such as shutting down the remaining engine (has happened before), I canât speculate. But I know this: when you have time, you donât land gear-up and flaps-up with tons of fuel. I know they know. They performed a controlled emergency crash landing shortly after declaring mayday, meaning they had no time to troubleshoot and configure for landing.
As for NAS, I think itâs well-positioned for 2025/26. Despite USD increasing costs, their EUR/DKK revenue offsets this to some degree. Strong USD costs will likely be managed through ticket pricing and cost efficiency. With minimal expansion planned, no costly crew training or route investments, but well-established routes and tight supply, yields should improve significantly. Cost-effective synergies from the WF acquisition or cost-saving programs could become a reality as well. IATA recently forecast better yields in 2025 due to supply constraints, hence other airline stocks are up. Risks remain, such as macroeconomic downturns and fuel price/USD increases, but Iâve built a solid position and stay optimistic. Short-term noise like sudden price drops or shorting&sundt sales will fade if multiple positive news and higher guidings start flowing around brokersâ calculators.
This takes time. Time beats everythingâif you have it. I wish the pilots in South Korea had more of it.
stoplosss
I dag kl 01:09
2131
nad.oslo skrev 30 dager fra 20 desember
Hvis rettskraftig dom var 20 desember, starter tellingen fra 21 desember, stopper under rettsferie fra julaften til 3 jan - 30 Januar vil ankefristen utlĂžpe :-)
Null
I dag kl 08:11
1852
i dag kl. 08:00 â Oslo BĂžrs
In December, Norwegian had 1,476,256 passengers, while WiderĂže had 293,257
passengers, totalling 1,769,513 for the group. Capacity for Norwegian was up 24
percent, while the load factor was somewhat down from last year. During the
year, over 26.4 million passengers travelled with Norwegian and WiderĂže.
"We are pleased to close out the year with a solid December performance for the
group. We kicked off 2024 with the very successful acquisition of WiderĂže and
continued with significant capacity growth throughout the year by adding new
routes and destinations. I am proud that Norwegian has managed to attract over 2
million new passengers during 2024, demonstrating the continuous improvement and
relevance in our product. Over ten percent customer growth for both Norwegian
and WiderĂže is substantial, and I want to thank all my colleagues for their
great work in achieving this," said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
Norwegian's capacity (ASK) was 2,491 million seat kilometres, up 24 percent from
last year. Actual passenger traffic (RPK) was 2,049 million seat kilometres,
increasing 22 percent from December 2023. The load factor was 82.2 percent, down
1.4 percentage points from the same period last year. Unit revenue was somewhat
down compared to last year, predominately due to the 10 percent increase in
sector length. Norwegian operated an average of 73 aircraft during December.
An operationally challenging month
December had several operational challenges for Norwegian, mainly due to weather
and operational issues at airports throughout Europe and the Nordics. The
regularity, meaning share of scheduled flights taking place, was 98.8 percent,
down 0.7 percentage points. Punctuality, meaning share of flights departing
within 15 minutes of scheduled time, saw a small increase of 0.3 percentage
points, and ended at 70.7 percent.
"Operationally December has, to a large extent due to winter weather conditions,
been a challenging month. We will continue to work hard to make sure our
customers get to their destinations on time. While our punctuality performance
this year could be better, I am pleased that Norwegian is once again named among
the top five most punctual airlines in Europe in 2024," said Geir Karlsen.
In December, the Oslo District Court ruled fully in Norwegian's favour, stating
that Norwegian was not obliged to fulfil its EU ETS obligations during the
reconstruction in 2020. In addition, the court ruled that the penalty of an
amount close to NOK 400 million was unlawful and that Norwegian is entitled to a
full refund of this penalty plus interest. The court ruling is not yet final.
For WiderĂže, the capacity (ASK) in December was 152 million seat kilometres, up
2 percent from last year. The actual passenger traffic (RPK) was 111 million
seat kilometres, while the load factor was 73.3 percent, up 2.6 percentage
points from December last year. WiderĂže set a new record in 2024 for the number
of passengers flown at 3.8 million passengers.
In December, Norwegian had 1,476,256 passengers, while WiderĂže had 293,257
passengers, totalling 1,769,513 for the group. Capacity for Norwegian was up 24
percent, while the load factor was somewhat down from last year. During the
year, over 26.4 million passengers travelled with Norwegian and WiderĂže.
"We are pleased to close out the year with a solid December performance for the
group. We kicked off 2024 with the very successful acquisition of WiderĂže and
continued with significant capacity growth throughout the year by adding new
routes and destinations. I am proud that Norwegian has managed to attract over 2
million new passengers during 2024, demonstrating the continuous improvement and
relevance in our product. Over ten percent customer growth for both Norwegian
and WiderĂže is substantial, and I want to thank all my colleagues for their
great work in achieving this," said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.
Norwegian's capacity (ASK) was 2,491 million seat kilometres, up 24 percent from
last year. Actual passenger traffic (RPK) was 2,049 million seat kilometres,
increasing 22 percent from December 2023. The load factor was 82.2 percent, down
1.4 percentage points from the same period last year. Unit revenue was somewhat
down compared to last year, predominately due to the 10 percent increase in
sector length. Norwegian operated an average of 73 aircraft during December.
An operationally challenging month
December had several operational challenges for Norwegian, mainly due to weather
and operational issues at airports throughout Europe and the Nordics. The
regularity, meaning share of scheduled flights taking place, was 98.8 percent,
down 0.7 percentage points. Punctuality, meaning share of flights departing
within 15 minutes of scheduled time, saw a small increase of 0.3 percentage
points, and ended at 70.7 percent.
"Operationally December has, to a large extent due to winter weather conditions,
been a challenging month. We will continue to work hard to make sure our
customers get to their destinations on time. While our punctuality performance
this year could be better, I am pleased that Norwegian is once again named among
the top five most punctual airlines in Europe in 2024," said Geir Karlsen.
In December, the Oslo District Court ruled fully in Norwegian's favour, stating
that Norwegian was not obliged to fulfil its EU ETS obligations during the
reconstruction in 2020. In addition, the court ruled that the penalty of an
amount close to NOK 400 million was unlawful and that Norwegian is entitled to a
full refund of this penalty plus interest. The court ruling is not yet final.
For WiderĂže, the capacity (ASK) in December was 152 million seat kilometres, up
2 percent from last year. The actual passenger traffic (RPK) was 111 million
seat kilometres, while the load factor was 73.3 percent, up 2.6 percentage
points from December last year. WiderĂže set a new record in 2024 for the number
of passengers flown at 3.8 million passengers.
SenorLopez
I dag kl 08:21
1760
Noe positivt noe negativt, helt greit forholdene tatt i betraktning men det spĂžrs hvordan markedet reagerer:
07.01.2025 08:07:14
NAS: RPK +22% I DESEMBER, ASK +24%, YIELD 0,87 KRONER
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) pÄ 22 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode Äret fÞr.
Det opplyses i en melding fra selskapet tirsdag.
Kapasiteten (ASK) var opp 24 prosent i perioden, sammenlignet med Äret fÞr. Kabinfaktoren var pÄ 82,2 prosent, ned 1,4 prosentpoeng pÄ Ärsbasis.
Yield estimeres til 0,87 kroner i mÄneden, ned 3 prosent pÄ Ärsbasis. Enhetsinntekten estimeres til 0,72 kroner, ned 5 prosent pÄ Ärsbasis.
Norwegian fraktet 1.476.256 passasjerer i perioden, opp 13 prosent pÄ Ärsbasis.
WiderÞe hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) pÄ 6 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode Äret fÞr. Kapasiteten (ASK) hadde en oppgang pÄ 2 prosent i perioden, sammenlignet med Äret fÞr. Kabinfaktoren var pÄ 73,3 prosent, opp 2,6 prosentpoeng pÄ Ärsbasis.
07.01.2025 08:07:14
NAS: RPK +22% I DESEMBER, ASK +24%, YIELD 0,87 KRONER
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) pÄ 22 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode Äret fÞr.
Det opplyses i en melding fra selskapet tirsdag.
Kapasiteten (ASK) var opp 24 prosent i perioden, sammenlignet med Äret fÞr. Kabinfaktoren var pÄ 82,2 prosent, ned 1,4 prosentpoeng pÄ Ärsbasis.
Yield estimeres til 0,87 kroner i mÄneden, ned 3 prosent pÄ Ärsbasis. Enhetsinntekten estimeres til 0,72 kroner, ned 5 prosent pÄ Ärsbasis.
Norwegian fraktet 1.476.256 passasjerer i perioden, opp 13 prosent pÄ Ärsbasis.
WiderÞe hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) pÄ 6 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode Äret fÞr. Kapasiteten (ASK) hadde en oppgang pÄ 2 prosent i perioden, sammenlignet med Äret fÞr. Kabinfaktoren var pÄ 73,3 prosent, opp 2,6 prosentpoeng pÄ Ärsbasis.
Fjellbris
I dag kl 08:28
1681
Meget gode trafikk tall for desember, med kraftig Ăžkning fra i fjor i en mĂ„ned med mange vĂŠrmessige utfordringerđđ Til og med positiv omtale og flott sak her pĂ„ HO:
Flere reiste med Norwegian:
Norwegian-konsernet fraktet 1,8 millioner passasjerer i desember, opplyses det i en bĂžrsmelding.
Det var fordelt pÄ 1,5 millioner Norwegian-passasjerer og 293.000 WiderÞe-passasjerer, og tilsvarende en oppgang pÄ henholdsvis 13 og 12 prosent.
For Norwegian vokste den totale passasjertrafikken (RPK) 22 prosent til 2.049 millioner setekilometer, mens tilsvarende tall for WiderÞe var 111 millioner setekilometer, tilsvarende en oppgang pÄ 6 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) for Norwegian ble styrket 24 prosent til 2.491 millioner setekilometer, mens den for WiderĂže steg 2 prosent til 152 millioner setekilometer.
Kabinfaktoren til Norwegian var ned 1,4 prosentpoeng til 82,2 prosent, mens den for WiderĂže steg2,6 prosentpoeng til 73,3 prosent.
â Vi er fornĂžyde med en solid desember som avslutningen pĂ„ et spennende Norwegian-Ă„r. 2024 startet med det vellykkede oppkjĂžpet av WiderĂže og fortsatte med kraftig kapasitetsvekst og mange spennende nye ruter gjennom Ă„ret, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.
Flere reiste med Norwegian:
Norwegian-konsernet fraktet 1,8 millioner passasjerer i desember, opplyses det i en bĂžrsmelding.
Det var fordelt pÄ 1,5 millioner Norwegian-passasjerer og 293.000 WiderÞe-passasjerer, og tilsvarende en oppgang pÄ henholdsvis 13 og 12 prosent.
For Norwegian vokste den totale passasjertrafikken (RPK) 22 prosent til 2.049 millioner setekilometer, mens tilsvarende tall for WiderÞe var 111 millioner setekilometer, tilsvarende en oppgang pÄ 6 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) for Norwegian ble styrket 24 prosent til 2.491 millioner setekilometer, mens den for WiderĂže steg 2 prosent til 152 millioner setekilometer.
Kabinfaktoren til Norwegian var ned 1,4 prosentpoeng til 82,2 prosent, mens den for WiderĂže steg2,6 prosentpoeng til 73,3 prosent.
â Vi er fornĂžyde med en solid desember som avslutningen pĂ„ et spennende Norwegian-Ă„r. 2024 startet med det vellykkede oppkjĂžpet av WiderĂže og fortsatte med kraftig kapasitetsvekst og mange spennende nye ruter gjennom Ă„ret, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.
Redigert i dag kl 08:32
Du mÄ logge inn for Ä svare
Strategi
I dag kl 08:36
1604
Norwegian leverer helt etter boka.
Ser man pÄ kursen pÄ samme tid i fjor sÄ lÄ kursen i omtrent samme omrÄde.
Nedsalget fra Sundt familien har selvsagt hatt en sterk pÄvirkning nÄr det gjelder Ä holde kursen tilbake.
NÄr kursen starter Ä gÄ vil dette eskalere kraftig oppover kursmessig.
Ser man pÄ kursen pÄ samme tid i fjor sÄ lÄ kursen i omtrent samme omrÄde.
Nedsalget fra Sundt familien har selvsagt hatt en sterk pÄvirkning nÄr det gjelder Ä holde kursen tilbake.
NÄr kursen starter Ä gÄ vil dette eskalere kraftig oppover kursmessig.
KĂ„re GrĂžnn
I dag kl 08:58
1427
Godt hÄndtverk av Karlsen. Taktikkeri pÄ hÞyt nivÄ. Eksploderer om 2 mnd.
Fjellbris
I dag kl 08:59
1422
nad.oslo skrev Sundt har ikke solgt etter nyÄret. Se listene
NÄ har det vel ikke kommet aksjonÊr liste etter nyttÄr? Siste kom i romjulen 30. des. som nevnt et par ganger tidligere der Sundt solgte 234.000.
Redigert i dag kl 09:00
Du mÄ logge inn for Ä svare
SenorLopez
I dag kl 09:00
1413
SĂ„ du er villig til Ă„ kjĂžpe selv da regner jeg med, pĂ„ langt hĂžyere nivĂ„er enn dette? Hvor gĂ„r grensa di? Hva er forsvarlig inngang for ditt vedkommende? đ
Markedet virker forÞvrig delt akkurat nÄ, reaksjonen like tvetydig som rapporten. Antar det blir sidelengs en stund til, at den uansett utslag korrigeres tilbake omtrentlig hit. Endelig dom mot staten kan nok gi en boost, sÄ fÄr vi hÄpe de moderate forventningene til q4 gjÞres til skamme men selv da har jeg nÞkterne mÄl.
12-13 virker trygt ellers hadde jeg flyttet pengene et annet sted, men blir sjeleglad hvis denne krysser fjorten i Ă„r og jeg kjĂžper fortsatt ikke hĂžyere enn 11,25 og akkurat nĂ„, de neste ukene, aller helst pĂ„ titallet takk som byr đ€
Markedet virker forÞvrig delt akkurat nÄ, reaksjonen like tvetydig som rapporten. Antar det blir sidelengs en stund til, at den uansett utslag korrigeres tilbake omtrentlig hit. Endelig dom mot staten kan nok gi en boost, sÄ fÄr vi hÄpe de moderate forventningene til q4 gjÞres til skamme men selv da har jeg nÞkterne mÄl.
12-13 virker trygt ellers hadde jeg flyttet pengene et annet sted, men blir sjeleglad hvis denne krysser fjorten i Ă„r og jeg kjĂžper fortsatt ikke hĂžyere enn 11,25 og akkurat nĂ„, de neste ukene, aller helst pĂ„ titallet takk som byr đ€
Redigert i dag kl 09:21
Du mÄ logge inn for Ä svare
Strategi
I dag kl 09:45
1205
Det vi ser er ;
400 mill. kan tilfalle Norwegian Group om kort tid- ingen anke fra staten sÄ langt.
Trafikktall desember var bra, noe dÄrlig vÊr.
Vi forventer et sterkt Ă„rsresultat, Geir Karlsen virker fornĂžyd.
selskapet bygges videre mot ytterligere dominans Norden og vekst i Europa.
Det blir ikke uroligheter i forbindelse med lÞnnsoppgjÞr i 2025 den er allerede forhandlet og er lÄst mot Þkte lÞnninger.
Vi vet ogsÄ at markedet for flyreiser vokser og at kundene er villige til Ä bruke mer pÄ ferie.
400 mill. kan tilfalle Norwegian Group om kort tid- ingen anke fra staten sÄ langt.
Trafikktall desember var bra, noe dÄrlig vÊr.
Vi forventer et sterkt Ă„rsresultat, Geir Karlsen virker fornĂžyd.
selskapet bygges videre mot ytterligere dominans Norden og vekst i Europa.
Det blir ikke uroligheter i forbindelse med lÞnnsoppgjÞr i 2025 den er allerede forhandlet og er lÄst mot Þkte lÞnninger.
Vi vet ogsÄ at markedet for flyreiser vokser og at kundene er villige til Ä bruke mer pÄ ferie.
Redigert i dag kl 09:59
Du mÄ logge inn for Ä svare
SenorLopez
I dag kl 10:08
1113
Og alt dette til tross, man kan repetere fundamentet til det kjedsommelige og godt bortenfor noe trÄdene tilknyttet Nas forlengst har bevist og vel sÄ det, kursen gÄr aldri hÞyere enn dit folk mener det er forsvarlig Ä satse.
Og i den forstand unngikk du spÞrsmÄlet, jeg tolker det som et svar at enten sitter du selv trygt med lav inngang og forventer at andre skal ta en risk du selv neppe ville tatt og lÞfte prisen for deg eller sÄ sitter du med hÞy inngang og hÄper Ä berges. Folk som er langtids og jakter utbytte, er ikke like opptatte av den daglige kursutviklingen som dere her inne sÄ uansett scenario sÄ er du nok pÄ selgeren.
Forventer ingen gjentakelse av fjorÄret, med mindre knalltall sÄ klart, hÄper jeg tar feil men jeg tror man opererer tryggest med moderate forventninger i denne.
KjÞp lavt, selg hÞyt, fÞlg kursutviklingen og nissen har dratt hjem sÄ ikke forvent stort derfra. Det er fortsatt min vurdering ihvertfall.
Og i den forstand unngikk du spÞrsmÄlet, jeg tolker det som et svar at enten sitter du selv trygt med lav inngang og forventer at andre skal ta en risk du selv neppe ville tatt og lÞfte prisen for deg eller sÄ sitter du med hÞy inngang og hÄper Ä berges. Folk som er langtids og jakter utbytte, er ikke like opptatte av den daglige kursutviklingen som dere her inne sÄ uansett scenario sÄ er du nok pÄ selgeren.
Forventer ingen gjentakelse av fjorÄret, med mindre knalltall sÄ klart, hÄper jeg tar feil men jeg tror man opererer tryggest med moderate forventninger i denne.
KjÞp lavt, selg hÞyt, fÞlg kursutviklingen og nissen har dratt hjem sÄ ikke forvent stort derfra. Det er fortsatt min vurdering ihvertfall.
Redigert i dag kl 10:21
Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
I dag kl 10:17
1070
Vi kommer nok til Ä ligge rundt kr 11 til Sundt er ferdig solgt, som jeg ogsÄ har skrevet lenge. ForhÄpentligvis er Sundt ferdig solgt i lÞpet av januar, og da kan re prisingen av NAS starte. Enig med deg at kr 14 skal vi vÊre godt fornÞyd med i Är og er ogsÄ mitt 1. target i Är.
Men, om staten ikke anker og NAS fÄr 500 mill pÄ konto inkl. renter mm, kan vi fort gÄ hÞyere. Jeg er uansett langsiktig og skal fÄ med meg utbyttene f.o.m. hÞst 2026, og innenden tid tror jeg ogsÄ kurs uansett vil gÄ langt over kr 14, trolig ogsÄ igjen over kr 20,-.
Risk&reward i NAS fra dagens nivÄ anser jeg som god, ikke minst ogsÄ mtp utbyttene f.o.m. 2026.
Men, om staten ikke anker og NAS fÄr 500 mill pÄ konto inkl. renter mm, kan vi fort gÄ hÞyere. Jeg er uansett langsiktig og skal fÄ med meg utbyttene f.o.m. hÞst 2026, og innenden tid tror jeg ogsÄ kurs uansett vil gÄ langt over kr 14, trolig ogsÄ igjen over kr 20,-.
Risk&reward i NAS fra dagens nivÄ anser jeg som god, ikke minst ogsÄ mtp utbyttene f.o.m. 2026.
Redigert i dag kl 10:19
Du mÄ logge inn for Ä svare
nad.oslo
I dag kl 10:20
1056
9. SUNDT AS
-
Endring i %
-
Aksjebeholdning
21 353 508
Eierandel
2,22%
All data
Siste 30d
Pr.6.1
-
Endring i %
-
Aksjebeholdning
21 353 508
Eierandel
2,22%
All data
Siste 30d
Pr.6.1
Strategi
I dag kl 10:26
1027
Hva du velger Ă„ gjĂžre er helt uinteressant for meg og sikkert for mange andre.
Det er det fundamentale som teller, at selskapet i tillegg flyter over av cash og er svĂŠrt solid gjĂžr ingen ting.
RE: reaksjonen like tvetydig som rapporten.
hva var tvetydig i rapporten?
Sett i forhold til i fjor er selskapet nÄ i en helt annen liga.
PÄ vÄrparten i fjor Äpnet Norwegians en rekke ruter, disse er trimmet inn over Äret 2024 og vi har en enda bedre forutsigbarhet i Är.
"Learning by doing".
Mitt tips er at utbytte Ă„ret 2025 blir et meget solid Ă„r for gruppen om ikke Norwegian Group blir kjĂžpt opp.
Det er nok flere selskaper som ser pÄ selskapet som meget interessant.
Det er det fundamentale som teller, at selskapet i tillegg flyter over av cash og er svĂŠrt solid gjĂžr ingen ting.
RE: reaksjonen like tvetydig som rapporten.
hva var tvetydig i rapporten?
Sett i forhold til i fjor er selskapet nÄ i en helt annen liga.
PÄ vÄrparten i fjor Äpnet Norwegians en rekke ruter, disse er trimmet inn over Äret 2024 og vi har en enda bedre forutsigbarhet i Är.
"Learning by doing".
Mitt tips er at utbytte Ă„ret 2025 blir et meget solid Ă„r for gruppen om ikke Norwegian Group blir kjĂžpt opp.
Det er nok flere selskaper som ser pÄ selskapet som meget interessant.
Redigert i dag kl 10:39
Du mÄ logge inn for Ä svare
SenorLopez
I dag kl 10:30
1005
Vi er ganske enige der, men jeg er ikke langsiktig har faktisk stĂ„tt her lengre enn jeg Ăžnsket allerede, med noen av postene mine (selger svĂŠrt sjeldent med tap og det blir nok neppe nĂždvendig her), sĂ„ da prioriterer man litt annerledes đ
Har utbytteposter ogsÄ, men foretrekker selskap som gir kvartalsvis. Men for all del, om Nas gjÞr som planlagt i den forstand sÄ blir ihvertfall fÞrste utbetaling svÊrt sÄ saftig, og innen da ligger nok kursen hÞyere ogsÄ sÄ ja, double whammy.
HĂ„per det blir jubel pĂ„ deg om ett Ă„rs tid! đ»
Har utbytteposter ogsÄ, men foretrekker selskap som gir kvartalsvis. Men for all del, om Nas gjÞr som planlagt i den forstand sÄ blir ihvertfall fÞrste utbetaling svÊrt sÄ saftig, og innen da ligger nok kursen hÞyere ogsÄ sÄ ja, double whammy.
HĂ„per det blir jubel pĂ„ deg om ett Ă„rs tid! đ»
SenorLopez
I dag kl 10:41
969
Den viste oppgang pÄ noen omrÄder, nedgang pÄ andre. Tvetydig, noe positivt og noe negativt. Rart Ä mÄtte forklare i grunn, jeg siterte jo hele greia alt stÄr der liksom.
Du unngĂ„r fortsatt spĂžrsmĂ„let, var det ogsĂ„ vanskelig Ă„ forstĂ„? đ
Du unngĂ„r fortsatt spĂžrsmĂ„let, var det ogsĂ„ vanskelig Ă„ forstĂ„? đ
Fjellbris
I dag kl 11:05
898
Ok/takk for infođ Vi fĂ„r se om det vedvarer videre igjennom januar/vinteren, jeg tviler men ikke noe er bedre enn at Sundt tar til fornuft og Ăžnsker tjene mer penger pĂ„ sine siste 2,22% eierskap i NAS. FOMO har vel ogsĂ„ streifet hanđ
Fjellbris
I dag kl 11:07
893
Takk for det, tror det blir mye Ă„ juble for fremover bĂ„de i 2025 og 2026 som NAS aksjonĂŠrđ
Strategi
I dag kl 11:43
791
Jeg tror jeg forstÄr det meste rundt Norwegian Group.
Mer enn de fleste med god margin vil jeg tro.
SÄ ikke tenk pÄ meg.
Mer enn de fleste med god margin vil jeg tro.
SÄ ikke tenk pÄ meg.
SenorLopez
I dag kl 12:09
729
Jeg spurte ikke hvor mye du kan om Nas, men det er greit vi lar det ligge, du har sagt mer enn nok jeg skjĂžnner opplegget đ
laser
I dag kl 12:50
641
Interessant Ă„ observere hvor ulik eierskapsstrategi de to tidligere stĂžrste eierene har.
Sundt virker transaksjonsorientert - mens Fredriksen fokuserer langsiktig.
Oppskriften her er til forveksling lik Mowi - kapitalisere et selskap, komme inn til lav verdi, bemanne det med solid kompetanse og hente ut utbytte sÄ tidlig det er mulig og sÄ mye som er mulig. Opptrer det pengebehov er han fÞrste til Ä stille opp og styrker gjerne sin posisjon, men styrker sjelden sin posisjon gjennom smÄkjÞp eller stÞtte kjÞp. Management mÄ bevise at de klarer seg selv. Sterke balanser sikrer gode lÄne og kjÞpsbetingelser.
Sundt opererer i dag som en stÞtte for hedgefondene som shorter. Viser aksjen styrke, selger Sundt. Derfor er det lett match for shortfondene Ä holde kursen nede. SmÄsparerne selger i frustrasjon for de er gjerne transaksjonsorientert. Sundt kunne ha solgt sine aksjer gjennom blokk salg. Det gjÞr de ikke. Det mÄ vÊre en bevisst handling. Jeg skal ikke spekulere i hva som ligger til grunn for dette. Det som imidlertid er klart er at 2024 blir et usedvanlig godt Är for Norwegian. De har tatt kostnadene med oppbemanning av 700 ansatte, de har sikret en to Ärig lÞnnsavtale med fredsplikt, WiderÞe skaper verdier, Boeing avtalen stÄr seg og nye fly begynner Ä komme inn i 2025 som reduserer wet-lease kostnadene, omstillingen til ferre baser i Norge og flere i utlandet slik gamle Norwegian holdt kostnadene nede er godt igang, de har tatt fÞrste stikk i rettssaken mot staten og selskapet har i to Är (2022 og 2023)avsatt betydelige summer til utbytte for aksjonÊrene og kommer ogsÄ til Ä gjÞre det for regnskapsÄret 2024. 2025 blir Äret der Spenn kan pÄvirke kabinfaktoren og billettprisene. Rentejustering og lÞnnsoppgjÞr, kombinert med en strevsom vinter, kan friste til flyreise selv for den mest nasjonalromantiske. Veksten i destinasjoner og aktive fly for vintersesongen er sterk, jeg tror ikke de er mindre ambisiÞs for sommer sesjonen dersom de fÄr nok fly.
Oppsummert akkumulerer jeg for senere Ä kunne hÞste utbytter nÄr de kommer. NÄr utbyttene kommer, vil ogsÄ aksjen bli vurdert mer attraktivt og med det bli lÞftet av de transaksjonsorientert. De vil se gapet i forhold til peers i Europa og USA. Derfor ser jeg pÄ det som skjer nÄ som stÞy, og benytter kjÞpsmuligheten til Ä akkumulere.
Sundt virker transaksjonsorientert - mens Fredriksen fokuserer langsiktig.
Oppskriften her er til forveksling lik Mowi - kapitalisere et selskap, komme inn til lav verdi, bemanne det med solid kompetanse og hente ut utbytte sÄ tidlig det er mulig og sÄ mye som er mulig. Opptrer det pengebehov er han fÞrste til Ä stille opp og styrker gjerne sin posisjon, men styrker sjelden sin posisjon gjennom smÄkjÞp eller stÞtte kjÞp. Management mÄ bevise at de klarer seg selv. Sterke balanser sikrer gode lÄne og kjÞpsbetingelser.
Sundt opererer i dag som en stÞtte for hedgefondene som shorter. Viser aksjen styrke, selger Sundt. Derfor er det lett match for shortfondene Ä holde kursen nede. SmÄsparerne selger i frustrasjon for de er gjerne transaksjonsorientert. Sundt kunne ha solgt sine aksjer gjennom blokk salg. Det gjÞr de ikke. Det mÄ vÊre en bevisst handling. Jeg skal ikke spekulere i hva som ligger til grunn for dette. Det som imidlertid er klart er at 2024 blir et usedvanlig godt Är for Norwegian. De har tatt kostnadene med oppbemanning av 700 ansatte, de har sikret en to Ärig lÞnnsavtale med fredsplikt, WiderÞe skaper verdier, Boeing avtalen stÄr seg og nye fly begynner Ä komme inn i 2025 som reduserer wet-lease kostnadene, omstillingen til ferre baser i Norge og flere i utlandet slik gamle Norwegian holdt kostnadene nede er godt igang, de har tatt fÞrste stikk i rettssaken mot staten og selskapet har i to Är (2022 og 2023)avsatt betydelige summer til utbytte for aksjonÊrene og kommer ogsÄ til Ä gjÞre det for regnskapsÄret 2024. 2025 blir Äret der Spenn kan pÄvirke kabinfaktoren og billettprisene. Rentejustering og lÞnnsoppgjÞr, kombinert med en strevsom vinter, kan friste til flyreise selv for den mest nasjonalromantiske. Veksten i destinasjoner og aktive fly for vintersesongen er sterk, jeg tror ikke de er mindre ambisiÞs for sommer sesjonen dersom de fÄr nok fly.
Oppsummert akkumulerer jeg for senere Ä kunne hÞste utbytter nÄr de kommer. NÄr utbyttene kommer, vil ogsÄ aksjen bli vurdert mer attraktivt og med det bli lÞftet av de transaksjonsorientert. De vil se gapet i forhold til peers i Europa og USA. Derfor ser jeg pÄ det som skjer nÄ som stÞy, og benytter kjÞpsmuligheten til Ä akkumulere.