NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!

MC Axel
NAS 16.08.2024 kl 19:55 284346

It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target


Analysts' Consensus

Number of Analysts 7

Last Close Price 10.30NOK

Average target price 14.61NOK

Spread / Average Target +41.82%



https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 08:59 2254

Nå har det vel ikke kommet aksjonær liste etter nyttår? Siste kom i romjulen 30. des. som nevnt et par ganger tidligere der Sundt solgte 234.000.
Redigert i går kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
I går kl 08:58 2227

Godt håndtverk av Karlsen. Taktikkeri på høyt nivå. Eksploderer om 2 mnd.
Strategi
I går kl 08:36 2397

Norwegian leverer helt etter boka.
Ser man på kursen på samme tid i fjor så lå kursen i omtrent samme område.
Nedsalget fra Sundt familien har selvsagt hatt en sterk påvirkning når det gjelder å holde kursen tilbake.
Når kursen starter å gå vil dette eskalere kraftig oppover kursmessig.
Fjellbris
I går kl 08:28 2452

Meget gode trafikk tall for desember, med kraftig økning fra i fjor i en måned med mange værmessige utfordringer👍😀 Til og med positiv omtale og flott sak her på HO:

Flere reiste med Norwegian:
Norwegian-konsernet fraktet 1,8 millioner passasjerer i desember, opplyses det i en børsmelding.
Det var fordelt på 1,5 millioner Norwegian-passasjerer og 293.000 Widerøe-passasjerer, og tilsvarende en oppgang på henholdsvis 13 og 12 prosent.
For Norwegian vokste den totale passasjertrafikken (RPK) 22 prosent til 2.049 millioner setekilometer, mens tilsvarende tall for Widerøe var 111 millioner setekilometer, tilsvarende en oppgang på 6 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) for Norwegian ble styrket 24 prosent til 2.491 millioner setekilometer, mens den for Widerøe steg 2 prosent til 152 millioner setekilometer.
Kabinfaktoren til Norwegian var ned 1,4 prosentpoeng til 82,2 prosent, mens den for Widerøe steg2,6 prosentpoeng til 73,3 prosent.
– Vi er fornøyde med en solid desember som avslutningen på et spennende Norwegian-år. 2024 startet med det vellykkede oppkjøpet av Widerøe og fortsatte med kraftig kapasitetsvekst og mange spennende nye ruter gjennom året, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.
Redigert i går kl 08:32 Du må logge inn for å svare
SenorLopez
I går kl 08:21 2510

Noe positivt noe negativt, helt greit forholdene tatt i betraktning men det spørs hvordan markedet reagerer:

07.01.2025 08:07:14

NAS: RPK +22% I DESEMBER, ASK +24%, YIELD 0,87 KRONER
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 22 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode året før.

Det opplyses i en melding fra selskapet tirsdag.

Kapasiteten (ASK) var opp 24 prosent i perioden, sammenlignet med året før. Kabinfaktoren var på 82,2 prosent, ned 1,4 prosentpoeng på årsbasis.

Yield estimeres til 0,87 kroner i måneden, ned 3 prosent på årsbasis. Enhetsinntekten estimeres til 0,72 kroner, ned 5 prosent på årsbasis.

Norwegian fraktet 1.476.256 passasjerer i perioden, opp 13 prosent på årsbasis.

Widerøe hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 6 prosent i desember 2024, sammenlignet med samme periode året før. Kapasiteten (ASK) hadde en oppgang på 2 prosent i perioden, sammenlignet med året før. Kabinfaktoren var på 73,3 prosent, opp 2,6 prosentpoeng på årsbasis.
Null
I går kl 08:11 2602

i dag kl. 08:00 ∙ Oslo Børs
In December, Norwegian had 1,476,256 passengers, while Widerøe had 293,257
passengers, totalling 1,769,513 for the group. Capacity for Norwegian was up 24
percent, while the load factor was somewhat down from last year. During the
year, over 26.4 million passengers travelled with Norwegian and Widerøe.

"We are pleased to close out the year with a solid December performance for the
group. We kicked off 2024 with the very successful acquisition of Widerøe and
continued with significant capacity growth throughout the year by adding new
routes and destinations. I am proud that Norwegian has managed to attract over 2
million new passengers during 2024, demonstrating the continuous improvement and
relevance in our product. Over ten percent customer growth for both Norwegian
and Widerøe is substantial, and I want to thank all my colleagues for their
great work in achieving this," said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.

Norwegian's capacity (ASK) was 2,491 million seat kilometres, up 24 percent from
last year. Actual passenger traffic (RPK) was 2,049 million seat kilometres,
increasing 22 percent from December 2023. The load factor was 82.2 percent, down
1.4 percentage points from the same period last year. Unit revenue was somewhat
down compared to last year, predominately due to the 10 percent increase in
sector length. Norwegian operated an average of 73 aircraft during December.

An operationally challenging month

December had several operational challenges for Norwegian, mainly due to weather
and operational issues at airports throughout Europe and the Nordics. The
regularity, meaning share of scheduled flights taking place, was 98.8 percent,
down 0.7 percentage points. Punctuality, meaning share of flights departing
within 15 minutes of scheduled time, saw a small increase of 0.3 percentage
points, and ended at 70.7 percent.

"Operationally December has, to a large extent due to winter weather conditions,
been a challenging month. We will continue to work hard to make sure our
customers get to their destinations on time. While our punctuality performance
this year could be better, I am pleased that Norwegian is once again named among
the top five most punctual airlines in Europe in 2024," said Geir Karlsen.

In December, the Oslo District Court ruled fully in Norwegian's favour, stating
that Norwegian was not obliged to fulfil its EU ETS obligations during the
reconstruction in 2020. In addition, the court ruled that the penalty of an
amount close to NOK 400 million was unlawful and that Norwegian is entitled to a
full refund of this penalty plus interest. The court ruling is not yet final.

For Widerøe, the capacity (ASK) in December was 152 million seat kilometres, up
2 percent from last year. The actual passenger traffic (RPK) was 111 million
seat kilometres, while the load factor was 73.3 percent, up 2.6 percentage
points from December last year. Widerøe set a new record in 2024 for the number
of passengers flown at 3.8 million passengers.
stoplosss
I går kl 01:09 2856

Hvis rettskraftig dom var 20 desember, starter tellingen fra 21 desember, stopper under rettsferie fra julaften til 3 jan - 30 Januar vil ankefristen utløpe :-)
stoplosss
I går kl 00:32 2824

I’ve flown all variants of the 737 – CL, NG, and MAX over the last 20 years, and I can confidently say there’s nothing wrong with the B738 (B737-800 NG). The NG series evolved from the Classic, with design roots dating back to the 1960s NASA style engineering: "If it works, don’t mess with it."

The 737 MAX introduced significant system changes, and it’s clear there were certification shortcuts—rushed & faulty design errors, minimal pilot conversion training, and less testing—driven by competition with Airbus NEO. That rush caused major MAX issues and disastrous accidents due to faulty design changes easy to rectify. The B737-800 NG, however, remains a proven workhorse, with over 5000 planes flying daily. While the MAX had serious problems, it’s being addressed through tighter scrutiny and quality controls, hence slow delivery rates forcing airlines to cut growth. Airbus also faces issues with NEO engines; Wizz Air reports grounding up to 20% of their fleet until 2026, just one example keeping seat supply tighter in 2025.

Regarding the recent South Korea accident, I won’t speculate on the exact cause, but it wasn’t a MAX. Such incidents are complex, often following the “Swiss cheese model” where multiple factors align. My gut feeling is both engines failed to deliver required thrust at some point in low altitude after the go-around due to multiple bird strikes. Whether due to bird strikes leading to both engines shutting down, one after the other, or stress and fatigue-driven human errors, such as shutting down the remaining engine (has happened before), I can’t speculate. But I know this: when you have time, you don’t land gear-up and flaps-up with tons of fuel. I know they know. They performed a controlled emergency crash landing shortly after declaring mayday, meaning they had no time to troubleshoot and configure for landing.

As for NAS, I think it’s well-positioned for 2025/26. Despite USD increasing costs, their EUR/DKK revenue offsets this to some degree. Strong USD costs will likely be managed through ticket pricing and cost efficiency. With minimal expansion planned, no costly crew training or route investments, but well-established routes and tight supply, yields should improve significantly. Cost-effective synergies from the WF acquisition or cost-saving programs could become a reality as well. IATA recently forecast better yields in 2025 due to supply constraints, hence other airline stocks are up. Risks remain, such as macroeconomic downturns and fuel price/USD increases, but I’ve built a solid position and stay optimistic. Short-term noise like sudden price drops or shorting&sundt sales will fade if multiple positive news and higher guidings start flowing around brokers’ calculators.

This takes time. Time beats everything—if you have it. I wish the pilots in South Korea had more of it.
SenorLopez
06.01.2025 kl 23:32 2881

At jeg fikk hentet nok en inngang på titallet i dag, gjør meg skeptisk til vedvarende oppgang. Det varsler manglende tillit så selv om tallene blir veldig gode i morgen og kursen går til værs, så tror jeg forsiktigheten setter inn rimelig kjapt, og at den i beste fall korrigeres ned igjen og stabiliserer seg litt høyere på ellevetallet.

Så lenge Sundt selger og andre storaktører primært handler, defensivt dessuten, og skepsisen fortsatt hersker, så finnes det ikke godvilje nok på kjøpssiden til å gjenskape fjorårets kurshopp den optimismen som drev oss opp da, glimrer ihvertfall hittil med sitt fravær.

Håper uansett tallene blir bedre enn forventet, har valgt å sikre meg i motsatt tilfelle men tror selv da at mine høyeste innhopp på tolvtallet vil gi god avkastning før Mai, og ønsker dere lykke til i morgen! 🍻
Redigert i går kl 00:16 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
06.01.2025 kl 18:17 3127

Meget bra oppgang i USA i dag for flyaksjer📈✈️

https://www.investing.com/indices/dj-airlines
Stepping
06.01.2025 kl 15:23 3327

Jeg spør om noen vet hvilke ankefrist som gjelder på de 400 mill, med mindre du skal svare på det så anbefaler jeg deg å prate med noen andre .
Kåre Grønn
06.01.2025 kl 15:19 3337

Spurte ikke jeg deg først? Er det ikke normalt å svare?
Kåre Grønn
06.01.2025 kl 15:04 3344

Hvorfor tar du opp det? Ønsker du aksjen ned? Tenker du 11 er for høyt?
Stepping
06.01.2025 kl 14:37 3376

Noen som vet når ankefristen er?
Fjellbris
06.01.2025 kl 14:03 3431

Kronekursen styrket seg umiddelbart:
Trump varsler mindre toll-økning
Det blir likevel ikke massivt høyere toll på all import. Nå peker Donald Trump kun på «kritisk import».

https://www.finansavisen.no/makro/2025/01/06/8226238/trump-varsler-mindre-toll-okning
Redigert 06.01.2025 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Tony83
06.01.2025 kl 13:35 3486

presuming there will be RECORD high (i.e. good) numbers tomorrow --> what will happen to the course? will it trigger a sharp rise or a decline?
nad.oslo
06.01.2025 kl 13:32 3492

Noe er galt den vil ikke opp dageb før desembertall l. Så jeg kaster meg ut. Problemet er om det er litt negativt blåses det voldsomt opp på nas. Da kan den plutselig rase. Men det min antagelse liker ikke det jeg ser , det blir mye som slenges ned her.

Tidligere har den steget iforkant
Redigert 06.01.2025 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.01.2025 kl 12:09 3613

Alle utlånte aksjer fra FTF må være tilbake innen årsrapporten i april. I fjor var Qube litt sein og måtte blø, mens de andre kom seg ut uten store tap.
Det smarteste Qube kunne ha gjort med mindre at alle slutter å kjøpe flybilletter over natta, er å bytte med sundt... Men det er ikke slik det fungerer
Ransen
06.01.2025 kl 11:59 3630

RECSI på topplisten i dag, et selskap med brukket rygg uten inntekter og skyhøy gjeld. NAS kunne kjøpt dagens RECSI hele 17 ganger kun med cash på bok og betalt EN ganger RECSI bare med renteinntektene fra dette. Likevel tvinges aksjen ned 2% på en allerede underkurs.
Så her pågår det spill i kulissene.
Mine aksjer er altså ikke til salgs. Ikke Fredriksen sine heller, eller styreleder eller finansdirektør sine...
Redigert 06.01.2025 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
06.01.2025 kl 10:49 3730

Enig deg der Ransen, dnb tok ned anslaget for november for tallene ble bedre så fikk vi bra kurs hopp der. Tror det samme skjer nå. De vil være forsiktige har snakket med dem.
Ransen
06.01.2025 kl 10:03 3770

Det er ikke mulig å tjene penger på aksjer hvis en skal følge analytikernes beregninger.
SB1M med 9 kroner og DNB med 14 kroner. Begge er ned med ca 10 kroner på samme året.
Det er nok ikke så elendig som det fremstilles. Billettprisene og passasjerantallet er "sky high"
Men jeg har friskt i minne samme leksa fra samme tid i fjor. Så kom desembertallene og senere Q4 -tallene....
nad.oslo
06.01.2025 kl 09:33 3832

Kanskje vil de heller være lavere nå og få en bedre overraskelse? Som sist.

Men Ebidta og q4 er det lite positivt til også?

Mulig de vil være noe mer forsiktig som.sist og heller få en positivt overraskelse?
Redigert 06.01.2025 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.01.2025 kl 09:12 3905

DNB er svært forsiktige i sine anslag. Man kan jo lure på hva intensjonen er. De bommet stygt for Novembertallene med Yield ned 19% men fakta viser yield ned bare 7% på tross av 28% kapasitetsøkning. Aksjen løftet seg 6 %.
nad.oslo
06.01.2025 kl 08:53 3862

Norwegian Air legger i morgen tidlig frem trafikktallene for desember. Kursen stengte fredag på NOK 11.17 pr aksje og på våre estimater gir det en P/E på 5.9x for 2025. Historisk har gjennomsnittlig P/E for de neste 12 måneder ligget på rundt 10x, hvilket indikerer at dagens nivå ser attraktivt ut. Basert på forventningene for 2025 har vi en kjøpsanbefaling på Norwegian med et kursmål på NOK 14 pr aksje. Når det gjelder det helt korte bildet vil vi imidlertid være mer avventende. Vår estimerte yield for desember ligger på NOK 0.71, hvilket i tilfelle vil være ned 6.5% fra desember i 2023. For hele Q4 venter vi i tillegg en EBITDA like i underkant av NOK 1.3 mrd. Det betyr at vi for Q4 er rundt 9% lavere enn konsensusforventningene. Utfordringen blir da at markedets kortsiktige forventninger til Q4-rapporten, som offentliggjøres 13. februar, i første omgang vil kunne bli justert ned på grunnlag av de oppdaterte trafikktallene.

Dnb idag
Stepping
05.01.2025 kl 23:39 4078

huff , ser mørkt ut
Fjellbris
05.01.2025 kl 23:17 4030

Helt enig, utrolig at folk gidder poste så mye rart, men bare å ignorere slike skribenter.
Redigert 05.01.2025 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.01.2025 kl 22:58 3958

Trafikktallene er strålende! Merkelig at kursen er under 20...
Ransen
05.01.2025 kl 22:44 3965

Dette er krisemaksimering. Vi kan, og vet mer om pandemier nå enn i 2020.
Hvis en ny pandemi skulle ramme verden slik som sist så er NAS i en helt annen situasjon nå enn den gang.
To ting:
Hvis alle Boeing 737-800 settes på bakken så er vi 50 år tilbake i tid.
Får vi en ny pandemi ala 2020 så er vi 100 år tilbake i tid.
Det er ikke verdt å ofre en tanke på dette en gang.
Nå er det utfallet av trafikken i desember med 28% kapasitestøkning som gjelder.
Tony83
05.01.2025 kl 22:24 3965

What about this new pneumonia virus originating from China? Can it be yet another COVID? I remember I bought NAS all in one week after the outburst of COVID, hoping that it would be over in a week. Huge mistake!
MC Axel
05.01.2025 kl 17:26 4170

I agree with much of what you say, but the authorities haven't ruled out anything regarding the plane itself, so the possibility is there.

If it turns out that there is nothing wrong with the planes, then I will buy NAS shares again.
Ransen
05.01.2025 kl 13:10 2183

Det er mange barrierer som må brytes før et fly settes ned på buken. Siste barriere er en nødutløser som får understellet ned ved hjelp av tyngdekraften.
Det er vel kun den sorte boksen som kan gi svar her. 99,5% av alle flyulykker skyldes menneskelig feil. Det er produsert over 10000 stk av B737-800 og de har tilbakelagt millioner av flytimer uten større tekniske brister.
nad.oslo
05.01.2025 kl 12:47 2158

https://www.theguardian.com/world/2025/jan/01/south-korea-plane-crash-investigators-extract-data-from-jeju-air-black-box


This korean company has got most fine by their own authority earlier. Pilot is also landing the flight quite late into the runnway, of landing gear are not out why couldn't he take another round before landing. Cause flight can still fly with one motor.
Many unanswered questions here.
Redigert 05.01.2025 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.01.2025 kl 11:54 2203

Boeing 737-800 er vel det mest gjennom sjekkede flyet i verden.
Denne ulykken hadde flere elementer i seg, en avbrutt landing pga. mye fugler over flyplassen.
Feilen kan ha kommet som følge av stress i cockpit eller hva som helst-det er mange tusen landinger med denne flytypen hver dag.
Sannsynligheten for at dette er en produksjonsfeil er forsvinnende liten.
Når det er sagt så skjer det fra tid til annen dessverre ulykker, understellet settes ned i god tid før landing og jeg tror ingen flyger med vitende og vilje ville landet uten understellet nede uten å avbryte da dette åpenbart ender i katastrofe.
Så det kan være en menneskelig feil i cockpit.
Det kan også være en feil som kan adresseres til vedlikehold.
Alt dette blir bare spekulasjoner, men jeg tviler sterkt på at dette har med produksjonsfeil å gjøre fra Boeing å gjøre.

Dette blir utredet nøye, hadde det vært sannsynlig at feilen lå på Boeing tror jeg 737-800 hadde vært sporenstreks satt på bakken av luftfartsmyndighetene i USA.

Redigert 05.01.2025 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
MC Axel
05.01.2025 kl 02:33 2422

I still believe that the potential is great in NAS and that there is nothing wrong with the company

I have chosen to wait until the noise regarding the safety of the Boeing 737-800 is announced by the authorities in South Korea. They say it could be next week.



"The ill-fated aircraft reportedly attempted to land without deploying its landing gear, skidded off the runway,"


https://www.financialexpress.com/business/airlines-aviation-jeju-air-crash-rekindles-concerns-over-boeing-737-800-safety-standards-3706873/
Ransen
04.01.2025 kl 06:54 2954

Sundt / Iqbal er forretningsfolk. De kjøper og selger, også i NAS. På sikt skal de nok helt ut, listene viser også at de trader aksjen. NAS er fortsatt en folkefavoritt og er lett påvirket av gode og dårlige nyheter. Skal man først sitte i en volatil aksje så er det greit at kapitalen, markedsandelene og ballansen er ok. Warren Buffet tenker også sånn og mener at gode selskap som har god balanse alltid kommer igjen. Ut fra tallene til Avinor, hotellene og media generelt så tyder alt på det er fulle fly. Av egen erfaring som kjøper ca 30 flybilletter i året så ser jeg at prisen er kraftig opp siste halvår og det er blitt større kamp om billettene. Hotellprisene er forholdsvis stabile.
Den årlige sydenturen er er 10% dyrere enn i fjor.
Man kan anta at tross svak krone, høyere lønnskostnader og kostnader generelt er tatt igjen av økt trafikk, høyere billettbriser, lavere fuelkostnader og generelt fokus på kostnader i selskapet.
Vi leser om store endringer hele tiden.
Nedleggelser av baser i Norge
Opprettelser av baser i EU-land
Kutt i wet-leasing(ulønnsomt)
Dette er strategiske omlegginger nettopp for å trimme selskapet optimalt til glede for aksjonærene.
Fjellbris
03.01.2025 kl 23:01 3120

Ransen / Nad.Oslo - håper dere har rett vedr. Sundt, men jeg tror og frykter han selger seg videre ned. Fasiten får vi uansett ukentlig fremover, jeg tror han er mer eller mindre helt ute av NAS i løpet av januar.
Redigert 03.01.2025 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Ransen
03.01.2025 kl 21:57 3191

En god del av aksjene som Sundt har igjen er kjøpt i markedet etter emisjonen til langt høyere pris enn 6,25(emi)
Det er grunn til å tro at de venter til både pris og volum tar seg opp, slik som i fjor da 13, 5 millioner aksjer gikk til kurs på 18 kroner uten at aksjen reagerte…
nad.oslo
03.01.2025 kl 21:41 3212

Det er ikke mye aksjer som du nevner sundt solgte i den perioden , hvorfor han solgte skattemessig grunn eller ..... kun de vet, men som du skriver hvorfor solgte han ikke på 11.6 etc venter han på å selge over 12.3 som han gjorde før q3 da fikk det bolker med 5mill engang etc
Ransen
03.01.2025 kl 21:16 3235

Det er nok en helt riktiig vurdering av Qube og resten av shorterne å starte inndekking nå. De som har fulgt aksjen vet jo at den er store utslag hver vei. I fjor steg den nesten 8 kroner på to måneder etter nyttår. Likens så gikk den ned to og ei halv krone på Q3 rapporten med utdyping av Boeingproblemene. Den gang var det spekulasjon om konkurs hos flyprodusenten og NAS ville i såfall tapt 3,500 millioner i betalt forskudd.
Dette skjedde ikke og noe forsinket får NAS noen fly i år og har fått forlenget leasingkontraktene for noen fly.
Hardly
03.01.2025 kl 18:55 3356

Hjææælp!!! Vi drukner i turister vinterstid.
https://dinside.dagbladet.no/reise/da-er-det-slutt/82462230
Redigert 03.01.2025 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
kokkohill
03.01.2025 kl 18:26 3370

Blir ikke fart i kursen før Delta eller gjengen der over kommer med bud på selskapet. Tipper det blir store oppkjøp når nye koster råder grunnen i USA og skal gjøre USA great again. Amerikansk selskap som vil bli stor i Europa så er NAS ett førstevalg spørr dere meg 😜
Fjellbris
03.01.2025 kl 18:25 3274

Poenget er at du ikke til stadighet (30. desember og igjen i dag) kan skrive at Sundt ikke selger, når han gjør det motsatte. Men igjen, når Sundt er ferdig solgt stiger NAS tror jeg og derfor sitter jeg trygt videre og gleder meg til re prisingen starter.
……
nad.oslo
30.12.2024 kl 11:17
3515
Det er ingen store poster som Sundt slenger ut. Listene viser sist han solgte 1 mill samlet 23.12.

Han sundt hastverk? Vil han ikke ha mer for aksjene?

Hvorfor solgte han ikke mer på 11.5, 11.7, 11.8? Aksjen var jo der etter novembertalla.
Redigert 30.12.2024 kl 11:18
Fjellbris
30.12.2024 kl 11:21
3502
Siste oppdatering som kom i dag viser at Sundt har solgt ytterligere 234.439 aksjer:

NAS SUNDT AS -234.439 21.869.069 2,3