NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
10.01.2025 kl 14:11
3235
Bare å holde. Geir Karlsen er kongen blant næringslivslederne i Norge. Som beskrevet en svært nøktern leder som også er smart som foreløpig ligger lavt. Tallene vil svare for seg selv utover. Europas beste flyselskap! Kursmål 20 utover våren!
Hardly
10.01.2025 kl 15:02
3177
DNB-megler Thor Andre Lunder Har også NAS som 1 av 5 favoritter i 2025.
https://www.finansavisen.no/helse/2025/01/09/8227710/spar-rekyl-for-farmasiaksje
https://www.finansavisen.no/helse/2025/01/09/8227710/spar-rekyl-for-farmasiaksje
Redigert 10.01.2025 kl 15:03
Du må logge inn for å svare
Edgar A
10.01.2025 kl 15:30
3138
Skal du være sikker på å tape penger skal du bare følge disse halv korrupte meglerne anbefalinger.
Strategi
10.01.2025 kl 15:34
3172
Helt sinn syk dag, hvor traderne herjer.
Det er mange to hodede troll her inne, og noen personer har sikkert mange Nick som tas frem etter behov.
Det går mot helg og jeg personlig tviler på at de som har solgt for videre fall tør å sitte utenfor gjennom helgen.
11.20 i går 10.60 i dag, henger ikke på greip.
Det er mange to hodede troll her inne, og noen personer har sikkert mange Nick som tas frem etter behov.
Det går mot helg og jeg personlig tviler på at de som har solgt for videre fall tør å sitte utenfor gjennom helgen.
11.20 i går 10.60 i dag, henger ikke på greip.
SenorLopez
10.01.2025 kl 15:46
3148
Mange var inne fordi de håpte på en gjentakelse av fjoråret, men siste rapport la en demper på de forhåpningene det ser nå ut som den oppgangen blir langt mer moderat, pluss det finnes usikkerhetsmomenter på kort og mellomlang sikt, så da har man kanskje bedre kandidater?
Seriøse aktører er sjeldent forelska i objektene, det handles kun for penger, om du ikke skjønner bæret av hvorfor folk flokker til eller fra en aksje og blir konspiratorisk hver gang pila peker nedover, da bør du vurdere eget kunnskapsnivå.
Personlig har jeg ingenting imot sidelengs utvikling men for folk som ønsker oppgang og stor avkastning, det finnes andre selskaper enn Nas og akkurat nå slik ståa er her både med resultater, risk og psykologi, så er de kanskje mer lukrative.
Seriøse aktører er sjeldent forelska i objektene, det handles kun for penger, om du ikke skjønner bæret av hvorfor folk flokker til eller fra en aksje og blir konspiratorisk hver gang pila peker nedover, da bør du vurdere eget kunnskapsnivå.
Personlig har jeg ingenting imot sidelengs utvikling men for folk som ønsker oppgang og stor avkastning, det finnes andre selskaper enn Nas og akkurat nå slik ståa er her både med resultater, risk og psykologi, så er de kanskje mer lukrative.
Hardly
10.01.2025 kl 15:55
3169
Det amerikanske flyselskapet Delta offentliggjorde fredag resultater for fjerde kvartal som langt på vei overgikk analytikernes forhåndsforventninger.
Selskapet kom i tillegg med prognoser for inneværende kvartal, der det justerte resultatet per aksje ventes å lande på mellom 70 cent og én dollar, mot et gjennomsnittlig estimat på 76 cent per aksje, skriver Bloomberg, med henvisning til en sammenstilling av analytikerestimater.
I fjerde kvartal endte inntektene på 14,44 mrd. dollar, mot estimater på 14,16 mrd. dollar.
– Vi har en god følelse på starten av det nye året. Vi ser at forbrukere fortsetter å prioritere opplevelser fremfor varer, sier Delta-sjef Ed Bastian til CNBC.
Delta venter en topplinjevekst på opptil ni prosent i første kvartal, nesten dobbelt så høyt som hva analytikere ventet.
– Sterk etterspørsel og en bransje i opptur gir oss muligheten til å få det beste året i selskapets historie, sier Bastian i en pressemelding.
Delta-aksjen er opp over 10 prosent i skrivendes stund.
Selskapet kom i tillegg med prognoser for inneværende kvartal, der det justerte resultatet per aksje ventes å lande på mellom 70 cent og én dollar, mot et gjennomsnittlig estimat på 76 cent per aksje, skriver Bloomberg, med henvisning til en sammenstilling av analytikerestimater.
I fjerde kvartal endte inntektene på 14,44 mrd. dollar, mot estimater på 14,16 mrd. dollar.
– Vi har en god følelse på starten av det nye året. Vi ser at forbrukere fortsetter å prioritere opplevelser fremfor varer, sier Delta-sjef Ed Bastian til CNBC.
Delta venter en topplinjevekst på opptil ni prosent i første kvartal, nesten dobbelt så høyt som hva analytikere ventet.
– Sterk etterspørsel og en bransje i opptur gir oss muligheten til å få det beste året i selskapets historie, sier Bastian i en pressemelding.
Delta-aksjen er opp over 10 prosent i skrivendes stund.
Redigert 10.01.2025 kl 15:59
Du må logge inn for å svare
Ransen
10.01.2025 kl 16:15
3195
Nevn EN ting som var dårlig i trafikktallrapporten.
Hvilke andre selskaper som tjener over 2.000 millioner/år som har lavere P/E enn NAS. Du nevner bedre kandidater. Nå begynner også høytstående investeringsdirektører å se galskapen...
At noen faktisk kjøper RECSI med skyhøy gjeld som snart forfaller med 0 i inntekt og noen selger NAS under 11 kroner er ting man ikke forstår.
Widerøe er enerådende, det er ingen konkurranse. Norwegian i Norden er det liten konkurranse. Norwegian i søreuropa er det tøff konkurranse, men de tjener åpenbart penger også her.
Hvilke andre selskaper som tjener over 2.000 millioner/år som har lavere P/E enn NAS. Du nevner bedre kandidater. Nå begynner også høytstående investeringsdirektører å se galskapen...
At noen faktisk kjøper RECSI med skyhøy gjeld som snart forfaller med 0 i inntekt og noen selger NAS under 11 kroner er ting man ikke forstår.
Widerøe er enerådende, det er ingen konkurranse. Norwegian i Norden er det liten konkurranse. Norwegian i søreuropa er det tøff konkurranse, men de tjener åpenbart penger også her.
Edgar A
10.01.2025 kl 17:22
3172
Slapp av snur kanskje på 9,70-10,20 mandag om den skal lenger ned er exit på rundt 10kr ikke så verst.
At oljen skal til 90$ gjør ikke saken bedre.
At oljen skal til 90$ gjør ikke saken bedre.
Tony83
10.01.2025 kl 17:50
3141
Does anybody understand what's going on? When will the course turn upwards at last?
SenorLopez
10.01.2025 kl 18:03
3151
Kabinfaktor, yield, enhetsinntekt, var vel alle ned, om jeg husker rett. Rapporten var helt grei helhetlig sett men for å peke i retning toppen, av en allerede revidert guiding, så måtte de tallene vært helt supre.
Man må forøvrig ikke velge mellom RECSI og Nas heller, litt falskt premiss akkurat det og i referanse til tidligere tilsvar Herr Tansen: Jo du er definitivt en spammer sykelig så dessuten du fremstår ikke helt frisk.
Men jeg er enig at å selge på dette nivået, nei takk. Nas er allerede priset for et labert resultat, de som stikker nå gjør det fordi de har bedre kandidater i bakhånd, eller fordi de gambler på videre nedgang.
Sistenevnte styrer jeg unna, personlig, da laster jeg heller mer. "Hold og kjøp" på dette nivået og lavere, håper nesten den holder seg lavt frem til lønna kommer, eventuelt til jeg kæsjer ut et annet sted 🍻
Man må forøvrig ikke velge mellom RECSI og Nas heller, litt falskt premiss akkurat det og i referanse til tidligere tilsvar Herr Tansen: Jo du er definitivt en spammer sykelig så dessuten du fremstår ikke helt frisk.
Men jeg er enig at å selge på dette nivået, nei takk. Nas er allerede priset for et labert resultat, de som stikker nå gjør det fordi de har bedre kandidater i bakhånd, eller fordi de gambler på videre nedgang.
Sistenevnte styrer jeg unna, personlig, da laster jeg heller mer. "Hold og kjøp" på dette nivået og lavere, håper nesten den holder seg lavt frem til lønna kommer, eventuelt til jeg kæsjer ut et annet sted 🍻
Redigert 10.01.2025 kl 18:07
Du må logge inn for å svare
Ransen
10.01.2025 kl 18:30
3102
Punkt 1. Dette nevnte GK under Q1 presentasjonen. De viste at Yield/enhetsinntekter ville gå litt ned ved en så stor kapasitetsøkning, men det gjør også enhetskostnadene da de fordeles på mange flere fly som ellers ville stått parkert i Q4. Dette får vi detaljert i Q4-rapporteringen. Forøvrig er ledelsen meget fornøyd med å ha fraktet 26 millioner passasjerer i 24. Widerøe kom med tidenes beste tall, og fra i år kommer synergieffektene for konsolideringen.
Oljepris og valuta utfordrer hele bransjen, men 50% av flyene er på utenlandske baser og regnes derfor fra ikke i NKR mot USD.
Om de øker billettprisen med en 100 lapp så utgjør det 2,6 mrd.
Jeg flyr mye innenriks og ser økninger i billettprisen fra 500 til 1500 kroner siste halvår.
Oljepris og valuta utfordrer hele bransjen, men 50% av flyene er på utenlandske baser og regnes derfor fra ikke i NKR mot USD.
Om de øker billettprisen med en 100 lapp så utgjør det 2,6 mrd.
Jeg flyr mye innenriks og ser økninger i billettprisen fra 500 til 1500 kroner siste halvår.
Edgar A
10.01.2025 kl 18:58
3086
Olav Chen er klar til å flytte pengene ut av aksjemarkedet med andre ord skal usa 🇺🇸 ned
skal sikkert ikke NAS opp og inngang på 7,90 bli en realitet om det blir en voldsom dipp.
skal sikkert ikke NAS opp og inngang på 7,90 bli en realitet om det blir en voldsom dipp.
SenorLopez
10.01.2025 kl 20:06
3016
Han snakker globalt, pga Trump. Spørsmålet "Er det bare et spill for galleriet eller er han virkelig så dum" ble nettopp grundig besvart straks han åpnet munnen om Grønland, Kanada og Panama, snakk om å bølle og true seg inn allerede åpne dører, så da forventer man at Presidentskapet blir som sist altså et sirkus.
Hvis Nas berøres av dette er nok reaksjonen midlertidig, så å fylle på til 7,90? Namnam lov å drømme, ja takk gjerne gjør i såfall mer enn opp for de to inngangene mine på tolvtallet straks kursen korrigeres 🥳
Hvis Nas berøres av dette er nok reaksjonen midlertidig, så å fylle på til 7,90? Namnam lov å drømme, ja takk gjerne gjør i såfall mer enn opp for de to inngangene mine på tolvtallet straks kursen korrigeres 🥳
Tony83
10.01.2025 kl 21:41
2930
My prognosis --> the course will turn upwards starting from Monday, 13.01! Trump or not Trump! Irrespective!
Ransen
10.01.2025 kl 21:54
2910
Det kan være at investorene vil søke til rene norsk/nordiske aksjer som er lavt priset og ikke sterkt berørt at Trump-effekten i stedet for globale aksjer.
Fjellbris
10.01.2025 kl 22:04
2890
He, he - ja NAS til 7,9 igjen er det lov å drømme om, jeg drømmer også om å få kjøpe Equinor igjen ned mot kr 100 som under pandemien😀
Edgar A
10.01.2025 kl 22:14
2888
Kortere vei til 7.90,- en til fantasikursene til lettvekts hausserne på HF😂
Tenk å sitte å fantasere og imens stuper kursen nedover mot all time low,her er det vel en som kjenner seg igjen
hvis jeg sier QEC🤣
Tenk å sitte å fantasere og imens stuper kursen nedover mot all time low,her er det vel en som kjenner seg igjen
hvis jeg sier QEC🤣
Fjellbris
10.01.2025 kl 23:09
2822
He, he og nei regnet ikke med du tok den nei😂
Dream on mtp. 7,90, jeg drømmer om å kjøpe for kr 5 også😂
Dream on mtp. 7,90, jeg drømmer om å kjøpe for kr 5 også😂
Strategi
10.01.2025 kl 23:35
2802
Du som er så kjekk og er så selvsikker på videre fall.
Forklar hvorfor kursen gikk opp fra 10.90 til 11.20 på stort volum senest i går.
Font om du utrykker din mening om dette.
Forklar hvorfor kursen gikk opp fra 10.90 til 11.20 på stort volum senest i går.
Font om du utrykker din mening om dette.
nad.oslo
11.01.2025 kl 01:09
2749
Ransen skrev Luftfart i USA er kraftig opp, enkelte over 10%
Sammenligne med Europa er bedre wizz falt over 5%
Redigert 11.01.2025 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
11.01.2025 kl 09:26
2550
SISTE: Sorte bokser sluttet å registrere data kort tid før flykrasj i Sør-Korea
Kort tid før et passasjerfly krasjlandet i Sør-Korea i romjula, sluttet de to såkalte svarte boksene å registrere data, ifølge Sør-Koreas transportdepartement.
Bilde av NTB
NTB
For 16 minutter siden
179 mennesker omkom i ulykken på flyplassen Muan den 29. desember. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.
Nå sier sørkoreanske myndigheter at ferdsskriveren og taleregistratoren sluttet å virke bare fire minutter før flyet kjørte rett inn i en murvegg på flyplassen.
Taleregistratoren ble først analysert i Sør-Korea, men ettersom det manglet data, ble den sendt videre til USA for å bli analysert der, opplyste transportdepartementet lørdag.
Jeju Air 7C2216 kom fra Bangkok og skulle til Muan sørvest i Sør-Korea. Det landet rett på flykroppen, føk forbi rullebanen og eksploderte da det traff en betongsperring.
Mens flyet var i luften, meldte flygerne at de hadde fløyet inn i en flokk med fugler. To minutter senere – bare fire minutter før landing – meldte de om en nødssituasjonen. To medlemmer av besetningen, som satt i halepartiet, overlevde.
SISTE: Sorte bokser sluttet å registrere data kort tid før flykrasj i Sør-Korea
Kort tid før et passasjerfly krasjlandet i Sør-Korea i romjula, sluttet de to såkalte svarte boksene å registrere data, ifølge Sør-Koreas transportdepartement.
Dette er den «sorte boksen», som inneholder data om flygningen og lydloggen fra cockpiten fra Jeju Air-flyet. Foto: HANDOUT / AFP
Dette er den «sorte boksen», som inneholder data om flygningen og lydloggen fra cockpiten fra Jeju Air-flyet. Foto: HANDOUT / AFP
Bilde av NTB
NTB
For 16 minutter siden
Kort tid før et passasjerfly krasjlandet i Sør-Korea i romjula, sluttet de to såkalte svarte boksene å registrere data, ifølge Sør-Koreas transportdepartement.
Bilde av NTB
NTB
For 16 minutter siden
179 mennesker omkom i ulykken på flyplassen Muan den 29. desember. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.
Nå sier sørkoreanske myndigheter at ferdsskriveren og taleregistratoren sluttet å virke bare fire minutter før flyet kjørte rett inn i en murvegg på flyplassen.
Taleregistratoren ble først analysert i Sør-Korea, men ettersom det manglet data, ble den sendt videre til USA for å bli analysert der, opplyste transportdepartementet lørdag.
Jeju Air 7C2216 kom fra Bangkok og skulle til Muan sørvest i Sør-Korea. Det landet rett på flykroppen, føk forbi rullebanen og eksploderte da det traff en betongsperring.
Mens flyet var i luften, meldte flygerne at de hadde fløyet inn i en flokk med fugler. To minutter senere – bare fire minutter før landing – meldte de om en nødssituasjonen. To medlemmer av besetningen, som satt i halepartiet, overlevde.
SISTE: Sorte bokser sluttet å registrere data kort tid før flykrasj i Sør-Korea
Kort tid før et passasjerfly krasjlandet i Sør-Korea i romjula, sluttet de to såkalte svarte boksene å registrere data, ifølge Sør-Koreas transportdepartement.
Dette er den «sorte boksen», som inneholder data om flygningen og lydloggen fra cockpiten fra Jeju Air-flyet. Foto: HANDOUT / AFP
Dette er den «sorte boksen», som inneholder data om flygningen og lydloggen fra cockpiten fra Jeju Air-flyet. Foto: HANDOUT / AFP
Bilde av NTB
NTB
For 16 minutter siden
Redigert 11.01.2025 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.01.2025 kl 10:27
2480
Antall fly er en ting. Flere fly får ned enhetskostnaden på admin, it-utvikling, bakkemannskap og nettløsninger og alt det der.
Men viktigere er at økningen av fly blir satt inn på lengre ruter. Fra Norge til Europa. Eventuelt Nord-Europa til Kanariøyene og lignende. Disse flyene har stort sett de samme kostnadene som et fly som flyr mellom Oslo-Bergen, men flyer kanskje 3-4 ganger lengre. Dermed faller enhetskostnaden per km ned i gulvet. Og selvfølgelig betyr det lite at da yielden (per km) også faller noe. Under er noen argumenter for at kostnader ikke øker særlig selv om man flyr betydelig lenger.
Først eksempelet: Oslo-Tenerife: 4000 km. Ett fly klarer 3 turer i døgnet= 12000 km. Oslo-Bergen: 300 km. Ett fly klarer maks 12 turer i døgnet= 3600 km. Altså ca 1/3 av Oslo-Tenerife.
Følgende faktorer gjør likevel at kostnadene ikke er særlig forskjellig.
1. Mannskap. Mannskapsutgiftene er mer eller mindre det samme. Bare at mannskapet på Oslo-Bergen flyer jobber halvparten av tiden med å få folk inn og ut av flyene, mens Oslo-Tenerife folka bruker maks 10% av tiden til dette. Per km så er altså Bergen flyet 3 ganger dyrere å bemanne (per km).
2. Flyet. Flyet koster det samme uavhengig av hvor det flyr. Dermed blir renteutgifter etc de samme. Akkurat som for mannskapsutgiftene per km er dermed renteutgiftene 3 ganger høyere for Bergen flyet.
3. Fuel. Et fly bruker kanskje 3-4 ganger mer Fuel i take off enn i marsjhøyde. Dette er ren fysikk. Bergenflyet tar av 4 ganger så ofte som Tenerifeflyet. Dermed er fuel forbruket egentlig ikke så veldig forskjellig. I hverfall er fuel per km mye mye lavere for Tenerife flyet.
4. Slitasje og vedlikehold: Akkurat som for fuel så er det take off som er den stygge ulven for slitasje. I tillegg til landing da selvfølgelig som faktisk er ennå verre. Å fly i marsjhøyde har liten betydning for vedlikeholdsbehov. Dermed vil jeg nesten påstå at vedlikehold og nedskrivninger, om noe, nesten er størst for Bergen flyet.
Så, som nevnt i starten, om yielden faller ett par prosent for NAS som helhet så er min påstand at enhetskostnaden faller betydelig mer. Dette siden gjennomsnittlig flylengde per fly økte med hele 10%.
Men viktigere er at økningen av fly blir satt inn på lengre ruter. Fra Norge til Europa. Eventuelt Nord-Europa til Kanariøyene og lignende. Disse flyene har stort sett de samme kostnadene som et fly som flyr mellom Oslo-Bergen, men flyer kanskje 3-4 ganger lengre. Dermed faller enhetskostnaden per km ned i gulvet. Og selvfølgelig betyr det lite at da yielden (per km) også faller noe. Under er noen argumenter for at kostnader ikke øker særlig selv om man flyr betydelig lenger.
Først eksempelet: Oslo-Tenerife: 4000 km. Ett fly klarer 3 turer i døgnet= 12000 km. Oslo-Bergen: 300 km. Ett fly klarer maks 12 turer i døgnet= 3600 km. Altså ca 1/3 av Oslo-Tenerife.
Følgende faktorer gjør likevel at kostnadene ikke er særlig forskjellig.
1. Mannskap. Mannskapsutgiftene er mer eller mindre det samme. Bare at mannskapet på Oslo-Bergen flyer jobber halvparten av tiden med å få folk inn og ut av flyene, mens Oslo-Tenerife folka bruker maks 10% av tiden til dette. Per km så er altså Bergen flyet 3 ganger dyrere å bemanne (per km).
2. Flyet. Flyet koster det samme uavhengig av hvor det flyr. Dermed blir renteutgifter etc de samme. Akkurat som for mannskapsutgiftene per km er dermed renteutgiftene 3 ganger høyere for Bergen flyet.
3. Fuel. Et fly bruker kanskje 3-4 ganger mer Fuel i take off enn i marsjhøyde. Dette er ren fysikk. Bergenflyet tar av 4 ganger så ofte som Tenerifeflyet. Dermed er fuel forbruket egentlig ikke så veldig forskjellig. I hverfall er fuel per km mye mye lavere for Tenerife flyet.
4. Slitasje og vedlikehold: Akkurat som for fuel så er det take off som er den stygge ulven for slitasje. I tillegg til landing da selvfølgelig som faktisk er ennå verre. Å fly i marsjhøyde har liten betydning for vedlikeholdsbehov. Dermed vil jeg nesten påstå at vedlikehold og nedskrivninger, om noe, nesten er størst for Bergen flyet.
Så, som nevnt i starten, om yielden faller ett par prosent for NAS som helhet så er min påstand at enhetskostnaden faller betydelig mer. Dette siden gjennomsnittlig flylengde per fly økte med hele 10%.
Redigert 11.01.2025 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
Ransen
11.01.2025 kl 11:51
2405
Veldig bra oppsummering.
En siste ting til fordel for lengre ruter er landingsavgifter og bagasjehåndtering som også blir 1/4 ift osl-bgo
En siste ting til fordel for lengre ruter er landingsavgifter og bagasjehåndtering som også blir 1/4 ift osl-bgo
sis
11.01.2025 kl 12:21
2517
Oslo-Bergen klarer flyet maks 8 turer i døgnet (1t50m flytid t/r + 60min turnaroundtid). Men man flyr ikke denne døgnet rundt. 6 turer bør gå i løpet av den tiden det faktisk flys, om man unngår forsinkelser.
Oslo-Tenerife klarer flyet 2 turer frem og tilbake i døgnet hvis det snur i lufta uten å lande. Så litt færre enn 2 i snitt per døgn i realiteten.
Kan legges til at en stor ekstrakostnad for et selskap som Norwegian i vinterhalvåret jo for øvrig er de-ice. Dette vil naturlig nok være en større kostnad mellom OSL og BGO med hyppigere avganger enn OSL og TFN hvor det dessuten bare vil være aktuelt før turen nedover (får man iallefall håpe på vegne av de som vil reise til varmere strøk).
Jeg ser at det er kostnadsdelen du redegjør for her, men likevel - hva med billettinntektene? Et kjapt søk på nettsidene til NAS gir inntrykk av at det ikke er dyrere å fly til Tenerife enn til Bergen (jeg så på noen av dagene i januar). Faktisk finner jeg dyrere billetter til Bergen på de mest populære avreisetidspunktene. Billettinntektene fra OSL-BGO-ruten vil dermed være rundt 3 ganger høyere, eller mer.
Jeg tror nok rutene mellom OSL og både BGO og TRD er en stor del av Norwegians suksess. Disse rutene er helt i toppen på trafikk i Europa, og tar relativt kort tid å gjennomføre. Mange penger inn, selv om det også er mer penger ut.
Fra Værnes f.eks. flyr Norwegian nesten utelukkende til Oslo (de har noen få avganger til Bergen) innenlands. I motsetning til SAS som har litt mer BGO/SVG og TOS/BOO.
Oslo-Tenerife klarer flyet 2 turer frem og tilbake i døgnet hvis det snur i lufta uten å lande. Så litt færre enn 2 i snitt per døgn i realiteten.
Kan legges til at en stor ekstrakostnad for et selskap som Norwegian i vinterhalvåret jo for øvrig er de-ice. Dette vil naturlig nok være en større kostnad mellom OSL og BGO med hyppigere avganger enn OSL og TFN hvor det dessuten bare vil være aktuelt før turen nedover (får man iallefall håpe på vegne av de som vil reise til varmere strøk).
Jeg ser at det er kostnadsdelen du redegjør for her, men likevel - hva med billettinntektene? Et kjapt søk på nettsidene til NAS gir inntrykk av at det ikke er dyrere å fly til Tenerife enn til Bergen (jeg så på noen av dagene i januar). Faktisk finner jeg dyrere billetter til Bergen på de mest populære avreisetidspunktene. Billettinntektene fra OSL-BGO-ruten vil dermed være rundt 3 ganger høyere, eller mer.
Jeg tror nok rutene mellom OSL og både BGO og TRD er en stor del av Norwegians suksess. Disse rutene er helt i toppen på trafikk i Europa, og tar relativt kort tid å gjennomføre. Mange penger inn, selv om det også er mer penger ut.
Fra Værnes f.eks. flyr Norwegian nesten utelukkende til Oslo (de har noen få avganger til Bergen) innenlands. I motsetning til SAS som har litt mer BGO/SVG og TOS/BOO.
Redigert 11.01.2025 kl 12:23
Du må logge inn for å svare
Ransen
11.01.2025 kl 13:09
2499
Nå gjelder kapasitetsøkningen i vinter i stot grad fra europa til Bodø, tromsø og alta. Her er det ikke snakk om noe billigbilletter når det gjelder nordlys på ene veien og sol på andre veien.
MorganKane
11.01.2025 kl 14:19
2459
Jeg snakker om antall turer en vei. Se avstander. Det er 300 km fra Oslo-Bergen. En vei. Det samme gjelder Oslo-Tenerife. Så der er vi enige. Regnestykket for antall km er rimelig presist.
Glem sesongvariasjoner. Det er q4 2024 vs q4 2023 jeg snakker om.
Når det gjelder priser januar har jeg ingen anelse hva du snakker om. På Norwegian side nettsider er 1399 billigste (ligger vanligvis rundt 2000) fo en tur ned til Tenerife (i hele Jan og feb) i følge månedsoversikten. Til Bergen er det billetter ned til 500 lappen. Hver dag. Min oppfatning er at du rett og lyver her. Eventuelt så har du ingen anelse hva du sammenligner. Det er gjennomsnittsprisen, per fly,, som gjelder.
Glem sesongvariasjoner. Det er q4 2024 vs q4 2023 jeg snakker om.
Når det gjelder priser januar har jeg ingen anelse hva du snakker om. På Norwegian side nettsider er 1399 billigste (ligger vanligvis rundt 2000) fo en tur ned til Tenerife (i hele Jan og feb) i følge månedsoversikten. Til Bergen er det billetter ned til 500 lappen. Hver dag. Min oppfatning er at du rett og lyver her. Eventuelt så har du ingen anelse hva du sammenligner. Det er gjennomsnittsprisen, per fly,, som gjelder.
Redigert 11.01.2025 kl 14:21
Du må logge inn for å svare
Strategi
11.01.2025 kl 15:11
2410
Kommer fort dette Kåre ++ om det blir et bud på selskapet, Norwegian Group er meget attraktiv etter ha tatt sterk kontroll over Norden hvor de også styrker med baser.
Samtidig vokser de på meget attraktive ruter i Europa.
Widerøe melder om rekord etter rekord og er euforiske over veksten og belegget som øker på med flere nye ruter.
Samtidig er nå Norwegian Group gjennom året i utbytte posisjon noe noe som vil påvirke interessen for selskaper i stor grad.
Jeg tror på +20 inneværende år og at aksjen kan klatre videre opp til 30 i 2026.
Samtidig vokser de på meget attraktive ruter i Europa.
Widerøe melder om rekord etter rekord og er euforiske over veksten og belegget som øker på med flere nye ruter.
Samtidig er nå Norwegian Group gjennom året i utbytte posisjon noe noe som vil påvirke interessen for selskaper i stor grad.
Jeg tror på +20 inneværende år og at aksjen kan klatre videre opp til 30 i 2026.
Stepping
11.01.2025 kl 15:23
2397
Da er vi der igjen ja, rett før det kommer ett bud, før eller etter lunch det kommer? Vi har jo jul så har vi 17,Mai og så har vi litt slike faste dager som kommer tradisjonen tro inkludert noen faste perioder med " snart bud på nas"
Strategi
11.01.2025 kl 15:59
2386
Kall det hva du vil.
Uansett Norwegian Group turer på videre mot nye høyder og setter stadig rekorder.
Norwegian la ut i sine sosiale medier! Det er morro!
Hurra!🎈🥳 Vi er stemt frem som «Årets flyselskap innenriks» og «Årets europeiske flyselskap» ved Grand Travel Awards!
Takk til alle dere som reiser med oss ❤️
Uansett Norwegian Group turer på videre mot nye høyder og setter stadig rekorder.
Norwegian la ut i sine sosiale medier! Det er morro!
Hurra!🎈🥳 Vi er stemt frem som «Årets flyselskap innenriks» og «Årets europeiske flyselskap» ved Grand Travel Awards!
Takk til alle dere som reiser med oss ❤️
MorganKane
11.01.2025 kl 16:27
2368
Blir ikke noe bud, men vi nærmer oss 2026 hvor utbyttene vil starte. Lite som tyder på at Norwegian vil gå mindre enn 2 milliarder i overskudd per år fremover. Jeg tror heller vi nærmer oss 3 milliarder ettersom reallønnsveksten i kombinasjon med rentenedgang virkelig får Norwegian til å lette . En kraftig kapasitetsvekst i 2023 og 2024 gjør at Norwegian virkelig er perfekt posisjonert til å høste av nordmenns (og europeere) sin reiselyst i tiden fremover. Jeg tipper vi nærmer oss 20 kr lenge før 2025 er over.
Ett fett om staten anker dommen i tingretten eller ikke. De 400 millionene vil bli tilbakebetalt før eller senere. Jussen er rimelig klar der. Det eneste staten oppnår ved å anke er at de må betale mer i renter.
Ett fett om staten anker dommen i tingretten eller ikke. De 400 millionene vil bli tilbakebetalt før eller senere. Jussen er rimelig klar der. Det eneste staten oppnår ved å anke er at de må betale mer i renter.
Redigert 11.01.2025 kl 16:29
Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.01.2025 kl 17:07
2313
Fyllingsgraden gikk ned for Norwegian, ikke opp på siste trafikktall.
Mulig ingen bryr seg om det, men så på siste oppdatering at DNB konto ble redusert. Sist jeg var innom lånte de mye ut til short i Norwegian i relativt store bolker.
Viktig å ha i bakspeilet at vinteren 2025 neppe blir som vinteren 2024. Rett før jul i 2023 lanserte blant flere Nordea oppkjøpsryktene, som har bitt seg fast, mens de selv tok ned sine posisjoner og var nær tom da våren kom.
Sjekk statistikken på Nordeas kontoer i Norwegian tre måneder etter at utspillet kom i finanspressen.
Mulig ingen bryr seg om det, men så på siste oppdatering at DNB konto ble redusert. Sist jeg var innom lånte de mye ut til short i Norwegian i relativt store bolker.
Viktig å ha i bakspeilet at vinteren 2025 neppe blir som vinteren 2024. Rett før jul i 2023 lanserte blant flere Nordea oppkjøpsryktene, som har bitt seg fast, mens de selv tok ned sine posisjoner og var nær tom da våren kom.
Sjekk statistikken på Nordeas kontoer i Norwegian tre måneder etter at utspillet kom i finanspressen.
Redigert 11.01.2025 kl 17:31
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
11.01.2025 kl 17:22
2372
Helt enig, godt skrevet👍
Skrives veldig mye rart her, og felles for de fleste som kommer med kursmål 7-9 er at det ikke er noen forklaring på hvorfor de tror dette kommer til å skje.
Jeg orker ikke ramse opp igjen alle mine argumenter for hvorfor jeg mener NAS +/- kr 11 fremover er en god investering med god risk & reward og utbytter f.o.m. senest 2026.
Vil bare nevne en ting som alle som er negativ til NAS bør merke seg og eventuelt kommentere: selger John Fredriksen NAS aksjer på disse nivåene, og hvorfor gjør han ikke det tror dere?
Ønsker alle med aksjonærer en fortsatt fin helg og god NAS reise😀
Skrives veldig mye rart her, og felles for de fleste som kommer med kursmål 7-9 er at det ikke er noen forklaring på hvorfor de tror dette kommer til å skje.
Jeg orker ikke ramse opp igjen alle mine argumenter for hvorfor jeg mener NAS +/- kr 11 fremover er en god investering med god risk & reward og utbytter f.o.m. senest 2026.
Vil bare nevne en ting som alle som er negativ til NAS bør merke seg og eventuelt kommentere: selger John Fredriksen NAS aksjer på disse nivåene, og hvorfor gjør han ikke det tror dere?
Ønsker alle med aksjonærer en fortsatt fin helg og god NAS reise😀
Edgar A
11.01.2025 kl 17:25
2417
Nas 82,2%
Ryanair 92%
Fyllingsgrad
Ryanair 92%
Fyllingsgrad
Redigert 11.01.2025 kl 17:29
Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.01.2025 kl 17:47
2379
Riktig at fyllingsgraden ble redusert med ca. 1 prosentpoeng. Men feil at DnB nedjusterte. DnB sa at høyere yield enn forventet oppveide for redusert fyllingsgrad. De mente at Ebitda ville øke med 0,5% og at kursen burde gå opp på tallene. Er det ingen som klarer å være ærlige her?
Og det er nettopp høyere yield enn forventet (ikke høyere yield enn i fjor) som gjør at kursen bør gå opp. Ikke alene, men i kombinasjon med 10% lengre gjennomsnittlig flyreise (som jeg har forklart over gir mye lavere enhetsjostnad) og ca 20% vekst i antall solgte setekm.
Og det er nettopp høyere yield enn forventet (ikke høyere yield enn i fjor) som gjør at kursen bør gå opp. Ikke alene, men i kombinasjon med 10% lengre gjennomsnittlig flyreise (som jeg har forklart over gir mye lavere enhetsjostnad) og ca 20% vekst i antall solgte setekm.
Redigert 11.01.2025 kl 17:48
Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.01.2025 kl 18:17
2332
Jeg skrev ikke at DNB nedjusterte. Jeg påpekte bare at en konto solgte/lånte ut sist tirsdag
3. DNB BANK ASA
-582 050
↓ -0,0604%
2 584 923
0,27%
3. DNB BANK ASA
-582 050
↓ -0,0604%
2 584 923
0,27%
Ransen
11.01.2025 kl 18:33
2308
Fyllingsgraden er ned 1.prosentpoeng fra des 23, men kapasiteten er opp 24% og generell passasjervekst er 8%.
Dvs at NAS har gjort seg markant i konkurranse om kundene..
Dvs at NAS har gjort seg markant i konkurranse om kundene..
Ransen
11.01.2025 kl 18:43
2312
Edgar A skrev Nas 82,2% Ryanair 92% Fyllingsgrad
Fyllingsgraden til Ryanair er blant de beste i verden, og bedre blir den i år da de mangler mange fly. De har ansatt og sjekket ut mange nye piloter som ikke får fly grunnet leveringsforsinkelsene til Boeing
Kundetilfredstillelsen og punktigheten til Norwegian er upåklagelig
Kundetilfredstillelsen og punktigheten til Norwegian er upåklagelig
Redigert 11.01.2025 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.01.2025 kl 18:45
2311
Ok, sorry, da misforstod jeg. Men nei, jeg bryr meg svært lite om hva DnB eller kundene til DnB gjør. Spesielt når man ikke engang vet om de lånes ut til short eller faktisk selges.
upsidedown
11.01.2025 kl 20:43
2226
Nevner det bare. Folketrygdfondet reduserte også nylig og de er nesten garantert gått til short.
MorganKane
11.01.2025 kl 21:30
2177
Short er bra. Det holder kursen nede og dermed får jeg billigere aksjer når jeg øker. Og i det lange løp så er det ett fett. Resultatene er der eneste som da teller.
MorganKane
12.01.2025 kl 10:39
1911
Også gjør shorten smellen mindre hvis jeg først skulle ta feil. Det er kanskje det viktigste med short.
Ransen
12.01.2025 kl 12:09
1889
Å shorte flyselskap som drives godt, har fin posisjon i markedet - nærmest enerådende, og med knallgod ballanse/ lite gjeld er risikobusiness. Derfor er det kun 2,49% av aksjene som veddes til nedgang mens 97,51% av aksjene vedder på oppgang.
Det er vel bare Delta air og Ryanair i verden som kan vise til sterkere resultat per fly enn NAS. Likevel så stiger alle andre flyselskap som nå prises til nok en rekordsesong med større kjøpekraft enn noen gang og til priser vi ikke har sett på lenge.
Det er ikke uten grunn at Nordea har Norwegian på topp 3 for 2025 etter Mowi og Wilhelmsen. Men som alltid er svingningene store og reddharene ristes ofte av på vei opp.
Det er vel bare Delta air og Ryanair i verden som kan vise til sterkere resultat per fly enn NAS. Likevel så stiger alle andre flyselskap som nå prises til nok en rekordsesong med større kjøpekraft enn noen gang og til priser vi ikke har sett på lenge.
Det er ikke uten grunn at Nordea har Norwegian på topp 3 for 2025 etter Mowi og Wilhelmsen. Men som alltid er svingningene store og reddharene ristes ofte av på vei opp.
Redigert 12.01.2025 kl 12:10
Du må logge inn for å svare