Refleksjoner etter 2Q-2024

Garderobemannen
LINK 17.08.2024 kl 10:53 1602

LINK la frem 2Q-2024-tallene på onsdag. Her er mine refleksjoner etter 2Q-rapporten:

1. Generelt er jeg nok en gang imponert over veksten LINK kan vise både i omsetning, og EBITDA. Målt mot tilsvarende kvartal i 2023 var en betydelig vekst i 1Q et relativt lavt hinder å komme over. Derimot var 2Q-2023 tallene til LINK mye sterkere, og derfor et betydelig høyere hinder å komme over. Likevel kunne LINK vise til sterkere vekst i målt mot tilsvarende kvartal i fjor enn 1Q-tallene (!) Imponerende! LINK økte faktisk sin bruttomargin til 21,7 % (rapportert 20,9 %), når man hensyntar en ekstraordinær høyt nivå på A2P-virksomheten i sentral-europa dette året. Sagt med andre ord blir den reelle bruttomarginen på den svært lønnsomme virksomheten litt kamuflert av at LINK også melder at de hadde et ekstraordinært høyt nivå på den lavmargin-baserte aggregator-virksomheten i dette kvartalet. LINK ser mest vekst i regionen "Western Europe", spesielt i store og viktige land som Frankrike (største), Italia (3. største), men også Polen (6. største) og Spania. Dette er land LINK har satset mye penger og ressurser på over noen år, og det er hyggelig at det nå begynner å gi god avkastning. På presentasjonen meldte LINK også om at de nå begynner å se god vekst i UK, Østerrike og også Norge (nest største). Det er viktig at LINK viser sterk bedring i de viktigste markedene - markedet i Frankrike står for eksempel for 1/6 av all omsetning i LINK (godt over NOK 1 milliard), og samlet omsetning for de nevnte landene hvor veksten er særlig sterk utgjør 47 % av all omsetning.

2. Den sterke veksten i nye kontrakter er også imponerende, med en ny ATH i 2Q-2024. Dette henger sammen med, og forklarer jo den kraftige veksten i omsetning. Legg så til at en stor del av omsetningsveksten kom innen CPaaS (i motsetning til ordinær aggregatorvirksomhet - A2P), så forstår man at veksten kommer i markeder med den sterkeste lønnsomheten. LINK har aldri klart å lande så mange store CPaaS-kontrakter i noe kvartal de siste årene. Denne snuoperasjonen så man første tegn til i 4Q-2023 med 11 nye CPaaS-kontrakter, økt til 14 i 1Q-2024 og altså 16 i 2Q-2024. En del av dette kommer av at LINK har klart å etablere en vesentlig bedre CRM-plattform gjennom utrullingen av CRM-teknologien til danske MarketingPlatform i flere markeder.

3. LINKs kjøp av portugisiske EZ4U i slutten av mai 2024 (https://newsweb.oslobors.no/message/619897) ga LINK en umiddelbar markedsandel i Portugal på så mye som 10 %, og tilgang til 1.400 nye kundekonti. Med en pris MNOK 56,6 (EV på EURO 3,5 millioner) var dette en billig inngangbillett i dette siste markedet på den iberiske halvøya, som et flott brohode de kan bygge videre på. Det portugisiske markedet er ikke i nærheten av å være så mye utviklet som i Norden, og har mye å gå på når det gjelder vekstmuligheter. LINK beskriver dette som et marked med "Significant upselling potential beyond initial use-case to existing customers". EZ4U har mer enn 500 bedriftskunder innen blant annet helse og transport, og jeg ser for meg at de kan dra nytte av sin allerede etablerte spanske virksomhet. Med det markerte oppsvinget LINK nå også ser i sin spanske virksomhet, gir dette et godt brohode og god vekst i Portugal. EZ4U var nok også den eneste tilgjengelige aktøren i Portugal som ikke var bundet opp i større telekom-selskaper eller andre aktører, og som ikke minst hadde det nødvendige teknologiske nivået. Eventuelle øvrige bolt-ons i Portugal tror jeg blir hvis en annen større aktør skulle bestemme seg for å selge sitt virksomhetsområde/datterselskap til LINK. Her vil personene til EZ4U være sentrale i å kunne åpne dører med sitt etablerte kontaktnett.

4. LINK fikk en betydelig høyere churn (frafall av eksisterende kunder) i 2Q-2024, hvor andelen steg fra 1,6x i 4Q-2023 og 1Q-2024 til 2,9x i 2Q-2024. Det som er gledelig i den forbindelse er at frafallet gjelder A2P-aktører, dvs den mindre lønnsomme aggregatorvirksomheten. Churn innenfor det lønnsomme Enterprise-markedet har faktisk gått kraftig ned fra 1,6x i de to foregående kvartalene til 1,3x. Skal jeg driste meg til å spå litt utover de generiske svarene LINK ga på presentasjonen, så kan nok dette være et resultat av ytterligere prispress i dette markedet som følge av for eksempel Bird. Positivt er det da at LINK har klart å motvirke denne høyere churn'en ved et betydelig antall nytegninger også i A2P-markedet, på et nivå man må tilbake til slutten av covid-perioden (4Q-2022 og 1Q-2023) for å finne maken til.

5. LINK oppdaterte markedet om at de var i fremskredne forhandlinger (aktive DD-prosesser) med 3 aktører, og at de prioriterte mindre bolt-ons i etablerte markeder for LINK. Jeg liker kapitaldisiplinen LINK utviser med fokus på marginer. Jeg tror derfor vi vil kunne se bolt-ons i Tyskland, Polen, Spania, Østerrike eller Italia (https://www.finansavisen.no/forum/thread/165796/view).

6. I 2Q-2024 gjorde LINK ytterligere tilbakekjøp av sitt obligasjonslån på MNOK 593. LINK har dermed totalt kjøpt tilbake EURO 74 milioner (20 % - MNOK 843) av totalt EURO 370 millioner til en gjennomsnittlig kurs på 98 %. Dette gir en yield på attraktive 4,6 % fremfor å plassere pengene på konto. En annen måte å illustrere fortjenesten LINK har låst inn på dette er om en forutsetter dagens EURO/NOK-kurs og tilbakekjøp til pålydende, som ville gitt rom for et maksimalt tilbakekjøp på EURO 71,5 millioner. Total realisert besparelse på denne transaksjonen pr dags dato er ca MNOK 29,5. Som følge av dagens prising av lånet har LINK fortsatt mulighet til å realisere tilsvarende gevinster på ytterligere tilbakekjøp (https://www.boerse-frankfurt.de/bond/no0010911506-link-mobility-group-holding-asa-3-375-20-25).

7. Utsiktene fremover har jo alt å si for videre vekst. Det forhold at Apple nå i høst vil åpne opp for RCS for Iphone (slik Android har hatt i flere år allerede) gjør at vi kan se for oss ytterligere sterk vekst i årene fremover. LINK er plassert midt i smørøyet for denne mest lønnsomme veksten, som følge av sin årelange sterke satsing på nettopp RCS, fremfor den rene aggregatorvirksomhet. Markedet er avhengig av at hver enkelt mobiloperatør tilbyr denne tjenesten, og den krever at LINK inngår avtale med hver av disse operatørene. Veksten vil derfor ikke komme umiddelbart, men gradvis etter hvert som mobiloperatørene tilbyr dette. LINK var nøye med å varsle markedet om at veksten i antall nye kontrakter, som er et paramenter LINK har bedt om å bli målt på, vil bli vesentlig lavere i 3Q-2024 som følge av sesongmessige variasjoner (ferieavvikling i juli i Norden, og i august i Sør-Europa).

8. LINK meldte om en positiv justering av salgssummen på MB på MNOK 4 i 2Q-2024, noe som skyldes at LINK etter SPA'en inngått med kjøperne viste seg å ha rett til å motta en noe høyere salgssum - tilsvarende ca MNOK 4 pga hvordan cut-off'en var regulert knyttet til tilordnet kapital som relaterte seg til MB og den videreførte virksomheten. Etter å ha blitt enige med kjøperne mottok LINK det korrigerte beløpet fra kjøperne i 2 kvartal i år. For øvrige ga ikke LINK noen ytterligere informasjon om hvordan virksomheten i MB hadde utviklet seg fra 1.1.-31.12.2024, i relasjon til earn-out-klausulen i SPA'en. Kriteriene for at klausulen skulle slå til ble nok så langt som mulig "objektivisert" fra LINKs side, for å forhindre at strukturelle og organisatoriske tiltak fra kjøpernes side skulle påvirke eller forvanske visibiliteten av kriteriene. I 2Q-2024-tallene skal LINK verdsette denne betingede inntekten til forventningsrett verdi pr 30.6.2024, og den ble verdsatt til MUSD 30. Det tyder på at ting har utviklet som som forventet / normalt i 1H-2024.

9. Et siste forhold jeg har merket meg er at DnB sine VP-fond, som siden slutten av mai 2024 hadde redusert sin eierandel en god del i forkant av rapporten (https://newsweb.oslobors.no/message/619978), straks kjøpte seg opp igjen til over 5 % ifølge gårsdagens børsmelding (https://newsweb.oslobors.no/message/625418). Mulig at de forventet et noe lavere resultat, og påfølgende dipp, som de kunne benytte til å øke sin posisjon på lavere kurser. Øvrige amerikanske CPaaS-selskaper (UCaaS/CCaaS) har fått tildels brutale korreksjoner ved mindre svikter. Når dette ikke skjedde, valgte de umiddelbart å kjøpe seg betydelig opp igjen i løpet av onsdag og torsdag.
Redigert 18.08.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Syden
18.08.2024 kl 15:02 1295

Takk for ett godt og seriøs innlegg .
Syden
18.08.2024 kl 16:21 1237

Du som har følgt med Link så tett i mange år.
Har du noen refusjoner over hvordan du tror kursutvikling vil være fremover ? For vi alle ønsker jo gjerne å gjøre kapital på dem aksjene vi sitter i .Tror man det samme kan hende Øi
Link som det ble med Kahoot sist sommer?
Dem størst kjøpte selskapet og tok det av børs.
Tror nok mange her kunne tenke å høre dine synspunkter her på dette. For det virker som du sitter med enorme kunnskap om Selskapet .



Garderobemannen
I dag kl 07:21 446

Jeg ser at Spb1 i en melding i går har videreutviklet noen av mine poenger med den meget sterke veksten LINK viser i mest lønnsomme CPaaS-markedet, som delvis er kamuflert i ekstraordinært stor omsetning innen A2P (som jo ellers også er positivt!). LINK er rigget for oppsvinget som nå kommer med frislippet av RCS også for Iphone, gjennom å ha satset spesielt på dette markedet i flere år.

I slutten av forrige måned (30.7.2024) gikk det privateide Bird ut på sin nettside med brask og bram og annonserte at de også hadde fått integrert en CRM-løsning i sin plattform. Noen dager senere (7.8.2024) publiserte Bird at de nå også introduserte RCS-løsninger på sin plattform. LINK har som kjent siden før re-lanseringen høsten 2020 satset tungt på mer komplekse RCS-løsninger, fremfor ren aggregatorvirksomhet. CRM-løsninger som inkluderer AI-teknologi (bl.a. ChatBots) har Link hatt i flere år, og har vellykket rullet dette ut i noen kvartaler allerede.

Dette virker som nok et markedsføringsstunt fra Bird, for å forsøke å komme i posisjon for en IPO. Man går høyt ut og påstår at man vil ta opp kampen med Twilio, Sinch, Klaviyo mfl. Birds tekniske løsning fremstår ikke som spesielt revolusjonerende, men minner om hva både LINK (MarketingPlatform - https://newsweb.oslobors.no/message/530358) og den nederlandske "billett"-CPaaS-aktøren CM.com har gjort over en periode, som begynner å vise oppsving hos begge. Det er samtidig vanskelig å se hvor lønnsomheten til Bird skal være i å underby resten av markedet.

Man bør ha i mente at Bird kjemper for livet med investorer som blir mindre og mindre villig til å finansiere et slikt tapssluk (Accel, Atomico, Spark Capital, Eurazeo, Tiger Global Management), som blant annet brant av MUSD 600 på det nå håpløst vedsatte kjøpet av det amerikanske SparkPost i april 2021. Finansieringen var en blanding av EK og gjeld, med en ikke ubetydelig del gjeld. Dette var på et tidspunkt Bird, som resten av markedet, var "høy og mørk" og i private IPO'er ble verdsatt til ca NOK 40 milliarder. Satt i perspektiv er dette 2,3 ganger større enn LINKs største kjøp Message Broadcast, med den store forskjellen at Bird aldri kom ut av denne dealen. Senere korrigerte markedet med visibilitet (les: børsnoterte selskaper) med brutale 85-90 %, og man kan jo bare tenke seg hva aktører uten slik visibilitet transparens og visibilitet fortjener. Etter å ha vært et privat selskap i mange år, satser Bird nå febrilsk for å komme i posisjon til å kunne gjøre en IPO på et minste nivå, slik at hjørnestensinvestorene får en anledning til å redusere tapet sitt noe. Med de svake resultatene Bird har vist (jf uttalelser fra Vis om underskudd), byr nok dette på visse utfordringer. Skulle Bird hatt mulighet til å gjøre en slik transaksjon, burde de for eksempel først kunne vise til en betydelig transaksjon i markedet (overtatt en annen aktør). Men enhver slik deal vil jo raskt møte seg selv i døren, idet Birds strategi bygger på at prisingen (lønnsomheten) hos samtlige øvrige aktører er noe Bird har som strategi å underby. Det beste Birds investorer kan håpe på er nok at en indisk aktør byr på dem, for å få tilgang til CPaaS-kundebasen, og så legge ned null-sum-spillet Bird driver innen aggregator-virksomheten. Noen IPO til en forsvarlig prising kan jeg ikke se at det i dag er noe marked for.
Redigert i dag kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
I dag kl 15:15 99

LINK står meget godt på egne ben, og ser ut til å ha en meget sterk vekst fremfor seg. Apples åpning av RCS-kanalen for Iphoner forventes å gi en kraftig boost fra i høst. LINK er derfor ikke avhengig av at majoritetseieren gjør noe spesielt for at fremtiden skal være lys.

Når det er sagt har det nå gått 9 måneder siden MB ble solgt. ABRY har sittet stille i denne perioden. Hadde ABRY ønsket å ta LINK av børs, vil jeg tro de hadde gjort det allerede. Når dette ikke er gjort tror jeg det har å gjøre med at ABRY vet at LINK blir bare mer og mer attraktiv. Selv etter å ha kvittet seg med den amerikanske vekstmotoren MB, har de klart å opprettholde og sogar øke veksttakten i sitt Europeiske hjemme-marked. Det var det ikke så mange som forventet.

Tidligere har jeg spekulert litt i følgende tråder, som fortsatt gir uttrykk for hva jeg tror, med noen oppdateringer her:

- https://www.finansavisen.no/forum/thread/164119/view/5834647
- https://www.finansavisen.no/forum/thread/164242/view/5991364

Et par ting jeg merker meg er at LINK ikke har noen hast med å kjøpe nye selskaper. Det forteller meg at de ikke (lenger) jager inorganisk vekst, antakelig fordi de ser at markedet gir dem bedre tid. Det er heller ingen andre som lenger jager de store oppkjøpene. LINK går nå med gode overskudd, er i praksis gjeldfri, og har en god kontantstrømsgenerering. Den organiske veksten i LINK er sterk, og vesentlig høyere enn for eksempel Twilio og Sinch.

Et annet ennå tydeligere tegn i min bok er at LINK ikke ønsker å benytte aksjer som "valuta" i oppkjøp. Et forhold LINK erfarte i tidligere oppkjøp, var at det ble et betydelig overheng av aksjer utstedt til selgerne, som etter en lock-up gjerne ble pøst ut i markedet. Dette visste shorterne å benytte seg av, noe som ga en negativ spiral. Når LINK nå ikke ønsker å benytte egne aksjer som delbetaling, forteller det meg at ABRY gjør det de kan for å få kursen opp. Det er nok en god andel short (ikke synlig i det norske registeret) i LINK om dagen. Tilsvarende shortandel i Sverige av aktører som Sinch (7,82 %) og Truecaller (7,09 %) ligger på 7-8 %. Det er etter mitt syn vært naivt å ikke tro at det tilsvarende skjer med den norske konkurrenten LINK, og da åpenbart styrt av "The Bank of New York Mellon". Dette er naturligvis ABRY klar over.

Det etablerte tilbakekjøpsprogrammet er også et tydelig tegn på det samme. LINK har ikke tidligere hatt noe tilbakekjøpsprogram, og kjøpene gjøres også ganske aggressivt i disse dager. Et tilbakekjøp på opptil 17 millioner aksjer vil ta ut et betydelig antall aksjer i markedet.

Hvem er så aktuelle kandidater til å overta LINK?

En trend vi har sett de siste årene er at telekom-selskapene har blitt interessert i CPaaS-aktørene, blant annet som følge av at de har store verdier investert i operatørenes nettverk. Skal denne trenden fortsette vil vi se at ABRY innleder samtaler med ett eller flere slike selskaper for å få sin exit. Eksempler på slike dealer har vært:

- Svenske Ericsson sitt (svært dyre) kjøp av Vonage i juni 2022
- Amerikanske Skyvera/Telco Dr sitt kjøp av AVC Technologies i februar 2023 for MUSD 6,8
- Belgiske Proximus Opal sitt kjøp av 57,65 % av indiske Route Mobile Ltd i juli 2023 for MUSD 721

Det har også skjedd mer i Europa, hvor vi blant annet har sett Nokia innlede et samarbeide med britiske-baserte (kroatisk oppr) Infobip, som viser samme trend.

CPaaS-selskaper som ikke har fått besøk av PE-aktører ennå er også fortsatt interessant, slik vi så australske Potentia Capital ta en stor andel av Soprano Design.
Redigert i dag kl 15:21 Du må logge inn for å svare