Refleksjoner etter 2Q-2024

Garderobemannen
LINK 17.08.2024 kl 10:53 4220

LINK la frem 2Q-2024-tallene på onsdag. Her er mine refleksjoner etter 2Q-rapporten:

1. Generelt er jeg nok en gang imponert over veksten LINK kan vise både i omsetning, og EBITDA. Målt mot tilsvarende kvartal i 2023 var en betydelig vekst i 1Q et relativt lavt hinder å komme over. Derimot var 2Q-2023 tallene til LINK mye sterkere, og derfor et betydelig høyere hinder å komme over. Likevel kunne LINK vise til sterkere vekst i målt mot tilsvarende kvartal i fjor enn 1Q-tallene (!) Imponerende! LINK økte faktisk sin bruttomargin til 21,7 % (rapportert 20,9 %), når man hensyntar en ekstraordinær høyt nivå på A2P-virksomheten i sentral-europa dette året. Sagt med andre ord blir den reelle bruttomarginen på den svært lønnsomme virksomheten litt kamuflert av at LINK også melder at de hadde et ekstraordinært høyt nivå på den lavmargin-baserte aggregator-virksomheten i dette kvartalet. LINK ser mest vekst i regionen "Western Europe", spesielt i store og viktige land som Frankrike (største), Italia (3. største), men også Polen (6. største) og Spania. Dette er land LINK har satset mye penger og ressurser på over noen år, og det er hyggelig at det nå begynner å gi god avkastning. På presentasjonen meldte LINK også om at de nå begynner å se god vekst i UK, Østerrike og også Norge (nest største). Det er viktig at LINK viser sterk bedring i de viktigste markedene - markedet i Frankrike står for eksempel for 1/6 av all omsetning i LINK (godt over NOK 1 milliard), og samlet omsetning for de nevnte landene hvor veksten er særlig sterk utgjør 47 % av all omsetning.

2. Den sterke veksten i nye kontrakter er også imponerende, med en ny ATH i 2Q-2024. Dette henger sammen med, og forklarer jo den kraftige veksten i omsetning. Legg så til at en stor del av omsetningsveksten kom innen CPaaS (i motsetning til ordinær aggregatorvirksomhet - A2P), så forstår man at veksten kommer i markeder med den sterkeste lønnsomheten. LINK har aldri klart å lande så mange store CPaaS-kontrakter i noe kvartal de siste årene. Denne snuoperasjonen så man første tegn til i 4Q-2023 med 11 nye CPaaS-kontrakter, økt til 14 i 1Q-2024 og altså 16 i 2Q-2024. En del av dette kommer av at LINK har klart å etablere en vesentlig bedre CRM-plattform gjennom utrullingen av CRM-teknologien til danske MarketingPlatform i flere markeder. Den høye GMS-omsetningen gir lavere COGS (Cost of Goods Sold).

3. LINKs kjøp av portugisiske EZ4U i slutten av mai 2024 (https://newsweb.oslobors.no/message/619897) ga LINK en umiddelbar markedsandel i Portugal på så mye som 10 %, og tilgang til 1.400 nye kundekonti. Med en pris MNOK 56,6 (EV på EURO 3,5 millioner) var dette en billig inngangbillett i dette siste markedet på den iberiske halvøya, som et flott brohode de kan bygge videre på. Det portugisiske markedet er ikke i nærheten av å være så mye utviklet som i Norden, og har mye å gå på når det gjelder vekstmuligheter. LINK beskriver dette som et marked med "Significant upselling potential beyond initial use-case to existing customers", med lav penetrasjonsrate som LINK vil være med å utvikle på samme måte som i Norden. EZ4U har mer enn 500 bedriftskunder innen blant annet helse og transport, og jeg ser for meg at de kan dra nytte av sin allerede etablerte spanske virksomhet. Med det markerte oppsvinget LINK nå også ser i sin spanske virksomhet, gir dette et godt brohode og god vekst i Portugal. EZ4U var nok også den eneste tilgjengelige aktøren i Portugal som ikke var bundet opp i større telekom-selskaper eller andre aktører, og som ikke minst hadde det nødvendige teknologiske nivået. Eventuelle øvrige bolt-ons i Portugal tror jeg blir hvis en annen større aktør skulle bestemme seg for å selge sitt virksomhetsområde/datterselskap til LINK. Her vil personene til EZ4U være sentrale i å kunne åpne dører med sitt etablerte kontaktnett.

4. LINK fikk en betydelig høyere churn (frafall av eksisterende kunder) i 2Q-2024, hvor andelen steg fra 1,6x i 4Q-2023 og 1Q-2024 til 2,9x i 2Q-2024. Det som er gledelig i den forbindelse er at frafallet gjelder A2P-aktører, dvs den mindre lønnsomme aggregatorvirksomheten. Churn innenfor det lønnsomme Enterprise-markedet har faktisk gått kraftig ned fra 1,6x i de to foregående kvartalene til 1,3x. Skal jeg driste meg til å spå litt utover de generiske svarene LINK ga på presentasjonen, så kan nok dette være et resultat av ytterligere prispress i dette markedet som følge av for eksempel Bird. Positivt er det da at LINK har klart å motvirke denne høyere churn'en ved et betydelig antall nytegninger også i A2P-markedet, på et nivå man må tilbake til slutten av covid-perioden (4Q-2022 og 1Q-2023) for å finne maken til.

5. LINK oppdaterte markedet om at de var i fremskredne forhandlinger (aktive DD-prosesser) med 3 aktører, og at de prioriterte mindre bolt-ons i etablerte markeder for LINK. Jeg liker kapitaldisiplinen LINK utviser med fokus på marginer. Jeg tror derfor vi vil kunne se bolt-ons i Tyskland, Polen, Spania, Østerrike eller Italia (https://www.finansavisen.no/forum/thread/165796/view).

6. I 2Q-2024 gjorde LINK ytterligere tilbakekjøp av sitt obligasjonslån på MNOK 593. LINK har dermed totalt kjøpt tilbake EURO 74 milioner (20 % - MNOK 843) av totalt EURO 370 millioner til en gjennomsnittlig kurs på 98 %. Dette gir en yield på attraktive 4,6 % fremfor å plassere pengene på konto. En annen måte å illustrere fortjenesten LINK har låst inn på dette er om en forutsetter dagens EURO/NOK-kurs og tilbakekjøp til pålydende, som ville gitt rom for et maksimalt tilbakekjøp på EURO 71,5 millioner. Total realisert besparelse på denne transaksjonen pr dags dato er ca MNOK 29,5. Som følge av dagens prising av lånet har LINK fortsatt mulighet til å realisere tilsvarende gevinster på ytterligere tilbakekjøp (https://www.boerse-frankfurt.de/bond/no0010911506-link-mobility-group-holding-asa-3-375-20-25).

7. Utsiktene fremover har jo alt å si for videre vekst. Det forhold at Apple nå i høst vil åpne opp for RCS for iPhone (slik Android har hatt i flere år allerede) gjør at vi kan se for oss ytterligere sterk vekst i årene fremover. LINK er plassert midt i smørøyet for denne mest lønnsomme veksten, som følge av sin årelange sterke satsing på nettopp RCS, fremfor den rene aggregatorvirksomhet. Markedet er avhengig av at hver enkelt mobiloperatør tilbyr denne tjenesten, og den krever at LINK inngår avtale med hver av disse operatørene. Veksten vil derfor ikke komme umiddelbart, men gradvis etter hvert som mobiloperatørene tilbyr dette. LINK var nøye med å varsle markedet om at veksten i antall nye kontrakter, som er et paramenter LINK har bedt om å bli målt på, vil bli vesentlig lavere i 3Q-2024 som følge av sesongmessige variasjoner (ferieavvikling i juli i Norden, og i august i Sør-Europa). iPhone-andelen i Europa er høy, og en god del høyere enn snittet i resten av verden. Når Apple nå åpner opp for RCS får det relativt sett betydelig større virkning i Europa, som er LINKs hjemmemarked. LINKs CEO beskrev at de hittil har hatt vanskeligheter med å overbevise kunder om å satse på RCS, siden tjenesten hittil kun har truffet Android-enhetene, noe som nå endrer seg fullstendig. Virkelig fart blir det først når LINK klarer å få etablert "white label"-SaaS-produkter som er attraktive og kan selges av mobilnettverksoperatører eller andre aktører Microsoft Azure etc. Den andre siden av dette er at LINK blir stadig mer attraktiv for store telekom-leverandører...

8. LINKs «Marketing Automation Solutions» er kun lansert i Norden p.t., men blir nå rullet ut i resten av Europa. Dette er en videreutvikling av LINKs CDP-løsning som kjøpet av MarketingPlatform (med sine IT-programmere/-utviklere i Nord-Makedonia). LINK satser også på utvidelse av SaaS-inntektene som omfatter en systematisk og strukturert produktutvidelse med AI-verktøy som støtter kundenes innholdsgenerering og hjelper kundene med å automatisere mer av kampanjeaktivitetene. LINK forventer vesentlig vekst i dette når det lanseres i øvrige land. Dette er høymargin-løsninger med nærmere 100 % bruttomargin. (RCS Editor, FlowBuilder, MyLINK Marketing), men utgjør en minimal del av inntektene p.t. LINK har hovedfokus på små og mellomstore bedrifter i denne delen av Enterprise-markedet.

9. LINK meldte om en positiv justering av salgssummen på MB på MNOK 4 i 2Q-2024, noe som skyldes at LINK etter SPA'en inngått med kjøperne viste seg å ha rett til å motta en noe høyere salgssum - tilsvarende ca MNOK 4 pga hvordan cut-off'en var regulert knyttet til tilordnet kapital som relaterte seg til MB og den videreførte virksomheten. Etter å ha blitt enige med kjøperne mottok LINK det korrigerte beløpet fra kjøperne i 2 kvartal i år. For øvrige ga ikke LINK noen ytterligere informasjon om hvordan virksomheten i MB hadde utviklet seg fra 1.1.-31.12.2024, i relasjon til earn-out-klausulen i SPA'en. Kriteriene for at klausulen skulle slå til ble nok så langt som mulig "objektivisert" fra LINKs side, for å forhindre at strukturelle og organisatoriske tiltak fra kjøpernes side skulle påvirke eller forvanske visibiliteten av kriteriene. I 2Q-2024-tallene skal LINK verdsette denne betingede inntekten til forventningsrett verdi pr 30.6.2024, og den ble verdsatt til MUSD 30. Det tyder på at ting har utviklet som som forventet / normalt i 1H-2024.

10. Et siste forhold jeg har merket meg er at DnB sine VP-fond, som siden slutten av mai 2024 hadde redusert sin eierandel en god del i forkant av rapporten (https://newsweb.oslobors.no/message/619978), straks kjøpte seg opp igjen til over 5 % ifølge gårsdagens børsmelding (https://newsweb.oslobors.no/message/625418). Mulig at de forventet et noe lavere resultat, og påfølgende dipp, som de kunne benytte til å øke sin posisjon på lavere kurser. Øvrige amerikanske CPaaS-selskaper (UCaaS/CCaaS) har fått tildels brutale korreksjoner ved mindre svikter. Når dette ikke skjedde, valgte de umiddelbart å kjøpe seg betydelig opp igjen i løpet av onsdag og torsdag.
Redigert i dag kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Syden
18.08.2024 kl 15:02 3912

Takk for ett godt og seriøs innlegg .
Syden
18.08.2024 kl 16:21 3851

Du som har følgt med Link så tett i mange år.
Har du noen refusjoner over hvordan du tror kursutvikling vil være fremover ? For vi alle ønsker jo gjerne å gjøre kapital på dem aksjene vi sitter i .Tror man det samme kan hende Øi
Link som det ble med Kahoot sist sommer?
Dem størst kjøpte selskapet og tok det av børs.
Tror nok mange her kunne tenke å høre dine synspunkter her på dette. For det virker som du sitter med enorme kunnskap om Selskapet .



Garderobemannen
22.08.2024 kl 07:21 3057

Jeg ser at Spb1 i en melding i går har videreutviklet noen av mine poenger med den meget sterke veksten LINK viser i mest lønnsomme CPaaS-markedet, som delvis er kamuflert i ekstraordinært stor omsetning innen A2P (som jo ellers også er positivt!). LINK er rigget for oppsvinget som nå kommer med frislippet av RCS også for Apples iPhoner, gjennom å ha satset spesielt på dette markedet i flere år. LINK har faktisk mottatt flere anerkjente priser innenfor CPaaS-aktørene for sin sterke og innovative satsing på RCS, se for eksempel Juniper (Europeisk-basert) - https://www.linkmobility.com/it/news/link-mobility-platinum-winner-best-rcs-provider-juniper-research

MarketingPlatform-tjenestene som LINK nå ruller ut i ulike land gir LINK muligheter til å få inntekter fra SaaS-virksomhet i tillegg til CPaaS, som gir en markert høyere lønnsomhet enn øvrige CPaaS-produkter, avhengig av suksessen. LINK har over flere kvartaler selv meldt om at de har stor suksess med å rulle ut CRM-løsningen (CDP) for sine kunder i Norden, og her er lønnsomheten meget god. LINK har i 2024 forsterket denne trenden ytterligere og gjør nå tilsvarende utrulling av denne høymargins-virksomheten i øvrige land.

I slutten av forrige måned (30.7.2024) gikk det privateide Bird ut på sin nettside med brask og bram og annonserte at de også hadde fått integrert en CRM-løsning i sin plattform. Noen dager senere (7.8.2024) publiserte Bird at de nå også introduserte RCS-løsninger på sin plattform. LINK har som kjent siden før re-lanseringen høsten 2020 satset tungt på mer komplekse RCS-løsninger, fremfor ren aggregatorvirksomhet. CRM-løsninger som inkluderer AI-teknologi (bl.a. ChatBots) har Link hatt i flere år, og har vellykket rullet dette ut i noen kvartaler allerede.

Dette virker som nok et markedsføringsstunt fra Bird, for å forsøke å komme i posisjon for en IPO. Man går høyt ut og påstår at man vil ta opp kampen med Twilio, Sinch, Klaviyo mfl. Birds tekniske løsning fremstår ikke som spesielt revolusjonerende, men minner om hva både LINK (MarketingPlatform - https://newsweb.oslobors.no/message/530358) og den nederlandske "billett"-CPaaS-aktøren CM.com har gjort over en periode, som begynner å vise oppsving hos begge. Det er samtidig vanskelig å se hvor lønnsomheten til Bird skal være i å underby resten av markedet.

Man bør ha i mente at Bird kjemper for livet med investorer som blir mindre og mindre villig til å finansiere et slikt tapssluk (Accel, Atomico, Spark Capital, Eurazeo, Tiger Global Management), som blant annet brant av MUSD 600 på det nå håpløst vedsatte kjøpet av det amerikanske SparkPost i april 2021. Finansieringen var en blanding av EK og gjeld, med en ikke ubetydelig del gjeld. Dette var på et tidspunkt Bird, som resten av markedet, var "høy og mørk" og i private IPO'er ble verdsatt til ca NOK 40 milliarder. Satt i perspektiv er dette 2,3 ganger større enn LINKs største kjøp Message Broadcast, med den store forskjellen at Bird aldri kom ut av denne dealen. Senere korrigerte markedet med visibilitet (les: børsnoterte selskaper) med brutale 85-90 %, og man kan jo bare tenke seg hva aktører uten slik visibilitet transparens og visibilitet fortjener. Etter å ha vært et privat selskap i mange år, satser Bird nå febrilsk for å komme i posisjon til å kunne gjøre en IPO på et minste nivå, slik at hjørnestensinvestorene får en anledning til å redusere tapet sitt noe. Med de svake resultatene Bird har vist (jf uttalelser fra Vis om underskudd), byr nok dette på visse utfordringer. Skulle Bird hatt mulighet til å gjøre en slik transaksjon, burde de for eksempel først kunne vise til en betydelig transaksjon i markedet (overtatt en annen aktør). Men enhver slik deal vil jo raskt møte seg selv i døren, idet Birds strategi bygger på at prisingen (lønnsomheten) hos samtlige øvrige aktører er noe Bird har som strategi å underby. Det beste Birds investorer kan håpe på er nok at en indisk aktør byr på dem, for å få tilgang til CPaaS-kundebasen, og så legge ned null-sum-spillet Bird driver innen aggregator-virksomheten. Noen IPO til en forsvarlig prising kan jeg ikke se at det i dag er noe marked for.
Redigert 27.08.2024 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
22.08.2024 kl 15:15 2707

LINK står meget godt på egne ben, og ser ut til å ha en meget sterk vekst fremfor seg. Apples åpning av RCS-kanalen for iPhoner forventes å gi en kraftig boost fra i høst. LINK er derfor ikke avhengig av at majoritetseieren gjør noe spesielt for at fremtiden skal være lys.

Når det er sagt har det nå gått 9 måneder siden MB ble solgt. ABRY har sittet stille i denne perioden. Hadde ABRY ønsket å ta LINK av børs, vil jeg tro de hadde gjort det allerede. Når dette ikke er gjort tror jeg det har å gjøre med at ABRY vet at LINK blir bare mer og mer attraktiv. Selv etter å ha kvittet seg med den amerikanske vekstmotoren MB, har de klart å opprettholde og sogar øke veksttakten i sitt Europeiske hjemme-marked. Det var det ikke så mange som forventet.

Tidligere har jeg spekulert litt i følgende tråder, som fortsatt gir uttrykk for hva jeg tror, med noen oppdateringer her:

- https://www.finansavisen.no/forum/thread/164119/view/5834647
- https://www.finansavisen.no/forum/thread/164242/view/5991364

Et par ting jeg merker meg er at LINK ikke har noen hast med å kjøpe nye selskaper. Det forteller meg at de ikke (lenger) jager inorganisk vekst, antakelig fordi de ser at markedet gir dem bedre tid. Det er heller ingen andre som lenger jager de store oppkjøpene. LINK går nå med gode overskudd, er i praksis gjeldfri, og har en god kontantstrømsgenerering. Den organiske veksten i LINK er sterk, og vesentlig høyere enn for eksempel Twilio og Sinch.

Et annet ennå tydeligere tegn i min bok er at LINK ikke ønsker å benytte aksjer som "valuta" i oppkjøp. Et forhold LINK erfarte i tidligere oppkjøp, var at det ble et betydelig overheng av aksjer utstedt til selgerne, som etter en lock-up gjerne ble pøst ut i markedet. Dette visste shorterne å benytte seg av, noe som ga en negativ spiral. Når LINK nå ikke ønsker å benytte egne aksjer som delbetaling, forteller det meg at ABRY gjør det de kan for å få kursen opp. Det er nok en god andel short (ikke synlig i det norske registeret) i LINK om dagen. Tilsvarende shortandel i Sverige av aktører som Sinch (7,82 %) og Truecaller (7,09 %) ligger på 7-8 %. Det er etter mitt syn vært naivt å ikke tro at det tilsvarende skjer med den norske konkurrenten LINK, og da åpenbart styrt av "The Bank of New York Mellon". Dette er naturligvis ABRY klar over.

Det etablerte tilbakekjøpsprogrammet er også et tydelig tegn på det samme. LINK har ikke tidligere hatt noe tilbakekjøpsprogram, og kjøpene gjøres også ganske aggressivt i disse dager. Et tilbakekjøp på opptil 17 millioner aksjer vil ta ut et betydelig antall aksjer i markedet.

Hvem er så aktuelle kandidater til å overta LINK?

En trend vi har sett de siste årene er at telekom-selskapene har blitt interessert i CPaaS-aktørene, blant annet som følge av at de har store verdier investert i operatørenes nettverk. Skal denne trenden fortsette vil vi se at ABRY innleder samtaler med ett eller flere slike selskaper for å få sin exit. Eksempler på slike dealer har vært:

- Svenske Ericsson sitt (svært dyre) kjøp av Vonage i juni 2022
- Amerikanske Skyvera/Telco Dr sitt kjøp av AVC Technologies i februar 2023 for MUSD 6,8
- Belgiske Proximus Opal sitt kjøp av 57,65 % av indiske Route Mobile Ltd i juli 2023 for MUSD 721

Det har også skjedd mer i Europa, hvor vi blant annet har sett Nokia innlede et samarbeide med britiske-baserte (kroatisk oppr) Infobip, som viser samme trend.

CPaaS-selskaper som ikke har fått besøk av PE-aktører ennå er også fortsatt interessant, slik vi så australske Potentia Capital ta en stor andel av Soprano Design.
Redigert 27.08.2024 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
23.08.2024 kl 08:01 2479

Her er litt utdypende om LINKs kamuflerte høy-nivå marginer:

Av LINKs totale inntekter i 2023 utgjorde Global Messaging Services (GMS - aggregatorvirksomheten) 25 %, tilsvarende knappe NOK 1,6 milliarder. Bruttomarginen for denne virksomheten er gradvis redusert fra 11,1 % i 2020 til 7,4 % i 2023. Det er i dette markedet for enklere produkter det sterkeste prispresset fra aktører som f.eks. BIRD er, som gradvis har redusert marginene.

I perioden fra 2020 til 2023 har LINKs GMS-omsetning økt fra MNOK 478 til MNOK 1 600, det vil si nesten er 4-dobling. LINK har med denne miksen klart å drøyt doble sin nominelle gross profit-inntjening fra GMS fra MNOK 53,2 til 116,3, på tross av marginreduksjonen. Den kraftig økende GMS-omsetningen betyr også at LINK har større trafikkvolum hos sine leverandører, og oppnår dermed volumrabatter og lavere enhetspriser. Denne økningen i lav-profitt aggregatorvirksomhet bidrar imidlertid til å utvanne bruttomarginen LINK viser på totalnivå.

Resterende 75 % av omsetningen er innenfor det vesentlig mer lukrative Enterprise-markedet, som har helt andre marginer. Tallenes tale er tydelig. Gjennomsnittlig bruttomargin ligger på 25-30 % i alle regioner, og den har vært relativt stabil i hele perioden fra 2020-2023. Som et enkelt forholdstall ser det ut som Enterprise-marginene er ca 4 ganger høyere enn GMS-marginen (!) Marginene varierer fra produkt til produkt, og flere av de nyeste mer avanserte produktene (RCS/CRM) har ekstra høye marginer, som langt overstiger dette snittet.

I 2020 utgjorde aggregatorvirksomheten 13,5 % av LINKs totale omsetning. I 2023 utgjør den 25,1 % etter gradvis stigning år for år i perioden. Sagt med andre ord er høy-margin-inntjeningen i Enterprise-segmentet blitt stadig mer kamuflert.

Ikke misforstå - det er naturligvis bedre at LINK faktisk fikk denne GMS-omsetningen enn at de ikke gjorde det, selv om det er lavere marginer. Men den ekstraordinært høye GMS-omsetningen har kamuflert de sterke marginene LINK har på sin øvrige virksomhet.

Sagt med andre ord kan vi komme til å se en betydelig reduksjon i omsetningsveksten som følge av reduksjon av lavmargins aggregatorvirksomhet. Dette vil imidlertid oppveies av en kraftig økning i LINKs marginer, ettersom Enterprise-virksomheten vil utgjøre en større andel.

Enterprise-omsetningen har utviklet seg meget bra i LINK, selv om den ikke kan måle seg med 4-doblingen innen aggregatorvirksomheten. Holder man USA (Message Broadcast) utenfor hadde LINK i 2020 en Enterprise-omsetning på ca NOK 3 milliarder (86,5 %). I 2023 var Enterprise-omsetningen NOK 4,7 milliarder, noe som er en nominell økning på 57 %. Korrigerer man for valutakurs-utviklingen (EURO 10,47 pr 31.12.2020 vs 11,24 pr 31.12.2023) på 7,4 %, og for enkelthets skyld legger til grunn at all omsetning er i EURO, har den lukrative Enterprise-omsetningen i Europa reelt sett økt med ca 50 % i denne perioden, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig årlig stigning (CAGR) på 14,5 % (CAGR 16,1 % i NOK).

Hva betyr dette i praksis for LINK?

For det første betyr dette at man ikke trenger å være så redd for den høyere churn'en i GMS-omsetningen, siden dette er lavmargin-produkter. LINK har kvartal etter kvartal trodd at GMS-omsetningen var ekstraordinært høy, bare for stadig å bli ennå høyere i påfølgende kvartal (!) Nå sist var det en ekstraordinær høy omsetning som følge av en kampanje hos én klient i Central Europe som var årsaken.

Det betyr at man vil se mindre vekst i den totale omsetningen (bortfall av GMS-inntekter), som blir oppveiet av at bruttomarginen bedrer seg + større andel SaaS-inntekter. (Det er bl.a. dette SPB1s seneste oppdatering beskriver...)

Det betyr at LINK har en kraftig to-sifret vekst i den delen av markedet hvor det er de høyeste marginene. Når Apple nå åpner for RCS også på iPhone vil vi kunne se at LINK får en ekstra kraftig økning i lønnsomheten i kvartalene fremover, selv om totalomsetningen ikke viser samme kraftige veksttakt.

LINK meldte for ett år siden at de hadde fått en preferert status hos flere viktige aktører som Meta (WhatsApp) og Microsoft (https://newsweb.oslobors.no/message/594687). Spesielt kampanjer som bruker RCS (rikt tekstformat med meldinger distribuert over internet fremfor ren sms), som nå altså kan omfatte samtlige mobiltelefoner, er et område LINK opplever sterk etterspørsel etter. Av den grunn har de rullet ut sin CRM-løsning i land etter land i Norden og nå nedover i Europa, med stor suksess. Produktet er ettertraktet, og kundene er villige til å betale godt. CRM-biten er basert på en videreutvikling av Marketing Platform-løsningen som LINK tok over i april 2021 (https://newsweb.oslobors.no/message/530358) gjennom oppkjøpet av det danske selskapet med samme navn.

Kamufleringen av LINKs marginer i Enterprise-segmentet betyr at LINKs svært gode lønnsomhet ikke kommer tydelig frem. Paradoksalt nok vil en betydelig reduksjon av GMS-omsetningen få caset til å skinne ennå sterkere.
Redigert 27.08.2024 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
23.08.2024 kl 08:15 2451

LINKs markedsandeler i de ulike markedene er et spørsmål LINK ikke ofte ønsker å si noe konkret om. Det skyldes dels at det er vanskelig å få tak i nøyaktig tallmateriale, og mange aktører driver CPaaS-virksomhet som en mindre/liten del av en annen hovedvirksomhet. Markedsandelen varierer også betydelig over tid, og påvirkes blant annet av oppkjøp eller kundeglidninger. Dessuten er det et definisjonsspørsmål hva man definerer inn under CPaaS, herunder SaaS, aggregatorvirksomhet (A2P), UCaaS, CCaaS etc. LINK beveger seg nå inn på SaaS-virksomhet, og det skaper ytterligere definisjonsproblemer i forhold til klare tall for markedsandeler.

LINK betegner seg som den ledende (største...?) CPaaS-aktøren i Europa. Det er mange store aktører i Europa, hvor mange av de mest kjente er unoterte (Infobip (UK (Cro)), Mitto (SUI), GMS AG (SUI), Horisen (SUI- samme aktør som LINK i 2017 kjøpte den daværende SMS-virksomheten - har startet opp konkurrerende igjen), Commify (UK), BIRD (NL), Tyntec Group (UK), TeamSystem Holdco (ITA), VoiceON Telecom Serv (GER). Det er også store CPaaS-aktører som drives som virksomhetsområder til større telekom-aktører, for eksempel CPaaS-virksomheten til BICS (BE), Proximus SA (BE), Vonage tilhørende Ericsson (SWE), og Alcatel-Lucent (FRA). Vi har også noen noterte selskaper i Europa som alle driver innen CPaaS (og litt annet), hvor Sinch er den mest kjente. Men vi har også CM.com (NL - særlig billett-løsninger) og Vercom (POL). Videre driver også svenske Truecaller en viss virksomhet som omfattes av det som må regnes som CPaaS-løsninger.

Som man ser er bildet ganske brokete og vanskelig å få oversikt over. LINK har imidlertid ved noen anledninger ønsker å vise hvilke markedsandeler de har (hadde) i flere land. Her er en oversikt over hva LINK selv har betegnet som sine markedsandeler i ulike land pr februar 2021. Disse tallene er historiske, og må tas med en stor klype salt. Det har skjedd endringer, oppkjøp etc etter dette, men en viss pekepinn kan det gi:

Norge....….… 69 %
Bulgaria....… 68 %
Sverige.....… 54 %
Østerrike...… 41 %
Danmark...… 38 %
Polen.....….… 30 %
Tyskland.….… 29 %
Frankrike….… 17 %
Spania....….… 17 %
Italia......….… 12 %

LINKs markedsandelen i Italia er sannsynligvis blitt en del større siden den gang, siden den børsnoterte italienske CPaaS-aktøren AMM SpA ble kjøpt opp én måned senere med 3.500 Enterprise-kunder (https://newsweb.oslobors.no/message/531172). Senere samme år (november 2021) ble også den italienske chatbot-selskapet Matelab srl kjøpt (https://newsweb.oslobors.no/message/546953), men dette var i hovedsak for å få tak i chatbot-teknologien, og ikke pga kundeporteføljen. I slutten av juni 2023 kjøpte LINKs italienske datterselskap dessuten meldingstjenesten til det italienske selskapet Vola S.p.A. i Italia, noe som ikke er blitt børsmeldt, men meldt internt (https://www.linkmobility.com/it/news/link-mobility-acquisisce-il-ramo-aziendale-messagging-di-vola).

Danske MarketingPlatform ble også kjøpt et par måneder senere (https://newsweb.oslobors.no/message/530358), men dette oppkjøpet var pga teknologi og ga ingen vesentlig økning i markedsandel. Det ga imidlertid LINK mulighet til å etablere et godt fotfeste innen SaaS-markedet (Software-as-a-Service), med mulighet til svært høye marginer. MarketingPlatform hadde utviklet en flekanals CDP (Customer Data Platform), og var representert i blant annet det spanske markedet. Dette begynner gradvis å vise resultater.

I desember 2021 kjøpte LINK det spanske selskapet Altiria, og økte med det antakelig markedsandelen i Spania noe. Altiria var markedslederen innen NGO'er i Spania (https://newsweb.oslobors.no/message/549348).

En skal også være klar over at det å kjøpe opp en CPaaS-aktør med hovedkontor i ett land, også kan komme til å styrke markedsandelen LINK har i et annet land. Da LINK for eksempel kjøpte det franske Netsize fra Gemalto i januar 2019, fikk de med Netsizes virksomhet i UK på kjøpet, som danner hovedbasis for dagens virksomhet LINK har i UK, og som faktisk er større enn UK-oppkjøpet av Hay Systems (hsl) LINK kjøpte i UK i desember 2018.
Redigert i går kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
23.08.2024 kl 08:19 2434

Ser man på Enterprise-omsetningen pr land, viser den også interessante forskjeller, som forklarer den sterke veksten LINK viser i Europa.

Skreller man bort Global Messaging Services (aggregatorvirksomheten) står man igjen med Enterprise-omsetningen. Etter at USA (MB) er borte som regionomsetning, utgjør Enterprise-omsetningen pr land følgende andeler av den totale enterpriseomsetningen på NOK 4,7 milliarder:

Nr. Land...............Omsetn-2023...Andel....(△ 2022-2023)
1. France....….………....MNOK 995.......21 %..... (+ 18 %)
2. Norway...……………...MNOK 855......18 %..... (+ 14 %)
3. Germany..….………...MNOK 604......13 %..... (+ 24 %)
4. Italy….……..…...……...MNOK 514......11 %..... (+ 24 %)
5. Sweden………..……....MNOK 393.......8 %...... (+ 11 %)
6. Poland.………..……....MNOK 304........6 %..... (+ 26 %)
7. Austria……….………....MNOK 217.......5 %......(+ 3 %)
8. Denmark.……………....MNOK 186......4 %...... (+ 8 %)
9. Bulgaria...….……..…...MNOK 160......3 %..... (+ 42 %)
10. Spain.…………………...MNOK 153......3 % .....(+ 31 %)
11. Finland..…………..…...MNOK 137.....3 %..... (+ 36 %)
12. United Kingdom.....MNOK 96.......2 %..... (+ 49 %)
13. The Netherlands.....MNOK 92.......2 %..... (- 37 %)
14. Hungary….…..………...MNOK 25.......1 %..... (+ 43 %)
15. Romania.....….…..…...MNOK 6.........0 %..... (+ 38 %)
16. North Macedonia.....MNOK 2........0 %..... (+ 17 %)
17. Latvia.......….………....MNOK 0.......0 %..... (I/A)

Totalt alle land........MNOK 4 702.....100 % ... (+ 18,4 %)

LINK hadde frem til 2022 også en marginal aktivitet i Latvia, men den ble avviklet i 2022. LINK har også virksomhet i Sveits (LINK Messaging AG, tidl Horisen Messaging AG), men har valgt å la denne inngå i GMS-omsetningen. Det påvirker lønnsomhetsmarginen LINK viser innen GMS positivt, men det er for meg usikkert i hvor stor grad. Når LINK sier 17 land med virksomhet inkluderer de Sveits, men ikke lenger Latvia. Pr dags dato har LINK virksomhet i 18 land, med siste tilskudd i Portugal.

Tallene i parentes er omsetningsendringen fra 2022 til 2023, dvs da verden faktisk var på vei ut av covid... Videre er det ren organisk vekst som ikke er forkludret av oppkjøp (kjøpt uorganisk vekst). Med disse sterke vekstratene som utgangspunkt er det interessant når LINK i august 2024 (2Q-2024) fremhever at veksten i flere av de viktigste landene faktisk nå (2024) begynner å ta seg opp. Snakk om god fart ut av hoppkanten!

LINKs egne kommentarer under presentasjonen om hvilke land det er spesielt sterk vekst er viktig, ettersom omsetning er svært forskjellig i de ulike landene. Frankrike utgjør alene mer enn 1/5 av all Enterprise-omsetning i LINK. Legger man til Norge og Tyskland, representerer disse tre landene mer enn 50 % av Enterprise-omsetningen. Til illustrasjon utgjør den samlede omsetningen i Danmark, Bulgaria, Spania, Finland, UK, Nederland, Ungarn, Romania og Nord-Makedonia kun 18 % av Enterprise-omsetningen, dvs mindre enn enkeltland som Frankrike og Norge hver for seg.

Tallene viser at de fem største landene (Frankrike, Norge Tyskland, Italia og Sverige) utgjør 71 % av Enterprise-omsetningen i LINK. Når LINK på presentasjonen opplyser at veksten er spesielt sterk i Frankrike, Norge og Italia, er dette tre av de fem viktigste landene for LINK, som står for til sammen 50 % av Enterprise-omsetningen.

De øvrige landene med spesielt sterk vekst i 2Q-2024 (Polen, Spania, UK og Bulgaria) utgjør ytterligere 14 % av Enterprise-omsetningen. Samlet varslet altså LINK at veksten var spesielt sterk i det som utgjør ca 2/3 av (65 %) av hele Enterprise-omsetningen (!)

Landene som ikke ble fremhevet med spesielt sterk vekst utgjør de resterende 35 % (Tyskland, Østerrike, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Ungarn, Romania og Nord-Makedonia). Tyskland og Østerrike er imidlertid land hvor omsetningen også begynner å ta seg opp (DACH-området), ifølge LINK.

Jeg har ikke tatt med Sveits i oversikten, da omsetningen her inngår i GMS-omsetningen. LINK viser ikke særskilte tall for Sveits (LINK Messaging AG, tidl. Horisen Messaging AG). LINK har så vidt jeg kjenner til en betydelig markedsandel også i Sveits (25-30 %) som nok også viser god vekst, men dette landets resultater blir ordentlig utspedd gjennom å GMS-omsetningen.
Redigert 24.08.2024 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
I går kl 00:40 1728

Så hvorfor er ikke kursen 40 kr ?
Syden
I går kl 20:47 894

Vi får se.9
hanzn
I dag kl 09:44 127

Carnegie oppgraderer Link Mobility til en kjøpsanbefaling, fra hold, og høyner kursmålet til 30 kroner pr aksje, fra 14 kroner. Endringen kommer etter et analytikerbytte i meglerhuset.

Carnegie forventer en gjennomsnittlig vekst (CAGR) organisk bruttofortjeneste på 10 prosent i 2024-2026, som kombinert med kostnadsdisiplin og operasjonell leverage resulterer i en gjennomsnittlig vekst i justert ebitda på 13 prosent i samme periode.