Frontline Q2 2024 resultat forventninger

andreasr
FRO 19.08.2024 kl 19:51 61774

Her kan det diskuteres forventninger til Frontline fremover.

- Frontline kvartalsrapport Q2 2024 blir publisert 30. august.

- Kursmål: Hva er dine kursmål for Frontline aksjen fremover? Hva er andre pålitelige kursmål?

- Hva er faktorer som vil påvirke Frontline i tiden som kommer? Hva er sannsynligheten for at FRO vlcc kan seile gjennom Suezkanalen igjen?

- Hvordan blir vintersesongen for frakt av olje? Hva vil skje med vlcc fraktratene?

- Er det nå best å ha Frontline aksjer i Nok på Oslo Børs eller i USD på Nasdaq?

Jeg er all-in i Frontline, 15582 aksjer.

Frontline Q2 presentation:
https://edge.media-server.com/mmc/p/b2zy9qd6/
Redigert 22.08.2024 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.09.2024 kl 10:59 7682

Behøver ikke å bety noe, men litt rart kanskje at grunn ikke nevnes. Ikke engang "private årsaker", som jo kan være helt ok.
Apropos avganger... Hva skjer den dagen Storeulv takker for seg?
Hvor personavhengig er FRO egentlig?
Henger fx en del av kursen i "magien" rundt personen?
HJO
05.09.2024 kl 11:58 7598

Tidligere kypriotisk statsråd forlater Frontline-styret etter korrupsjonssiktelse
John Fredriksens tankrederi Frontline skriver i en børsmelding sent onsdag kveld at Marios Demetriades forlater styret.

Denne uken har lokale medier som Cyprus Mail skrevet at den tidligere kypriotiske samferdselsministeren er siktet for forhold knyttet til korrupsjon, bestikkelser og hvitvasking. Forholdene stammer fra hans tid som statsråd mellom 2014 og 2018.

Demetriades har sittet i styret i Frontline siden oktober 2022.

I børsmeldingen nevnes ikke siktelsen.

«Styret ønsker å takke herr Demetriades for hans betydelige bidrag til selskapet i hans styreperiode,» heter det i andre og siste setning av meldingen.

I en uttalelse viderebragt av den lokale pressen denne uken, kaller Demetriades anklagene for «falske», og sier han vil bli frifunnet.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#153905
Redigert 05.09.2024 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.09.2024 kl 12:02 7667

Det er neppe dette som får investorene til "å rømme skuta" idag?
I beste fall et påskudd for spekkerne som hele tiden lurer i sivet?
Redigert 05.09.2024 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Hardly
05.09.2024 kl 14:53 7552

Det er vel ikke noen som rømmer skuta akkurat, men Frontline kommer til å være en volatil aksje frem til desember når kulda setter inn i Europa og ratene stiger.
Det er bare noen dager siden kursen var 260 så man får utnytte oppturer og nedturer til å trade.
Har lagt inn kjøp på 230kr så får vi se om det napper.
Redigert 06.09.2024 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.09.2024 kl 15:10 7650

Er nok mye i det. Er nok også en god sjans for at NYSE synes 233 var ok bunn idag. Den kommer gjerne "over there" etter OSE-slutt for så å stige mot slutten.
Så har de også "fått sitt" liksom.
Kan godt ende i pluss idag. Roller coaster up...
ibyx
05.09.2024 kl 16:51 7581

Did you buy the almost 7 NOK worth dip at OSE today?
Vel. Kvelden er ennu ung.. 239,55 NOK
ibyx
09.09.2024 kl 09:26 6755

Arctic nedgraderer crude med FRO ned fra 316 til 259
Ser 45000 som VLCC snittrate for 2025.

Fortsatt positive til produkt og Hafnia pga at tonnmil-etterspørselen har oversteget tilbudsveksten de siste årene.

Artig at markedet reagerer på dette med å dumpe Hafnia mer enn FRO i starten idag... 😅🎪
Redigert 09.09.2024 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Hardly
09.09.2024 kl 09:54 6731

Og DNB kom akkurat med kursmål 358 så jeg vet ikke hvor mye man skal legge vekt på disse kurs målene som spriker i alle retninger uten mål og mening.
Redigert 09.09.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.09.2024 kl 16:04 6156

Må være "OPEC-kutt" idag?
vladarh
10.09.2024 kl 16:15 6156

OPEC kutter estimatene for etterspørsel for 2025.
desirata
10.09.2024 kl 16:33 6122

FRO kommer til å falle til 200kr neste måned. Muleg kan det bli et blaff opp i ratene til vinteren. Men analytikere sier nå at rate oppgangen er utsatt. Altså samme som ifjor og året før. Mye FOMO her, men: If tomorrow never comes - - - - -
ibyx
10.09.2024 kl 16:53 6108

FOMO har vel blitt barbert ned 20-25% siden toppen nå?
Euronavskipene ble vel kjøpt til snittpris litt under 100MUSD?
Brukt prisen ligger rundt 114MUSD og nypris rundt 130MUSD ifølge Poten.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/September%209%2c%202024.pdf

Kursen er nå på høyde med med toppen rundt 1. november ifjor. Da var vel fortsatt ikke alle skip overlevert?

Husker jeg ikke feil ble store institusjonelle penger skjøvet inn i FRO fra oktober til januar til snittkurs en et par dollar under dagens kurs?
Dersom skipsverdier ikke faller og sesongoppgang kommer skal det ikke være så veldig mye nedside her nå? Det bør da tas ut ganske raskt?
Hvor mange færre VLCC-frakter kan utledes av OPECs teoretiske kutt nå?

"Did you buy the FRO-dip this time as well?"
Redigert 10.09.2024 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
desirata
10.09.2024 kl 17:18 6093

Mye bra i det du sier, men:
Dersom ikke rate oppgangen kommer neste halvår, så vil skips prisene også falle. De er kun høye pga FOMO, men dersom tomorrow never comes. Så kan sentimentet fort reversere. Dette har skjedd mange ganger opp gjennom historien, ikke noe nytt her.
ibyx
10.09.2024 kl 17:49 6054

Jo, men grå/svartflåten kjøper jo også de eldre skipene de kan få, antagelig til ganske høye priser. Jo eldre de blir dess større er behovet for å erstatte (særlig) dem med nyere (eldre) skip?
Dette blir potensielt et race mot klokken... i forhold til at nybygging igjen kommer "på fote", om 2, 3 kanskje 4 år?
Og oljeetterspørselen blir neppe dramatisk fallende. Det er ganske små antagelser og spådommer fra OPEC som sender ratene ned, men ikke dermed etterspørsel i særlig grad?


PS. Nå så jeg nettopp at det endelig har lykkes "oljetraderne" å presse olja under 70USD. Det er jo en stund siden. Spørsmålet er vel om dette er reell global "pessimisme" eller om det blir en boost i eksport...
Tipper billig olje er interessant for flere? Ikke minst på NYSE og i valghøsten der borte.
Dette kan jo ikke Trump ta æren for. Joda, selvsagt kan han det... 😅

Fortsetter dette så kan det bli mindre attraktivt for India og Kina osv å kjøpe russisk olje og dermed også redusere bruk av svartflåten som vil miste oppdrag?
Redigert 10.09.2024 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.09.2024 kl 11:01 5780

Noe på gang?
New Corolla (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/Korea Hyundai Oilbank China VLCC Company Ltd (TCE: RV USD 42K @ 117 days / Actual USD 66K @ 83 days)
stockwalker
11.09.2024 kl 11:27 5732

FRO, avmålt kjøpsinteresse i aksjen ifølge poll på shareville
ibyx
11.09.2024 kl 13:54 5599

Også fra Shareville:
Iflg Clarksons er VLCC td3 eco nå i 40,5K uten scrubber, m scrubber 45,1K. opp 11,5% d/d

Kan virke som det er en "treghet" i markedet det kan være gunstig å utnytte nå?

Landbridge Glory 55k/day... USG/Korea igjen
https://app.tankersinternational.com
ibyx
12.09.2024 kl 23:05 5056

Da skal den vel gå ex på NYSE imorgen tilsvarende 238,36 NOK
Da blir det vel en ordinær litt opp litt ned dag på OSE imorgen?
Dersom ikke OET-oppgangen kan by på "dokumenterte" smitteeffekter?
Torine
17.09.2024 kl 00:15 4702

Finansavisen 16.9.
Frontline steg 2,3 prosent til 244,60 kroner. Petter Haugen i ABG løftet kursmålet på Fredriksen-rederiet til 375 kroner fra 345 kroner.
ibyx
17.09.2024 kl 14:59 4394

Via Chris Shipping:
Pareto reporting a 10% jump in LR2 spot rates yesterday and 5% in LR1 (MRs slightly down).
VLCC and Suezmax were up 2.7% and Aframax up 7%
https://x.com/christankerfund/status/1836001469532901780

Nesten rart at FRO ikke gå mer?
desirata
17.09.2024 kl 16:00 4385

Rart ikke går mer ! Når kursen allerede er skyhøyt over hva dette rate nivået skulle tilsi. På dagens rater burde FRO kursen vært 200kr, men den blir holdt oppe av FOMO. Disse fantastiske ratene på 100k vi er lovet i et par år, men blir utsatt til neste år - alltid.
ibyx
17.09.2024 kl 16:10 4370

Ja her faller nok bunnen ut av skipsverdiene etterhvert so to speak! 😅
Mollen
17.09.2024 kl 16:42 4571

Hvordan vurderer du Ibyx kursen på Hafnia vs. dagens rater ? Er aksjen overpriset etter din mening ? Regner man på direkteavkastning gir jo selskapet fortsatt over 20 %… I mitt hode er dette innafor… Kursen i Frontline er jeg enig i at skurrer litt nå… Men snart går vi jo inn i høysesong og vanligvis så ser vi jo posisjonering litt i forkant av at ratene stiger… Blir det ikke ratefest i stortank i vinter tror jeg vi vil se en solid kursskrell i Frontline…Det er grenser for hvor tålmidige folk er….
ibyx
17.09.2024 kl 17:16 4550

Såfremt ikke det skjer noe "makromøkk" og sesongsongoppgangen ikke uteblir mener jeg Hafnia er gunstig priset nå. Kursen er ikke like i "forkant" som FRO synes å være mtp forventet rateoppgang.
På den annen side kan OET være en liten indikator på crude nå, men det kan også være litt spekulativ og/eller "tilfeldig" oppsving vi har sett der ganske plutselig.
Det *kan* innevarsle et taktskifte? Hvis ikke de bare har skaffet seg noen gode og lovlige russerfrakter igjen. Skal jo mindre til der med relativt liten flåte for å heve gjennomsnittet?
Når det gjelder Hafnia står vel dessuten guidingen ved lag? De har meldt om stor andel med gode kontrakter for Q3. Og Q4 blir vel tradisjonelt bedre?
Ville ikke ha avskrevet noen av de 3 nå i oppgangen fra sesongbunn!
Når det gjelder FRO som kanskje har en viss FOMO-bonus så glem ikke at de kjører en del produkt også!
Og vi vet jo ikke til enhver tid hvilke kontrakter som inngås. De svarene får vi først mer utfyllende ved neste Q3 osv.

PS. Ifølge de slutninger som meldes via TankersInt har FRO kun 3 hittil i september. Snitt år 2020, rate 37kUSD
Forøvrig via X
Shipping Index 9/17 vs fjorårsbunner:
- BCTI: 644 (FLAT) (LOY18.7.23: 563) Opp ca 14%
- BDTI: 888 (+6) (LOY8.9.23: 713) Opp ca 24%

Relative endringer mellom de 3 siste år i prosentpoeng (kilde Nordnetgraf)
FRO 36
OET 35
HAFNI 25

Dette forteller noe.
Alt selvsagt med forbehold om feil.
Redigert 17.09.2024 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.09.2024 kl 22:43 4286

Fersk melding. FOMO-fuel eller bare tull?
New Corolla (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/Korea ATA China VLCC Company Ltd (TCE: RV USD 40K @ 117 days / Actual USD 59K @ 87 days)

USG/Korea skiller seg klart ut i september.
desirata
18.09.2024 kl 03:23 4188

Denne artikkel sier at Kina olje consumption eller import er redusert med 15%, dvs samme nivå som aug. 2022. Isåfall er det alarmerende for VLCC markedet og vi kan glemme toprater neste året. Det blir vel da rater rundt 30k, men skips prisene kan falle.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Chinese-Refineries-Go-Bankrupt-Amid-Plummeting-Margins.html
ibyx
18.09.2024 kl 09:06 3945

Tanker value forecasting
https://blog.vesselsvalue.com/shipping-market-outlook-q3-2024-forecast/
Stadig mer attraktivt å skrape gamle VLCCer?

Dette impliserer vel også at skipsverdier ikke forventes å avta før i 2026.
Så spørs det hvor mye skipsverdier inngår i prising av skipsaksjer...
Redigert 18.09.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.09.2024 kl 10:07 3846

LR2 i støtet igjen. Over $45K på de beste rutene
https://x.com/ed_fin/status/1836293393556869173

Kanskje er det Hafnia som haler mest her? ...
Redigert 18.09.2024 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Hardly
18.09.2024 kl 10:28 3844

Kepler Cheuvreux spår opptur for tankaksjer.
Analysesjef Axel Styrman trekker frem tre attraktive aksjer innenfor råolje-, kjemikale- og tørrlast. Også en LPG-reder får tommelen opp.

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/09/18/8180696/kepler-cheuvreux-spar-opptur-for-tankaksjer
Redigert 18.09.2024 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.09.2024 kl 11:26 3753

Trender det nordover?
Gustavia S (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Caribs/China Shandong Port Group Sinokor (TCE: RV USD 49K @ 105 days / Actual USD 43K @ 121 days)
https://x.com/ed_fin/status/1836326089141993508
ibyx
18.09.2024 kl 12:33 3701

Traderne kjører tidlig ettermiddagsknekk i FRO idag?
Best å selge Hafnia straks også da! 😅
Redigert 18.09.2024 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.09.2024 kl 12:39 3732

Foreløpig går det ikke så fort, men indeksen viser tydelig tegn på å ha forlatt sesongbunn:
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
ibyx
18.09.2024 kl 16:29 3627

TC14 +7.6% to w142.5 🐂.
https://x.com/ed_fin/status/1836405757169766416

TC14 US Gulf til China. Primært VLCC

ibyx
18.09.2024 kl 21:31 3488

Amerika til fjerne østen igjen...
Universal Innovator (2019) Brazil/Korea Actual TCE/day including idle days USD 50,243/day @ 85 days
ibyx
18.09.2024 kl 23:43 3313

Ok. Takk. Må ha misforstått. Men det er vel greit nok at annet enn Amerika til fjerne østen også går litt opp.