Frontline Q2 2024 resultat forventninger

andreasr
FRO 19.08.2024 kl 19:51 79234

Her kan det diskuteres forventninger til Frontline fremover.

- Frontline kvartalsrapport Q2 2024 blir publisert 30. august.

- Kursmål: Hva er dine kursmål for Frontline aksjen fremover? Hva er andre pålitelige kursmål?

- Hva er faktorer som vil påvirke Frontline i tiden som kommer? Hva er sannsynligheten for at FRO vlcc kan seile gjennom Suezkanalen igjen?

- Hvordan blir vintersesongen for frakt av olje? Hva vil skje med vlcc fraktratene?

- Er det nå best å ha Frontline aksjer i Nok på Oslo Børs eller i USD på Nasdaq?

Jeg er all-in i Frontline, 15582 aksjer.

Frontline Q2 presentation:
https://edge.media-server.com/mmc/p/b2zy9qd6/
Redigert 22.08.2024 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Anden
I dag kl 15:34 242

Analytikere er morsomme! De løper i flokk, akkurat som journalister. Men nå skal det vel opp uansett snart!
ibyx
I dag kl 14:47 341

Clarksons nedjusterer 2025-estimater for non-eco VLCC-rater til 77.000 dollar pr dag, fra tidligere 82.000 dollar pr dag. 😅
ibyx
I dag kl 14:33 384

Not that bad?
Yiannis Latsis (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Cathay Petroleum Trafigura (TCE: RV USD 40K @ 48 days / Actual USD 43K @ 47 days)

Time charter som Q3 og ikke minst Q4 joker?
desirata
I dag kl 10:44 754

Dersom en går tilbake på tråder, vil en se at jeg spådde FRO under 200 og OET under 300, dette var kun 2 måneder siden. Før eller siden går luften ut av FOMO ballongen. Håper at ratene tar seg opp i nov, dersom ikke vil skips prisene falle og aksjen vil følge etter.
ibyx
26.10.2024 kl 15:15 1458

Spot er ei (alltid) det beste?
Her er et par Potenoppdateringer med et års mellomrom.
Den nyeste jeg fant var fra 21.10.24:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/Oct%2021%2c%202024.pdf
og denne da fra 19.10.23:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/OCT%202023/October%2019%2c%202023.pdf

Her ser vi jo tydelig at Time Charter kan bli en "joker" ved både Q3 og kanskje ikke minst Q4?
Dette vil også gjelde for produkt?
Kaster man et blikk på nybyggverdier og bruktverdier er det påfallende at VLCC allerede for et år siden kom opp i 130$M for nybygg og fortsatt er der. Alle andre i tabellen har derimot steget omtrent tilsvarende siden oktober ifjor. Verdsettingen av særlig FRO var altså mulig å prise inn en god stund før fx Hafnia til sammenligning i den grad man la nybyggverdi til grunn og ikke bare bruktverdi?

PS. Hvem opererer som vist her forøvrig Handy 38 under US FLAG til over 90K pr dag nå?
Redigert 26.10.2024 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.10.2024 kl 18:27 1869

FRO : "The Short Story"
Change Vs. Previous Month-17.68%
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
25.10.2024 kl 11:07 2153

Det *kan* tenkes at kursen faller for mye nå pga psykologisk overdreven "TA-opportunisme"?
HS-formasjoner er "veldig populære" å spille på?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php

Men entusiasmen bremser litt nå?
Volume: 167.42K
65 Day Avg: 820.21K
20% vs Avg

"Aksjen anses samlet sett teknisk nøytral på mellomlang sikt." (Investtech)
Sier de egentlig at TA ikke er så mye verdt her akkurat nå? 😅
Redigert 25.10.2024 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 09:38 2861

"Looking ahead, while some market corrections are anticipated in line with seasonal trends, the overall activity level is expected to remain at prolific levels.
" 🤔
https://splash247.com/how-vlcc-dynamics-are-being-influenced-by-geopolitical-tensions-and-seasonality/
Itmann
23.10.2024 kl 21:35 3328

Det CEO snakker om er at alle shippingsegmentene har forskjellige sykler (ikke overlappende), det vil si at spotmarkedet går opp og ned i lange sykler. Derav viktigheten av å time sykelen. Men dersom man er spoteksponert mot alle segmentene til en hver tid så vil man over tid tape penger. (Historisk sett). Han sier for øvrig at han ikke har regnet på det og det er noe man sier litt spøkefullt, men det er derfor det er viktig å være en pure play aktør (kun tank, kun bulk, kun bilfrakt osv) så investorene får en eksponering mot det markedet de ønsker.
Redigert 23.10.2024 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 20:32 3474

Alt er ikke TA...
Front Maine (2021) 53k/Day
https://app.tankersinternational.com
Når 17VLCCer(?) returnerer til crude...
"Scorpio Tankers bullish after 17 VLCCs and suezmaxes quit product trade" (Tradewinds)
Ja da kan Front Maine representere en trend som styrker det "underliggende" eller det "fundamentale", som en motsats til psykologisk drevet overspekulasjonen/short? RSI 32,45? Nesten som dumpen 25.9.
Handles nå til 221,60 NOK på NYSE.
Har liten tro på at Investtech får rett i sitt "fullblown" HS-potensial her. (De tror det neppe selv? "Videre nedgang til 192 kroner eller lavere er signalisert. ")
Max en snartur til 210? Men kanskje er det NYSE som får gleden av å sette bunnen idag denne høsten? Ihvertfall før Q3? 😅
Med to tre Front Maine til nå...?
Forøvrig:
https://x.com/PotenPartners/status/1849126745162604775

Mener forøvrig at Barstad sa noe om at den som er i spot hele tiden vil tape over tid? Kan ha misforstått selvsagt. Men stemmer det så betyr det vel at de slettes ikke er "all in" i spot?
https://youtu.be/xyN8xvbnHXk?si=QzqZbXI9jpUFF5v_
Parsons
23.10.2024 kl 18:21 3669

Det ble ingen dobbel bunn i US. FRO gitt.
Går ned 4-5 % hver dag nu , vanskelig å se hvor denne bunnen er men at det kommer en rekyl snart ?
Da er det å finne den.
ibyx
23.10.2024 kl 13:54 4061

Er vel et tegn på økte rater, eller ihvertfall bedre enn i produkt, men også en økt konkurranse når disse tilbakeføres til crude?

https://www.tradewindsnews.com/tankers/scorpio-tankers-bullish-after-17-vlccs-and-suezmaxes-quit-product-trade/2-1-1728479

ibyx
23.10.2024 kl 13:01 4208

Ligger gjerne an til fall på størrelse med 15.10 gitt at slutthandel vanligvis er høy FRO?
Med andre ord, "trenden" er fall på relativt høye volum nå/fortsatt?
Volume: 660.86K
65 Day Avg: 796.88K
83% vs Avg

VWAP 226,9377

Forventninger til utbytte er dessuten mindre i FRO enn i Hafnia, det vil i seg selv øke volatiliteten. Fortjenester skal i større grad hentes ut ved kursendringer?
Men OBS! Kursen er nå justert for utbytte kun et par prosent over samme dag for et år siden! Kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC (målt i diagrammet)

Glem SEB, men ikke undervurder kraften i en HS-formasjon i "fri dressur"?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Shorten er moderat, men har både ifjor og særlig i 2022 blitt giret i oktober november.
I 2022 gikk flere short på en større smell såvidt jeg husker. Vi vil neppe se lignende aktivisme i år? Men kanskje litt mer enn ifjor?
Men short er liksom FRO det også.
Redigert 23.10.2024 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 12:16 4306

Markedet "kjøper" den lille nedgraderingen i FRO mer enn det gjør den betydelig større nedgraderingen i Hafnia...
FRO:
Volume: 555.99K
65 Day Avg: 796.88K
70% vs Avg

Hafnia:
Volume: 543.91K
65 Day Avg: 1.1M
49% vs Avg

Man skulle nesten tro det var FRO som fikk kursmålet radert med nesten 9% og ikke Hafnia! 😅🎪
ibyx
23.10.2024 kl 10:49 4553

På Frontline opprettholder DNB Markets kjøpsanbefaling, men har nedjustert kursmålet på aksjen til 340 kroner fra 345 kroner. Estimatet for justert ebitda i 2024 er ned 11 prosent hensyntatt nylige ratebevegelser, oppdateringer fra sammenlignbare selskaper og fuel spreads.

-11% vs kursmål kun ned ca 1,5%? Blir ikke det litt rart da?
Særlig sammenliknet med det mye større prosentkuttet de gir Hafnias kursmål idag?
Redigert 23.10.2024 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
desirata
22.10.2024 kl 18:02 5197

VLCC raten $34.200 Poten idag, den har ticket oppover i 14d. Det betyr at ECO scrubber vil ha 50k per dag.

Kun en uke til nov, satser på det løsner nå og vi nærmer oss 100k ved nyttår.
ibyx
22.10.2024 kl 11:53 2875

Kina øker crude-kvoter for 2025. Da er det bare å prise inn allerede? Ratene kommer gjerne etter etterhvert?
https://x.com/ed_fin/status/1848622630984671285
ibyx
22.10.2024 kl 10:49 2969

VWAP 236.6378
Men omsetning er langt ifra fullstendig "tøm og røm" da...
Volume: 229.25K
65 Day Avg: 795.55K
29% vs Avg
ibyx
22.10.2024 kl 10:06 3065

Investtech kan være nådeløst humoristiske da!
"Aksjen ga salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 245 kroner. Videre nedgang til 192 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen tester støtten ved cirka 237 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 237 kroner vil utløse et salgssignal."
Men det er jo fint med en motvekt til analytikerene med rakettkursmål på 365? Det var vel enda høyere etter at "de 24" skulle komme?
Redigert 22.10.2024 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.10.2024 kl 09:51 3113

Kursmålene i FRO spriker ifølge FA mellom lav 200 og høy 365. Det er heftig ulike syn!
Snitt er over 290 da.
Men her gjelder det antagelig å være veldig oppmerksom på tidshorisontene?
Et høyt kursmål er ikke nødvendigvis i motsetning til fall på kortere sikt?
Er man "long" er det selvsagt bare å lene seg tilbake og la humla suse da! 😅🐝
ibyx
21.10.2024 kl 09:36 3565

Skeptisk til Frontline
Frontline-aksjen er opp drøye 30 prosent siden Euronav-transaksjonen for et år siden. Arctic-analytiker Kristoffer Barth Skeie har ikke all verdens tro på aksjen inn i høysesongen i tank.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/20/8194282/skeptisk-til-frontline

Det er vel egentlig relativt uproblematisk å mene dette nå gitt "tregheten" i markedet? Men det gjenstår å se!
ibyx
18.10.2024 kl 14:01 4298

Det er sikkert *veldig* gode og uproblematiske grunner til at disse to er omtrent dobbelt så sterke som FRO sine to idag?
Antonis I.Angelicous (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Petrochina (Hou) CSSA (TCE: RV USD 47K @ 114 days / Actual USD 68K @ 85 days)
Maran Antares (2012 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) ST Shipping Maran Tankers Management (TCE: RV USD 43K @ 114 days / Actual USD 66K @ 83 days)

Og så FRO:
Front Eira (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) GS Caltex Oil Corp. Frontline $FRO [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 34K @ 47 days / Actual USD 27K @ 56 days)
Front Humber (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) SK Energy Frontline $FRO (TCE: RV USD 37K @ 48 days / Actual USD 32K @ 56 days)

ibyx
18.10.2024 kl 11:56 4431

Noen slutninger framstår som lett uforståelige?
Captain X. Kyriakou (2013 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Bharat Petroleum Corp. Trafigura (TCE: RV USD 36K @ 13 days / Actual USD -1K @ 32 days)
ibyx
18.10.2024 kl 11:30 4470

Ai ai. Ikke så bra for gjennomsnittet denne da.
Front Eira (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) GS Caltex Oil Corp. Frontline $FRO [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 34K @ 47 days / Actual USD 27K @ 56 days)

Så får vi se om det påvirker dagens lille FOMO-opptur? (som nok skal ned igjen på slutten uansett) Fredag er det også.

"Did you buy the FRO-top today"?
Redigert 18.10.2024 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.10.2024 kl 09:49 4627

Pytt pytt
Det var den HS-formasjonen!
https://www.tradewindsnews.com/tankers/frontline-scores-brazil-to-china-rate-gain-as-vlccs-exit-shoulder-period-relatively-unscathed-/2-1-1726392

Og kursen stiger mot fredagens formiddagstopp for dagens gevinstsikring! 🎪😅
Redigert 18.10.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.10.2024 kl 18:35 5063

Godt poeng.
............Q2 2024 Q3 2024* % done. Q2 23. Q3 23. %diff Q2>Q3

VLCC. $49,600 $47,400 79%. $64,000 $42,500 -33.59 %
Suezmax. $45,600 $41,900 85%. $61,700 $37,600 -40.03 %
LR2 / Aframax. $53,100 $50,100 65%. $52,900. $33,900 -35.92 %

Sluttkurs rapportdag Q2 23 (24.8): 172NOK Q3 23 (30.11): 195,5NOK
Kurser fra dn.no

Betydelig dårligere rater ved Q3 ble altså slett ikke straffet med kursnedgang...
Det skyldtes gjerne fortsatt høye forventninger å vilje til å se året under ett?
Samt at Eurnonavskipene var underveis og skulle prise inn?

* spot TCE currently contracted
Forbehold om feil.

Redigert 17.10.2024 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
17.10.2024 kl 17:18 5180

Hvor mange av skipa går på spot i q3, var ikke godt over 70% fastsatt pris ved q2-rapportens slipp? Det som da føltes noe lavt ser ikke så ille ut i forhold til spotpris og disse slutningene du limer inn her den siste tiden?
ibyx
17.10.2024 kl 15:21 5309

Front Neiden (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Equinor Frontline $FRO (TCE: RV USD 46K @ 86 days / Actual USD 40K @ 96 days)
Mye som tyder på at ca 40K nivået nå. Er vel også en del på kontrakter osv som ikke vises her?
Det ser også ut som LR2 er mye svakere nå enn Aframax?
Ihvertfall slik det framgår her:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/Oct%2014%2c%202024.pdf
ibyx
17.10.2024 kl 12:02 5521

Ser vi på ukens slutninger og luker bort VLCC mer enn 10 år (eldste FRO er 2015) ser vi et stort brekk opp fra tirsdag til onsdag.
Man+tir snitt 24,6K (3 skip)
Ons+tor) 46,5K (4 skip)
Litt lite tallmateriale, men likevel ikke uten en viss mulig tendens?
https://app.tankersinternational.com
ibyx
17.10.2024 kl 10:34 5658

"En aksje som har gitt salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon indikeres å falle videre, minst like mye som formasjonens høyde." (Investtech)
Men er vi ikke der nå da? En full uttelling blir fort litt grådig? Det er jo tross alt "bare" streker og psykologi?

Hvor mye ekstra klarer FRO å dra inn ved å frakte produkt? Er vel stort sett LR2? Noen som vet om de også har konvertert Sueazmaxer eller VLCCer?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/crude-tankers-continue-incursion-into-product-trades-as-rates-continue-to-struggle/2-1-1725259

Dessuten gjør Suezmax det bra nå. Det kompenserer også for litt dårlig VLCC.
Jefferies: “Suezmaxes are seeing their highest earnings since mid-June. Overall Suezmax tanker rates are at roughly $44,000/day (non-eco), which puts it as the one segment across all tankers that is seeing spot rates above year-to-date averages.”
https://x.com/ed_fin/status/1846828287902790033

Her er forresten de siste slutninger fra 10.9 som er registrert hos Tankers International.
Front Osen (non-scrubber) 31k
Front Rauma (non scrubber) 55k
Front Defender 67k
Front Tyne 44k
Front Hawke (non) 44k
Front Vefsna (non) 30k
Front Cloud (non) 37k
Front Tay (non)43k
Snitt 38,75K

Den nylige Front Prince har ikke oppgitt rate.
Redigert 17.10.2024 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.10.2024 kl 14:21 6057

Kanskje skal vi være glad for at rate ikke oppgis?
Front Prince (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) CSSA Frontline $FRO
ibyx
16.10.2024 kl 10:38 6265

Holder seg overraskende godt mtp "pålegget" fra NYSE om å teste HS-støttepunktet på 237?
Men så lenge volumet er begrenset er det lettere. Det er jo mye FOMO-kraft i denne vet vi?
Kan fort gå kraftig opp og ned liksom?
VOLUME: 150.3K
65 DAY AVG: 786.78K
19% VS AVG
ibyx
16.10.2024 kl 09:05 6450

Synes de var trege med å "melde" dette? Har jo vært synlig en stund...
Aksjen ga salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 245 kroner. Videre nedgang til 192 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen tester støtten ved cirka 237 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 237 kroner vil utløse et salgssignal. (Investtech)

Sluttkurs NYSE: 237,31 NOK

Nå kan det jo tenkes at denne skal "trades" som "falsk" da? Stigende trend osv.?

"Grunnfjellet" i supersyklusen ligger fortsatt 10-15% under dagens kurs. Forrige "supertilbud" var så sent som 27.9 med ca 227 kroner...

Det tok 4 dager å senke den fra ca 250 til 227. Kursen faller nå for andre dag under 250. Denne gang med HS i bagasjen. Ta dog ingenting for gitt her!
Det er åpenbart mye spill i dette også og det serveres ikke gratis lunsj! Det tjenes kanskje like mye penger for noen på "heisøvelser" som på utbytte?

Men OSE klarer neppe å vri seg bort i fra den "pålagte testen" på 237 som NYSE ga igår?
Det spennende blir om man våger å gamble videre ned?

HS-formasjonen er forøvrig tydeligst på NYSE: https://www.dn.no/investor/aksje/S1195/FRO/Frontline%20Plc (3mnd)
Redigert 16.10.2024 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
15.10.2024 kl 20:10 7072

He he! Velkommen Parsons! Rykende ferskt nick ser jeg!
Åja. 200 vil helt klart komme. En gang. 👍
Hyggelig at du er enig med min HS-tolkning! Ikke mange andre som "er der"... Heller ikke Investtech..

Fearnley mener visst at FRO nå ligger 10-12% over NAV. Hvilket gir en mulighet for ca 213NOK dersom en "utligning" er "nødvendig"? Det er gjerne befengt med en god porsjon "vennlig innstilte vurderinger/gjetninger" da?
OET/ECO "enda verre" ca 20% over NAV.

https://x.com/ed_fin/status/1846189026954400130

Ligger forøvrig an til over gjennomsnittlig kurs antagelig på linje med 1. oktober da den endte på USD23.28. (ca 252NOK)
Forøvrig viste Tradewinds USD 26500 denne dagen!

"Did you buy the last FRO dip"? 🤔
Redigert 15.10.2024 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Parsons
15.10.2024 kl 19:48 7127

27000 på https://www.tradewindsnews.com
22$ i USA ned ca 5 % = 238 NOK

Så vi er i 237 nivået ditt nu.

HS tatt ut men ikke fullført.

Mulig target helt ned til 200 over tid.