Frontline Q2 2024 resultat forventninger

andreasr
FRO 19.08.2024 kl 19:51 88681

Her kan det diskuteres forventninger til Frontline fremover.

- Frontline kvartalsrapport Q2 2024 blir publisert 30. august.

- Kursmål: Hva er dine kursmål for Frontline aksjen fremover? Hva er andre pålitelige kursmål?

- Hva er faktorer som vil påvirke Frontline i tiden som kommer? Hva er sannsynligheten for at FRO vlcc kan seile gjennom Suezkanalen igjen?

- Hvordan blir vintersesongen for frakt av olje? Hva vil skje med vlcc fraktratene?

- Er det nå best å ha Frontline aksjer i Nok på Oslo Børs eller i USD på Nasdaq?

Jeg er all-in i Frontline, 15582 aksjer.

Frontline Q2 presentation:
https://edge.media-server.com/mmc/p/b2zy9qd6/
Redigert 22.08.2024 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.11.2024 kl 10:00 920

OET idag:
På grunn av det lavere overskuddet kuttet OET utbytteutbetalingen til $0,45 per aksje fra $1,10 per aksje den utbetalte i de to foregående kvartalene.

Mer enn halverer altså. Riskerer vi det også i FRO?
ibyx
07.11.2024 kl 21:00 1284

Indeksen faller idag igjen. Nå 922. Likevel like høyt som 23. august.
Slik sett er det verre for Clean helt nede på 478 nå. Lite å hente på swingtrade der lenger da.
Og produkt swinger seg inn i kjemikalie...

https://en.stockq.org/index/BCTI.php
https://en.stockq.org/index/BDTI.php

Produkt er så ille nå at man må lengre enn 5 år tilbake for å finne lavere verdier...
Vi skal ikke rippe opp hva fx Hafnia sto i da.

Litt teoretisk kan det altså være en uhyggelig nedside dersom dette ikke snur og "supersyklusen" kommer på rett spor igjen.
Ellers blir det "suppesykling"...
Men dette er det jo "big money" som styrer inntil "konsensus" brytes?
Så lenge det er rom for utbytter å ta først?

Selv tenker jeg at nesten den eneste grunnen til å sitte med litt shipping nå er mindre tekniske rekyler etter trendledende litt større selloffs. Pluss litt jag etter utbytte. Men dette er bare mine amatørbetraktninger da! Det er litt vanskelig å se for seg spenstige rateløft på kort sikt ihvertfalll... 😅
Redigert 07.11.2024 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
Sognoksen1
07.11.2024 kl 18:47 1457

Tankmarkedet
En Trump-seier forventes å gi markedet et løft
Med det amerikanske valget nå avsluttet, tror analytikere at en Trump-seier kan øke amerikansk oljeeksport, gitt hans tidligere støtte til økt innenlands produksjon. Trumps ambisjon om å øke oljeproduksjonen, som han omtaler som "flytende gull", vil trolig øke etterspørselen etter amerikansk råoljeeksport og dermed styrke behovet for tankskip.

"Positiv utvikling i tankskip-etterspørsel og tilbudsforhold"
– Teekay Group

Amerikansk oljesalg har økt jevnt og trutt i flere år, og landet er nå verdens største oljeprodusent. Også oljeeksporten fra andre deler av Amerika har vokst, og forrige uke la Teekay Group fram sine forventninger til oljeproduksjon og -etterspørsel for 2024 og 2025, basert på data fra IEA og Clarksons. Teekay Group forventer at oljeproduksjonen vest for Suez vil øke med over 1,5 millioner fat per dag (b/d) i 2025, mens etterspørselen i stor grad vil være drevet av markedene i Østen. Denne dynamikken med forsyning fra Vesten og etterspørsel i Østen fortsetter å støtte et sterkt behov for tankskip inn i 2025 og videre.
EMF - Carcarrier
Kilde: Teekay Group Q3 2024 resultatpresentasjon

Aframax ECO - 12 måneders leie rater: $41.250 per dag
Aframax - Gjennomsnittlige spot rater: $36.778 per dag
Suezmax ECO - 12 måneders leie rater: $43.500 per dag
Suezmax - Gjennomsnittlige spot rater: $46.026 per dag

Kilde: Clarksons Research
Blue Cow Group
07.11.2024 kl 16:40 1427

Blir ikke noe rateløft sålenge OPEC+ land fortsetter å utsette produksjonsøkninga/"kutte ned på nedkuttinga" som har vært forventet i lang tid nå. Kom vel noen senest på mandag. Kursmål er bare yestedays news, sjeldent vits i å høre på.
Fjellbris
07.11.2024 kl 16:03 1493

Når forventer du rateløft igjen?
Uansett langt opp til kursmål de fleste husa rundt/over 300, inkl DNB m 340. Blir også spennende i slutten av nov. med Q3 presentasjon, samt også utbytte og størrelse på det.
ibyx
07.11.2024 kl 14:13 1630

Oktoberløftet har blitt til novemberdumpen så langt. Mange røde dager i indeksen nå, men fortsatt over slutten av september!
Og heldigvis slår det ikke ut i kursen lenger! 😅
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
ibyx
07.11.2024 kl 00:44 1972

Jammen godt at dette "moderne" skipet har atypisk lav rate og enda bedre ikke er FRO sin..
Likvel er det uhyggelig lav rate for en modern scrubber fra 2019...
Esteem Astro (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) MRPL Sinokor [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 37K @ 22 days / Actual USD 2K @ 104 days)
ibyx
06.11.2024 kl 14:35 2296

En fersk "moderne" kontrakt...
Grand Bonanza (2021 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Petrobras Koch [Positioning for redelivery] (TCE: RV USD 26K @ 86 days / Actual USD 26K @ 90 days)

Er jo ikke helt optimalt dette?

Men FRO "leverer" fortsatt en ubyttejustert oppside på ca 10% vs 13. desember ifjor. Ca 3% sterkere enn fx Hafnia.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC
Redigert 06.11.2024 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.11.2024 kl 16:57 2827

Dersom det forholder seg slik at kursen i FRO "holdes litt opp" av optimismen rundt Euronav og de "24 nye" som begynte å vise seg kursmessig for omtrent et år siden, hvordan er kursene nå sammenlignet?
https://www.nordnet.no/market/stocks/16234521-cmbtech-ordinary-shares
Legger man inn US:FRO her så ser man at FRO fortsatt har priset inn betydelig mer verdier i etterkant?
Redigert 05.11.2024 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.11.2024 kl 15:33 2946

Q4-guiding blir svært viktig?
Q3 blir nok akseptabelt gitt relativt gode guidinger (som skal tas ned av dårligere rater mot slutten av Q3?)

VLCC $49,600 $47,400 79%
Suezmax $45,600 $41,900 85%
LR2 / Aframax $53,100 $50,100 65%

Hva skjedde ifjor da markedet i shipping trynet kjapt og ganske kraftig i begynnelsen /midten av desember?
kan vi få en gjentakelse av den dippen?
FRO falt raskt både like før og like etter Q3 ifjor og bunnet den 13. desember.

Q4-guiding 23:
VLCC 48,100 81%
Suezmax 50,300 70%
LR2/Aframax 51,300 70%
Kan bli vanskelig å matche ved årets Q4-guiding?
Sonatrach
05.11.2024 kl 15:09 2990

Headline på TW nå:

Eventual Opec+ production hike could create demand for 55 more VLCCs, Tankers International says

Tankers International and Breakwave Advisors chew over the latest news from oil exporting group
Aksjemeglern
05.11.2024 kl 14:34 3059

Er det noen som har noe clue på denne om dagen?
Er det systematisk nedjekk med avskrekk og bunnfisking som gjelder?
Eller er det så dårlige utsikter på FRO at det bare er å kaste inn håndkleet?

Voldsomme kursmål, og kraftige fall pleier som regel å stemme med avskrekk og bunnfisking før større ting skal skje.
Hva tenker andre?
andreasr
04.11.2024 kl 17:14 3613

DNB har kursmål 340 NOK på Frontline fra 25 oktober 2024. https://x.com/stein_lund/status/1849861831743181076

Jeg tenker å beholde Frontline aksjene, og se fremover mot Januar og Februar 2025. Da er valget i USA overstått og glemt, mens deep state i Washington styrer som vanlig mens Trump eller Kamala er figure head som underholder i media. Fra Januar vil Saudi Arabia ha begynt å øke produksjonen. Det globale forbruket av olje øker gradvis år for år uansett.

Winter is coming.
ibyx
04.11.2024 kl 16:37 3688

Hmm. Overraskende sterk støtte? (kfr peers idag)
Er vi ved "kritiske institusjonelle støttenivåer" (les: tidligere kjøpsnivåer med forventningene til "de 24 nye")?
Men snur ikke ratene beviselig opp kan man ubønnhørlig frykte en "god gammeldags FRO-smell" på høyt volum?
Det kan bli kamp om å være "først ute" for å si det slik?
ibyx
04.11.2024 kl 13:06 3945

Huffda. Stillheten senker seg?
Front Spey (2016 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Unipec (Bei) Frontline $FRO (TCE: RV USD 32K @ 49 days / Actual USD 24K @ 63 days)

"How to make the trend your friend"?

Blue Cow Group
31.10.2024 kl 09:52 4735

Flere enn meg som legger merke til hvor lenge artikler ala "Selger seg heftig ned i shipping" blir liggende øverst på e24.no?
Ellers er det jo som en "vanlig" nettavis der de nyeste sakene havner øverst, man tenker jo sitt om hvorfor de syns det er så viktig at alle får lese om nedgang i shipping på forsida i ukesvis. Bare vent og se hvor lenge det får stå denne gangen.
ibyx
31.10.2024 kl 09:21 4809

Kryper inn i "euronavløftland" nå...
Det er vel uunngåelig uten bedre rater?
Har litt mer tro på en tur under 200 nå
Front Naver (2021) 33k drar ikke rett vei.
Parsons
31.10.2024 kl 00:27 5099

TR nå på 29400
Fortsetter nedgangen.
18 $ kan komme fort og HS kan også være ett signal om varig nedgang , sett det før.
FRO er i sterk ned trend, der det kan komme reaksjoner opp som man ikke skal stole på.
Kortsiktig kjøp og salg på 18 $
Nedside target 16 $
Noen tror at det er bare hobby investorer som handler på TA.
Det er det ikke, profesjonelle og algoritmer bruker det.
Redigert 31.10.2024 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.10.2024 kl 21:14 5327

Front Naver (2021) 33k
https://app.tankersinternational.com/fixtures/67e1c785-7fbb-4e17-a89a-56b405848110
VOLUME: 2.04M
65 DAY AVG: 1.84M
111% VS AVG

Ligner mer og mer på fjoråret, bare litt tidligere ned? Bunnet 12.12 $18.56. Kun 4% dit målt her: https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Men det er åpenbart uten at utbytte er innregnet?

Apropos HS-formasjonen, er det ikke slik at et fall "skal" være minst like mye under halslinjen som det var over?
Altså ca 30NOK her ned fra 240? Omtrent der vi nå er?
Vi er vel dessuten med dagens kurs ca 211NOK nede på nivåene med volumkjøp som følge av euronavkjøpene nå?
Det skal være litt å forsvare her?
Redigert 30.10.2024 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
harlin
29.10.2024 kl 21:11 5886

Slett ikke verst avslutning i US i kveld. Så stygt ut, men testet nedsiden for å avslutte på nivå med OSE. Greit utgangspunkt for morgendagen
ibyx
29.10.2024 kl 20:00 6019

Interessant at Scorpio (Q3 idag med dårlig mottakelse kursmessig. Ned over 4% på høyeste volum på over 6 mnd) har kjøpt seg opp i DHT (crude) i Q3?
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/29/06408844/scorpio-tankers-kjopt-andel-pa-4-9-i-dht-holdings

Kan det tenkes at vi får en tid med større sprik mellom crude og produkt? Hvor altså crude er et bedre bet?
En slags alternativ short liksom?
Det er vel uansett ikke negativt sett med FRO-aksjonærers øyne at en annen del av sektoren kjøper seg inn i crude?
Kanskje litt derfor FRO bare faller 0,78% nå mens HAFN er ned 2,99%?

For her er det lite trøkk å finne for Front (X) de siste ukene...
https://app.tankersinternational.com

eller BDTI som er ned femte dag på rad
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Redigert 29.10.2024 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Parsons
29.10.2024 kl 19:40 6069

Det er ett Skjeldent stygt chart https://e24.no/bors/instrument/FRO.NYS

Så får vi se hva fremtiden bringer ?

Mange ganger kan det bli en sterk opptur, eller den flater ut ?

Legg inn kortsiktig kjøp på 18

Ned på TR nu 30600 og bør ikke gå videre ned for kursen til del for FRO.
Redigert 29.10.2024 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.10.2024 kl 18:23 6174

Blir å teste kraften i "euoronavspillernes" (herunder FRO "selv" sin) motstandskraft nå?
Ratene må bli virkelig ille for å se $16... Blir også en kamp mot "sesongklokka"?
Kanskje en snartur ned mot 190NOK eller max $17?
Parsons
29.10.2024 kl 17:10 6298

Den HS en der ble stygg, og kanskje meget dyp ?

Nå gjelder det å ha friske penger den dagen det snur, hvis det snur opp ?

Kan det være vi ser 16 USD i horisonten som støtte ?
Redigert 29.10.2024 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Anden
28.10.2024 kl 15:34 6938

Analytikere er morsomme! De løper i flokk, akkurat som journalister. Men nå skal det vel opp uansett snart!
ibyx
28.10.2024 kl 14:47 7035

Clarksons nedjusterer 2025-estimater for non-eco VLCC-rater til 77.000 dollar pr dag, fra tidligere 82.000 dollar pr dag. 😅
ibyx
28.10.2024 kl 14:33 7078

Not that bad?
Yiannis Latsis (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Cathay Petroleum Trafigura (TCE: RV USD 40K @ 48 days / Actual USD 43K @ 47 days)

Time charter som Q3 og ikke minst Q4 joker?
desirata
28.10.2024 kl 10:44 7447

Dersom en går tilbake på tråder, vil en se at jeg spådde FRO under 200 og OET under 300, dette var kun 2 måneder siden. Før eller siden går luften ut av FOMO ballongen. Håper at ratene tar seg opp i nov, dersom ikke vil skips prisene falle og aksjen vil følge etter.
ibyx
26.10.2024 kl 15:15 8151

Spot er ei (alltid) det beste?
Her er et par Potenoppdateringer med et års mellomrom.
Den nyeste jeg fant var fra 21.10.24:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/Oct%2021%2c%202024.pdf
og denne da fra 19.10.23:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/OCT%202023/October%2019%2c%202023.pdf

Her ser vi jo tydelig at Time Charter kan bli en "joker" ved både Q3 og kanskje ikke minst Q4?
Dette vil også gjelde for produkt?
Kaster man et blikk på nybyggverdier og bruktverdier er det påfallende at VLCC allerede for et år siden kom opp i 130$M for nybygg og fortsatt er der. Alle andre i tabellen har derimot steget omtrent tilsvarende siden oktober ifjor. Verdsettingen av særlig FRO var altså mulig å prise inn en god stund før fx Hafnia til sammenligning i den grad man la nybyggverdi til grunn og ikke bare bruktverdi?

PS. Hvem opererer som vist her forøvrig Handy 38 under US FLAG til over 90K pr dag nå?
Redigert 26.10.2024 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.10.2024 kl 18:27 8564

FRO : "The Short Story"
Change Vs. Previous Month-17.68%
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
25.10.2024 kl 11:07 8848

Det *kan* tenkes at kursen faller for mye nå pga psykologisk overdreven "TA-opportunisme"?
HS-formasjoner er "veldig populære" å spille på?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php

Men entusiasmen bremser litt nå?
Volume: 167.42K
65 Day Avg: 820.21K
20% vs Avg

"Aksjen anses samlet sett teknisk nøytral på mellomlang sikt." (Investtech)
Sier de egentlig at TA ikke er så mye verdt her akkurat nå? 😅
Redigert 25.10.2024 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 09:38 9558

"Looking ahead, while some market corrections are anticipated in line with seasonal trends, the overall activity level is expected to remain at prolific levels.
" 🤔
https://splash247.com/how-vlcc-dynamics-are-being-influenced-by-geopolitical-tensions-and-seasonality/
Itmann
23.10.2024 kl 21:35 10024

Det CEO snakker om er at alle shippingsegmentene har forskjellige sykler (ikke overlappende), det vil si at spotmarkedet går opp og ned i lange sykler. Derav viktigheten av å time sykelen. Men dersom man er spoteksponert mot alle segmentene til en hver tid så vil man over tid tape penger. (Historisk sett). Han sier for øvrig at han ikke har regnet på det og det er noe man sier litt spøkefullt, men det er derfor det er viktig å være en pure play aktør (kun tank, kun bulk, kun bilfrakt osv) så investorene får en eksponering mot det markedet de ønsker.
Redigert 23.10.2024 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 20:32 10170

Alt er ikke TA...
Front Maine (2021) 53k/Day
https://app.tankersinternational.com
Når 17VLCCer(?) returnerer til crude...
"Scorpio Tankers bullish after 17 VLCCs and suezmaxes quit product trade" (Tradewinds)
Ja da kan Front Maine representere en trend som styrker det "underliggende" eller det "fundamentale", som en motsats til psykologisk drevet overspekulasjonen/short? RSI 32,45? Nesten som dumpen 25.9.
Handles nå til 221,60 NOK på NYSE.
Har liten tro på at Investtech får rett i sitt "fullblown" HS-potensial her. (De tror det neppe selv? "Videre nedgang til 192 kroner eller lavere er signalisert. ")
Max en snartur til 210? Men kanskje er det NYSE som får gleden av å sette bunnen idag denne høsten? Ihvertfall før Q3? 😅
Med to tre Front Maine til nå...?
Forøvrig:
https://x.com/PotenPartners/status/1849126745162604775

Mener forøvrig at Barstad sa noe om at den som er i spot hele tiden vil tape over tid? Kan ha misforstått selvsagt. Men stemmer det så betyr det vel at de slettes ikke er "all in" i spot?
https://youtu.be/xyN8xvbnHXk?si=QzqZbXI9jpUFF5v_
Parsons
23.10.2024 kl 18:21 10365

Det ble ingen dobbel bunn i US. FRO gitt.
Går ned 4-5 % hver dag nu , vanskelig å se hvor denne bunnen er men at det kommer en rekyl snart ?
Da er det å finne den.
ibyx
23.10.2024 kl 13:54 10758

Er vel et tegn på økte rater, eller ihvertfall bedre enn i produkt, men også en økt konkurranse når disse tilbakeføres til crude?

https://www.tradewindsnews.com/tankers/scorpio-tankers-bullish-after-17-vlccs-and-suezmaxes-quit-product-trade/2-1-1728479

ibyx
23.10.2024 kl 13:01 10908

Ligger gjerne an til fall på størrelse med 15.10 gitt at slutthandel vanligvis er høy FRO?
Med andre ord, "trenden" er fall på relativt høye volum nå/fortsatt?
Volume: 660.86K
65 Day Avg: 796.88K
83% vs Avg

VWAP 226,9377

Forventninger til utbytte er dessuten mindre i FRO enn i Hafnia, det vil i seg selv øke volatiliteten. Fortjenester skal i større grad hentes ut ved kursendringer?
Men OBS! Kursen er nå justert for utbytte kun et par prosent over samme dag for et år siden! Kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC (målt i diagrammet)

Glem SEB, men ikke undervurder kraften i en HS-formasjon i "fri dressur"?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Shorten er moderat, men har både ifjor og særlig i 2022 blitt giret i oktober november.
I 2022 gikk flere short på en større smell såvidt jeg husker. Vi vil neppe se lignende aktivisme i år? Men kanskje litt mer enn ifjor?
Men short er liksom FRO det også.
Redigert 23.10.2024 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 12:16 11008

Markedet "kjøper" den lille nedgraderingen i FRO mer enn det gjør den betydelig større nedgraderingen i Hafnia...
FRO:
Volume: 555.99K
65 Day Avg: 796.88K
70% vs Avg

Hafnia:
Volume: 543.91K
65 Day Avg: 1.1M
49% vs Avg

Man skulle nesten tro det var FRO som fikk kursmålet radert med nesten 9% og ikke Hafnia! 😅🎪
ibyx
23.10.2024 kl 10:49 11256

På Frontline opprettholder DNB Markets kjøpsanbefaling, men har nedjustert kursmålet på aksjen til 340 kroner fra 345 kroner. Estimatet for justert ebitda i 2024 er ned 11 prosent hensyntatt nylige ratebevegelser, oppdateringer fra sammenlignbare selskaper og fuel spreads.

-11% vs kursmål kun ned ca 1,5%? Blir ikke det litt rart da?
Særlig sammenliknet med det mye større prosentkuttet de gir Hafnias kursmål idag?
Redigert 23.10.2024 kl 10:50 Du må logge inn for å svare