Katastrofal rapport 😱

Vampyren
GSF 21.08.2024 kl 07:31 12375

Onsdag ligger det an til å bli en ny, miserabel dag – for aksjonærene i Grieg Seafood:

«Aksjen kommer til å falle substansielt i dag, og det store spørsmålet: Hvor mye kommer den til å falle? Det vil avhenge av om markedets tro på at selskapet kan bli solgt,» konkluderer analytiker Christian Olsen Nordby i en morgen-melding til kundene i Arctic Securities.

Analytikerens morgenrapport har fått den enkle tittelen: Katastrofal rapport.

Årsaken er flere:

¤ Sammenlignet med fjorårets andre kvartal er det en dramatisk forverring hos Grieg Seafood, der det operasjonelle overskuddet (ebit) på 547 millioner kroner er blitt til et driftsmessig underskudd på minus 35 millioner. På forhånd ventet analytikerne et operasjonelt driftsresultat på 132 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Bloomberg.

¤ Lønnsomheten per slaktet kilo laks har gått fra 24,2 kroner til tap per kilo på 2,3 kroner.

¤ I rapporten ramses det opp fundamentale og alvorlige utfordringer i British Columbia i Canada, spiro-parasitten i Finnmark og lave volum i Rogaland.

https://www.dn.no/bors/analytiker-om-grieg-seafoods-sjokktap-katastrofal-rapport/2-1-1695566
Bennyfyfasan
22.08.2024 kl 12:39 2668

Det var helt klart bud inne eller dialog om bud på den ene regionen. Det var samtaler som kom ganske langt (Norge). Det er nå borte virker det som. Er det reprisingen av konsesjonspris som er årsaken til det?

Litt av problemet til Grieg er at de ikke kan oppdrett. De lytter ikke til folk som kan oppdrett - de fjerner dem heller.

Kvame er en flott fyr....men er han sterk nok i denne situasjonen?

Jeg har lastet til 61,5kr. Denne gangen blir det realisert ett tap - det ser jeg nå. Jeg går heller ikke inn med mer før jeg ser positive signaler fra GSF.
Redigert 22.08.2024 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Thumbs-up
22.08.2024 kl 13:52 2601

I mitt hode er det i oppkjøpsscenarioet et bra tegn at det blir 100% stille. Hvis det foregår konkrete forhandlinger ønsker vel neppe noen av de som deltar i prosessen at informasjon flyger it til kreti og pleti, slik du antyder at den kan ha gjort før sommeren. Ikke vær så negativ nå, Benny : )
ibyx
22.08.2024 kl 14:23 2553

Har også tatt litt tap og avventer videre utvikling. Ikke med inngang over 60 da heldigvis.
Vurderer å kjøpe mer igjen dersom den faller ned mot 47-45...

Min nedskalering er selvsagt i seg selv en positiv trigger for kursen da! 😅
Redigert 22.08.2024 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
oppturen
22.08.2024 kl 14:43 2517

Om en ønsker å selge så er det vel store muligheter for å oppnå best pris om en får solgt region for region.
ibyx
22.08.2024 kl 14:48 2507

Kan tenkes. Er ikke så sikker på hvor mye de bryr seg egentlig?
Om produksjon og kurs faller. Laks er jo sikkert gøy å drive med også da? 😅 🤔
Bullen
22.08.2024 kl 15:06 2479

Hopper litt opp og ned rundt 50. Spennende å se om den holder ser over eller bryter ned..... sikkert avhengig av hva en del investorer ønsker
Bennyfyfasan
22.08.2024 kl 15:42 2432

Grieg familien tjener greie penger på at det er som det er. Har de vært aksjonærvennlige ville de ha gjort andre typer grep. De har avlastet seg selv med å la GSF kjøpe det de selv ikke får til.

Hadde Grieg familien eid 30% ville kursen vært langt høyere.
milk
22.08.2024 kl 19:30 2306

Det er jo Grieg som er problemet!! De "leker" seriøse oppdrettere . Møkkajeng. Færdig snakka....
mofs
22.08.2024 kl 21:09 2243

Jeg kjenner ikke Grieg så godt, så skal ikke uttale meg så sterkt. Tror likevel Benny kan redde denne traden. Kan ikke Grieg stykkes opp og selges?
Bennyfyfasan
23.08.2024 kl 08:25 2082

Jeg venter ikke så lenge. Ser jeg ikke lys i tunellen selger jeg å plasserer pengene en annen plass.

Se på profilen til de som satt i styret - se på dem som har erstattet dem. Tenk deg så at vi nå skal inn i en vanskelig periode med mange oppdretts faglig vanskelige spørsmål.

Dette henger ikke på greip....

GSF blir ikke solgt - det tror jeg rett og slett ikke lenger. Hadde det blitt gjort regionsvis ville vi gått langt over 100kr.
Redigert 23.08.2024 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.08.2024 kl 08:52 2030

Det blir rett og slett for gøy å være med på ferden!

PS. Nå har jo Lerøy/Auss også store majoritetseiere da. (Noe vi minnes på fra tid til annen) Men de er gjerne litt mer faglig kapable må vite?
ibyx
23.08.2024 kl 09:17 1993

Selvsagt kom kuttet fra DNB også!
Fra 88 til 69 og med fortsatt kjøp ligger de i øvre skikt som tidligere.

Handlesbanken nedgraderer kortsiktig til selg fra hold. Kursmål ikke oppgitt.

Danske bank skrur den helt ned til 42 fra 55 kroner.

Både danske bank og DNB framholder slag av deler som en potensiell plussfaktor
Danske bank sier da 52...

Skitt fiske! 😅🎪

Redigert 23.08.2024 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.08.2024 kl 09:43 1950

Så kan man si at disse kursmålene kommer litt bakpå?
Markedet har stort sett kuttet de det skal allerede?
Dermed blir de potensielle rabatt-triggere?
ibyx
23.08.2024 kl 09:51 1937

Glemte disse i sloslakten:
MARSHALL WACE LLP 1 093 297 0,96% 21.08.2024
QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED 1 237 618 1,09% 21.08.2024
CITADEL ADVISORS LLC 1 040 208 0,91% 21.08.2024

Alle har økt og shorten dermed over 5% igjen. 5,18% faktisk.
Man har *tilsynelatende?* ikke dekket inn noe som helst på kraftig kursfall...
Men disse luringene har gjerne "løsninger" i bakhånd. Stoler ikke så mye på slike shorttall som "aldri" realiserer sine gevinster...


Her har vi 3 som øyensynlig starter shorten på 50,50NOK... Smart?
https://shortnordic.com/details_company.php?company=GRIEG%20SEAFOOD&land=norway
Redigert 23.08.2024 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Bullen
23.08.2024 kl 10:02 1906

Er litt usikker nå om aksjen har brutt ned fra 50, kanskje litt tidlig å si det. Mulig at GSF vil ligge et sted mellom 47 og 50 i på vente av nyheter fra selskapet?
ibyx
23.08.2024 kl 10:05 1895

Mulig den "legger seg til" der omkring ja.

Tenker du på å rope i TA-skogen så er dette dagens svar:
Grieg Seafood har brutt ned gjennom gulvet i den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som åpner for sterkere falltakt. Aksjen ga også salgssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 54.97 kroner. Videre nedgang til 40.26 kroner eller lavere er signalisert. Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres. Ved reaksjoner opp har aksjen motstand ved cirka 59.00 kroner. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. (Investtech)
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100503&tck=GSF


Å dette er så bra! En favorittsetning fra Investtech:
"Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres."
Redigert 23.08.2024 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Mammon
23.08.2024 kl 10:07 1890

kjøpe GSF eller ASA for samme prisen?? LOL

ibyx
23.08.2024 kl 10:50 1829

Har visst en viss støtte på 49 idag?
mofs
23.08.2024 kl 10:57 1815

Uten salg bryter vel investeringscaset sammen. Da er det vel like greit å kutte tapene. Ser forøvrig at Aukner nå mener at GSF er verdt ca. 70,-. Det var vel der kursen var, mer eller mindre, før fallet. Ja, ja, dette var vel årets shitshow på Oslo børs.
ibyx
23.08.2024 kl 20:56 1659

Som fryktet/antatt holdt ikke "støtten" på 49 kroner...
Volumet var dessuten faretruende høyt.
VOLUME: 837.63K
65 DAY AVG: 441.34K
190% VS AVG

"Alle" er short liksom...
Det vil komme en rekyl her.
GSF er en "urolig" laks.
mofs
26.08.2024 kl 22:09 1341

Ingen som tør å bunnfiske her? Zero balls?
ibyx
26.08.2024 kl 22:19 1324

Gikk for mye idag. Venter til den bunner litt bedre. 46 kanskje 45. Short/algo er for sleip her nå. Men bevegelsene er der selvsagt. Den vil garantert komme lenger opp igjen, men ikke før om et par måneder kanskje.
Hele sektoren flyter jo opp og ned overraskende friskt?
Bennyfyfasan
26.08.2024 kl 23:11 1268

Jeg tror du har rett i det at den muligens skal ned å rote på midt 40 tall. Det er ene og alene shorterne som gjør det...i realiteten burde den ikke gått under 50kr.

En av to ting må på plass før GSF stabiliserer seg:

1) en ok avtale med partner i utlandet - eller salg av den delen. Det skal visst være en av grunnene til at det ble bytte i styre. enkelte av de som er fjernet mente det var salg av ulønnsom drift utenfor Norge som var rett...Grieg ville beholde.

2) Gode laksepriser som GSF får være med på. Det vil neppe materalisere seg før Q3 blir lagt frem om ca 3 mnd. Da får vi vite volum vs pris. Dessverre kan GSF være tvunget av finans til å låse prisen på ugunstige rater pga svak egenkapital....det får vi se

MEN.....

Overrasker de kan vi få en kortsiktig shortsquuuze....men....den kaninen opp av hatten skal jeg gjerne tenke meg å se ;-)
ibyx
27.08.2024 kl 18:08 1054

5,85% er shorten nå!
Fordelt på hele 8 geiter som vil til seters å gjøre seg feite!

Ikke alle av disse vil få like mye vinterspekk på seg...
De kan bomme på nedsidepotensialet her. Antagelig vil færre og færre selge noe særlig framover nå.
De kjenner bransjen for godt og vet at det vil snu. Både sesongmessing og for GSF...
De vil ende opp med å sloss om smuler og kannibalisere på hverandre...
Redigert 27.08.2024 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
oppturen
27.08.2024 kl 18:57 1017

Tenker man at Grieg Aqua sine aksjer er «bundet» så er shorten formidabel blant frie aksjer.
ibyx
27.08.2024 kl 19:03 1007

Med startpriser tilsynelatende helt nede i 48,60 er flere pt i minus på papiret...
Det er noe som ikke "stemmer" her?
Er man konspiratorisk anlagt og tenker "oppkjøpspress" så får man potensiell "mat" her...?
https://shortnordic.com/details_company.php?company=GRIEG%20SEAFOOD&land=norway
Redigert 27.08.2024 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Etmont99
27.08.2024 kl 23:49 854

Mine betraktninger rundt Grieg:

Q1 og Q2 har vært utfordrende generelt for oppdretterne og særskilt for Grieg, med mye uforutsette hendelser både i Finmark og Canada.
Q2 overaskende dårlig med negativt resultat som følger av flere uheldig hendelser. Det er siden begynnelsen av juni slaktet mye fisk fra Norge, Færøyene og Skottland med lav snittvekt. Dette hsr ført til press på prisene, og småfisk reduserer som kjent kapasiteten hos videreforedlerne som kjøper laksen, som igjen har ført til ytterligere prispress. Med et massivt uttak sålangt i Q3, ser vi at utforingen har gått ned de siste 2 uker, og før Q3 er ferdig er veldig mye fisk mellom Stadt og Vestfjorden slaktet ut, først og fremst grunnet lius, med også pga ILA i Midt-Norge. Dette bidrar til at prisene kommer til å bli på et høyere nivå enn forventet i Q4, Q1 og Q2/25’. Grieg har som kjent, ikke fisk i disse områdene og har bygget biomasse gjennom sommeren og vil komme bedre ut av kommende periode enn konkurentene.
Grieg meldte om ekstraordinære kostnader for Q3 ved siste kvartalsrapportering, så her er katta ut av sekken.
Grieg prises idag på ca 5,6 mrd, produserer ca 80k og er nesten på samme prising som f.eks Måsøval, som produserer ca 25k.
De prises til 1/6 av Lerøy, med knappe halvparten sv LSG’s produksjon på ca 185k.
På siste auksjon ble tonnprisen for Vest-Finnmark på 291k pr tonn, og om legger til grunn samme verdi for Rogaland, har selskapet rettigher/MTB/konsesjoner verdt 13-15 mrd KUN i Norge. Biomasse og utstyr kommer i tillegg. Canada kan prises til O, og fortsatt kan 130-150kr pr aksje forsvares.
Hva angår shortingen, er siste oppdatering basert på fredagens handler og har økt jevnt og trutt siden februar. Vi kan ikke fastslå npr de ulike selskapene startet sine posisjoner, da de blir synlige på det tidspunktet de passer 0,5%, men det først og fremst disse aktørene som har presset kursen ekstra lavt. Det er veldig mange små og mellomstore posssisjoner ut over de som er synlig hos Finanstilsynet, og blandt meglerhusene snakkes det om en faktisk shortandel på mellom 20 og 25%, som er helt ekstremt da ca 58% er fastlåst hos Griegfamilien, og ytterliger 5% er uten bevegelse til nr 2 på aksjonærlista. Snart tomt for aksjer til utlån for shorterne…
Grieg jobber med caset i Canada, det spekuleres i nye koster i ledelsen, samtidig som de vurderer andre strategiske grep på eiersiden. Et minste lite gnist vil sette fyr i shorterne, og vil gi en klassisk shortskvis. Det enorme prisfallet onsdag-fredag i forrige uke skyldes økt aktivitet blandt shorterne, nedsalg av belåndte aksjer, stop-loss, og selvsagt noen som kastet korta av frykt/gikk lei. Dette roet seg etter 3 dager, og min vurdering er at dette er et av de aller mest spennende case på børsen. Selskapet har god likvidet, og en evt emisjon kommer ikke på trappene for Q3 2025.
Tror kursene uavhengig av salg av hele selskapet er over 80 før jul, og et stykke over 100 om salg ramler på plass innen årsskiftet.
Bennyfyfasan
28.08.2024 kl 02:19 804

Første avsnitt er jeg enig i. Det ligger an til en veldig god laksepris på senhøsten pga utslakting i stort tempo. Spørsmålet er hva GSF har å slakte når prisene er høy...

Prising av selskapet er basert på inntjening når det ikke er til salgs. Grieg selger aldri en potensiell gullkalv som mange av barna er med å drive.

De bør bytte ledelsen i Finnmark. De har vist at de er inkompetent...

Det er ikke sikkert Grieg familien er interessert i en høy aksjekurs. Det kan godt hende de låner ut til short med begge hender...det gir jo en merinntekt for dem, samt lavere formue.

De må komme med positive nyheter for at det skal nå 80kr til jul. Jeg tror 65-70kr er innenfor...men det er mer nedside tilgjengelig.

Når det er sagt tror jeg de som kjøper nå blir å tjene penger.
Etmont99
28.08.2024 kl 07:26 717

De låner ikke ut til short, da hver eneste aksjebevegelse skal meldes til børs, - det vil også vises i aksjonærregisteret.
Bennyfyfasan
28.08.2024 kl 08:40 637

Du har ett poeng her. De er vel redd for å bli kuppa hvis de er under 50% ;-)

For både næringa - og aksjonærene burde de selge seg ned. Andre burde ta over drifta. De har slik jeg ser det ett ganske svakt styre nå når man ser på det oppdrettsfaglige. De var svak - men nå er de enda svakere etter endringene.

Næringa er liten - og alle kjenner alle - i alle fall regionsvis. Det er spesielt vanskelig å rekruttere til GSF Finnmark, og det kan man se med hvem som er leder der oppe. Jeg har ingen tro på at Vidar N klarer å snu skuta. Jeg skal ikke gå inn på hvorfor...men skal det skje ett lederskifte håper jeg de starter med han.
oppturen
28.08.2024 kl 21:08 439

GSF guider slaktevolum på 16,700 tonn i Q3 og om åremålet skal nås så blir det over 25,000 tonn i Q4. Ikke sikkert Q3 blir allverden med varslet tap i BC, men Q4 kan bli meget bra.
La og merke til en liten detalj i guidingen. Avklaring vedrørende BC er ventet iløpet av høsten(September-November) kunne sakt Q4 eller H2, men iløpet av høsten kan være en indikasjon på at det kommer raskt.
Bennyfyfasan
I dag kl 12:52 173

snakk om en del ned i dag på lakseprisen. På de minste størrelsene taper en del selskaper penger...
oppturen
I dag kl 13:00 163

Det er vel på grunn av lus og ila problemer på møre og i trøndelag.
Svar
I dag kl 13:14 147

Hva tror du om at Styreleder og Per Grieg jr er byttet ut i Grig aqua
Bennyfyfasan
I dag kl 14:34 82

Ja, så er det MTB slakt på områdene som skal trekkes ned pga trafikklyssystemet. Det skal være gjort til 26 september.
Bennyfyfasan
I dag kl 14:35 80

Det er vel bare eierselskapet? Det har ingen betydning isolert sett for GSF slik jeg ser det.

Det har væt en gledens dag om han røyk ut av GSF også
Mammon
I dag kl 14:38 71

Kan vi forvente et bud på hele sjappa snart?
Svar
I dag kl 14:59 39

Er det GSF eller eierskapet til GSF som bestemmer ved et salg
Bennyfyfasan
I dag kl 15:09 17

Det er ett godt poeng. Jeg er uansett ikke overbevist om at det blir salg. Har hørt om diskusjoner i styret - og de tingene som gjorde at medlemmene ble byttet ut. Det virker ikke som om salg var aktuelt - men det kan jo være at man ikke får vite alt som hovedeier tenker.

Salmar skulle eid iallefall GSF Finnmark.