Katastrofal rapport 😱

Vampyren
GSF 21.08.2024 kl 07:31 59261

Onsdag ligger det an til å bli en ny, miserabel dag – for aksjonærene i Grieg Seafood:

«Aksjen kommer til å falle substansielt i dag, og det store spørsmålet: Hvor mye kommer den til å falle? Det vil avhenge av om markedets tro på at selskapet kan bli solgt,» konkluderer analytiker Christian Olsen Nordby i en morgen-melding til kundene i Arctic Securities.

Analytikerens morgenrapport har fått den enkle tittelen: Katastrofal rapport.

Årsaken er flere:

¤ Sammenlignet med fjorårets andre kvartal er det en dramatisk forverring hos Grieg Seafood, der det operasjonelle overskuddet (ebit) på 547 millioner kroner er blitt til et driftsmessig underskudd på minus 35 millioner. På forhånd ventet analytikerne et operasjonelt driftsresultat på 132 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Bloomberg.

¤ Lønnsomheten per slaktet kilo laks har gått fra 24,2 kroner til tap per kilo på 2,3 kroner.

¤ I rapporten ramses det opp fundamentale og alvorlige utfordringer i British Columbia i Canada, spiro-parasitten i Finnmark og lave volum i Rogaland.

https://www.dn.no/bors/analytiker-om-grieg-seafoods-sjokktap-katastrofal-rapport/2-1-1695566
infront
11.12.2024 kl 22:59 3393

Da ble det et mer nyansert bilde, ja. Bra!
Etmont99
11.12.2024 kl 22:56 3313

Dipp pga lavere snittvekt og mere 3-,- prisene stiger.
infront
11.12.2024 kl 22:54 3222

"Dipp" i eksportprisen i uke 49. Prisene vil ikke "gå i taket" ennå. Ting tar tid.
milk
11.12.2024 kl 20:55 3212

Tikk takk å farvell.......
Etmont99
11.12.2024 kl 19:22 3180

Hjelper på at det er reduksjon i observasjoner av perlesnormaneter for 4. uke på rad!
Salamander1
11.12.2024 kl 18:41 3210

Nå er det like før julenissen kommer ! Tikk takk tikk takk …….🎅🤩🏦
Kingcoast
11.12.2024 kl 16:04 3284

Stigende priser,- selges fisk for slakting i juleuka på 105-108 for 3/5
112-115 for 5/6
132-135 for 6+
Og prisene blir på svært høye nivåer for Q1!
Forrige ukes eksportvolum på 14% høyere enn uke 49/2023!!
Pentagon
09.12.2024 kl 19:58 3559

En annen ting er det kommer et regjeringsskifte og jeg vil ikke tenke på hva en endring i lakseskatten over natten vil ha og si. Da sier det virkelig Pang. Sagt det før sier det igjen. Sitter Long i denne sammen med fornuftige hovedaksjonærer.

Pentagon
dreamliner
09.12.2024 kl 17:52 3497

Helt enig med deg Sjaman-Durek og det du skriver hvis jeg var short, noe jeg ikke er.
Sluttauksjonen i dag var imponerende synes jeg. Kanskje noe er like rundt hjørnet.
Redigert 09.12.2024 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Sjaman-Durek
09.12.2024 kl 16:43 3544

Jeg ville seriøst tenkt meg om short posisjonen min hvis jeg var deg nå dreamliner. Du havner fort i mye minus dersom GSF får en strategisk gjennomgang. Dersom det blir et oppkjøp her taper du mer enn du har lånt i tillegg. Livsfarlig!
Sjaman-Durek
06.12.2024 kl 20:52 3853

Sitter du short kanskje?

Til tross for utfordringer i Canada og ekstra kostnader i fjerde kvartal relatert til manetproblemer, anslås driftsresultatet for perioden til 181 millioner kroner, mot negative 61 millioner kroner i samme kvartal i fjor.
SEB oppjusterer kursmålet for Grieg Seafood til 92 kroner pr. aksje, fra tidligere 90 kroner, basert på et estimert resultat pr. aksje (EPS) for 2025 på 9,2 kroner og en PE-multippel på 10.
dreamliner
06.12.2024 kl 20:47 3775

Ja, det blir sikkert et fantastisk lavt underskudd for Grieg Seafood. Sikkert bare minus 100 millioner som er fantastisk bra.
Sjaman-Durek
06.12.2024 kl 17:40 3812

Ja.

I mellomtiden så svekker kronen seg inn i det avgjørende julemarkedet!!!! Fantastisk. Desember-Januar kommer til å bli rekordkvartal for sjømateksporten.
Mammon
06.12.2024 kl 14:15 3691

snart bud eller salg av virksomheten?
SAUDIKING
05.12.2024 kl 23:28 3722

Tar gjerne salg av NF og BC før jul, så tar vi Finnmark og Rogaland etter. Dette blir bra.
Sjaman-Durek
05.12.2024 kl 23:20 3636

Stille før stormen?

Før eller etter nyttår?
infront
05.12.2024 kl 15:43 3616

Tusen takk!
Kingcoast
05.12.2024 kl 15:40 3572

infront skrev Kilde?
Sitter i første linje.
Kingcoast
05.12.2024 kl 12:37 3523

Prisene drar seg til for neste uke! 3-5 kr og passerer 90 på 3/5, 98-99 på 5/6 og 115-120 på 6+!!
oppturen
02.12.2024 kl 18:51 3884

I den analogien så har jeg pyntet juletreet og sitter og koser meg med egge toddy mens jeg venter. 😉
Donald Trump
02.12.2024 kl 18:28 3885

Øverst på ønskelisten til jul står et salg av Canada, og på toppen av det hele håper jeg at julegaven fra Per Grieg (alias julenissen) blir et salg av hele selskapet! 🎅🎄

Han har alt han trenger: reinsdyrene (Mowinckel, Gåsø, Friele, Lie), en sekk full av interessenter, og et marked som er klare for magi. Julenissen pleier å levere, så vi får se om han gir oss en tidlig gave i desember eller rett på Q1. Jeg har satt melk og kjeks klar. Hva med dere?
Topofthehill
01.12.2024 kl 01:32 3847

Kan du fortelle nærmere ang kilden din til at du vet det har vært møter angående kjøp av GSF Finnmark?
Altså, for alle nysgjerrige er det bare å se på SalMar og hva markedet priser 32000 tonn slaktevekt 2025E for i mcap’en deres, så har du et godt tips til prisen en ekstern aktør er villig å betale for GS Finnmark. Pt vil det tilsvare 9,5mrd NOK. Eneste måten Grieg kan vokse i Finnamrk på er å kjøpe MTB i neste auksjon, søke lokaliteter osv (5-10år horisont). Veldig krevende. Mens i PO2/3 står flere mindre familieeide oppdrettere klare til å selge seg ut (dette vet jeg).
Under Q3 var spørsmålet «er hele den norske virksomheten til salgs?» noe som helt åpenbart var et innøvd trekk fra ledelsen. Jeg tror de kan få til en god drift igjen i BC/avvente endring i reguleringer, samt fortsette i NFL, og melke i en utvidet region Rogaland - dette med en solid og sunn balanse etter salg av Finnmark.

Det jeg synes er interessant er at markedet og analytikere henger seg voldsomt opp i gjeld og driften i enkeltkvartal, fremfor å trekke fram verdien som ligger i de norske regionene. Gir jo ingen mening for de store eierne å gå inn for en emisjon på feks 20% av mcap. For å unngå utvanning må da Grieg-familien fort skyte inn over 1mrd, noe jeg tviler på de har lyst eller mulighet til. Når de kan selge en (av fire!) regioner for ~125% av GSF mcap.
Redigert 01.12.2024 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
SAUDIKING
30.11.2024 kl 22:50 3819

Vanskelig å ikke støtte deg 100% Sjaman. Vet man å grave og har nettverk skjønner man fort at hele virksomheten blir solgt, men ikke samlet. Jeg er posisjonert.
Sjaman-Durek
30.11.2024 kl 22:36 3835

Jeg har aldri vært mer trygg på at Grieg Seafood er en aksje som er verdt å holde – og øke i. Canada-operasjonen, som inkluderer Newfoundland (NF) og British Columbia (BC), er åpenbart på bordet for salg. CFO hintet på analytikermøtet at denne prosessen skal være avklart innen Q1, noe som tyder på at vi er i en sluttfase. Det betyr at tiden for store nyheter nærmer seg, og markedet undervurderer fortsatt hvor stor effekt dette kan få.

La oss se på handlingene rundt rapporten: Bolt Finance(oppkjøpsrådgivningsselskapet)sine ansatte som har historikk med å investere i selskaper som har mottatt bud holder sine posisjoner i Grieg. Dette er ikke tilfeldig. Samtidig ser vi Per Griegs nærmeste nettverk – blant dem Mowinckel, Herman Friele, og Roy-Eddie Lie – som fortsatt sitter i aksjen. Når disse tungvekterne posisjonerer seg, handler det om noe mye større enn et vanlig/middels kvartal.

Og nå kommer selveste Ketil Skorstad på banen. Han er kjent som en av Norges skarpeste investorer, ofte med posisjoner som er tett knyttet til oppkjøpscaser. Hans økning i Grieg rett etter rapporten er et massivt signal. Skorstad handler aldri uten «solide analyser» i ryggen😉

Til slutt, shortere begynner allerede å dekke inn. Shortsalgregisteret viser at volumene minker. Dette betyr at de frykter oppgang, enten fra en salgsprosess eller annen positiv nyhet. Med aksjen fortsatt attraktivt priset og strategiske grep fra ledelsen som peker mot store endringer, er det bare å holde fast og vente på den kommende triggeren.

Per Grieg ville aldri hatt sitt nettverk tungt inne i aksjen om han ikke hadde større planer. Tiden er inne – vær posisjonert!
Bennyfyfasan
29.11.2024 kl 15:58 4016

Ja - Q1 blir spesielt bra....og litt av Q2. Det kommer alltid mye sår i den perioden, så oppnådd pris er lavere enn den offisielle.

Klarer GSF å slakte mye i den perioden kan mye komme på plass. Det kan til og med hende de kommer i grunnrenteposisjon ;-)

Time will show....og 20 januar er viktig for oss her i Norge også. Kan skje mye da - generelt for all eksport.
Kingcoast
29.11.2024 kl 15:33 3946

FishPool bekrefter handler på 115.- for Q1 og Q2!!
Det blir tidens halvår hva anngår pris, og det beste på hele kvartalspresentasjonen til GSF, var høy stående biomasse og godt med volum inn i første halvår!
Bennyfyfasan
29.11.2024 kl 13:52 3982

Det er flere ting. Grieg familien vil vel lufte interessen - samt at når noen ber om et møte med den rangen vi snakker om her....sier man ja

Ellers er lakesprisen ned noen kr i dag
Redigert 29.11.2024 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
29.11.2024 kl 08:19 4118

Jeg vet det har vært møter om bud på GSF Finnmark. Det som er sjokkerende er at de ikke har brukt dette til å presse opp verdiene.

Hvilken møter? Jo, store oppdrettere som vil ha lokalitetene og MTB. Det er både børsnoterte og ikke børsnoterte som har vært i kontakt.

Derfor tror jeg foreløpig ikke at GSF Finnmark ryker. Denne prosessen har foregått siden i tidlig vår - og til nå har ledelsen i GSF vært avvisende. Styret ble også byttet ut....det var stor uenighet om veien videre. Enkelte mente det trengtes store forandringer, men sittende regime...avventende.

NB: GSF pøser ut småfisk pga lenkemanetene. Blir spennende å se den økonomiske konsekvensen av det.
Redigert 29.11.2024 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Møllemannen
28.11.2024 kl 16:23 4192

Hva ville fair value for hele selskapet vært da? 120kr pr aksje?
Møllemannen
28.11.2024 kl 16:22 2357

Hva ville fair value for hele selskapet vært da? 120kr pr aksje?
Donald Trump
28.11.2024 kl 15:53 2354

Høres mer ut som de går for total salg nå hvis de får grei nok pris. Paal Johnsen presset inn som nestleder😉. Blir sagt helt åpent at NF skal selges av Kvame i E24 intervju. P. G gir ikke fra seg denne først uten å ha sjekket alle muligheter. Gitt denne beslutning er det god grunn å tro at de går fult ut. Han ville heller ha solgt BC, Finnmark og til og med Rogaland for å beholde NF.

NF ryker ikke først. Gir ingen mening.

Når tror du vi får en avklaring?
Redigert 28.11.2024 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Topofthehill
28.11.2024 kl 15:41 2347

De kommer til å selge Finnmark for ~9mrd. Og dele dette i 3:
- Betale ned en del gjeld
- Videre investeringer i ramp-up i Newfoundland
- Enten utbytte eller kjøpe 1-2 lokale oppdrettere i PO2/PO3 eksempelvis Tombre Fiskeoppdrett.

Det er mitt «wild guess». Trengs ikke investeres mer enn de allerede gjør i smolt eller slakteri. Er nesten overflod av yngel/smolt til salgs i Norge nå, ikke vanskelig å kjøpe enkeltparti av dette fra Mowi, Lerøy eller Salmar til kostpris. Mulig de burde oppgradert slakteriet på Helgøy, men finnes alltid leieslakt-kapasitet. De har også avtale med Norwegian Gannet.

Men, de ligger bra an på drift nå framover. Fra 2026 så er de godt i rute til å utkonkurrere alle norske oppdrettere på drift, ikke mange som har opplevd alt som kan gå galt slik som Grieg har. Da har de også postsmolt i Adamselv på plass. Det gir rom for «selges ikke uten premium prising». Og det får de hvertfal ikke i Canada pt.
Redigert 28.11.2024 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
28.11.2024 kl 13:14 2358

Hvis de frigjør midler til satsing i Norge tror jeg fortsatt GSF kan bli ok. MEN - de klarer aldri å løfte alt. Balansen er allerede anstrengt, og store investeringer er helt uaktuelt. Det trengs.
Sjaman-Durek
28.11.2024 kl 12:49 2364

Fullt og helt eller stykkevis og delt?
Nordby tror riktignok at Mowi kan være interessert i å kjøpe hele Grieg Seafood. Men etter gårsdagens pressekonferanse er han usikker på om det vil skje.

– Da Grieg Seafood-CEO (Andreas Kvame) gikk på scenen i går og sa at det var uaktuelt å selge norske assets, føler jeg at Mowi ikke er en aktuell kjøper, forklarer han.
Bennyfyfasan
28.11.2024 kl 11:00 2346

Jeg ville solgt all utenlands aktivitet og rendyrket produksjonen i Norge. De har VELDIG mye å gå på ved å øke produksjonen av storsmolt - bygge egne slakteri og foredlingsanlegg. Jeg er sikker på at de kunne investert for 10-15 milliarder i Norge uten problem. I tillegg burde de være med på auksjoner - spesielt i Finnmark.

Det de nå bygger av storsmolt kapasitet i Finnmark er bare en forsmak. De må mangedoble den for at det skal ha stor betydning. Her er det masse milliarder i teknologisk gjeld.

Det kommer også en miljøflex til neste år. Der kan man øke produksjonen mot forskjellige tiltak - sannsynligvis lukket og semilukket. Dette vil bli ENORMT kapitalkrevende. Hvordan skal GSF klare å være med på det?

Donald Trump
27.11.2024 kl 23:59 2533

Enig i det du drar frem her. Handler mye om flaks eller uflaks. Men når det er sagt så er det betydelig mindre observasjoner i år.

Virker veldig dramatisk av P.G å selge NF, hva tenker du om situasjonen?
Kingcoast
27.11.2024 kl 23:16 2577

Tall bedre enn ventet.
Godt oppbygd biomasse i forkant av Q1 og Q2 som gir de beste prisene.
Grei kost i Finnmark,- på linje med Rogaland eks maneter.
Lav fastprisandel på 7% som er fantastisk inn mot høye spotpriser.
Guiding på 62k i Norge og 22k i Canada
Langt bedre resultat vs konsensius
Avklaringer rundt Canada kommer.
Fortsatt over 18 mill aksjer shortet.
Trump skapte unødig støy igår, som forplantet seg ned til bunnen idag og utløste endel tvangsalg.
Høy omsetning idag og fin oppgang på 5-6% vil nok gi videre oppgang med fine fremtidsutsikter!
Bennyfyfasan
27.11.2024 kl 23:15 2582

Hele næringa dras opp på kort sikt. Lakseprisene blir vanvittig fremover - spesielt i januar ->

Bare husk å selg GSF før neste kvartalstall
Bennyfyfasan
27.11.2024 kl 23:14 2555

Jeg stiller spørsmål tilbake - tror du det er over for lenkemaneter? De mest alvorlige skadene kommer når temperaturen går ned. Jeg sier igjen - vent å se! Vindretning er avgjørende for press mot lokaliteter langs kysten.

Canada skulle vært solgt for lenge siden. Det er en av grunnene til at styret ble skiftet uten at jeg skal gå for mye inn på det.

Se på utviklingen av produksjonsfisk hos GSF vs resten av næringa.

https://www.mattilsynet.no/fisk-og-akvakultur/oppdrettsanlegg/systemrevisjon-av-oppdrettsselskapene/revisjon-av-grieg-seafood-asa

Sjaman-Durek
27.11.2024 kl 17:25 2746

Hva forventer du utover kostnadene som har blitt varslet? Er ikke meldt om noen nye observasjoner i Finnmark denne uken, https://ilaks.no/na-har-den-ogsa-brennmerket-mennesker-sa-mange-observasjoner-er-det-sa-langt/ og antall observasjoner kraftig på vei ned etter topp i uke 45 - likt med fjoråret. En enkelthendelse på en lokalitet.

Når det kommer til Canada salg mtp toll så er det verdt å merke seg at kun 40% av slaktevolum som sendes til statene ifølge Kvame. Skal ikke ha mye å si på salgsprossesen.
Redigert 27.11.2024 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Donald Trump
27.11.2024 kl 16:41 2785

Må si meg enig med Pentagon. Kan til og med dra den litt til - tror dere virkelig at Per Grieg selger ut sitt livsverk NF uten at hele av selskapet selges?

Og hvorfor i alle dager stiger kursen idag?😉
Pentagon
27.11.2024 kl 16:12 2811

Det tenker ikke flere av de strørre aksjonærene, men dere er sikkert vel informert om situasjonen i Grieg Milk og Benny?
Dere skjønner vel at mulighet for en emisjon nå er så og si borte eller? Det har lagt en demper på kursen.
Jeg har i alle fall akkumulert i dag så får dere ta valget selv.
Men ta gjerne opp denne tråden om noen mnd 😀

Pentagon
Redigert 27.11.2024 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
milk
27.11.2024 kl 15:39 2809

Jeg må bare si meg enig Benny!! Men du belyser bare en del av problemene. Konseptet GSF er en tung skute som har vert på feil kurs lenge. Kanskje blir den umulig å snu så lenge gamle stabukker sitter ved roret..... PER, DU LYVER...
Bennyfyfasan
27.11.2024 kl 14:19 2772

200t i akutt dødelighet + dødelighet i etterkant pga nedsatt velferd. Akutt dødelighet er faktisk det minste problemet. I tillegg kommer også sår på fisken som overlevde....og nedsatt pris pga det.....og dødelighet i etterkant

Husk - når vinden snur blir manetene presset inn igjen på de utsatte lokalitetene
Bennyfyfasan
27.11.2024 kl 14:17 2747

På kort sikt er det rett. Når vinden snur igjen er manetene tilbake i anleggene. Den verste og farligste tiden står fortsatt foran oss - dvs januar.

Senskader som sår kommer også i etterkant. Det vil merkes på nedklassing og lavere priser på produkt

Følg med....det kommer mer info etterhvert som tiden går