🇳🇴 NAS stappfulle fly ✈️

Tecinvest
NAS 23.08.2024 kl 09:11 17027

Et meget godt kjøp på dagens kurs ! Vil SAS streiken eskalere er SAS historie !
Redigert 26.08.2024 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Tony83
10.12.2024 kl 18:51 2473

Can Finnair strike have positive effect on NAS? Or not enough intercepting routes?
Redigert 10.12.2024 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.12.2024 kl 19:41 2406

Ja, Norwegian er forholdsvis store i Finland og det er etablert base i Helsingfors
Norden er et satsningsområde.

Redigert 10.12.2024 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
Ransen
10.12.2024 kl 20:08 2362

GK bryr seg lite om aksjekursen, men vil tro at Øygard som er en stor eier og styreformann ser på andre muligheter.
IAG og Lufthansa har prøvd å få kloa i NAS tidligere og selskapet er ikke blitt mindre attraktivt siden den gang.
Det svært gjeldstyngede og dårlig drevne SAS ble jo oppkjøpt for mangfoldige milliarder og havnet under KLM paraplyen.
Bjørn Kjos sier i aksjepodden at det stadig er friere i et godt og veldrevet flyselskap med et unikt marked. NAS har ingen industriell eier så et salg til god pris burde bli enkelt.
Ellers så kan dagens regjering regne med at de havner under sperregrensen og kan dra til putin i Moskva å diskutere hvordan de ikke skal drive et land.
Det er nå helt nødvendig å gripe fatt i EU sine støtteordninger for biodrivstoff og lære av andre land sine avgiftreduksjoner for å trigge reise og næringslivet innen luftfarten.
Til høsten ordner alt dette seg selv, men antar at NAS er etablert på londonbørsen før den tid og innkonsolidert med en industriell aktør.
Ransen
10.12.2024 kl 20:22 2342

Yes.
Finnair goes on strike from 13 December. Nevertheless, they have followed the rise in aviation in the world. Today up 4%.
NASLover
10.12.2024 kl 22:16 2237

Boeing opplyste om at de har gjenopptatt produksjonen av sitt mest populære fly etter en lammende streik som varte i 53 dager. Aksjen steg 4,46 prosent.

https://www.tipranks.com/news/boeing-nyseba-resumes-737-max-production
SenorLopez
I går kl 00:20 2123

Fundamentet fremstår veldig bra men kursen på kort sikt påvirkes av handel, altså etterspørsel og tilgjengelighet. Der er det tre ting som hindrer hurtig oppgang, hos Nas:

1) Manglende tillit. Mange har tapt mye det siste halvåret hvilket er drepen for enhver kursutvikling uansett fundament spesielt på en såpass begrenset børs som den norske, og det svinger fortsatt såpass at det fremstår risikabelt å gå i tet.

Personlig kjøper jeg ikke høyere enn 11,25 nå fordi det virker trygt å anta at vi vil krysse den kursen et par ganger til, før den eventuelt stabiliserer seg rundt tolv, og jeg er faktisk optimistisk tro det eller ei da mange mener vi ser titallet igjen før den tid og svært få ønsker å kjøpe høyt på ellevetallet.

Dette fordi...

2) Sundt er på selgeren, har et enormt volum å kvitte seg med samt 3) Ditto så med short det er fremdeles et digert volum på utlån ergo mange store aktører som har mye å tjene på fortsatt volatilitet.

Fundamentet virker veldig bra, jeg tror vi ser en oppgang dersom desembertallene matcher de øvrige dette kvartalet, men frem mot nyttår ville jeg dempet forhåpningene, tatt en ferie og koset meg.

Man kan hausse fundamentet til døde men ingenting endrer det faktum at tradere ønsker å tjene penger, og at per nå på dette nivået så er det i den kontekst tryggere å satse sidelengs enn høyt.

Hvilket er positivt, fremgang, fra i høst der det å satse lavt virket tryggest, og dersom meglerhusene hever sine estimater da ser vi nok dessuten et byks så litt fomo bør man faktisk ha.

Skål! 🍻
Redigert i går kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 07:57 1973

Det som er faktum nå er at Norwegian ligger langt bak alle andre flyselskaper i kursutviklingen. Både europeiske og spesielt amerikanske selskaper går så det griner. Passasjertallene øker jevnt og kapasiteten vil påvirkes av mangel på flymaskiner.
Likeså Finnair stiger friskt selv med streikevarsel, hvor Norwegian vil utnytte sin kapasitet i perioden.
Tar man kontantene å deler ut til aksjonærene så gir det alene 12 kroner. Gjelden kan innfris med forskuddet til Boeing.
Da ser man hvor gal prissetting det er på aksjen. Det vil være naivt å tro at det ikke foreligger oppkjøpsplaner da startprisen faktisk er 0.
IAG har steget 82% i år og aksjen koster nå snart 4000 pr stk.
Strategi
I går kl 08:29 1912

Lykke til med den-

Håper du ikke våknet med for stor Hang- over.
Morsom innlegg fra en trader

🤔 😂😂😂😉
Redigert i går kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 09:00 1832

Mye bra her og helt enig👍
Tenk at Finnair stiger 4% selv om de sender ut streikevardel, det sier litt om hvor godt flyselskaper i Europa og USA pt går.
Sier også mye om hvor feilpriset NAS er, ref. også ditt innlegg.
Tenk om NAS hadde sendt ut streikevardel, da hadde vel NAS falt 20% vs Finnair som altså stiger 4%…., slik har det dessverre alltid vært i NAS, like uforståelig det som at kurs i NAS pt ikke er 16-18 vs kr 11,5.
Ransen
I går kl 09:34 1780

Det er nok algoritmene som styrer her nå.
Se på kriseselskapet RECsi som er opp mer enn 5% i dag. Her presses kursen opp kunstig sannsynligvis på grunn av en nødvendig pengeinnhenting.
Forøvrig så fortsetter storgruppene oppgangen i dag, med god grunn da trafikktallene og yield er svært bra i hele segmentet.
NASLover
I går kl 09:43 1758

Feel pity for you, who is consciously pretending to be dumb and blind against reality.
Fjellbris
I går kl 09:46 1743

Utrolig at slikt skjer, og at algoritmene får holde på slik. Men, de er jo programmert av noen for en grunn. Og før eller siden kommer store aktører på banen i NAS og begynner å hamstre igjen, og da snur nok også algoritmene😉
Utrolig at NAS fortsatt handles under kontantbeholdning som er kr 12, må være Sundt sitt nedsalg som tynger, men om ikke lenge skal ikke han selge mer så da kan reprisingen endelig starte.
Igjen, f.o.m. 2026 starter NAS å betale utbytte, ikke lenge til den tid kommer og mange vil i løpet av 2025 også akkumulere/posisjonere seg for dette. Spesielt når NAS trolig for 2024 kommer til å levere EBITDA i øvre del av guiding 2,1-2,6 milliarder + resultat forventes å være på dette nivået også i årene fremover.
Ransen
I går kl 10:05 1682

Det er naturlig at 1000-vis av småaksjonærer får panikk av slikt, men om man tenker i det faktum av hvilke andre industriaktører på OB som kan vise til resultat på over 2. mrd og har en ballanse som kan sammenlignes med Equinor, så kan man le av hele greia uti februar.
Reell verdi er mer enn 3 ganger så høy som dagens mcap...
Selv Iqpal i Sundt må nok avviksforklare seg ovenfor søskene når det kommer fram at aksjene er solgt til en 3-del av verdien. Tror derfor at Sundt sitter dønn i ro, som Fredriksen.

Nå koster en IAG aksje 101 kroner mer enn ved børsslutt i går.
Redigert i går kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 10:26 1639

Ref.: «Tror derfor at Sundt sitter dønn i ro, som Fredriksen.»
At Sundt sitter dønn i ro er jo helt feil, han som har storsolgt NAS i hele år. Det som var litt positivt i så henseende, var at han på siste aksjonærliste kun hadde solgt 500.000 nye aksjer. Sånn sett kan man håpe de ønsket sitte på resten/så mye som mulig, for å realisere disse til reelle verdier. FOMO i NAS må jo forhåpentligvis også ha streifet Sundt familien.
Fjellbris
I går kl 10:35 1625

Ps. vedr Sundt og FOMO, så deltok jo han i redningsaksjonen NAS og kom vel tungt inn rundt kr 6. At de i år da har realisert mye er både forståelig og naturlig, så får vi bare håpe han vil sitte med resten for å oppnå reelle verdier på siste del av beholdningen. Men, om han ikke er langsiktig håper jeg han bare selger seg helt ut asap.
Redigert i går kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 10:56 1586

Sundts er også forretningsfolk. De har realisert noen tap på andre investeringer i år og solgte derfor noen NAS-aksjer i mars til kr 18.
I sommer ble det kjent at interessekonflikten med NAS/Strawberry kunne være en årsak til ytterligere nedsalg.
Senere har det vist seg at de også har lettet seg i hotellselskapet Pandox og kjøpt tilbake noen poster i NAS.
De kom inn i NAS under restruktureringen for kr 6,25, men det er ikke dermed sagt at selskapet er verdt bare 11 kroner...
SenorLopez
I går kl 13:15 1460

Takk som byr det gikk ganske greit, med hangoveren også. På tirsdager skåles det i gløgg! 😂👍
Fjellbris
I går kl 14:54 1362

Er vel tåke problemer på Gardermoen i dag som (kun) rammer NAS kursmessig😂😂
NASLover
I går kl 15:14 1326

Det er grønt overalt på Oslo Børs bortsett fra Norwegian....
Short har utrolig godt kontroll
Redigert i går kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 15:17 1320

Det er nok 2182 algoritmen som kjøper og selger med seg selv. Den ligger å føler og reagerer lynraskt i tilfelle noen kjøper. Den er programmert for nedgang. Årsaken kan være sammensatt, men ofte at noen store vil inn til en billig penge.
Ved noen børser er dette strengt forbudt, men ved OB skal nok denne svindelen kunne fortsette i fremtiden…
Strategi
I går kl 15:58 1273

Du får ta deg en tur på bakrommet og justere litt Ransen.
Var det 2182 du kalte den?
Ta gjerne med en "slegge", men da får du vel sparken på dagen.
SenorLopez
I går kl 20:36 1101

Ja pluss spøkelset Sundt pluss ordinær trading pluss generell skepsis grunnet hyppige, overdrevne og uforutsigbare kursfall. Leverer de godt for Desember blir det ihvertfall en viss hype på nyåret, leverer påfølgende rapport bra da tror jeg optimismen setter seg i førersetet.

Hold, og kjøp lavt, om man satser middels eller langt, fundamentet er godt det virker trygt å laste på disse nivåene, og dette forblir nok en god kandidat for svinghandel fremover men anbefaler å ikke legge alle eggene i én kurv, og bevare hovedposten i tilfelle byks.
Redigert i dag kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 08:56 826

"Lånte" denne fra shareville da jeg syntes det var viktige poeng:

PriiceX
for 21 t siden
Her var det mye rart. Premisset om at denne fortsatt går ned, hvor kommer det fra? Opp over 4 prosent den siste uka, og over 5 prosent siste måned. Det ligger godt grunnlag for god utvikling fremover i trafikktall som nylig er levert, og ellers gode nyheter rundt både bedriftsspesifikke og markedsmessige forhold. Men det er ikke slik at en aksje som skal i en retning går i den retningen hver time og hver dag. Hvilken aksje har en graf som er glatt og går i en retning hele tiden? Det er hovedretningen man må forholde seg til, og ikke bedrive selvpining over alle små nedturer mellom de større oppturene. Vi er ferdige med første halvdel av lavsesongen, og går inn i juletrafikken snart. Med gode tall så langt, og etter nyttår kommer psykologien som sedvanlig være at det er lite igjen av lavsesongen, og høysesongen er nært forestående. Vi vet at hedgingmulighetene for drivstoff har vært på et mye mer gunstig nivå nå enn tidligere, og rentenedsettelsene nærmer seg. Det gjør også muligheten til å betale utbytte fra en velvoksen kassabeholdning. NAS øker satsingen i Sverige, hvilket jeg tror er lurt ift de forestående avgiftslettelsene der. Jeg mener det er mye godt i vente her, og det er grunn til å forvente oppjusterte kursmål fremover, og det og det tidligere nevnte, vil bidra til å løfte kursen fremover, men på et hakkete vis. Så kan man se på grafen fra i fjor, og lure på om vi ikke er på et bedre sted i år enn i fjor, med den bedrede kapasiteten som er opparbeidet. Jeg gleder meg ihvertfall til fasiten utspiller seg, og vil være ombord. Når det først sparker skikkelig fra i denne aksjen så mister man mye ved å komme halsende etter.
Ransen
I dag kl 09:48 751

Ser ut som at aksjonærene virkelig prissetter europeiske flyselskaper for juletrafikken og det sannsynligvis kommende toppåret med kraftig passasjervekst og økt fyllingsgrad. IAG er opp 200 kroner siden fredag. De kan altså kjøpe hele NAS-gruppen bare på et frokostmøte.
Ransen
I dag kl 11:53 626

Da er Ryanair 9% under toppen i april i år og Norwegian 60% under toppen i april.
Mossige, her kan du sammenligne 1 til 1.
Tony83
I dag kl 12:10 596

Finnair strike will start tomorrow --> may be this will have positive effect on the course!
Strategi
I dag kl 13:27 505

LUFTFART: PASSASJERTRAFIKKEN +5% ÅR/ÅR PÅ AVINORS LUFTHAVNER I NOV
Oslo (Infront TDN Direkt): Antall passasjerer som reiste til og fra Avinors lufthavner var opp 5 prosent i november 2024, sammenlignet med samme måned året før, opplyser Avinor i en melding onsdag.

I november økte tallet på utenlandsreisende med 12 prosent, mens hittil år er veksten blant utenlandsreisende 9 prosent.

Veksten blant innenlandsreisende var på 2 prosent i november og er 2 prosent hittil i år.
https://www.nordnet.no/market/news/4f2e1553-b385-4895-8ea1-e8d191ba273d

Ransen
I dag kl 14:52 410

Da er det solid oppgang på alt av fly i europa utenom Nas. Likeså Finnair som tas ut i en ukes streik i morgen stiger..
I USA har alt av luftfart steget hver dag siste måneden..
Det er ikke lett å være liten i verdens rikeste land.
Tenker at vi snart er uten flyselskap i Norge da både Norse(hvis de overlever) og NAS vil havne på utenlandske industrielle hender..
Fjellbris
I dag kl 15:03 391

Ja, ikke til å tro, og som nevnt tidligere, hadde NAS gått ut med streike varsel hadde vi nok falt 20% vs Finnair som altså stiger videre på en slik nyhet. Eneste forklaring er som jeg skrev til deg i går:
…..
Fjellbris
I går kl 09:46
Utrolig at slikt skjer, og at algoritmene får holde på slik. Men, de er jo programmert av noen for en grunn. Og før eller siden kommer store aktører på banen i NAS og begynner å hamstre igjen, og da snur nok også algoritmene😉
Utrolig at NAS fortsatt handles under kontantbeholdning som er kr 12, må være Sundt sitt nedsalg som tynger, men om ikke lenge skal ikke han selge mer så da kan reprisingen endelig starte.
Igjen, f.o.m. 2026 starter NAS å betale utbytte, ikke lenge til den tid kommer og mange vil i løpet av 2025 også akkumulere/posisjonere seg for dette. Spesielt når NAS trolig for 2024 kommer til å levere EBITDA i øvre del av guiding 2,1-2,6 milliarder + resultat forventes å være på dette nivået også i årene fremover.
Redigert i dag kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Alltid positiv
I dag kl 15:43 341

Min teori er at det er Sundt som selger akkurat nok for å holde den nede. Han er "sur" for samarbeidet med Stordalen/Spenn! Han selger på disse nivåene og tjener fortsatt veldig bra på dette, men han vil ut av aksjen samtidig som han vil straffe aksjen.

Inntil han er ute, skjer det nok neppe veldig mye med kursen her. Trist :-(
Fjellbris
I dag kl 16:13 299

Hadde vært noe om JF kjøpte en stor blokk av Sundt sine aksjer. Vi får se ved neste aksjonærliste, men som deg tror jeg Sundt fortsatt selger.
Alltid positiv
I dag kl 17:41 204

Ja, det er egentlig rart. Fredriksen har tydeligvis troen på NAS, så hvorfor han ikke gjør dette er merkelig. Alt tyder på at NAS kursen ville økt betraktelig om det ikke var for disse uendelige salgene på samme nivåene hele tiden. Med denne "farta" så kommer kursen til å ligge mellom 11 og 12 i halv evighet...
Optimisten2
I dag kl 18:15 166

Har ikke trua på at denne vil komme seg opp jeg heller. Ingen grunn til å kjøpe, ikke gir de ut utbytte heller
Redigert i dag kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
I dag kl 18:19 158

Holdes jo nede denne... får få ny regjering først så kanskje
bassebasse
I dag kl 18:39 123

Nas kommer etter 24 når $ faller før blir 11 til 12 kr
Ransen
I dag kl 18:52 108

Utbytte kommer, og kanskje før 2026. De kvitter seg med gjelden før forfall på grunn av at de flommer over av penger.
I mars 25 er aksjen i mot 20 kroner igjen. Selskapet ligger ennå rundt 50% under da mediene meldte om «svartedauden» i sommer. Mossige var helt klar på at når Ryanair måtte sette ned billettprisen med 15% så måtte Norwegian også. Fasit viser følgende:
Ryanair var ned 5% på bilettprisen i august og var raskt tilbake til normal pris.
Norwegian har ikke sett nedgang i billettprisene pr Q324.De opplevde en noe svakere etterspørsel i april-mai, mulig på grunn av en flott forsommer og dels grunnet streiketrussel.
Norwegian er i dag så underpriset at det er en skam. Men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Flere aktører ønsker en bit av det betalingsdyktige nordiske markedet. Da er den eneste måten å kjøpe Norwegian for 30 milliarder. Dette kan ikke gjøres billigere.
Dette kommer ikke til å bli børsmeldt slik som i 2019 da det er uhyre børssensitivt. Men merk en ting. Det er 0 internkjøp for tiden