🇳🇴 NAS stappfulle fly ✈️

Tecinvest
NAS 23.08.2024 kl 09:11 17772

Et meget godt kjøp på dagens kurs ! Vil SAS streiken eskalere er SAS historie !
Redigert 26.08.2024 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 23:54 511

JF er ikke insider, men er meldepliktig aksjonær.
Er ren tipping, men kan ikke tenke meg annet enn at IAG fortsatt ser på Norwegian til dagens prising.
Det blir omtrent som da Norwegian kontantkjøpte WF.
Er verd å høre intervjuet med Bjørn Kjos i aksjepodden, der går han inn på hvordan dette foregår…
Ransen
I dag kl 00:09 491

Tror ikke at Sundt står bak salget på slikt lavt volum men heller aksjonærer som realiserer tap før nyttår. Ved årsstart gikk det rett opp etter 2 januar og foruten et par humper stoppet ikke aksjen før kr 18,50.
Da var kursmålet helt oppe i 35 kroner.
Siden den gang har NAS nå Widerøe, 700 flere ansatte, et par mrd mer på bok, mindre gjeld, nye storkontrakter, Spenn-avtalen og fremstår som generelt mer robust og bedre enn i fjor, i følge styreleder Øygard
Vikingbull
I dag kl 07:20 383

Sundt har siden 10.10.24 redusert fra vel 49mil aksjer til ca 25.6mil aksjer ifølge aksjelister oppdatert for 2 dager siden. Dette er ett betydelig antall som uten tvil har holdt aksjen nede. Andre store aktører som også har vært på selgern i det siste er banker. Disse er nok ute etter å realisere litt på denne siden av året. En ser derimot at amerikanske banker er mer på kjøpern i det siste, det er meget positivt.
Oppkjøp høre vel å bra ut, og ja utenlandske flyselskaper har nok Norwegian på radaren, men tviler sterkt på at ledelsen er intressert i å selge eller ønsker å forhandle før markedet priser selskapet for det det egentlig bør være verdt.
Hvis det skulle ligge en mulighet for oppkjøp i luften i nær fremtid vil det også være merkelig at Sundt nå velger å lempe ut aksjer vel vitende om at de sitter i styret og bør vite dette.
Jeg tror verken ledelsen eller andre store aktører ala JF ønsker å hjelpe Sundt med en god pris ut. Ikke vet jeg, men tror det tryggeste er å plukke aksjer på dagens nivå for så håpe markedet og ledelsen setter inn støtet når Sundt har flyktet skuta.
Ransen
I dag kl 07:59 324

Et evt bud fra en industriell aktør er i såfall en styresak. I styret sitter det aksjonærer som følger opp de største aksjonærene da en slik beslutning krever flertall. Styrets mål er å tjene penger på investeringene. Hvis det viser seg at det er problematisk å være et ”stand alone” selskap grunnet manglende stordriftsfordeler og stønader fra EU så vil dette ordne seg selv.
Per nå så virker det til at NAS tjener gode penger. De fokuserer på kostnadene, drivstoff er betydelig rimeligere og 50% hedget for 2025, billettprisene er gode og fyllingsgraden er bra tross kapasitetsøkningen. I aksjepodden kan man høre hvordan dette henger sammen i intervjuene med Øygard og Kjos.

Fjellbris
I dag kl 08:07 306

Takk for svar at du utdyper dine tanker rundt det du skrev.
Men at Sundt ikke selger på disse nivåer, vet vi jo er feil, ref. også hva Vikinbull skriver over om at Sundt siden 10.10.24 har redusert fra vel 49mil aksjer til ca 25.6mil aksjer ifølge aksjelister oppdatert for 2 dager siden. Jeg tror neste aksjonærliste vil vise at han fortsatt selger seg nedover.
Redigert i dag kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 08:45 231

Tror det er for lite volum til at Sundt selger. Knappe 2-3 millioner om dagen. Ved trafikktall var det over 10 mill.
Samme tid i fjor lå volumet mellom 5 og 10 mill per dag..
Erfaringsmessig går kursen rett opp med godt volum da børsen åpner igjen etter nyttår. Dette gjelder alle flyselskaper da aksjonærene vil posisjonere seg til høysesongen.
Her ligger NAS en god del bak de øvrige, da de aldri kom opp etter nedturen i sommer. Som nevnt i går så er Ryanair nesten på nivå men NAS ligger nesyen 60% under.
Altså kontantbeholdningen alene vil gi 12 kroner aksjen. Vi verdsetter altså ikke at de tjener over 2 mrd eller troner toppen som størst i Norden eller er på topp 3 i verden for planene om å redusere utslipp.
R1234
I dag kl 09:12 176

Til å være så aktiv, å ikke ha aksjonærlistene er for meg rart.
Sist Sundt solgte var for tre dager siden, da de solgte 1 mill i blokk.
Om de har solgt de siste tre dagene vet jeg ikke, men mest sannsynlig. Kan se ut som de prøver å nulle ut sin eiendel på 2024.
R1234
I dag kl 09:13 173

Kjøperene var stort sett institusjoner for trading gjennom meglere.
25 mil aksjer har Sundt igjen.
Fjellbris
I dag kl 09:27 133

Her er melding fra i dag som bekrefter det jeg har skrevet og trodd, Sundt selger fortsatt, 1 mill aksjer på siste oversikt. Det mest positive er at han da «bare» har 25,6 mill igjen. Tenk om JF (eller andre) kunne kjøpt mesteparten av dette i en blokk, så vi unngikk denne «lang pininga av kursen».
…..
13.12.2024 06:36:35
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.

Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.

Aksje Navn Endring Ny beholdn Prosent

AKAST F2 FUNDS AS 20.000 3.907.980 1,4

AKH DICHESBUEN AS 1.036.153 10.076.610 1,5

CAPSL F2 FUNDS AS 10.000 1.604.629 2,6

DOFG GEVERAN TRADING COMPANY 996.876 23.326.340 9,5

ELMRA KRISTIANRO AS 6.448 727.663 0,6

GSF TIGERSTADEN MARINE AS 12.500 288.700 0,3

KIT AAT INVEST AS -500.000 1.500.000 0,8

NAS SUNDT AS -1.000.000 25.603.508 2,7
Redigert i dag kl 09:29 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
I dag kl 09:28 127

Personlig tror jeg Ryanair kommer til å by på Norwegian først. Da de har høye ambisjoner mht. vekst fremover. Klarer de ikke organisk vekst blir det oppkjøp av konkurrenter. Dette ble kommunisert i Q2 rapporten deres.

Da kan vi jo håpe på en budkrig😉👍
Ransen
I dag kl 09:53 86

Det har vært spekulert i dette tidligere, og tanken er slett ikke usannsynlig da Ryanair nå mangler mange fly. De er sterkt berørt da personell er ansatt og opplært men innser at veksten blir til reduksjon for 2025. Det gjelder å ta markedsandeler når de er der og ikke komme i etterkant…Markedsandelene til NAS er vanskelig å kapre og flere har prøvd seg både på Norwegian og Widerøe, men har mislyktes og gitt opp.
Redigert i dag kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:01 66

NAS gjorde gode penger under SAS streiken. Nå er det tid for å gjøre det samme for Finnair.