Industri Sektoren: Ledende i Avkastning og Full av Muligheter

Didrik Lysvoll
BøRS 26.08.2024 kl 13:09 183

Hei alle sammen! Håper dere har hatt en god start på uken. Etter en hektisk august med mange nyheter&bevegelser, tenkte jeg det kunne være spennende å dele noen innsikter fra industrisektoren på Oslo Børs, som har vist seg å være en av de mest imponerende sektorene i år. 👊📈

Industrisektoren har hatt en vekst på over 51% det siste året, noe som gjør den til en av de ledende sektorene på børsen. Med en markedsverdi på rundt 714 milliarder kr, utgjør den hele 18% av den totale markedsverdien på Oslo Børs. Det er en sektor full av muligheter, enten du ser etter store, etablerte selskaper eller mindre, mer spesialiserte aktører.

Hovedpunkter fra analysen:
1. Styrken i industrisektoren: Med 74 noterte selskaper, inkludert 52 på hovedmarkedet, tilbyr industrisektoren et bredt spekter av muligheter. Særlig sjøfartsbransjen har vist en sterk oppgang, med en vekst på over 281% de siste tre årene.
2. Markedsledere og nye stjerner: Kongsberg Gruppen har dominert sektoren med en avkastning på over 151% det siste året, mens nye selskaper som Höegh Autoliners, DOF Group, og Norconsult også har levert sterke resultater siden sine børsnoteringer.
3. Bruk av QM-strategien: Jeg har brukt QM-strategien fra InvestWiser, som fokuserer på kvalitet og momentum, for å identifisere de mest lovende selskapene i sektoren.

Her har jeg valgt maks ett selskap fra hver bransje, totalt syv selskaper, for et diversifisert utvalg. Noen bransjer har flere selskaper enn andre, så små forskjeller kan skille toppen, og investorer kan være uenige/enige i rangeringen. Dette kan enkelt justeres på InvestWiser med både absolutt og relativ screening, tilpasset din filosofi og strategi.

Topp Selskaper i Industrisektoren:
1. Kongsberg Gruppen (Luftfart- og forsvar)
- Kvalitet: 94
- Momentum: 100
2. Multiconsult (Bygg og anlegg)
- Kvalitet: 99
- Momentum: 92
3. BW LPG (Sjøfart)
- Kvalitet: 93
- Momentum: 96
4. Nekkar (Spesialindustrimaskiner)
- Kvalitet: 87
- Momentum: 87
5. Scana (Industriell distribusjon)
- Kvalitet: 87
- Momentum: 81
6. ABL Group (Spesialtjenester)
- Kvalitet: 95
- Momentum: 54
7. Tomra Systems (Avfallshåndtering)
- Kvalitet: 97
- Momentum: 40

Disse syv selskapene gir et godt bilde av mangfoldet og potensialet i industrisektoren. Enten du er interessert i store etablerte selskaper eller mindre nisjeaktører, er det mye spennende å utforske her.

For mer detaljer om hvordan screeningen ble gjennomført og hvorfor disse selskapene skiller seg ut, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/industri-sektoren-på-oslo-børs-ledende-i-avkastning-og-full-av-muligheter

Disclaimer:
Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd.

Ønsker dere alle en fortsatt fin uke videre og lykke til med investeringene! 😎