Argeo rapporterer betydelig vekst i andre kvartal!

Atle Tisk
ARGEO 29.08.2024 kl 07:21 15319

Torsdag legger Argeo frem tall for andre kvartal, med betydelig vekst på både topplinje og driftsresultat. Nå nærmer selskapet seg nesten 100 ansatte og administrerende direktør Trond Crantz forventer fortsatt og sterkere vekst i tredje kvartal.

Asker, 29. august 2024: Argeo er et tjenesteselskap i offshorenæringen som har som oppgave å transformere survey- og inspeksjonsindustrien ved å bruke autonome overflate- og undervannsrobotikkløsninger. Andre kvartal beviser at forretningsmodellen fungerer og kundene er villige til å betale godt for produktene som leveres.
Andrekvartalsresultatene bekrefter evnen til å levere i tråd med målsettinger og tidligere prognoser. Vi ti-dobler omsetning og tripler EBITDA mot samme kvartal i 2023, sier Trond Figenschou Crantz, administrerende direktør i Argeo og fortsetter.

– Vi er stolte av å være godt i rute på nøkkelprosjektene våre og samtidig opprettholde høy kvalitet i alt vi gjør. I tillegg til den finansielle veksten, så styrker vi også organisasjonen og bygger et solid selskap med ledende kompetanse. Det er ekstra tilfredsstillende at vi evner dette samtidig som vi leverer svært solide prosjektmarginer, fortsetter Figenschou Crantz.

Gjennom kvartalet har Argeo Venture igangsatt oppdrag med TotalEnergies verdt USD 39 millioner, samtidig som det ble inngått en betydelig kontrakt med Woodside Energy som har oppstart i tredje kvartal. Argeo ble i tillegg tildelt kontrakt for RWE Canopys offshore vind-prosjekt i juni, noe som sikrer nær maksimering av flåteutnyttelse inn i tredje kvartal. Med sterk vekst i alle tre vertikaler (O&G, Marine Mineraler og Fornybar) beviser vi nå at strategien vår er robust og produktene våre etterspurt blant markedets ledende kunder.

I løpet av kvartalet har Argeo også fått tildelt et viktig patent for det elektromagnetiske systemet, “Argeo Listen,” som styrker selskapets teknologiske posisjon i de viktigste markedene; olje og gass, fornybar energi, marine mineraler og offshore-installasjoner.

Nøkkeltall for andre kvartal 2024: (tall i USD 1.000)
• Omsetning: USD 15 664, opp fra USD 1 379, en økning på 1037 % sammenlignet med fjoråret.
• EBITDA: USD 4 217, opp fra USD -1 574, en økning på 368 % sammenlignet med fjoråret.
• EBIT: USD 1 638, opp fra USD -2 708, en økning på 160 % sammenlignet med fjoråret.
• Nettoresultat/-tap: USD -911, opp fra USD -2 658, en økning på 66 % sammenlignet med fjoråret.
• Ordrereserve: USD 45 millioner



moneymachine
02.09.2024 kl 08:32 3488

Er det sånn at normal prising av en aksje, vil være at den handles i området P/E 20x inntjening, når guiding/utsikter/omkringliggende faktorer er positive? 10x i litt mer krevende tider?
Rassen
02.09.2024 kl 09:04 3399

Ny dag å se på at formuen synker….ned hver eneste dag. Dette var søppel!!
Dream Deal
02.09.2024 kl 10:45 3200

ARGEO: SB1M kutter kursmålet til NOK 19 (20), gjentar kjøp.

Finner ikke dette kursmålet noe som helst sted. Er det "lukket" for SB1 kunder eller hvordan har det seg? Veldig merkelig om det skal opptre som et normalt "offentlig" kursmål, også blir det ikke vist noe som helst sted. Ikke når man engang spesifikt søker på det. Dette er ting som burde komme ut i FA og som en børsmelding. Helt forkastelig at det ikke skal brukes som markedsføring eller for å lokke til seg oppmerksomhet. Nærmere 100% oppside på et kursmål etter en kvartalsrapport som ingen får sett....???
Mammon
02.09.2024 kl 10:46 3193

du må slutte å kjøpe søppelaksjer min venn :)
unikum
02.09.2024 kl 12:28 3004

Dette var de første setningene i halvårsrapporten og blir straffet med nedgang på ca 20 % : Argeo rapporterer betydelig vekst i andre kvartal: – Vi fortsetter å levere
Torsdag legger Argeo frem tall for andre kvartal, med betydelig vekst på både topplinje og driftsresultat. Nå nærmer selskapet seg nesten 100 ansatte og administrerende direktør Trond Crantz forventer fortsatt og sterkere vekst i tredje kvartal.

Her gjelder det å holde tunga rett i munn å ikke gi etter eller håpet. Det fundamentale er der mens noen med litt for mye penger fortsatt herjer med kursen.
Rassen
02.09.2024 kl 14:15 2825

Ja jeg burde slutte med det. Lønner seg ikke i det hele tatt
Trymte
02.09.2024 kl 15:53 2659

Altså, var tallene SÅ dårlige da...?
Samme skjedde med EMGS som la frem flotte tall- børsen reagerte med å sende dem rett i dass.
Syns børsen blir mer og mer irrasjonell. Er det AI og roboter som styrer alt i disse small cap selskapene?
loket
02.09.2024 kl 16:20 2593

Jaja bløffmakere og løgnere får som fortjent.
DAM
02.09.2024 kl 19:37 2369

Jeg ser at en ny SeaRaptor AUV koster rundt NOK 65 millioner. Argeo planlegger å selge (eller har solgt) begge sine enheter (ref. 2Q-presentasjonen). Selv om de trolig har tapt noe i verdi, vil et salg til cirka NOK 50 millioner per enhet kunne styrke kontantbeholdningen med NOK 100 millioner. Dette burde bidra til å dempe noe av den frykten som preger aksjen i dag. Selskapet var også klare på at en ny emisjon er utelukket slik situasjonen ser ut nå. Nå gjenstår det å bygge opp ordreboken slik at markedet kan begynne å redusere risikoen i caset. Jeg tror det kommer en del hyggelige nyheter fremover nå.
unikum
02.09.2024 kl 20:36 2278

Litt usikker på hva du legger i frykten i aksjen i dag. Min erfaring på børs er frykten er når ett selskap ikke tjener penger, ikke har ordre, trenger penger til drifte daglig drift samt utvidelse av den og mest av alt er frykten for emisjon/er . Klarer faktisk ikke å se frykten i noen ledd her. Mulig jeg noe "kald" men føler det meste går etter planen. Det som ikke går etter planen er kursen i aksjen. Det er ett reint shorter verk som får hjelp fra 1 eller 2 aktører som sitter med en del aksjer. Dessverre fryktelig lav omsetning der short har ødelagt og manipulert hele handelen i aksjen siden nyttår. Hvor lenge de for holde på er ikke godt å si men det eneste vi investorer kan gjøre er å kjøpe enda flere av de latterlige billig aksjene som tilbys om dagen. Selvsagt noen investorer har kasta korta og orker ikke mer, har solgt ut % av sin portefølje men da anbefaler jeg herved å kjøpe de tilbake i disse dager. Nå er vi nede på gamle 2 kroner pr aksje!!
Redigert 02.09.2024 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
profitten1
02.09.2024 kl 21:14 2210

Noe jeg stusser over med Q2 rapporten er hvor forskjellig bilde en får av fremtiden ved å se på backlog vs tenders. På første halvdel av året (Q1 og Q2) hadde Argeo totalt 386 dager i jobb med en omsetning på 25,2 millioner USD. Tenders for andre halvår (Q3 og Q4) ligger på totalt 289 dager i jobb, men har en backlog på 45 millioner USD. Jeg syns det er rart er at Argeo skal nå tjene inn 80 prosent mer på neste halvår med 100 mindre dager i jobb. Min tanke er at Argeo har kommet til enighet om fortsettelse på Calypso feltet og at verdien på jobben der har blitt ført inn i backloggen men ikke i tenders. Argeo searcher står som ¨To be announced¨ i September så her må det bare være snakk om dager før børsmelding.
Redigert 02.09.2024 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Sydney
02.09.2024 kl 21:18 2199

Det du skriver her gir ingen mening. Tror du blander noe
profitten1
02.09.2024 kl 21:28 2164

Antall dager i jobb Q1 og Q2: 386 dager
Omsetning Q1 og Q2:25,2 million usd
Tender for Q3 og Q4: 289 dager i jobb
Backlog for Q3 og Q4: 45 million usd
Redigert 02.09.2024 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
moneymachine
02.09.2024 kl 21:55 2091

Du vet hva tenders betyr?
Sydney
02.09.2024 kl 22:21 2026

Det tror jeg ikke han gjør.
Sydney
02.09.2024 kl 22:25 2014

For ordens skyld.

Backlog: hvor mange millioner kroner har man igjen av vubnede kontrakter som ikke er inntjent.

Tenders: hvor mange millioner kroner har vi lagt ut anbud på totalt.

Når man vet hvor stor back log selskapet har og man vet når kontraktene tar slutt. Så vet man også når man må hanke inn nye kontrakter. De har fremdeles ledig kapasitet i 2024 til å ta nye jobber. November og desember.


Det maksimale de kan vinne av kontrakter er 1,3 milliarder kroner- tender volume.

Man må omdanne tenders til kontrakter for å øke back log.

oppturen
02.09.2024 kl 23:26 1921

Tenders er kråker på taket, backlog er kråker i hånda.
Man blir ikke mett av kråker på talet, kråker i hånda kan derimot gi litt fyll i magen. 🤪
Rassen
I går kl 08:43 1622

Ser vi 9 i dag? 8 neste uke?
nival
I går kl 09:14 1535

Dette må snu opp snart og inndekning må starte. Da vil det gå fort opp mot de kursmål vi har fått på selskapet. Håper folk fyller på det de kan nå, jo fortere kommer oppgangen.
Polly-boy
I går kl 09:45 1451

Har du fått noe opp i rassen på morgenen ?
Dream Deal
I går kl 11:02 1322

https://www.dn.no/fantasyfond/fantasyfond/dn-investor/her-er-de-heteste-doblingskandidatene-pa-oslo-bors/2-1-1694859?url=/fantasyfond/fantasyfond/dn-investor/her-er-de-heteste-doblingskandidatene-pa-oslo-bors/2-1-1694859&statusCode=404&statusMessage=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&message=%5Bnuxt%5D+instance+unavailable&stack=&deliveryName=DM461395

Analysesjef John Olaisen i ABG Sundal Collier trekker frem flere selskaper innen olje og oljeservice som han tror kan stige kraftig.

Ved å sammenligne kursmålene med dagens aksjekurs har vi laget en liste over de aksjene som i teorien skal ha høyest potensial for avkastning. Det er verdt å merke seg at det er knyttet høy risiko til flere av aksjene på listen, og at estimatene er analytikernes egne kursmål.

Her er aksjene med høyest potensial:

Aksje - Markedsverdi - Potensiell avkastning
ARGEO - 555,2mill - 68%
Rassen
I dag kl 09:52 755

Jeg bommet med en dag…. Skal ikke se bort i fra at jeg får rett på 8 neste uke heller…
unikum
I dag kl 10:30 669

Fortsetter å snitte meg ned, nye kjøp idag rundt 10 (som igjen er gamle 2 kroner!!) Ingen som sitter inne i Argeo er i nærheten av snitt 2 kr og det veit de godt de som herjer. Kjøp flere aksjer er eneste som nytter. Realiser tap/gevinst andre steder å bli med på kampen mot short, synlig og usynlig. Jeg tror den usynlige er over dobbel så høy.
Prises nå som en "pølsebod" med ca verdi på 400 mill som nærmere seg ca 50 % av åres ebitda.
Redigert i dag kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 11:03 585

Litt snodig at ingen av de større aktørene kjøper på disse nivåene. Det virker ihvertfall ikke som om at de har intensjoner om å beskytte nedsiden.
Eller at det noe grums der som vi ikke ser?
KnutHenrik
I dag kl 11:06 574

Det er flere på topp 50 som har kjøpt de siste dagene, men det er også noen som har solgt. Ingen bevegelser blant de største. For feks Sveaas betyr summene som er investert i Argeo nesten ingenting.
moneymachine
I dag kl 11:29 510

Argeo er for meg blitt en aksje som viser hvor ille det kan bli på Oslo Børs.
unikum
I dag kl 11:34 493

Ja dette er konsekvensen av å være liten og litt lett påvirkelig. Nå er kursen blitt satt under press og herjet med siden nyttår. Hva som skjer i de neste mnd blir spennende. Vi får håpe på ett par gode kontrakter til slik at 2025 også er sikret.
moneymachine
I dag kl 11:46 458

Når et selskap kursmessig går proporsjonalt motsatt vei av hvordan et selskap utvikles fundamentalt, så ER DET manipulering.
DAM
I dag kl 11:47 453

I henhold til Pareto sine estimater for 2024, kommer Argeo til å generere ca. USD 20 mill. i EBITDA. Med dagens NOK/USD-kurs tilsvarer dette NOK 214 mill. Det er 44,4 millioner aksjer i selskapet, og med dagens aksjekurs gir dette en markedsverdi på NOK 440 mill. Selskapet hadde per Q2 ca. 24 mill. USD i nettogjeld, tilsvarende NOK 256 mill. Dette gir en selskapsverdi (EV) på ca. NOK 700 mill. noe som igjen gir en EV/EBITDA-multippel på 3,27. Det kan ikke sies å være veldig høyt.

Problemet med Argeo nå er at ordreboken må fylles opp. Per i dag har de null i ordre for 2025, og det liker ikke markedet, noe som helt klart reflekteres i aksjekursen. Når det gjelder likviditeten i selskapet, er det ikke noe problem, siden salg av begge SeaRaptorene vil gi god likviditetstilførsel. Skal man tro på management i selskapet kommer det kontrakter av lengre varighet innen utgangen av Q3, altså nå i september. Det hadde vært nydelig med en rammeavtale med en større aktør på 2-3 år.


Bullen
I dag kl 11:49 441

Da aksjen ble notert for noen år siden, var kursen ca, 46. Stor aksjonærene har tapt enormt med penger + tap på emisjoner underveis..
Må jo regne med at de ser lyst på fremtiden og sitter rolig i båten så lenge.
Må bare håpe på at stor hausern Crantz ikke er for tungt belånt med sine ca. 1,1 mill aksjer
nival
I dag kl 12:34 330

Kommer det ikke noen nye kontrakter snart så er 8 tallet snart en realitet. Triste greier dette her.
moneymachine
I dag kl 12:41 302

Godt innlegg!

Synes det er vanskelig å kalle det markedet når volumet er så lite. Alt er nok ikke arrangert av nedsalg, men jeg tror at de den logaritmene som er satt opp for nedsalg dominerer når volumet er lite.

Mener også at det er voldsomt å omtrent gruse et selskap pga av at de ikke har lang nok kontraktshorisont. De har vel bevisst hittil at de får kontrakter og utfører de eksemplarisk.

Markedet tar feil!
unikum
I dag kl 12:55 245

Kontrakter kommer og vi skal huske på at vi har ett par eiere i selskapet med blant annet SHEARWATER GEOSERVICES HOLDING AS med eie prosent på 9,06 . Det vil faktisk overraske meg litt om ikke ett slikt selskaper kjøper seg mer opp. De har forsovet ikke brukt noen penger for å få den eier prosenten men delt ut en båt. Hva veien videre og intensjonen med å supporten ovenfor Argeo med dette uten å ha en plan tror ikke jeg noe på.
Håper noen tar tak snart slik at rettferdig prising av selskapet starter. Selger ingenting før riktig prising, har kjøpt meg opp med ca 50 % rundt 10-11 kr
Redigert i dag kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 13:04 203

Kunne ikke dy meg. Plusset på litt på 9,85..... neste på 8,85😎
FaeniHelvete
I dag kl 13:06 200

Du har vel gnålt ganske lenge om oppkjøpsmulighetene, selv om det ikke er noe som helst som underbygger det.

unikum
I dag kl 13:10 177

Du med flere trenger ikke å svare meg for dere er blokkert for lengst!
cocoloco
I dag kl 13:22 145

Searcher er i bevegelse!
Tradinator
I dag kl 13:35 101

Håper kursen følger etter...