Argeo rapporterer betydelig vekst i andre kvartal!

Atle Tisk
ARGEO 29.08.2024 kl 07:21 129619

Torsdag legger Argeo frem tall for andre kvartal, med betydelig vekst på både topplinje og driftsresultat. Nå nærmer selskapet seg nesten 100 ansatte og administrerende direktør Trond Crantz forventer fortsatt og sterkere vekst i tredje kvartal.

Asker, 29. august 2024: Argeo er et tjenesteselskap i offshorenæringen som har som oppgave å transformere survey- og inspeksjonsindustrien ved å bruke autonome overflate- og undervannsrobotikkløsninger. Andre kvartal beviser at forretningsmodellen fungerer og kundene er villige til å betale godt for produktene som leveres.
Andrekvartalsresultatene bekrefter evnen til å levere i tråd med målsettinger og tidligere prognoser. Vi ti-dobler omsetning og tripler EBITDA mot samme kvartal i 2023, sier Trond Figenschou Crantz, administrerende direktør i Argeo og fortsetter.

– Vi er stolte av å være godt i rute på nøkkelprosjektene våre og samtidig opprettholde høy kvalitet i alt vi gjør. I tillegg til den finansielle veksten, så styrker vi også organisasjonen og bygger et solid selskap med ledende kompetanse. Det er ekstra tilfredsstillende at vi evner dette samtidig som vi leverer svært solide prosjektmarginer, fortsetter Figenschou Crantz.

Gjennom kvartalet har Argeo Venture igangsatt oppdrag med TotalEnergies verdt USD 39 millioner, samtidig som det ble inngått en betydelig kontrakt med Woodside Energy som har oppstart i tredje kvartal. Argeo ble i tillegg tildelt kontrakt for RWE Canopys offshore vind-prosjekt i juni, noe som sikrer nær maksimering av flåteutnyttelse inn i tredje kvartal. Med sterk vekst i alle tre vertikaler (O&G, Marine Mineraler og Fornybar) beviser vi nå at strategien vår er robust og produktene våre etterspurt blant markedets ledende kunder.

I løpet av kvartalet har Argeo også fått tildelt et viktig patent for det elektromagnetiske systemet, “Argeo Listen,” som styrker selskapets teknologiske posisjon i de viktigste markedene; olje og gass, fornybar energi, marine mineraler og offshore-installasjoner.

Nøkkeltall for andre kvartal 2024: (tall i USD 1.000)
• Omsetning: USD 15 664, opp fra USD 1 379, en økning på 1037 % sammenlignet med fjoråret.
• EBITDA: USD 4 217, opp fra USD -1 574, en økning på 368 % sammenlignet med fjoråret.
• EBIT: USD 1 638, opp fra USD -2 708, en økning på 160 % sammenlignet med fjoråret.
• Nettoresultat/-tap: USD -911, opp fra USD -2 658, en økning på 66 % sammenlignet med fjoråret.
• Ordrereserve: USD 45 millioner

profitten1
I dag kl 14:38 131

Er spent på hva som skjer med venture når den går ut av kontrakt i slutten av januar. Hadde vært optimalt med en lignende rammeavtale i Afrika regionen som den de har fått i Surinam.
Redigert i dag kl 14:40 Du må logge inn for å svare
unikum
I dag kl 14:32 147

Det tar ikke helt fyr her ennå så de fleste som ønsker å sitte i Argeo sitter utenom noen små handler. GSA CAPITAL PARTNERS LLP dekket kanskje inn litt å går, kanskje i dag også. Tgs med 2 nye kontrakter i dag sier vel at markedet trykker nok litt her og der. Noen som tror båtene blir liggende til kai i 2025 ?
Silver20555
I dag kl 13:22 278

Går jevnt og fint oppover. Ender nok over 15 i dag. Blir spennende med tall og guiding i morgen.
Atle Tisk
I dag kl 13:21 287

Er litt på offensiven her nå jeg!

Jeg tror dette er siste dag man kan handle Argeo under kr 15👊🚀

Les dere opp på selskapet, og bruk hjemmesiden. Den gjengen som leder dette selskapet har mye erfaring. De fleste fra PGS.
Kjøp og hold er mitt tips!

https://argeo.no/
Spaceface
I dag kl 11:55 449

Den mailen med analysen som skulle komme, hva sto det egentlig på den?
unikum
I dag kl 11:03 592

Om så skjer så snakker vi alt i morgen om 20 tallet, heftig målsetting men det hadde jo vært vel fortjent til oss alle som har tatt sjansen, kjøpt alt vi har hatt mulighet til når kursen ble kjørt til de grader ned. Lander Q3 på omsetning over 200 mill nok så skjer nok noe heftig.
Leotwin
I dag kl 10:50 651

Tipper mellom 25-40 % avhengig av hvor mye de tør si om Surinam-avtalen og planer for videre vekst.
adralamach
I dag kl 10:36 708

Fint å se 15.
Kanskje 20 før jul. Gledes til rapporten i morgen!
thief
I dag kl 10:36 710

Klatrer nok opp på 15tallet før børsslutt i dag,så får vi se h or mye den kan hoppe i morgen 🙂
Atle Tisk
I dag kl 08:55 904

Spennende tider:) ingen tvil om det. Kommer nok gode tall i morgen, guiding og litt mer i formasjon om den store kontrakten på 8 år.

Trond sa for en god stund tilbake at de ikke hadde planer om flere emisjoner. De har gode langsiktige kontrakter nå, og de har flere andre muligheter å finansiere vekst fremover på.
Her er det greit å sitte på aksjer i årene fremover, for det blir mest sannsynlig ikke mer utvanning. Er vel ca 45 millioner aksjer i dag.

Tror nok vi skal et godt stykke opp i dag. En bittelitt korreksjon i går var på sin plass etter 45% opp siste mnd. Litt gevinstsikring kommer underveis.

Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i Argeo, og jeg blir bare mer og mer overbevist om at dette er et meget bra case.

Hold på aksjene nå folkens!
Kursen går mye når volumet tar seg opp ser vi. En liten gnist så er kursen over 20,-💥🚀

Atle
thief
I dag kl 08:29 992

Siste dag før selskapet legger frem meget gode tall🙂Kan bli en skikkelig bra slutt på uka.Ser jo at det er lite volum som skal til for å løfte kursen betydelig.Litt mer info om den nye kontrakten hadde også vært hyggelig,regner med de er fornøyd med den.Gode tall og bra guiding kan fort sende aksjen til 18-20kr!
moneymachine
I går kl 16:04 1388

Under normale omstendigheter ville kursen steget kraftig på forventninger, særlig nå nå man har fremtidig trygghet. Men aksjemarkedet, med OSE som en av de verre, er blitt en lekeplass for hvitsnipp’er og lignende.
unikum
I går kl 15:14 1482

Ere siste krampetrekninger for å prøve å så litt tvil ? Må si jeg er overrasket at folk velge å selge om det ikke er short som får påfyll? Dukker plutselig opp noen salg her så det kan være liten hjelpene hånd. Blir sånn uansett hva som blir presentert på torsdag må kunne forsvares denne verdien på selskapet.
Der var hele oppturen ifra går borte, kan jo selvfølgelig være noen nervøse sjeler her ute..
thief
I går kl 13:30 1671

Er en liten pott på 14.8kr,så er det vel nesten "tomt" frem til 16.5kr.Selv om det sikkert kommer litt mer på salg, når den beveger seg oppover.Men blir torsdagen som man tror,med gode tall og hyggelig guiding,ser man jo fort at potensialet for en saftig oppgang, er til stede.

Når kursen nå nærmet seg potten på 14.8,så ble en god del av den flyttet🙂Så ligger vel bare der for å prøve og skremme! Edit 13.58
Redigert i går kl 13:59 Du må logge inn for å svare
unikum
I går kl 13:17 1706

Stemmer det, da kan man faktisk få kjøpt en god haug opp til 14,8 nå ser jeg og det langt unna gav til de fleste her inne tørr jeg å påstå.
moneymachine
I går kl 13:07 1735

Aksjen var en periode blandt OSE’s mest omsatte, faktisk den 3. mest omsatte på det høyeste. Så ja…volum er mulig og latent.
thief
I går kl 12:25 1836

Satse på det 🙂Det som er morro med slike aksjer,hvor det går fort opp,når det kommer volum.
thief
I går kl 12:00 1006

Liten dupp i dag,men få som selger nå.Så skal det dekkes inn mer før q3,så går den fort opp på 15tallet!Kan jo bli meget hyggelig til torsdag🙂
moneymachine
I går kl 11:55 1021

Det stemmer!

Kursmål kan bli mye høyere enn nåværende kursmål, da man kan ikke hensynta hva markedet priser selskapet til kontra hva regnestykket tilsier.
Spaceface
I går kl 11:10 1123

Men det var en som skrev tidligere her at SP1 hadde sagt at de skulle komme med analyse før Q3, dette var sent ut på Mail om jeg ikke husker feil? Mulig noen andre kan bekrefte dette.
TWLawson
I går kl 11:06 1139

Da kommer det mest sannsynlig ikke nye kursmål heller, siden eksisterende kursmål allerede er mye høyere enn dagens kurs.
unikum
I går kl 11:02 1154

Det tror ikke jeg på. De aner nok ikke omfanget av denne avtalen men selvsagt en del veit de. Kan hende han åpner leppa litt, dette har han jo gjort tidligere. Men noe har vi allerede fått greie på, første akt er kanskje de alt i gang med.
TWLawson
I går kl 10:54 1182

Forventes det at Crantz kommer med konkrete tall angående Surinam kontrakten på torsdag?
unikum
I går kl 10:48 1210

Ja det sitter alt av forskjellige investorer/spekulanter også i Argeo. Har selv handlet på 9,8 og hele veien opp til ca 17 kr. Om man kan bli lurt på torsdag er vel ikke lett å forstå betydningen av spørsmålet. Vi må forholde til det selskapet har meldt om inngangen i Q3 der selskapet hatt full drift så å si. Børsverdi 650 NORSKE millioner kroner kan man jo ta en formening om selv og gjerne etter torsdagen. Aksjene mine er ikke lagt i noen som helst skuff men å selge noe under gamle 3 kroner er ikke min strategi. Hva folk velger er opp til de men jeg er gla i penger, lever også av penger... så derfor sitter jeg stille.
Redigert i går kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Leotwin
I går kl 10:04 1314

Finnes folk som kjøpte under 10 kr. Helt naturlig at noen av disse vil ta gevinst. Spørsmålet blir om de vil føle seg lur eller litt lurt på torsdag? Vi får se…😉
Spaceface
I går kl 10:03 1319

Prøver og summere opp siste kontrakt, og mine tanker rundt dette.

Argeo har sikret en 8-årig kontrakt i Surinam som inkluderer deres nylig patenterte teknologi for akustisk sporing av nedgravde undersjøiske objekter. Dette er patentet gir selskapet en unik konkurransefordel i markedet, da det muliggjør mer presise og effektive inspeksjoner.

Med et estimert potensial på NOK 40-150 millioner årlig(for bare den avtalen, dette er estimert bare med og se på hva andre ligende avtaler for andre ligende firmaer har tjent), kan kontrakten alene generere mellom NOK 320 millioner og 1,2 milliarder over perioden, avhengig av omfang og utnyttelse. Dette gir en betydelig forutsigbarhet for inntekter og styrker Argeos posisjon i markedet.

Kontrakten i Tobago markerer et viktig skritt for Argeo, både operasjonelt og strategisk. Med en EV/EBITDA på rundt 4,5 og et stadig mer robust fundament, er selskapet posisjonert for videre vekst. Kombinasjonen av denne kontrakten og nedbetaling av gjeld gjennom tidligere salg og tilbakeleasing av eiendeler gir økt finansiell fleksibilitet. Det tekniske bildet ser også positivt ut, og selskapets strategiske fokus på høy flåteutnyttelse vil kunne løfte marginene ytterligere.

For investorer er dette en klar påminnelse om selskapets verdi på lang sikt. Surinam-kontrakten, kombinert med mulige fremtidige avtaler og en sterk kontantstrøm, understreker at Argeo fortsatt er undervurdert. Å selge seg ut for tidlig eller for billig, spesielt til shortaktører, kan bety å gå glipp av betydelig oppside. Dette er et selskap som har posisjonert seg godt for fremtiden, og det fundamentale ser bedre ut enn noen gang.
Redigert i går kl 10:04 Du må logge inn for å svare
unikum
I går kl 10:02 1326

Da har de det ihvertfall travelt . Men kommer det noe fra den kanten, vil de nok ha med seg Q3 før de legger ut noe guiding på selskapet. Og kanskje før vi høre litt om betydningen av kontrakten i Surinam.
unikum
I går kl 09:27 1452

Man får lurt ut noen aksjer når kursen selges ned med en gang. Litt usikker på om noen beriker seg noe særlig på denne måten? Tenker det er bedre å sitte stille til torsdagen.
unikum
I går kl 00:08 1769

Setter vi omsetning i kvartalet til 22-25 mill USD og Ebitda på 7-8 mill USD så blir det moro utover.
unikum
18.11.2024 kl 23:44 1818

Nå har vi tydeligvis fått en ny expert her inne. Tror det meste er sagt av hva vi forventet både av Q2 og hva vi forventer av Q3 og videre ut året. 25 så kommer det flere båter som vil dra Argeo videre. Tall får vi på torsdagen, så da tar vi det derifra. Skulle det komme opp noe spesielt så for du nok noen spørsmål fra oss uvitende...
Fundam1talist
18.11.2024 kl 23:04 1890

Jeg synes det er lite fokus på det fundamentale her. Hva forventer du fra Q3 i form av cash generering? Nå har de jo hatt et kvartal med nærmest 100% utnyttelse, så det bør være relativt høyt. Hva slags utnyttelse ser du for deg fremover, og hva blir årlig FCF når de har fått på plass den utvidelsen de skal i løpet av 2025? Da blir det enklere å regne på caset. Mulig du ikke har svar, men kanskje andre kan spille ball😊 Ut i fra hva jeg kan se handles Argeo på EV/EBITDA på 4,5 dersom man klarer å oppnå samme EBITDA som i Q2 resten av året. Q3 blir bedre, og 2025 bør ligge i samme range som Q2 med mindre Hugin får ny jobb (da blir det bedre). Så antakeligvis vil snittet være noe høyere enn Q2 og multippelen lavere. Så har de gjort noen salg og leaser tilbake, så multippelen er ikke så god å bruke og gjelden reduseres vel noe etter sist salg. Men alt i alt ser Argeo fortsatt billig ut i mine øyne, samt teknisk veldig positiv.
Redigert 18.11.2024 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
unikum
18.11.2024 kl 20:21 2159

Har vært på børs noen tiår så erfaringen finnes. Selvsagt så er det mest fokus på det fundamentale og det faller på plass uke for uke. Om kursen er opp en del siste ukene så må du nok gå litt lenger tilbake å gi litt empati til de som kjøpte aksjer mellom 35-40 kr (7,5-8,0) fra toppen. En vanvittig grise emisjon kom men det har ikke vært behov for å dra kursen ned til 9,7 og børsverdi på 400 mill.
Fortsatt sitter det mange med mørkerøde tall i sin portefølje som har vært med fra starten og noen som hoppet inn for litt over 1 år siden som sitter rimelig kleint ennå.
Å sjelden bidrar short noe særlig til oppganger (men kanskje nå)
Redigert 18.11.2024 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
SAUDIKING
18.11.2024 kl 18:00 2371

Ja vært fine dager nå, siden vi avsluttet på HOD idag så bør retning mot 21.11 være satt.
Mere gøy nå, Grattis med fin inngang Cama😎
nafa
18.11.2024 kl 17:46 2416

Grunnleggende helt enig med deg.
Dette blir selvsagt gulll framover, sitter to år i første fase.
Kun oppkjøp kan «stoppe» dette !
Redigert 18.11.2024 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Fundam1talist
18.11.2024 kl 17:41 2437

Tror jeg aldri har sett så mye mas om short før på et forum.. Anbefaler å ikke henge seg opp i shortposisjoner. Fokuset bør være på selskapet og hva de leverer. Nå har dere mast om short i flere uker mens kursen er opp 45%. 8- års kontrakt sikrer visibilitet fremover, og det er ekstremt viktig! Mye viktigere enn hvem som sitter på hvilken side av bordet.