Argeo rapporterer betydelig vekst i andre kvartal!

Atle Tisk
ARGEO 29.08.2024 kl 07:21 144777

Torsdag legger Argeo frem tall for andre kvartal, med betydelig vekst på både topplinje og driftsresultat. Nå nærmer selskapet seg nesten 100 ansatte og administrerende direktør Trond Crantz forventer fortsatt og sterkere vekst i tredje kvartal.

Asker, 29. august 2024: Argeo er et tjenesteselskap i offshorenæringen som har som oppgave å transformere survey- og inspeksjonsindustrien ved å bruke autonome overflate- og undervannsrobotikkløsninger. Andre kvartal beviser at forretningsmodellen fungerer og kundene er villige til å betale godt for produktene som leveres.
Andrekvartalsresultatene bekrefter evnen til å levere i tråd med målsettinger og tidligere prognoser. Vi ti-dobler omsetning og tripler EBITDA mot samme kvartal i 2023, sier Trond Figenschou Crantz, administrerende direktør i Argeo og fortsetter.

– Vi er stolte av å være godt i rute på nøkkelprosjektene våre og samtidig opprettholde høy kvalitet i alt vi gjør. I tillegg til den finansielle veksten, så styrker vi også organisasjonen og bygger et solid selskap med ledende kompetanse. Det er ekstra tilfredsstillende at vi evner dette samtidig som vi leverer svært solide prosjektmarginer, fortsetter Figenschou Crantz.

Gjennom kvartalet har Argeo Venture igangsatt oppdrag med TotalEnergies verdt USD 39 millioner, samtidig som det ble inngått en betydelig kontrakt med Woodside Energy som har oppstart i tredje kvartal. Argeo ble i tillegg tildelt kontrakt for RWE Canopys offshore vind-prosjekt i juni, noe som sikrer nær maksimering av flåteutnyttelse inn i tredje kvartal. Med sterk vekst i alle tre vertikaler (O&G, Marine Mineraler og Fornybar) beviser vi nå at strategien vår er robust og produktene våre etterspurt blant markedets ledende kunder.

I løpet av kvartalet har Argeo også fått tildelt et viktig patent for det elektromagnetiske systemet, “Argeo Listen,” som styrker selskapets teknologiske posisjon i de viktigste markedene; olje og gass, fornybar energi, marine mineraler og offshore-installasjoner.

Nøkkeltall for andre kvartal 2024: (tall i USD 1.000)
• Omsetning: USD 15 664, opp fra USD 1 379, en økning på 1037 % sammenlignet med fjoråret.
• EBITDA: USD 4 217, opp fra USD -1 574, en økning på 368 % sammenlignet med fjoråret.
• EBIT: USD 1 638, opp fra USD -2 708, en økning på 160 % sammenlignet med fjoråret.
• Nettoresultat/-tap: USD -911, opp fra USD -2 658, en økning på 66 % sammenlignet med fjoråret.
• Ordrereserve: USD 45 millioner

Grøntgress
22.11.2024 kl 14:43 3763

Så dette er ikke bra vekst? Klovn.

- Argeo leverer sitt beste kvartal i historien.
- Revenues opp fra 9,1 til 48,1 Y/Y økning på 429%
- EBITDA opp fra - 4,1 til 12,5 Y/Y
- Profit opp fra - 7,5 til 1,6 Y/Y

Og tilslutt Total contract values secured opp fra 10 til 71 Y/Y økning på 610%.
profitten1
22.11.2024 kl 14:55 3752

Kontantbeholdningen rapportert på 50 MNOK er også mye større nå etter de solgte utstyret for 140 MNOK, effekten på kontantbeholdning for denne transaksjonen ble ikke vist på Q3 . Sliter med å se hvordan de kommer til å trenge å hente mer penger i nærmest fremtid, selv med økte investeringer.
Redigert 22.11.2024 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Octagon
22.11.2024 kl 15:24 3698

Det vil jo vise seg .

Antar de skal i gang med å finansiere ny spread snart, og nye etter det , - er i det minste det de har signalisert i det som er guidet tidligere.
Det er vel sannsynligvis også derfor kursen ikke reagerer mer på dette greie resultatet.
profitten1
22.11.2024 kl 15:40 3668

Videre spread skal bli leaset, trenger ikke hente penger for leasing med kontantbeholdningen de har nå.
Spaceface
22.11.2024 kl 16:12 3621

Vi må samle troppene fra gamle pgs og få fyr i den her nå 🤷‍♂️😂
moneymachine
22.11.2024 kl 16:16 3621

De skal ikke eie, men lease en 3. spread. Følger du litt med, så har du skjønt slikt. Men tanken var vel å vri det negativt.
Travis-Bickle
22.11.2024 kl 16:17 3650

Det er da troppene fra gamle PGS som kjører....Her.
Spaceface
22.11.2024 kl 16:18 3656

Samme her, men føler vi mangler noen med litt volum om dagen 🤷‍♂️🤠
Travis-Bickle
22.11.2024 kl 16:39 3603

Jeg eide kun 31% tirsdag kl.09 av det jeg hadde mandag.
Uansett hvor gode tallene ville bli, vil Ulvene kjøre spillet.
Oppjusterte kursmål bør en nok ikke vente på, kanskje DNB kommer og forteller oss det motsatte, slik de pleier når noen store skal hjelpes inn.
Redigert 22.11.2024 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Spaceface
22.11.2024 kl 16:49 3645

Så med andre ord din forslag er og selge oss ut alle sammen?
Travis-Bickle
22.11.2024 kl 16:54 3690

Ikke noen forslag fra meg, men et papir med mange av oss små blir fort "rævkjørt" av Ulvene.

Kjøpte litt tilbake på 12.64 i dag.
TWLawson
22.11.2024 kl 17:54 3605

Skjønt og skjønt, var det ikke denne uka kursen skulle passere 20,- og shorten måtte dekkes inn? Eller har jeg mistolket deg?
moneymachine
22.11.2024 kl 21:52 3396

Under normale omstendigheter ville det skjedd.

Undres hva det er som fanger din interesse, og som gjør at det er stas når markedet ikke omfavner alt det bra som er utviklet og har skjedd i selskapet. Det finnes mangt et selskap på OSE som er priset til milliarder uten inntekter, men med forventninger til en bra fremtid.

Argeo var priset langt høyere når det var forventninger til det som kunne komme gjennom deres unike teknologi. Nå når de innfrir og vokser, raseres kursen og skepsisen herjer. Tragisk.
TWLawson
22.11.2024 kl 22:04 3374

De henta vel Nok 80 mill i siste emi? ( Retta +rep). Som jeg har oppfattet skulle endel av dette finansiere en 3.spread? Jeg sier ikke at det kommer noen ny emi, dette har Crantz avvist flere ganger. Synes også Crantz var mere «kryptisk» nå på presentasjonen om tidspunktet for neste spread. Jeg tror dette blir noe forskyvd frem i tid hvis dette skal finansieres over drifta. De har ei kasse på 50 mill men behøver nok mer. Så TTT og dette har nok medført at mange som ikke er langsiktige valgte å selge. Så har du i tillegg bot mafian som har sugd seg fast i denne også. Jeg har mange aksjer i Argeo og ønsker selvsagt avkastning på disse. Innser nå at det kan ta tid, kanskje 2-5 år.
Leotwin
I går kl 07:51 2736

De hadde en god del utgifter med å oppgradere venture, og trengte driftskapital til ny stor kontrakt. Det var vel hovedsakelig dette emisjonen ble brukt til? Men ja, de skulle også bruke en del av pengene til å etablere et tredje prosjektbasert spread. Det var vel containerløsningen for Hugin 6000? Som de brukte til vindkontrakten i usa.
Redigert i går kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Leotwin
I går kl 08:05 2703

Når det gjelder etableringen av et permanent 3. spread er jeg enig i at tidspunktet fremstår mer uklart. Tydelig at det først skal skje i forbindelse med ny stor kontrakt. Trond påsto at finansieringen var avklart, men hva han legger i det, ble ikke sagt. Det kan være alt fra lån/leasing, partnerskap, aksjer til selger, vanlig emi eller en kombo av disse. Jeg vil ha videre vekst, men ikke for enhver pris. Virker som om ledelsen i Argeo tenker det samme.
unikum
I går kl 11:00 2458

Slik at vi ikke blir lurt og dratt av. Ca 550 000 aksjer har noen klart å dra kursen ned med ca 25 % . Omregnet i kr ca 8 millioner kroner. Ellers så er det ikke mer å si
Liten ting til : gammel kurs 2,4 (12) og siste emisjon 2,75 som 80% var rettet til stor aksjonærer. Her kjøres kurs slik at short skal få dekket seg inn. 3 dager ned 25 % så blir det sakte men sikkert opp igjen til 15 og gamle 3 på ca 3 mnd tid.. sånn får short tak i aksjer
Redigert i går kl 11:29 Du må logge inn for å svare
moneymachine
I går kl 11:19 2395

Trond får litt å svare for når det gjelder å bygge aksjonærverdier. Verdier har null effekt for aksjonærer, for det gjenspeiles i aksjekurs. Der treffer han ikke markedet.
Redigert i går kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Bullen
I går kl 11:39 2318

Kanskje fornuftig å kjøpe nå?. Aksjen er ned ca. 20% etter Q3 tallene.
Ordre reserven er. ca. 23 mill dollar og mulig i det snaueste laget? Det virker også som om markedet er skeptisk til
verdien av multiklient-avtalen.
Atle Tisk
I går kl 12:51 2148

Ja kan være veldig fornuftig å kjøpe nå. Veldig fornuftig!

Det man må ta med i beregningene er at det kan komme et bud på selskapet når som helst. Bud på 20-25 kr pr aksje kan være realistisk på dette tidspunktet.

ARGEO er en av de største oppkjøpskandidatene på Oslo børs nå!
TWLawson
I går kl 13:05 2104

Trond sa spesifikt på presentasjonen at Argeo bygges ikke opp for salg, men for å stå på egne ben.
Bullen
I går kl 13:21 2048

Leste i Finansavisen 4 nov.:
https://www.finansavisen.no/industri/2024/11/04/8201258/argeo-vant-kjempekontrakt-i-et-av-verdens-mest-spennende-omrader
Sikkert gammelt nytt for dere som er aktive her
Det viser jo at det blir aktiviteter ut av denne dealen gjennom flere år

De som var med fra børjan, deriblant Kistefos, betalte vel ca 45 pr aksje.
Alt er til salgs hvis prisen er riktig, og i dette tilfellet ikke under 45.
Felles for disse investorene er at de tror på caset og vil bygge opp selskapet.
Redigert i går kl 13:42 Du må logge inn for å svare
unikum
I går kl 13:42 1981

Ja det har blitt noen titalls tusen igjen
Hvem tjener på dette veit ikke jeg, jeg taper ikke muligens det utløses stop losser men det bekymrer ikke meg. Evner å sitte rolig, kjøper alltid på veien ned så for vi nå se hvor langt de med mer penger enn oss kjører løpet denne gangen.
profitten1
I går kl 14:14 1883

Enig med deg her, svært attraktivt å kunne kjøpe opp Argeo for også kunne få en fot innenfor Surinam på 8 år. Håper derimot at det ikke blir shearwater som legger inn
potensielt bud, med 9% eierandel så kan de få gjennomslag på bud som ikke har majoriteten av resterende aksjonærer. Heller ikke uvanlig at kursen kjøres ned før oppkjøp.
Redigert i går kl 14:23 Du må logge inn for å svare
unikum
I går kl 14:32 1817

I hvert fall sperra nå på 12,10 er det ingen som har lagt ut som er i pluss men det er vel ikke så nøye når man er aksjonær i Argeo.. Virker jo som kurs manipulasjonen handler leke penger for enkelte og det er vel kanskje også det, med noen få millioner omsetning hver dag.
Og med de skarve 2 millioner omsetning omsetning klarer man å redusere verdien på selskapet med ca 50 millioner eller 9 millioner omsetning har igjen redusert verdien for selskapet ca 150 millioner.
Redigert i går kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Rassen
I går kl 15:19 1685

Total kollaps 🥲🥲 Sperre på latterlig lave 11,90
Redigert i går kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Turnbull
I går kl 16:06 1562

Då er vel gap frå 1. november closa...
Redigert i går kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Trymte
I går kl 16:24 1506

Forstår ikke stort av denne voldsomme nedgangen. Syns Argeo har tatt imponerende steg på kort tid. Hyggelig å kunne fylle på mer til 11,60.
Kanskje skal vi lenger ned på kort sikt, men et år frem i tid er denne doblet fra dagens kurs. Minst. (Tror jeg.)
Lynmann
I dag kl 06:47 1130

Takk for viktig info.
Titalls tusen på toppen av
«Samme ble gjort etter Q2 derfor satt jeg meg selv i posisjon oppunder 15 tallet så lenge vi har short her. Så når man for kjøpt nye aksjer på litt over 13 så er det en god deal.»
-eller?
unikum
I dag kl 08:35 948

Det er jeg nok helt enig med dei i. Men i bunn og grunn så handler dette om å forsvare sine investeringer. Det er absolutt ingen som forsvarer kursen i Argeo når man kan kjøre kursen ned ca 25% fra toppen i siste trading intervallet og med ca 9 millioner omsetning.
Jeg syns det er viktig å presisere om noen ikke evner å følge med. Noen taper gang på gang der noen få tjener
.
Dennis10
I dag kl 09:26 800

Det tyder bare på en ting, her er det store forekomster av olje i årene fremover. Argeo får virkelig mye å gjøre. Oppdragene blir kjempestore nå og fremover. Aksjeprisen er for tiden i lekeland, her vil mye skje innen kort tid.
Grøntgress
I dag kl 09:47 746

Har Investorweb en avtale med selskapet om å møte investorer/analytikere til webcast i morgen?
Redigert i dag kl 10:18 Du må logge inn for å svare
unikum
I dag kl 09:50 741

Det eneste vi savner/mangler fra ledelsen er å få satt verdi på denne avtalen. Fullt mulig å estimere noe. Som Trond C. sa på Q3 at det kommer mange kontrakter i forskjellige størrelser og fra forskjellige selskaper. Searcher kommer til å gå der nede i mange år, full booket er jeg rimelig sikker på. Hvorfor så viktig å holde de korta til brystet sitt? Analytikere bør kunne få satt tall på deler av avtalen. Vi snakker milliarder og hva er hemmeligheten bak tausheten ?
nival
I dag kl 10:10 689

Så lenge shorterne får fritt spillerom vil kursen ligge på latterlig lav kurs. Her trenger vi nye kontrakter/hva blir fremtidig inntjening på nylig inngått 8 års avtale. Først da kommer større investorer og fond, og short blir nødt til å dekke seg inn. Men enn så lenge er det kun en vinner her.
profitten1
I dag kl 10:12 680

GSA startet å dekke seg inn her på 13-14 tallet før rapporten. Ser ut som panikken har lagt seg her nå, uroligheter på Oslo børs og argeo holder seg bra idag. Har tro på videre oppgang herfra nå.
Redigert i dag kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Tradinator
I dag kl 10:16 666

Surinam meldingene vil tikke inn snart. Total energies har de samarbeide med fra før, de er største aktør i det området. Kjøpsmulighet nå igjen, alle venter på at ordrebanken skal sikres inn i neste år, og det kommer de å melde om i årets siste måned.
unikum
I dag kl 10:41 589

Ingen som har noe over en halv million igjen slik at den sperra på 12,10 blir spist opp?
Og tar jeg ikke feil så er det en del av strategi deres, legge sperre og små kjøpe seg opp sakte men sikkert. Dette gjøres som regel av 2 -3 som kjøper og selger opp og ned til hverandre. Uheldigvis blir sperrer kjøpt av tredje person men det skjer kanskje ikke i Argeo med den lave omsetningen...
Redigert i dag kl 11:13 Du må logge inn for å svare
nival
I dag kl 10:49 562

Tipper den forsvinner når det blir tatt litt mer av den.